Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:14

KiWiKo schreef:
zaina............ denk dat het zuid frankrijk word :D :D

wij zijn 'gevlucht' naar Duitsland.... heeft minder te maken met finacieel maar meer meten met 2 maten, matennaaierij enzo :+
Woon 15 km rijden van waar ik eerder woonde... alles dichtbij, werk, familie etc.

jantergouw

Re: Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:00

Het zal er wel aan liggen welke partijen de regering gaan vormen of er een verbod komt of dat het ingetrokken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:45

LuvdaTossa schreef:
@Mindim er zijn ook 'gewone' Nederlanders die met een neef/nicht trouwen. Dat komt echt nog wel voor. Daarnaast hoeven die niet weer in de familie te trouwen. Tenminste dat zie ik bij ons niet gebeuren :D

Daarom had ik het ook over de 'meeste' huwelijken en niet over 'alle' huwelijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:47

KiWiKo schreef:
;aten we beginnen met de afschaffing van de wachtgeldregelingen :D

amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:49

KiWiKo schreef:
YEp ik ga ook zeker weg hier :D :D heb het helemaal gehad met dit land.............. en hoe en wat dat precies zit dat lees je nog wel eens, of zie je in een televisieprogramma :)

In "het roer om" , :D

Elk land heeft wel wat om over te zaniken, lijkt me zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:51

kamsel schreef:
Mindim schreef:
Ik vind de rest van je betoog Kamsel een beetje erg flauw.

Als men niet inziet wat men daadwerkelijk zegt, dan houdt de discussie op of heeft Alane gelijk met haar opmerking op blz 10...

En zoals LuvdaTossa al zegt: niet alleen allochtonen trouwen met een neef of nicht, jammer dat iedereen daar zo stellig in is.

Ik zeg nergens dat alleen allochtoonse neven en nichten trouwen?

Ik kan me totaal niet vinden in de 'lange' post van Alane op blz 10, dat vind ik verschillende dingen door elkaar halen. Het kan iedereen overkomen, maar het bewust opzoeken, nee. En wie zegt me dat de neeef x nicht ook geen resultaten zijn van inteelt? Ja, dan komen de 'defecten' vanzelf eens boven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:14

Mindim schreef:
Ik kan me totaal niet vinden in de 'lange' post van Alane op blz 10, dat vind ik verschillende dingen door elkaar halen. Het kan iedereen overkomen, maar het bewust opzoeken, nee. En wie zegt me dat de neeef x nicht ook geen resultaten zijn van inteelt? Ja, dan komen de 'defecten' vanzelf eens boven.

Is geen verschillende dingen door elkaar halen.
inteelt veroorzaakt geen defect in de genen. Het zorgt er alleen voor dat iets zich gaat uiten. Dat iets kan gewenst maar ook ongewenst zijn.

Waar het mij om gaat is dat een verbod op neef X nicht huwelijk eerder een poging is om via ene omweg gearangeerde huwelijken en/of economische huwelijken tegen te gaan. Is het puur vanwege het vermoeden op het baren van kinderen met een handicap, waar is dan het einde? of tewel wat is dan de volgende stap? dat man en vrouw zich eerst moeten laten testen om te controleren of een kind van hun samen mischien gehandicapt zou kunnen zijn omdat ze beide drager zijn van een bepaald gen?
Dat het dadelijk niet meer de familie is die je uithuwelijkt maar de staat?

Ik ben absoluut een tegenstander van, om even in paardentermen te spreken, doorfokken in een steeds kleiner worden genenpoel.
Maar om een keer neef X nicht te gebruiken om vervolgens versbloed toe te voegen, daar ben ik geen tegenstander van.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:35

Alane schreef:
Mindim schreef:

Is geen verschillende dingen door elkaar halen.
inteelt veroorzaakt geen defect in de genen. Het zorgt er alleen voor dat iets zich gaat uiten. Dat iets kan gewenst maar ook ongewenst zijn.

Waar het mij om gaat is dat een verbod op neef X nicht huwelijk eerder een poging is om via ene omweg gearangeerde huwelijken en/of economische huwelijken tegen te gaan. Is het puur vanwege het vermoeden op het baren van kinderen met een handicap, waar is dan het einde? of tewel wat is dan de volgende stap? dat man en vrouw zich eerst moeten laten testen om te controleren of een kind van hun samen mischien gehandicapt zou kunnen zijn omdat ze beide drager zijn van een bepaald gen?
Dat het dadelijk niet meer de familie is die je uithuwelijkt maar de staat?

Ik ben absoluut een tegenstander van, om even in paardentermen te spreken, doorfokken in een steeds kleiner worden genenpoel.
Maar om een keer neef X nicht te gebruiken om vervolgens versbloed toe te voegen, daar ben ik geen tegenstander van.

En hoe wilde je dat dan wettelijk mogelijk maken, de manier die jij voorstelt? Volgens mij kan dat alleen bij een algeheel verbod voor iedereen. Ongeacht afkomst, geloof of kleur.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:51

Ik wil helemaal niets wettelijk maken...
Ik vraag me enkel af wat de werkelijke reden is voor deze wet.

En als de werkelijke reden is dat men uithuwelijken en economische huwelijken wil tegen gaan, dan is het zeer treurig te nomen dat het op deze manier moet.

Zitten mijn kinderen of kleinkinderen dadelijk eerst op het ziekenhuis om middels DNA onderzoek aan te kunnen tonen dat ze niet verwant zijn met de persoon waarmee ze willen trouwen.

En als het is vanwege de kans door te veel verwantschap om niet gewenste eigenschappen tegen te gaan, dan zullen mijn kinderen of kleinkinderen dadelijk eveneens in het ziekenhuis zitten om middels onderzoeken aan te laten tonen dat een verbintenis tussen hun en hun partner geen kans geeft op kinderen met een niet gewenste eigenschap.
Oftwel de staat zelf gaat de burgers uithuwelijken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:02

Alane schreef:
Ik wil helemaal niets wettelijk maken...
Ik vraag me enkel af wat de werkelijke reden is voor deze wet.

En als de werkelijke reden is dat men uithuwelijken en economische huwelijken wil tegen gaan, dan is het zeer treurig te nomen dat het op deze manier moet.

Zitten mijn kinderen of kleinkinderen dadelijk eerst op het ziekenhuis om middels DNA onderzoek aan te kunnen tonen dat ze niet verwant zijn met de persoon waarmee ze willen trouwen.

En als het is vanwege de kans door te veel verwantschap om niet gewenste eigenschappen tegen te gaan, dan zullen mijn kinderen of kleinkinderen dadelijk eveneens in het ziekenhuis zitten om middels onderzoeken aan te laten tonen dat een verbintenis tussen hun en hun partner geen kans geeft op kinderen met een niet gewenste eigenschap.
Oftwel de staat zelf gaat de burgers uithuwelijken.

Waarom zoekt iedereen iets achter dit soort voorstellen? Dit is al besproken in januari 2002 in de Tweede kamer, en toen speelde dat hele vraagstuk omtrent uithuwelijking lang niet zo sterk als vandaag. De LPF bestond helemaal nog niet toen. En de PVV al helemaal niet. Misschien is de ene kant doorgeslagen in hun Islamfobie maar de andere kant is net zo goed doorgeslagen door alles weer in het immigratie daglicht te plaatsen. Er staat helemaal nergens dat deze wet gemaakt wordt vanwege uithuwelijking of immigratie. Het is een wet die niet voor bepaalde groepen telt, maar voor iedereen, en desondanks wordt er toch weer een hele uitleg aan gegeven alsof het een verkapte anti-immigratiewet is. Puur op basis vanwege overdreven bescherming van groepen die dit eventueel aan zou gaan. En met welke indicatie of onderbouwing? Geen enkele. Dat heet ook doorslaan in mijn ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:15

janesmith schreef:
Er staat helemaal nergens dat deze wet gemaakt wordt vanwege uithuwelijking of immigratie. Het is een wet die niet voor bepaalde groepen telt, maar voor iedereen, en desondanks wordt er toch weer een hele uitleg aan gegeven alsof het een verkapte anti-immigratiewet is.

Je vond niet dat de openingspost een bepaalde richting opstuurde? Ik bedoel, die associatie kwam niet zomaar uit de lucht vallen, die wordt expliciet genoemd in het eerste bericht (al in de derde zin.) Misschiet dat de makers er geen bijbedoelingen bij hadden, de TS heeft die associatie heel nadrukkelijk wel gemaakt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:46

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Er staat helemaal nergens dat deze wet gemaakt wordt vanwege uithuwelijking of immigratie. Het is een wet die niet voor bepaalde groepen telt, maar voor iedereen, en desondanks wordt er toch weer een hele uitleg aan gegeven alsof het een verkapte anti-immigratiewet is.

Je vond niet dat de openingspost een bepaalde richting opstuurde? Ik bedoel, die associatie kwam niet zomaar uit de lucht vallen, die wordt expliciet genoemd in het eerste bericht (al in de derde zin.) Misschiet dat de makers er geen bijbedoelingen bij hadden, de TS heeft die associatie heel nadrukkelijk wel gemaakt.

Het is niet de TS die die wet heeft opgesteld? Dat is de politiek, en die spreken helemaal nergens over bijbedoelingen meer dan vanwege volksgezondheid. De rest wordt er gewoonweg bij verzonnen. Overdreven knuffelgedrag is dat. De angst dat er misschien een vleugje politieke incorrectheid bij zou kunnen zitten is al genoeg om het af te schieten. Men is zowel op rechts als op links doorgeslagen.
Ik heb nog eens nagelezen wat de TS schreef, en ik kan nergens ontdekken waarom iemand zou kunnen denken dat hij iets anders bedoelt dan hij heeft geschreven. Weer een voorbeeld van 'tussen de zinnen door lezen'. Maar er staat helemaal niets tussen de zinnen dat bijbedoelingen doet vermoeden! Het tegendeel staat er wel!
Laatst bijgewerkt door janesmith op 24-06-10 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:49

janesmith schreef:
Het is niet de TS die die wet heeft opgesteld?

Nee, maar wel de TS die deze discussie heeft opgestart.

Citaat:
Ik heb nog eens nagelezen wat de TS schreef, en ik kan nergens ontdekken waarom iemand zou kunnen denken dat hij iets anders bedoelt dan hij heeft geschreven. Weer een voorbeeld van 'tussen de zinnen door lezen'. Maar er staat helemaal niets tussen de zinnen!

Inderdaad, daar staat niets. En dat hoeft ook niet, want ik vind
Citaat:
Nederlanders vinden dit vaak incest en er heerst een taboe op, maar bij buitenlanders, vooral Marokkanen en Turken, is dit een veel voorkomende gebeurtenis.
vrij duidelijk eigenlijk :) Je hoeft niets tussen de regels in te lezen om daar een verwijzing naar Turken en Marokkanen in te lezen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:53

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Het is niet de TS die die wet heeft opgesteld?

Nee, maar wel de TS die deze discussie heeft opgestart.

Citaat:
Ik heb nog eens nagelezen wat de TS schreef, en ik kan nergens ontdekken waarom iemand zou kunnen denken dat hij iets anders bedoelt dan hij heeft geschreven. Weer een voorbeeld van 'tussen de zinnen door lezen'. Maar er staat helemaal niets tussen de zinnen!

Inderdaad, daar staat niets. En dat hoeft ook niet, want ik vind
Citaat:
Nederlanders vinden dit vaak incest en er heerst een taboe op, maar bij buitenlanders, vooral Marokkanen en Turken, is dit een veel voorkomende gebeurtenis.
vrij duidelijk eigenlijk :) Je hoeft niets tussen de regels in te lezen om daar een verwijzing naar Turken en Marokkanen in te lezen.

En wat is daar dan niet correct aan? Het lijkt wel alsof er een taboe rust op het gebruik van de woorden Turk of Marokkaan. Het is toch ook zo dat het vooral bij die volkeren gewoon is, en niet bij ons? Daar is geen speld tussen te krijgen. heeft nog in de verste verte niets met discriminatie te maken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:30

jantergouw schreef:
Het zal er wel aan liggen welke partijen de regering gaan vormen of er een verbod komt of dat het ingetrokken wordt.

Ben je wel goed geïnformeerd, dat nam ik aan aangezien je het topic startte maar nu heb ik twijfels.
Dit is toch een voorstel geweest van Albayrak en is toch al lang aangenomen door de Tweede Kamer dacht ik. Dan hangt het toch helemaal niet van de eventuele regeringspartijen af maar van de Eerste Kamer.

Ik ben het geheel eens met alles wat Alane hier zegt. Dit is de verkeerde oplossing voor een probleem dat bovendien vanzelf al opgelost gaat worden.
Zie: http://www.kennislink.nl/publicaties/di ... uanceerder

Als het gaat om de mantelzorgende importbruiden voor zwakzinnige/gehandicapte jongens dan kun je beter die mantelzorgende importbruiden niet meer vrijstellen van de inburgeringregels dat zou al een hoop schelen. Als het geen nicht meer mag zijn dan wordt het straks gewoon een achternicht die wellicht evenveel risico loopt want drager van dezelfde ziekte en zijn we nog niets opgeschoten. Voorlichting en het verbeteren van leefomstandigheden is meestal een veel betere oplossing voor dergelijke problemen.

Wereldwijd is er een tendens om juist neef-nicht huwelijken weer toe te staan in landen waar dat nu niet mag. Verder weet ik bijna zeker dat het neef-nicht huwelijk is toegestaan volgens Europese regels. Dat betekent dat de eerste de beste Nederlandse neef die trouwt met zijn Engelse nicht dat volgens deze Nederlandse wet niet zou mogen maar volgens de Europese wetgeving het recht heeft zijn bruid te importeren. Thatcher heeft al ondervonden wat er dan gebeurt, hoop rompslomp en uiteindelijk gaat je maatregel eraan. Maar als wij het hier in Nederland leuk vinden dezelfde fouten te maken die in Engeland decennia geleden al gemaakt zijn en die alleen maar een hoop tijd en geld kosten moeten we dat vooral niet nalaten. ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:54

Hermelientje schreef:
jantergouw schreef:

Ben je wel goed geïnformeerd, dat nam ik aan aangezien je het topic startte maar nu heb ik twijfels.
Dit is toch een voorstel geweest van Albayrak en is toch al lang aangenomen door de Tweede Kamer dacht ik. Dan hangt het toch helemaal niet van de eventuele regeringspartijen af maar van de Eerste Kamer.

Ik ben het geheel eens met alles wat Alane hier zegt. Dit is de verkeerde oplossing voor een probleem dat bovendien vanzelf al opgelost gaat worden.
Zie: http://www.kennislink.nl/publicaties/di ... uanceerder

Als het gaat om de mantelzorgende importbruiden voor zwakzinnige/gehandicapte jongens dan kun je beter die mantelzorgende importbruiden niet meer vrijstellen van de inburgeringregels dat zou al een hoop schelen. Als het geen nicht meer mag zijn dan wordt het straks gewoon een achternicht die wellicht evenveel risico loopt want drager van dezelfde ziekte en zijn we nog niets opgeschoten. Voorlichting en het verbeteren van leefomstandigheden is meestal een veel betere oplossing voor dergelijke problemen.

Wereldwijd is er een tendens om juist neef-nicht huwelijken weer toe te staan in landen waar dat nu niet mag. Verder weet ik bijna zeker dat het neef-nicht huwelijk is toegestaan volgens Europese regels. Dat betekent dat de eerste de beste Nederlandse neef die trouwt met zijn Engelse nicht dat volgens deze Nederlandse wet niet zou mogen maar volgens de Europese wetgeving het recht heeft zijn bruid te importeren. Thatcher heeft al ondervonden wat er dan gebeurt, hoop rompslomp en uiteindelijk gaat je maatregel eraan. Maar als wij het hier in Nederland leuk vinden dezelfde fouten te maken die in Engeland decennia geleden al gemaakt zijn en die alleen maar een hoop tijd en geld kosten moeten we dat vooral niet nalaten. ;)

Is het niet zo dat een eventueel nieuwe regering het voorstel alsnog kan intrekken of wijzigen zolang het geen wet is?
Ieder land kan uitzonderingsregels bedingen op diverse gronden. Als Nederland dat zou willen zouden ze dat kunnen krijgen. Al was het maar op basis van nationale volksgezondheid.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:08

En wat is daar dan niet correct aan? Het lijkt wel alsof er een taboe rust op het gebruik van de woorden Turk of Marokkaan. Het is toch ook zo dat het vooral bij die volkeren gewoon is, en niet bij ons? Daar is geen speld tussen te krijgen. heeft nog in de verste verte niets met discriminatie te maken.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Vraagje: heeft een van jullie toevallig het nieuwste boek van Ayaan Hirsi Ali, Nomade gelezen? Een echte aanrader! In Europa zijn we zo bang geworden om commentaar op andere culturen te leveren dat we overal maar mee instemmen. Ook als die cultuur bepaalde zaken oplegt aan haar leden die gelijk staan aan slavernij. Wanneer gaan wij, westerse vrouwen die zelf alle vrijheid hebben, opkomen voor onze medevrouwen die geen enkele vrijheid kennen? Niet de vrijheid om te studeren, de vrijheid om een eigen mening te hebben, die niet de vrijheid hebben om over hun eigen lichaam mogen beslissen (besnijdenis!) en die tot slot ook niet de vrijheid hebben om te kiezen voor hun eigen levenspartner! Er zijn in de loop van de geschiedenis veel mensen opgestaan die gevochten hebben voor andersmans (onze!) vrijheid, maar tegenwoordig hoor je alleen nog maar kreten als: dat moeten ze toch zelf weten, dat is toch cultuur, daar doe je toch niets aan, enzovoorts. Kwalijke zaak vind ik het.
En als er wel mensen zijn die kritische vragen stellen over die onvrijheid van anderen, krijgen die gelijk het etiket Hitler/Mengele opgeplakt...........akelig vind ik dat.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:20

Helemaal waar, Myrthe1. Er heerst een angst om te zeggen wat je denkt. Je mag overal commentaar op geven, zonder gevolgen, maar waag het niet om ook maar één woord van afkeuring te reppen over bepaalde aspecten van de Islam, want een bepaalde meute staat gelijk klaar om je te lynchen. Waar ze enkele jaren geleden nog de algehele opinie mee hadden, is die tegenwoordig behoorlijk gekeerd, en moeten ze nu enorm wennen aan de nieuwe situatie. Een situatie waar ze notabene zelf mede voor verantwoordelijk zijn. Het is toch niet raar dat een rotjochie dat steeds de hand boven het hoofd gehouden wordt en zeer zelden straf krijgt voor zijn daden, uiteindelijk opgroeit tot een verwend nest dat schijt heeft aan de hele wereld en nooit geleerd heeft hoe je het woord ontzag schrijft, laat staan dat hij het heeft. Mijn broer was een ettertje vroeger, maar zodra kwam mijn vader thuis dan was het gedaan met dat gedrag. Want als hij ergens ontzag voor had dan was het wel voor de harde hand van onze vader. Nu zit hij op de Universiteit van Amserdam, gaat het goed met hem, en zegt hij wel eens tegen mijn vader dat dat voor hem toch de juiste manier geweest is, want anders had het wel eens fout af kunnen lopen met 'em. Hij vertelde dat er best momenten zijn geweest dat hij rottigheid van plan was op straat maar uit angst voor de straf van mijn vader liet hij het toch uit zijn hoofd. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en zo is het.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:26

janesmith schreef:
Waarom zoekt iedereen iets achter dit soort voorstellen? Dit is al besproken in januari 2002 in de Tweede kamer, en toen speelde dat hele vraagstuk omtrent uithuwelijking lang niet zo sterk als vandaag. De LPF bestond helemaal nog niet toen. En de PVV al helemaal niet. Misschien is de ene kant doorgeslagen in hun Islamfobie maar de andere kant is net zo goed doorgeslagen door alles weer in het immigratie daglicht te plaatsen. Er staat helemaal nergens dat deze wet gemaakt wordt vanwege uithuwelijking of immigratie. Het is een wet die niet voor bepaalde groepen telt, maar voor iedereen, en desondanks wordt er toch weer een hele uitleg aan gegeven alsof het een verkapte anti-immigratiewet is. Puur op basis vanwege overdreven bescherming van groepen die dit eventueel aan zou gaan. En met welke indicatie of onderbouwing? Geen enkele. Dat heet ook doorslaan in mijn ogen.

In 2002.... schijnbaar toch niet zo belangrijk om het door te drukken, en nu spontaan wel. En dan worden mn PVV en LPF genoemd....
Waarbij dan ook nog eens genoemd wordt dat in het buitenland gesloten huwelijken evenmin mee tellen... aldus de openingspost.

Wat is dan de reden van die wet?
kans op gehandicapt kind (wat onverwante stellen ook kan overkomen)
kans op aangeboren afwijkingen (wat onverwante stellen ook kan overkomen)
verhoogde kans op babysterfte, geboortesterfte (wat onverwante stellen ook kan overkomen, ergo meende dat NL in de top 3 staat, zo niet bovenaan vwb hoogste geboortecijfer en geheel los staat van verwant of onverwante ouders)
En dan lees ik discriminatie... (waarbij ik absolute verwantschap, kleine genenpoel niet goed praat)
En hoe omzeil je het?
Geen neef X nicht maar achterneef X achternicht, papier is geduldig. Wil je het zeker weten dan zul je het moeten aantonen dmv dna onderzoek, maar dat betekend dat je het gelijk bij ieder stel moet testen wat voornemens is om te gaan trouwen. En wie gaat dat betalen?

En als een huwelijk tussen neef X nicht niet meer mag, en die neef trouwt met een onverwante vrouw, dan is het gelijk zo dat het kind geen ongewenste eigenschap vertoont?
Ik schreef het al eerder: volendamse ziekte oftewel pontocerebellaire hypoplasie type 2 (PCH2)
je hebt 2 dragers nodig en een kind heeft 25 % kans op die ziekte...
Afbeelding
2 dragers van die ziekte ook een verbod geven om te trouwen? of samen kinderen te krijgen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:39

Maar hoe veel groter is de kans op een niet gewenste eigenschap bij een huwelijk tussen neef X nicht?
Net zo groot als wanneer een oudere vrouw moeder wordt of wanneer bevruchting plaatst vind via IVF, en dat is, volgens onderozek, niet meer dan 4% tegenover 2% bij niet verwante stellen en jongere moeders.
Waarbij dan ook nog eens gesteld wordt dat de andere risicogroepen gebruik kunnen maken van screenings en testen om ongwenste eigenschappen op te sporen, de verwante stellen die mogelijk niet krijgen aangeboden.

IVF ook maar verbieden en een leeftijdsgrens opstellen voor vrouwen?

http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/2585982/

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:01

Alane, nu ben je of off-topic of flauw :D .

Ik ben het helemaal met je eens!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:06

Alane schreef:
janesmith schreef:

In 2002.... schijnbaar toch niet zo belangrijk om het door te drukken, en nu spontaan wel. En dan worden mn PVV en LPF genoemd....
Waarbij dan ook nog eens genoemd wordt dat in het buitenland gesloten huwelijken evenmin mee tellen... aldus de openingspost.

Dat gebeurt zo vaak dat voorstellen er jaren en jaren over doen om uiteindelijk wet te worden. Dat het destijds niet door de Tweede kamer kwam en nu wel komt omdat de PVDA destijds tegen was en haar mening gewijzigd heeft en de laatste keer dus voor stemde. daarmee was er een meerderheid verkregen. Het was zelfs een PVDA staatssecretaris die het wederom in de Tweede kamer ter stemming bracht. (Albayrak, en die kun je echt niet betichten van vooringenomenheid tegenover Moslims. :P)
Is helemaal logisch dat ook in het buitenland gesloten huwelijken niet erkend worden hier, anders gaan koppeltjes die hier wonen in het buitenland trouwen, komen hier weer en dan zijn die kinderen een risicofactor. Als die ook weer met een nichtje of neefje gaan trouwen (wat meer gewoonte dan uitzondering is) dan wordt de kans op handicaps ineens vele malen groter dan de door jou genoemde 4%.
regeren is vooruit zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:05

ehm die 4% heb ik niet bedacht...
http://www.vumc.nl/zorg/nieuws/2585982/

Oh maar de ene groep inwoners van Turije kan nog wel eenbepaalde koesteren tegen een andere groep inwoners van Turkije.
Het doel heiligt soms de middelen..

De quotes komen uit een stukje tekst van 2009:
Citaat:
Onlangs stuurde de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie, Van der Laan, samen met de Minister en de
Staatssecretaris van Justitie een voorstel naar de Tweede Kamer om huwelijksmigranten niet meer toe te
laten als het een huwelijk tussen bloedverwanten betreft en ook de sluiting van dergelijke huwelijken in
Nederland niet langer toe te staan. Neef/nicht-huwelijken waren wettelijk al heel lang in Nederland
toegestaan, maar kwamen maar in beperkte mate voor. Vooral door de toevloed van Turkse en Marokkaanse
Nederlanders is het een belangrijk thema geworden.

Citaat:
In 2002/2003 gebeurde dat naar aanleiding van een NOVA-uitzending en daaropvolgende vragen van de Kamerleden Wilders
(VVD) en Ormel en Sterk (CDA) over hogere sterftecijfers onder baby’s van Marokkaanse en Turkse afkomst, hogere sterfte die met het vaker voorkomen van neef/nicht-huwelijken in verband werd gebracht.

En dus nog steeds niet bewezen. En wat schreef de eerder aangehaalde dame: het hogere sterftecijfer was meer te wijten aan onkunde en onwetendheid.

Citaat:
Nu is de discussie weer opgelaaid naar aanleiding van de plannen van Staatssecretaris van Justitie Albayrak om het aantal importbruiden terug te dringen.

niets nakkes nada volksgezondheid...

Citaat:
In de discussie in 2003 werd verwezen naar een onderzoek van de universiteit Leiden waaruit zou blijken dat naar schatting één op de vier Turken en Marokkanen trouwde met een familielid. In feite betrof het een verwijzing van emeritus hoogleraar Eldering naar een demografisch onderzoek onder Turken en Marokkanen in België. Nederlands onderzoek komt echter wel op vergelijkbare cijfers uit. Een in 1993 gehouden enquête onder in Nederland geboren Turkse en Marokkaanse mannen en vrouwen in een negental steden wees uit dat 30-31 procent van de Turken en 22-25 procent van de Marokkanen met een familielid was getrouwd.
Een onderzoek van 17!!! jaar geleden.... En tegenwoordig? en familielid... is ook een achterneef, of diens kind.

Maar is wederom onderzoek gedaan... hoe schokkend zijn nu de cijfers daadwerkelijk in Nederland:
Citaat:
Meer recente gegevens komen uit een in 2006-2007 gehouden onderzoek onder tweedegeneratie Turken en Marokkanen in Amsterdam en Rotterdam. Van de gehuwde Turkse paren was 8,3 procent met een neef/nicht getrouwd, van de Marokkaanse paren 6,3 procent. Daarnaast was respectievelijk 11,1 en 6,3 procent met een ander familielid getrouwd.

Maar hoe erg is het dan in Turkije en Marokko:
Citaat:
In de zogenoemde Generatie R studie, gehouden onder vrouwen in Rotterdam die in de jaren 2002- 2006 zwanger raakten was bij 22 procent van de Turkse paren en bij 20 procent van de Marokkaanse paren van een familiehuwelijk sprake. Studies die recent werden verricht in Turkije en Marokko komen met vergelijkbare cijfers.

In 1983 betrof het percentage neef X nicht huwelijken ca 20 %, in 2003 is dat niet veranderd..
en dan komen de verschillen binnen Turkije zelf:
Citaat:
Binnen Turkije worden echter grote regionale verschillen in huwelijken tussen familieleden aangetroffen: het percentage loopt uiteen van meer dan 40 procent in Zuidoost-Anatolië tot minder dan 10 procent in het uiterste noordwesten.

En dan wettelijk of niet:
Citaat:
Immers, hoewel die suggestie wel werd gewekt kende de wetgeving met betrekking tot consanguine huwelijken in Nederland
in het verleden geen verbod op het huwelijk tussen neef en nicht. Wel bestond voor de invoering van een nationale wetgeving (‘1809 Wetboek Napoleon, ingerigt voor het Koninkrijk Holland’) in delen van Nederland (Gelderland, Overijssel) een dergelijk verbod.

Citaat:
Vooral onder Marokkanen en Turken is het aandeel huwelijken met een partner van dezelfde herkomst groot, al jaren ruim 80 procent. Sinds 2004, toen de regels voor migratiehuwelijken werden aangescherpt, gaat het daarbij minder vaak om een migratiehuwelijk. In 2008 trouwde 20 procent van de Turken, zowel mannen als vrouwen, met een partner uit Turkije. Bij Marokkanen is het aandeel migratiehuwelijken, met 16 procent voor mannen en 11 procent voor vrouwen, wat lager. Het aandeel migratiehuwelijken van Turken en Marokkanen nam het sterkst af onder de tweede generatie. Wel trouwde ook van hen in 2008 nog een ruime meerderheid met een partner uit dezelfde herkomstgroep. Dit gold zowel voor mannen als vrouwen. Huwelijken tussen een Turk of Marokkaan en een
autochtone partner komen bij zowel de eerste als de tweede generatie relatief weinig voor. De tweede generatie, die minder traditioneel is ingesteld, kiest vaker voor ongehuwd samenwonen. Bij deze samenwoners komen gemengde relaties vaker voor. (CBS)

bron is in pdf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:34

En als er dan gesproken wordt over importbruiden...
dan zijn er ook cijfers te vinden :D

Citaat:
90 procent 'importbruiden' geen importbruid
Uit de cijfers blijkt dat de circa 15 duizend huwelijksmigranten die in 2008 naar Nederland kwamen, afkomstig zijn uit 160 landen. Slechts 10 procent is Turks of Marokkaans. Bovendien zijn ze helemaal niet zo laagopgeleid: 75 procent heeft een opleiding hoger dan de basisschool en 38 procent minimaal op mbo-niveau. Van gedwongen huwelijken blijkt nauwelijks sprake te zijn.

Eenderde van de 'importbruiden' betreft huwelijken met autochtonen, in de helft helft van de gevallen gaat het om partners van vluchtelingen of migranten. Slechts 14 procent van de huwelijken is met een partner gehaald uit het land van herkomst van de ouders.

E-quality constateert ook dat de inburgering heel sterk gericht is op traditionele rolverdelingen waarbij de vrouw word geacht thuis voor de kinderen te zorgen. In de meeste gevallen willen vrouwen zelf carrière maken. De inburgering belemmert ze daarbij.

En wat staat er nu eigenlijk over het verbod op huwelijk tussen neef en nicht?
Het wetsvoorstel wat zal worden opgesteld...

Citaat:
Verbod op neef-nicht huwelijken
Er zal een wetsvoorstel worden opgesteld, tot wijziging van het BW en de Wet conflictenrecht huwelijk, waarin huwelijken tussen personen die in de derde of vierde graad verwant zijn worden verboden. Deze wijziging leidt er tevens toe dat indien geen sprake is van een naar Nederlands internationaal privaatrecht geldig huwelijk, er evenmin grond is voor toelating en verblijf.
Van dit verbod zal ontheffing kunnen worden gegeven als de beoogde huwelijkspartners tenminste aannemelijk kunnen maken dat er geen sprake is van dwang. Het verbod zal moeten gelden voor aanstaande echtgenoten die aan de vereisten tot het aangaan van een huwelijk naar Nederlands recht voldoen, alsook voor degenen die voldoen aan de vereisten tot het aangaan van een huwelijk van een andere staat waarvan hij de nationaliteit bezit en bij de erkenning van huwelijken die door vreemdelingen in het buitenland rechtsgeldig door een bevoegde autoriteit zijn gesloten. Het wetsvoorstel zal in maart 2010 voor advies worden voorgelegd aan de Staatscommissie voor het internationaal privaatrecht en naar verwachting in september 2010 bij de Tweede Kamer kunnen worden ingediend.

maw een verkapte wet tegen uithuwelijken... en wederom niets over erfelijke factoren en ziektekosten, volksgezondheid...

uiteraard een/de bron

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:46

Citaat:
Ruim 60 procent van de genetische afwijkingen onder Arabieren is een gevolg van huwelijken tussen neven en nichten.

Bron:CAGS