Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:57

wel mooi dat er zoveel biologisch vlees te krijgen is bij jullie!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:02

Nou, dat zou een optie zijn. Maar aangezien de prijs van vlees hier veel goedkoper is dan in NL, is het hier erg lastig om rendement te halen uit vlees. Er wordt gewoon niet op grote schaal geslacht, slagers zijn hier ook slachter en maken daar ook weer regionaal vlees van (gerookt, worst etc) Duitsers hier zijn ook veel kieskeuriger over vlees. Er wordt enorm veel vlees gegeten, maar toch is het veelal streek gebonden. Dat vel me al op toen ik hier pas kwam wonen. Veetransporten (grote veewagens) zie je hier nauwelijks in de streek. De slager haalt met z'n 4x4 en transportaanhanger zelf het vee op voor de slacht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:04

maar alles wat naar frankrijk of italie gaat.... gaat wel op groot transport....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:06

jameyskatje schreef:
wel mooi dat er zoveel biologisch vlees te krijgen is bij jullie!!

Biolologisch is sowieso veel meer "in" in Duistland... Kwou dat wij dat wat meer hadden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:10

Ja, dat is een beetje schimmig gedoe hier. Het zijn meestal handelaren uit Frankrijk en Luxemburg (soms Belgen) die paardenmarkten afstruinen. Daar wordt de kiloprijs bepaald en hup, ingeladen.
Soms kopen ze ook het "restant" op van de markt. Wel zielig als je dat ziet. Staat zo'n kreupel of ziek paard de hele dag op zo'n markt, om uiteindelijk de wagen ingeschopt te worden richting Frankrijk.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:13

Ik denk dat dat komt, omdat ze dar nog ambachtelijk vlees willen. Ouderwets en de dieren moeten vooral niet vol zitten met troep. Vlees in een raar drapje met een inlegkruisje eronder, zoals in Nederlandse supers, verkoopt hier slecht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 02:53

Terecht. :j

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 03:05

Haha...
Nou er wordt ook wel bocht verkocht hoor (Aldi, Lidl en zo) Maar dat wordt gekocht door mensen die echt geen geld hebben en die kopen zo wie zo weinig vlees.
Maar wat is er heerlijker om je vlees te bestellen, via de kleine super, bij een biologische slager, die het ook nog komt brengen, in een vetvrij biologisch papiertje. Als ik de tijd en brandstof moet rekenen dan ben je met dat vlees net zo duur uit. En er zit geen drapje (water) in, tijdens het bakken blijft het ook net zo groot...en smaakt heerlijk!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:10

Het doden van dieren moet imo zo humaan mogelijk gebeuren. Daarom vind ik ook dat het "ritueel slachten" verboden moet worden, en snel ook. Maar er zijn ook andere praktijken in Nederland aan de orde (ook in slachterijen) waar organisaties iets meer de vingers op de pols mogen houden...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:27

Zolang ritueel slachten het dier geen extra leed toebrengt, heb ik er geen moeite mee. Dat geldt ook voor industrieel slachten.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:29

maXcomX schreef:
Zolang ritueel slachten het dier geen extra leed toebrengt, heb ik er geen moeite mee. Dat geldt ook voor industrieel slachten.

Waar haal je het idee vandaan dat die dieren niet extra lijden? Bij regulier slachten krijgen ze een pin door hun hoofd en zijn ze bewusteloos, bij ritueel slachten worden ze vaak op een heel onnatuurlijke manier gefixeerd wat al een berg stress meebrengt om vervolgens hun keel door te laten snijden. Dier is dan nog wakker en kan er niets tegen doen. Heeft pijn en voelt zich slap worden waar hij zich niet tegen kan verzetten of misschien wel tegen kan verzetten maar iig niet effectief. Met wat mazzel wordt er meteen goed gesneden en is het lijden snel over maar helaass duurt het soms langer dan wettelijk is toegestaan.

Ik weet niet wat jouw definitie van leed is maar in mijn ogen voldoet dit toch echt wel aan de definitie van extra leed hoor ;(

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:19

Het was ooit de bedoeling 1400 jaar geleden (toen er nog niet zoveel techniek was) dat de voorschriften waren om juist zo pijnloos mogelijk te zijn, maar ik vind het inmiddels wel achterhaald, het lijkt me niet de bedoeling van een God dat dat zo moet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:42

Nicolletje schreef:
Het was ooit de bedoeling 1400 jaar geleden (toen er nog niet zoveel techniek was) dat de voorschriften waren om juist zo pijnloos mogelijk te zijn, maar ik vind het inmiddels wel achterhaald, het lijkt me niet de bedoeling van een God dat dat zo moet.

Het zou in ieder geval niet mijn god zijn...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:53

Ik heb het programma niet gezien (gelukkig). Ik hoef dat ook allemaal niet te zien....

Zo heb ik ooit een site over bloed aftappen bij levende paarden in Turkije onder ogen gekregen, en het was vreselijk! Het is me altijd bij gebleven. Voor degene die het willen zien (helemaal naar beneden scrollen):
http://www.dierenproject.nl/54.html
LET OP SCHOKKENDE FOTO'S!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:04

Angeliekje schreef:
Ik heb het programma niet gezien (gelukkig). Ik hoef dat ook allemaal niet te zien....

Zo heb ik ooit een site over bloed aftappen bij levende paarden in Turkije onder ogen gekregen, en het was vreselijk! Het is me altijd bij gebleven. Voor degene die het willen zien (helemaal naar beneden scrollen):

Sodeju :oo

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:23

moi22 schreef:
maXcomX schreef:

Waar haal je het idee vandaan dat die dieren niet extra lijden? Bij regulier slachten krijgen ze een pin door hun hoofd en zijn ze bewusteloos, bij ritueel slachten worden ze vaak op een heel onnatuurlijke manier gefixeerd wat al een berg stress meebrengt om vervolgens hun keel door te laten snijden. Dier is dan nog wakker en kan er niets tegen doen. Heeft pijn en voelt zich slap worden waar hij zich niet tegen kan verzetten of misschien wel tegen kan verzetten maar iig niet effectief. Met wat mazzel wordt er meteen goed gesneden en is het lijden snel over maar helaass duurt het soms langer dan wettelijk is toegestaan.

Ik weet niet wat jouw definitie van leed is maar in mijn ogen voldoet dit toch echt wel aan de definitie van extra leed hoor ;(

Tja, dat is ook een methode van slachten.
Maar ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel; Laat ik het anders zeggen:
Welke methode van slachten ook bedacht wordt: Zo pijnloos mogelijk.
Dan maakt de methode of hoe je het ook wil noemen ook niet zo veel uit.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:42

Adil18 schreef:
Angeliekje schreef:

Sodeju :oo

Geen fijn iets he.... Ik heb hier ook een filmpje van gezien (die kan ik niet meer vinden). Vreselijk... hoe dat paard waaruit bloed getapt werd gilde...dat ging door merg en been! Dat die mensen dat werk kunnen doen.... ;(

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:57

Adil18 schreef:
Het doden van dieren moet imo zo humaan mogelijk gebeuren. Daarom vind ik ook dat het "ritueel slachten" verboden moet worden, en snel ook. Maar er zijn ook andere praktijken in Nederland aan de orde (ook in slachterijen) waar organisaties iets meer de vingers op de pols mogen houden...

Ik was in die tijd (Offerfeest) helaas in Marokko
En heb dus ook echt het ritueel slachten gezien.. Nou je wordt er niet echt blij van moet ik zeggen :(

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:03

Het is vooral zo zonde dat de mensen die voor de rituele slacht zijn niet inzien dat die praktijken verouderd zijn.

Wanneer je de regels voor rituele slacht, zowel de Islamitische als de Joodse, leest zie je dat die regels duidelijk zijn opgesteld om het dierenleed zo kort mogelijk te laten zijn en het dier zo confortabel mogelijk te laten sterven. (Afgezien van het feit dat dieren niet volledig onthoofd mogen worden, dat was natuurlijk nog beter geweest)

Echter, de moderne rituele slacht heeft enkel nog het niet kopje 'niet slachten van een gewond dier' waar het zich aan houd. Dieren worden in houdingen gedwongen, hebben angst en stress en geen slager die netjes het mes achter zijn rug houdt tot de daad werkelijk moet geschieden, zoals het hoort.
Tijd dus om de kop uit het zand te halen en te accepteren dat de regels verouderd zijn, en dat het tijd is voor schietmaskers, óók wanneer je Halal of Koosjer wilt eten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:06

Het schietmasker zou wat mij betreft best gepromoot mogen worden...
De snelste, makkelijkste,pijnvrije manier om een dier dood te maken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:52

Horsefreak schreef:
Famke160301 schreef:
Een krik of andere mechanische hulpmiddelen om de kracht te vergroten bij de geboorte zijn zelfs al bij wet verboden.
Ik heb zelfs bevalling bij vleesvee meegemaakt (niet de dikbil), wat soepeltjes op normale wije verliep. En meeste melkvee kalft op de normale manier af.

Dat wist ik niet, is dat echt zo? Heb de veearts er nog nooit over gehoord.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:58

Dat mag inderdaad niet al zitten er wel wat mazen in de wet waardoor hij wel gebruikt wordt. Bij diergeneeskunde laten ze die dingen ook wel zien en leggen uit hoe hij gebruikt wordt mbv een filmpje maar mogen we ze niet zelf gebruiken bij een partus.
In principe kan het ding geen kwaad mits hij bij dieren gebruikt wordt waarbij het kalf nog wel door het geboortekanaal past en op het juiste moment met de juiste kracht gebruikt wordt. Doe je dat niet dan kan zo'n ding levensgevaarlijk zijn voor zowel koe als kalf.

waarom wordt trouwens dat bloed bij die paarden getapt? Heb de foto's bekeken maar snap er niets van. Waarom zou je op die manier bloed willen tappen? Zelfs wanneer je ze zou slachten met behulp van een schietmasker kan het bloed gewoon opgevangen worden. Denk zelfs dat het efficiënter gaat dan op de foto's

@maxcomx ik begreep je idd niet goed. Dacht dat de manier van slachten je niet uitmaakte.

Ow voor de mensen die rituele slachtingen willen zien op www.partijvoordedieren.nl staat een filmpje. LET OP de beelden zijn behoorlijk SCHOKKEND. Wij hebben er met 15 bijna dierenartsen vanmiddag vol afgrijzen naar zitten kijken en wij zijn inmiddels aardig wat gewend.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:11

dierenartsen hebben een tijdje geleden toch ook opgeroepen onverdoofd slachten te verbieden omdat het dierenmishandeling is??

daar heb ik eigenlijk nooit meer iets van gehoord, terwijl dit wel een oproep is uit een deskundige hoek.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:46

Ja klopt. Toevallig heb ik er vandaag een dagje bij de knmvd op zitten (daar hebben ze ons ook dat filmpje uit m'n vorige post laten zien). Na afloop van het filmpje hebben wij deze vraag ook gesteld en daar kregen wij als antwoord dat er te weinig draagvlak voor aanpassing van de wet is. Veel mensen hebben geen flauw benul van slachtmethoden, laat staan dat ze weten hoe het stukje vlees dat in de supermarkt ligt daar gekomen is.
Tel daarbij op dat grote omroepen dergelijke beelden als in het filmpje niet uit willen zenden waardoor de bekendheid ook niet ontstaat.
Er is dus nog een lange weg te gaan helaas al wordt er echt wel aan gewerkt. Een keurmerk van vlees zou eigenlijk al een stap in de goede richting zijn al zijn er misschien ook al zo veel keurmerken dat mensen door de bomen het bos niet meer zien.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:54

keurmerk ben ik voor ik wil weten wat ik eet!!

een draagvlak in de maatschappij is denk ik vooral moeilijk omdat niemand zijn vingers wil branden aan een geloof hoe debiel de wetten van een geloof ook zijn.
en nee dit is geen antie islam opmerking ik vind de joden net zo goed fout en achterlijk in hun slachtmethoden!!!