Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:29

MamboBeach schreef:
Oh ja, en als ik dan hoor dat Tallie wel een lekker en goedkoop stukje halalvlees koopt kan ik me niet indenken dat ze een heerlijk leven hebben gehad. :n

Voordelig stukje vlees :P ;) Voordeliger als bij appiehappie vandaan ;)

Denk dat het bij Ali de Turk vooral komt omdat ze wellicht zelf slachten en er geen honderdduizend marges tussen zitten zoals bij de reguliere super ;) Ik zal mhet hem volgende keer als ik er ben eens vragen :)

Marije_jiplover

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:31

In Nederland moeten mensen zich houden aan het keuringsregulatief en de Turkse winkels etc slachten zelden zelf (er zijn niet zo heel veel zelfslachtende slagers meer in NL).
Zij kopen het ook gewoon in bij de slachterijen in NL die Halal slachten.

Overigens denk ik wel dat er minder tussenhandel in zit, zie op dergelijke slachterijen nl de winkeliers zelf aan de deur staan, ipv op de grote slachterijen de grote transportwagens.

Maar zelf slachten? Das een utopie in NL.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:36

Slagerij/slachterij Worst (ja toepasselijke naam ;) ) uit Nijkerk slacht zelf.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:39

ik zou erg boos worden als mijn kinderen halalvlees zouden krijgen, ben er absoluut op tegen.
er is hier al veel over geschreven en er zijn een aantal punten waar ik het mee eens ben, bv dat de 83% zich moet aanpassen.
is echt belachelijk.

maar goed over al het slachten is wel iets te zeggen, maar als ik al vlees koop is het biologisch of scharrel.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:32

Marije_jiplover schreef:
Maar een koe, die eerst in een soort kooi loopt, daar een pin op zijn kop krijgt en meteen verdoofd neervalt en dan het mes op de keel krijgt, gesneden wordt en buiten bewustzijn leegbloedt, geniet bij mij de voorkeur boven een koe die een kooi inloopt, dan ineens ondersteboven op zijn rug ligt (nog volledig bij bewustzijn), dan gesneden wordt en dan terwijl het dier aan het doodbloeden is, ergens na een seconden of 20-40 het bewustzijn verliest.

als die koe haar hele leven in de bio-industrie gesleten heeft, zullen die 20-40 seconden ook niet veel verschil meer maken :)*

@kiwiko: die 83% hóeft zich niet aan te passen.
dit is een beslissing van het kdv (ja, die mogen zélf beslissingen nemen) waar je het óf mee eens bent, óf niet mee eens bent en in dat geval je kind verhuist naar een ander kdv.
wél had het kdv van tevoren moeten laten weten dat ze overstapten op halavlees, met een woordje uitleg erbij over wat dat nu precies inhoudt, zodat de ouders hieruit hun conclusie konden trekken.
de beslissing van het kdv vind ik op zich heel logisch.
voor die 83% maakt het dus in wezen niks uit wat voor vlees ze krijgen, dus is dit geen aanpassing ;)
als halalvlees = slecht dan ook bio-industrievlees = slecht.

stel dat 17% van de ouders vraagt om biologisch vlees te serveren, en het kdv doet dit ook voor de 83% die geen probleem heeft met bio-industrievlees.
zouden er dan nog zo veel mensen staan roepen dat het een schande is dat de meerderheid zich moet aanpassen?

nog een voorbeeldje: in het kdv waar mijn 2 oudste kinderen zaten werden er nooit aardbeien in de fruitpap gedaan omdat er een klein percentage kinderen hier allergisch aan is.
moet ik dan ook maar gaan roepen en schreeuwen dat mijn kinderen het récht hebben om aardbeien te eten?
de meerderheid is immers helemaal niet allergisch en moet zich tóch aanpassen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:06

Foeioe......... stel dat die 17% gewoon vlees moest eten :D :D daar gaat het mij om :)

en als mensen niet kunnen begrijpen dat een medische aanpassing aan het eten, iets heel anders is........ dan is het echt, echt raar gesteld met sommige gedachtengangen!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:08

KiWiKo schreef:
Foeioe......... stel dat die 17% gewoon vlees moest eten :D :D daar gaat het mij om :)

en als mensen niet kunnen begrijpen dat een medische aanpassing aan het eten, iets heel anders is........ dan is het echt, echt raar gesteld met sommige gedachtengangen!

+:)+ Dank u......dacht ff dat ik gek was!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:14

KiWiKo schreef:

Ik vind een medische oorzaak nogal wat anders dan een religieuse oorzaak..

Medisch = noodzaak
Regilie = keuze

:P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:17

Precies :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:18

Tallie1979 schreef:
KiWiKo schreef:

Medisch = noodzaak
Regilie = keuze

Waarom is dat anders? Je gaat een vegetarier toch ook niet verplichten vlees te eten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:20

nee :) net zoals je een niet gelovige gaat verplichten halalvlees te eten :) of een niet vegetarier verplichten die toufoutroep te eten :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:24

Krips schreef:
Tallie1979 schreef:

Medisch = noodzaak
Regilie = keuze

Waarom is dat anders? Je gaat een vegetarier toch ook niet verplichten vlees te eten?

Nee, maar vegetarier zijn is ook een keuze :) Wil je dus geen vlees eten, dan doe je het niet..

Maar als jij een allergie hebt voor bv pinda's, dan is het gevaarlijk deze te eten en zal je koste wat het kost moeten zorgen dat je ze niet eet, daar zal ook op een kinderdagverblijf dan rekening mee gehouden moeten worden. Mensen kunnen namelijk sterven door het eten van een pinda.

En ik vraag me af of moslims sterven door het eten van een stuk spek, of een vegetarier sterft van het eten van een stuk vlees :)
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 26-05-10 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:25

odetteke schreef:
Zal ik jullie eens een geheimpje vertellen? Heeeeeeeeeel veel vlees wordt halal geslacht. Ik kan me nog een aflevering van het programma keuringsdienst van waarden herinneren waarin verteld werd dat eigenlijk al het kalfsvlees in nederland halal wordt geslacht. Daardoor is ook bijna alle kaas halal, omdat het stremsel dus van deze halalgeslachte kalveren komt :j :j :j

en daarom moet het er dus gewoon opstaan.
ik vind dat ik als consument het recht heb te weten wat ik koop, en waar ik dus aan mee werk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:30

Ik zou d'r echt totaal geen problemen mee hebben. Ik eet zelf ook wel eens halalvlees als het zo uitkomt (ik vind het een beetje droog en taai, maar goed).
Ik eet nou eenmaal vlees, die dieren gaan dood one way or another. Of ze nu leegbloeden of een pin door hun koppie heenkrijgen. Noem me harteloos, maar het kan me niks schelen. Kunnen we leeuwen ook wel gaan afschieten omdat die al aan de kont begonnen voordat het beest uberhaupt dood is.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:38

Ik heb bij 'onze' shoarmazaak eens gevraagt of het nou echt schapenvlees was,die shoarma.
Hij heeft me keihard uitgelachen, want het is rundvlees,en in veel gevallen zelfs varkensvlees.
Daarnaast was er enkele weken geleden een item in het klokhuis,over hoe die shoarmaspiezen gemaakt werden,en raad eens? Er ging een uitgebeende koe aan .

In de meeste kaas van tegenwoordig zit al lang geen dierlijk stremsel meer,omdat dit eerder bederft dan kunstmatig stremsel.

Kistkalveren zijn in Nederland al lang verboden.

Dus volgens mij gaan hiermee een hele hoop standpunten onderuit :)

Ik vind nog steeds, net als Kim, dat 'wij' ons niet ongevraagt aan hoeven te passen aan 17% die uit eigen keuze halalvlees wil eten.
Het spijt me dat ik het moet zeggen,want ik ben niet rascistisch, maar we wonen in Nederland,dus ik wil geen islamitische gebruiken opgedrongen krijgen. (met nadruk op opgedrongen,want buiten dat woordje ben ik namelijk best bereid om 'hun' gebruiken en voedingswaren te leren kennen,wanneer IK daarvoor KIES.)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:44

KiWiKo schreef:
als 17% vraagt om halalvlees te eten, of om geen vlees te eten, en het kdv wil hier geen rekening mee houden, dan is dit hun goed recht en moet die 17% zich maar aanpassen of naar een ander kdv gaan.
maar net hetzelfde geldt als het om 83% zou gaan.
het kdv heeft nog altijd zélf het recht om te beslissen, de ouders zijn klanten die beslissen of ze daar wél of niet hun kinderen naartoe brengen.
KiWiKo schreef:

is dat nu een reactie op mijn aardbeienverhaal? :?
aardbeien zijn voor het overgrote deel van de kinderen heel gezond.
dus waarom iets gezonds uit het menu schrappen?
veel variatie is de voeding is toch net de bedoeling?
als een kind om medische redenen, neem bv coeliakie iets niet mag eten, dan pas je zijn maaltijd aan.
maar moet dan het hele kdv dan maar glutenvrij eten?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:44

Tallie1979 schreef:
Nee, maar vegetarier zijn is ook een keuze :) Wil je dus geen vlees eten, dan doe je het niet..

Maar als jij een allergie hebt voor bv pinda's, dan is het gevaarlijk deze te eten en zal je koste wat het kost moeten zorgen dat je ze niet eet, daar zal ook op een kinderdagverblijf dan rekening mee gehouden moeten worden. Mensen kunnen namelijk sterven door het eten van een pinda.

En ik vraag me af of moslims sterven door het eten van een stuk spek, of een vegetarier sterft van het eten van een stuk vlees :)

Nee, dat niet, maar de keren dat ik toch een stukje vlees heb aangetroffen in mijn eten heb ik echt kokhalzend aan tafel gezeten, is de rest van de dag mijn maag van slag geweest, mijn humeurde rest van de dag verpest en eet ik daar vervolgens nooit meer ;)

Ik vind het trouwens bij een creche een ander verhaal dan bij iemand thuis. Bij een creche betaal je voor een stuk service, dus horen ze je een maaltijd te geven die aan je dieetwensen voldoet, of zelf eten mee te laten nemen en korting te geven. Als ik zelf een familiefeestje heb regel ik als vegetarier mijn eigen eten wel, dan hoef ik anderen niet te veel tot last te zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:52

Tivoli schreef:
In de meeste kaas van tegenwoordig zit al lang geen dierlijk stremsel meer,omdat dit eerder bederft dan kunstmatig stremsel.

Helaas, dit valt echt heel erg tegen. In de gemiddelde supermarkt is er hooguit 1 gewone kaas die met vegetarisch stremsel bereid is. Ik doe regelmatig navraag er over bij fabrikanten, en het meeste is echt nogsteeds dierlijk.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:54

odetteke schreef:
Tivoli schreef:

Helaas, dit valt echt heel erg tegen. In de gemiddelde supermarkt is er hooguit 1 gewone kaas die met vegetarisch stremsel bereid is. Ik doe regelmatig navraag er over bij fabrikanten, en het meeste is echt nogsteeds dierlijk.

Ik weet niet waar ik het dan vandaan haal,ik eet ook vegetarisch en had het gevraagd.
(of het komt omdat ik alleen biologische kaas van de kaasboer eet? )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:55

Mijn nicht is ook vegetarier, die word ziek van het eten van vlees, maar dood zal ze er niet aan gaan. Dat ze er goed beroerd van word is wel een feit :)

En uiteraard is het altijd zo geweest dat er in de familie rekening is gehouden met mijn nicht. :) Maar we hebben met de BBQ gewoon allemaal een stukje vlees gegeten, niks laten staan voor mijn nicht. Die overigens op haar beurt ook weer niet moelijk doet.

Ook als mijn nicht niet weet dat ergens vlees inzit word ze ziek. Haar lijf is inmiddels zo gewend aan het niet verteren van vlees, dat ze er ook echt niet meer tegen kan :)

Het is een stukje rekening houden met elkaar, maar ik vind wel dat als je ergens voor betaald, je ook waar naar je geld moet krijgen :) En dat als er een aanpassing word gedaan in het dieet van kids, de ouders daarvan VOORAF op de hoogte gesteld dienen te worden :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:58

Tuurlijk moet je rekening houden met elkaar, dat lijkt me heel logisch....... alleen dat rekening houden met elkaar werkt zowel de kant van die 17% op als de kant van die 83% lijkt mij :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:59

Ik wordt ook zeker ziek bij het eten van vlees.
Maar als ik ergens ga eten neem ik mijn eigen eten mee, behalve bij goede vrienden die het niet erg vinden om voor mij een appart potje te koken.
Maar mijn dochter eet gewoon vlees,net als mijn man.
Maar dan nog wil ik graag zelf bepalen wat zij eten,en dat zal geen halal zijn :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:01

KiWiKo schreef:
Tuurlijk moet je rekening houden met elkaar, dat lijkt me heel logisch....... alleen dat rekening houden met elkaar werkt zowel de kant van die 17% op als de kant van die 83% lijkt mij :)

Eens!! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:01

phormicola schreef:
Ik zou d'r echt totaal geen problemen mee hebben. Ik eet zelf ook wel eens halalvlees als het zo uitkomt (ik vind het een beetje droog en taai, maar goed).

Ik vraag me af of je dit kunt toerekenen aan de slachtwijze, ik denk het namelijk niet.
Ook met de pin-door-de-kop slachting wordt alle bloed afgetapt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:02

Elan schreef:
phormicola schreef:

Ik vraag me af of je dit kunt toerekenen aan de slachtwijze, ik denk het namelijk niet.
Ook met de pin-door-de-kop slachting wordt alle bloed afgetapt.

Denk eerder dat het aan het vlees zelf ligt. Lamsvlees is bijvoorbeeld taaier vlees dan van een kip of varken :) De smaak is ook heel specifiek :)

Denk persoonlijk ook niet dat het aan de wijze van slachten ligt :)