Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jesser schreef:Als puber van die leeftijd heb ik zulke uitspattingen nooit gehad. Ik was een meisje, ben echt wel eens aangeschoten geweest maar meer ook niet. Ik kende de grenzen naar mijzelf toe. Daarbij had ik een ouder/vader die mij werkelijk alle hoeken van het huis had laten zien als ik dat wel zou hebben gedaan..
Die machtsvertoon zou ik nooit naar mijn zoon willen plaatsen, echter grenzen stellen doen we wel..
Maar controleren kunnen we niet.. En daar zit het hem in.. Je hoopt dat je kind dat niet zal doen, maar als ze het wel doen, is er weinig wat je er aan kunt doen.. Want opsluiten in huis is niet iets wat werken met een 19 jarige..
Dan zal ie kunnen zeggen, bekijk het maar, ik ga op mezelf.. Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar juist ook reden om nog meer af te kunnen zakken..
idefix4 schreef:JessAndHope schreef:En daar ben ik het dus weer niet mee eensIemand die het echt bewust zelf doet, hoeft van mij geen hulp te krijgen hoor. Kettingrokers met longkanker en hebben een nieuwe long nodig? Jammer joh... onder aan de lijst. Zelf geen donor? Dan ook geen donororganen krijgen, want wel hebben hebben hebben, maar niks geven daar doen we niet aan.
Zelf ben ik te dik, weet ik dondersgoed en ik zou er wat aan moeten doen maar kan staalhard zeggen dat ik gewoon geen zin heb om te sporten. Krijg ik iets wat daar aan gerelateerd is, is het toch mijn eigen probleem
Maar met mijn reuma.... daar kan ik weer helemaal niks, nada, noppes aan doen... tsja, in zo'n geval (als je er dus niks aan kunt doen) vind ik dat iemand wél hulp mag krijgen
Volgens mij staat er inmiddels ook op de pakjes sigaretten die je koopt dat roken dodelijk is. Zo'n ongeluk gebeurt altijd met de gedachte: "Wha, zo iets overkomt míj niet!"
En als jij dan hulp nodig hebt, dan vindt je het toch ook fijn dat je geholpen wordt en dat de kosten door de gemeenschap worden gedragen? Anders zou ik nu echt willen dat je op eigen kosten maar eens rap op dieet gaat. Ik wil nu niet heel banketstaaf overkomen, maarre... die pondjes gaan allemaal door het mondje, dus dat je te dik bent is ook echt je eigen schuld. En laten we eerlijk zijn: Heel veel dikke mensen redeneren zo, zoals jij hier zegt.
Ik ga nog een stap verder dan: Waarom moet ik belasting betalen als het wordt gebruikt om voetbalsupporters in het gareel te houden? Alle andere evenementen moeten straks zelf betalen voor veiligheid van de politie. Behalve voetbalevenementen. En als er ergens bakken met geld verdiend worden, dan is het daar. Daar weiger ik nou belasting aan te betalen. Als niemand meer gaat, is het zo afgelopen!
Tendence: Weet je je zegt het goed. Deze mensen zijn meestal minderjarig. Raad eens van wiens rekening het uiteindelijk betaald wordt? Denk je nou echt dat ze er wat mee leren? Waar ze het meest mee leren, is hard maar waar, als ze hun beste vriend er mee mogen begraven, omdat ie dus te laat geholpen werd. Staan bij zijn graf, dat zorgt vaak dat anderen stoppen met dit gedrag. Dus tja, mss moet de ambulance dan maar een paar keer te laat komen?
Enne... jezelf aan een boom hangen of moedwillig te veel pillen innemen? Dan weet je ook wat de gevolgen kunnen zijn. Zullen we die dan ook maar zelf laten betalen? Poging tot zelfmoord is zelf je ambulance betalen!Wat zullen ze je dankbaar zijn. Ik vind comazuipen ook een poging tot zelfmoord. Zo iemand heeft duidelijk hulp nodig. Vast een schreeuw om aandacht.
Huertecilla schreef:Jesser schreef:Als puber van die leeftijd heb ik zulke uitspattingen nooit gehad. Ik was een meisje, ben echt wel eens aangeschoten geweest maar meer ook niet. Ik kende de grenzen naar mijzelf toe. Daarbij had ik een ouder/vader die mij werkelijk alle hoeken van het huis had laten zien als ik dat wel zou hebben gedaan..
Die machtsvertoon zou ik nooit naar mijn zoon willen plaatsen, echter grenzen stellen doen we wel..
Maar controleren kunnen we niet.. En daar zit het hem in.. Je hoopt dat je kind dat niet zal doen, maar als ze het wel doen, is er weinig wat je er aan kunt doen.. Want opsluiten in huis is niet iets wat werken met een 19 jarige..
Dan zal ie kunnen zeggen, bekijk het maar, ik ga op mezelf.. Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar juist ook reden om nog meer af te kunnen zakken..
Je bent in de huidige samenleving als ouder alleen tot de pubertijd de grootste invloed en dan nóg alleen als je er extra veel energie in stopt want al per de kleuterschool is peer-pressure een steeds groter wordende factor.
Wat het gewicht van die peer-pressure is, is per kind verschillend.
Je kind is het product van diens genen en wat hij/zij meemaakt.
Hetzelfde meemaken x andere genen = ander resultaat.
Datzelfde meemaken is al een onmogelijkheid om dat meemaken perceptie is en die is voor iedereen door andere genen nét anders.
Dat houdt in dat voor twee kinderen van dezelfde ouders in dezelfde situatie je nog; ander meemaken x andere genen = totaal ander resultaat krijgt.
Gooi er een setje per kind unike probeergenen in en per kind verschillende perceptie van peer pressure en.... je holt als ouder als een goed bedoelend begeleider achter de feiten aan.
Belonen, straffen, R+/R-, P+/P-, E is voor elk kind in elke situatie anders en zoals je al aangeeft wéét je als ouder de situtaie vaak helemaal niet. Veel meer dan een raamwerk op een fundament zetten kan je niet doen. Kinderen kleuren echt zélf door hun eigen ervaringen de vakjes in.
Tja en die ´ervaringen´ van zelfs hetzelfde gebeuren zijn per kind anders. Vandaar dat de ene van een keer lam zijn een negatieve leerervaring heeft ende andere juist een positieve.
Voor niet probeerders aan de buitenzijde is dat ALLEMAAL totaal wezensvreemd.
Dat is met vandalisme, treinsurfen, drugs en sexuitspattingen net zo.
Comazuipen is ergens een topje op een een complex van omstandigheden x peer pressure.
De jeugd dus ouders de ambulancekosten laten betalen gaat jou echt niet helpen toch?!
randalinpony schreef:Wat je niet lijkt te beseffen is dat daardoor de zorg op een heel naar hellend vlak wordt geduwd: uiteindelijk doen we allemaal wel eens iets doms.
...
Daarmee maak je zorg bovendien al minder solidair,
Varekaj schreef:Maar stel nu dat je zo'n comazuiper op je brancard krijgt, en die overleeft. 1x fiks laten betalen en eventueel voorlichting laten geven is misschien een heel erg duidelijk signaal om te zeggen "haal het niet in je hoofd om het nog een keertje te doen!". Dan worden ze met hun neus best hard op de feiten gedrukt.
Mocht die er nu aan overlijden, dan is dat weer wat anders en dan zou ik de kosten ook niet gaan verhalen op de familie.
Heb je een verslaafde op je brancard, dan zou kosten betalen (of een groot deel bijvoorbeeld) best een afschrikeffect kunnen hebben, zeker als je dat combineert met voorlichting geven en eventueel volgen van een afkickprogramma.
Dabn het argument "bij minderjarigen betalen de ouders toch". Ik denk niet dat ouders je zomaar vrolijk en vrij gaan laten ronddartelen als je er een keer een fikse hap van het spaarbudget erdoor jaagt omdat je persé eens een keertje de idioot wil gaan uithangen...
Hier bij ons hebben we een arts, Dr. Betancourt die voorlichting geeft aan jongeren over te snel rijden en roekeloos rijgedrag. Ze worden dan uitgenodigd op een middagje foto's kijken en een lezing/voorlichting met de gevolgen van zulk gedrag. Dus een hele middag foto's van auto-ongevallen en overleden of zwaar verminkte personen op hun bord. Ze mogen ook vragen stellen. Dit heeft blijkbaar toch best een serieuze impact, en stelt hen wel aan tot nadenken. Of er cijfers over bekend zijn van het succes van dat types voorlichtingen, weet ik niet.
En we moeten toch ook allemaal enorme boetes betalen als we zonder gordel rijden, roekeloos rijgedrag vertonen, bellen aan het stuur, openbaar dronkenschap vertonen of iemand anders schade toebrengen?