Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:13

Ik denk dat er meer loos was dan 1 gil. Volgens de woordvoerder was er een heerschap met een koffer doelbewust uit op verstoring van de herdenking.
In zo'n gespannen situatie met 30 april van vorig jaar in gedachten hoeft er maar 1 idioot te gillen met een verdachte koffer en dan gaat de meute rennen.
Als je daar onder de voet gelopen wordt, mag je blij zijn met slechts een botbreuk.

Arme Trix had het echt even gehad, stond met een trillip het Wilhelmus te zingen. Vond het wel een mooi staaltje familiezin dat ze bijkans door schoondochter en zoonlief het plein op werd gedragen. Haar pumps raakten nauwelijks de straat. :(:)
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 04-05-10 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Miepmiept

Ook ik ben me doodgeschrokken.

Als dit met opzet was dan hoop ik maar dat die vent flink aangepakt wordt. Zodat iedereen dat in ieder geval weet en het voortaan uit zijn hoofd laat. Achterlijk, respectloos gedoe.

amber2202

zie telegraaf,
er vielen hekken om waarbij er mensen ten val kwamen, er was 1 (debiel) die begon als een gek te schreeuwen waardoor mensen dachten dat het schoten waren.
waardoor ze dus in paniek raakte..

Karin

Vala schreef:
Het staat gewoon op teletekst wat er gebeurd is dus hoeft er verder niet over gespeculeerd te worden wat er gebeurd is lijkt mij.

Daar staat heel beperkte informatie. Ik hoor t.z.t. graag wat er nou achter zat.

kehdra

Vala schreef:
Het staat gewoon op teletekst wat er gebeurd is dus hoeft er verder niet over gespeculeerd te worden wat er gebeurd is lijkt mij.

Ik heb geen teletext, wat staat er dan?

zijn er al BEVESTIGDE nieuwsberichten naar buiten gebracht door bijvoorbeeld RIVD oid?

Telegraaf vind ik niet direct betrouwbaar :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:14

Dat één man het nou allemaal weer moet verstoren. Door een zo'n persoon kan heel Nederland wantrouwiger worden bij dit soort dingen. Ik vind het gewoon ongelooflijk dat er mensen zijn die ons land naar de vernieling helpen op deze manier.

Giolli
Zeg maar Ber!

Cayenne schreef:
Talida schreef:
Lekker suf dat Balkenende niet even wat zegt behalve zn van te voren geplande toespraakje

Tijdens dodenherdenking wordt er niet van het protocol afgeweken hoor.
Wat vreemd dat mensen wegrennen van iemand die flauw valt.

Dat is helemaal niet vreemd.
Als er iemand achter je staat, en die wordt onwel, waardoor er mensen gaan gillen bijvoorbeeld
en/of door die meneer/mevrouw die onwel is geworden, tegen een hek aan klapt, en dat hek valt op.
Geen wonder dat mensen dan schrikken na koninginnedag.
Dan krijg je paniek en gaan mensen gillen/schreeuwen.
Daardoor krijg je idd het domino effect dat mensen gaan rennen, als jij 4 meter verderop staat van de man/vrouw die is flauwgevallen
en achter je gaan mensen rennen, is het niet zo vreemd dat je dan tuurlijk ook mee gaat rennen.
Zo gaat het door en door en door, en krijg je dus dit. :)

Helemaal niet vreemd dus.. wel erg vervelend!

amber2202

TELEGRAAF.NL

tootje71

Ook bij mij schoot meteen door mijn hoofd "nee he weer zo'n gek" en vervolgens gierde de adrenaline door mijn lijf..

Helaas lopen mensen in angst alles en iedereen omver ook kinderen ... :\ en helaas zijn ook die nu weer gewond geraakt..

Ik vraag me af waar het heen gaat in dit land er komen steeds meer gekken bij bah bah bah en nog eens bah...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:15

Anthea schreef:
Ik zeg nergens dat ik wel zou blijven staan, het verbaast me gewoon dat door 1 gil iedereen gaat rennen. :?

Denk je even in. Je staat in een grote menigte, je hebt Koninginnedag 2009 nog op je netvlies staan. Het Koningshuis is aanwezig. Er staat een man naast je die uit het niets begint te schreeuwen en een raar koffertje in zijn handen heeft.... terwijl de twee minuten van stilte nog niet voorbij zijn.
Mijn reactie zou ook schrikken zijn, ik spring opzij, duw iemand aan, die duwt tegen twee mensen aan, die duwen tegen mensen aan, iemand valt om en gilt, nog meer mensen schrikken en springen opzij...

Ik vind het dus niet zo verbazingwekkend ;)

amber2202

Paniek bij herdenking AMSTERDAM - De duizenden belangstellenden bij de nationale Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam zijn na twee minuten stilte opgeschrikt door paniek.

Foto: Ronald Bakker
Foto: ANP
Foto: ANP
Ads door Google
8 kilo eraf in 12 dagen
Nieuw: De originele citroensap-kuur vet-doder nr. 1, nu als capsules!
Citroensap-Slankkuur.eu
Virenze Internettherapie
Professionele behandeling van psychische klachten via internet
http://www.virenze-internettherapie.nl
Paniek?
Voorgoed Verlost Van Paniek, Stress, Burnout & Depressie...
http://www.StressVrij.com
Er werden knallen gehoord en in de verwarring ontvluchtten velen van hen de Rokinzijde van de Dam. De klappen werden veroorzaakt door omvallende hekken. In de verwarring kwamen enkele bezoekers, vooral kinderen, ten val. Zij konden ter plaatse worden behandeld.

De koninklijke familie, die tijdens de verwarring snel het paleis op de Dam binnen werd geleid, kwam na 4 minuten weer naar buiten om de ceremonie te hervatten. Koningin Beatrix en haar gevolg werd ontvangen met applaus.

Volgens ooggetuigen was een grote groep mensen van schrik in beweging gekomen nadat iemand in het publiek begon te schreeuwen. ,,Dat was een orthodox-Joods uitziende man, zo'n type met krullen, die zonder aanwijsbare oorzaak als een dolle begon te schreeuwen, ter hoogte van Madame Tussauds. Een andere omstander sloeg de man, waarschijnlijk om hem stil te krijgen, waarna de schreeuwende man meteen door de politie werd afgevoerd. En toen ontstond pas de paniek,'' aldus een Amsterdamse die vlak naast de oorzaak van het rumoer stond. De paniek leidde uiteindelijk tot het omvallen van dranghekken en gewonden.

Ook Telegraaf-columniste Selale Dogan was ooggetuige van de kettingreactie: ,,Ineens begon een man een halve meter achter mij heel hard te schreeuwen." Dogan zag een andere man in reactie op het geschreeuw bovenop de man springen. "Iedereen om me heen reageerde angstig en gespannen. Meer mensen begonnen te schreeuwen en duwen. Mensen probeerden weg te komen van de plek waar we stonden - een grote chaos ontstond. Niemand wist echter wat er exact aan de hand was."

Ook ooggetuige Fenna Breitbarth stond vlakbij hoorde een man van 'een jaar of veertig' schreeuwen. "Iedereen raakte in paniek." Ze werd met een groep vriendinnen tegen een muur gedrukt door de mensenmassa. "Kleine kinderen werden omvergelopen, ik ben mijn schoen kwijt."

Premier Balkenende sprak na afloop van de ceremonie van een bewuste poging om de herdenking te verstoren.

In Amsterdam was tijdens de nationale herdenking een noodverordening van kracht. Ook had de gemeente de omgeving van de Dam tot veiligheidsgebied benoemd, waardoor onder meer de politie meer bevoegdheden krijgt om de openbare orde te bewaken. De maatregelen gelden ook voor het 5 meiconcert op de Amstel.

Voorafgaand aan de stilte legden de koningin en de prins een krans bij het Nationaal Monument. Duizenden belangstellenden woonden de dodenherdenking in de hoofdstad bij. Ook werden na de twee minuten bloemenkransen neergelegd door onder anderen vertegenwoordigers van diverse organisaties van oorlogsgetroffenen, de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, een afvaardiging van de ministerraad en de waarnemend burgemeester van Amsterdam.

De 16-jarige Luc Stefelmanns, winnaar van de poëziewedstrijd Dichter bij 4 mei, droeg een gedicht voor. Daarna sprak demissionair premier Jan Peter Balkenende over Miep Gies, de helpster bij de onderduik van Anne Frank en de andere bewoners van het Achterhuis. Zij stierf enkele maanden geleden. Gies beschouwde zichzelf niet als een held maar omschreef haar geschiedenis als 'het verhaal van hele gewone mensen in een buitengewoon verschrikkelijke tijd'. En dat het ook aan alle gewone mensen is te voorkomen dat een vergelijkbare periode terugkeert.

„Die gewone mensen, dat zijn wij”, aldus de demissionair premier. „Wij houden de herinnering aan alle Nederlandse slachtoffers levend. Aan de weerloze burgers die omkwamen door vervolging, gebrek en geweld.”

dynamiek

Het schijnt idd geen Nederlander te zijn! dus een enkele voetreis terug naar zijn eigen land zou het beste zijn!

Shadow0

tootje71 schreef:
Ik vraag me af waar het heen gaat in dit land er komen steeds meer gekken bij bah bah bah en nog eens bah...

En we geven ze alle ruimte door zo makkelijk in paniek te raken, door er zo'n rel van te maken, door er zo op in te gaan. Zulke mensen willen aandacht - en ze worden ruimschoots beloond.

amber2202

Re: Rare situatie bij de Dodenherdenking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:16

Dat was een orthodox-Joods uitziende man, zo'n type met krullen

zoals ze m hierboven beschrijven in de tekst.. :P
Fijne vent!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:17

amber2202 schreef:
TELEGRAAF.NL

Vind ik niet zo betrouwbaar.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:17

Jacimatho schreef:
Ik denk dat er meer loos was dan 1 gil. Volgens de woordvoerder was er een heerschap met een koffer doelbewust uit op verstoring van de herdenking.
In zo'n gespannen situatie met 30 april van vorig jaar in gedachten hoeft er maar 1 idioot te gillen met een verdachte koffer en dan gaat de meute rennen.
Als je daar onder de voet gelopen wordt, mag je blij zijn met slechts een botbreuk.

Arme Trix had het echt even gehad, stond met een trillip het Wilhelmus te zingen. Vond het wel een mooi staaltje familiezin dat ze bijkans door schoondochter en zoonlief het plein op werd gedragen. Haar pumps raakten nauwelijks de straat. :(:)

Waar heb je dat van 'heerschap met koffer' vandaan?

Balkie zei wel dat er een koffer stond, maar neit dat er iemand mee aankwam lopen om de rust te verstoren...

iemand nog andere bronnen als telegraaf? dat roddelblad vind ik niet betrouwbaar.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:18

Marit_Kizz schreef:
Dat één man het nou allemaal weer moet verstoren. Door een zo'n persoon kan heel Nederland wantrouwiger worden bij dit soort dingen. Ik vind het gewoon ongelooflijk dat er mensen zijn die ons land naar de vernieling helpen op deze manier.

Jammer dat ze die gozer opgepakt hebben... had veel liever gehad dat 'iemand' hem even flink te grazen had genomen vanavond. Niet alles is nog bekend maar als deze gozer puur uit was op het verstoren van de dodenherdenking dan mag hij wat mij betreft alle schaafwonden, beurse plekken oplopen en alle botten breken van iedereen die vanavond door zijn smerige actie gewond is geraakt.

Karin

dynamiek schreef:
Het schijnt idd geen Nederlander te zijn! dus een enkele voetreis terug naar zijn eigen land zou het beste zijn!

Heb je zijn paspoort gezien? :?

Ik vind die reactie behoorlijk kort door de bocht.

Polly_

dynamiek schreef:

Nou dat vind ik wel heel erg grof.. Ik zou eerst wel eens precies willen weten wat nou de reden was waarom hij zou schreeuwde. :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:19

Ahtnamas schreef:
Jammer dat ze die gozer opgepakt hebben... had veel liever gehad dat 'iemand' hem even flink te grazen had genomen vanavond. Niet alles is nog bekend maar als deze gozer puur uit was op het verstoren van de dodenherdenking dan mag hij wat mij betreft alle schaafwonden, beurse plekken oplopen en alle botten breken van iedereen die vanavond door zijn smerige actie gewond is geraakt.
Meen je dat nou serieus? Dus jij lost geweld met geweld op?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:20

Karin schreef:
Vind ik niet zo betrouwbaar.

Idd :n
Ik zou uberhaupt niets betrouwbaar achten vandaag. Een fatsoenlijk onderzoek vereist minimaal een paar uren - een grondig onderzoek eerder weken. Nu wordt er elke 5 minuten iets geroepen en de nieuwsberichten worden aangepast terwijl je ze leest.

(Iemand '1984' nog gelezen?)

Misschien kunnen we beter even wachten tot morgen voor we uberhaupt iets aannemen.

PS: amber, misschien is het handiger om de volgende keer in elk geval de reclame uit het bericht te knippen.

Mandyy

Karin schreef:
dynamiek schreef:

Heb je zijn paspoort gezien? :?

Ik vind die reactie behoorlijk kort door de bocht.

Vind ik van wel meer reacties. De beweegreden is toch nog niet bekend?
Misschien dat eerst afwachten, voor je een echte mening kunt formuleren.

CtjeLief

'het is geen Nederlander'

Ik zat erop te wachten.. zucht..
Mensen, misschien is het verstandig om eerst de officiele berichten afwachten voordat we met deze negatieve beeldvorming beginnen...... Iedereen speculeert en wat is het nut ervan? Iedereen is ervan geschrokken en dat is logisch, maar laten we geen dingen roepen die nog helemaal niet officieel bevestigd zijn..

Maar dat is mijn mening

Vala

Hij heeft in ieder geval al bereikt dat er 13 pagina's op Bokt aan gewijd worden inclusief beledigende reacties naar elkaar. Applaus! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:21

Het maakt niet zoveel uit of het een Nederlander is of niet..
Dat maakt de situatie niet minder erg.