Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:51

Blue_Eyes schreef:
Een begrafenis moet niet per se leuk zijn, dat lijkt me lastig. Maar een begrafenis is wel bedoeld als moment van afscheid en niet als moment van donderpreek...

helemaal mee eens,
het hoeft eht niet alleen maar ophemelen te zijn, maar inderdaad een donderpreek, (wat ik een keer mee gemaakt heb, vind
ik niet echt respectvol naar de overledene....

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:03

arjavdham schreef:
Knavia schreef:
Ik geloof niet, helaas. Want het lijkt me een heel geruststellende gedachte dat er na de dood nog een mooier leven is. Ik zie de dood als het einde, stroompjes die ophouden en moleculen die uit elkaar gaan. Best wel enge gedachte.
Ik ga er echter vanuit dat mócht er wel wat zijn, dat ik daar even goed welkom ben. Omdat ik probeer om mijn medemens zo te behandelen zoals ik graag zou zien dat men mij behandeld.
Als daarbij nog nodig zou zijn dat ik elke dag lees uit een eeuwenoud sprookjesboek (waarvan de interpretatie nogal regio en tijdperk gebonden lijkt), hoe vermakelijk dat ook deze mocht zijn, of elke zondag 2x naar de kerk ga gekleed alsof het een begrafenis betreft..... Als dat inhoudt dat ik anderen moet veroordelen omdat ze zich niet gedragen zoals ik, of omdat zij een andere kijk op de zaak hebben, of als die deur naar de hemel gesloten blijft omdat ik Jezus niet erken als de zoon van God, gestorven voor al onze zonden....
laat dan maar, dan hoeft het van mij ook niet meer. Dan is die hemel bevolkt met lieden waarmee ik toch niets gemeen heb....

heb je wel eens van schijndood gehoord?? denk je dan nog steeds dat er niets is na het leven??
en wat die zwarte kleding betreft; valt erg mee.. neem een keer een kijkje op zondag in de kerk zou ik zeggen..
en over dat veroordelen is echt onzin! weet je wat er in onze kerk (zwartekousenkerk) wordt verteld?? iedereen is even zondig, iedereen is even slecht.. dus waarom veroordeling?? waarom zouden er dan predikanten gevangenen bezoeken...
je zult je er ook niet thuis voelen als je God niet als God ziet.. (even een opheldering: wij geloven in een drieeenheid)
eens zullen we er achter komen wie er gelijk heeft..
ik hoop dat wij allen aan Gods kant mogen staan ook ik.. (even zondig en slecht als ieder ander)

Het verhaal van knavia is precies zo verteld zoals ik er over denk.
Ik vind het overigens helemaal prima, dat anderen wel in deze manier geloven of op deze manier leven, maar ik hoef het niet.
In mijn hoofd kan het niet juist zijn, een geloof 'geloven' hoeft naar mijn inziens niet te betekenen dat ik geen tv mag kijken, dat ik geen broeken aan mag, dat ik voor 12 uur thuis moet zijn etc. etc.
Nu snijdt ik even deze onderwerpen aan omdat dat als eerste in mij opkomt want ik kom hier het meest mee in contact door mijn schoonfamilie.

En dat zijn mensen naar mijn hart. Ze hebben een totaal eigen levensstijl, geloven op de manier zoals zij denken dat ze dit het beste kunnen doen en respecteren het dat ik niet zo ben.
Ik zeg wel eens, ik geloof in mezelf, een ander kan het niet voor me doen.
Ik ben gek op die mensen, en zij op mij. Er is overigens wel een heel strijdtoneel aan vooraf gegaan voor de situatie zo was.
Maar uiteindelijk heb ik kunnen laten zien, dat een mens dat niet leeft op de voor hun bekende manier, ook een goed mens kan zijn.

@arjavdham;
Schijndood, moet je dat niet eerst een keer overkomen zijn, wil je daar over mee kunnen discussieren? Ik wil je totaal niet afkraken hoor, maar ik trek daar geen conclusies over omdat ik het niet heb mee gemaakt, dat anderen daar een mening over hebben omdat zij dat wel hebben meegemaakt vind ik prima, maar ik moet het eerst maar eens zien voor ik het geloof.
Het klopt wel wat jij zegt over wat er in de kerk wordt gezegd, daar wordt inderdaad verteld dat veroordeling eigenlijk overbodig is.
Maar dat dat gezegd wordt, wil niet zeggen dat dat niet gebeurd door gelovigen...

Als ik dan vervolgens aan zo'n gelovige vraag die een oordeel over mij trekt en me aankijkt alsof ze poep onder hun neus hebben ( en zo hebben ze vaak naar me gekeken) hoe het zit met dat veroordeling niet nodig is, zegt men; tjah de mens is nu eenmaal slecht.

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:35

Ik begrijp ook maar weinig van het geloof..
Je hebt zoveel verschillende kerken en die zouden eigelijk geloven in hetzelfde?
Toch geloof ik wel dat er iets is, maar vind mezelf niet een beter mens als ik naar de kerk ga. Als er toch iets zou zijn mag ik hopen dat ik ook gewoon welkom ben.
Ik had ook een keer gesprek met iemand die gelovig is en we hadden het over donor worden. Ik ben dan zelf donor omdat ik graag andere mensen help, zelf heb ik er toch niks meer aan als ik dood ben. Maar hij zei dat het zo moet zijn en dat hij geen andere mensen wilde helpen dat vind ik een beetje simpel gedacht. Ik denk dan god heeft ons zo slim gemaakt zodat we doktoren hebben die dat kunnen. (Gaat nu even niet om het wel of niet donor worden maar alleen om hoe hij het zei, ik snap best dat er mensen zijn die het niet willen omdat het toch iets van jezelf is enz. ;))

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:08

Voor een groot deel ben ik het met Knavia en Mirrrrriiii (wat een náám!)

arjavdham schreef:
nee God is er alleen voor Zijn uitverkorenen.. Iedereen kan tot God komen.. Je maakt zelf de keuze; je bent dus zelf verantwoordelijk.. Voor de mensen die nooit met het geloof in aanraking zijn gekomen ligt het iets anders; zij zullen iig niet zwaar gestraft worden.. maar dit geloof ik.. nogmaals je mag toch zelf weten of je gelooft of niet?? waarom zou je dan voor dom uit gemaakt moeten worden omdat je in de bijbel geloofd?? ik vind dat erg raar..

Ik geloof niet maar geloof wel dat ik 'Christelijker' ben dan veel gelovigen. Alleen het feit dat ik niet in (jouw) god geloof maakt het dat ik eventueel 'gestraft' wordt na mijn dood? Ook al leef ik vromer ;) dan menig Christen, Moslim enz?
Mooi boel! Lekker tolerant ook!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:20

sflj schreef:
Ik geloof niet maar geloof wel dat ik 'Christelijker' ben dan veel gelovigen. Alleen het feit dat ik niet in (jouw) god geloof maakt het dat ik eventueel 'gestraft' wordt na mijn dood? Ook al leef ik vromer ;) dan menig Christen, Moslim enz?
Mooi boel! Lekker tolerant ook!

Ik heb de méning, gebaseerd op feitelijke informatie, dat:
1. Het leven op aarde deel is van één grote koolwaterstof regenerator genaamd ´aarde´.
2. ´Leven´ is zelforganiseren op de rand van chaos.
3. Herenactiviteit is electriciteit op een klots koolwaterstof.
4. ´Geloof´ is een perceptie bestaande uit 3.

Stof zal to stof wederkeren in een eindeloze cyclus van regeneratie :D
dat is het enige harde feitelijk in welk ´geloof´ ook. De rest ís perceptief geneuzel wat als het een feitelijke basis zou hebben geen geloof zou hoeven heten :)*
Dat is de vrijhied van elk individu en dat sluit per definitie zelfs maar een mening over de perceptie van een ander uit, want die heeft dezelfde vrijheid.

Gelukkig is het allemaal geneuzel en wordt alles geregenereerd door moeder aarde :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:36

Mirrrriii schreef:
@arjavdham;
Schijndood, moet je dat niet eerst een keer overkomen zijn, wil je daar over mee kunnen discussieren?

:D

Ik heb 8 bijna-dood ervaringen.
Daarvan ging 3 keer het licht uit en een voor mij obepaalde tijd later weer aan. Dat zijn 3 helemaal-dood ervaringen met blijkbaar ré-animatie.

8 verschillende situaties, 8 verschillende ´licht aan het einde van de tunnel´-ervaringen.
De 3 ´aan het einde van de tunnel licht uit´-ervaringen echter waren identiek.
Ik heb daardoor een méning gebaseerd op feitelijke ervaring uit eerste hand.

Je kán er niet over ´van gedachten te wisselen´ met personen zonder die ervaring. Die hebben er alleen een ongefundeerde méning over en doet er dus niet toe.
Je kan jouw ervaring delen met die personen doch als de wil te accepteren wat jouw erváring is ontbreekt, dan niet. Klaar.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:17

gretoes schreef:
Blue_Eyes schreef:
Een begrafenis moet niet per se leuk zijn, dat lijkt me lastig. Maar een begrafenis is wel bedoeld als moment van afscheid en niet als moment van donderpreek...

helemaal mee eens,
het hoeft eht niet alleen maar ophemelen te zijn, maar inderdaad een donderpreek, (wat ik een keer mee gemaakt heb, vind
ik niet echt respectvol naar de overledene....

weet je dit is per kerkverband verschillend.. maar ik vind dat je ook moeilijk over het christendom kan oordelen omdat er veel stromingen in zijn..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:20

Tommy_hvj schreef:
Ik begrijp ook maar weinig van het geloof..
Je hebt zoveel verschillende kerken en die zouden eigelijk geloven in hetzelfde?
Toch geloof ik wel dat er iets is, maar vind mezelf niet een beter mens als ik naar de kerk ga. Als er toch iets zou zijn mag ik hopen dat ik ook gewoon welkom ben.
Ik had ook een keer gesprek met iemand die gelovig is en we hadden het over donor worden. Ik ben dan zelf donor omdat ik graag andere mensen help, zelf heb ik er toch niks meer aan als ik dood ben. Maar hij zei dat het zo moet zijn en dat hij geen andere mensen wilde helpen dat vind ik een beetje simpel gedacht. Ik denk dan god heeft ons zo slim gemaakt zodat we doktoren hebben die dat kunnen. (Gaat nu even niet om het wel of niet donor worden maar alleen om hoe hij het zei, ik snap best dat er mensen zijn die het niet willen omdat het toch iets van jezelf is enz. ;))

het zou zo moeten zijn dat alle protestante kerken hetzelfde dachten en preken.. helaas is dit niet het geval..
en over donoren,, er zijn ook mensen die onchristelijk zijn die er op tegen zijn maar in het christendom gaat dit vooral over dodenontheiliging.. Hoewel als het over bijv. een nierdonor gaat (als men leeft) zijn er genoeg mensen voor die christelijk zijn..
beetje vooroordeel dus..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:23

Ik heb hier bij een begrafenis (telkens in een katholieke kerk, heb er ondertussen toch al wel een aantal meegemaakt) nog nooit een donderpreek gehoord, integendeel. Ophemelen is er meer bij, maar dat mag ook wel. Maar ook dat heb ik nog nooit overdreven gehoord. Het zal idd wel van kerk tot kerk verschillen en ook binnen de stromingen zelf van kerk tot kerk verschillen.

Over donor zijn... Heb er laatst nog met een evangelisch christen over gesproken en binnen diens gemeenschap had hij nog nooit ervaren of gehoord dat men daar een probleem mee had, met donor-zijn. Dat heb ik zelf persoonlijk ook niet. De bijbel zegt trouwens dat we een nieuw lichaam krijgen bij de heropstanding, dus aan het oude heb je dan toch niks meer. Ikzelf vind het persoonlijk ook een heel knappe manier om iemand te helpen.
Maar ook hier: dat zal van kerk tot kerk verschillen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:26

Wat ik niet begrijp is: waarom gebeuren er zoveel rampen en rottige dingen in de wereld???? echt dat doen mensen zelf en het is de natuur zoals natuurrampen. daar heeft iets van boven echt niets mee te maken.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:28

Huertecilla schreef:
Mirrrriii schreef:
@arjavdham;
Schijndood, moet je dat niet eerst een keer overkomen zijn, wil je daar over mee kunnen discussieren?

Ik heb 8 bijna-dood ervaringen.
Daarvan ging 3 keer het licht uit en een voor mij obepaalde tijd later weer aan. Dat zijn 3 helemaal-dood ervaringen met blijkbaar ré-animatie.

8 verschillende situaties, 8 verschillende ´licht aan het einde van de tunnel´-ervaringen.
De 3 ´aan het einde van de tunnel licht uit´-ervaringen echter waren identiek.
Ik heb daardoor een méning gebaseerd op feitelijke ervaring uit eerste hand.

Je kán er niet over ´van gedachten te wisselen´ met personen zonder die ervaring. Die hebben er alleen een ongefundeerde méning over en doet er dus niet toe.
Je kan jouw ervaring delen met die personen doch als de wil te accepteren wat jouw erváring is ontbreekt, dan niet. Klaar.

klopt helemaal, maar je zegt er ook niet bij dat je die ervaring hebt. Je verteld alleen over hoe zo'n ervaring in jouw opzicht is. Maar een ander kan vanaf de andere kant niet zien of jij daadwerkelijk die ervaring ook hebt.
Er zijn zoveel mensen die over bijna dood ervaringen praten, en die het lang niet allemaal meegemaakt hebben.

Kijk jij hebt het beleeft op de manier zoals jij verteld, er zijn ook mensen die het op weer een andere manier beleven.
Daarom heb ik zoiets van, wat zou ik met die informatie moeten als het voor een ieder weer een andere ervaring is?
In principe is dat hetzelfde als praten over bevallingen, het kan leuk zijn om over te praten maar het is voor iedereen weer anders. ( kwam zo even als voorbeeld in me op)

Ik kan inderdaad niet over die ervaring mee praten, want ik ben blij dat ik het nooit heb meegemaakt.
En voor mij heeft het geen toegevoegde waarde omdat het voor iedereen weer anders schijnt te zijn.
Maar zoals ik aangaf in mijn andere post, bedoelde ik het ook niet vervelend naar jou toe, maar probeer ik aan te geven dat een bijna door ervaring een punt is waar een gemiddeld persoon niet over mee kan praten en geen ervaring mee heeft en dus vond ik dat een wat zwakker punt dat je aangaf in je post daarover.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:30

Tieneke schreef:
Over donor zijn... Heb er laatst nog met een evangelisch christen over gesproken en binnen diens gemeenschap had hij nog nooit ervaren of gehoord dat men daar een probleem mee had, met donor-zijn. Dat heb ik zelf persoonlijk ook niet. De bijbel zegt trouwens dat we een nieuw lichaam krijgen bij de heropstanding, dus aan het oude heb je dan toch niks meer. Ikzelf vind het persoonlijk ook een heel knappe manier om iemand te helpen.
Maar ook hier: dat zal van kerk tot kerk verschillen.

En dat is toch echt zoals bijna alle christenen die ik ken erover denken. Dus hoezo, 'het christendom' heeft iets tegen orgaandonatie?

Tieneke

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:35

B_E, ik reageerde enkel op de reactie boven mij dat er blijkbaar veel christenen negatief tegenover staan, om te doneren na je dood. Volgens mij is het dus ook incorrect om te zeggen dat het christendom er tegen is. Staat ook bij mijn weten niet in de bijbel, dat het niet mag, toen bestond het ook natuurlijk nog niet, toen de bijbel geschreven is.... Maarik beschouw mezelf als christen en ook ik ken er geen enkele die er tegen is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:37

Snap ik, ik ben het ook met je eens :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:39

Ah, ok, niets leuker dan het eens zijn dat we het eens zijn :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:40

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:41

Ho wacht ff zo zit het geloof niet in elkaar , zo zit de mens in elkaar, zelf ben ik luthers en das een heel vrij geloof. geloven is het ervaren dat er iets is op wat voor manier dan ook. voorbeeld ik zat een keer in de put en dacht , ik kon op dat moment het niet kwijt aan mensen. van als er een god bestaat duie alles weet en weet wat er in mij omgaat dan hoef ik het ook niet meer uit teleggen. en toen kreeg ik een enorme rust over me heen en kon het loslaten. en dat is geloof ervaren en ik was en ben soms ook septisch, snap je

Knavia schreef:
Ik geloof niet, helaas. Want het lijkt me een heel geruststellende gedachte dat er na de dood nog een mooier leven is. Ik zie de dood als het einde, stroompjes die ophouden en moleculen die uit elkaar gaan. Best wel enge gedachte.
Ik ga er echter vanuit dat mócht er wel wat zijn, dat ik daar even goed welkom ben. Omdat ik probeer om mijn medemens zo te behandelen zoals ik graag zou zien dat men mij behandeld.
Als daarbij nog nodig zou zijn dat ik elke dag lees uit een eeuwenoud sprookjesboek (waarvan de interpretatie nogal regio en tijdperk gebonden lijkt), hoe vermakelijk dat ook deze mocht zijn, of elke zondag 2x naar de kerk ga gekleed alsof het een begrafenis betreft..... Als dat inhoudt dat ik anderen moet veroordelen omdat ze zich niet gedragen zoals ik, of omdat zij een andere kijk op de zaak hebben, of als die deur naar de hemel gesloten blijft omdat ik Jezus niet erken als de zoon van God, gestorven voor al onze zonden....
laat dan maar, dan hoeft het van mij ook niet meer. Dan is die hemel bevolkt met lieden waarmee ik toch niets gemeen heb....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:44

Ragdollcat schreef:
Wat ik niet begrijp is: waarom gebeuren er zoveel rampen en rottige dingen in de wereld???? echt dat doen mensen zelf en het is de natuur zoals natuurrampen. daar heeft iets van boven echt niets mee te maken.

Omdat wij in een gebroken wereld leven
De oorlog,haat en de vele natuurrampen zijn allen door de Bijbel aangegeven.
Ik ben gelovig ( hoewel ik ook dagelijks worstel met deze 'moeilijke' wereld) en voor mij een troost dat Jezus er voor ons is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:49

Ragdollcat schreef:

Lees het boek De Uitnodiging van W. Paul Young eens. Daarin krijg je antwoorden op dit soort vragen.
Niet iedere christen zal het met het boek eens zijn, maar het is wel heel verhelderend.
Dit boek is geen droge kost maar een spannend boek.
http://www.wieisgodvoorjou.nl/

ravellie schreef:
[Omdat wij in een gebroken wereld leven
De oorlog,haat en de vele natuurrampen zijn allen door de Bijbel aangegeven.
Ik ben gelovig ( hoewel ik ook dagelijks worstel met deze 'moeilijke' wereld) en voor mij een troost dat Jezus er voor ons is.

Omdat God in het paradijs de keuze gegeven heeft aan mensen. Leven met God in vrede, of je eigen weg kiezen en de zonde. De mens wilde zelf kiezen en doen wat hij zelf wilde doen.
God wil dit ook allemaal zo niet, maar wij doen het zelf.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:25

Tieneke schreef:
B_E, ik reageerde enkel op de reactie boven mij dat er blijkbaar veel christenen negatief tegenover staan, om te doneren na je dood. Volgens mij is het dus ook incorrect om te zeggen dat het christendom er tegen is. Staat ook bij mijn weten niet in de bijbel, dat het niet mag, toen bestond het ook natuurlijk nog niet, toen de bijbel geschreven is.... Maarik beschouw mezelf als christen en ook ik ken er geen enkele die er tegen is.

O ze zullen er vast wel zijn. Ik heb ooit eens een heftige discussie gehad met een predikant die tegen crematie was, want je mocht het lichaam niet vernietigen. Iedereen moest begraven worden.
Ben ik het totaal mee oneens. Maar weet je wat het mooie is? We hoeven ook helemaal geen klonen te zijn. We hebben allemaal hersens en een geweten. Als hij dat niet wil, prima. Als ik het wel wil, ook prima. Als je motivatie maar oprecht en goed is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:19

Mirrrriii schreef:
Kijk jij hebt het beleeft op de manier zoals jij verteld, er zijn ook mensen die het op weer een andere manier beleven.

Inderdaad. Daarom is mijn ervaring míjn ervaring. Niet meer. niet minder. Mijn mening echter is wel gefundeerd op ervaring.
Hier over praten met anderen met een dergelijke ervaring dát is uitwisseling.

Mensen zónder die ervaring hébben niets uit te wisselen. Kunnen alleen een ongefundeerde mening ventileren.

Ik ben overigens donor. Stof tot stof. Hergebruik van koolwaterstoffen. Laat mijn stof ook gerust diréct hergebruikt worden +:)+

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:04

Nog even om terug te komen op die orgaan donatie, ik weet dat niet alle mensen die christelijk zijn er zo over denken. Maar ik had toevallig dat gesprek met een gelovig iemand van een best strenge kerk. Maar hij zei dus als punt dat als het je tijd is om te gaan dan is het je tijd en dan moet je niet een hart of nier ofiets krijgen van iemand anders. Maar verder ken ik ook maar weinig mensen die naar de kerk gaan enz, dus kan er weinig over zeggen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:24

Tommy_hvj schreef:
Maar hij zei dus als punt dat als het je tijd is om te gaan dan is het je tijd en dan moet je niet een hart of nier ofiets krijgen van iemand anders.

Je kan ook zeggen dat als je het hart van een ander aangeboden krijgt het dus blijkbaar nog niet je tijd is, dat dit dan kennelijk Insha'Allah is :)*

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:38

Ja, zo dacht ik er ook over:P Vond het al raar hoe hij dat zei.