Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:50

Sorry ik denk er zelf ook zo over, varkens lijken me ook niet gezond om die op te gaan eten, zit vol met medicijnen en eet poep op en is ook een vleeseter als je het zou toestaan. Ik vind het zelf vies en ik ben niet eens een moslim. Het zijn bijna mensen ook als je het zou vergelijken met de dna en anatomie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:56

De reden is dat een varken ook vlees eet, en in de natuur ook doodt. Een varken heeft vrijwel hetzelfde menu als een mens (20% vlees, 80% vegetarische producten) en het eten van varkensvlees (in de tijd van toen gaat het dan om wilde varkens, uiteraard) zou dus BSE-achtige ziektes kunnen veroorzaken, althans, zo is het mij ooit eens uitgelegd. Dit is doorgetrokken naar de gekweekte varkens van nu.
Een varken lijkt qua DNA-opbouw vrij veel op een mens, je kunt vrijwel moeiteloos een varkenshart in een mens transplanteren. Dit is in het verleden een aantal malen met succes gedaan. Dat is de reden ervoor. Er zijn mensen met meer kennis dan ik erover hoor, hoe het precies zit, weet ik ook niet. Wél dat ik écht nooit varkensvlees zal eten. Het zou een vorm van kannibalisme zijn, en bijbehorende ziektes kunnen veroorzaken.

Overigens heb ik het pasgeleden gegeten zonder dat ik het wist. Ik at shoarma, proefde wel dat het geen lam was, ik vond er een rare, bittere smaak aan zitten. Mijn lichaam verdraagt het ook niet, het kwam bijna onmiddellijk retour. Later hoorde ik dat het varkensvlees was.

Edit: alle dieren die volgens de kasjroet gegeten mogen worden, zijn volledig vegetarisch. Paarden mogen niet, omdat ze geen gespleten hoeven hebben en niet herkauwen, en konijnen en hazen zijn wel vegetariër en herkauwen ook, maar hebben geen hoeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:57

Maar als varkensvlees echt zo slecht was.. zou het niet verkocht worden...
Een paard eet als veulen ook zn eigen stront of die van zn moeder.. dus dat gaat bij mij niet op.

Tevens komt poep niet in het vlees terecht, maar in het maagdarm kanaal.
Dit heeft dus niets met je vlees te maken.

Shoarma is heel vaak varkensvlees...
Voor lamsshoarma moet je een vergunning hebben.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:04

varkens mogen geen vlees eten.. omdat dit idd ziektes kan veroorzaken.. en geloof me de medicijnen zijn sterk gereduceerd.. dan kun je beter helemaal geen vlees meer eten ;)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:07

Even helemaal off-topic sorry, maar ik wil Yamcha toch even complimenteren. Fijn om te zien dat je zo bewust je dieren houdt, daar word ik echt blij van!

Het is inderdaad jammer dat het geloof (maakt niet uit welk) omschrijft dat er zorgvuldig met dieren dient worden omgegaan, maar dat dat met voeten getreden wordt terwijl verder alles vaak op de letter gevolgd wordt. Voor veel mensen tellen dieren domweg niet...

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:11

@ picobello, ik denk dat maar voor weinig mensen dieren niet tellen.

anders zouden er niet zoveel rellen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:12

@ Jolliegirl: Er is wel meer wat slecht is, en verkocht wordt, het is maar waar de markt om vraagt. Dat zegt niks. De markt heeft geen moraal wat dat betreft. Kiloknallers zijn ook niet bepaald goed te noemen (vlees waar haast niets meer in zit, omdat de dieren zo hard mogelijk moeten groeien, kan dat goed zijn)? De markt vraagt erom, en dus wordt het verkocht.

Wat in je maagdarmkanaal terecht komt, daarvan komen de afvalstoffen in je lever en je nieren. Dan wordt er nog van alles het hele lichaam door getransporteerd door het bloed. Wat je in je mond stopt, beïnvloedt je hele lichaam, dat is echt zo. Als je veel vet eet, vervetten je organen ook, niet alleen het maagdarmkanaal. Dat heeft invloed op je hartfunctie. Rode wijn helpt bijvoorbeeld de rode bloedcellen beter de zuurstof transporteren, maar remt ook de afzet van slechte cholesterol.
Hoe vegetarischer het dier wat je eet, hoe minder verzadigde vetten in het vlees, en gezonde bouwstoffen. De meeste vitamine B12 kun je halen uit rundvlees, taurine ook.
In varkensvlees zitten heel veel verzadigde vetten (die alleen maar voor hart- en vaatziekten zorgen) heel weinig opneembare vitaminen. Wat sMieke zegt, tamme varkens eten geen vlees, niet omdat zij daar ziek van worden, voor de varkens zelf is het heel goed om vlees te eten. Mensen zouden er erg ziek van worden. Varkensvlees is echt alleen maar slecht voor je, voedingswaarde is bijna niets, maar al die verzadigde vetten wat je binnen krijgt, en de troep die je verder eet, doen je lichaam geen goed.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:14

@ Yamcha.. mag ik vragen waar je die gegevens van hebt? want als varkensvlees zo slecht was werd het niet grootschalig geproduceert.... en daarnaast zou het al uit de handel genomen worden want dan is het nutteloos en slecht voor je.. wie eet er nu iets waar je in feite dood van gaat? :S

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:16

sMieke schreef:
@ picobello, ik denk dat maar voor weinig mensen dieren niet tellen.

anders zouden er niet zoveel rellen ;)

Misschien moet ik het iets nuanceren. Maar als ik de beelden op TV soms zie, dan lijkt het iig alsof er een hoop mensen op de aardbol zijn die het niet zo nauw nemen met de gevoelens van dieren. Ik heb het in elk geval niet specifiek over NL.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:17

Varkensvlees is in Nederland één van de meest gegeten vleessoorten. Het wordt aangeboden in veel varianten. Denk maar aan het varkenshaasje, de sparerib of de karbonade. Maar het wordt ook verwerkt in veel vleesproducten, zoals de slavink, gehaktbal of vele soorten vleeswaren.

Varkensvlees is lekker, bevat veel voedingsstoffen en past in een gezond- en gevarieerd eet- en leefpatroon. Hiernaast is een aantal relevante links op verschillende sites te vinden.

Om de consument te voorzien in informatie over varkensvlees, maar ook over de productie heeft de vleessector de interactieve website http://www.vlees.nl ingericht. Het biedt de consument veel informatie en de gelegenheid tot het stellen van vragen over recepten, bereidingswijze, voedingswaarde, maar dus ook over thema’s als dierenwelzijn, diergezondheid, transport en duurzaamheid.

@ Picobello, mag ik vragen of je daar ook de boeren mee bedoelt? en ja mishandelingen enzo zijn er altijd maar mensen laten eerder negatief dan positief zijn. als er 1100 varkens zijn en er zijn er daar 10 ziek van bijv. laten ze altijd 6 zieke en 3 gezonde van zien ;)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:21

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:22

Jolliegirl schreef:
Maar als varkensvlees echt zo slecht was.. zou het niet verkocht worden...
Een paard eet als veulen ook zn eigen stront of die van zn moeder.. dus dat gaat bij mij niet op.

Tevens komt poep niet in het vlees terecht, maar in het maagdarm kanaal.
Dit heeft dus niets met je vlees te maken.

Shoarma is heel vaak varkensvlees...
Voor lamsshoarma moet je een vergunning hebben.

Alcohol is ook ronduit ongezond, maar mag gewoon verkocht worden. Suiker zou als het nu getest zou moeten worden ook niet vrijgegeven worden voor menselijke consumptie. Om maar even 2 dingen te noemen die algemeen geaccepteerd zijn als voedsel en toch niet bepaald gezond zijn.

Als je er genoeg smaakmakers toevoegd kan je stront en kippeveren ook als dier/koeienvoer gebruiken (en ze vreten het nog graag ook) Gewoon flink wat melasse erover en ze lusten het. Sommige mensen zijn inderdaad zo gek dat ze er nog trots op zijn ook dat ze zo van hun mest af komen en super goedkoop kunnen voeren.

Ik eet zelf ook liever geen varkensvlees, komt soms voor en ham is nog steeds erg lekker, maar met de fybro mag ik er ook een pot pijnstillers naast zetten en dat heb ik met rund/vis/kip niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:39

sMieke schreef:
@ Yamcha.. mag ik vragen waar je die gegevens van hebt? want als varkensvlees zo slecht was werd het niet grootschalig geproduceert.... en daarnaast zou het al uit de handel genomen worden want dan is het nutteloos en slecht voor je.. wie eet er nu iets waar je in feite dood van gaat? :S

Ehh.... haast iedereen??

Hoeveel mensen houden zich nu echt bezig met wat ze eten? Hier in NL, veel mensen eten veel te veel suiker, teveel vet, en te weinig vitaminen, en daar ga je dood aan, want je bent je lijf aan het vergiftigen. Hart- en vaatziekten, kanker zijn doodsoorzaak nummer 1. Dat heeft een reden, dat is niet voor niets. In Israel is dat niet het geval.
En wat doen we in NL? We gaan zoeken hoe we kanker kunnen bestrijden ipv mensen goed leren met hun lijf om te gaan. Kun je niet én dat doen, én mensen leren hoe ze moeten eten? In groenten zitten ontzettend veel anti-oxidanten, oftewel anti-kankerstofjes. Rode wijn helpt tegen slechte cholesterol, knoflook en uien hetzelfde. Alleen met dat al, kun je zoveel ellende voorkomen.......

sMieke: die info is overal te vinden, sla een willekeurig voedingsboek open, en het staat erin. Mijn zus heeft er nog een goed boek over, weet alleen zo niet meer hoe het heet, ik zal het haar vragen. Ik post het dan hier.

SMieke: Varkensboer zeker? Ik maak geen reclame, doe jij dat dan ook niet, zeg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:43

Ik heb nog nooit gehoord dat er mensen zijn doodgegaan van varkensvlees.....

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:45

in de veehouderij mogen ze niet alles eten.
wij als varkenshouders worden uitgebreid gecontrolleerd op van alles. ook kunnen dieren niet presteren zonder goed voedsel. Denk hierbij aan de gehaltes van de melk en de voedingswaarde van de varkens.
Boeren moet overigens ook een mestboekhouding bijhouden. is dit alles niet in orde dan gaat de boer falliet. (en zo is het echt) wat je in een dier stopt komt er uit.

Dieren zijn wel grote verbrandingsovens. zij eten restproducten van de mensen en maken daar nog een hoogwaardig product van ook! Onze Veehouderij dieren (anders dan bioindustrie) zijn echt de efficientste wezen die er op de hele aarbol zijn. in tegenstelling tot de klagende afvalmakende mens hahahaha

ik zou jullie best een willen laten zien dat dieren echt een tot op de tiende procent uitgebalanceerd voedingsschema krijgen. er word gekeken naar gehaltes in de mest, efficientie en uitstoot..

er is niet voor niets een 8 jarige studie over ;)

bij vragen kun je altijd hier terecht, dat heb ik liever dan zomaar wat roepen ;)

voel je niet aangesproken, ik wil alleen de werkelijkheid onder ogen brengen ;)

jup ik ben veehouder en ik maak het niet mooier dan het is. De ruimtes zijn vaak klein maar ze krijgen wel de juiste zorg.
en nee het is geen reclame dit zijn feiten.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:46

@Smieke: don't worry, ik doelde niet specifiek op boeren maar mensen in het algemeen ;-)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:50

@ picobello, ja daar ben ik het wel mee eens. ik heb in januari een veulen gekocht die bijna dood was. ik heb daar de aid en dierenbescherming over gemeld maar die doen er niets aan.. tja maar ze maken zich wel druk over een filmpje van een varkenshouder die nota bene keurmerken heeft en zichtbaar goed bezig is om die zijn keurmerk af te pakken.. daar baal ik gewoon wel eens van.

en tja niet alle boeren zijn goed bezig hoor dat is 100% waar daar lieg ik niet om. Maar weetje die redden het niet meer.. De welzijns regels gaan omhoog en de consument gaat tegenwoordig nadenken (vind ik heeeeel goed) zo krijgen de ''goede'' boeren meer kans :D

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:05

@ sMieke +:)+

Edit: Miss is t enkele ontgaan, maar in NL zijn de varkens t "magerst" van heel de EU. En niet mager in de zin van te weinig eten, maar het vleespercentage tov van het vet percentage. Dus veel vlees en weinig vet (spek). Voordeel is dat t vlees dus magerder is en gezondheidstechnisch gezonder. Nadeel voor de varkens is wel dat een "mager" varken minder weerstand heeft als een varken met meer vet (spek) en dus gevoeliger kan zijn voor bv virussen. Let op kán; als een varkensboer zijn zaakjes voor wat betreft, huisvesting, ventilatie, goed voer en een perfect stalmanegement op orde heeft, maakt t niks uit. Het percentage "rotte appels" die maar wat aanklooien, vallen dan zo door de mand en zullen uiteindelijk niet meer blijven bestaan en evt. failliet gaan.

De ironie wil dat oost europese landen (bv Polen) helemaal niet van die "magere" varkens houden, zij hebben liever een varken met een dikke speklaag erop. Smaakt beter vinden zij...
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 23-06-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:08

@ sMieke: klinkt wel alsof je goed bezig bent +:)+

Nogmaals, ik zal de titel van dat boek aan mijn zus vragen, daar staat het in.

mijn 2e onderbouwing: de Thorah, maar die leest minder lekker weg :D

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:17

De Thora? sorry maar dat vind ik niet echt getuigen van objectiviteit ;) De Thora vind zowiezo dat Joodse mensen geen varkensvlees moeten eten, dus tuurlijk zal dat dan in de Thora onderbouwd worden. Maar dat is een mening en geen wetenschappelijk feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:21

Dan is de mening van sMieke ook geen onderbouwing, want een varkenshouder vindt het ook een goed idee als mensen varkensvlees eten :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:36

Heb ff gegoogled, deze link is interessant om te lezen: http://www.slagers-vlaanderen.be/voedin ... ezond.html

Moet er wel bij dat dit meer vanuit mijn sector is geschreven. Vanuit jouw omgeving Yamcha zijn weer hele andere links te vinden.

Komt er op neer dat ik eigenlijk nog geen duidelijkheid heb gevonden omdat de bronnen van beide kanten nogal gekleurd zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:40

:D

Klopt :D

Het is voor mij ook een geloofskwestie, en ik heb als kind al geleerd dat je dat nooit mag eten, want het is slecht voor je...... en de bronnen die ik dan lees, lijken mij objectief, maar die wetenschapper is dan wel weer een Jood, dus zo objectief zal die niet zijn, maar voor míj is het wel een goede informatiebron, zeg maar. En ik vind de onderbouwing wel logisch, maar hoe objectief ben ik?

Kan de discussie wel waarderen overigens, dit is wel op een eerlijke manier, zonder mensen neer te sabelen, ik waardeer dat wel. Ik waardeer jullie respect voor mijn manier van omgaan met die dingen ook :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:45

Tuurlijk, ieder zijn mening. Vind t zelf alleen soms heel moeilijk om rustig te blijven als er weer eens wat wordt geroepen wat kant nog wal raakt en zeer beledigend is, voel me dan persoonlijk aangesproken en reageer dan ook soms te heftig. Nja maar dat begrijp jij vanuit jouw standpunt natuurlijk ook.

Ik probeer een beetje t voorbeeld van sMieke te volgen, zij blijft (meestal) heel kalm en correct, knap hoor! En dat probeer ik ook, alleen mislukt t bij mij wel eens.. :D

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:08

tja.. lukt natuurlijk niet altijd.. maar ik denk dat je meer bereikt met uitleg dan rellen ;)
en ik vind dat elk geloof zijn eigen dingen moet na kunnen streven.
Ieder heeft daar zijn redenen voor.
Wel denk ik dat mensen dan voor dat ze hun mening verspreiden wel de feiten en werkelijkheid moeten kennen. net als dat iedereen zomaar wat roept over dat slachten en het houden van varkens.

uit mijn enquête tot nu toe is gebleken dat mensen de beelden van de varkens vaak niet als ''realistisch'' beschouwen (ze ontkennen niet dat het er is maar wel dat de dingen op de film vaak ''incidenteel'' zijn zoals bijv. die miskraam)

Ook mijn complimenten voor de nette discussie! ;)
Tja ik blijf toch een stadse boerin (ben namelijk zonder vee opgegroeit en de laatste jaren pas zeer actief in de veehouderij, daarom weet ik hoe het is om nog nooit een (vee)dier in het echt te hebben gezien ;) en daarom misschien zo actief ben in voorlichting haha)