Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:02

Dan breng je het hele ecosysteem in de war.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:57

tjoppie schreef:
Dan breng je het hele ecosysteem in de war.

Hoe bedoel je? :o

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:16

dan maak je de hele natuur, jaargetijden en klimaten in de war.

Het klimaat is daar zo omdat het zo een evenwicht bewaard tussen verschillende delen van de aarde. Ga je dat evenwicht verstoren door grote meren aan te leggen, dan verstoor je de hele aardbol. De dieren die daar wonen kunnen daar niet meer wonen, de seizoenen gaan veranderen, de klimaten gaan veranderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:30

Uh maar het klimaat veranderd al jaren op aarde,de Natuur ís al in de war/verstoord.
Ook ontstaan er vanzelf meren,vennen en worden rivieren breder,allemaal door de klimaat verandering.
En een paar grote meren zorgen niet voor een klimaat verandering,dat doet de CO² uitstoot al en al die andere gassen die uit gestoten worden.
Nee meerdere meren in een land zorgt echt niet voor klimaat verandering.
Meren in Afrika is ook goed voor de dieren daar,er sterven ook genoeg dieren v.d. dorst.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:41

Gohya, vraag maar een bioloog hoe of dat het zit met meren maken waar ze niet horen en hoe dat de hele boel gaat ontregelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:49

tjoppie schreef:
Gohya, vraag maar een bioloog hoe of dat het zit met meren maken waar ze niet horen en hoe dat de hele boel gaat ontregelen.

Ik vind het niet zo belangrijk of de boel daar wordt ontregeld, er sterven daar mensen (en dieren) van de honger en IMO moet daar iets aangedaan worden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:05

Dus dan maar alle klimaten in de war gooien overal ter wereld (wat zou kunnen betekenen dat wij over 400 jaar hier in een woestijn zitten!) Als je de natuur ontregeld, dan ontregel je niet alleen daar de boel, dan is dat wereldwijd. Er zijn redenen van moeder natuur om daar juist droogtes te hebben, zodat wij hier regen hebben bijvoorbeeld. Daar moet je niet teveel mee klooien, dat doen we al teveel. Daarom vinden alle uitbraken van ziektes zich daar af (op Kanker na, dat is een welvaartsziekte) Daarom zijn daar regelmatig natuurlijke invloeden waardoor het wezen mens het erg moeilijk heeft. Het is gewoon niet de bedoeling dat er in dat deel van de wereld veel mensen wonen, en aangezien wij alles en iedereen willen redden en niet de natuur dit zelf laten regelen, zal het ook nooit ophouden daar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:17

tjoppie schreef:
Dus dan maar alle klimaten in de war gooien overal ter wereld (wat zou kunnen betekenen dat wij over 400 jaar hier in een woestijn zitten!) Als je de natuur ontregeld, dan ontregel je niet alleen daar de boel, dan is dat wereldwijd. Er zijn redenen van moeder natuur om daar juist droogtes te hebben, zodat wij hier regen hebben bijvoorbeeld. Daar moet je niet teveel mee klooien, dat doen we al teveel. Daarom vinden alle uitbraken van ziektes zich daar af (op Kanker na, dat is een welvaartsziekte) Daarom zijn daar regelmatig natuurlijke invloeden waardoor het wezen mens het erg moeilijk heeft. Het is gewoon niet de bedoeling dat er in dat deel van de wereld veel mensen wonen, en aangezien wij alles en iedereen willen redden en niet de natuur dit zelf laten regelen, zal het ook nooit ophouden daar.

Sorry hoor,maar door meren of rivieren te maken gooi je de natuur niet in de war.
Er ontstaan op heel veel plekken meren,dus die moeten ze dan dicht gaan gooien?
Nee de natuur ís al in de war,het klimaat is al jaren aan het veranderen en dat komt puur door de mens en niet door water.
Afrika is niet geschikt voor zoveel mensen om te wonen? omdat ze daar een tropisch klimaat hebben?
Kijk eens in Arizona of Texas,is ook een tropisch klimaat,bloedje heet daar in de zomer en ook grote droogte.Maar daar hebben ze water,wat ze helaas in Afrika niet hebben.
Ik zeg: leg daar grote meren aan!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:27

kijk maar eens wat voor een grote invloed ons Maasje heeft op bijvoorbeeld onweer ed. Waar er natuurlijk meren ontstaan is dat iets wat Natuur zelf regelt, niet iets wat wij vinden dat gedaan moet worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:33

mika11 schreef:
Zelfs als je zo'n dure water installatie zou aanbrengen in Afrika, dan nog wordt het land er niet beter van.
Het probleem van de corrupte regeringen, oorlog etc, bestaat dan nog steeds.
Daar zou je moeten beginnen om de problemen in Afrika aan te pakken.
Ik denk dat er dan al veel verbetert, zelfs zonder dure installaties.

Idd dat is het hele probleem daar in 1e instantie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:37

tjoppie schreef:

Je moet natuurlijk niet overdrijven :D .
Maar wat waterputten boren, wat watersystemen aanleggen, onderwijs, inentingen, etc draagt allemaal bij aan een betere toekomst voor de inwoners daar. (Heel kort gezegd).
Het gaat mij om opmerkingen als: teveel fokken, er wonen daar teveel mensen etc. Die mensen zijn daar geboren en die hebben hulp nodig. Je geeft wat of je geeft niets, maar toon i.i.g. medeleven en respect.
Ik heb ook niet de illusie dat wij hier een wereldramp kunnen oplossen.
Men moet alleen niet vergeten, dat wij hier in Nederland ook wel eens hulp van het buitenland nodig hebben gehad.
En verder vind ik in het algemeen, dat de solidariteit (hier op Bokt) vaak ver weg is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:51

Electra63 schreef:
Maar wat waterputten boren, wat watersystemen aanleggen, onderwijs, inentingen, etc draagt allemaal bij aan een betere toekomst voor de inwoners daar. (Heel kort gezegd).

Ja dat helpt, alleen doen we dat al zeker 50 jaar op redelijke schaal. En het brengt niks!

Gewoonweg grote meren aanleggen is een heel simplistisch idee

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:58

tjoppie schreef:
Electra63 schreef:

Ja dat helpt, alleen doen we dat al zeker 50 jaar op redelijke schaal. En het brengt niks!

Gewoonweg grote meren aanleggen is een heel simplistisch idee

Het heeft natuurlijk wel wat gebracht alleen niet voldoende.
Daar ben ik het mee eens, maar mensen die met droge ogen zeggen: stoppen met fokken en er zijn teveel mensen op de wereld, die zou ik graag eens een jaartje op vrijwilligerswerk sturen :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:04

Dat is ook ontzettend kortzichtig om zoiets te zeggen...zat het leven maar zo simpel in elkaar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:33

Al die commentaren over te veel fokken enz. en aangelegde waterputten, daar zit natuurlijk wel ergens een kern van waarheid in. Veel mensen in arme landen hebben dankzij westerse steun(voeding en gezondheidszorg vooral) kunnen overleven, al decennia lang. Helaas werkt dit het "fokken" in de hand want waar er eerst twee kinderen overbleven ( zo was het heel vroeger ook in Nederland) krijgen ze er nu nog net zoveel, alleen blijven er meer in leven. Het evenwicht is dus daar in die zin verstoord dat er teveel mensen voor te weinig voorzieningen, op welk gebied dan ook, zijn. Komen daar de corrupte, steenrijke leiders, burgeroorlogen en een zeer zwaar klimaat bij dan gebeurt er dus wat er nu weer aan de hand is en dit zal absoluut niet de laatste keer zijn, het gebeurt al decennia lang met zekere regelmaat. Dus hulp, hoe goed bedoelt ook, kan ook een averechts effect hebben. Natuurlijk zijn wij als rijke, westere landen gewoon verplicht om te helpen, maar ergens, tientallen jaren geleden is daar al wat verkeerd gegaan en ik ben bang dat het nu idd een bodemloze put is geworden, helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:02

bigone schreef:
Dus hulp, hoe goed bedoelt ook, kan ook een averechts effect hebben. Natuurlijk zijn wij als rijke, westere landen gewoon verplicht om te helpen, maar ergens, tientallen jaren geleden is daar al wat verkeerd gegaan en ik ben bang dat het nu idd een bodemloze put is geworden, helaas.

Eens. Kijk naar Live Aid, was 1985. Toen was het al vreselijk daar. Toen was ook dit hit: Do they know its christmas time.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:22

Wat een discussie over klimaatverandering hier. Zomaar even lukraak een meertje aanleggen?? Waar wil je in eerste instantie het water vandaan halen?? Dat het klimaat veranderd, merken we allemaal. Maar omdat het al aan het veranderen is, maakt het ineens niet meer uit? Er is niet voor niets sprake van woestijnisering op die plekken! De grond daar word uitgeput door de boeren. Er is géén water, als de putten al droogvallen, hoe wil je dan in hemelsnaam een meer gaan aanleggen?
Nee we schoppen het klimaat nog meer in de war zodat we echt een ijstijd krijgen.

Goh, krijgen de Inca's misschien toch nog gelijk :=

Tuurlijk leven ze in Arizona en Texas beter! Waarom?? Omdat de regering daar niet alleen om oorlogvoeren denkt, en omdat dat deel rijk is. Maar waarom woont er niemand in de woestijn van Nevada? Juist, omdat je daar niet kúnt wonen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:19

Daar stel je een paar paar goede vragen marjoow ;)

Ik benieuwt wat ze gaan doen om die mensen te helpen ..
stichting 555 heeft al erg veel geld ingezamelt en ben benieuwt of dat ook daarwerkelijk goed zal worden gebruikt.. want ik weet nog dat ze wellis naar plekken terug gaan waar er dingen aan de hand zijn geweest en dat er nog steeds mensen zitten te wachten of hulp.. Dan denk je ook waar hebben ze al dat geld dan voor gebruikt?

Maar toch blijf ik erbij dat het de natuur is
Of zelfs de wil van god ....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:35

De wil van god geloof ik niet zo in, maar het blijft idd natuur. Sommige plekken in de wereld zijn onbewoonbaar. Tuurlijk blijft het sneu, maar je kunt niet iedereen helpen.

Waar zal al die 16 miljoen heen gaan? Voedselpakketten? Fijn, hebben de rebellen weer wat te eten. Een waterput? Geen zin, want er is geen water.

Zal me niets verbazen als de stichter van Grio 555 binnenkort wel een nieuwe auto en gevulde koelkast heeft :=

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:58

Suzanne F. schreef:
bigone schreef:
Dus hulp, hoe goed bedoelt ook, kan ook een averechts effect hebben. Natuurlijk zijn wij als rijke, westere landen gewoon verplicht om te helpen, maar ergens, tientallen jaren geleden is daar al wat verkeerd gegaan en ik ben bang dat het nu idd een bodemloze put is geworden, helaas.

Eens. Kijk naar Live Aid, was 1985. Toen was het al vreselijk daar. Toen was ook dit hit: Do they know its christmas time.

Ja, en dat is ook het meest stomme lied ooit. Nee, hun weten niet dat het kerst is nee ! De meeste daar zijn moslim....

Wat je in deze landen ook doet, hulp bieden nu, zal een veel grotere hongersnood over enkele jaren brengen, niks doen is nu veel mensen die verhongeren. De laatste optie, hoe cru ook, behoed dat er nu kinderen geboren worden die dus nooit honger kunnen krijgen.
Zolang als daar oorlog is en er corrupttie is, de mensen dom gehouden worden en er niks structueels aan de mentaliteit kan worden veranderd, blijft het water naar de zee dragen. Wat nog steeds het probleem wat er nu is niet verhelpt. Alleen is dat probleem te verhelpen. ?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:24

wij geven zoveel miljarden aan die domme euro uit om griekenland te helpen, terwijl er met 1 miljard 10 miljoen mensen gered kunnen worden.... soms schaam ik me echt voor Nederland..

Ik geef trouwens altijd aan christelijke organisaties.. Vindt dat zij altijd netjes met het geld omgaan en ook goed duidelijk maken waar het heen gaat, echt heel erg gericht op lokale projecten en zo komt het ook niet in zakken van bestuurders terecht. . heb er echt goede ervaringen mee.. aan 555 geef ik niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:30

Ja en nu komt er een 2de crisis aan zetten,omdat Spanje en Italië hun schulden niet meer kunnen betalen.
En maar miljoenen over de balk gooien.Als ze dat geld nou eens goed besteden voor Afrika is de honger daar voor eens en altijd opgelost.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:34

Maar ja, als de hongersnood in Afrika is opgelost, krijg je een overschot van mensen omdat iedereen dan oud kan worden.
Dan krijg je weer andere natuurrampen, zoals overstromingen bijvoorbeeld, omdat voor al die mensen ruimte moet zijn en de natuur minder ruimte krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:38

Ook dit zal niet werken want je kunt de mensen daar allemaal wel 100 euro per maand geven voor eten maar er is niets wat ze beschermd tegen droogte en gebrek aan eten en vooral goede leiding. Alleen geld en water helpt gewoonweg niet. Wdb zijn er in gebieden met voortdurende hongersnood ook al jaren miloenen over de balk gegooid. Dan krijg je dus die virtuele cirkel dat het een paar jaar goed gaat, er worden heel veel kinderen geboren en ja, dan gaat het gewoon weer mis, zoals nu. Hulp is nodig maar Afrika ( en Biafra, Bangla-Desh enz) is al decennia lang een bodemloze put.

gohya schreef:
Ja en nu komt er een 2de crisis aan zetten,omdat Spanje en Italië hun schulden niet meer kunnen betalen.
En maar miljoenen over de balk gooien.Als ze dat geld nou eens goed besteden voor Afrika is de honger daar voor eens en altijd opgelost.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:47

mika11 schreef:
Maar ja, als de hongersnood in Afrika is opgelost, krijg je een overschot van mensen omdat iedereen dan oud kan worden.
Dan krijg je weer andere natuurrampen, zoals overstromingen bijvoorbeeld, omdat voor al die mensen ruimte moet zijn en de natuur minder ruimte krijgt.

Conclusie: dood laten hongeren om je eigen hachie te redden? ;)

Sorry maar daar houd ik niet van..

Daarnaast zal er in Afrika niet snel een te hoge bevolkingsdichtheid zijn hoor. Dan is Nederland "geschikter". :D