Betteke schreef:Lees de openingspost dan maar eens, de TS is dus op de fiets gestapt.
Dat had ik even gemist... dat vind ik dan wel weer anders.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BrankaZ schreef:En dan hebben we het nog niet gehad over de privacy van slachtoffers die geschonden wordt. En dat hoeft een slachtoffer niet eens bewust te ervaren.
Nrkee schreef:Ik snap best dat mensen nieuwsgierig zijn, maar pasgeleden (hoorde ik van mijn moeder) was er hier in het dorp een man die een hartaanval kreeg op straat. Doordat iedereen er omheen stond en niemand wist wat hij/zij moest doen, kon de enige persoon in de buurt die kon reanimeren niet bij hem komen door de menigte, hoe erg hij ook riep dat hij erlangs moest om te helpen. Later kon de ambulance er ook bijna niet door omdat iedereen in een grote kring om hem heen stond. Echt belachelijk, die man is daar ter plekke overleden. Sindsdien heb ik een hekel aan die nieuwsgierigheid, ja oke, alleen kijken is prima maar dat mensen in de weg gaan lopen waardoor zo'n man overlijd, verschrikkelijk.
als hulp erdoor had gekund, had hij het naar alle waarschijnlijkheid gewoon gehaald, vertelde het ambulancepersoneel later.
Het zou JOUW vader maar zijn..
BrankaZ schreef:En dan hebben we het nog niet gehad over de privacy van slachtoffers die geschonden wordt. En dat hoeft een slachtoffer niet eens bewust te ervaren.
Betteke schreef:Mijn dochter studeert geneeskunde en is nog nooit bij een ongeval gaan kijken, dat is imo dus een rare reden om de ramptoerist uit te gaan hangen.
En nee MamboBeach niet in ieder mens zit een vleugje ramptoerist, in mij in ieder geval niet. En voor je denkt "leuk" in te kunnen koppen, ik ben een normaal mens.
Wamhorse schreef:Nrkee schreef:Ik snap best dat mensen nieuwsgierig zijn, maar pasgeleden (hoorde ik van mijn moeder) was er hier in het dorp een man die een hartaanval kreeg op straat. Doordat iedereen er omheen stond en niemand wist wat hij/zij moest doen, kon de enige persoon in de buurt die kon reanimeren niet bij hem komen door de menigte, hoe erg hij ook riep dat hij erlangs moest om te helpen. Later kon de ambulance er ook bijna niet door omdat iedereen in een grote kring om hem heen stond. Echt belachelijk, die man is daar ter plekke overleden. Sindsdien heb ik een hekel aan die nieuwsgierigheid, ja oke, alleen kijken is prima maar dat mensen in de weg gaan lopen waardoor zo'n man overlijd, verschrikkelijk.
als hulp erdoor had gekund, had hij het naar alle waarschijnlijkheid gewoon gehaald, vertelde het ambulancepersoneel later.
Ohh wat is dat verschrikkelijk zeg. Als je daar bij stond op dat moment, dan moet je je toch de rest van je leven schuldig voelen als je dat zo van de ambulance broeders hoort. Echt vreselijk arme man. Arme familie!
Nrkee schreef:Ik snap best dat mensen nieuwsgierig zijn, maar pasgeleden (hoorde ik van mijn moeder) was er hier in het dorp een man die een hartaanval kreeg op straat. Doordat iedereen er omheen stond en niemand wist wat hij/zij moest doen, kon de enige persoon in de buurt die kon reanimeren niet bij hem komen door de menigte, hoe erg hij ook riep dat hij erlangs moest om te helpen. Later kon de ambulance er ook bijna niet door omdat iedereen in een grote kring om hem heen stond. Echt belachelijk, die man is daar ter plekke overleden. Sindsdien heb ik een hekel aan die nieuwsgierigheid, ja oke, alleen kijken is prima maar dat mensen in de weg gaan lopen waardoor zo'n man overlijd, verschrikkelijk.
Maeve schreef:Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.
_l_amanda_l_ schreef:Maeve schreef:Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.
Hebben ze die 10% dan berekend uit 100% situaties waar géén volk erom heen stond en de hulp verstoorde?
Procenten zeggen soms zo weinig...
Het lastige lijkt mij dat elke "ramptoerist" wel weet dat ie de hulpverleners niet in de weg moet zitten, maar als er 200 mensen zijn die dat wel weten, wordt het toch een beetje dringen.
Ik kijk altijd even snel OF er al geholpen/gebeld of wat dan ook wordt, en dan ga ik weg. Klinkt lomp, maar als IK daar zou liggen te creperen zou ik echt niet geholpen zijn aan kluwes mensen die staan te loeren omdat ze het "wel interessant" vinden...
Al zeg je "ik sta niemand in de weg", elke persoon die blijft hangen is voor nog meer mensen reden om dat óók te doen, en dan is het einde gauw zoek.
En nee, er is geen "entertainment"-verschil met het op tv kijken of op straat, MAAR op tv hebben ze het gefilmd ZODAT je er niet omheen hoeft te gaan lopen en misschien hulp in de weg loopt, en als je het zonodig wilt zien zou ik toch daarvoor gaan
_l_amanda_l_ schreef:Maeve schreef:Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.
Hebben ze die 10% dan berekend uit 100% situaties waar géén volk erom heen stond en de hulp verstoorde?
Procenten zeggen soms zo weinig...
Maeve schreef:Helemaal waarmaar het ging mij om het feit dat ze het nooit hadden kunnen weten, dan ga je als hulpverlener niet zeggen dat hij het anders ''waarschijnlijk wel had gehaald''. Dat denk ik dan
MamboBeach schreef:Maargoed, wat is nu precies ramptoerisme? Is dat ook als je helpt, terwijl je geen hulpverlener bent maar kan of wil helpen en er zijn nog geen hulpdiensten ter plaatse. Is dat ook als mensen op afstand kijken? Enz enz.
BrankaZ schreef:Mijn vader redde het inderdaad niet. Geen ramptoeristen, maar ik weet niet hoe ik over het gevoel heen had moeten komen als ik mij had afgevraagd of hij het misschien wel had gered als er geen mensen in de weg hadden gestaan omdat hij in zijn laatste minuten omringt was door nieuwsgierige ouwe wijven die de hulpverleners in de weg stonden.
Huertecilla schreef:itsinmygenes schreef:Als je toevallig langsrijdt vindt ik het niet raar dat je gaat kijken wat er gebeurt.
Mits je niet de bestuurder bent.
Als bestuurder moet je gewoon veilig doorrijden met aandacht bij het verkeer
Maeve schreef:Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.
Menino schreef:Maeve schreef:Ik vind het raar dat het ambulancepersoneel zoiets zegt. Je zadelt mensen op met een gevoel van onrechtvaardigheid, schuld, etc. en daarbij: volgens mij overleeft maar 10 % van de ''hartaanvallen'' het tot in het ziekenhuis. Zoiets kun je nooit achterhalen.
Er zit een verschil tussen een hartinfarct en een hartstilstand he? Volgens mij wordt beide bedoeld met hartaanval... En in dat geval denk ik dat het percentage wel hoger is. Ik ken meerdere mensen die een hartinfarct hebben gehad (waaronder mij stiefvader tweemaal, ) die het overleefd hebben, en vrijwel niemand die er aan overleden is (hoewel de vader van mijn stiefvader er volgens mij wel er aan overleden is). Maar 10% lijkt me wel erg weinig. Tenzij ik het mis heb en er uitsluitend een hartstilstand wordt bedoeld met hartaanval..