PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:05

gohya schreef:
Ja maar deze mensen [mantelzorgers] hebben alleen een baan in de verzorging aan huis.
De banen liggen nou niet bepaalt voor het oprapen,zeker niet als je over de 40 bent.
Kijk jij had er nog 2 baantjes bij,das mooi,maar niet iedereen heeft dat of kan dat krijgen.
Je moet ook naar andere mensen kijken he,die hun baan hadden opgegeven om een baan als mantelzorger te kunnen doen.En opeens word ze deze baan afgenomen.

Mantelzorger is totaal iets anders dan PGB-zorgverlener.

Die baantjes die ik had, waren in de schoonmaak ;)
Ik was dus Putzfrau in de zorg.

Overdag stage, daarna naar het volgende baantje en 's avonds ook nog eens.
Dus zoals ik al schreef, waar een wil is, is een weg.

En ik ben ook al ruim boven de 40 :)

Dus al met al, weet ik echt wel, waarover ik praat(schrijf)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:07

Brainless schreef:
joenohoe schreef:
Mantelzorger is geen baan, dat is gewoon iets wat je doet, zorgen voor degenen van wie je houdt.

En hebben vaak helaas geen echte keuze... het overkomt je en je hebt er "maar" mee te dealen

Omdat ik ook nog mantelzorger was, heb ik een keus gemaakt.
Het overkomt iemand en om het zo goed mogelijk te doen, heb ik die opleiding ook nog eens gevolgd.

7 op 7 ben je dan bezig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:44

gohya schreef:
Nou ja Freelance Verzorgende dan.
Een verzorger is een verzorger voor mij.

Nee, dat is het niet. En het is ook geen freelance verzorgende, het is gewoon geen baan, al is het wel heel veel werk. Mijn oom en tante hebben jaren voor mijn oma gezorgd, geen haar op hun hoofd die eraan dacht om daar geld voor te vragen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-11 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:47

Brainless schreef:
joenohoe schreef:
Mantelzorger is geen baan, dat is gewoon iets wat je doet, zorgen voor degenen van wie je houdt.

En hebben vaak helaas geen echte keuze... het overkomt je en je hebt er "maar" mee te dealen

Ja, dat is nou eenmaal het leven... En vroeger was dat vanzelfsprekend. Omdat mensen nu te druk zijn met geld verdienen voor de zoveelste Iphone of het grote huis, heeft men daar geen tijd meer voor. En dan maar klagen dat beiden moeten werken (in het geval van een gezin). Dikke onzin, je kunt ook genoegen nemen met wat minder luxe...

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:23

Bellona_K schreef:
Bijna alle extra zorg en medicatie moet door mensen zelf worden opgehoest, los staand van het PGB dat nu afgeschaft wordt. Als ik naar mijzelf kijk; ik heb een chronische aandoening en mijn medicijnen (die ik zelf mag ophoesten) kosten mij ca. 1000 euro per jaar.

Ergens vind ik het heel goed dat er maatregelen worden genomen, want een leasepony en eurodisney hoeven mensen niet cadeau te krijgen van geld wat bedoelt is voor zorg. Het is gewoon een erg makkelijk fraude circuit, het nare is dat de mensen die het wel echt nodig hebben nu de dupe worden hier van. Had het veel liever gezien dat de overheid het anders had aangepakt.

Je kan ook een gedeelte van je zorgkosten terug vragen met je belasting aangifte, heb ik ook gedaan met voeding en dergelijke van mijn zieke dochtertje.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:55

Citaat:
Ja, dat is nou eenmaal het leven... En vroeger was dat vanzelfsprekend. Omdat mensen nu te druk zijn met geld verdienen voor de zoveelste Iphone of het grote huis, heeft men daar geen tijd meer voor. En dan maar klagen dat beiden moeten werken (in het geval van een gezin). Dikke onzin, je kunt ook genoegen nemen met wat minder luxe...

@Joenohoe, Vind jouw opmerking wel kort door de bocht.
Ik heb een dochtertje wat heel erg ziek is geweest, zij mocht ook niet naar het (medische) KDV. Daardoor was ik gedwongen om mijzelf ziek te melden. Dat betekend dat je 70% van je inkomen krijgt, plus de medische kosten die je moet betalen die je niet vergoed krijgt. Je inkomen wordt echt een stuk lager. Ik heb ook zelf het mantelzorgcompliment gekregen en was daar erg blij mee met dat geld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:59

joenohoe schreef:
Brainless schreef:

ehhh veel mensen moeten tegenwoordig met z'n tweeën werken.
Vroeger stopte de vrouw met werkte als ze trouwde of als ze zwanger was van haar eerste kind.
Ook woonde vaak hele gezinnen op het zelfde erf (in het buitengebied sowieso).
Toen hielden opa/oma vanzelfsprekend de kleintjes in de gaten als moeders moest helpen met melken.
Tegenwoordig willen veel opa's/oma's dat niet meer en daarnaast zie je dat er veel nog moeten werken.

Toen mijn man ons eerste huis kochten (wij kwamen toentertijd nog lang niet in aanmerking voor een huurhuis), moesten we beide fulltime werken om de boel draaiende te houden.
Naarmate er meer kinderen kwamen ben ik steeds minder gaan werken, dit kon ook gelukkig omdat mijn man ook steeds meer ging verdienen.

Daarnaast waren vroegen gezinnen gewoon compleet, en moeders altijd thuis, nu zijn er veel alleenstaande met kinderen.
Ook moesten mensen voor hun ouders zorgen omdat de sociale voorzieningen een stuk minder waren dan nu.
Mijn schoonouders hebben heel lang voor hun ouders moeten zorgen (woonde op hetzelfde erf), mijn schoonmoeder zegt ook altijd.... jullie zullen dat nooit hoeven doen.. Ze hebben het met liefde gedaan hoor, maar het was wel heel zwaar. En het heeft een grote impact gehad op het gezin.

Nu wonen mensen ook veel verder uit elkaar. Mijn moeder woont op 1 1/2 uur rijden bij mij vandaan, zo ook mijn broer. Mijn schoonouders op 1 uur rijden en mijn zus woont op 6 uur vliegen bij mij vandaan.

Mijn moeder heeft heel veel voor mij gedaan, ook toen ik tijdelijk in een rolstoel zat en dat terwijl mijn moeder zelf thuishulp had (en ik geen zorg kreeg ondanks 3 kleine kinderen).

Anoniem

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:22

Tsja, je kunt erover denken hoe je wilt, maar het is een feit dat de wereld steeds meer ikke ikke ikke en luxe wordt en dat is niet nodig. En ja, vroeger zorgden we voor elkaar. Luxe inkopen van een PGB al helemaal niet. Nogmaals ik zit in dat werk en heb de uitwassen gezien. En voor het PGB liep het ook... Het is echt belachelijk dat een moeder salaris krijgt voor het zorgen voor haar kind. Punt. Met als voorbeeld mijn zusje die bedrijfje aan huis heeft, zwager die thuis zit en beiden krijgen salaris om op hun geestelijk gehandicapte kind te passen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:54

joenohoe schreef:
Met als voorbeeld mijn zusje die bedrijfje aan huis heeft, zwager die thuis zit en beiden krijgen salaris om op hun geestelijk gehandicapte kind te passen.

Of de mijne, die samen met haar man fulltime werkt en daarnaast zichzelf inhuurt....

Ik begrijp dat het zwaar is om voor zieke mensen/kinderen te zorgen, maar dat is de bijstand ook, dat is een weduwenbestaan ook en ga zo maar door. En die krijgen ook niet een PGB, die moeten zich maar zien te redden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:11

Diablo schreef:
joenohoe schreef:
Met als voorbeeld mijn zusje die bedrijfje aan huis heeft, zwager die thuis zit en beiden krijgen salaris om op hun geestelijk gehandicapte kind te passen.

Of de mijne, die samen met haar man fulltime werkt en daarnaast zichzelf inhuurt....

Ik begrijp dat het zwaar is om voor zieke mensen/kinderen te zorgen, maar dat is de bijstand ook, dat is een weduwenbestaan ook en ga zo maar door. En die krijgen ook niet een PGB, die moeten zich maar zien te redden.

Hier kan ik het alleen maar, volmondig mee eens zijn!!

"Zorgen voor" zie ik, als een soort "plicht"
Zoals hier al eerder beschreven is, "het overkomt iemand"

En juist door dat PGB, kunnen er zoveel (gevoels)kwestie's fout gaan.
Iemand is in "dienst" van een bekende!!

Hoe kan iemand nu "in dienst" zijn van een kind??
Hoe kan er nu "een overeenkomst werkgever-werknemer" zijn tussen ouder en kind?
Dan maar "gewoon" mantelzorger, zonder dat riante PGB

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:40

Diablo schreef:
joenohoe schreef:

Ik vind dat echt niet te vergelijken met elkaar :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:41

Jessicajoann schreef:
Diablo schreef:

Waarom niet? :)

Ik denk dat er bij bepaalde gevallen best een vergelijking kan worden getrokken. :)

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:42

Ik hoorde dat de mensen via het ABWZ uit betaald gaan worden.
Dus de PGB gaat daarheen en zij betalen uit. De mensen krijgen het geld nu niet meer zelf in handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:18

Diablo schreef:
joenohoe schreef:

Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt !!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:19

Jessicajoann schreef:

De enige reden dat jij dat vindt, is dat jij een broertje hebt met PGB, jij kunt niet objectief zijn ben ik bang.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:46

Diablo schreef:
joenohoe schreef:

Rare vergelijking dit, als ik moest kiezen voor bijstand met een gezond kind, of pgb met ziek kind.

Kies ik honderd procent voor bijstand!!

Er wordt overal misbruik gemaakt, maar vind het niet eerlijk dat nu de goede mensen onder de slechte lijden.

Ik heb dan zorg in natura gehad, wij hebben ook naar pgb gekeken.

Maar ik zal je vertellen dat er geen enkele controle is op de zorg in natura, ik heb hier zelfs een email over geschreven naar de tweede kamer.
Wij hadden zorg in natura voor ruim 20 uur per week, het zorgbureau kan al deze uren declareren zonder dat dat gecontroleerd wordt, zij kunnen alle 20 uur declareren terwijl bijv maar 5 uur hebben gehad in die week.

Ik zal de email wel eens opzoeken en hier posten.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:49

Dit is de email die ik heb geschreven, om kenbaar te maken dat ook uren voor zorg in natura niet gecontroleerd worden,

Geachte mevrouw Schippers,

Onze dochter heeft via het CIZ een indicatiebesluit voor ongeveer 20 uur per week, voor verpleging/oppas van een kinderverpleegkundige.
Deze zorg krijgen wij geleverd in natura van een zorgbureau gespecaliseerd in kinderverpleegkundige zorg.
De indiactie is verleend op basis van dat onze dochter niet naar een (medisch)kinderdagverblijf mocht, omdat zij daar te ziek voor was. Het was de bedoeling dat de kinderverpleegkundige drie dagen in de week op onze dochter zou passen en dat ik als moeder weer kon gaan werken, wat ik ook verplicht werd gesteld door het UWV.

Helaas is dit nooit zover gekomen, omdat ik tot op heden nog geen baan heb gevonden. Ook gebeurde het regelmatig als ik een zorgaanvraag deed dat die niet geregeld kon worden door zaken zoals te weinig verpleegkundigen of door vakanties.
Daarom zijn bijna al onze uren voor zorg blijven staan.
Nu is het vreemde dat ik nergens op kan vragen, behalve dan bij ons eigen zorgbureau(kinderverpleegkundige zorg) welke uren het zorgbureau heeft gedeclareerd.
Er blijkt geen enkel extern bedrijf te zijn die de uren van gedeclareerde zorg door het zorgbureau controleerd of bewaard.

Het zorgkantoor in mijn regio betaald de uren uit op basis van de doorgegeven uren van het zorgbureau. Als deze niet buiten de indicatie vallen, wordt ervan uitgegaan dat dit naar alle eerlijkheid is gebeurd.
Ik ga er persoonlijk niet van uit dat ons zorgbureau misbruik maakt d.m.v. het op schrijven van meer urenzorg die echter niet geleverd zijn.
Maar u moet het toch met mij eens zijn dat misbruik hiervan erg makkelijk wordt gemaakt, daar hier geen controle op is.

Als ik een snelle rekensom maak.
Wij hebben recht op 20 uur zorg per week en een kinderverpleegkundige kost ongeveer 55 euro per uur.
20 uur x 55 euro p. u = 1100 euro per week.
1100 euro x 52 weken = 57.200 euro per jaar.

57.200 euro wordt uitgegeven aan zorg in een jaar, maar er is geen enkele controle op dit bedrag, het zorgbureau zou dit bedrag kunnen innen en er is niemand die hun een halt toe zal roepen, simpel omdat de uren niet gecontroleerd worden en zeker niet als de uren binnen de indicatie vallen.

Ik vind dit echt te bizar voor woorden. Er kan al een simpele controle plaats vinden door de ouders (zoals ik) om een handtekening te vragen voor de gewerkte uren zorg. Ook vind ik dat deze gegevens opgeslagen zouden moeten worden bij het zorgkantoor die immers ook de uitbetaling doet. Het lijkt mij dat het zorgkantoor ook enige verantwoording moet hebben voor het uitbetalen van zorguren.

Misschien heb ik het wel helemaal fout met mijn verhaal, maar ik heb vanmiddag informatie proberen in te winnen bij het CIZ en die vertelden mij alleen over het indicatiebesluit te gaan.
Ik heb gesproken met het CAK, maar die blijken geen gegevens op te slaan van personen onder de 18 jaar.
Ik heb gebeld met mijn eigen zorgverzekering, maar die weten helemaal van niks?
Uiteindelijk heb ik gebeld met het zorgkantoor uit mijn regio en die vertelden mij dat zij er gewoon van uitgaan dat het zorgbureau de uren eerlijk declareerd en betaald gewoon uit zonder controle, mits de uren niet buiten de declarartie vallen.

Hopelijk kunt u mij wat verduidelijking geven omtrent mij hier boven geschreven verhaal.

Met vriendelijke groet,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:51

Je weet niet wat je zegt, hebt kennelijk nooit in de bijstand gezeten... En je kunt er niet voor kiezen, het overkomt je en je moet er z.s.m. weer uit en hebt dus allerlei verplichtingen, enzovoort.

Het is inderdaad niet eerlijk dat de goeden onder de slechten lijden, maar dat komt doordat het hele PGB en de controle daarop niet goed ingericht is.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:54

joenohoe schreef:
Je weet niet wat je zegt, hebt kennelijk nooit in de bijstand gezeten... En je kunt er niet voor kiezen, het overkomt je en je moet er z.s.m. weer uit en hebt dus allerlei verplichtingen, enzovoort.

Het is inderdaad niet eerlijk dat de goeden onder de slechten lijden, maar dat komt doordat het hele PGB en de controle daarop niet goed ingericht is.

Ik ga hier niet meer verder op in, want dat doet mij persoonlijk veel pijn.
Als jij de bijstand net zo erg vind als een ziek kind, hoop ik voor jouw dat je nooit in de situatie komt waar wij met ons gezin in hebben gezeten, want dat zou je dan niet redden.

Het spijt mij oprecht, maar ik snap jouw vergelijking echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:00

Hoho, dat zeg ik niet. Ik weet niet wat jouw kind heeft en daar gaat het hier ook niet over, maar over misbruik van het PGB. Ik vergelijk niets, maar in de bijstand zitten is geen pretje als je dat soms denkt. Zie van nabij wat een gehandicapt kind met een gezin kan doen bij mijn zus, nou dat kind had allang opgeborgen moeten worden, want de andere 2 kinderen gaan er aan onderdoor net als de ouders. Maar ja kind kan 1 op 1 begeleiding krijgen en dus blijft het thuis. 1 van de andere kids zou normaal moeten zijn, maar is zo neurotisch door de situatie dat ze haar wenkbrauwen en wimpers uittrekt, broertje moet zusje wassen als ze weer poep overal heeft gesmeerd. Meer dan 5000 per maand PGB en mijn zusje geeft haar en haar man (die thuis zit) salaris voor het oppassen. En dat moet gewoon niet kunnen vind ik.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:05

joenohoe schreef:
Jessicajoann schreef:

De enige reden dat jij dat vindt, is dat jij een broertje hebt met PGB, jij kunt niet objectief zijn ben ik bang.

Jawel hoor, dat is gewoon niet te vergelijken. Dat zijn compleet andere situaties. Niks hetzelfde aan.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:08

Toverbal schreef:
joenohoe schreef:

Ik ga hier niet meer verder op in, want dat doet mij persoonlijk veel pijn.
Als jij de bijstand net zo erg vind als een ziek kind, hoop ik voor jouw dat je nooit in de situatie komt waar wij met ons gezin in hebben gezeten, want dat zou je dan niet redden.

Het spijt mij oprecht, maar ik snap jouw vergelijking echt niet.

Iemand die het snapt.
Ik zit liever in de bijstand dan een gehandicapt broertje te hebben. Ik HAD ook een gehandicapte zus.
Uit de bijstand kan je nog komen mijn broertje en zus zouden nóóit beter worden. Die hebben er ALTIJD last van. Door haar handicap is mijn zus op 16 jarige leeftijd overleden.
In de bijstand is het natuurlijk ook echt niet leuk en moeilijk dat zal je mij nooit horen zeggen. Je leven word er moeilijker door.
Maar hoe denk je dat het leven van een gezin met een gehandicapt kind is? Voor altijd anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:13

Jullie trekken het uit zijn verband. graag goed lezen. Diablo had het over zwaar en toen werden er nog meer situaties genoemd die zwaar zijn en die geen extra ondersteuning krijgen in de vorm van een PGB. Geen tandarts kunnen betalen omdat je in de bijstand zit. Geen nieuwe wasmachine kunnen kopen omdat je in de bijstand zit en ervoor moet sparen maar dat kan niet want het leven is al zo duur, geen leuke uitjes want daar is geen geld voor. Je kind geen taart kunnen geven op zijn verjaardag want er is geen geld voor. Met de kerst geen lekker eten want er is geen geld voor. Fiets is kapot maar geen geld om te maken dus kind lopend naar school, moet ik nog even doorgaan ? En dat is ook erg zwaar, net als de zorg voor een ziek of gehandicapt kind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicajoann

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:14

In die situaties hebben de mensen volgens mij ook geen speciale zorg op maat nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:17

Jessicajoann schreef:
In die situaties hebben de mensen volgens mij ook geen speciale zorg op maat nodig.

Nogmaals, daar gaat het niet om. Mensen die zorg nodig hebben moeten dat krijgen, geen twijfel over mogelijk. Maar ervan op vakantie gaan naar Eurodisney ? Of zichzelf salaris geven ? Nooit een keer.