Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:16

Figaro schreef:
Ook vind ik dat je reeel moet zijn over de toekomst. 1 op de 3 (?) huwelijken/relaties met kinderen strandt.. Kun je voor jezelf en je kinderen zorgen mocht dat jullie overkomen? Dan zul je toch wel moeten gaan werken of je het leuk vindt of niet..

De vraag is, stranden tegenwoordig zoveel huwelijken omdat vrouwen zich beter alleen kunnen redden? Of stranden er zoveel huwelijken omdat we in het ik-tijdperk leven, iedereen van alles moet en wil, en door de verschuiving van het traditionele rolpatroon veel wrijving in huwelijken ontstaat? ;)

Ik denk een beetje van beiden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:16

KarinvdM schreef:
tita schreef:
wat is er voor toegevoegde waarde om je kennis verloren te laten gaan

Word je dommer als je niet werkt? Dat lijkt me wel erg sterk. :D

Ik was er vroeger erg blij dat mijn moeder er altijd voor me was en dat er een kop thee met een koekje klaar stond als ik thuiskwam.

Ja kan het ook omdraaien, is het niet eerder egoistisch van ouders als ze beiden werken omdat ze een mooi huis en twee auto's willen en 2,3 of 4x per jaar op vakantie en daardoor hun kinderen maar weinig aandacht kunnen geven?

Van mij mag iedereen het zelf weten hoor, maar ik vind het soms erg sneu voor de kinderen.

nou mijn vriendin werkt maar 2 dagen en is heel eenzaam en voelt zich iid behoorlijk simpel
In mijn geval zou ik me iid minderwaardig gaan voel ik kan daar niet tegen wil mijn eigen centjes hebben en niet afhankelijk zijn van mijn vent

Ik zie het kwaad er niet van in dat de kleine dadelijk naar oma en opa gaan en de opvang ze worden er heus niet slechter van.
Waarom ben ik een mindere moeder als mijn kind naar het KDV gaat...er zijn zat moeders die hele dagen thuis zitten en niks doen met de kinderen

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:19

Brainless schreef:
Ehhh het zijn niet alleen mijn kinderen.... ook die van hem. Dus hoef ik niet alleen voor de kinderen te zorgen. Hoezo zo ik dan alsnog moeten werken??
Als hij hem smeert (en ik nog geen werk heb) zal hij, in eerste instantie, zowel alimentatie voor mij als voor de kinderen moeten betalen.

Natuurlijk zijn het ook zijn kinderen. Maar die alimentatie zul je niet eindeloos ontvangen.. Als hij die überhaupt al betaalt, want je hebt toch echt een probleem als je ex-man maandenlang niets betaalt..
Maar op een gegeven moment zul je toch je eigen boontjes moeten doppen. Het is allemaal niet onmogelijk, maar ik vind het zelf geen fijn idee om zo afhankelijk te zijn van je partner dat je financieel niet op eigen benen kunt staan mocht dat nodig zijn.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:20

odetteke schreef:
Ik denk een beetje van beiden.

Oh dat zal best. Ik denk ook dat er 'vroeger' veel vrouwen waren die wel weg wilden maar niet konden.. Nu kan het wel, maar zorg er dan zelf ook voor dat het kan.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 14-09-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:21

Caroline1985 schreef:
Geweldige discussie.

Mijn moeder was ook een huismoeder. Als wij uit school kwamen stond de thee met koekjes klaar, hielp ze ons met ons huiswerk gingen we gezellig samen een boswandeling maken na school. Tussen de middag was moeders er om ons op te halen en ons te verwennen met lekkere broodjes.

Nee zij is alles behalve egoistisch geweest. Zij heeft juist een hele hoop opgeofferd om ons een zo een onbezorgd mogelijk leventje te geven. En ben haar tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor.

Daarin tegen heeft zij een vriendin (kinderchirurg, fantastische baan dus) met 2 kleine kinderen haar ex man is ook kinderchirurg en beide hebben 0 tijd voor de kinderen. Maar HOE FIJN de kids hebben wel alle nieuwste spullen nieuwste computers. Kinderen zijn zo geflipt als de pest. Krijgen de ene au pair naar de andere.. Ja die hebben het een stuk beter. Vrijstaand huis ieder een eigen badkamer en een au pair die er voor ze is (voor 3 maanden daarna komt er weer een andere).

Dus nee ik ben het absoluut niet eens met je stelling. Door dat mijn moeder haar carriere aan de kant heeft gezet om er voor ons te zijn is iets wat wij alle 3 altijd als heel erg prettig hebben ervaren.

Overigens werkt mijn moeder nu wel weer wat ze erg fijn vind. Maar ze zegt zelf ik heb er nooit spijt van gehad en ik heb jullie zelf opgevoed en op zien groeien. Dat is toch fantastisch?

[edit] overigens kwamen wij nooit iets te kort. Pa had een goede baan en we hebben ons nooit achter gesteld gevoeld ten op zichte van leeftijds genootjes! Ook wij gingen gewoon ieder jaar op vakantie (soms zelfs 2x) dus ja...

Caroline, dank je voor je post. Ik zit momenteel in de rol van je moeder en ja, soms voel ik me schuldig dat ik teer op de centen van mijn man. Maar mijn kinderen komen niets te kort, al moeten we goed uitkijken wat we met onze centen doen natuurlijk. En ik ben er voor de kinderen als ze uit school komen. Ga met hen wandelen en fietsen en naar de speeltuin. Of ik doe dingen in het huishouden terwijl ze lekker THUIS zijn. Want ik zie dat dat mijn kinderen goed doet; na een lange dag op school lekker bij mama zijn en thuis komen.
En egoistisch? Ik dacht het niet; de tijd voor mezelf is heel beperkt. Meestal ben ik bezig voor het huishouden en/of de kinderen.

Nu de jongste net op de kleuterschool is begonnen heb ik weer wat meer tijd over en ga ik op zoek naar een baan die met de uren van de school te combineren is. Een paar uurtjes per week naar de opvang zal wel gaan als het moet. Maar ik ga mijn kinderen echt niet hele dagen in de opvang doen als dat niet financieel levensnoodzakelijk is.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:21

KarinvdM schreef:
Ik denk wel dat dat voorkomt.
Kinderen die rondhangen op straat en rottigheid uithalen.
En in mijn geval was er toezicht dat ik mijn huiswerk maakte, zonder dat toezicht zou ik dat waarschijnlijk vaak niet gedaan hebben vroeger. :D

Maar dat heeft meer met moraal en respect te maken, niet met de hoeveelheid dat je ouders thuis zitten toch?

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:31

soesita schreef:
Caroline1985 schreef:
Geweldige discussie.

Mijn moeder was ook een huismoeder. Als wij uit school kwamen stond de thee met koekjes klaar, hielp ze ons met ons huiswerk gingen we gezellig samen een boswandeling maken na school. Tussen de middag was moeders er om ons op te halen en ons te verwennen met lekkere broodjes.

Nee zij is alles behalve egoistisch geweest. Zij heeft juist een hele hoop opgeofferd om ons een zo een onbezorgd mogelijk leventje te geven. En ben haar tot op de dag van vandaag nog dankbaar voor.

Daarin tegen heeft zij een vriendin (kinderchirurg, fantastische baan dus) met 2 kleine kinderen haar ex man is ook kinderchirurg en beide hebben 0 tijd voor de kinderen. Maar HOE FIJN de kids hebben wel alle nieuwste spullen nieuwste computers. Kinderen zijn zo geflipt als de pest. Krijgen de ene au pair naar de andere.. Ja die hebben het een stuk beter. Vrijstaand huis ieder een eigen badkamer en een au pair die er voor ze is (voor 3 maanden daarna komt er weer een andere).

Dus nee ik ben het absoluut niet eens met je stelling. Door dat mijn moeder haar carriere aan de kant heeft gezet om er voor ons te zijn is iets wat wij alle 3 altijd als heel erg prettig hebben ervaren.

Overigens werkt mijn moeder nu wel weer wat ze erg fijn vind. Maar ze zegt zelf ik heb er nooit spijt van gehad en ik heb jullie zelf opgevoed en op zien groeien. Dat is toch fantastisch?

[edit] overigens kwamen wij nooit iets te kort. Pa had een goede baan en we hebben ons nooit achter gesteld gevoeld ten op zichte van leeftijds genootjes! Ook wij gingen gewoon ieder jaar op vakantie (soms zelfs 2x) dus ja...

Caroline, dank je voor je post. Ik zit momenteel in de rol van je moeder en ja, soms voel ik me schuldig dat ik teer op de centen van mijn man. Maar mijn kinderen komen niets te kort, al moeten we goed uitkijken wat we met onze centen doen natuurlijk. En ik ben er voor de kinderen als ze uit school komen. Ga met hen wandelen en fietsen en naar de speeltuin. Of ik doe dingen in het huishouden terwijl ze lekker THUIS zijn. Want ik zie dat dat mijn kinderen goed doet; na een lange dag op school lekker bij mama zijn en thuis komen.
En egoistisch? Ik dacht het niet; de tijd voor mezelf is heel beperkt. Meestal ben ik bezig voor het huishouden en/of de kinderen.

Nu de jongste net op de kleuterschool is begonnen heb ik weer wat meer tijd over en ga ik op zoek naar een baan die met de uren van de school te combineren is. Een paar uurtjes per week naar de opvang zal wel gaan als het moet. Maar ik ga mijn kinderen echt niet hele dagen in de opvang doen als dat niet financieel levensnoodzakelijk is.

Ben ik met je eens. Daarbij komt dat kinderdagverblijf ook niet gratis is.. Menn dat kost ook genoeg!
Geef je groot gelijk en heb juist diep respect voor vrouwen die zichzelf ''opofferen'' om fulltime moeder te zijn.

Op dit moment ben ik zelf ook zwanger en verwacht met een paar weken ons eerste kindje samen. Ben blij dat ik sowieso de eerste maanden lekker bij onze kleine meid kan zijn, daarna wil ik een eigen ijssalon beginnen waardoor ik aan huis werk en toch bij de kleine kan zijn maar niet iedereen heeft die luxe. Dus egoistisch als een vrouw thuis blijft voor de kinderen en huishouden? Nee niet zo slim en erg kort door de bocht imo....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:32

@Figaro
En als ik nu 2 dagen zou werken, dan zou ik het toch ook niet financieel alleen redden???
Dan zou ik ook een andere (full-time?) baan moeten vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:34

Vienna2007 schreef:
KarinvdM schreef:
Ik denk wel dat dat voorkomt.
Kinderen die rondhangen op straat en rottigheid uithalen.
En in mijn geval was er toezicht dat ik mijn huiswerk maakte, zonder dat toezicht zou ik dat waarschijnlijk vaak niet gedaan hebben vroeger. :D

Maar dat heeft meer met moraal en respect te maken, niet met de hoeveelheid dat je ouders thuis zitten toch?

Een beetje wel.
BSO is tot en met groep 8, daarna is er geen na-schoolseopvang meer beschikbaar.
Dus veel kinderen vanaf 12/13 jaar zijn hele middagen alleen thuis (en in de vakantie hele dagen).
Vaak gaan ze lekker in het dorp hangen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:39

Brainless schreef:
@Figaro
En als ik nu 2 dagen zou werken, dan zou ik het toch ook niet financieel alleen redden???
Dan zou ik ook een andere (full-time?) baan moeten vinden.

Klopt, maar dan zit je al wel in het 'werkende leven' om het zo maar even te noemen ;) Er is dan altijd een kans dat je bv meer zou kunnen werken bij je huidige baan. Bovendien heb je bij sollicitaties toch even een streepje voor ivm ervaring. Als je echt jaren alleen thuis bent geweest voor de kinderen heb je een behoorlijk 'gat', dan zou je als herintreder weer aan de slag moeten en dat valt vaak toch vies tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:48

Ik las ergens dat er iemand was die niet wilde dat haar man thuis bleef. dat vind ik dus wel egoïstisch.. Alsof je man niet van de kinderen mag genieten en ervoor zorgen.

Mijn man had een een uit huis werkende moeder en een aan huis ( drogisterij) werkende vader. Daar is hij een geëmancipeerde man van geworden, die graag zelf voor zijn kinderen zorgt. En dus delen we de zorg, waarbij ik wat meer werk omdat ik twee keer zoveel salaris krijg.

Dat de vrouw thuis blijft is cultureel bepaald, en iets van de laatste 200 jaar ongeveer, daarvoor moest iedereen werken.

De vrouwen in dit topic die thuis blijven, omdat ze vinden. Dat je er hoort te zijn voor je kind.... Vinden jullie ook dat je man er niet is voor de kinderen? Is jullie man dan fout? dat vind je vast niet. waarom dan met twee maten meten?

Mijn dochter ging 5 dagen per week naar het kdv en daarna bso, ik was alleenstaande moeder en werkte dus fulltime ( want vakantie, en een echt huis zijn, en een zo normaal mogelijk leven vergeleken bij je klasgenootjes is wel belangrijk.
Mijn zoontje van drie gaat maar twee , soms drie dagen omdat we nu wel met zijn 2 en zijn.
Aan mijn dochter zie ik dat ze zelfstandig is, sociaal, makkelijk in de omgang, beleefd en slim. In vergelijking met veel klasgenootjes heeft ze een betere band met haar moeder.
Tenminste, dat vind zij. Zoals ze zelf dan zegt : dan zijn vaak van die thuiszittende chagrijnige mensen.

Zowel werken als thuiszitten kan egoïstisch zijn ( voor man en vrouw geen verschil)
Het plezier van een thuisblijvende ouder kan heel erg afhankelijk zijn van het humeur van hun kind, waardoor ze onbewust van hun kind veel gezelligheid en aandacht verwachten ( hoeft niet kan...)
En uit huiswerkende de ouders kunnen vergeten dat je energie over moet houden voor je kinderen.

Mooi voorbeeld vind ik ook als je kind geopereerd moet worden. Die van mij moest dat in zijn eerste drie jaar zes keer.
En dan zit je te wachten op hem, met veel andere ouders....7 van de tien keer alleen de moeder.... Waar is die vader dan vraag ik me af. Is die operatie zo onbelangrijk voor hem, laat hij zijn vrouw alleen met zoiets heftigs ..... Wij gaan uiteraard altijd samen.

edit : typo's de ipad is neit altijd even handig met typen :)

funnyhorses

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:53

Ik ben ook huismus en vind het absoluut niet egoistisch dat ik niet (meer) werk.
Ik ben nog "uit de oude doos" ben thuis voor mn kind,run onze eigen huishouding en dieren.
Ben van mening dat geld niet nodig is voor overtollige luxe,doe liever een stapje vooruit dan bijv.10 terug omdat eentje de baan kwijt zou zijn.
En tuurlijk zou ik wél gaan werken als het écht nodig zou zijn.
Maar wij zijn heel tevreden zo en ik denk dat we het héél erg goed doen op 1 loon.Menigeen zou er jaloers op zijn denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:55

@Marieke
Mijn man (probeert) altijd vrij te regelen met heftige dingen, maar helaas kan hij niet altijd vrij krijgen en kunnen operaties niet altijd gepland worden.
Soms heb je nog een paar kids thuis zitten waar je oppas voor nodig hebt en waar bv papa bij blijft.

En mijn kinderen hebben het nooit over andere moeders die chagerijnig thuiszitten... de mijne zijn juist blij dat ik er ben want hun vriendje kan "nooooooooit" spelen omdat hij naar de BSO moet.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:00

Ik ben ook full time moeder geworden toen mijn eerste kindje geboren werd. En ik heb genoten van de luxe om mijn meisjes te zien opgroeien, ze thuis te kunnen houden als ze ziek waren in plaats van ze ziek af te leveren bij het kdv (zoals helaas vaak genoeg gebeurt).

Toen ze allebei naar de lagere school waren ben ik weer part-time begonnen, gelukkig kon ik het zo regelen dat ik er altijd weer was als ze uit school kwamen, en als er ééntje ziek was kon ik thuis werken op de laptop. Sinds kort heb ik naast mijn loondienst, mijn eigen bedrijfje waardoor ik vanuit huis kan werken, dus is het helemaal flexibel gebleven. Ik realiseer me heel goed dat dit een enorme luxe is, niet iedereen heeft de keuze omdat het financieel niet haalbaar is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:02

MariekeB schreef:
De vrouwen in dit topic die thuis blijven, omdat ze vinden. Dat je er hoort te zijn voor je kind.... Vinden jullie ook dat je man er niet is voor de kinderen? Is jullie man dan fout? dat vind je vast niet. waarom dan met twee maten meten?

Ik begrijp je vraag. Van mij had het ook mijn man mogen zijn om de kinderen op te vangen terwijl ik ging werken. Maar mijn man heeft de best betaalde baan en van mijn geld zouden we niet rondkomen. Bovendien heeft hij op zijn werk ook niet de mogelijkheid om deeltijds te gaan werken. Anders waren we misschien allebei voor deeltijds gegaan. Maar zo was de keuze voor wie thuis blijft dus snel gemaakt. En aangezien mannen in deze maatschappij meestal meer verdienen dan vrouwen die hetzelfde werk doen, denk ik dat die logica voor de meeste gezinnen met thuisblijfmoeders opgaat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:07

dorientjuh schreef:
Zilfstar:
Je hebt het in eerste instantie over een moeder die thuis is voor haar kinderen. Daar ben ik ook voor.
Daarna heb je het over ouders die beide volop werken. Daar ben ik ook tegen. We zijn het dus met elkaar eens.

HUH????
Gequote van TS uit OP:

Citaat:
Ik ben opgegroeid in een gezin met twee hoogopgeleide, werkende ouders. Mijn zus en ik zijn ook hoogopgeleid (althans, ik zit in mijn vierde jaar van mijn HBO opleiding). Mijn zus werkt al en ik ben dit ook van plan.

Kortom: ik ben opgegroeid in een gezin waarbij het normaal was / is om twee werkende ouders te hebben. Ik vind dit ook normaal en ik vind dat in de huidige maatschappij iedereen zijn steentje moet bijdragen wanneer dit mogelijk is.

Bij een ander gezin dat ik ken is het echter zo dat vader werkt en moeder thuis is. Beide zijn hier tevreden over, maar feit is wel dat er natuurlijk minder geld overblijft voor luxedingen zoals uitjes, nieuw meubilair enzovoorts.

Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.

Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het huishouden ook veel tijd kost maar in de praktijk blijkt dat het huishouden doen ook lukt wanneer beide partners een fulltime of parttime baan hebben.

Nu wil ik hier een discussie openen: hoe zie jij de rol tussen man en vrouw qua werken tegenwoordig?

Daarom is de stelling: een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Hierbij gaat het dus NIET om:
- vrouwen die niet kunnen werken door lichamelijke of psychische problemen;
- vrouwen die tijdelijk (een paar maanden of jaren) thuis blijven om voor de kinderen te zorgen totdat zij naar school gaan;
- vrouwen die parttime werken.

Kortom: het gaat hier over vrouwen die hun hele leven niet (willen) werken, dus ook niet als de (eventuele) kinderen bijvoorbeeld al uit huis zijn.

Sorry hoor TS: maar je hebt het in je OP meerdere malen ZELF over gezinnen waarbij BEIDE ouders werken en dat je dat volledig normaal vind. En dat kinderen waarvan de moeder niet werkt materiele zaken zouden missen... Dus hoezo zijn wij het met elkaar eens??? Ik zie NERGENS dat jij erop tegen bent dat beide ouders werken, in tegendeel! Dat promoot jij juist. Ook zie ik nergens dat jij erVOOR bent dat de moeder thuis is bij de kinderen (en met kinderen bedoel ik niet tot een jaar of 1 a 2 maar tot 18 van mijn part...)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 14-09-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:08

soesita schreef:
MariekeB schreef:

Ik begrijp je vraag. Van mij had het ook mijn man mogen zijn om de kinderen op te vangen terwijl ik ging werken. Maar mijn man heeft de best betaalde baan en van mijn geld zouden we niet rondkomen. Bovendien heeft hij op zijn werk ook niet de mogelijkheid om deeltijds te gaan werken. Anders waren we misschien allebei voor deeltijds gegaan. Maar zo was de keuze voor wie thuis blijft dus snel gemaakt. En aangezien mannen in deze maatschappij meestal meer verdienen dan vrouwen die hetzelfde werk doen, denk ik dat die logica voor de meeste gezinnen met thuisblijfmoeders opgaat.

Amen!!! :j
Overigens heeft mijn dochter ook een echte papa, hoor, die heel goed voor haar zorgt als hij thuis is, thuis werkt of in de weekenden. :j
Ik vind dus helemaal niet dat hij er niet is, alleen ligt de zorg een stuk meer bij mij en dat vind ik helemaal niet erg. :)

Het maakt mij geen dommere vrouw zonder betekenis, hoor. Verre van zelfs. ;)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:09

Man werkt, vrouw blijft thuis.
Wat ik er van vind?

Dat iedereen dat voor zich moet weten...
We hebben het tenslotte niet over uitkering trekkende vrouwen.
Maar we hebben het hier waarschijnlijk over vrouwen die thuis blijven waarvan de man hiermee instemd.
Dus ik zie dat dan niet als "op de zak teren van".
Als je er beide mee instemd dan lijkt het me geen propleem en dus ook zeker niet egoistisch.
De vrouw zorgt voor de kinderen en het huishouden wat naar mijn idee toch ook gewoon een full-time baan is.
Maar ook dit is weer persoonlijk, de een vind het niks voorstellen en de ander ziet het als een full-time bezigheid.
Daarnaast kan het zomaar zijn dat die vrouw vrijwilligerswerk doet.
Hoe vaak zijn er niet overblijfmoeders o.i.d...
Ieder moet dat voor zich weten en als je er beiden over eens kunt worden zie ik het egoistische er niet van in.

Zelf zou ik het niks vinden maar dat is een ander verhaal...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:12

soesita schreef:
Bovendien heeft hij op zijn werk ook niet de mogelijkheid om deeltijds te gaan werken.

Tja, dat vind ik zo jammer! Gelukkig was het op het werk van mijn vriend geen probleem dat hij minder ging werken, maar ik vind het erg ouderwets dat er nog steeds bazen zijn die daar niet aan mee willen werken..

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:12

Brainless schreef:
@Marieke
Mijn man (probeert) altijd vrij te regelen met heftige dingen, maar helaas kan hij niet altijd vrij krijgen en kunnen operaties niet altijd gepland worden.
Soms heb je nog een paar kids thuis zitten waar je oppas voor nodig hebt en waar bv papa bij blijft.

En mijn kinderen hebben het nooit over andere moeders die chagerijnig thuiszitten... de mijne zijn juist blij dat ik er ben want hun vriendje kan "nooooooooit" spelen omdat hij naar de BSO moet.

Ik krijg ook vaak de vraag van vriendjes die naar de BSO moeten "mag ik vandaag niet met jouw mee?? dan kan ik ook eens ergens anders spelen" Van zulke vragen krijg ik een brok in mijn keel en ben ik heel dankbaar dat ik thuis kan zijn voor mijn jongens.

Als ze op school zitten doe ik de adm. voor ons bedrijf, het huishouden en verzorg ik de dieren en doe het grootste gedeelte van het onderhoud van tuin en weilanden.

Als mijn man thuis komt is hij echt vrij en heeft hij echt tijd voor de kinderen en hun eventuele vriendjes, en doen ze stoere "mannedingen" zoals quadrijden huttenbouwen etc.

Dus ik voel me ook niet egoistisch, ik schep tijd voor mijn man zodat hij zich kwalitatief bezig kan houden met zijn kids. (hij is geen persoon die met schooluitstapje meegaat ed. dat vindt hij gewoon 3 x niks, ieder zijn eigen ding toch)

En je wordt niet dommer van thuis zitten, je moet misschien even wat andere hersencellen wakkerschudden als je weer zou moeten gaan werken, maar het financiele gat is best juridisch aftedichten mocht je man er opeens vandoor gaan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:13

soesita schreef:
En aangezien mannen in deze maatschappij meestal meer verdienen dan vrouwen die hetzelfde werk doen, denk ik dat die logica voor de meeste gezinnen met thuisblijfmoeders opgaat.

Dat is gelukkig al jaren niet meer zo...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:14

Ik vind dat zowel vrouwen als mannen mogelijkheden moeten krijgen om parttime te kunnen werken, maar als iemand een managementfunctie heeft, kun je nou eenmaal niet altijd parttime gaan werken. ;)
Het is gewoon niet altijd mogelijk in bepaalde banen.

Vienna, nou, helaas, dat is dus nog steeds zo. ;)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:16

Twiggy2008 schreef:
Het is gewoon niet altijd mogelijk in bepaalde banen.

Er zijn maar heel weinig banen waarbij je echt niet parttime kunt werken. Een managementfunctie is bij uitstek geschikt om parttime (4 dagen) te kunnen doen ;)
Ik denk meer aan offshore, defensie, langere periodes werken in het buitenland etc waarbij het wat moeilijker zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 14-09-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:16

Ik snap zowiezo niet dat men denken kan dat de vrouw dan op de zak van de man teert!
Wie wast zn kleren?Wie kookt zn eten?Wie poetst zn huis?Wie onderhoud alles?Wie zorgt voor zn kids?
Laat daar eens iemand elke dag voor komen die je moet betalen. ;)

Als ik de uren betaald zou krijgen die ik thuis werk dan had ik een leuk inkomen! :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:18

Kreeg laatst van een andere moeder het verwijt te horen dat mijn kind zoveel deed voor een 5 (bijna 6) jarige... Haar dochter kon nooit met die van mij spelen... Nee, want de 3 dagen dat ze WEL zou kunnen zit dat kind op de BSO!

En ja ik heb dus idd tijd om:

> op tijd te koken op maandag zodat zoon (8) met papa naar de reddingsbrig kan (zwemmen)
> op di-ocht met zoon mee kan naar ergo
> op dinsdag na schooltijd dochter naar tekenles te brengen
> op woe-middag zoon naar toneelles kan brengen
> op woe middag met mooi weer met dochter naar ons paard kan waar ze op "rijd"
> op do-midd dochter naar zwemles kan brengen
> op vrij-midd met zoon naar ons paard kan waar hij rijles van mij op krijgt
> op vrijdag tijd heb om koken en turnles van dochter kan combineren...

Had ik al gezegd dat ik het huishouden fulltime doe, ik een eigen bedirjf heb van 20 uur per week en een zoon heb die regelmatig op controle moet vanwege lich beperkingen?? :D En dat ik ook zelf elke dag naar mijn paard toe ga (mesten, rijden etc) Hoezo ik heb het druk hahaha... MAAR ik ben er wel voor de kids!

Maar... dit gaat verder wel off topic