en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:41

Huertecilla schreef:
jameyskatje schreef:
Ik zou er echt respect voor hebben als iemand gewoon zo fair was om met moslima's te komen spreken, ipv over ze. "If you wanne be faire, ask a muslimwoman' en vrouw met kennis van haarzelf, haar omgeving en haar geloof.

Ik zie dat niet zo. Je kan ook gewoon respecteren wat een ander kiest zonder het te begrijpen :)*

Uit interesse lees ik veel, ook over de islam en heb de koran doorgeworsteld. Dat geeft kennis, percpectief. Ook een boek als http://www.amazon.com/Crusades-Through- ... 0805208984
Het geeft een basis voor begrip maar nodig voor respect is dat echt niet.

Respect is simpelweg de perceptie van een ander accepteren.

Nee, dat geldt NIET voor de perceptie dat een burka eng is en de mening dat die burka verboden moet worden want dat zijn een vooroordeel met afgeleide mening die de rechten van anderen treden.

Ik denk ook niet dat de mensen hier in het topic geen respect hebben voor moslimvrouwen. Mij is geleerd respect te hebben voor elk levend wezen, dus ik heb respect voor alles en iedereen...Echter kun je dit ook verliezen! En dat kan bij mij best snel.

Het enige wat ik (dat geef ik eerlijk toe) daarbij nog leren moet, hier ben ik mee bezig maar dat ik best moeilijk, is dat het verlies van respect door een actie van een persoon niet op een gehele groep overdragen mag worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:50

Joolien schreef:
Ik denk dat iedereen zichzelf de vraag moet stellen: Wat accepteer jij? Wat zijn jouw normen en waarden?

Iedereen is zichzelf en diens ervaringen = genen en omgevingsfactoren. Dat is dus per definitie per individu anders met resuterende andere perceptie.
We leven allemaal in een wereld die het product is van onze eigen geest.
De ´werkelijkheid´ bestaat in níemand´s geest :)*

Verder dan voorlichting over zelfbeschikking en laagdrempelige hulp daarbij kán niet gegaan worden want dat zou al het uitvoeren van een visie inhouden en de eventuele keuzes niet respecteren.

Aprils_joke

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:06

ik heb ooit in het prive gepraat met mijn buurvrouw toen der tijd
die vertelde mij dat ze een boerka helemaal niet fijn vind
maar anders zouden de mannen aan haar kunnen gaan zitten
of verliefd op haar worden
het is wel sneu dat die vrouw er echt zo over denkt

dat is even een hele korte samenvatting van het gesprek he haha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:13

wopkelover schreef:
ik heb ooit in het prive gepraat met mijn buurvrouw toen der tijd
die vertelde mij dat ze een boerka helemaal niet fijn vind
maar anders zouden de mannen aan haar kunnen gaan zitten
of verliefd op haar worden
het is wel sneu dat die vrouw er echt zo over denkt

Het is maar wat je sneu wil vinden.
Ik vind het VEEL meer sneu dat in het westen mensen risicos met hun leven en gezondheid nemen voor cosmetische chirurgie.
Dat zijn veel schadelijker normen en waarden. Het nemen van risico voor list en bedrog. Valt een hoofddoekje ernstig mee.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:28

hmm een moslimvrouw wordt dus blijkbaar vaak geleerd dat zij met haar hijab/niqab/chador/burka kan aangeven dat ze geen lustobject wenst te zijn voor andere mannen.
en laat een westerse vrouw nu net vaak geleerd hebben dat je je uiterlijk moet uitspelen als vrouw...

is hier een goed of fout antwoord mogelijk? ik denk het niet...

ow en ooit bij stilgestaan dat beiden reageren op éénzelfde basisgegeven. nl, het idee dat een man zich aangetrokken voelt tot de fysieke verschijning van een vrouw, dat het zien van een mooie vrouw voor een man al voor opwinding zou kunnen zorgen.
De ene partij reageert hierop door te stellen dat je moet zorgen dat je als vrouw dan zorgt dat dit niet gebeurt en de andere partij zegt net dat je dit kunt uitspelen als vrouw...

(dit is even een randgedachte die opborrelde in mijn hoofd en zeker geen totaalantwoord op de zaak!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:26

kynshiri schreef:
hmm een moslimvrouw wordt dus blijkbaar vaak geleerd dat zij met haar hijab/niqab/chador/burka kan aangeven dat ze geen lustobject wenst te zijn voor andere mannen.
en laat een westerse vrouw nu net vaak geleerd hebben dat je je uiterlijk moet uitspelen als vrouw...

ow en ooit bij stilgestaan dat beiden reageren op éénzelfde basisgegeven. nl, het idee dat een man zich aangetrokken voelt tot de fysieke verschijning van een vrouw, dat het zien van een mooie vrouw voor een man al voor opwinding zou kunnen zorgen.
De ene partij reageert hierop door te stellen dat je moet zorgen dat je als vrouw dan zorgt dat dit niet gebeurt en de andere partij zegt net dat je dit kunt uitspelen als vrouw...

(dit is even een randgedachte die opborrelde in mijn hoofd en zeker geen totaalantwoord op de zaak!)

Tja dat is dus de normen en waarden die hier verschillen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:39

inderdaad, maar dat heeft op zich niets te maken met dat de ene fouter is dan de andere of dommer of minder in staat om voor zichzelf te kiezen,...

niet iedereen die vrije keuze heeft, maakt dezelfde keuzes die jij zou maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:43

kynshiri schreef:
ooit bij stilgestaan dat beiden reageren op éénzelfde basisgegeven. nl, het idee dat een man zich aangetrokken voelt tot de fysieke verschijning van een vrouw,

Zie; http://www.managementboek.nl/boek/97890 ... ond_morris

Gewoon twee reacties op hetzelfde evolutionaire gegeven.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:46

Adil18 schreef:
Huertecilla schreef:
Ik zie dat niet zo. Je kan ook gewoon respecteren wat een ander kiest zonder het te begrijpen :)*

Ik denk ook niet dat de mensen hier in het topic geen respect hebben voor moslimvrouwen.

ik schrijf nergens dat jullie geen respect voor moslima's hebben. maar ik zeg dat ik er respect voor zou hebben(voor de daad) als iemand gewoon dat evenement bezoekt en irl met moslima's in gesprek gaat ipv hier in een topic een hoop bombarie te maken OVER moslima's/. dat is mijn punt

jameyskatje schreef:
Ik zou er echt respect voor hebben als iemand gewoon zo fair was om met moslima's te komen spreken, ipv over ze. "If you wanne be faire, ask a muslimwoman' en vrouw met kennis van haarzelf, haar omgeving en haar geloof.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:49

kynshiri schreef:

goede post!

al ben ik persoonlijk heel erg tegen de begrippen moslims vs westen.(omdat het woord westen/westerling in de media zoiets betekent is als 'suprieur, blank, ontwikkeld') maar ik begrijp wat je bedoel.d

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:21

je mag het van mij ook lezen als cultuur A en cultuur B ;-) vind ik even goed

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:29

kynshiri schreef:

Kijk en nú zijn we er.

De mens is zoals die is door de evolutie van de soort.

Zie onder meer ´de naakte aap´.

Feit 1.: De vrouwtjesmens heeft zwaar overdreven geslachtskenmerken opdat ze ook buiten de vruchtbare periode en van een afstand aantrekkelijk is voor de mannetjesmens.

Feit 2.: Cultuur A gaat daar op een andere manier mee om dan cultuur B.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:34

Huertecilla schreef:
kynshiri schreef:

Kijk en nú zijn we er.

De mens is zoals die is door de evolutie van de soort.

Zie onder meer ´de naakte aap´.

Feit 1.: De vrouwtjesmens heeft zwaar overdreven geslachtskenmerken opdat ze ook buiten de vruchtbare periode en van een afstand aantrekkelijk is voor de mannetjesmens.

Feit 2.: Cultuur A gaat daar op een andere manier mee om dan cultuur B.

He? :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:47

Adil18 schreef:
He? :')

Begrijp je dat écht niet :?

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:48

Ik begrijp het ook niet.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:54

Dan zou je ook kunnen zeggen dat in een land waar de afgelopen 100 jaar cultuur A. geheerst heeft, cultuur B. niet altijd goed begrepen wordt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:03

tuurlijk. en je kan ook zeggen dat de meeste leden van een bepaalde cultuur ook de neiging zullen hebben om hun cultuur als 'beste' of de 'juiste' of wat dan ook te bestempelen. simpelweg omdat je daar middenin zit, jouw hele waardensysteem daarop gebaseerd is en veel mensen nu eenmaal een hekel hebben aan onzekerheid, losse fundamenten, relativiteit en dergelijke...
Dan kom je plots in contact met cultuur B die bijvoorbeeld totaal het tegenovergestelde doet (of een ander antwoord heeft gevonden op eenzelfde probleem). Dan kan je OF je eigen positie krampachtig overeind willen houden, er een versterkt fort van maken (of richting fundamentalisme gaan, bijvoorbeeld in het geval van religie) omdat jouw waarheid valt met het vallen van 'het gelijk' van je cultuur OF je kan zien dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn op eenzelfde basisgegeven, maar dat je uiteindelijk allemaal met dezelfde vragen zit...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:04

nobel1 schreef:
Dan zou je ook kunnen zeggen dat in een land waar de afgelopen 100 jaar cultuur A. geheerst heeft, cultuur B. niet altijd goed begrepen wordt.

Inderdaad, en andersom.
Beiden hebben als werkelijkheid de perceptie van de eigen omgeving.

Het geeft geen pas om vanuit standpunt A te roepen wat B moet/mag en omgekeerd.

Gelukkig heeft Nederland vanuit de eigen historie; met name het religieuze conflict wat onder de tachtigjarige oorlog lag, al bijna 400 jaar vrijheid van godsdienst.
Helaas is daar ook een machtsbasis mee gelegd welke nu een ´kader A.´ blijkt van waaruit nu B. wordt beoordeeld.
Het collectieve geheugen gaat blijkbaar geen 400 jaar terug :D

Maar goed, NL hééft die grondwet gelukkig en dat is een groot goed. Veel landen met kader B. , C. of zlefs hetzelfde A. hebben dat niet en daar wordt fors geleund op de rechten van de mens.
Nu maar hopen dat de massa in NL niet genoeg maatschappelijk draagvlak is voor een politicus om de eigen machtspositie via afknagen van de grondwet te verstevigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:09

kynshiri schreef:
OF je kan zien dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn op eenzelfde basisgegeven, maar dat je uiteindelijk allemaal met dezelfde vragen zit...

en dat zou een enórme toegevoegde waarde voor ´kader A.´ kunnen zijn omdat het meer keuzemogelijkheden geeft :)*

Helaas wordt het tonen dat er meer is, vaak ervaren als een onconfortable afbreuk van de zekerheid van de eigen wereld.
De boodschapper wordt dan beschoten :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:17

Het is niet anders dan met eten.
´Hollandse Pot´ is goed voer. Niets mis mee. Kennis van wat er in Marokko, China, Mexico, Italië gegeten wordt geeft echter meer oplossingen voor wat er op tafel komt.
Pizza kan je lekkerder vínden dan hutspot, of niet.
Wat je lekker vindt is daarbij in hoge mate gevoed :D door wat je gewend bent.

Je moet eten.
Kennis van meer mogelijkkeden geeft je meer keus.
Meer keus bied je de kans op een beter gebalanceerd menu.

Dat is met religie, seksuele- of wat voor relaties ook net zo.

Dát is nu de grote toegevoegde waarde van een multiculturele samenleving.
Meer antwoorden op de vragen die de mens als soort heeft.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:22

Moon schreef:
Thats_Me schreef:
Als iemand of iets je zoveel vragen oproept dan kun je dat toch beter aan de persoon zelf stellen, dan er later via internet over praten? Lijkt mij, als je het normaal brengt, en geintresseerd vraagt je ook nog eens een leuk gesprek had kunnen hebben. Vind dat je deze mensen nu wel heel erg in een hokje stopt met deze post.

Aan het eind van de dag zijn we toch allemaal gewoon mensen.

Ben vergeten te melden in de OP, dat we daar niet als een stel bange boeren zaten te staren.
Op een gegeven moment ging er een zak snoep in de rondte, en vroegen we of het meisje ook een snoepje mocht/wou.
Meer dan een 'Nee', kwam er niet vanaf.

Dat is omdat in veel snoepjes gelatine zit die gemaakt wordt van varkens ;) Mijn vriendin komt uit Egypte waar het allemaal iets soepeler is kwa hoofddoekjes maar ze eten echt geen varken daarom weet ik dat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:40

Wat is er nu toch zo moeilijk aan elkaar respecteren? (even reagerend op antipathie richting hoofddoekjesdragers). Wat is het grote probleem nu precies?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:58

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
Jammer trouwens dat je niet de moeite hebt genomen te reageren op mijn post.... :

Jij geeft jouw subjectieve mening van mijn manier van schrijven.
Ik zie geen reden om daarop te reageren en er zijn twee goede redenen om dat niet te doen:
Die mening is zoals die is en verder niet relevant want het onderwerp niet.

het probleen hier is denk ik dat veel mensen te teksten verkeerd opvatten \
je schrijft in zo,n moeilijke taal constand . dat ik het nu 5 keer overlezen nog niet snap

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:52

wopkelover schreef:
het probleen hier is denk ik dat veel mensen te teksten verkeerd opvatten \
je schrijft in zo,n moeilijke taal constand . dat ik het nu 5 keer overlezen nog niet snap

Dank je.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:54

ow ik schrijf nu zelf ook niet echt duidelijk zie ik :7 veel taalfouten