Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:16

Jeetje, wat een misselijkmakende uitspraken zitten hier tussen..

Kan iemand mij vertellen waar er precies in de bijbel staat dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben? Ik, en wat christelijke vrienden van mij hebben dat namelijk nergens als regel kunnen vinden die je na móét leven voor het geloof.

En ook las ik iets over dat als een pasgeboren baby verkracht en vermoord word, dat dus een soort fout van de ouders is, want díe hebben niet geloofd? Jeetje, nooit geweten dat God zo ongelovelijk kritisch is, en andere mensen zo laten lijden omdat bijv. de ouders niet geloven.

Ik geloof zelf in de evolutietheorie. De mensen die zeggen dat er genoeg bewijzen zijn waarbij de hele evolutietheorie onderuit word gehaald, mogen die bewijzen hier ook wel neerzetten. Want met loze woorden kan ik niet veel.
Ik sta zeker open voor het geloof. Vroeger veel naar de kerk geweest, op een christelijke school gezeten, daarna uit huis geplaatst en in een christelijke instelling gewoond. Ik heb veel christelijke vrienden, waar ik een groot respect voor heb. Helaas kan ik dat niet over alle christelijke mensen zeggen. Nog steeds vind ik het mega interessant allemaal, en discusseer graag met christelijke mensen waarbij ik open sta voor ''hun kant van het verhaal'', maar dan wil ik wel dat ze net zo goed open staan voor ''mijn kant van het verhaal''.
Ik vind dat iedereen (christelijk, een ander geloof, of helemaal niks) kritisch moet zijn met alles. Dat respecteer ik ook van veel vrienden van mij. Die halen de evolutietheorie NIET onderuit, aangezien daar duidelijk bewijzen voor zijn. Iets wat is bewezen, moet toch gewoon waar zijn lijkt me? Of hebben volgens de gelovigen de dino's niet bestaan? Is dat gewoon allemaal nep?
Hoe het heelal is onstaan? Geen idee. maar omdat daar op dit moment nog geen concrete bewijzen voor zijn, moet ik maar geloven dat 1 of andere God dat heeft gemaakt? En dan nogmaals, waar blijven de dino's in het verhaal? :=
En het lijkt me dat het toch is bewezen dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben, zouden we anders dus echt zoveel tijd voor niks op school zitten omdat het allemaal dikke bullshït is en de minister van onderwijs ( ? ) ons gewoon graag iets wijsmaakt?

Ik heb geen problemen met mensen die het geloof als richtlijn voor het leven gebruiken, maar niet gelovigen mensen doen als het goed is 'gewoon' dezelfde dingen. Alleen dan zonder in 'een God' te geloven. Ben ik dan per definitie gelijk verkeerd bezig? Volgens mij niet. Zo heeft ook iedereen een eigen manier van geloven, het opvatten ervan, en het naleven ervan. Zo hoort het ook vind ik, want het is toch je eigen keus wat je ermee doet of niet? Volgens mij is er niet een precieze lijn tussen gelovigen - niet gelovigen. ;) En ik vind het jammer dat er af en toe wat respectloze reacties hier in dit topic staan. Volgens mij doe ik aardig wat goeds voor deze wereld, maar dat doe ik niet omdat ik in God geloof. En misschien gelooft iemand anders wel in God, maar leeft weer anders en heeft andere levens'regels' dan weer iemand anders die in God gelooft. Dat is toch niet per definitie slecht?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:17

En daaruit kun je dus afleiden dat God de mens schaapt zoals hij is? Dus vrij vertaald iemand die blind of gehandicapt is dient dat te accepteren omdat God daar een bedoeling voor heeft? Of niet?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:18

Sammie schreef:
En daaruit kun je dus afleiden dat God de mens schaapt zoals hij is? Dus vrij vertaald iemand die blind of gehandicapt is dient dat te accepteren omdat God daar een bedoeling voor heeft? Of niet?

Of je het accepteert is 1, maar ik geloof idd wel dat God daar een bedoeling mee heeft

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:18

Butterfly schreef:
Sammie schreef:

Of je het accepteert is 1, maar ik geloof idd wel dat God daar een bedoeling mee heeft

En welke bedoeling dan?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:19

Hoe moet ik dat weten? Ik geloof het, maar ik kan onmogelijk weten welke bedoeling :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:21

Dan zal ik een stapje verder gaan. Een moordenaar is dus ook geschapen door God voor een bepaalde reden? Ik vind dat al zo lastig om te accepteren of te begrijpen. Als hij werkelijk goed bedoeld geef je niet iemand zulke gevoelens (waar hopenlijk die persoon ontzettend mee worstelt (maar toch moet uiten))

absque_dubio schreef:
Kan iemand mij vertellen waar er precies in de bijbel staat dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben? Ik, en wat christelijke vrienden van mij hebben dat namelijk nergens als regel kunnen vinden die je na móét leven voor het geloof.

Dat schijnt er idd niet zo letterlijk te staan, maar wel een zin waaruit sommige stromingen hebben uit opgemaakt dat seks voor het huwelijk niet de bedoeling is. Is vast wel iemand dat beter uit kan leggen dan ik :=
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-07-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:21

welke bedoeling.. dat is tussen jou en God :)

Sammie

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:22

Heb je/jullie zelf vrede met dat antwoord, trouwens? Ik vind het nl. zo standaard als antwoord.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:23

Sammie schreef:
Dan zal ik een stapje verder gaan. Een moordenaar is dus ook geschapen door God voor een bepaalde reden? Ik vind dat al zo lastig om te accepteren of te begrijpen. Als hij werkelijk goed bedoeld geef je niet iemand zulke gevoelens (waar hopenlijk die persoon ontzettend mee worstelt (maar toch moet uiten))

absque_dubio schreef:

Dat schijnt er idd niet zo letterlijk te staan, maar wel een zin waaruit sommige stromingen hebben uit opgemaakt dat seks voor het huwelijk niet de bedoeling is. Is vast wel iemand dat beter uit kan leggen dan ik :=

ik blijf maar zeggen dat er ook ZONDE is!!!

en er staat in de bijbel dat je lakens rein moeten blijven voordat je ja zegt op elkaars eeuwige trouw

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:23

Blue_Eyes schreef:
janesmith schreef:

Dat vind ik nou precies hetzelfde van opmerkingen als dat de evolutie niet bestaat, er geen leven in het heelal is omdat als het er wel zou zijn dat heus wel in de bijbel zou staan. Dat is nou eenmaal waarom het geloof heet. Ik geloof niet.

Bovendien hoef je nooit te bewijzen dat iets niet bestaat, maar juist dat het wel bestaat. Daarom hoef je in een rechtzaal nooit je onschuld te bewijzen, maar moet je schuld bewezen worden. Zo werkt onze maatschappij.

Wie heeft het hier over bewijzen? Ik heb het puur over beledigende opmerkingen als 'leugens' etc. die je mij nooit hebt horen of zult horen bezigen over wetenschap of wat dan ook. Ik vind jouw manier van discussieren in deze dan ook verre van netjes.

@faye; ook bijbels gezien kun je heel goed beredeneren dat er geen hel bestaat.

Het tegenovergestelde van leugen is waarheid. En dat heb ik vele malen voorbij zien komen de afgelopen pagina's! waarom mag de een wel zeggen dat god de enige waarheid is en iemand anders niet dat hij een leugen is? Dat ontgaat mij.
De een zegt dat god het licht is en ik dat het de duisternis is.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:24

Maar ik geloof dat er behalve God ook de duivel is, die het sommige mensen heel erg moeilijk maakt (maar die uiteindelijk niet overwint)

@Sammie, het kan een standaard antwoord zijn. Maar we kunnen toch niet weten wat voor bedoeling God met iemand heeft? Dan krijg je dit soort antwoorden :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:24

Sammie schreef:
Heb je/jullie zelf vrede met dat antwoord, trouwens? Ik vind het nl. zo standaard als antwoord.

waarom standaart als dat zo is?? :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:26

Butterfly schreef:
Hoe moet ik dat weten? Ik geloof het, maar ik kan onmogelijk weten welke bedoeling :)

Ik bedoel het niet neerbuigend :) ; maar als ik erin geloof dat mijn pony een god is en alles gemaakt heeft, maar daar geen enkele bewijzen voor zijn behalve dat het ergens op papier staat, zou jij dan open staan voor hetzelfde ''geloof''?

Sammie, ik weet idd dat er wel een stukje in staat waaruit je dat kan opmaken, maar je kan er dus ook uit iets anders uit opmaken. Het is geen geschreven regel, als je begrijpt wat ik bedoel.
En idd, met bijv. moordenaars snap ik ook niet helemaal..

vroli1, de christelijke mensen die ik ken en al seks voor het huwelijk hebben gehad en daar geen spijt van hebben gehad, kunnen dus niet in de hemel komen? En god vind hun dus verkeerd bezig?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:28

Moderatoropmerking:
Een andere mening hebben is prima, maar hou er wel rekening mee hoe je die andere mening formuleert en bedenk, voordat je op verzenden klikt, of je een ander niet onnodig gaat kwetsen met de manier waarop je jouw mening uit. Dat maakt zo'n discussie voor iedereen prettiger.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:29

vroli1 schreef:

en er staat in de bijbel dat je lakens rein moeten blijven voordat je ja zegt op elkaars eeuwige trouw
Dat geschreeuw is nergens voor nodig lijkt mij :) Anders houdt het voor mij echt snel op.

Waar staat dat dan? Ik heb je al eerder met bijbelteksten zien komen, dus kan je deze vast ook wel ergens opduikelen.
Butterfly schreef:
@Sammie, het kan een standaard antwoord zijn. Maar we kunnen toch niet weten wat voor bedoeling God met iemand heeft? Dan krijg je dit soort antwoorden :)
Ja dat kan. Ik neem er alleen geen genoegen mee. Aard van het beestje denk ik dan maar. Zoals al eerder gezegd is. Het komt zo over als dat alle goede van God komt en alle het kwade doet de mens zelf. En dan is het antwoord: Ja dat de zonde ook weer zo standaard.

Anyway.. dit is natuurlijk een discussie waar je nooit voor 100% uit kan komen. Iemand die niks met de bijbel/geloof heeft weet vaak ook niet wat daar in staat en gaat af op vooroordelen of wat ooit eens op een blauwe maandag is verteld gezegd. Andersom is het vaak de onwil of het niet kúnnen uitleggen hoe of wat. Men wil of teveel evangeleren of komt al snel met Zo is het nu eenmaal.

Overigs... ik begrijp best dat er gelovigen zijn die niet alles begrijpen of (kunnen) weten (Gods wegen om het dan maar zo te noemen). Maar juist dat lijkt mij enorm frusterend.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-07-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:30

Ik had het ook niet neerbuigend opgevat hoor :)
Het gaat imo ook om de duur dat het geloof bestaat. In de middeleeuwen geloofden ze ook al in God, en daarvoor ook al. Dus het geloof is iets dat eeuwen oud is (jouw pony niet hoop ik :D)

Weet iemand ook of ze toen al in de evolutie geloofden? Zal vast hoor, maar dat weet ik dus niet. Ben er wel benieuwd naar :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:31

In de middeleeuwen was de aarde plat en draaide alles om de aarde en als je anders beweerde ging je op de brandstapel (bij wijze van). Pas veel later is men gaan accepteren/geloven dat de aarde rond was en rond de zon draaide. (en de rest van het heelal ook)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Platte_Aarde
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-07-10 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:33

Sammie schreef:
Anyway.. dit is natuurlijk een discussie waar je nooit voor 100% uit kan komen. Iemand die niks met de bijbel/geloof heeft weet vaak ook niet wat daar in staat en gaat af op vooroordelen of wat ooit eens op een blauwe maandag is verteld gezegd. Andersom is het vaak de onwil of het niet kúnnen uitleggen hoe of wat. Men wil of teveel evangeleren of komt al snel met Zo is het nu eenmaal.

Overigs... ik begrijp best dat er gelovigen zijn die niet alles begrijpen of (kunnen) weten (Gods wegen om het dan maar zo te noemen). Maar juist dat lijkt mij enorm frusterend.

De spijker op zijn kop! Geloof heet niet voor niets geloof. Maar omdat dat geloof al zo oud is, en er ook nog wel eens nieuwe 'boeken' worden gevonden die al eeuwen oud zijn (er zijn meer bijbelboeken dan in de bijbel staan dacht ik) geeft het wel aan dat er al zo lang je kunt terugkijken mensen waren die in God geloofden. En voor mij wil dat wel zeggen dat het heel bijzonder is :)
Niemand kan alles weten, en dat is weer zo vervelend aan dit soort discussies. Ik zou je heel graag alle antwoorden willen geven. Maar God is niet te begrijpen, daar is Hij te groot voor

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:35

Sammie schreef:
vroli1 schreef:

Dat geschreeuw is nergens voor nodig lijkt mij :) Anders houdt het voor mij echt snel op.

Waar staat dat dan? Ik heb je al eerder met bijbelteksten zien komen, dus kan je deze vast ook wel ergens opduikelen.

ik schreeuw niet.. ik wou het alleen wat duidelijker neerzetten want het is nu al de 3e keer dat ik het zeg.. :)
en ik ben al aan het zoeken waar dat nou staat :o :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:36

Butterfly schreef:
Ik had het ook niet neerbuigend opgevat hoor :)
Het gaat imo ook om de duur dat het geloof bestaat. In de middeleeuwen geloofden ze ook al in God, en daarvoor ook al. Dus het geloof is iets dat eeuwen oud is (jouw pony niet hoop ik :D)

Weet iemand ook of ze toen al in de evolutie geloofden? Zal vast hoor, maar dat weet ik dus niet. Ben er wel benieuwd naar :)

Gelukkig maar! :)
Enneh, mijn pony is gelukkig geen eeuwen oud. :D maar ik snap je punt. :j
maar om even leuk in de trant te blijven. Als ik nou een mooi boek zou schrijven over mijn pony, die prachtige wonderen heeft verricht die niet verklaarbaar zijn. En ik zorg dat dat boek goed verspreid word, en zorg dat ik een paar aanhangers heb die het geloof in mijn pony verspreiden. Dan krijg je dus over heel wat jaar ongeveer hetzelfde.

Om even over iets anders te beginnen, hoe kijk jij (jullie?) naar moslims? Inprincipe komt het op hetzelfde neer. Ze geloven 'ergens' in, met 'regeltjes'.

Verder heb ik géén idee of ze lang geleden al in de evolutie geloofden, misschien wel, maar is dat toen al aangepakt? Ik heb geen idee, helaas kunnen we dat niet terugzoeken zolang we niet kunnen tijdreizen. Boeken vind ik niet een bewijs voor iets. Als ik iets opschrijf, hoeft het niet zo zijn gegaan.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:41

Ik heb net op wikipedia gelezen dat de Islam en het Christendom een aantal overeenkomsten hebben! ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom )
Maar hoe ik naar moslims kijk...ik vind het soms bijzonder hoever sommige moslims in hun geloof gaan (niqaab en dat soort dingen). Ik heb dezelfde mening over extreem radicale moslims als veel andere mensen met mij. Maar met gewone moslims die ik in de stad tegenkom heb ik totaal geen problemen :)

Fijn dat je mijn punt snapt :D ik ben niet zo'n held in uitleggen enzo...
Ik begrijp je punt over je pony! Maar ik vraag me af of álles onverklaarbaar is bij het Christelijk geloof. Waarschijnlijk niet, maar ik ben geen theoloog :P

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:49

Ik heb het topic wel doorgelezen en ik moet zeggen, ik ben officieel katholiek, maar ik geloof niet in God zoals bijvoorbeeld zooist en nog een aantal anderen. Ik geloof wel in 'iets', maar of dat dan ook God is, en bijvoorbeeld de hemel, kan ik niet zeggen. Waar ik het laatst met een collega over had wil ik eigenlijk als vraag neerleggen en ik hoop echt niet dat dat overkomt als een respectloze vraag, want zo bedoel ik het echt niet, ik ben er gewoon heel benieuwd naar.

Ik heb eigenlijk helemaal geen beeld bij wat er gebeurd als ik doodga. Ben er ook niet bang voor, want ik denk niet dat er iets engs gebeurt ofzo, maar ik geloof niet dat er echt een hemel ofzo is waar iedereen elkaar weer tegenkomt en min of meer verder leeft zoals nu zeg maar... De vraag is nu, stel nou dat er dus geen God of hemel is. Je hebt het wel altijd gelooft en je weet nu dus zeker dat die er is, maar stel nou dat het niet zo is. Wat dan?
Is natuurlijk moeilijk voor te stellen als je er zo sterk in gelooft en het eigenlijk gewoon zeker weet dat het wel zo is, maar ik hoop dat je je in kunt beelden hoe het zou zijn als je er op dat moment achterkomt dat al wat jij hebt gelooft, dus anders is. Dat tekenen die je nu hebt gekregen eigenlijk van iets anders afkomstig waren of dat je dan ineens terugkijkt en denkt: oliebol... nu zie ik pas dat het eigenlijk helemaal niet zo was...

Teleurstelling, boosheid, acceptatie, enz. Omdat ik niet weet wat er is zou ik dus eigenlijk alles wel accepteren :)
snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

edit: klein beetje anders geformuleerd/verduidelijkt

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:51

@ Wen: ja, dat denk ik wel eens
Eerlijk antwoord van mij!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:55

En heb je dan ook een voorstelling van wat er dan wél zou kunnen zijn?
Ik heb er 100.000 en eigenlijk ook geeneen... Kan me er gewoon eigenlijk geen voorstelling bij maken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:55

Als er 'niks' is kun je je dat soort dingen ook niet meer afvragen. Feitelijk houdt het dan op, toch?

Jehova's schijnen dan weer niet te geloven in de hel. De hemel is er wel, maar kom je daar niet in dan ben je gewoon 'dood'.

Dan heb je nog het verschil tussen de protestanten (en al die verschillende stromingen daarbinnen in) en de Rooms-Katholieken. Al die stromingen en geloven geloven in verschillende dingen. RK doen veel aan mensenverering (Maria bijv. en andere heiligen) en rituelen, terwijl dat bij de prostestanten (NH?) eigenlijk dus niet mag.

Concreet op jouw opmerking, als 1 stroming daarvan gelijk heeft piest de rest (hoewel zij wel geloven, maar dan toch niet zo als het eigenlijk bedoeld is) naast de pot?