Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:23

gohya schreef:
Nu weer een jongen uit Armenië die na 10 jaar het land uit word gezet.
Onbegrijpelijk dat ze zulke volledig nederlander geworden mensen eruit zetten,en de crimineeltjes mogen blijven.Want tja ze zijn nederlander op paspoort,en blijkbaar kun je de wet niet veranderen voor zulk tuig.
Nee de nette mensen die zich helemaal nederlander voelen en hier geen vlieg kwaad doen,die moeten terug.
De omgekeerde wereld hier!

Twee situaties die je helemaal niet met elkaar kunt vergelijken. Een vergelijking die je ook alleen kunt maken als je alle buitenlanders voor het gemak, omdat je jezelf niet in de materie wilt verdiepen, op één grote hoop gooit.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:55

randalinpony schreef:
Wonderbaarlijk hoe een recreatiewoning de gemoederen bezig houdt in dit topic.

Citaat:
Het was wel een recreatiewoning, maar stond 10 meter verder dan hij op de bouwtekening stond ingetekend.

Wat ik de hele tijd probeer te zeggen Sarabande, is dat ook deze ouders wisten dat ze ooit klaar waren met procederen en de kans heel groot was dat zij terug moeten naar Afganistan. Ook de mensen van die recreatiewoning wisten dat. Ook zij wisten dat er ooit de kans bestond dat zij uit die woning moesten, nadat zij alle rechterlijke stappen hadden ondernomen.
Dus waarom mag Nederland niet zo gezin uitzetten en wel het leven van dat andere gezin verwoesten?

En als we er nou eens voor kiezen om de Nederlandse overheid geen enkel gezin te laten verwoesten?

Waarbij het dan natuurlijk weer wel zo is, dat het Nederlandse gezin niet in die recreatiewoning is gaan wonen om een oorlog te ontvluchten, en er ook niet naar terug moet als de woning vernield is...
En daarbij dat de ouders van Sahar procedures volgden in de hoop op een verblijfsvergunning.
Degene die in een recreatiewoning trekt, weet dat ie hoogstens gedoogd wordt, maar dat deze situatie van begin af illegaal is.
Dat lijkt mij nogal een verschil.
Verder kan ik wel van alles uit de kast trekken aan 'erge' dingen die onder de Nederlandse overheid gebeuren maar dan snap ik nog steeds niet waarom dat zou betekenen dat de familie van Sahar tegen alle internationale verdragen in het land uit zou moeten.

Dus ik stel voor dat mensen die over het wanbeleid van de Nederlandse overheid op het gebied van bouwen en wonen willen praten, een ander topic openen op NenM. ;)

Ik krijg ook nog steeds de indruk dat we hier economische migranten voor het gemak maar op een hoop gooien met asielzoekers.
Die twee groepen hebben weinig met elkaar te maken, de wetgeving eromheen nog een pak minder.

Ik geloof dat ik het op alle fronten met Mick eens ben: wat je ook beslist, wat je ook doet, dit soort 'hard beleid' is vooral symboolpolitiek, bedoeld om toekomstige vluchtelingen af te schrikken. Intussen verwoest het de levens van mensen die hierheen komen uit hoop.

Wat betreft Afghanistan: zolang de bevolking daar ingeklemd zit tussen de acties van krijgsheren aan de ene kant, en acties van het VS leger aan de andere kant (die angst en terreur zaaien met hun nightraids, waarbij een dorp in de nacht door helicopters wordt bezocht en alle mannen worden opgepakt en naar kampen afgevoerd, zogenaamd omdat ze allemaal taliban zouden zijn, maar dat is natuurlijk niet te bewijzen) is dat land voor niemand veilig.

Ten eerste maak ik altijd nog wel zelf uit in welk topic ik iets schrijf of niet.

Ten tweede: een nederlands gezin mag dus wel ontwricht worden?
Ook al wisten ze dat ze gedoogd werden en ja al 10 jaar de kids waren daar zelfs geboren.

En als je het over een gezin heeft die al bijna 10 jaar nee te horen heeft gekregen of zij in Nederland mogen blijven is het ineens een heel ander verhaal?

Klopt dat het Nederlands gezin niet naar Afghanistan gestuurd werd, dat is waar, maar ze stonden wel letterlijk op straat met hun huisraad, wat ze hadden kunnen redden.

Dus nog steeds blijft het in mijn ogen hetzelfde.

Blue_Eyes

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:58

Ten eerste is dit het topic over Sahar en is dat verhaal over een recreatiewoning zwaar off topic, dus tegen de Boktregels ;)

Ten tweede: RP schrijft toch duidelijk dat geen enkel gezin ontwricht/verwoest mag worden.

Ten derde is het echt een heel ander verhaal. Geen huis meer sucks, echt, heel erg. Maar het is toch wat anders dan ieder moment vermoord kunnen worden.

En nou ga ik echt! :wave:

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:01

Waarom on topic? Ik maak een vergelijking over wat ik (mijn mening) vind en zoek daar een voorbeeld bij. Neem aan dat je altijd met een voorbeeld mag komen om je argument kracht bij te zetten?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:10

Begrijpend lezen is ook een vak, want zoals Blue Eyes al opmerkt, ik stel dat de Nederlandse regering wat mij betreft geen enkel gezin hoeft te verwoesten.
Ik keer de redenering dus om: in plaats van te roepen dat de overheid het gezin van Sahar best kapot mag maken, omdat ze dat tenslotte met Nederlandse gezinnen ook doet, lijkt het mij beter om helemaal niets kapot te maken. ;)

Verder snap ik de preoccupatie met recreatiewoningen nog steeds niet zo heel erg goed, aangezien er als het om schrijnend leed veroorzaakt door Nederlands beleid, wel ergere zaken bestaan dan mensen die er willens en wetens voor kiezen om de wet te overtreden.
Iets dat de familie van Sahar (tot nu toe) op geen enkel moment doet, die maken gebruik van legale procedures om een besluit aan te vechten.
Het feit dat ze hierheen kwamen en asiel aanvroegen op zich was ook niet illegaal.

Dus wat is nu je punt?

Kijk, als je zou stellen dat de asielprocedures moeten worden aangepast, dan ben ik het onmiddellijk met je eens. Geef mensen op korte termijn duidelijkheid. Maar dan nog zit je met internationale verdragen, zoals Mick al stelde.
En deze mensen in detentie plaatsen, is net zo traumatiserend als het platgooien van het huis van een stel kinderen met een bulldozer, in beide gevallen nergens goed voor en onwenselijk.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:48

Ik houd het (zoals de meeste topics hier op NW) voor gezien.

Begrijpend lezen is ook voor jou een punt.
Al vaker gezegd dat het punt recreatiewoning een voorbeeld is om een argument duidelijk te maken, maar sommige blijven hier over vallen; en hoe weten jullie of deze mensen de keus hadden om dit te doen, dit wordt zonder meer aangenomen, het vooroordeel is er al.

De ouders van Sahir en hoe vaak moet dit nog gezegd worden wisten al minimaal 7 jaar geleden dat zij terug moesten en hebben er zelf voor gekozen om alle procedures door te lopen, en als je dan uiteindelijk te horen krijgt dat je alsnog nog moet gaan, wiens schuld is het dan eigenlijk?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:30

Het blijft de schuld van diegene die het mogelijk maakten dat die mensen steeds in beroep konden gaan. Als dat niet mogelijk was geweest, had deze hele situatie nooit ontstaan. Simpel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:49

Nee, je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid. In zo'n situatie zet je niet nóg meer kinderen op de wereld. Want inderdaad, dezelfden die dat nu een basisbehoefte vinden, hebben eerder gemeend dat een bijstandsmoeder die maar aan baart onverantwoordelijk is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:55

Pucknew schreef:
Nee, je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid. In zo'n situatie zet je niet nóg meer kinderen op de wereld. Want inderdaad, dezelfden die dat nu een basisbehoefte vinden, hebben eerder gemeend dat een bijstandsmoeder die maar aan baart onverantwoordelijk is.

Kan je dat even van mij quoten, en anders wil je niet in algemene zin spreken.

Je verantwoordelijkheid als ouder is te streven naar een veilige omgeving voor je kinderen, dat hebben de ouders gedaan en daarmee geen overtredingen begaan

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:05

De ouders hebben alleen gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er destijds waren. Sahar was er al toen ze naar Nederland kwamen, dat argument gaat dus niet op.

Eigenlijk is het wel grappig. Als het mensen uitkomt mogen regels aan alle kanten verbogen worden en eventueel genegeerd, als het om anderen gaat moeten ze precies naar de letter van de wet worden nageleefd. En als die mensen dat dan doen is het ook weer niet goed.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:24

Mireille schreef:
Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat dit een stevige discussie is waar de meningen flink uit een kunnen lopen. Maar laat dat alsjeblieft geen reden zijn voor het doen van de discussie waarop hij op dit moment wordt gevoerd. Er worden hier dingen gezegd om een ander op de kast te jagen. Wat is daar het doel van, welke zin heeft het? Mijn inziens vrij weinig; je kunt immers ook op een redelijke manier met elkaar discussiëren zonder de persoonlijke snaar te raken en zaken er bij te halen die er in deze discussie absoluut niet toe doen. Deze discussie gaat over Sahar en haar gezien, de beslissing van onze regering en daarmee ook het 'lot' dat andere asiel aanvragers te wachten staat. Recreatie woningen, de verblijfplaats van een medebokker en meer van dat soort en offtopic doen er absoluut niet toe. Gelieven per direct persoonlijke zaken achterwege te laten en op een redelijke, respectvolle manier de discussie ontopic te hervatten.

Moderatoropmerking:
Op pagina 8 heb ik nog een opmerking geplaatst (zie quote) over de manier van discussiëren. We begrijpen echt dat een pittige discussie vraagt om pittige meningen, maar persoonlijke aanvallen, bewust offtopic en nare zinspelingen doen deze discussie geen goed. Even als het presenteren van je mening als feit of het steeds maar weer aangegeven dat je de discussie zat bent. De discussie die hier wordt gevoerd is zeker goed, en er komen ook fijne berichten voorbij. Maar daar tussen door zijn er ook een hoop zeer sfeer bedervend. Waarom? Is het dan echt niet mogelijk om op een redelijke manier met elkaar te praten? Ik ben echt benieuwd naar de beweegredenen om iemand opzettelijk in deze discussie een hak te willen zetten. Als iemand problemen heeft met een ander, of moeite heeft met geplaatste berichten: neem het met een moderator op via de pb of via een TEM. Hier er 3 keer harder tegen in gaan, of opzettelijk schoppen voegt niets toe en verpest de sfeer voor anderen. Alsjeblieft, denk er aan.