De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:27

_San87_ schreef:
Respect voor wie? Ordinaire inbrekers, haatzaaiers en leugenaars?

Die er wel voor zorgen dat de waarheid naar buiten komt! Anders wordt er nooit iets aan gedaan!

Brainless

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:31

Welke waarheid?
Dit is allang bekend.. elke boer houdt bij hoeveel dieren er ziek zijn, hoeveel medicijnen hij gebruikt, hoeveel uitval er is enz.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:36

Dan vind ik sommige leefomgevingen er nog steeds schandalig bijstaan.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:44

Brainless schreef:
Welke waarheid?
Dit is allang bekend.. elke boer houdt bij hoeveel dieren er ziek zijn, hoeveel medicijnen hij gebruikt, hoeveel uitval er is enz.

Ik hoop dat er nu eindelijk wat aan gedaan wordt! Al die keur-dingen van die bedrijven horen ze helemaal niet gekregen te hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:48

anais96 schreef:
Brainless schreef:
Welke waarheid?

Ik hoop dat er nu eindelijk wat aan gedaan wordt! Al die keur-dingen van die bedrijven horen ze helemaal niet gekregen te hebben.

Jouw dier is nooit ziek of heeft eens een wondje? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:49

Maar dat ligt dan bij de regering/EU.
Deze heeft regels opgesteld waar boeren/veehouders zich aan moeten houden.
En dat gebeurd (in 99,9%) van de gevallen ook.

@Anais96
Ze voldoen aan bepaalde regels en krijgen daarvoor een keurmerk.
Hoezo horen ze deze dan niet te krijgen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:52

Brainless schreef:
Maar dat ligt dan bij de regering/EU.
Deze heeft regels opgesteld waar boeren/veehouders zich aan moeten houden.
En dat gebeurd (in 99,9%) van de gevallen ook.

@Anais96
Ze voldoen aan bepaalde regels en krijgen daarvoor een keurmerk.
Hoezo horen ze deze dan niet te krijgen?

Dat mag alleen als je genetische wondertjes hebt die nooit ziek, zwak en misselijk zijn of dood gaan :j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:05

Het lijkt wel een hetze.. net als vroeger de jacht op heksen..! Walgelijk! Om mensen zo op internet te zetten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:11

Citaat:
'Tijdens het filmen van de dieren moesten we heel geconcentreerd werken om alles goed op beeld te krijgen. Soms viel die concentratie weg en keek ik recht in de ogen van een dier achter tralies. Die blikken breken mijn hart'.

Ja, dat is echt triest. Arme dieren.
Natuurlijk kan het zijn dat een dier weleens ziek is of iets, maar als ze nooit daglicht zien (helaas ook door domme regels!) en heel hun leven op dezelfde plek staan, tja, dat is geen leven.

Maar veel mensen ontkennen dit of willen dit niet inzien (okee, in een paar gevallen zou het heus wel goed gaan) en ik ben heel benieuwd hoe de Bokkers hadden gereageerd als dit om paarden zou gaan.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:18

dan zal ik mij ook maar in deze discussie gaan mengen....

De beelden zijn niet fraai, dat is een ding dat zeker is! Maar geloof mij...
Dit zijn alleen beelden van negatieve gevallen in de varkensstal!

Wie ik dan wel niet meen te zijn?
Wij hebben thuis een varkenshouderij!
Een gesloten bedrijf, wat inhoud dat de biggen bij ons geboren worden, en pas het bedrijf verlaten als ze slachtklaar zijn, dus al deze beelden zie je ook in de stal wel eens voorbij komen...
Dat ze voor het filmpje de zwakke varkens filmen.... das logisch, want dat is het gene wat heel nederland zieluhg vind....

MENSEN WORDT AUB WAKKER!!
het is niet alleen maar ellende in de varkensstal!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:52

tinkergirl89 schreef:

Een gesloten bedrijf, wat inhoud dat de biggen bij ons geboren worden, en pas het bedrijf verlaten als ze slachtklaar zijn, dus al deze beelden zie je ook in de stal wel eens voorbij komen...
Dat ze voor het filmpje de zwakke varkens filmen.... das logisch, want dat is het gene wat heel nederland zieluhg vind....

Is het niet zieluhg dan dat die dieren nooit daglicht zien? Dat ze geen vrijheid hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:54

Las hier dat sommige mensen het zielig vonden als koeien niet buiten komen.
Op de meeste boerderijen waar ik kom, lopen de meeste koeien hooguit 2 uur buiten. En dan gaan ze bijna met ze allen weer terug naar de stal om daar te relaxen. Koeien vind de fijnste tempratuur rond de 4 graden. En de meeste stallen is het binnen koeler als buiten.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:59

LiNdA1986 schreef:
tinkergirl89 schreef:

Is het niet zieluhg dan dat die dieren nooit daglicht zien? Dat ze geen vrijheid hebben?

Varkens zijn er niet voor gefokt om buiten te komen, althans.... Het gemiddelde vleesvarken niet...
Doordat ze geen vacht en geen pigment hebben zullen ze hartstikke verbranden als ze in de zon komen, en als het koud is raken ze onderkoeld...

Maar ach... dat doet er niet toe schijnbaar...
dan kunnen ze iig buiten! :Y)

dus... nee ik vind het niet zieluhg

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:10

_San87_ schreef:
Miracle_ schreef:
Alsof je die schuld/lening niet met een andere baan af kan betalen? Er wordt immers overal geroepen dat het zo slecht betaald.

Ik heb best respect voor boeren, maar niet voor boeren die als varkens met hun varkens (of andere beesten) omgaan.

Hoe dan? Het gaat alleen al voor wat betreft de hypotheek om miljoenen. Hoe ga je je bedrijf verkopen als niemand dit wil overnemen?

Zo makkelijk ligt het echt niet. :)

Inderdaad, was het maar zo makkelijk...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:10

tinkergirl89 schreef:
LiNdA1986 schreef:

Varkens zijn er niet voor gefokt om buiten te komen, althans.... Het gemiddelde vleesvarken niet...
Doordat ze geen vacht en geen pigment hebben zullen ze hartstikke verbranden als ze in de zon komen, en als het koud is raken ze onderkoeld...

Hoef je ze iig niet meer op de BBQ te gooien, dat heeft de zon al gedaan ;(

/grapje

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:15

LiNdA1986 schreef:
Citaat:
'Tijdens het filmen van de dieren moesten we heel geconcentreerd werken om alles goed op beeld te krijgen. Soms viel die concentratie weg en keek ik recht in de ogen van een dier achter tralies. Die blikken breken mijn hart'.

Ja, dat is echt triest. Arme dieren.
Natuurlijk kan het zijn dat een dier weleens ziek is of iets, maar als ze nooit daglicht zien (helaas ook door domme regels!) en heel hun leven op dezelfde plek staan, tja, dat is geen leven.

Maar veel mensen ontkennen dit of willen dit niet inzien (okee, in een paar gevallen zou het heus wel goed gaan) en ik ben heel benieuwd hoe de Bokkers hadden gereageerd als dit om paarden zou gaan.

Menig paard staat 23 uur per dag in een stal van 3 x 3 zonder weidegang en soortgenoten... En daar doen heeeel veel bokkers aan mee!! Dus die vergelijking durf ik wel te maken!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:16

Citaat:

Dat is triest, niet?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:41

Elamor schreef:
Citaat:

Dat is triest, niet?

het is triest dat de varkens zo zijn gefokt dat ze niet meer buiten kunnen komen... dat vind ik wel...
maar gezien de lichamelijke situatie waarin het gemiddelde vleesvarken verkeert (zoals hierboven als genoemd) vind ik het niet triest om ze binnen te houden...

Ik weet namelijk zelf, uit eigen ervaring, dat de meeste varkens meer dan voldoende plek hebben in de stallen.... (misschien wel meer dan het gemiddelde manegepaard....). De varkens staan in groepsverband, en ze hebben zelfs speelgoed zoals grote plastic ballen in de verblijven.
Ik weet niet beter dan dat dit de norm is....
Als je bij ons in de stal kijkt zie je (uiteraard op een enkeling na) blije varkens...

Ik zal zodra ik een nieuwe camera heb wat beelden maken en deze proberen online te krijgen :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:43

Varkens die binnen geboren zijn en binnen blijven weten niet wat ze missen, zijn nooit anders gewend. En nee ze zijn niet zielig. Maar goed das mijn mening. En dan komen we meteen bij de clou van t verhaal, zielig is een menselijke emotie, lees nog maar eens een keer heel goed, Menselijke Emotie!! Varkentjes lopen echt niet suïcidaal in hun hok rond omdat ze nooit buiten zijn geweest en zijn daar ook niet diep ongelukkig van. Ze weten echt niet wat ze missen en wat je niet weet, kun je ook niet verdrietig over zijn! T wordt zielig gevonden omdat mensen ze vermenselijken, en dát is pas zielig! Net als hondjes die een jasje aan moeten omdat ze t koud zouden hebben, belachelijk (behalve als t chinese/mexicaanse naakthonden zijn die ook met -10 naar buiten willen), t baasje zal t wel koud hebben dus t hondje ook 8)7 .
Een varken speelt, vecht (af en toe), eet, drinkt en slaapt. En verder gaat ie echt niet zitten denken wat hij allemaal moet missen! Wij (mensen) plakken ergens t predicaat zielig op, puur en alleen omdat wíj vinden dat t zielig vinden en niet de varkens zelf. Een varken denkt niet na over zijn leven en hebben niet net als mensen die psychisch problemen hebben, behoefte aan een psycholoog of psychiater.

Maar goed in onze wereld van welvaart wordt een dier steeds vaker meer als mens behandelt dan als dier. Een jasje hier, een strikje daar, geen gewone mand voor de hond, wel nee het moet een complete sofa zijn. Wat zeg ik, honden liggen vaker op de sofa dan hun eigen baasjes, 1) omdat de baas ze er niet af durft te sturen want t arme diertje zal wel erg moe zijn... en 2) door t gebrek aan natuurlijke hierarchie, claimt de hond de sofa en laat zijn tanden zien aan zien baasje om zíjn territorium te verdedigen. Maar dan zijn we goed bezig!!

Om maar te zwijgen over alle setjes waarin we onze paardjes hijsen. Denk je nu werkelijk dat je paard t maar iets interesseerd welk kleurtje hij nou weer moet dragen?? Welnee, dat zit tussen de oren van zijn baasje, die vindt iets mooi/lelijk, goed of slecht voor t paard, en zielig of niet zielig.

Ik zou zeggen ga eens op een plaats werken waar veel dieren zijn, bv asiel, pension, paardenstoeterij of op een plaats waar veel mensen zijn zoals bejaarden tehuizen, kinderdagverblijven enz enz. Je zult op iédere locatie wel enkele dieren/mensen aantreffen die iets mankeren. Is t niet een ontstoken oogje, dan is t wel een wondje oid.

Ik ga t filmpje niet nog een keer toelichten wat er allemaal te zien is, staat hier al uitgebreid in dit topic. Als tegenstanders eerst eens de moeite nemen om álles eens een keer helemaal aandachtig door te lezen waarom iets is en dan pas een reactie zou geven dan zou dat miss een hoop lompe ondoordachte reacties voorkomen. En zeker de leken die hier reageren en nooit van hun leven een week op een varkens bedrijf gewerkt hebben. Ga dat eerst eens doen voordat je hier loze, onjuiste, domme provocerende en ja zelfs beledigende opmerkingen plaatst!

(zou het wel graag eens willen zien, leken die even een wagen van 400 biggen moeten laden, ben kei benieuwd of varkentje 399 en 400 ook nog heel voorzichtig opgepakt worden, als een teer poppetje...en of ze dan nog vinden of biggetjes "zielig" zijn als ze krijsen... zeker als nummer 1 en 2, die natuurlijk nog met fluwelen handschoentjes en tedere gevoelens in de wagen worden gedragen, een keel opzetten van een jewelste...)

Ik ga met mijn voorganger mee en trek me ook terug uit dit topic. Vind dat ik moeite zat heb gedaan om uitleg te geven, waarbij ik echt niet alles goed praat. Tuurlijk zijn er rotte appels, maar dan bedoel ik wel rotte appels in de zin van échte verwaarlozing en geen bedrijf waar 's nachts een zeug verwerpt, of waar een biggetje wordt doodgelegen. Dit bedrijf heeft een bepaald keurmerk, en ondanks dat leken hier wat anders beweren, zo'n certificaat krijg je echt niet bij een pakje boter....

o ja nog een laatste reactie, de opmerking van iemand hier dat een boer maar even een baantje erbij moet nemen om zijn financiele te kortkomingen op te krikken, sorry hoor maar jij weet echt niet waar je over praat! :(:)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:48

:roll: Iedereen gelooft deze beelden natuurlijk maar al te graag, want alle boeren zijn gemeneriken die alleen maar dieren hebben omdat ze er héél rijk van willen worden.

Dit is hetzelfde als 's nachts inbreken bij een manege om vervolgens alle zieke en oude paarden te gaan filmen en ook vooral de paarden die altijd een smeerboel maken van hun box. En natuurlijk ook even alle zweepjes filmen. :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:48

Famke160301 ; Helemaal mee eens. Goed verwoord, geen uitleg meer nodig. +:)+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:52

anais96 schreef:
_San87_ schreef:
Respect voor wie? Ordinaire inbrekers, haatzaaiers en leugenaars?

Die er wel voor zorgen dat de waarheid naar buiten komt! Anders wordt er nooit iets aan gedaan!

Er is hier een hele nette discussie geweest. Er is duidelijk door mij en nog een aantal dingen verteld over hoe het er werkelijk aan toe gaat, hoe misleidend de beelden zijn. Hoe schandalig de actie was en dat er zo juist helemaal niets bereikt wordt. En nog komen er mensen die niks lezen en klakkeloos hun reactie zetten. En roepen dat die beelden 'de waarheid' zijn. :n :n :n En dat boeren maar een andere baan moeten zoeken... *zucht*

Ik ga mijzelf ook niet blijven herhalen. Dus ik vind ook wel dat alles nu wel gezegd is. En anders moeten mensen maar eerst teruglezen. ;)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:03

Over het laden van de vrachtwagens nog even; dat het niet met fluwelen handjes gebeurd is in weze logisch, maar moeten die dieren dan echt (keihard) geslagen worden? (dat heb ik weleens gezien en zeg niet dat het altijd en overal zo gaat natuurlijk)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:07

Wat ik zo gek vind. Er wordt dan gezegd ga eens bij een goed bedrijf kijken. Maar is zo'n bedrijf wel goed? Of minder erg dan de extreme gevallen. Het lijkt wel of er steeds meer toegestaan wordt, want het kan nog veel erger
Iemand die ik ken is ook bij een varkenstal gaan werken en vond ineens onverdoofd castreren niet zielig. En waarom ineens niet?
Maar ik vind niet dat we de schuld alleen bij de boeren moeten zoeken, maar ook bij de overheid. Die mag wat mij betreft de boeren wat meer tegemoet komen zodat ze bijvoorbeeld ook genoeg land hebben voor hun dieren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:12

AnnemiekvM schreef:
Iemand die ik ken is ook bij een varkenstal gaan werken en vond ineens onverdoofd castreren niet zielig. En waarom ineens niet?

Heb je hem dat gevraagd? Waarom hij van mening veranderde?
Ik denk dat hij met eigen ogen zag dat onverdoofd castreren helemaal niet zo vreselijk is als beweerd wordt in de media. Dat die persoon zag dat de biggetjes helemaal niet zoveel last hadden van dat castreren. Maar goed, daar gaat deze discussie verder niet over, want onverdoofd castreren is toch al verboden. Biggetjes blijven beer of worden verdoofd gecastreerd. ;)