Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:07

Betteke schreef:
Lees de openingspost dan maar eens, de TS is dus op de fiets gestapt.

Dat had ik even gemist... dat vind ik dan wel weer anders.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:13

Maar de discussie gaat daar wel over. Mensen die gaan stilstaan of bewust naar rampen toe gaan. Niet mensen die in het voorbijgaan een snelle blik werpen om te zien wat er is gebeurd.
Men stelt de hulpdiensten niet in de weg te (willen) lopen, maar de hulpverleners ervaren dat toch heel anders.
En dan hebben we het nog niet gehad over de privacy van slachtoffers die geschonden wordt. En dat hoeft een slachtoffer niet eens bewust te ervaren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:19

Laatst 2 keer in de file, en waarom.Mensen reden langzaam om te zien wat er was.Er was niks meer te zien,het was zo,n 35 graden in de auto.Dan denk ik rij toch door.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:24

BrankaZ schreef:
En dan hebben we het nog niet gehad over de privacy van slachtoffers die geschonden wordt. En dat hoeft een slachtoffer niet eens bewust te ervaren.

Ik was dan op het drukste moment niet bij, maar achteraf was het idd niet fijn... het is gewoon niet leuk als er echt veel mensen om je heen staan terwijl je daar ligt (bij mij waren mijn tanden dan uit mijn mond, dan voel je je toch wel voor l.ul staan achteraf :+ ). Maar aan de andere kant maak je je als slachtoffer dan toch wel drukker over andere dingen.
Maar je kan er niet echt wat aan doen, als er wat gebeurt zullen er altijd mensen komen kijken. Als je toevallig langsrijdt vindt ik het niet raar dat je gaat kijken wat er gebeurt.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:30

Ik snap best dat mensen nieuwsgierig zijn, maar pasgeleden (hoorde ik van mijn moeder) was er hier in het dorp een man die een hartaanval kreeg op straat. Doordat iedereen er omheen stond en niemand wist wat hij/zij moest doen, kon de enige persoon in de buurt die kon reanimeren niet bij hem komen door de menigte, hoe erg hij ook riep dat hij erlangs moest om te helpen. Later kon de ambulance er ook bijna niet door omdat iedereen in een grote kring om hem heen stond. Echt belachelijk, die man is daar ter plekke overleden. Sindsdien heb ik een hekel aan die nieuwsgierigheid, ja oke, alleen kijken is prima maar dat mensen in de weg gaan lopen waardoor zo'n man overlijd, verschrikkelijk.

als hulp erdoor had gekund, had hij het naar alle waarschijnlijkheid gewoon gehaald, vertelde het ambulancepersoneel later.
Het zou JOUW vader maar zijn.. ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:49

itsinmygenes schreef:
Als je toevallig langsrijdt vindt ik het niet raar dat je gaat kijken wat er gebeurt.

Mits je niet de bestuurder bent.
Als bestuurder moet je gewoon veilig doorrijden met aandacht bij het verkeer :)*

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:54

Nrkee schreef:
Ik snap best dat mensen nieuwsgierig zijn, maar pasgeleden (hoorde ik van mijn moeder) was er hier in het dorp een man die een hartaanval kreeg op straat. Doordat iedereen er omheen stond en niemand wist wat hij/zij moest doen, kon de enige persoon in de buurt die kon reanimeren niet bij hem komen door de menigte, hoe erg hij ook riep dat hij erlangs moest om te helpen. Later kon de ambulance er ook bijna niet door omdat iedereen in een grote kring om hem heen stond. Echt belachelijk, die man is daar ter plekke overleden. Sindsdien heb ik een hekel aan die nieuwsgierigheid, ja oke, alleen kijken is prima maar dat mensen in de weg gaan lopen waardoor zo'n man overlijd, verschrikkelijk.

als hulp erdoor had gekund, had hij het naar alle waarschijnlijkheid gewoon gehaald, vertelde het ambulancepersoneel later.

Ohh wat is dat verschrikkelijk zeg. Als je daar bij stond op dat moment, dan moet je je toch de rest van je leven schuldig voelen als je dat zo van de ambulance broeders hoort. Echt vreselijk arme man. Arme familie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:57

BrankaZ schreef:

Daar ben je als hulpverlener heel bewust mee bezig.
Je moet eerst iemand die zelf ook nuttig werk heeft wegroepen om een dekentje oid op te houden om iemand niet voor de hele wereld open en bloot te leggen en dan nóg hangt er vaker wel dan niet een aasgier met een camera ergens over of omheen.

Heb je de beelden van de pogingen tot reanimatie van een journalist in Libië op tv gezien?
Dat kán toch niet! De familie van die man ziet daar hoe die man half onkleedt hartmassage krijgt en het niet overleefd en voor die man zelf is het ook onterend onkies.
Ik schakel dat gelíjk weg, maar dan nóg krijg je het op tig andere zenders als flits in een vooraankondiging.
:r

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:52

Betteke schreef:
Mijn dochter studeert geneeskunde en is nog nooit bij een ongeval gaan kijken, dat is imo dus een rare reden om de ramptoerist uit te gaan hangen.
En nee MamboBeach niet in ieder mens zit een vleugje ramptoerist, in mij in ieder geval niet. En voor je denkt "leuk" in te kunnen koppen, ik ben een normaal mens.

:? Ik begrijp je reactie niet maar het zal wel...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:54

Wamhorse schreef:
Nrkee schreef:

Ohh wat is dat verschrikkelijk zeg. Als je daar bij stond op dat moment, dan moet je je toch de rest van je leven schuldig voelen als je dat zo van de ambulance broeders hoort. Echt vreselijk arme man. Arme familie!

Heel veel mensen redden het in deze situatie niet, heeft niets met ramptoeristen te maken. Wel bizar dat mensen willens en wetens in de weg blijven staan.

BrankaZ

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:57

Mijn vader redde het inderdaad niet. Geen ramptoeristen, maar ik weet niet hoe ik over het gevoel heen had moeten komen als ik mij had afgevraagd of hij het misschien wel had gered als er geen mensen in de weg hadden gestaan omdat hij in zijn laatste minuten omringt was door nieuwsgierige ouwe wijven die de hulpverleners in de weg stonden.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:59

Hier achterop de wijk was gisteren een grote brand op het schietterrein(heide)... de oranje gloed was vanuit het hele dorp wel te zien denk ik. Wij konden het vanuit ons huis zien, en wat we ook konden zien, waren de personenauto's die van alle kanten aan kwamen rijden, met de brandweerwagens mee, terwijl er daar normaal gesproken geen hónd komt(doodlopende wegen). Ik hoorde dat de brandweer op een gegeven moment naast het blussen ook druk bezig was om alle auto's, fietsers en ''toevallige voorbijgangers'' tegen te houden.

Met alle respect: hoe stom kun je zijn? Er is daar geen water in de buurt, het is een smalle weg, brandweerwagens en trekkers met wagens die water aanvoerden moesten daar allemaal langs, en dan sta jij daar lekker met je auto de boel te blokkeren... ik had ook wel toeristische neigingen, maar kom op, even nadenken...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:01

Nrkee schreef:

Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:04

Dat hoef je je nu niet af te vragen. Dat mensen er omheen willen staan begrijp ik ook niet helemaal maar het gebeurt toch heel vaak. Maar ook dat mensen geen poot uitsteken, maar dan is het ongeluk zeker niet erg genoeg. :roll: Dat mensen nieuwsgierig zijn kan ik me wel voorstellen want dat zie je toch redelijk vaak maar dat mensen zich eromheen moeten drommen en het 'leed' willen zien vat ik ook niet.

Maargoed, wat is nu precies ramptoerisme? Is dat ook als je helpt, terwijl je geen hulpverlener bent maar kan of wil helpen en er zijn nog geen hulpdiensten ter plaatse. Is dat ook als mensen op afstand kijken? Enz enz.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:06

Ik vind ramptoerisme echt walgelijk.
Dat je wilt kijken of je zelf in gevaar bent bij een brand in je straat oid, begrijpelijk.
Doorlopen bij een ongeluk doe ik ook niet zomaar, ik kijk éérst of er al mensen zijn die helpen. Zo ja, dan loop of rij ik door, zo nee dan ga ik helpen.
Ik heb ook weleens iemand willen helpen toen iemand hard van de fiets viel en terwijl ik daarmee bezig was stonden er allemaal mensen omheen die het beter wisten. Toen ik vroeg of iemand even wat vast wilde houden was er niet een die hielp, ook niet een die 112 wilde bellen. :n Heel bizar.

Dat brandverhaal vind ik ook echt onbegrijpelijk. Dat je interesse hebt, of iets wilt leren...je leert er niks van, en ik mag hopen dat je in je arts het niet moet hebben van leren tijdens het kijken naar een ogneluk als ramptoerist.
Dat kijken, gluren, ik vind het heel onethisch.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:13

Als je de eerste ter plekke bent, dan is het imo niet meer dan logisch dat je gaat helpen. Of als tweede om te assisteren (bellen, contact maken met slachtoffers) etc.

Als er iets is en er staan al mensen + hulpverlening, dan vind ik het zelf onnodig om te gaan staan kijken. Met name bij ernstige ongelukken/branden, zie ik de slachtoffers liever niet. Voor mijn gevoel kan dat wel op je netvlies blijven en dat heb ik liever niet! Het is voor de hulpverlening en slachtoffer ook veel makkelijker als het niet zwart van de mensen staat. Daarnaast staat het meestal ook gelijk wel op internet, dus lees ik het thuis wel.

Ramptoerisme is imo er bij staan zonder een 'poot' uit te steken, dan kan je net zo goed thuis blijven en je nieuwsgierigheid een beetje inhouden. Wellicht dat je daar zelfs mensenlevens mee kan redden.....!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:16

Maeve schreef:
Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.

Hebben ze die 10% dan berekend uit 100% situaties waar géén volk erom heen stond en de hulp verstoorde? ;)
Procenten zeggen soms zo weinig...

Het lastige lijkt mij dat elke "ramptoerist" wel weet dat ie de hulpverleners niet in de weg moet zitten, maar als er 200 mensen zijn die dat wel weten, wordt het toch een beetje dringen.
Ik kijk altijd even snel OF er al geholpen/gebeld of wat dan ook wordt, en dan ga ik weg. Klinkt lomp, maar als IK daar zou liggen te creperen zou ik echt niet geholpen zijn aan kluwes mensen die staan te loeren omdat ze het "wel interessant" vinden...
Al zeg je "ik sta niemand in de weg", elke persoon die blijft hangen is voor nog meer mensen reden om dat óók te doen, en dan is het einde gauw zoek.
En nee, er is geen "entertainment"-verschil met het op tv kijken of op straat, MAAR op tv hebben ze het gefilmd ZODAT je er niet omheen hoeft te gaan lopen en misschien hulp in de weg loopt, en als je het zonodig wilt zien zou ik toch daarvoor gaan ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:30

_l_amanda_l_ schreef:
Maeve schreef:

Hebben ze die 10% dan berekend uit 100% situaties waar géén volk erom heen stond en de hulp verstoorde? ;)

Het lastige lijkt mij dat elke "ramptoerist" wel weet dat ie de hulpverleners niet in de weg moet zitten, maar als er 200 mensen zijn die dat wel weten, wordt het toch een beetje dringen.
Ik kijk altijd even snel OF er al geholpen/gebeld of wat dan ook wordt, en dan ga ik weg. Klinkt lomp, maar als IK daar zou liggen te creperen zou ik echt niet geholpen zijn aan kluwes mensen die staan te loeren omdat ze het "wel interessant" vinden...
Al zeg je "ik sta niemand in de weg", elke persoon die blijft hangen is voor nog meer mensen reden om dat óók te doen, en dan is het einde gauw zoek.
En nee, er is geen "entertainment"-verschil met het op tv kijken of op straat, MAAR op tv hebben ze het gefilmd ZODAT je er niet omheen hoeft te gaan lopen en misschien hulp in de weg loopt, en als je het zonodig wilt zien zou ik toch daarvoor gaan ;)

Daar ligt het niet aan, je hebt gewoon weinig kans dat als je op straat een hartaanval krijgt, je het overleeft. Ook al word je direct geholpen door 1 van de hulpdiensten. Heeft niets met ramptoeristen te maken.

annehoe

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:31

dat het zwaar maar dan ook zwaar irritant is voor de hulpdienten als iedereen er met zijn neus bovenop wil staan. Vaak is dit met grote rampen wel geregeld, maar met kleinere ongelukken wordt je er werkelijk waar gek van!!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:49

_l_amanda_l_ schreef:
Maeve schreef:

Helemaal waar :D maar het ging mij om het feit dat ze het nooit hadden kunnen weten, dan ga je als hulpverlener niet zeggen dat hij het anders ''waarschijnlijk wel had gehaald''. Dat denk ik dan :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:21

Maeve schreef:
Helemaal waar :D maar het ging mij om het feit dat ze het nooit hadden kunnen weten, dan ga je als hulpverlener niet zeggen dat hij het anders ''waarschijnlijk wel had gehaald''. Dat denk ik dan :o

Zoiets is idd raar om te zeggen, máár als er geen hulpverleners bij kunnen komen door de ramnptoeristen (iig niet direct) dan nemen de kansen om het te overleven wel gelijk enorm af natuurlijk. Als daar mensen schuldig aan zijn, dan mag je daar imo wel een opmerking over plaatsen, zéker om herhaling te voorkomen.... (hopen mag altijd ;) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:28

MamboBeach schreef:
Maargoed, wat is nu precies ramptoerisme? Is dat ook als je helpt, terwijl je geen hulpverlener bent maar kan of wil helpen en er zijn nog geen hulpdiensten ter plaatse. Is dat ook als mensen op afstand kijken? Enz enz.

Heel simpel; iedereen die aanwezig is binnen zichtafstand anders dan met een daadwerkelijk nuttige taak is ramptoerist.
Ook aanwonenden die gaan staan kijken houden geen rekening met privacy van slachtoffers.
Pofessionele nieuwsgaarders horen zich helemáál aan sociale omgangsvormen te houden. Vergrotende lenzen om van veraf toch maar vooral slchtoffers aan de massa bloot te geven is gewoon :r ramptoerisme op media-schaal.
De rest is geneuzel om vooral maar om de hete asociale aardappel heen te draaien.

De bevrediging van de eigen primitieve nieuwsgierigheid is geen recht. Als je niet de persoonlijke beschaving hebt om je te beheersen ben je net als een .... die aan om het even welk andere primitieve aandrang gevolg geeft zonder respect voor rechten van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:11

BrankaZ schreef:
Mijn vader redde het inderdaad niet. Geen ramptoeristen, maar ik weet niet hoe ik over het gevoel heen had moeten komen als ik mij had afgevraagd of hij het misschien wel had gered als er geen mensen in de weg hadden gestaan omdat hij in zijn laatste minuten omringt was door nieuwsgierige ouwe wijven die de hulpverleners in de weg stonden.

Die zelf dachten dat ze niet in de weg stonden, maar alleen maar keken ' Omdat ze dachten dat ze konden helpen / het interresant was voor hun studie vonden / op een gepaste afstand stonden ' etc. ...........
Het is generaliseren, maar ik denk dat het grootste gedeelte van bovenstaande dingen gewoon puur excuses zoeken is, uitzonderingen daar gelaten.

Huertecilla schreef:
itsinmygenes schreef:
Als je toevallig langsrijdt vindt ik het niet raar dat je gaat kijken wat er gebeurt.

Mits je niet de bestuurder bent.
Als bestuurder moet je gewoon veilig doorrijden met aandacht bij het verkeer :)*

ja eigenlijk wel, anderzijds ben ik nu bezig met mijn rijbewijs halen. En als mijn aandacht even tot het verkeerde wordt getrokken, zak ik ook in tempo... Maar ik ben dan ook absoluut nog geen volwaardig bestuurder :P .

Maar toch kan ik het fenomeen kijkersfile hierom wel begrijpen, omdat je aandacht er toch door getrokken wordt. En er hoeven maar een paar suffe dozen zoals mij tussen te zitten :P

Maeve schreef:

Er zit een verschil tussen een hartinfarct en een hartstilstand he? Volgens mij wordt beide bedoeld met hartaanval... En in dat geval denk ik dat het percentage wel hoger is. Ik ken meerdere mensen die een hartinfarct hebben gehad (waaronder mij stiefvader tweemaal, ) die het overleefd hebben, en vrijwel niemand die er aan overleden is (hoewel de vader van mijn stiefvader er volgens mij wel er aan overleden is). Maar 10% lijkt me wel erg weinig. Tenzij ik het mis heb en er uitsluitend een hartstilstand wordt bedoeld met hartaanval..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:28

Menino schreef:
Maeve schreef:

Er zit een verschil tussen een hartinfarct en een hartstilstand he? Volgens mij wordt beide bedoeld met hartaanval... En in dat geval denk ik dat het percentage wel hoger is. Ik ken meerdere mensen die een hartinfarct hebben gehad (waaronder mij stiefvader tweemaal, ) die het overleefd hebben, en vrijwel niemand die er aan overleden is (hoewel de vader van mijn stiefvader er volgens mij wel er aan overleden is). Maar 10% lijkt me wel erg weinig. Tenzij ik het mis heb en er uitsluitend een hartstilstand wordt bedoeld met hartaanval..

Nee daar heb ik inderdaad geen onderscheid in gemaakt, mijn fout :o ik had laatst een hoorcollege eerste hulp, en daar kwamen ze met die cijfers aanzetten... laten we het dan op een hartstilstand houden (vergeef me mijn gebrek aan medische kennis :o ).
Maarja, het ging me dus ook niet om de aantallen, maar om de opmerking... ik zie het nut er niet van om zoiets te zeggen, behalve ja, mensen shockeren en hopen dat ze de volgende keer doorlopen...?!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:54

De feiten: bij een reanimatie zónder AED is de kans tussen de 8 en 12% om het te overleven. Als iedereen om die persoon heenstaat, zodat het slachtoffer niet geholpen kan worden, dan gunt men die persoon zèlfs die 10% overlevingskans niet, als men daarna zegt: "ach hij had tòch maar 10% kans het te overleven."

Vergelijking: als jij zonder operatie 100% kans hebt om dood te gaan, en mèt operatie 10% kans hebt in leven te blijven, dan wil je echt wel die 10% overlevingskans krijgen. En je zou niet blij zijn als andere mensen tegen je zeiden: "ach joh, wat is nou 10%, daar laat je je toch niet voor opereren." Vervolgens houden die mensen de chirurg die je wil helpen tegen.

Overigens: mèt AED zijn de overlevingskansen bij reanimatie (bij hartstilstand met boezemfibrilleren) niet 10 procent, maar... 45%
Dus als er iemand niet door een groep omstanders heenkomt, terwijl die persoon ook nog een AED in handen heeft, dan misgunt het publiek het slachtoffer niet 10% overlevingskans, maar zelfs 45% overlevingskans!