mika11 schreef:In Nederland zullen dus nooit alle paarden optimaal kunnen leven.
....
Omdat het in NL eigenlijk onmogelijk is.
Dus paarden hebben in NL minder welzijnsrechten?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mika11 schreef:Elk paard heeft recht op de beste mogelijke verzorging die mogelijk is in de situatie die je hebt.
Huertecilla schreef:Twiggy2008 schreef:Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL.
Als je niets meer weet ga je verongelijkt vingerwijzen?
1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum
Huertecilla schreef:Als je niets meer weet ga je verongelijkt vingerwijzen?
1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum
Cowgirl schreef:IK doe kennelijk toch iets goed want mijn paarden vertonen geen stereotyp gedrag
Twiggy2008 schreef:Wat niet wil zeggen dat er geen mensen in welk land dan ook zijn, die hun paarden wel datgene geven waar ze recht op hebben. Een paardenleven buiten in de kudde.
mika11 schreef:Het uitgangspunt is wel waar ik woon en wat mijn mogelijkheden zijn.
Vanuit daar heb ik een plek kunnen kiezen voor mijn paard.
...
Dan kom je er alsnog niet onderuit om compromissen te maken, met zoveel paarden in Nederland en het klimaat, maar kan het in het algemeen wel veel verbeteren.
gekvanfleur schreef:maar dan zitten we met het volgende probleem. Want waar moeten die paarden dan heen?
e_horse schreef:De Google Ads hieronder: over een bepaalde pensionstal die zou 5 sterren hebben voor paard en ruiter.. als ik op 'Paardenfaciliteiten' klik snap ik niet waar die 5 sterren voor de paarden voor staan. Ik denk dan meteen aan de opmerking van Cowgirl hierboven over die manege met stallen met gouden knoppen.
Ja; 5 sterren voor de ruiter dus..
Huertecilla schreef:Cowgirl schreef:IK doe kennelijk toch iets goed want mijn paarden vertonen geen stereotyp gedrag
Steotype gedrag = eschadigd.
Dat is net als een paard wat al onderkoeld ís, al ondervoed ís, al uitgedroogd ís.
Tussen welzijn en onderkoeld, ondervoed, uitgerdoogd en geestelijk beschadigd liggen gradaties van suboptimaal.
Hoeveel paarden leven er het jaar rond met vrij toegang tot buiten met soortgenoten?
Hoeft geen groot stuk land te zijn, maar wel groot genoeg om een een sprintje te trekken.
Hoeft ook niet helemaal droog te zijn, een strook of stuk verharding is genoeg.
Verder een kuubkrat met altijd genoeg stro/hooi.
Hoeveel % van de paarden in NL leeft zó?
Tussen dat aantal en de 25-30% met sterotype gedrag leven die andere gradaties van suboptimaal welzijn.
mika11 schreef:Het uitgangspunt is wel waar ik woon en wat mijn mogelijkheden zijn.
En het is een goede plek met als enige minpunt (volgens het ethogram) dat ze 's nachts op stal staat.
Het is gewoon onrealistisch dat alle paarden in Nederland volgens het ethogram leven en ook onrealistisch dat iedereen dan stopt met paarden houden. Dat zal nooit gebeuren.
Beter is het mensen te leren, hoe het ethogram in elkaar zit en hoe een paard optimaal gehouden moet worden.
Dan kom je er alsnog niet onderuit om compromissen te maken, met zoveel paarden in Nederland en het klimaat, maar kan het in het algemeen wel veel verbeteren.
Cowgirl schreef:Maar het ethogram kun je al tegemoet komen met een ruimere box en een eventuele uitloopje daar aan. ipv een box van 3x3.
Huertecilla schreef:e_horse schreef:Zelfs op de megastal hier om de hoek is nog genoeg beton over om de stallen heen om dit te realiseren!
Ik wil jouw argument niet onderuit halen want er zijn inderdaad veel creatieve mogelijkheden.
Bedenk echter dat wederom geschikte ondergrond voor paarden niet de enige prioriteit is voor 17 miljoen NLers.
Meer verharding rond open inloopstallen betekent minder oppervlak voor opname van het regenwater.
Daar moet echt wel over nagedacht worden.
Zelfs de in een ´open´ structuur legbare en voor paarden héél geschikte grasstenen zoals die op parkeerplaatsen worden toegepast, laten maar een een kleindeel van de onverharde doorlaat over.
Huertecilla schreef:Cowgirl schreef:Maar het ethogram kun je al tegemoet komen met een ruimere box en een eventuele uitloopje daar aan. ipv een box van 3x3.
´Tegemoed komen´als van de Dam de grachtengordel uit in de richting van Parijs als naar Parijs gaan ja, maar meer niet.
Schaf http://books.google.es/books?id=-Mvm9Nj ... &q&f=false
eens aan.
Colway schreef:maar uiteindelijk maken we allemaal gebruik (of eigenlijk misbruik) van het paard...
Huertecilla schreef:mika11 schreef:Het uitgangspunt is wel waar ik woon en wat mijn mogelijkheden zijn.
...
Nee, je blijft fundamenteel van een verkeerd vertrekpunt uitgaan.
Je moet uitgaan van wat het páárd nodig heeft.
Zonder zoutwateraquarium geen zeepaardjes.
Je hebt nu eenmaal alleen zoete water?
Tja, dan toch echt geen zeepaardjes.
De verantwoordelijkheid voor kennis van zaken ligt bij de eigenaar/houder.
Bezint eer je begint.
Het begin van de weg naar kennis ligt bij het uitgangspunt; wat het paard nodig heeft.
Zoekt en gij zult vinden.
Het ligt allemaal onder je vingertoppen.
Waar geen wil is, is echter geen weg.
mika11 schreef:Maar ik denk ook dat meer mensen dan jij denkt, serieus met hun paarden en hun welzijn bezig zijn.
Huertecilla schreef:Nogmaals, hoeveel paarden leven het jaar rond met toegang tot buiten en soortgenoten?
De rest leeft suboptimaal.
Nee, dat is niet altijd omdat de houders dit bewust slech doen. De bedrijfssector licht de rhouderes/ruiters in het belang van omzet voor, niet in het belang van het paard.
De ruiterij echter vindt dat niet vervelend.