negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:38

musinge schreef:
Waarom mogen wij geen negerzoenen verkopen en mogen ze in 'neger'landen wel blanke vla verkopen?

Omdat je mij een blanke kunt noemen, en ik me dan niet beledigd voel. Zelfde als je een latijnsamerikaanse een latino noemt en het is geen belediging, maar noem hem een Guido of spick en het is een belediging. Het eerste is een definitie, het tweede is een benaming voor een lagere klasse immigrant.
latijnsamerikaansekoeken zou geen belediging inhouden, guidettekoeken wél. Zwarte koeken is oke, negerkoeken is NOT-DONE.

@snoevie: Ik zou me als afrikaan wél beledigd voelen wanneer er negerzoenen worden verkocht. Jodenkoeken vind ik dan weer geen probleem, net als christenkoeken of islamkoekjes.

Snoevie

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:56

prima,maar een ander vind het wel een probleem.

fijn als daar ook respect voor is.
zo kan je op iedere slak zout gaan leggen

tuurlijk heb ik geen problemen met jodekoeken,wel met mensen die het ene niet erg vinden,maar het niet respecteren als een ander daar wel moeite mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:56

Nigger wordt gezien als scheldwoord. Toch zie je in realityprogramma's van de Amerikaanse tv en ook in rap nummers, dat ze elkaar vaak wel nigger noemen. Dus is het dan zo dat het woord nigger dan op zich niet zo als kwalijk wordt gezien, maar alleen wanneer een blanke dat woord gebruikt??

Ze kunnen de koeken dan 'zoenen' noemen, ik heb het nog nooit iemand horen zeggen, velen noemen het nog steeds een negerzoen, wat is het nut als er dan 'kussen' op de doos staat, maar bijna de gehele bevolking het gewoon nog negerzoen noemt?

Molukkers die ik ken doen dan weer helemaal niet moeilijk over negerzoen, ze noemen het zelf ook nog steeds zo.

Ik vind het maar een hoop gezeur en gemiep.

Over slavernij, valt niet goed te praten. Ik ga het nog eens nazoeken, maar is het niet zo dat ook in afrika destijds de mensen door familie werden aangeboden(weet zo gauw geen ander woord), zodat men daar geld of een ruilmiddel voor ontving?
Maar hoe lang kan men daar nog op terug vallen? Het is heel lang geleden, waar de huidige mens geen mallemoer aan kan doen. Dat de huidige generatie 'negroiden' de blanken er nog steeds wat op aankijken prima, doen velen met de duitsers immers ook. Maar om dat nu steeds weer naar boven te halen, terwijl de huidige mens er niets meer aan kan doen, heeft dan toch weinig nut?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:13

De slavernij is in 1865 pas afgeschaft in Amerika. En daarna kreeg je nog een lange periode van rassenonderscheid en ongelijkheid. Wat dat betreft is het dichterbij dan je zou denken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:27

Ja maar als het allemaal niet zo kwalijk is dan kun je de schuimkoekjes ook gerust slavenzoenen noemen, want dat is wél wat je zegt met een negerzoen.
Met duitsers kun je ook vergelijken. Je kunt het een duitse zoen noemen of een moffenkoekje. Nogal een verschil ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:28

Mindim schreef:
Over slavernij, valt niet goed te praten. Ik ga het nog eens nazoeken, maar is het niet zo dat ook in afrika destijds de mensen door familie werden aangeboden(weet zo gauw geen ander woord), zodat men daar geld of een ruilmiddel voor ontving?

Wat wil je daar mee zeggen? Is dat voor jou relevant om je mening te bepalen over hoe erg de slavernij wel of niet is geweest?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:32

Snoevie schreef:

tuurlijk heb ik geen problemen met jodekoeken,wel met mensen die het ene niet erg vinden,maar het niet respecteren als een ander daar wel moeite mee heeft.

Achja, je moet ergens een grens trekken. Ik vind neger nou eenmaal een zwaarder beladen woord dan jood. Omdat het laatste imo nog altijd een normale gebruikterm is. De een is een moslim, de ander een jood, en de ander is weer een christen. Ik zie daar heus wel het probleem bij, maar ik wíl daar geen probleem van maken omdat het geen probleem zou moeten zijn. Neger = zwarte slaaf, en hoe je ook draait en discussieert, het is een zwaar beladen woord. Neger Piet is erger dan Zwarte piet.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:34

Pff wat een onzin weer zeg deze discussie ;(
Je hoeft nog maar naar iemand te kijken of er is sprake van discriminatie of een andere schending van een grondwet.

Ik weet niet hoor, maare bij decentrale selectie van tandheelkunde is 15% gereserveerd voor allochtonen..
Positieve discrimminatie; Maare zeuren ze daar ook om?
het heeft geen naam als 'neger' of 'jood' maare dan hoor je ze ook niet.
Bovendien, mensen die donker zijn zijn negers en joden zijn joden..
Ze mogen blij zijn dat er eten naar hen vernoemd wordt :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:37

jij trekt jouw grens christel,ik de mijne.

wat jij vind,prima hoor.

ik vind het alleen zeer storend dat het ene als minder erg wordt gezien.

ieder mag iets anders vinden,maar het is fijn als er ook begrip is voor de andere kant.

ik vind zelf dat mensen erg overdrijven. negerzoenen/jodekoeken of whatever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:08

christel1857 schreef:
Mindim schreef:

Wat wil je daar mee zeggen? Is dat voor jou relevant om je mening te bepalen over hoe erg de slavernij wel of niet is geweest?

Nee, hoe kom je erbij. Dat bedoel ik helemaal niet.Slaverij valt niet goed te praten, maar dat schreef ik al ;)
Ik heb dat eens gezien in een documentaire over dat onderwerp. Dat er onder de afrikanen mensen waren die hun eigen volk of familie ronselden om op een schip naar bijv Amerika te zetten en daar geld voor kregen. Dat heeft toch niets met mijn mening te maken over slavernij. Je leest een beetje wat je wilt lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:10

christel1857 schreef:
Snoevie schreef:

Achja, je moet ergens een grens trekken. Ik vind neger nou eenmaal een zwaarder beladen woord dan jood. Omdat het laatste imo nog altijd een normale gebruikterm is. De een is een moslim, de ander een jood, en de ander is weer een christen. Ik zie daar heus wel het probleem bij, maar ik wíl daar geen probleem van maken omdat het geen probleem zou moeten zijn. Neger = zwarte slaaf, en hoe je ook draait en discussieert, het is een zwaar beladen woord. Neger Piet is erger dan Zwarte piet.

Ja hoor, Jood was in de tweede wereld oorlog vast ook een normale gebruiksterm :n En dat is nog niet zolang geleden als de slavernij.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:23

faye1995 schreef:
Je hoeft nog maar naar iemand te kijken of er is sprake van discriminatie of een andere schending van een grondwet.

Ik weet niet hoor, maare bij decentrale selectie van tandheelkunde is 15% gereserveerd voor allochtonen..

Mensen die donker zijn zijn géén negers. Neger = zwarte SLAAF. Erg beledigende opmerking die je hier plaatst.
Oh en de 15% gereserveerd voor allochtonen, daarmee worden mensen bedoeld uit het buitenland. Dus duitsers, fransen etc. NIET de turk/marrokaan/afrikaan die een nederlands paspoort heeft. Dus daarmee verkondig je ook behoorlijk foutieve informatie.
Ik vind je post echt ronduit onbeschoft. Mag ook wel ff gezegd worden ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:30

Mindim schreef:
christel1857 schreef:

Ja hoor, Jood was in de tweede wereld oorlog vast ook een normale gebruiksterm :n En dat is nog niet zolang geleden als de slavernij.

Ik vind dat je jood geen belediging moet maken omdat hitler dat nou toevallig heeft geprobeerd in de tweede wereldoorlog. Ik vind dat die term omarmd moet worden en net zo 'normaal' gevonden moet worden als christen of moslim. Als ik van jood een belediging ga maken, dan geef ik voor mijn gevoel hitler toch wel een beetje zijn zin. En dat weiger ik te doen. Mijn overgroot oma is overleden in kamp Vucht, zij was een jood. Maar ik weiger de term jood als een belediging te zien, ik ben trots op mijn komaf. (ben zelf christelijk opgevoed van mijn moeders kant maargoed)
Neger is een term voor een slaaf. Jood is een term voor een aanhanger van een bepaalde religieuze stroming. Ik trek daar wél een grens. Maar ik heb begrip voor de mensen die jood ook als een zwaar beladen woord zien, dat is het helaas ook nog steeds. Maar ik hoop dat in de toekomst de term alleen nog maar refereert naar de religie, en niet meer naar de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Bij de term neger is dat onmogelijk omdat het gewoon betekent wat het betekent. Namelijk zwarte slaaf.
Een duitser een mof noemen is ook niet netjes.
Een italiaan een Guido noemen is ook niet netjes
Een christen een christen noemen is ok
Een jood een jood noemen is niet netjes?
Ik begrijp het wel, maar ik vind het ergens niet terecht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 02:15

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:09

sorry christel,maar ik blijf het niet helemaal met je eens.
ik vind het storend dat het een wel kwetsend is en het ander niet. dat is voor iedereen weer anders

ik begrijp wel dat neger een beladen woord is,maar ik vind het zo'n onzin om dat door te trekken naar een lekkernij.

en de negers/zwarten/donkere mensen die ik ken,maken er nu echt helemaal geen probleem van,van het woord neger in de negerzoenen

het is ook het commerciele gedoe eromheen die de naam ineens in 'zoenen' heeft veranderd,en ik ken werkelijk niemand die ze ook zo noemt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:21

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:15

Mindim schreef:
FaberSmid schreef:

Dank, :)

Kunnen we nu het woord neger ook omarmen.

lekker sarcastisch ;)

Maargoed, ik ga mijn mening hierover niet veranderen. Dus ik ben uitgepraat haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:19

Niks sarcastisch, neger betekent dus volgens de encyclopedie geen 'zwarte slaaf', maar gewoon een donker iemand, dus gaat je vlieger niet op.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:46

Krips schreef:
De slavernij is in 1865 pas afgeschaft in Amerika. En daarna kreeg je nog een lange periode van rassenonderscheid en ongelijkheid. Wat dat betreft is het dichterbij dan je zou denken.

Aanvullinkje: pas vanaf 1949 zijn de Amerikaanse sporten begonnen met integratie. Dat is dus pas 61 jaar geleden. Ik ken mensen die nog 'live' hebben meegemaakt dat zwart en wit hun eigen competities hadden.....

Iets dichter bij huis: Steve Mokone, eerste buitenlander (RSA) en Afrikaan in de Nederlandse voetbalcompetitie....in 1958. In 1960 (pas!) werd Humphrey Mijnals als eerste zwarte medemens gekozen voor het Nederlands voetbalelftal.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:44

Mindim schreef:
Niks sarcastisch, neger betekent dus volgens de encyclopedie geen 'zwarte slaaf', maar gewoon een donker iemand, dus gaat je vlieger niet op.

wikipedia schreef:
Volgens het Woordenboek der Nederlandse Taal komt het woord in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord 'neger' tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:46

Mindim schreef:

Dan heb je niet goed gelezen. Welliswaar betekent het woord neger tegenwoordig wat anders, voor een hele hoop mensen is het nog wél een discriminerend woord.

Nog meer van wikipedia:
"Wel merkt Van Dale in de nieuwere edities de opmerking "(door sommigen als scheldwoord ervaren)" in de omschrijving van het woord 'neger'."

"De Jodenkoek heeft echter niets met het Joodse volk of geloof te maken, maar slaat op de achternaam van de familie die deze koek maakte. Moor in moorkop en neger in negerzoen verwijzen echter wel degelijk naar zwarte mensen. De importeur van jodenvet gebruikt tegenwoordig alleen nog de term borsthoning."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:55

Onder jouw stukje staat nog het volgende vermeld, hoef je niet weg te laten:
Citaat:
Sindsdien wordt het enkel nog gebruikt om donkerkleurige mensen aan te duiden, zonder negatieve bijbedoelingen.

Tot 1863 had dat misschien in het nederlands die betekenis, nu niet meer, al 137 jaar niet meer.

Het betekent dus nog steeds niet zwarte slaaf,dus heb ik prima gelezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:01

Citaat:
Met name in de VS, maar ook in sommige andere westerse landen, is een cultuur ontstaan waarin woorden die op 'neger' lijken als niet politiek correct worden beschouwd. Afro-Amerikanen vinden het normaal om blacks of 'zwarten' genoemd te worden, waarbij opgemerkt moet worden dat van de Engelse varianten nigger en negro, vooral de eerste, als erg stuitend wordt ervaren. Na de invoering van de termen African Americans en Blacks aan het einde van de zestiger jaren van de 20e eeuw wordt het woord "negro" eigenlijk nauwelijks meer gebruikt en wordt het als ouderwets ervaren. Opvallend is dat in bepaalde Afro-Amerikaanse subculturen (rap, hiphop) de urban-versie van het woord nigga juist weer als een soort onderlinge geuzennaam wordt gebruikt, terwijl het gebruik van de term door buitenstaanders (goeddeels ongeacht huidskleur) niet geaccepteerd wordt.

Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zonder meer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor het woord 'neger' is dat niet zonder meer het geval. Dit wordt in Nederland en België nog gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in de VS ervaren worden

Dus in de vS wordt de donkere bevolkingsgroep liever Blacks genoemd en geen nigger, maar nigga, wordt onderling wel weer als geuzennaam gebezigd. In nederland eo is nikker dus niet gangbaar en mag neger dus weer wel, zwarte kan eigenlijk helemaal weer niet.

Verwarrend hoor.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:06

christel1857 schreef:
faye1995 schreef:

Mensen die donker zijn zijn géén negers. Neger = zwarte SLAAF. Erg beledigende opmerking die je hier plaatst.
Oh en de 15% gereserveerd voor allochtonen, daarmee worden mensen bedoeld uit het buitenland. Dus duitsers, fransen etc. NIET de turk/marrokaan/afrikaan die een nederlands paspoort heeft. Dus daarmee verkondig je ook behoorlijk foutieve informatie.
Ik vind je post echt ronduit onbeschoft. Mag ook wel ff gezegd worden ;)

Een benaming van zo'n 200 jaar geleden ja??
Sorry maar hoe noem jij deze mensen? zwarten, anders gekleurden, bruine mensen of wat?
Ik snap niet dat mensen zich zo enorm druk kunnen maken hierom, alles is tegenwoordig beledigend kwetsend of weet ik veel wat.
Goed negerzoenen, mij best als ze anders heten jodenkoeken idem... Maakt me niks uit, ze smaken toch hetzelfde

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:33

tegenwoordig mag je gewoon niks meer zeggen,want dan heb je weer allerlei mensen op je dak.

zo,ik ga even een lekkere negerzoen en daarna een jodekoek verorberen :D