Ho wacht ff zo zit het geloof niet in elkaar , zo zit de mens in elkaar, zelf ben ik luthers en das een heel vrij geloof. geloven is het ervaren dat er iets is op wat voor manier dan ook. voorbeeld ik zat een keer in de put en dacht , ik kon op dat moment het niet kwijt aan mensen. van als er een god bestaat duie alles weet en weet wat er in mij omgaat dan hoef ik het ook niet meer uit teleggen. en toen kreeg ik een enorme rust over me heen en kon het loslaten. en dat is geloof ervaren en ik was en ben soms ook septisch, snap je
Knavia schreef:Ik geloof niet, helaas. Want het lijkt me een heel geruststellende gedachte dat er na de dood nog een mooier leven is. Ik zie de dood als het einde, stroompjes die ophouden en moleculen die uit elkaar gaan. Best wel enge gedachte.
Ik ga er echter vanuit dat mócht er wel wat zijn, dat ik daar even goed welkom ben. Omdat ik probeer om mijn medemens zo te behandelen zoals ik graag zou zien dat men mij behandeld.
Als daarbij nog nodig zou zijn dat ik elke dag lees uit een eeuwenoud sprookjesboek (waarvan de interpretatie nogal regio en tijdperk gebonden lijkt), hoe vermakelijk dat ook deze mocht zijn, of elke zondag 2x naar de kerk ga gekleed alsof het een begrafenis betreft..... Als dat inhoudt dat ik anderen moet veroordelen omdat ze zich niet gedragen zoals ik, of omdat zij een andere kijk op de zaak hebben, of als die deur naar de hemel gesloten blijft omdat ik Jezus niet erken als de zoon van God, gestorven voor al onze zonden....
laat dan maar, dan hoeft het van mij ook niet meer. Dan is die hemel bevolkt met lieden waarmee ik toch niets gemeen heb....