Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:32

mika11 schreef:
In Nederland zullen dus nooit alle paarden optimaal kunnen leven.
....
Omdat het in NL eigenlijk onmogelijk is.

Dus paarden hebben in NL minder welzijnsrechten?

mika11

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:42

Nee, dat zeg ik niet.
Elk paard heeft recht op de beste mogelijke verzorging die mogelijk is in de situatie die je hebt.
Die is in Nederland nu eenmaal anders dan in Spanje of waar dan ook, door redenen die je al beschreef.
En ik spreek voor mezelf, dat ik in mijn omstandigheden en middelen mijn paard het meest optimale leven bied, wat ik hier in de buurt kan krijgen.
En ik denk dat heel veel mensen dat doen.
Daar vind ik niks verkeerds aan, het is toch juist goed als mensen in Nederland met beperkte middelen toch hun paard toch zo optimaal mogelijk houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:47

mika11 schreef:
Elk paard heeft recht op de beste mogelijke verzorging die mogelijk is in de situatie die je hebt.

Nee!

Een paard heeft recht op wat het nódig heeft :)*

Het uitgangspunt zijn de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier. Dit dient voor het paard soortspecifiek ingevuold te worden met het ethogram van het paard.

Het uitgangspunt is niet waar jij woont, wat jij kan bieden, wat jouw prioriteiten zijn.

Het paard heeft welzijnsrécht.
Dat is niet ondergeschikt aan jouw mogelijkheden.
Jouw mogelijkheden zijn NUL argument!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:00

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Waar ik een beetje moeite mee heb, is dat eeuwige gezeur over NL.

Als je niets meer weet ga je verongelijkt vingerwijzen?

1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum

Niets meer weet? Jij legt mensen graag woorden in de mond, is mijn ervaring inmiddels wel. Je valt aan, waar je op aan wilt vallen, maar zegt nooit iets positiefs over iemand. ;)
Dat komt erg belerend en niet erg sympathiek over, wist je dat? Bij deze! ;)

Mijn eigen paard staat 24/7 buiten, zijn hele leven al. In de Randstad. Op een hele fijne plek. Ik zie dagelijks hier hoeveel paarden lange tijd binnen gehouden worden. Vind ik vreselijk. Want ik zie ook dat al die stallingen/paardeneigenaren echt wel mogelijkheden hebben om hun paarden WEL buiten te houden. Maar men doet niets. Het kost geld, het is een hoop gedoe, volgens hun kunnen hun paarden om allerlei rare redenen niet buiten staan. Het is een mentaliteitskwestie!!! Dat is het vooral!!! Land zat, in dit dorp en in deze omgeving (Gooi- en Vechtstreek, Utrechtse Heuvelrug, zelfs richting Amsterdam zie ik zat grond, bv rondom Abcoude, Weesp, Amstelveen, noem maar op). Hoezo geen ruimte? Paddocks zijn altijd te realiseren, naar mijn idee. Haal al die gevangenissen weg en je hebt al ruimte. :)*

Misschien wat simpel gedacht, maar snap je de nuance eigenlijk wel?

NL klopt zichzelf graag op de borst? Heb jij je Spaanse verhaal wel eens gelezen? Over op de borst kloppen gesproken. In Spanje gaat men niet altijd zo netjes om in de omgang met paarden. Ken iemand die met verwaarloosde en mishandelde Andalusiers heeft gewerkt uit Spanje. Nergens is het perfect. Ook bij jou niet. Wat niet wil zeggen dat er geen mensen in welk land dan ook zijn, die hun paarden wel datgene geven waar ze recht op hebben. Een paardenleven buiten in de kudde.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:01

Huertecilla schreef:
Als je niets meer weet ga je verongelijkt vingerwijzen?

1. de informatie over het optimum is generiek voor paarden en dus op paarden in NL van toepassing
2. NL heeft de hoogste paarddichtheid van de wereld in 1 van de dichtsbevolkte delen van de wereld én een grootdeels ongeschikte bodem
3. de 25-30% paarden met sterotype gedrag betreft NL!
4. wat een ander doet is geen argument voor wat je zelf doet
5. NL klopt zichzelf graag op de borst over dierenwelzijn en paarden
6. dit is een NL forum

Niets meer weet? Jij legt mensen graag woorden in de mond, is mijn ervaring inmiddels wel. Je valt aan, waar je op aan wilt vallen, maar zegt nooit iets positiefs over iemand. ;)
Dat komt erg belerend en niet erg sympathiek over, wist je dat? Bij deze! ;)

Mijn eigen paard staat 24/7 buiten, zijn hele leven al. In de Randstad. Op een hele fijne plek. Ik zie dagelijks hier hoeveel paarden lange tijd binnen gehouden worden. Vind ik vreselijk. Want ik zie ook dat al die stallingen/paardeneigenaren echt wel mogelijkheden hebben om hun paarden WEL buiten te houden. Maar men doet niets. Het kost geld, het is een hoop gedoe, volgens hun kunnen hun paarden om allerlei rare redenen niet buiten staan. Het is een mentaliteitskwestie!!! Dat is het vooral!!! Land zat, in dit dorp en in deze omgeving (Gooi- en Vechtstreek, Utrechtse Heuvelrug, zelfs richting Amsterdam zie ik zat grond, bv rondom Abcoude, Weesp, Amstelveen, noem maar op). Hoezo geen ruimte? Paddocks zijn altijd te realiseren, naar mijn idee. Haal al die gevangenissen weg en je hebt al ruimte. :)*

Misschien wat simpel gedacht, maar snap je de nuance eigenlijk wel?

NL klopt zichzelf graag op de borst? Heb jij je Spaanse verhaal wel eens gelezen? Over op de borst kloppen gesproken. In Spanje gaat men niet altijd zo netjes om in de omgang met paarden. Ken iemand die met verwaarloosde en mishandelde Andalusiers heeft gewerkt uit Spanje. Nergens is het perfect. Ook bij jou niet. Wat niet wil zeggen dat er geen mensen in welk land dan ook zijn, die hun paarden wel datgene geven waar ze recht op hebben. Een paardenleven buiten in de kudde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:02

Cowgirl schreef:
IK doe kennelijk toch iets goed want mijn paarden vertonen geen stereotyp gedrag :D

Steotype gedrag = eschadigd.
Dat is net als een paard wat al onderkoeld ís, al ondervoed ís, al uitgedroogd ís.
Tussen welzijn en onderkoeld, ondervoed, uitgerdoogd en geestelijk beschadigd liggen gradaties van suboptimaal.

Hoeveel paarden leven er het jaar rond met vrij toegang tot buiten met soortgenoten?
Hoeft geen groot stuk land te zijn, maar wel groot genoeg om een een sprintje te trekken.
Hoeft ook niet helemaal droog te zijn, een strook of stuk verharding is genoeg.
Verder een kuubkrat met altijd genoeg stro/hooi.
Hoeveel % van de paarden in NL leeft zó?
Tussen dat aantal en de 25-30% met sterotype gedrag leven die andere gradaties van suboptimaal welzijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:10

Twiggy2008 schreef:
Wat niet wil zeggen dat er geen mensen in welk land dan ook zijn, die hun paarden wel datgene geven waar ze recht op hebben. Een paardenleven buiten in de kudde.

Ok, dus paarden hebben recht op een paardenleven buiten in een kudde.
Of dat nu in NL is of in Spanje. Dat is irrelevant.

Ik begrijp niet goed waarom jij persoonlijk meent te moeten worden.
Als je mijn schrijven als vervelend erváárt is dat joúw emotie.
Persoonlijk worden is tegen de Bokt-regels.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-04-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:12

Het uitgangspunt is wel waar ik woon en wat mijn mogelijkheden zijn.
Vanuit daar heb ik een plek kunnen kiezen voor mijn paard.
En het is een goede plek met als enige minpunt (volgens het ethogram) dat ze 's nachts op stal staat.
Het is gewoon onrealistisch dat alle paarden in Nederland volgens het ethogram leven en ook onrealistisch dat iedereen dan stopt met paarden houden. Dat zal nooit gebeuren.
Beter is het mensen te leren, hoe het ethogram in elkaar zit en hoe een paard optimaal gehouden moet worden.
Dan kom je er alsnog niet onderuit om compromissen te maken, met zoveel paarden in Nederland en het klimaat, maar kan het in het algemeen wel veel verbeteren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:13

nu gaat heel bokt huilen.. maar mijn paarden staan 's nachts in de winter binnen.
Die afweging heb ik voor mezelf gemaakt en ik woon gelukkig in een land waar dit mag.
En dat andere mensen menen dat dit slecht is zal me sireus mijn reet roesten. Er zijn zat dingen waar de meningen over verschillen en ik ben blij dat dat kan. Ik probeer mijn paard zo goed mogelijk te houden, en geloof de theorieen allemaal. Maar besef tegelijkertijd dat we in een wereld leven waar het nooit meer wordt als vroeger en we uiteindelijk dus (met alle bebouwing die er nog gaat komen) allemaal geen paarden meer mogen houden van de fanatieke hier, maar dan zitten we met het volgende probleem. Want waar moeten die paarden dan heen? er zal dan ook echt geen ruimte meer zijn om ze ergens op een stuk wildernis te gooien.

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat bokt maar internet is want iedereen die een ander maar van alles door zijn keel wil duwen vindt ik niets. en ik ben een egoist ja, mag gezegd worden, maar ga het niet eindeloos herhalen. :) telefoonnummer van de DB vind u in de telefoongids....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:23

mika11 schreef:
...
Dan kom je er alsnog niet onderuit om compromissen te maken, met zoveel paarden in Nederland en het klimaat, maar kan het in het algemeen wel veel verbeteren.

Nee, je blijft fundamenteel van een verkeerd vertrekpunt uitgaan.

Je moet uitgaan van wat het páárd nodig heeft.

Zonder zoutwateraquarium geen zeepaardjes.
Je hebt nu eenmaal alleen zoete water?
Tja, dan toch echt geen zeepaardjes.

De verantwoordelijkheid voor kennis van zaken ligt bij de eigenaar/houder.
Bezint eer je begint.
Het begin van de weg naar kennis ligt bij het uitgangspunt; wat het paard nodig heeft.
Zoekt en gij zult vinden.
Het ligt allemaal onder je vingertoppen.
Waar geen wil is, is echter geen weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:38

gekvanfleur schreef:
maar dan zitten we met het volgende probleem. Want waar moeten die paarden dan heen?

Is dat een argument/reden/exuus voor suboptimaal houden?

Sinds 1985 is het bestand met 360.000 paarden toegenomen.
30 jaar geleden werd er ook al over gesproken, voor gewaarschuwd.
20 jaar geleden werd er ook al over gesproken, voor gewaarschuwd.
10 jaar vgeleden was het al zó zorghkkend dat in opdracht van het ministerie wetenschappelijk vernatwoorde studies zijn uitgevoerd.
De bedrijfssector echter heeft er goed geld aan verdiend, verdient er goed aan. Sterker nog, hoe slechter de paarden het hebben hoed meer ze verdient.
Hoe meer paarden waar veel minsekte zijn, hoe meer omzet aan insektenmeuk.
Hoe lager de weerstand, hoe meer pharmaceutische omzet.
Hoe meer stalgebreken, hoe meer blessures, hoe meer ´ongeschikt´, hoe meer verloop = meer omzet.
Hoe lager de levensverwachting hoe meer de sector verdient.

Verzin eens een reden waarom paarden wél volgens hun welzijnsrechten zouden kunnen/moeten leven.
Oh, dat staat er al; welzijnsrécht.
De rest is de wil om dat te realiseren.
Kan per nu met een overgangsregeling.
Waarom zou je níet voor zijn?
Als je om paardenwelzijn geeft.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:01

Denk dat je punt nu wel duidelijk is hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:05

e_horse schreef:
De Google Ads hieronder: over een bepaalde pensionstal die zou 5 sterren hebben voor paard en ruiter.. als ik op 'Paardenfaciliteiten' klik snap ik niet waar die 5 sterren voor de paarden voor staan. Ik denk dan meteen aan de opmerking van Cowgirl hierboven over die manege met stallen met gouden knoppen.
Ja; 5 sterren voor de ruiter dus..

Ze kunnen wel de wei in en in de herfst/ winter in ruime paddocks. Hoelang staat er dan weer niet bij, maargoed.. Dat een stal er tiptop uitzien wil niet altijd gelijk zeggen dat er niet aan paardenwelzijn gedacht wordt ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:46

Huertecilla schreef:
Cowgirl schreef:
IK doe kennelijk toch iets goed want mijn paarden vertonen geen stereotyp gedrag :D

Steotype gedrag = eschadigd.
Dat is net als een paard wat al onderkoeld ís, al ondervoed ís, al uitgedroogd ís.
Tussen welzijn en onderkoeld, ondervoed, uitgerdoogd en geestelijk beschadigd liggen gradaties van suboptimaal.

Hoeveel paarden leven er het jaar rond met vrij toegang tot buiten met soortgenoten?
Hoeft geen groot stuk land te zijn, maar wel groot genoeg om een een sprintje te trekken.
Hoeft ook niet helemaal droog te zijn, een strook of stuk verharding is genoeg.
Verder een kuubkrat met altijd genoeg stro/hooi.
Hoeveel % van de paarden in NL leeft zó?
Tussen dat aantal en de 25-30% met sterotype gedrag leven die andere gradaties van suboptimaal welzijn.

Mijn paarden leven zo, dus kan ik met 200% zeggen dat mijn dieren geen stereotyp gedrag vertonen.
Hoeveel % van de paarden zo leven??? Geen idee ik schat het op een schamele 10%

Wat is eschadigd? Mijn woordenboek is nl niet helemaal goed gevuld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:53

mika11 schreef:
En het is een goede plek met als enige minpunt (volgens het ethogram) dat ze 's nachts op stal staat.
Het is gewoon onrealistisch dat alle paarden in Nederland volgens het ethogram leven en ook onrealistisch dat iedereen dan stopt met paarden houden. Dat zal nooit gebeuren.
Beter is het mensen te leren, hoe het ethogram in elkaar zit en hoe een paard optimaal gehouden moet worden.

Maar het ethogram kun je al tegemoet komen met een ruimere box en een eventuele uitloopje daar aan. ipv een box van 3x3.
Een paar jaar geleden importeerde een kennis van mij een paard uit de usa en de trainer kwam mee. Die schrok werkelijk van de kleine boxen die wij hier in nederland hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:18

Denk wel dat Nederland een omslag mag maken in het houden van paarden, maar goed, ook in het houden van koeien, schapen, honden en katten,etc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:21

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-04-11 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:21

Huertecilla schreef:
e_horse schreef:
Zelfs op de megastal hier om de hoek is nog genoeg beton over om de stallen heen om dit te realiseren!

Ik wil jouw argument niet onderuit halen want er zijn inderdaad veel creatieve mogelijkheden.

Bedenk echter dat wederom geschikte ondergrond voor paarden niet de enige prioriteit is voor 17 miljoen NLers.
Meer verharding rond open inloopstallen betekent minder oppervlak voor opname van het regenwater.
Daar moet echt wel over nagedacht worden.
Zelfs de in een ´open´ structuur legbare en voor paarden héél geschikte grasstenen zoals die op parkeerplaatsen worden toegepast, laten maar een een kleindeel van de onverharde doorlaat over.

Ik doelde op de meestal heleboel vierkante meters om de luttele vierkante meters boxen heen. Ik heb zomaar een pensionstal in mijn hoofd als voorbeeld:
een stuk of 50 boxen, een enorme parkeerplaats voor auto's en trailers, een heel stuk beton achter de stallen en bak voor het geval er in de toekomst een grotere bak moet komen en drie betonnen 'straten' langs de boxen.
Ik zeg: genoeg beton om bovenstaande te realiseren. De boxen nemen maar zo'n klein percentage van het geheel in.
Grasstenen of een andere waterdoorlatende bodem is natuurlijk nog fijner; blijft het ook droger. Wij hebben grote tegels; het water loopt er tussen weg of loopt naar beneden naar de goot die naar de sloot afloopt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:22

Colway schreef:
Denk wel dat Nederland een omslag mag maken in het houden van paarden, maar goed, ook in het houden van koeien, schapen, honden en katten,etc

De meeste koeien staan in een loopstal waar menig paard jaloers op kan zijn; compleet met schuurborstel, ligbedden en voerautomaat }:0 }:0

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:24

Huertecilla schreef:
Cowgirl schreef:
Maar het ethogram kun je al tegemoet komen met een ruimere box en een eventuele uitloopje daar aan. ipv een box van 3x3.

´Tegemoed komen´als van de Dam de grachtengordel uit in de richting van Parijs als naar Parijs gaan ja, maar meer niet.

Schaf http://books.google.es/books?id=-Mvm9Nj ... &q&f=false
eens aan.

Als je echt het paard tegemoet wilt komen...ga je er ook niet op zitten...hoe ver wil je gaan? Goed dat je je zo bezig houdt met huisvesting en helemaal gelijk dat je de discussie aangaat om mensen wakker te schudden, maar uiteindelijk maken we allemaal gebruik (of eigenlijk misbruik) van het paard...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:37

Colway schreef:
maar uiteindelijk maken we allemaal gebruik (of eigenlijk misbruik) van het paard...

Dat schrijf ik op de welkomstpagina van mijn site :)*

Je dient in ruil voor dat gebruik voor de het paardgericht invullen van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier zorg te dragen.

Je kan het rijden zien als werken voor de kost en de universele vrijheden ingevuld volgens het ethogram de ARBO voorwaarden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:23

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:
...

Nee, je blijft fundamenteel van een verkeerd vertrekpunt uitgaan.

Je moet uitgaan van wat het páárd nodig heeft.

Zonder zoutwateraquarium geen zeepaardjes.
Je hebt nu eenmaal alleen zoete water?
Tja, dan toch echt geen zeepaardjes.

De verantwoordelijkheid voor kennis van zaken ligt bij de eigenaar/houder.
Bezint eer je begint.
Het begin van de weg naar kennis ligt bij het uitgangspunt; wat het paard nodig heeft.
Zoekt en gij zult vinden.
Het ligt allemaal onder je vingertoppen.
Waar geen wil is, is echter geen weg.

Maar dat is toch precies wat ik heb gedaan?
Mijn uitgangspunt bij het kiezen van een stal (helemaal waar ik nu sta) was ook mijn paard.
Ik ben het er verder wel mee eens dat veel paarden beter gehuisvesd kunnen worden.
Maar ik denk ook dat meer mensen dan jij denkt, serieus met hun paarden en hun welzijn bezig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:45

mika11 schreef:
Maar ik denk ook dat meer mensen dan jij denkt, serieus met hun paarden en hun welzijn bezig zijn.

Hoeveel paarden staan er het jaar rond met onbeperkt toegang tot buiten met soortgenoten? 10.000, 40.000? Geen 50.000 maar laten we het eens op 50.000 stellen.
25-30% vertoont stereotype gedrag.
Daartussen liggen gradaties van suboptimaal.

Dat is dat 100,000 paarden die als ondervoed, onderkoeld, uitgedroogd zijn.
250.000 die wel suboptimaal moeten leven en niet zelden lichamelijk voortijdig ´ongeschikt´ bij het slachthuis komen.

Er zijn tussen 1985 en 2010 zo´n 360.000 paarden meer gekomen in NL.
De bedrijfstak heeft het totale monopolie erover.
Over opleiding en info over hoe het ´goed´ is.

Nogmaals, hoeveel paarden leven het jaar rond met toegang tot buiten en soortgenoten?
De rest leeft suboptimaal.
Nee, dat is niet altijd omdat de houders dit bewust slech doen. De bedrijfssector licht de rhouderes/ruiters in het belang van omzet voor, niet in het belang van het paard.
De ruiterij echter vindt dat niet vervelend.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:42

Huertecilla schreef:
Nogmaals, hoeveel paarden leven het jaar rond met toegang tot buiten en soortgenoten?
De rest leeft suboptimaal.
Nee, dat is niet altijd omdat de houders dit bewust slech doen. De bedrijfssector licht de rhouderes/ruiters in het belang van omzet voor, niet in het belang van het paard.
De ruiterij echter vindt dat niet vervelend.

Hier een duidelijk stukje over dierentuindieren die niet optimaal leven:
http://www.biteback.be/library/detail_art.php?artid=884
Confronterend, maar waar.. en dit gebeurt ook in de paardenwereld.. niet alleen in dierentuinen. Hoewel er in NL nu al een aantal dierentuinen zijn waar de dieren in een 'natuurlijker' omgeving worden gehuisvest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:16

Niks van aantrekken; want volgens HC doet nooit iemand het goed hier.

Maar goed, ik heb zo'n stalpaard (en schaam me daar niet voor). Hij komt er langer dan "een uurtje" per dag uit en lijkt gelukkig met zijn subobtimale huisvesting.
Waar ik dat uit opmaak? Zijn glans (appeltjes in zijn vacht) optimale conditie en geen stereotiep gedrag.
En zijn plezier in het werk dat hij doet. Altijd goede zin heeft ie.
Ook ik ben van stal verhuist omdat ik vond dat daar (voor onze buurt) het voor het paard meest optimaal was.

Het goed voor je dier zorgen kun je niet vertalen met 24/7 buiten lopen. Er zijn even goed zat 24/7 buitenpaarden waar niet naar omgekeken wordt. Met mok tot hun oksels, vergroeide hoeven, schurft. Ze moeten er wel heel erg aan toe (lees bijna dood) zijn wil de overheid eens ingrijpen en ze op komen halen.

Duszzzm zie hier mijn zielige stalpaardje :+
Afbeelding