Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:47

shilady schreef:
Tja of het juist is heeft ieder een andere mening over maar ik vind wel dat als iets je niet aan iemand aan staat dat je niet verplicht ben om toch met die gene koffie te gaan drinken ....

Maar geen koffie met iemand willen gaan drinken is iets heel anders dan iemand compleet negeren of zelfs gaan treiteren, toch?

En dat meisje zal geen vriendin van mij worden omdat haar normen en waarden heel anders zijn dan de mijne. Maar ik zie het niet als reden om haar dan maar te gaan negeren of treiteren. Ook al is ze nog zo anders.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:52

Nee oke maar ik treiter ook niet mensen waar ik liever niet mee te maken wil hebben hoor ;)
Maar vind wel dat je iemand op afstand mag houden als je er liever niet mee wilt omgaan

edit

En je zegt dat dat meisje geen vriendin van je zal worden
dat is dan toch ook wel beetje buitensluiten en haar niet die kans geven omdat ze ander is?
Laatst bijgewerkt door shilady op 16-10-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:53

En ook dan geldt: er zijn altijd uitersten. Iemand met een agressieve nazi-ideologie is anders dan een vrouw die in Allah gelooft en daardoor zich wil bedekken als er andere mannen in de buurt zijn dan die van haarzelf... Sleutelwoord: agressief.

shilady

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:56

Ben ik het mee eens bleu eyes maar
ik vind wel dat als je je niet kan vinden in vrouwen die zich bedekken en geloven in iets wat in jou ogen niet juist is dat je het van je af mag houden hoe uiterst het ook is ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:58

shilady schreef:
En je zegt dat dat meisje geen vriendin van je zal worden
dat is dan toch ook wel beetje buitensluiten en haar niet die kans geven omdat ze ander is?

Wie zegt dat ik haar geen kans zal geven? Ik acht de kans dat ik met haar een goede vriendschap zal ontwikkelen alleen enorm klein ;)

En we sluiten nu toch ook vrouwen met een burka buiten. Op landelijk niveau zelfs.. Want men wil niet alleen een identificatieplicht (waar ik wel een groot voorstander van ben), nee, die hele burka moet maar meteen de prullebak in. Waarmee je in mijn ogen een seintje geeft van "jij bent niet oke zoals je bent", terwijl die hele burka niemand kwaad doet.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:13

We hebben toch de mond vol van dat we zo graag willen dat Nederland zich conformeert aan Europa?
In steeds meer landen in Europa is of komt een boerkaverbod. We doen dus niets anders dan de tendens volgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:10

Maar Jan, denk even wat breder, abstracter. Wat vindt je er nu van dat we mensen dwíngen zichzelf niet meer te zijn? Even los dus van dat het gebeurt, want dat is wel duidelijk :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:16

Heino schreef:
Maar Jan, denk even wat breder, abstracter. Wat vindt je er nu van dat we mensen dwíngen zichzelf niet meer te zijn? Even los dus van dat het gebeurt, want dat is wel duidelijk :)

Zij mogen zichzelf zijn, maar op straat behoor je je aan het algemeen beeld aan te passen, niets meer of minder.

Ik denk hiermee ook de burka beetje gebagitaliseerd wordt. Alsof het een onschuldig kleed is.. Maar onschuldig is het niet, niet in mijn ogen althans.
Zeker niet met het oog op het feit dat er in bepaalde landen het verplicht is, en in sommige landen vrouwen gedwongen worden. Met dat in mijn achterhoofd kan ik dat niet zien als een onschuldig kleed.

Daarnaast hebben onze moeders/oma hard gevochten voor gelijke rechten en plichten in Nederland, voor de vrijheid die we vandaag de dag als vrouwen hebben. En in mijn ogen is zo'n kleed een paar stappen terug..
het is in mijn ogen niet normaal als een vrouw zich daarachter verschuild.. Het idee erachter dat men niets met andere mannen te maken wilt hebben.. kom nu, dat is pas niet sociaal.. We zijn mensen, en dan pas man of vrouw. We behoren in sociaal opzicht met elkaar om te gaan. Jezelf in een burka plaatsen is dan ook niet sociaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:18

shilady schreef:
Heino schreef:
Daar heb ik het niet over Jane, is anders zijn vragen om buitengesloten worden? En is dat dan terecht?

Ja anders zijn is meestal wel vragen om buitengesloten te worden
Als je een stuk anders doet dan derest dan moet je niet gaan mokken als je niet in de smaak valt

Het lijkt me erg saai als iedereen hetzelfde is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:20

Jesser schreef:
Heino schreef:

Zij mogen zichzelf zijn, maar op straat behoor je je aan het algemeen beeld aan te passen, niets meer of minder.

DUS mogen ze niet zichzelf zijn. Jezelf zijn mag hier alleen als je in de meute past.

Citaat:
Ik denk hiermee ook de burka beetje gebagitaliseerd wordt. Alsof het een onschuldig kleed is.. Maar onschuldig is het niet, niet in mijn ogen althans.
Zeker niet met het oog op het feit dat er in bepaalde landen het verplicht is, en in sommige landen vrouwen gedwongen worden. Met dat in mijn achterhoofd kan ik dat niet zien als een onschuldig kleed.

Dat het in andere landen verplicht is, wil niet zeggen dat er hier ook bloed aan kleeft. Als vrouwen er zelf voor kiezen om dat te dragen, is dat hun keuze.

Citaat:
Daarnaast hebben onze moeders/oma hard gevochten voor gelijke rechten en plichten in Nederland, voor de vrijheid die we vandaag de dag als vrouwen hebben. En in mijn ogen is zo'n kleed een paar stappen terug..

In jouw ogen ja. Maar vrouwen hebben toch ook het recht om zich te kleden zoals ze willen? Of gelden die rechten ineens niet meer als die vrouwen dan andere keuzes maken dan wij zouden doen?

Citaat:
het is in mijn ogen niet normaal als een vrouw zich daarachter verschuild.. Het idee erachter dat men niets met andere mannen te maken wilt hebben.. kom nu, dat is pas niet sociaal.. We zijn mensen, en dan pas man of vrouw. We behoren in sociaal opzicht met elkaar om te gaan. Jezelf in een burka plaatsen is dan ook niet sociaal.

Tsja, wat is belangrijker voor een mens.... voor de een is dat geloof en voor de ander een bepaald soort gedrag. Het zou pas sociaal zijn als we dat eens gewoon van elkaar zouden accepteren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:25

Blue_eyes +:)+

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:30

Er wordt beweerd dat alles maar kan, maar alles kan nu eenmaal niet..

En in mijn ogen is het inderdaad een paar stappen terug. Zonder het op de man te willen gooien, zou ik voorstellen om zo'n ding zelf eens te dragen, laten we zeggen een maand of zes, niet voor een dag, maar denk dat een maand of zes een enigszins beeld geeft van hoe het moet voelen om jezelf achter zo'n ding te verstoppen en jezelf een stuk vrijheid te gaan ontzeggen..

ben benieuwd hoe de reakties dan zijn...

en daarmee wil ik aangeven dat niet altijd maar alles moet kunnen.. Men schijnt te denken dat het wel zo behoort te zijn... En gedraagd zich daar ook vaak naar.. Maar regels worden niet voor niets gemaakt.. Wil je je extreem gedragen, doe het dan thuis. Niet op straat..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:37

Ik zou niet weten waarom ik een Burka zou (willen) dragen, immers ik ben geen moslima.
Wat is daar het nut van?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:39

Jesser schreef:
En in mijn ogen is het inderdaad een paar stappen terug. Zonder het op de man te willen gooien, zou ik voorstellen om zo'n ding zelf eens te dragen, laten we zeggen een maand of zes, niet voor een dag, maar denk dat een maand of zes een enigszins beeld geeft van hoe het moet voelen om jezelf achter zo'n ding te verstoppen en jezelf een stuk vrijheid te gaan ontzeggen..

Waarom zou ik dat doen? het zou voor mij geen vrijwillige keuze zijn. Maar believe it or not - er zijn echt mensen voor wie dat wel een heel bewuste keuze is.
Zoals er ook mensen zijn die zich niet kunnen voorstellen dat ik echt vrijwillig iedere zondag twee keer naar de kerk ga - nou, dat doe ik echt met liefde en plezier. Zo zijn er ook mensen die door een soortgelijke overtuiging echt een burka willen dragen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:48

Persoonlijk snap ik er niets van dat je jezelf zou willen verstoppen onder een burka of hoofddoek.
Kan er gewoon echt niet inkomen, ook op mijn werk lopen er nu 2 dames rond met een hoofddoek.
Moeten ze natuurlijk zelf weten, maar ik heb wel uit pure nieuwschierigheid gevraagd waarom ze dit deden.
Bij de jongste (net 18) kwam het erop neer dat haar vriend het graag wou en dat hij het niet fijn vond dat er andere mensen naar haar zouden kunnen kijken.
En omdat zij van hem houd doet ze dus maar die hoofddoek op.
En bij de andere dame kwam het hier ook zo ongeveer op neer.

In mijn ogen is dit verre van normaal :o
Ken wel meerdere mensen met bepaalde geloven etc, waar ik ook niet echt in kan komen maar dit slaat voor mij persoonlijk alles.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:52

Jesser schreef:
Wil je je extreem gedragen, doe het dan thuis. Niet op straat..

Ik vind je vol laten tatoeren extreem. Jezelf volhangen met metaal vind ik extreem. Ook een gezicht vol make-up vind ik extreem. En velen met mij. Moeten deze mensen zichzelf dan ook maar thuis verstoppen?

Lobke, wat is er mis met accepteren dat niet iedereen denkt en is zoals jij? Dat anderen andere prioriteiten en voorkeuren hebben? Ik begrijp ook een heleboel niet, bvb dat Blue Eyes tweemaal op zondag naar de kerk gaat. Maar dan ga ik toch ook niet zeggen dat ik het achterlijk vind dat je persé naar de kerk moet om een echte gelovige te zijn? Want dat is (waarschijnlijk) helemaal niet zo, dat zou ik aan kunnen nemen en erover kunnen speculeren, maar dat doe ik niet. Waarom niet? Omdat Blue Eyes mij helemaal niet in de weg zit met dr kerkgang, moet ze lekker zelf weten, ik heb er geen last van. Net zomin als dat ik last heb van vrouwen met hoofddoekjes en burka's. Leven en laten leven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:06

Heino schreef:
Maar dan ga ik toch ook niet zeggen dat ik het achterlijk vind dat je persé naar de kerk moet om een echte gelovige te zijn? Want dat is (waarschijnlijk) helemaal niet zo,

Dat klopt inderdaad, dat is niet zo hoor ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:14

Heino schreef:
Jesser schreef:
Wil je je extreem gedragen, doe het dan thuis. Niet op straat..

Ik vind je vol laten tatoeren extreem. Jezelf volhangen met metaal vind ik extreem. Ook een gezicht vol make-up vind ik extreem. En velen met mij. Moeten deze mensen zichzelf dan ook maar thuis verstoppen?

Lobke, wat is er mis met accepteren dat niet iedereen denkt en is zoals jij? Dat anderen andere prioriteiten en voorkeuren hebben?

Draai dat laatste ook eens naar jezelf. Ik bedoel dat jij misschien ook moet accepteren dat er mensen zijn die anders denken over de boerka. Iemand die zich volhangt met piercings en onder de tatoeages zit, is nog altijd wel in de ogen aan te kijken. Daarnaast is niet te peilen of die vrouw vrijwillig die boerka aantrekt. Net als hierboven vind ik een boerka duidelijk stap terug naar de tijd dat vrouwen minder rechten hadden. Vrouwen hebben zich naast de man weten te plaatsen in deze maatschappij en dat is toch een grote vooruitgang. :) Een vrouw met een boerka distantieert zich door zich te verschuilen (voor de man, maar eigenlijk voor iedereen). Naar mijn idee past dat niet meer in dit land als je ziet wat wij als vrouw bereikt hebben.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:41

nobel1 schreef:
dejavu schreef:
Draai dat laatste ook eens naar jezelf. Ik bedoel dat jij misschien ook moet accepteren dat er mensen zijn die anders denken over de boerka. Iemand die zich volhangt met piercings en onder de tatoeages zit, is nog altijd wel in de ogen aan te kijken. Daarnaast is niet te peilen of die vrouw vrijwillig die boerka aantrekt. Net als hierboven vind ik een boerka duidelijk stap terug naar de tijd dat vrouwen minder rechten hadden. Vrouwen hebben zich naast de man weten te plaatsen in deze maatschappij en dat is toch een grote vooruitgang. :) Een vrouw met een boerka distantieert zich door zich te verschuilen (voor de man, maar eigenlijk voor iedereen). Naar mijn idee past dat niet meer in dit land als je ziet wat wij als vrouw bereikt hebben.

Mee eens :j .
In principe kiezen Burka dragende vrouwen ervoor zich af te sluiten van de wereld en in dit geval Nederland.
Werken is onmogelijk voor ze, contact leggen met andere mensen (van niet islamitische afkomst) zal ook niet vreselijk makkelijk gaan.
Integreren wordt op deze manier erg moeilijk.
In Nederland is hard gevochten voor vrouwenrechten zoals stemmen,studeren en abortus bijvoorbeeld en deze dames gooien zichzelf een eeuw terug in de tijd qua rechten en plichten van de vrouw

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:47

En als dat hun persoonlijke keus is, dan is daar nog steeds niets mis mee... Er zijn wel meer mensen die zich afzonderen, maar die dragen dan wel gewoon een afgedragen spijkerbroek en een verbleekt T-shirt, dus dat mag dan weer wel...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:50

dejavu schreef:
Draai dat laatste ook eens naar jezelf.

Ik ben intolerant voor intolerantie :+

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:55

Moeten we dan maar alles toestaan in Nederland waar mensen zelf voor kiezen?
Er zijn mensen die geheel vrijwillig naakt lopen de hele dag in huis. Moeten we die ook toestaan om zo op straat te lopen?
Er zijn ook immigranten uit India in Nederland, bij hen is een koe een heilig dier en mag los op straat lopen. Moeten we dat in Nederland dan ook maar in gaan voeren?
Er zijn stammen in de jungle van Brazilië waar het heel normaal is dat een dochter de eerste keer dat zij het bed deelt met iemand, dat doet met haar vader. Ook toestaan zodra er een paar naar Nederland komen?
Ik vind dat er in Nederland bepaalde tradities en gewoontes zijn waaraan de minderheid zich dient aan te passen. Zo werkt een democratische maatschappij nou eenmaal. De minderheid moet zich altijd aanpassen aan de meerderheid, doen ze dat niet, dan blijft er van de democratie niets meer over en komen we in een anarchie terecht.
Als de wet is dat je geen boerka mag dragen, dan heb je twee keuzes. Je accepteert het of je verhuist naar een land waar dat nog wel mag.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:59

janesmith schreef:
Moeten we dan maar alles toestaan in Nederland waar mensen zelf voor kiezen?

Nee, en dat zeg ik ook niet :)
Ik vind namelijk dat je best kan eisen dat mensen hun burka af doen wanneer dit nodig is voor identificatie of werkdoeleinden. Maar wat mensen in hun vrije tijd doen met een burka moeten ze zelf weten.

Zolang je anderen geen schade toebrengt mag je van mij doen wat je wilt. Naakt lopen in het openbaar is nu eenmaal niet zo prettig voor kinderogen, wat je in je achtertuin doet moet je zelf weten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:03

Een boerka is ook niet prettig voor kinderogen. Je moest eens weten hoeveel kleine kinderen dat eng vinden.
Het verbod geldt trouwens alleen voor de openbare ruimte, thuis mogen die mensen in Boerka lopen wat ze willen. Ook op feestelijkheden in de besloten sfeer mogen ze dat. Alleen in het openbaar mag het niet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:06

Blue_Eyes schreef:
En als dat hun persoonlijke keus is, dan is daar nog steeds niets mis mee... Er zijn wel meer mensen die zich afzonderen, maar die dragen dan wel gewoon een afgedragen spijkerbroek en een verbleekt T-shirt, dus dat mag dan weer wel...

Ja, maar hem/haar kun je recht in de ogen kijken en stelt zich meer bloot aan de maatschappij. Onze maatschappij is ergens vrij open, we verlangen van elkaar dat we zien wie we voor ons hebben. (Ook in het kader van de veiligheid!) Verder begrijp ik jullie ook als jullie zeggen: 'Waar is die openheid als we niet mogen uiten waar je voor staat?' (In dit geval dat de vrouw zich niet wil blootstellen aan andere mannen.)
Er moet ergens een grens worden getrokken waar de waardigheid van de geëmancipeerde vrouw in het gedrang komt en waar we moeten kijken naar veiligheid en algehele visuele openheid. :)

Heino schreef:
dejavu schreef:
Draai dat laatste ook eens naar jezelf.

Ik ben intolerant voor intolerantie :+

Zou je iets verder willen gaan dan dit? Ik probeer me ook in jullie te verplaatsen. Het is ook intolerant van jou als je je zo afsluit van mijn posts.