Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:47

HC ik ben niet de regering, slechts de ouder die waarneemt en hopelijk probeert te waarschuwen voor eventuele gevolgen. Mijn zoon heeft zich Niet coma gezopen.. echter met een fles wisky had het net zo goed wel kunnen gebeuren. Achteraf zijn dit dingen die je hoort. Het is altijd achteraf..

Als puber van die leeftijd heb ik zulke uitspattingen nooit gehad. Ik was een meisje, ben echt wel eens aangeschoten geweest maar meer ook niet. Ik kende de grenzen naar mijzelf toe. Daarbij had ik een ouder/vader die mij werkelijk alle hoeken van het huis had laten zien als ik dat wel zou hebben gedaan..

Die machtsvertoon zou ik nooit naar mijn zoon willen plaatsen, echter grenzen stellen doen we wel..
Maar controleren kunnen we niet.. En daar zit het hem in.. Je hoopt dat je kind dat niet zal doen, maar als ze het wel doen, is er weinig wat je er aan kunt doen.. Want opsluiten in huis is niet iets wat werken met een 19 jarige..
Dan zal ie kunnen zeggen, bekijk het maar, ik ga op mezelf.. Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar juist ook reden om nog meer af te kunnen zakken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:14

Jesser schreef:
Als puber van die leeftijd heb ik zulke uitspattingen nooit gehad. Ik was een meisje, ben echt wel eens aangeschoten geweest maar meer ook niet. Ik kende de grenzen naar mijzelf toe. Daarbij had ik een ouder/vader die mij werkelijk alle hoeken van het huis had laten zien als ik dat wel zou hebben gedaan..

Die machtsvertoon zou ik nooit naar mijn zoon willen plaatsen, echter grenzen stellen doen we wel..
Maar controleren kunnen we niet.. En daar zit het hem in.. Je hoopt dat je kind dat niet zal doen, maar als ze het wel doen, is er weinig wat je er aan kunt doen.. Want opsluiten in huis is niet iets wat werken met een 19 jarige..
Dan zal ie kunnen zeggen, bekijk het maar, ik ga op mezelf.. Dat zou een oplossing kunnen zijn, maar juist ook reden om nog meer af te kunnen zakken..

Je bent in de huidige samenleving als ouder alleen tot de pubertijd de grootste invloed en dan nóg alleen als je er extra veel energie in stopt want al per de kleuterschool is peer-pressure een steeds groter wordende factor.
Wat het gewicht van die peer-pressure is, is per kind verschillend.

Je kind is het product van diens genen en wat hij/zij meemaakt.
Hetzelfde meemaken x andere genen = ander resultaat.
Datzelfde meemaken is al een onmogelijkheid om dat meemaken perceptie is en die is voor iedereen door andere genen nét anders.
Dat houdt in dat voor twee kinderen van dezelfde ouders in dezelfde situatie je nog; ander meemaken x andere genen = totaal ander resultaat krijgt.

Gooi er een setje per kind unike probeergenen in en per kind verschillende perceptie van peer pressure en.... je holt als ouder als een goed bedoelend begeleider achter de feiten aan.
Belonen, straffen, R+/R-, P+/P-, E is voor elk kind in elke situatie anders en zoals je al aangeeft wéét je als ouder de situtaie vaak helemaal niet. Veel meer dan een raamwerk op een fundament zetten kan je niet doen. Kinderen kleuren echt zélf door hun eigen ervaringen de vakjes in.
Tja en die ´ervaringen´ van zelfs hetzelfde gebeuren zijn per kind anders. Vandaar dat de ene van een keer lam zijn een negatieve leerervaring heeft ende andere juist een positieve.
Voor niet probeerders aan de buitenzijde is dat ALLEMAAL totaal wezensvreemd.
Dat is met vandalisme, treinsurfen, drugs en sexuitspattingen net zo.

Comazuipen is ergens een topje op een een complex van omstandigheden x peer pressure.
De jeugd dus ouders de ambulancekosten laten betalen gaat jou echt niet helpen toch?!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:48

idefix4 schreef:
JessAndHope schreef:
En daar ben ik het dus weer niet mee eens :+ Iemand die het echt bewust zelf doet, hoeft van mij geen hulp te krijgen hoor. Kettingrokers met longkanker en hebben een nieuwe long nodig? Jammer joh... onder aan de lijst. Zelf geen donor? Dan ook geen donororganen krijgen, want wel hebben hebben hebben, maar niks geven daar doen we niet aan.

Zelf ben ik te dik, weet ik dondersgoed en ik zou er wat aan moeten doen maar kan staalhard zeggen dat ik gewoon geen zin heb om te sporten. Krijg ik iets wat daar aan gerelateerd is, is het toch mijn eigen probleem :?

Maar met mijn reuma.... daar kan ik weer helemaal niks, nada, noppes aan doen... tsja, in zo'n geval (als je er dus niks aan kunt doen) vind ik dat iemand wél hulp mag krijgen

Volgens mij staat er inmiddels ook op de pakjes sigaretten die je koopt dat roken dodelijk is. Zo'n ongeluk gebeurt altijd met de gedachte: "Wha, zo iets overkomt míj niet!"
En als jij dan hulp nodig hebt, dan vindt je het toch ook fijn dat je geholpen wordt en dat de kosten door de gemeenschap worden gedragen? Anders zou ik nu echt willen dat je op eigen kosten maar eens rap op dieet gaat. Ik wil nu niet heel banketstaaf overkomen, maarre... die pondjes gaan allemaal door het mondje, dus dat je te dik bent is ook echt je eigen schuld. En laten we eerlijk zijn: Heel veel dikke mensen redeneren zo, zoals jij hier zegt.

Ik ga nog een stap verder dan: Waarom moet ik belasting betalen als het wordt gebruikt om voetbalsupporters in het gareel te houden? Alle andere evenementen moeten straks zelf betalen voor veiligheid van de politie. Behalve voetbalevenementen. En als er ergens bakken met geld verdiend worden, dan is het daar. Daar weiger ik nou belasting aan te betalen. Als niemand meer gaat, is het zo afgelopen!

Tendence: Weet je je zegt het goed. Deze mensen zijn meestal minderjarig. Raad eens van wiens rekening het uiteindelijk betaald wordt? Denk je nou echt dat ze er wat mee leren? Waar ze het meest mee leren, is hard maar waar, als ze hun beste vriend er mee mogen begraven, omdat ie dus te laat geholpen werd. Staan bij zijn graf, dat zorgt vaak dat anderen stoppen met dit gedrag. Dus tja, mss moet de ambulance dan maar een paar keer te laat komen?
Enne... jezelf aan een boom hangen of moedwillig te veel pillen innemen? Dan weet je ook wat de gevolgen kunnen zijn. Zullen we die dan ook maar zelf laten betalen? Poging tot zelfmoord is zelf je ambulance betalen! _O- Wat zullen ze je dankbaar zijn. Ik vind comazuipen ook een poging tot zelfmoord. Zo iemand heeft duidelijk hulp nodig. Vast een schreeuw om aandacht.

Zeg ik al zelf niet dat ik vind dat dat zo is en ik met een gerust hart zélf de kosten zou dragen als ik iets heb wat aan mijn gewicht gerelateerd is :+
Dus ja hoor, ik ben me wel degelijk van bewust dat ieder pondje door het mondje gaat, maar zolang ik voor mensen betaal die willens en wetens hun lichaam naar de knoppen helpen, mogen ze dato ook voor mij doen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:57

Huertecilla schreef:
Jesser schreef:

Je bent in de huidige samenleving als ouder alleen tot de pubertijd de grootste invloed en dan nóg alleen als je er extra veel energie in stopt want al per de kleuterschool is peer-pressure een steeds groter wordende factor.
Wat het gewicht van die peer-pressure is, is per kind verschillend.

Je kind is het product van diens genen en wat hij/zij meemaakt.
Hetzelfde meemaken x andere genen = ander resultaat.
Datzelfde meemaken is al een onmogelijkheid om dat meemaken perceptie is en die is voor iedereen door andere genen nét anders.
Dat houdt in dat voor twee kinderen van dezelfde ouders in dezelfde situatie je nog; ander meemaken x andere genen = totaal ander resultaat krijgt.

Gooi er een setje per kind unike probeergenen in en per kind verschillende perceptie van peer pressure en.... je holt als ouder als een goed bedoelend begeleider achter de feiten aan.
Belonen, straffen, R+/R-, P+/P-, E is voor elk kind in elke situatie anders en zoals je al aangeeft wéét je als ouder de situtaie vaak helemaal niet. Veel meer dan een raamwerk op een fundament zetten kan je niet doen. Kinderen kleuren echt zélf door hun eigen ervaringen de vakjes in.
Tja en die ´ervaringen´ van zelfs hetzelfde gebeuren zijn per kind anders. Vandaar dat de ene van een keer lam zijn een negatieve leerervaring heeft ende andere juist een positieve.
Voor niet probeerders aan de buitenzijde is dat ALLEMAAL totaal wezensvreemd.
Dat is met vandalisme, treinsurfen, drugs en sexuitspattingen net zo.

Comazuipen is ergens een topje op een een complex van omstandigheden x peer pressure.
De jeugd dus ouders de ambulancekosten laten betalen gaat jou echt niet helpen toch?!

HC, met dit bovenstaand verhaal ben ik het wel met je eens. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:09

Even een tegenargument. Ik ben namelijk ervoor dat ze moeten betalen.

Mijn nicht is chronisch pijnpatiënte door een misvorming van haar rug. Daar zit een extreme welving in, waardoor haar ene huep paar cm hoger staat dan de andere. Kinderen krijgen? Enorm risico dat ze erin blijft of verlamd raakt tijdens de zwangerschap/bevalling. Rugoperatie? 50/50 dat ze erin blijft. Ze neemt elke dag zware pijnstillers, maar operatie is nog niet mogelijk omdat de welving nog net geen 45° bedraagt. Ik heb er een RX van gezien, als je niet beter weet zou je geloven dat het photoshop is.
Ziekenzorg betaald amper iets uit omdat ze samenwoont. Maar de onderzoeken zijn wel peperduur, medicatie ook, eventuele operatie ook, maar terugbetaling is zowat nihil. Ze heeft zelfs jarenlang NIKS gehad omdat de ziekenzorg het onmogelijk achtte dat iemand van haar jonge leeftijd reeds zo'n aandoening had. Tegelijk kreeg ze ook geen andere uitkering wegens volledig arbeidsongeschikt.

Iemand die in België zelfmoord pleegt door voor een trein/metro/tram/bus te springen, zadelt de familie op met torenhoge opruimingskosten. Jammer dat u uw familielid kwijt bent, maar toch, alsjeblieft, een factuurtje van de kuisploeg.

Zou het dan verantwoord zijn als deze mensen zoveel kosten moeten maken voor iets wat ze niet gewild hebben, maar dat we een comazuiper er maar tussendoor laten gaan met een wijzend vingertje "zorg dat het niet meer voorvalt"?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:13

Varekaj ik denk niet dat je de situatie in Nederland en Belgie kan vergelijken. Maar: wat jij hier zegt is eens te meer reden om o zo zuinig te zijn op het op solidariteit gebouwde stelsel in Nederland!

Helaas wordt dat ook al zover mogelijk afgekalfd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:31

http://www.medicalfacts.nl/2010/05/04/c ... leggingen/

Tja... lees dit artikel eventjes, en dan snap je dat het allemaal weinig uitmaakt, een comazuipende tiener meer of minder.

CZ belegt van onze premies, boekt daarmee grote winsten maar haalt soms ook grote verliezen.

De grap is dat wij verplicht moeten betalen aan bedrijven die gokken met ons geld, en wanneer dat slecht uitpakt, bij de regering om een premieverhoging kunnen vragen zodat hun winsten niet in gevaar komen.
In 2008 kostte dat 98 miljoen. Gelukkig deden de beleggers van CZ het in 2009 beter waardoor ze flinke winst behaalden.

De vergrijzingsstaat wordt meestal aangevoerd om aan te voeren dat de gezondheidszorg zo duur wordt, en het feit dat steeds meer ziekten behandeld kunnen worden maar dat daarvoor dure medicijnen en handelingen worden ingezet (die vaak mensen aan het werk kunnen houden, goede doorberekeningen heb ik nog niet gezien.)

Als een overheid of ziektekostenverzekering aanstuurt op minder solidariteit en op het 'eigen schuld, eigen bult-principe' doet zij dat waarschijnlijk niet om iets 'eerlijker' te maken, maar omdat zij zo 'het publiek' kan manipuleren tot instemming met het buitensluiten van grote groepen verzekerden van medische hulp.
'De belastingbetaler' wordt daar niet beter van, wel de verzekeringsmaatschappijen.

Oh, nog wat: uiteindelijk kosten mensen die echt slechte gewoontes erop nahouden, zoals veel zuipen, roken of eten, de belastingbetaler niet meer of minder. Ze maken wellicht wat meer gebruik van de gezondheidszorg, maar statistisch gezien sterven ze ook eerder (en zoals gezegd, rokers en drinkers vullen de staatskas aardig :Y) .)
Daardoor maken ze voor hun dood minder gebruik van intensieve voorzieningen.

Zo beschouwd is ongezond leven vooral een kwestie van persoonlijke afwegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:11

Maar diegene die roken, drugs gebruiken en dergelijke kennen wel degelijk de risico's, vooral als het regelmatige gebruikers zijn. Zij gaan er ook mee akkoord dat ze vaak hogere premies moeten betalen (ziekenfonds, leningen). Idem met mensen die risicovolle sporten beoefenen. Hebben wij ruiters immers niet allemaal een verplichte verzekering via de club of vereniging bovenop onze ziekteverzekering en dergelijke voor ongevallen? Wie er ook alweer aanhaalde "dan moet elke sporter maar extra betalen voor de risico's van de sport" -> wij ruiters doen dat al! Zie ook de polissen in de gewone familiale verzekeringen om schade aangebracht door je eigen paard te laten dekken.

Een comazuiper? Die heeft daar geen problemen mee, tenzij het opvalt of geweten is dat het een alcoholverslaving is. Dan valt die weer in het vakje (bleh, vies woord) hierboven.

Het is gewoon frustrerend dat zo'n mensen er best nog "goedkoop" vanaf komen. Er zijn zat mensen, zowel in Nederland als in België, die echt nood hebben aan tussenkomst van het ziekenfonds maar dat door idiote regelgeving en wetten niet krijgen. Het hoort er voor iedereen te zijn en toegepast te worden, maar toch meten ze met verschillende waardes. Dat heb ik in mijn vorige post al proberen aangeven, en DAAR knelt het schoentje!

Ben er wel van geschrokken dat een ambutransport in Nederland zowat rond de €500 bedraagt. Hier hangt dat er van af of het echt spoed is of niet, de afstand, het tijdstip en dergelijke. Maw, woon je vlakbij een ziekenhuis, dan is een ambu bellen een stuk goedkoper...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:18

Ja, ook waar, hoe meer je beperkt, hoe meer levende wezens geneigd zijn zich te verzetten. Vrijheid is wat alles wat leeft wil.

Dus laat die ambulance nu maar gewoon rijden voor de comazuiper omwille van zijn liefhebbende familie. Raap die drugsverslaafde onder de brug maar op, om dezelfde reden. Mbt paarden is dat de reden dat ik niet fok. Paarden genoeg in de wereld. Als ik er dan één koop van iemand die dat op een hengstvriendelijke een paard heeft gefokt, dan voel ik me daar beter bij dan dat ik zelf zo'n hengst ga treiteren met een merrie.

Dat is met alles hè? Consumenten vergeten de kracht die ze hebben. Als ze en mass besluiten om na te denken bij wat ze kopen, zou de supermarkt er heel anders uitzien.

De geschiedenis staat verder bol van excentriekelingen die verder gingen dan de kudde. Soms is zo iemand als leider een verschrikking. Denk aan een Stalin of Hitler, maar soms veranderen ze de hele wereld. Denk aan een Einstein, Darwin. Allemaal mensen die niet in een kudde of hokje passen. Ook dat waren gewoon mensen. En Mozart? Dat was er ook één. Van die mensen hoor je nog. Van de kudde niet meer hoor. Je hoort het overigens altijd pas als het indruk gemaakt heeft. Daarvoor is het niet bekend hè. Dan maken we ons er niet druk over. Iemand die elke dag een fles whisky leegzuipt vinden we minder erg, dan één die zich één keer van zijn stokje af zuipt. Het moet inderdaad bespreekbaar blijven, zo heb je kans dat je het binnen de perken kan houden en dat er geen doden bij vallen.

Varekaj: Jouw verhaal over de opruimploeg in België bewijst mij eens te meer dat het daar helemaal verschrikkelijk is. Als we zo doorgaan wordt het hier net als daar! Afgrijselijk! Ik blijf pleiten voor solidariteit voor iedereen op het vlak van gezondheidszorg. In NL wordt het mensen die zelfmoord willen plegen wel makkelijker gemaakt: Wij hebben daar een telefonische hulplijn voor. :D Die adviseren pilletjes...
Vind jij het terecht dan dat nabestaanden worden opgezadeld met die kosten? Als dat zo is, vind ik dat dieptriest.

Randal: Heel onbenullig gezegd hè? Wij zijn een gezin met 3 kinderen. Die zijn nu nog gratis... Maar als wij het geld dat we maandelijks afstaan aan een ziekenfonds zelf zouden kunnen beleggen, dan denk ik dat ik daarvan de ziektekosten best kan betalen. Sterker nog: Tot nu toe kostten alleen mijn bevallingen geld. Ik ben erg blij dat iedereen daar aan meebetaald heeft hoor, maar als ik al dat geld, wat ik de afgelopen jaren in een ziekenfonds bij elkaar op tel, dan moet ik nog heel wat kinderen baren om de kosten er uit te krijgen. Ook dat had ik zelf kunnen sparen. Dus dat zij beleggen sterkt mij nu toch dat ik denk: Waar betaal ik dan eigenlijk aan? Maar ja, met pensioenen werkt het ook zo. Daarom heb ik die niet. Daar spaar ik dus ook echt zelf voor. Toch sprak ik een hartpatiënt en verstokte roker, die mij hartelijk bedankte dat ik braaf mijn premies betaal. Hij had al meer gekost dan ie had ingelegd. Dus vond hij dat de mensen die premie betalen, zijn leven hadden gered. Tja, daar is iets voor te zeggen. Hebben we dat voor elkaar over?
En mbt die patiënt met die rug: Dat is dus het gevolg van bezuinigen. Ik ben daar heftig op tegen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:24

Vaak hebben coma zuipers ook problemen thuis of met zich zelf.
ik vindt het eigenlijk eeen beetje het zelfde al een verslaving .
en die mensen krijgen ook zelf alles telkens vergoed terwijl hun zelf hun de vernieling in helpen.
Maar vindt zelf betalen bij coma zuipers een goede oplossing .
maar telkens hulp bieden an verslaafden die toch nooit stoppen en 100 keer terug komen in een klieniek .
vindt ik stop die kosten ook maar ,.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:38

@Jesser & @Huertecilla: Als dat volgens jullie allemaal niet werkt om alcohol misbruik tevoorkomen, ben ik best benieuwd er volgens jullie wel zou werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:41

Idefix: nee, ik ben daar absoluut niet mee akkoord dat ze die mensen met zo'n torenhoge opruimkosten opzadelen. Alsof ze nog een keer extra gestraft moeten worden voor het verlies van een dierbaar persoon. Ik erger me dan ook mateloos aan veel medepassagiers in de trein als we eens een zeldzame keer enorme vertraging oplopen wegens een "personenongeval". Je hoort dan niks als gezanik en gevloek dat ze weer uren te laat gaan zijn op het werk, dat het hen weer moet overkomen, dat hun baas/partner weer kwaad zal zijn, dat ze een vergadering gaan missen of een aansluiting. daar gaat mijn haar van overeind staan! Het eerste wat dan door mijn hoofd flitst, is het idee van de familie dat op dat moment misschien net dat vreselijke telefoontje krijgt...

Een zelfmoordlijn hebben we hier ook. Kan je gratis naar bellen voor een gesprek, 24/7 dacht ik. daar zoeken ze ook regelmatig vrijwilligers voor. Tijdens de blokperiodes kunnen jongeren ook naar zo'n lijn bellen als ze problemen hebben met school en de examens ipv pillen te gaan gebruiken. Idem ook met de holebifoon.

Maar stel nu dat je zo'n comazuiper op je brancard krijgt, en die overleeft. 1x fiks laten betalen en eventueel voorlichting laten geven is misschien een heel erg duidelijk signaal om te zeggen "haal het niet in je hoofd om het nog een keertje te doen!". Dan worden ze met hun neus best hard op de feiten gedrukt.
Mocht die er nu aan overlijden, dan is dat weer wat anders en dan zou ik de kosten ook niet gaan verhalen op de familie.

Heb je een verslaafde op je brancard, dan zou kosten betalen (of een groot deel bijvoorbeeld) best een afschrikeffect kunnen hebben, zeker als je dat combineert met voorlichting geven en eventueel volgen van een afkickprogramma.

Dabn het argument "bij minderjarigen betalen de ouders toch". Ik denk niet dat ouders je zomaar vrolijk en vrij gaan laten ronddartelen als je er een keer een fikse hap van het spaarbudget erdoor jaagt omdat je persé eens een keertje de idioot wil gaan uithangen...

Hier bij ons hebben we een arts, Dr. Betancourt die voorlichting geeft aan jongeren over te snel rijden en roekeloos rijgedrag. Ze worden dan uitgenodigd op een middagje foto's kijken en een lezing/voorlichting met de gevolgen van zulk gedrag. Dus een hele middag foto's van auto-ongevallen en overleden of zwaar verminkte personen op hun bord. Ze mogen ook vragen stellen. Dit heeft blijkbaar toch best een serieuze impact, en stelt hen wel aan tot nadenken. Of er cijfers over bekend zijn van het succes van dat types voorlichtingen, weet ik niet.

En we moeten toch ook allemaal enorme boetes betalen als we zonder gordel rijden, roekeloos rijgedrag vertonen, bellen aan het stuur, openbaar dronkenschap vertonen of iemand anders schade toebrengen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:52

@Idefix: een griepje kan je zelf betalen. Maar op het moment dat je een hartaanval krijgt of in de kreukels wordt gereden, loopt die zorg zo hard op dat je wel een tweede hypotheek op je huis kan nemen... Dat is voor een normaal werkmens echt niet op te brengen.
De hele solidariteit in het zorgstelsel was altijd gebaseerd op het gegeven dat van tevoren echt niet voorspeld kan worden wie er een ton gaat kosten, en wie een tientje.

Varokai, jij draait het om: omdat de gezondheidszorg in Belgie tekortschiet voor zieke mensen, mogen anderen die door min of meer domme acties aanspraak willen maken op die zorg, er niet van profiteren.
Wat je niet lijkt te beseffen is dat daardoor de zorg op een heel naar hellend vlak wordt geduwd: uiteindelijk doen we allemaal wel eens iets doms.

Ik stel me een zorg voor waar iedereen zich blauw aan betaalt (verplicht!) maar die straks zover gaat dat de bewijslast bij de zorgvrager ligt: als de detectives van de zorgverzekeraar kunnen achterhalen dat jij ooit een sigaretje gerookt hebt, geen longoperaties meer voor jou.
In je jeugd keertje opgenomen wegens alcoholvergiftiging? Dan draai je lekker zelf op voor alle kosten van je Korsakov...

Klinkt vergezocht maar die helling denderen we al af.

Waarom geen zorgstelsel dat de schuldvraag volledig buiten beschouwing laat en gewoon iedereen laat betalen en gratis hulp laat halen?

In Nederland is er zon debiele notie dat mensen een fiks eigen risico zouden moeten hebben, omdat ze dan tenminste 'voelen' dat zorg geld kost. Alsof ze dat niet al iedere maand voelen als de zorgverzekeraar afschrijft!
Daarmee maak je zorg bovendien al minder solidair, want voor rijkere mensen is die eigen bijdrage alsnog peanuts, terwijl het juist voor de groep chronische patienten en gehandicapten (die je dus vaker in lagere inkomenssegmenten vindt) lastiger wordt om de kosten te betalen voor hun zorg. En die hebben die zorg echt nodig.

Daarnaast gaan mensen soms wel met 'onbenulligheden' naar de HA, maar alleen die kan bepalen of het echt om onbenulligheden gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:54

randalinpony schreef:
Wat je niet lijkt te beseffen is dat daardoor de zorg op een heel naar hellend vlak wordt geduwd: uiteindelijk doen we allemaal wel eens iets doms.

...

Daarmee maak je zorg bovendien al minder solidair,

En dát is het hele punt; het solidariteitsbeginsel.

Dit specifieke onderwerp is daarbij nog een punt wat veroorzaakt wordt doordat de samenleving tekort in de structuur tekort schiet.

Het is logisch dat degenen die voor zelf betalen zijn ook niet kunnen zien waarom het optreedt en dat ze zelf deel van de oorzaak zijn omdat zíj de publieke opinie zijn die om het keurslijf vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:56

Wij dragen elke maand al via ons loon fiks af aan de staat. Zowat de helft van ons brutoloon gaat naar belastingen, waaronder ook naar ziekenzorg en werkloosheidsuitkeringen.

Daarnaast moeten we ook nog een keer APART een ziekteverzekering afsluiten, wat ook weer geld kost. Dan heb je nog maar de basisvergoeding als je wat hebt. Ik heb bijvoorbeeld relatief slechte ogen (-8 en -9) en als ik een tussenkomst wil voor bril of lenzen, moet ik een extra aanvullnde verzekering erbij nemen. Om uiteindelijk op een stel lenzen van €80/maand bijvoorbeeld 1/jaar 30 € terug te krijgen.
Bril is net hetzelfde plaatje. Ik ga altijd voor een goedkoop montuurtje bij Hans Anders. Ben er tevreden wan de service en kwaliteit, en montuur kost zo'n 35 euries. Begin maar met m'n gmlazen, dan zit ik vaak op een lekkere factuur van €300 en meer. Ik heb enkele jaren gehad dat ik elke 6 maanden nieuwe glazen moest omdat m'n ogen zo sterk achteruit gingen. Dat maakt zo'n €600/jaar aan een dom paar brilglazen waarvan je dan 1x €50 terugkrijgt. Had ik die extra verzekering niet, dan kreeg ik niks terug.

Zoals eerder gezegd, ik werk in een ziekenhuis en kom dus dagelijks met verschillende taferelen in aanraking. Al die onderzoeken zoals RX, MRI, CT-scans, scintigrafie... Weten jullie wel hoeveel dat kost? Ik vind het vreselijk om dagelijks mensen te zien die echt wel ernstig ziek zijn, maar die zoveel onderzoeken nodig hebben + zware medicatie die amper terugbetaald wordt dat ze gewoon ZELF gaan snoeien in hun budget en zichzelf behandelingen of medicatie gaan ontzeggen of dingen op de lange baan gaan schuiven. En met regelmaat met schrijnende gevolgen.

Dan zie ik het liever dat mijn afgedragen centjes voor ziekenzorg gebruikt worden om dat soort dingen VOOR IEDEREEN betaalbaarder te maken, goedkoper. Zodat ook IEDEREEN daar lekker van kan genieten als nodig is, dat dure behandelingen toegankelijker worden voor mensen met minder centjes of lager inkomen. Of ze daar nu zelf verantwoordelijk voor zijn of niet. Zelfs al heb ik er later nooit nood aan of heb ik nooit zware medische zorg nodig, het is beter dat ze dat broodnodige geld kunnen investeren in belangrijke zaken zoals ziekte-onderzoek, nieuwe behandelingen en betaalbare behandelingen en medicatie. Daar zijn veel meer mensen bij gebaat, ook de comazuipers zelf!

Om het zo te zeggen: ik vind het minder schandalig om een comazuiper 1x €500 te laten betalen voor een ambutransport, dan zwaar zieke mensen 10x €200 of meer te laten betalen aan onderzoeken en behandelingen die levensnoodzakelijk zijn. Je kan het dan ook gaan zien dat wat die comazuipers ophoesten, weer extra inkomsten zijn om te investeren voor het ziekenhuis...

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:57

gewoon zelf laten betalen ja, en als ze het geld niet hebben ze taakstraf geven ofzo, daar leren ze wel van

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:06

zelf laten betalen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:48

Ik wil gerust mijn bijdrage leveren en meebetalen voor de ziekenzorg hoor, maar dan zie ik het liever gebruikt worden voor mensen die er echt baat bij hebben zoals kankerpatiënten, mensen die een zwaar ongeval hebben gehad, chronisch zieken en dergelijke dan aan een jongere die zo nodig stoer moet doen en zichzelf op de drank stort. Voor mijn part mogen ze dan ook tegelijk lekker even geconfronteerd worden met het verdriet dat ze hun ouders doen.

Elke comazuiper die je daarmee kan afhouden van het idee om zoiets nogmaals te doen, is iemand die niet enkel zijn familie blij maakt, maar die ook (on)bexust geld van onze ziekenzorg vrijlaat voor mensen die het wel hard kunnen gebruiken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:57

Maar nogmaals, hoe zit het dan met al die andere gevallen?

Wil jij de kosten aan de diabetes van een vreetziek persoon ook verhalen op die persoon zelf? We weten inmiddels dat bij een streng voedingsregime die ziekte zelfs omkeerbaar is... En wat van personen die voor een maagverkleining kiezen? Wil je wel opdraaien voor het gebrek aan discipline van de ander?
Die vrouw die van dat keukentrapje viel?
De motorcrosser die onder zijn machine klettert?
Kosten van het leegpompen maag en intensive care voor suicidale patienten?
Hoeveel mannen hebben geen kapotte knieeen en achillespezen van het voetballen, best wel onnodig toch?

Met dat hellend vlak bedoel ik dus precies dit: een samenleving die onder druk van de publieke opinie mensen gaat uitsluiten van zorg, die maakt hele grote groepen mensen heel kwetsbaar.

Hoe wil jij gaan voorkomen dat niemand meer recht heeft op zorg, tenzij bewezen kan worden dat hij nu, of in het verleden, nooit iets gedaan heeft dat tot de huidige toestand geleid kan hebben....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:04

Het is heel normaal dat jongeren experimenteren. Deden wij vroeger ook. Iedereen, maar dan ook iedereen heeft in zijn pubertijd weleens iets gedaan waarvan je nu denkt: "mwah, misschien niet zo slim". Mijn broertje keer op keer opgepakt met de opgevoerde brommer, in de korte broek erop, peuk in de bek en maar stoer doen. Ik op m'n 13e met m'n ouders van huis, alleen naar de stad om naar de nachtfilm te gaan (Piranha, zal ik noooooit vergeten).

De truuk zit'm er denk ik in dat wij best wisten dat het :
1) niet slim was
2) niet mocht

Het lijkt wel alsof veel jongeren dat tegenwoordig echt niet meer zien, wat wel en wat niet kan. Wat wel en wat niet normaal is. Het probleem zit'm er denk ik in dat te LAAT wordt begonnen met opvoeden en corrigeren. Je moet dat niet doen op het moment dat het mis gaat, maar al ver daarvoor je waarden en normen aan je kinderen meegeven. Zodat ze op het moment dat ze dan gaan experimenteren, best goed weten wat goed en wat fout is.

Maar dat staat los van de discussie over wel of niet betalen natuurlijk, Ik blijf erbij dat dat wettelijk gewoon niet te regelen is, als je andere dingen die net zo ongelooflijk dom en onnodig zijn, ongestraft laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:27

Natuurlijk kan elke keer een 1e keer en een ongeluk zijn. Maar als je een jongere binnenkrijgt op je spoeddienst voor de 5e keer in 2 maanden met comazuipen, dan vind ik dat daar wel ingegrepen mag worden, want die heeft z'n lesje blijkbaar niet goed begrepen.

Iemand die voor de 5e keer in 2 maanden binnenkomt om een maag leeg te laten pompen, daar zou ik die persoon niet ervoor laten opdraaien maar dan zou ik wel als de sodemieter gaan zorgen dat daar ook psychische hulpverlening bij in orde komt!

Maagband plaatsen is niet iets wat mensen laten doen uit gemakzucht. Ze doen het omdat ze beseffen dat ze verkeerd bezig zijn en hun gezondheid in gevaar aan het brengen zijn. vaak hebben ze al talloze andere dingen geprobeerd. En een arts gaat niet zomaar even een band plaatsen, het is immers niet zomaar even een knip-en-plakwerk operatie. Ook erna dienen ze zich aan een strikte levenswijze te houden om niet te hervallen.
Trouwens, deze operatie wordt ook niet altijd terugbetaald door het ziekenfonds, je moet daarvoor eerst aan bepaalde voorwaarden voldoen. oa BMI >30.
Is ook onlogisch dat bijvoorbeeld de diëtiste niet altijd terugbetaald wordt door het ziekenfonds, terwijl dat toch ook wel iets is wat bijdraagt tot iemands gezondheid!

Ik heb ook wel dingen uitgehaald toen ik jonger was hoor waarvan ik nu denk "was niet zo slim". Doen we allemaal wel eens een keertje. Het is zoals HannahFrouk zegt, de grenzen beginnen te vervagen. Het is heel wat anders om als jongere stiekem buiten te glippen voor de nachtfilm als je niet mag van je ouders, dan je zodanig strontlazarus te zuipen zodat ze uit bed gebeld moeten worden en in paniek naar het ziekenhuis mogen vliegen omdat jij zo nodig geen maat wist op je drankgebruik.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:11

Varekaj schreef:
Maar stel nu dat je zo'n comazuiper op je brancard krijgt, en die overleeft. 1x fiks laten betalen en eventueel voorlichting laten geven is misschien een heel erg duidelijk signaal om te zeggen "haal het niet in je hoofd om het nog een keertje te doen!". Dan worden ze met hun neus best hard op de feiten gedrukt.
Mocht die er nu aan overlijden, dan is dat weer wat anders en dan zou ik de kosten ook niet gaan verhalen op de familie.

Heb je een verslaafde op je brancard, dan zou kosten betalen (of een groot deel bijvoorbeeld) best een afschrikeffect kunnen hebben, zeker als je dat combineert met voorlichting geven en eventueel volgen van een afkickprogramma.

Dabn het argument "bij minderjarigen betalen de ouders toch". Ik denk niet dat ouders je zomaar vrolijk en vrij gaan laten ronddartelen als je er een keer een fikse hap van het spaarbudget erdoor jaagt omdat je persé eens een keertje de idioot wil gaan uithangen...

Hier bij ons hebben we een arts, Dr. Betancourt die voorlichting geeft aan jongeren over te snel rijden en roekeloos rijgedrag. Ze worden dan uitgenodigd op een middagje foto's kijken en een lezing/voorlichting met de gevolgen van zulk gedrag. Dus een hele middag foto's van auto-ongevallen en overleden of zwaar verminkte personen op hun bord. Ze mogen ook vragen stellen. Dit heeft blijkbaar toch best een serieuze impact, en stelt hen wel aan tot nadenken. Of er cijfers over bekend zijn van het succes van dat types voorlichtingen, weet ik niet.

En we moeten toch ook allemaal enorme boetes betalen als we zonder gordel rijden, roekeloos rijgedrag vertonen, bellen aan het stuur, openbaar dronkenschap vertonen of iemand anders schade toebrengen?

Tuurlijk! Laat ze fiks betalen! Wij hebben hier een paar commerciële zenders en ik zie dan wel eens Belgen die roekeloos over de Nederlandse wegen rijden en die krijgen een bekeuring. Halen de schouders op, betalen en rijden met hetzelfde gedrag verder. Dus ben jij echt zo naïef om te denken dat dokken helpt? Het wordt er echt niet minder om. Ik stem in dit geval voor verhogen van de belastingen op sterke drank. Degene die er veel van drinkt betaalt dan zelf zijn ambulance! Is dat geen goed plan? *\o/* Rokers betalen het ook zelf. *D

De betancourt ziet nog niet genoeg jongeren of ze denken dat het in Nederland allemaal wel meevalt. Tja, de wegen zijn dan ook beduidend beter in NL. :+ En als je nog een bekeuring kan uitschrijven, betekent dat dat je ze nog niet van een boom hoeft af te schrapen. Dat scheelt natuurlijk. Ik sprak laatst een heel erg vrome Belg. Die vertelde lachend dat er verschil is in gedachtengang bij een Belg en een Nederlander. De Nederlander zal altijd met een wijzend vingertje zeggen dat iets niet mag. Stel je voor dat je gepakt zou worden! Een Belg kijkt flink uit en doet het dan toch als ie geen uitvoerder van de wet ziet. :+ Dat zal het verschil zijn.

Randal: Wat jij nu vertelt is zo waar! Je wil niet weten in hoeverre dat al gebeurt! Ik heb ruim 15 jaar geleden bij een expertise bureau gewerkt. Die waren specialist in het zorgen dat een zorgverzekeraar niet hoefde uit te keren. Echt ik heb daar heel schrijnende gevallen voorbij zien komen, die dus geen cent uitgekeerd kregen. Het waren toen ook veel asbestslachtoffers die het haasje waren zo. Uiteindelijk heeft de staat ingegrepen en gezorgd dat de verzekeraars móesten uitkeren, nou dat was een ramp volgens dit bedrijf. Voor mij was toen duidelijk dat ik uit morele overwegingen niet kon werken voor deze baas en geloof me, het was de best betaalde baan die ik tot dan toe had gehad. Op die manier wil ik geen geld verdienen over de rug van iemand anders.

Varekaj: Ach gut!! Dus jullie moeten ook al zo veel betalen? Dat is in NL echt niet anders! Zoals mijn zoontje van 4 nu zou zeggen: Jij bent níet zielig!

Een graadje erger: De amateurvoetballer die zijn meniscus vertrapt in zijn vrije tijd en daardoor gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt? Dat zijn de duurste voor de baas hoor! En dat gaat allemaal wel ten koste van de AWBZ en de WAO. Dus daar betaal ik ook aan mee.

Die voor de 2e keer in een maand binnenkomt, verwijs je natuurlijk direct door naar de Jeugdzorg. Zo'n fijne instelling. Allemaal mensen die met zichzelf in de knoop zitten en daarom maar gaan proberen om het leven van een ander te verzieken, uhm, te veranderen. :+ Maar zonder meer wijst dit op een probleem dat dieper zit dan de onwil om een ambulance te betalen.

Ik blijf er voor dat ziekenzorg voor iedereen gelijk hoort te zijn. Of je je zelf nu in coma zuipt, van je paard valt zonder cap, chronisch ziek bent of wat dan ook, iedereen heeft recht op diezelfde zorg. Voor hetzelfde geld gaat die comazuiper straks een topsalaris verdienen en veel eigen risico ophoesten voor zijn chronisch zieke buurman. Oordeel en je wordt veroordeelt. Over het algemeen zijn mensen met een topsalaris egoïstische zakkenvullers. Kijk maar naar de gemiddelde bank. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:06

Dat iedereen zorg moet kunnen krijgen, volledig mee akkoord. Maar hou het wel betaalbaar. Daar knelt de schoen ook. Omdat er net zoveel idioten rondlopen die het als een spelletje zien zijn er zat genoeg mensen die er wel echt nood aan hebben de pineut.

De mentaliteitsverschillen bij Nederlanders en Belgen liggen inderdaad wel wat op die manier Idefix :) Ikzelf neig eerder meer naar het "hou je maar netjes aan de regels, da's het makkelijkste". Ben geen heilig boontje, dat is niemand, maar ben ook geen halve gek.

Jij zat aan de kant waar ze probeerden om de mensen maar niet te moeten uitbetalen. Ik zit aan e kant van de mensen die het niet krijgen, maar wel zo hard nodig hebben. Nog zoiets waar ik me mateloos aan kan ergeren: mensen die van het ziekenfonds extra tegemoetkoming krijgen wegens zwakke financiële positie (bijvoorbeeld schuldbemiddelaar, OCMW, langdurig werkloos) en voor een consult bij een specialist bijvoorbeeld slechts €2,64 moeten betalen ipv €30 à €50 en dan nog gaan lopen zeuren en klagen dat de dokter zo duur is en dat ze geen geld hebben, maar wel in een peperdure auto wegrijden en met de laatste nieuwe Iphone rondlopen. Ik zie dagelijks pantiënten waarvan ik weet dat ze heel veel medische onkosten hebben, maar die door wetgeving net uit de boot vallen voor dat speciale statuut en zo zelfs niks van spaarcentjes meer overhouden.

Onze wetgeving is een enorme gatenkaas op dat vlak. Iemand die landurig out is van werk kost zijn werkgever na 1 maand (als bediende) hier geen geld, of toch al flink wat minder. De eerste maand krijg je gewoon loon, daarna krijg je enkel nog een ziektevergoeding van het ziekenfonds. Heb zelf enkel maanden out gelegen door een ongeval, en kreeg zoals normaal is dus ook geen loon. Maar ik kreeg ook geen cent van het ziekenfonds, omdat die er maar niet uitraakte of het een gewoon ongeval was of sportongeval. 3 maanden zonder enige vorm van inkomst met peperdure onderzoeken en complete afhankelijkheid van anderen, da's pas een killer voor je spaarboek.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:17

Ik vond toen die regeling omtrent sport werd ingevoerd dat al schandalig. Die is er ook in NL. Maar als we het voor iedereen betaalbaar willen houden, moeten we steeds dieper in de buidel en dat terwijl een zorgverzekeraar over onze ruggen nog dik geld kan verdienen met beleggen van mijn inleg geld. Als het dan op is, moet ik dan echt meer gaan betalen? Zowiezo zijn er bij dat soort bedrijven ook topsalarissen. Ik vind dat ook niet kunnen. Maar ja, het aantal ministers vermeerdert zich ook elke 4 jaar. Die kosten ook geld. En maar bezuinigen over mijn rug. Maar we gaan wel doneren aan Griekenland, want die zijn zielig. Hawaii werd het gestorte bedrag van alle Nederlanders verdubbeld door de staat. Volgens mij is er nergens ter wereld zo veel opgehaald (per hoofd van de bevolking) voor Hawaii als in NL. En dan zie je een jaar later, dat het meeste geld naar een paar heel rijken is gegaan en dan kan ik er alleen maar het mijne van denken. Geen wonder dus dat ze voor een ramp in Indonesië of Pakistan opeens niet meer zo gul zijn. En zo gaat het met zo veel uitgaven van de staat. Dáár zou men eerst eens naar moeten kijken, voor ze met een vingertje gaan wijzen naar iemand die om wat voor reden dan ook niet kan werken of functioneren in de maatschappij.
Er zijn er genoeg die het wel kunnen betalen, vast, maar ik merk gewoon dat ik ook moet opletten om zelf nog rond te komen. Als ik me dan ook nog zorgen moet gaan maken of ik nog wel medische zorg zou krijgen terwijl hier de premies altijd netjes op tijd worden betaald, waar blijft mijn zekerheid dan nog? En daarom pleit ik er voor dat zelfs een comazuiper gewoon kosteloos geholpen dient te worden. Als we zo gaan schiften is het einde zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:49

Hier is het net door die comazuipers dat de premies omhoog gaan, dat alles zo duur wordt. Bij ons op spoed hoor je bij aankomst gelijk een forfetair bedrag te betalen. Ongeacht welk statuut je hebt bij het ziekenfonds. Kom je voor iets wat niet onmiddellijk spoedeisend is (verkoudheid, griepje, blauwe plek) dan betaal je dus extra. Is het wel degelijk iets ernstigs, dan wordt dat bedrag later van de eigenlijke factuur weer in korting gebracht. De 1e maal dat je dat dient te betalen, kan ervoor gezorgd worden dat het op factuur komt. als je dan een volgende keer komt aanmelden voor wat onbenulligs en je kan weer niet betalen, dan behoudt de dienstdoende spoedarts het recht om je terug te sturen of je eerst langs te sturen bij een huisarts.

Deze maatregel is in het leven geroepen omdat er enorm veel mensen dus zomaar even langs de spoeddienst komen aankloppen waar de huisarts gewoon voldoende was geweest. Dit kost de ziekenzorg ook enorm veel geld, weggegooid geld eigenlijk. De tijd dat zij de aandacht opeisen voor waar onbenulligs kan een spoedarts niet spenderen aan echte spoedeisende hulp. Huisartsen of de artsen van wacht in het weekend zijn er niet voor niks! Het meest gebruikte excuus is vaak "wachtdienst is duur, dus dan maar naar spoed, daar komt de factuur achteraf wel".

Vind ik ook niet fair (en met mij vele collega's trouwens) omdat we zo ook mensen treffen die het niet zo breed hebben. OK, achteraf krijgen ze het wel teruggestort of komt het in mindering op de eigenlijke factuur, maar zo ter plekke plots zo'n bedrag gaan ophoesten (is iets meer dan €30), voor hen is dat niet altijd even makkelijk. 1x zullen ze dat wel doen, maar het is dus al voorgevallen dat ze de keren erna gewoon veel langer uitstellen omdat ze het geld niet hebben. Niet voor de huisarts van wacht waar ze eigenlijk naartoe moeten (die tellen in een weekend makkelijk €50 of meer voor een consultatie) en niet voor de spoeddienst...