Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:19

HC: Netjes! Je hebt zojuist 11 pagina's zeer beknopt samengevat. :+

En Sallandval: Mijn tante zit in het onderwijs en is door het onderwijs kinderloos gebleven. Zij wachtte op stabiliteit. Dat duurde zo lang, dat ze pas een vaste baan had, toen de overgang zich aandiende. Zij heeft er achteraf wel spijt van dat ze niet meer moed heeft gehad en niet voor kinderen is gegaan toen ze jonger was. Maar ze aanvaardt het lot ook en ze heeft geen rare sprongen gemaakt om alsnog zwanger te mogen worden. In plaats daarvan vertroetelt ze haar tantezeggers en nu mijn kids beschouwt ze een beetje als haar eigen kleinkinderen. De kinderen hebben er een gouden 'oma' aan. <3
Ik zou zeggen: Blijf in gesprek. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:40

idefix4 schreef:
HC: Netjes! Je hebt zojuist 11 pagina's zeer beknopt samengevat. :+

En Sallandval: Mijn tante zit in het onderwijs en is door het onderwijs kinderloos gebleven. Zij wachtte op stabiliteit. Dat duurde zo lang, dat ze pas een vaste baan had, toen de overgang zich aandiende. Zij heeft er achteraf wel spijt van dat ze niet meer moed heeft gehad en niet voor kinderen is gegaan toen ze jonger was. Maar ze aanvaardt het lot ook en ze heeft geen rare sprongen gemaakt om alsnog zwanger te mogen worden. In plaats daarvan vertroetelt ze haar tantezeggers en nu mijn kids beschouwt ze een beetje als haar eigen kleinkinderen. De kinderen hebben er een gouden 'oma' aan. <3
Ik zou zeggen: Blijf in gesprek. :j

In gesprek blijven is altijd een goed idee :j

Eigenlijk vind ik dat wel of geen kinderen gewoon een eigen keuze moet zijn. Helaas vind demaatschappij er altijd wat van...

idefix4

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:03

Dat ben ik met je eens. Ook bij haar was het uiteindelijk een weloverwogen besluit om niet na haar 40e nog moeder te willen worden. Bij haar was het ook nog eens zo, dat ze heel bewust een miskraam van mijn oma heeft meegemaakt na haar. Mijn oma was ook al dik 40 toen zij geboren werd. Ze heeft dat altijd te oud gevonden. Volgens haar heeft het mijn oma lichamelijk ook vernield. Ook dat telde zwaar in haar afweging om geen kinderen te willen met die leeftijd. Maar idd hoor, wat je zegt: Ieder moet het voor zich weten. Ik kan haar besluit uitstekend respecteren. Ze zal altijd gezelschap hebben, want al haar tantezeggers koesteren haar en haar man.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:25

sallandval schreef:
Eigenlijk vind ik dat wel of geen kinderen gewoon een eigen keuze moet zijn. Helaas vind demaatschappij er altijd wat van...

Tja, dat zou makkelijk zijn als alleen de ouders zouden moeten opdraaien voor die beslissing.
Het kind is ook een persoon en daarvoor moet je ook waken, dus vind het niet gek dat de maatschappij hierin een mening (g)heeft.
Om maar een voorbeeld te geven; volwassen mensen met een geestelijke beperking of zware verslaving kunnen ook kinderen willen en in sommige gevallen kan dat gevaarlijk zijn voor het kind.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:25

Waarom zou een oude vrouw geen kind mogen krijgen?
Als zij hiervoor in staat is waarom niet, en als zou het verboden worden hoe wil men dit gaan regelen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:27

SteffiiY schreef:
Waarom zou een oude vrouw geen kind mogen krijgen?
Als zij hiervoor in staat is waarom niet, en als zou het verboden worden hoe wil men dit gaan regelen?

Niet vergoeden van de behandelingen om vruchtbaar te zijn, want dit houdt in de meeste gevallen op na een bepaalde leeftijd :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:28

Jep die behandelingen zijn dan onzin inderdaad, en moeten gewoon niet uitgevoerd worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:32

SteffiiY schreef:
Jep die behandelingen zijn dan onzin inderdaad, en moeten gewoon niet uitgevoerd worden.

Nou, er zijn vrouwen die op jonge leeftijd al onvruchtbaar zijn geworden...(foutje natuur?) dus helemaal onzin vind ik het niet.
Imo zijn er gewoon verschillende redenen voor "die" behandelingen en bij sommige kan ik me heel goed vinden en andere niet terwijl het wel om een soortgelijke behandeling kan gaan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:34

Ja maar dan kom je weer met mens=mens of je nou 30 of 60 bent iedereen is gelijk en dus recht op die behandeling

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:39

Zolang je lichaam het natuurlijk toelaat vind ik het prima.. Maar kunstmatige ingrepen.. nee dank je. Ik zal zelf ook nooit dat soort handelingen toepassen mocht ik niet zwanger kunnen worden oid. Dat heeft vast wel een goede reden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:39

SteffiiY schreef:
Ja maar dan kom je weer met mens=mens of je nou 30 of 60 bent iedereen is gelijk en dus recht op die behandeling

Gelijke behandeling voor ongelijke situaties vind ik ook eerlijk. :o
Het gaat immers ook nog om het leven van een kind die hierin niet zelf kan beslissen.
Gelukkig hebben we in Nederland al een max leeftijd voor die behandeling

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:40

Ja maar toch als iemand ineens op haar 55ste erachter komt dat ze graag een kindje wilt, waarom niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:41

Marloez schreef:
Zolang je lichaam het natuurlijk toelaat vind ik het prima.. Maar kunstmatige ingrepen.. nee dank je. Ik zal zelf ook nooit dat soort handelingen toepassen mocht ik niet zwanger kunnen worden oid. Dat heeft vast wel een goede reden!

Dat hoeft helemaal niet hoor!
Of iig geen onoverkomelijke reden te zijn.
Ik dacht vroegah ook zo, maar nu na verschillende verhalen van mensen in die situaties kan ik me er meer bij voorstellen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:42

@SteffiY: Omdat dat allerlei gevaren voor het kind meebrengt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:00

sallandval schreef:
Om even weer helemaal ontopic te gaan... wat weten we eigenlijk over die vrouw. Wie weet krijgt ze het kind wel voor haar dochter die ze niet kan krijgen of weet ik veel wat.

ik heb ergens een stukje in de krant gelezen (wel via internet)
dat dit haar eerste zwangerschap schijnt te zijn
dus kan ze het nooit doen voor haar dochter
als mijn ouders nu komen aanzetten dat ik nog een broertje of zusje krijg val ik stijl achter over
en verklaar ze dan definitief voor gek

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:22

Dat betekent dat mijn moeder/oma nog beste even kan gaan proberen. Kom op zeg op een gegeven moment houdt het op. Kinderen krijgen is een natuurlijk proces of het echt met egoisme te maken heeft weet ik niet. Wij zijn gemaakt voor reproductie en de natuur heeft gezorgt dat je lichaam daartoe in staat is door een vruchtbare ( een heel lange tijd als het mij zegt) periode van denk ik 20 jaar. Ik heb het niet over onvruchtbare vrouwen want die gaan ook niet ingrijpen na hun 60e. Waarom zolang wachten? Waarom nu?
Ik vraag me af hoe ze de geduld en energie gaat opbrengen om dit kind op te voeden om s'nachts uit bed te gaan. Laten we eerlijk zijn, je lichaam is op je 60 geen 30 meer. Dan maar niet te spreken van de generatiekloof. Ik geloof dat ze niet veel jonger is dan mijn oma.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:28

Heino schreef:

zoals?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:30

SteffiiY schreef:
Heino schreef:

zoals?

kind met afwijkingen
zoals aan het hart of down syndroom
en zo zijn er meer dingen
het hoeft niet maar de kans is echter wel veel groter
en waarom zou je dat dan opzoeken?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:30

Ja dat is waar, maar nu neem je de kans af van die vrouw die zo graag een kindje wilt terwijl ze gezond is om een kindje te krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:31

Wat zegt een %? Het kan gewoon goed zijn. Als het nou een % van 95/100 werd ofzo vind ik het anders maar ik heb nog weinig percentages gelezen. Maar bij 50-75% heb je nog heel veel kans op een goed kindje. En die dingen kunnen ze zien/testen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:32

Ja inderdaad!
en daarbij komt kijken dat een jongere vrouw ook een percentage heeft dat het kind niet gezond is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:33

SteffiiY schreef:
Ja dat is waar, maar nu neem je de kans af van die vrouw die zo graag een kindje wilt terwijl ze gezond is om een kindje te krijgen.

zoek de risico's maar eens op (en wat die risico's voor effect hebben als ze uitkomen) , wel prettig als je weet waar je over praat namelijk .

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:35

je moet verder denken dan dat
hoe ouder je bent hoe meer kans dat je sneller dood gaat om het maar even grof te zeggen
en natuurlijk kan dat ook gebeuren als je 30 bent maar hoe hoger de leeftijd hoe meer kans
en dan moet je ook nog denken aan opvoeding etc
dat is zwaar en soms wel heel zwaar
ik heb zelf 2 kids en ben 27 maar ben toch altijd blij als ze weer op bed liggen en er even rust is
en dan komt nog dat je er tegen moet kunnen (en je kind ook) dat mensen hun oordeel hebben en dit vaak niet onder de bank schuiven
is voor je kind ook niet leuk als hij/zij gepest word met ''hoe gaat het met je oma?''
en wat als je toch op je 70ste komt te overlijden??
dan is je kind 10 en heeft geen ouder meer
aangezien die vrouw het alleen doet (stond in het artikel)
en dit is dan nog in het geval van een gezond kind
hoe als het een kind met down syndroom is?
dat vergt extra veel tijd en energie
al met al komt er veel bij kijken en als je dan goed 60 bent zal het wat moeilijker gaan
zeker als je zelf van ouderdom stijf word of blind of misschien kom je wel in een rolstoel of dementie
tuurlijk kan dit ook als je 30 bent maar nogmaals het risico is gewoon veel hoger met 60 jaar oud

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:56

Ouderschap is erg leuk maar ook doodvermoeiend vooral als je nog in de babyfase zit. Ik kan als moeder zeggen dat ik alle beslissingen die ik maak in mijn leven altijd moet afwegen t.a.v mijn kinderen. Dat betekent dat als je in mijn ogen op je 62 ervoor kiest om alleen en zo oud moeder te worden dat je ook automatisch kiest voor de risico's die je neemt. En de kans dat zij vroeg overlijd is gewoon veel groter dan een jonge vrouw. Er wat een andere vrouw die ook perse een kind wilde op haar 65 of 67 e en omdat haar moeder oud is geworden hebben ze haar ook een behandeling gegeven. Die vlieger ging helaas niet op voor haar en binnen twee jaar was ze onder grond. En de kinderen? Heeft ze ooit aan de kinderen gedacht?
Dus bij deze vraag ik me af of ze aan het kind heeft gedacht? Of alleen maar aan haar eigen behoeftes?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:26

En jullie willen beweren dat kinderen krijgen in andere gevallen wel altijd een beslissing in het belang van het kind is? En dat anderen die aan kinderen beginnen altijd vanalles te bieden hebben aan een kind?
Ik vind persoonlijk dat jullie een aantal nadelen nu toch wel erg overdrijven hoor. Net alsof je alleen maar kinderen mag krijgen als je helemaal gemiddeld bent, want wie weet wordt het kind anders wel gepest vanwege zijn afwijkende ouders?
En als jullie voor de auto komen zijn jullie net zo dood als iemand van 62 of van 80...

Kinderen krijgen is imo altijd een egoistische beslissing, want het kind heeft nooit van te voren de wens uitgesproken om geboren te worden. Het begint altijd met de kinderwens van de ouders.
Dus een beetje raar om iemand van 62 op basis van aannames en kansberekening egoistisch te noemen toch?