150 ha heide afgebrand -paarden geëvacueerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:50

griebels schreef:
Nee ik bedoelde niet dat bos, ik bedoelde het bos bij Leende/Valkenswaard. Dat ligt niet aan knooppunt leenderheide... Jij bedoeld heezerenbosch enzo denk ik. Daar bij de hut van mie pils en de overkant van de A2?

* Denkt diep na* Dat stuk bos bij Van Meijl en dan naar rechts evenwijdig aan de A67, daar reden wij altijd voordat 'onze' voormalige pensionstal stopte, dan gingen wij bij het Genoenhuis in Geldrop de bossen in. Als je dan helemaal naar rechts ging kwam je bij de A2 uit, vlakbij Knooppunt Leenderheide. Weet je hoe het bos daar heet? Daar bedoel ik iig :j , ik dacht dat het daar ook Heezerenbosch heette toch? Je kunt daar inderdaad de A2 oversteken en dan kom je bij de Hut van Mie Peels (Pils) uit :j .

Anoniem

Re: 150 ha heide afgebrand -paarden geëvacueerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:00

Ik ben net langs de hei afgereden, weg van Heeze - Someren, niks te zien. Alle paden de hei op waren wel afgesloten. Heb op de terugweg via de snelweg nog 2 brandweer auto's zien rijden, maar niks speciaals eigenlijk.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:17

Net op het nieuws;
Ze zijn zeker tot dinsdag aan het blussen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:32

vandaag kwam ik terug van wedstrijd, heb ze geteld. waren weer 8 brandweerauto's naar op weg.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:05

Ik ben er vandaag op de snelweg langs gereden. Maar jongens wat een verwoesting. Je had de vluchtstrook, berm, 1 rij bomen, onverharde weg en vanaf de onverharde weg was alles zwart en verkoold!
Toen ik in de file stond kwam het leger ook aan in bussen om te helpen!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:07

Ze gaan nu met heli infrarood-camera kijken waar ze moeten blijven blussen omdat het blijft roken op verschillende plaatsen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:12

pff, mijn paard stond tot 2 maanden geleden daar vlakbij. Ben nu wel erg blij dat we zijn verhuisd.
wat een gaos

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:46

Heide herstelt gelukkig vrij vlot. Veel vlugger natuurlijk dan een bos met bomen, dat tot de grond toe is afgebrand. De as die blijft liggen maakt de grond opnieuw goed vruchtbaar en zo kan het zijn dat een stuk afgebrande heide veel mooier en groener terug komt dan dat het er voor heen gestaan heeft.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat het gewoon verschrikkelijk is. Er zijn ook veel dieren op de heide, en die zullen het vast niet allemaal overleefd hebben... :\

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:50

Als er geen hekken zouden hebben gestaan (waar dat soms wel zo is), zouden de meeste dieren het nog wel overleefd hebben. Lijkt me dat die op de vlucht slaan voor vuur. :)

Heide zelf herstelt heel snel en komt na een heide brand vaak zelfs nog véél mooier terug. Bomen duren helaas erg lang.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:21

HEEZE - De natuurramp op de Strabrechtse Heide, waarbij de afgelopen dagen naar schatting 200 hectaren bos en heide in vlammen opgingen, was waarschijnlijk het gevolg van een illegaal kampvuur.

Volgens boswachter Sjaak Smits van Staatsbosbeheer werd het kampvuur pakweg anderhalve week geleden door wandelaars ontdekt. "Aanvankelijk kon de brandweer het vuur niet vinden", zegt Smits. Toen het vuur geblust was, laaide het nadien nog drie keer op voordat het vrijdag bij de vierde keer echt misging.

De brandweer is het hele weekeinde beziggeweest met het blussen van het steeds opnieuw oplaaiende vuur. Onder de dichte humuslagen smeult de brand nog, aldus een woordvoerder van de regionale brandweer. Het vuur verspreidt zich zo nog in het gebied waar de brand officieel onder controle is.

Zaterdagochtend verplaatste het vuur zich door een gedraaide wind naar het zuidelijke deel van de Strabrechtse Heide.

De brandweer uit de regio is sinds vrijdagmiddag in touw met het bestrijden van de brand. De afgelopen dagen kwam er hulp van korpsen uit Limburg, Gelderland en Utrecht. In totaal waren er zondag vierhonderd brandweerlieden en ongeveer honderd militairen in het gebied bezig met het bestrijden van de bosbranden.

Welke achterlijke gaat met DIT weer een kampvuur op een DROGE hei aansteken?!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:24

Er staat WAARSCHIJNLIJK!
Ja er zijn gekken die dit doen, maar er is dus nog niets zeker volgens dit bericht.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:27

Zal inderdaad best waarschijnlijk, maar als het al 3x eerder opnieuw is gaan branden?
Lijkt me sowieso dat ze nooit 100% zeker kunnen zeggen wat het is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:41

Er staat ook dat het kampvuur anderhalve week geleden al werd ontdekt. Toen was het ook al droog, maar nog lang niet zoals nu. Als het zo is, hebben die mensen zich waarschijnlijk niet gerealiseerd hoe ernstig het zou zijn...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:20

Als het geen kampvuur maar bbq was, zou het ook niet goed zijn omdat elke vorm van open vuur brandrisico vergeeft. Zo ook roken, maar ook glas, lucifers en aanstekers.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:32

Verschrikkelijk ik hoop niet dat het echt zo is dan heb je echt een steekje los

Ja indd treinen tussen Venlo en Eindhoven maar ze waren tussen Venlo en Blerick ook aan de treinen aan het werken ik ben nu over Roermond naar Eindhoven gegaan

In Eindhoven rook je indd niets

Hopenlijk is het snel gedoofd het duurd al veelste lang

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:42

Vanmorgen op weg naar het werk.... blehhh je werd vergast in je auto door de brandlucht!! Langs de snelweg heeft het ook behoorlijk gefikt en de middenberm ook!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:06

"In het Eindhovens Dagblad zegt boswachter Sjaak Smits dat de brand uitgebroken is door een illegaal kampvuur. Een woordvoerder van de brandweer ontkent dit echter ten stelligste."

Alle verschillende nieuwsberichten...
Vanochtend is het vuur weer opgelaaid geweest, maar nu weer onder controle. :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:50

Het blijft wel flink bezig daar :=.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:04

Mireille schreef:
Heide herstelt gelukkig vrij vlot. Veel vlugger natuurlijk dan een bos met bomen, dat tot de grond toe is afgebrand. De as die blijft liggen maakt de grond opnieuw goed vruchtbaar en zo kan het zijn dat een stuk afgebrande heide veel mooier en groener terug komt dan dat het er voor heen gestaan heeft.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat het gewoon verschrikkelijk is. Er zijn ook veel dieren op de heide, en die zullen het vast niet allemaal overleefd hebben... :\

je hebt zelfs kan dat het bos niet uitzichzelf terug groeit, de gronds is vruchtbaar, maar door de zure regen die wij in nederland hebben komt er alleen heide voor terug er is volgens mij zelfs kans dat de bomen niet eens de tijd/kans krijgen om terug te groeien, doordat het gras veel sneller groeit denk ik.

edit: dieren voelen natuurrampen aan, grote kans dat de dieren nu in een ander deel van een bos zitten
zometeen zien we ineens een overvloed aan herten op de heuvelrug.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:08

Jeeeeeeetje je gaat met dit weer toch geen kampvuur/bbq houden in een bos! Hoe gek kun je zijn?!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:18

Brandweer zegt dat dat niet waar is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:26

Patty14 schreef:
Jeeeeeeetje je gaat met dit weer toch geen kampvuur/bbq houden in een bos! Hoe gek kun je zijn?!

Brandweer ontkent dit inderdaad. :j
Maar je moet ook wel echt heel achterlijk zijn wil je met die droogte vuurtje stoken, al zullen er genoeg zijn die het wel in het hoofd zullen halen. :n

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:34

wow, wat erg...:|

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:35

Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar zou het geen optie zijn om het verbrande met tractors om te ploegen? Dan zijn ze hoogst waarschijnlijk ook voor een deel van het doorsmeulende gedoe af, en voor het herstel lijkt me dat ook beter. Mest kun je ook het beste er doorheen ploegen toch?
Vanavond paardrijden, denk dat we niet van het manege terrein afgaan nog?!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:37

Zijn ze niet met helie's aan het blussen

die hebben grote water ballonnen en die laten ze boven het gebied vallen dit zou ik doen als het alleen nog smeult