Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:18

Snoevie schreef:
Snoevie schreef:
volgens mij heeft ze dat al vaker gedaan,maar ik ben even kwijt of het nu in dit topic was

sorry als ik t mishad,maar ik dacht dus dat het in dit topic stond

excuses

Nee joh, geeft toch niet ik kan het ook mis hebben :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:26

Ik heb voor nee gekozen.

Als ik een bedrijf heb wil ik het recht hebben om zelf te bepalen of er mensen met hoofddoeken/tatoeages/keppeltjes/kruisje om de hals werken of niet, omdat ík wil kunnen kiezen welke persoon het beste binnen het bedrijf past.

Als er iemand anoniem zou solliciteren zou ik bij voorbaat al denken dat diegene iets te verbergen heeft en denkt gediscrimineerd te worden. Ik heb problemen met mensen die zichzelf als slachtoffer zien dus ik zou diegene bij voorbaat al niet op gesprek laten komen.

Om maar weer even ontopic te gaan :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:29

Peppertree schreef:
Als er iemand anoniem zou solliciteren zou ik bij voorbaat al denken dat diegene iets te verbergen heeft en denkt gediscrimineerd te worden. Ik heb problemen met mensen die zichzelf als slachtoffer zien dus ik zou diegene bij voorbaat al niet op gesprek laten komen.

En als iedereen anoniem zou solliciteren en je het dus moet doen met de gegevens uit het CV (werkervaring etc)?

Snoevie

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:30

dan kan je niet anders natuurlijk!

maar ik hoop dat die regel niet doorgevoerd wordt,persoonlijk

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:32

Als ik pertinent niet iemand met een hoofddoekje binnen mijn bedrijf zou willen hebben....en diegene komt op gesprek, zou ik deze na dat gesprek wel afwijzen.

Zelfde geldt voor iemand met tatoeages, natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:41

Maar die dingen staan allebei niet in het CV of de brief. Dus hoe zou je daarop selecteren, vooraf? Zou je een Turkse naam voldoende reden vinden om aan te nemen dat diegene wel een hoofddoekje zal hebben? Concreter gezegd: wat biedt de naam uberhaupt voor interessante informatie, wat voegt het toe aan een sollicitatie?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:50

Heb je gelijk in.

Alleen denk ik dat het voor de echt 'lastigere' werkzoekenden niet veel zou uitmaken of de werkgever van te voren weet of er iets 'aan de hand' is met de werkzoekende of niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:56

Shadow0 schreef:
Maar die dingen staan allebei niet in het CV of de brief. Dus hoe zou je daarop selecteren, vooraf? Zou je een Turkse naam voldoende reden vinden om aan te nemen dat diegene wel een hoofddoekje zal hebben? Concreter gezegd: wat biedt de naam uberhaupt voor interessante informatie, wat voegt het toe aan een sollicitatie?

Nou je kan zo'n naam eens googlen :Y) .

Het lijkt mij trouwens niet zo effectief anoniem solliciteren als je hier leest dat mensen na jaren dienst worden ontslagen vanwege een hoofdoekje dan zal dat bij zo'n eerste gesprek ook wel gebeuren. Je krijgt je voet tussen de deur ja, maar dat betekend niet dat iemand die van te voren heeft besloten een vrouw aan te nemen dan een man aan zal nemen. zo'n gesprek is dan toch meer voor de show. Ik ben tot nu toe trouwens altijd binnen de eerste minuut van mijn solicitatie gesprekken aangenomen :o dus bij laag opgeleidde (bij) banen zal het weinig verschil maken. Toen ben ik ook alleen op mijn blauwe ogen en ABN aangenomen namelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:03

liedje89 schreef:

En dan ben je dus in het nadeel als je een naamgenoot hebt die ooit rottigheid uitgehaald heeft en per ongeluk voor jou aangezien wordt, of een zeer exclusieve naam hebt waardoor alles te vinden is, terwijl een Jan de Vries in feite ook anoniem solliciteert - want die is niet te googlen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:07

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:

En dan ben je dus in het nadeel als je een naamgenoot hebt die ooit rottigheid uitgehaald heeft en per ongeluk voor jou aangezien wordt, of een zeer exclusieve naam hebt waardoor alles te vinden is, terwijl een Jan de Vries in feite ook anoniem solliciteert - want die is niet te googlen.

Het is opzich niet zo moeilijk om de juiste te vinden hoor :Y) . Je hebt allemaal voor en nadelen op zo'n solicitatie, maar imo kan je imo ook wel terug vinden als je opleiding +werkervaring kent, heb je toch zo herleid?

Geluk voor de jan de vriezen natuurlijk maar er zijn wel meer dingen die in je nadeel kunnen werken. Hier dus schijnbaar al als het email adres met voornaam/letter.achternaam@mail.com bezet is. Nou dan heb je ook pech als jandevries }:0

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:05

je kan heel wat combi's verzinnen evengoed nog met je naam,door bv een cijfer erachter te plakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 06:56

Weet je wat het probleem is? Anoniem solliciteren of niet: als je iemand afwijst en deze persoon hoort tot een bepaalde groep dan wordt je alsnog beticht van discriminatie en kunnen deze mensen wederom de slachtofferrol in duiken. Het maakt niet uit, je prcedure wordt alleen onnodig lang en wordt dus duurder. Wordt dat ook vergoed?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:35

discriminatie is dus vrijwel niet te meten.

want inderdaad, misschien was de andere sollicitant echt beter dan jij, ookal heeft zij een blanke huidskleur en jij niet. maar misschien is zij juist wel gekozen om haar huidskleur. zal je nooit weten.

maargoed, als je al die moeite doet voor een baan, goede papieren hebt en goede brieven schrijft en gewoonweg niet aan een baan komt.. dan vind ik het niet gek dat er belletjes gaan rinkelen.

of er moet een werkgever zo dom zijn om in een email of op een voicemail te zeggen dat 'jij het niet bent geworden vanwege....bv je hoofddoek/je kleurtje/je geaardheid/je sekse', ondanks dit geen voorwaarde is voor goed functioneren, dan kan je het hard maken. maar de meeste werkgevers zijn slimmer en prima op de hoogte van de wetten lijkt mij... dus bedenken ze wel een andere reden voor afwijzing of geven helemaal geen reden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:16

liedje89 schreef:
Het is opzich niet zo moeilijk om de juiste te vinden hoor :Y) . Je hebt allemaal voor en nadelen op zo'n solicitatie, maar imo kan je imo ook wel terug vinden als je opleiding +werkervaring kent, heb je toch zo herleid?

Geluk voor de jan de vriezen natuurlijk maar er zijn wel meer dingen die in je nadeel kunnen werken. Hier dus schijnbaar al als het email adres met voornaam/letter.achternaam@mail.com bezet is. Nou dan heb je ook pech als jandevries }:0

Het PUNT is dat dit allemaal dingen zijn die niet relevant zijn voor het functioneren van de werknemer. Vooral als de werkgever een eerste selectie maakt (en een hoop brieven in de prullebak kiepert) wordt er vanalles aangenomen zonder dat het wordt uitgezocht. En dus is 'speciaal onderwijs' vaak automatisch afkeuring, maar middelbare school "Bartimeus" niet, omdat de werkgevers meestal niet weten dat dat een instelling is voor blinden en slechtzienden. En als je eenmaal op gesprek bent, dan kun je vertellen dat er niet alleen nadelen zitten aan een werknemer met een handicap, en dat ze de aanpassingen vergoed krijgen, etc.

En als er toevallig een naam staat met een erg buitenlandse uitstraling, zijn er genoeg werkgevers die die brief weggooien, terwijl je in het gesprek gewoon kunt aangeven dat je (bijvoorbeeld) perfect ABN spreekt.

En als je je leeftijd vermeldt zijn er genoeg werkgevers die de brief weggooien, terwijl diezelfde werkgevers niet de moeite nemen om de details in je CV door te rekenen.

En er is bij nader onderzoek misschien best na te zoeken dat de Josien Molenaar die beschuldigd is van fraude NIET dezelfde is als de Josien Molenaar die de brief verstuurt, maar ik betwijfel ernstig of werkgevers daarin zorgvuldig handelen.

Dat is het punt. Werkgevers nemen vaak niet de moeite om zulke sollicitaties zorgvuldig te beoordelen, maar maken de eerste selectie op grond van vluchtig gelezen cv's en brieven, vooroordelen, snelgetrokken conclusies, misschien een snelle zoekactie op Google. En niet op basis van zorgvuldig lezen en beoordelen. En DAT is kwalijk.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:27

ben ik het met je eens! dus eigenlijk is het ook weer een geval van kwantiteit boven kwaliteit. ze willen teveel werk verrichten binnen een bepaalde tijd, snel een selectie maken, snel de sollicitatieprocedure doorlopen. (vind ik ook typisch hollands haha) ergens begrijpelijk, ergens oneerlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:39

Weet ik niet. Als je 4 functies hebt en 180 brieven binnen krijgt dan gaat de brief selectie snel. Dan heb je best kans dat iemand niet op gesprek komt die wel op gesprek had mogen komen als je 4 functies had en 20 sollicitanten.

En dan nog: als je geen hoofddoekjes in je bedrijf wilt dan wijs je iemand gewoon af tijdens het sollicitatiegesprek met een andere reden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:40

jameyskatje schreef:
ze willen teveel werk verrichten binnen een bepaalde tijd, snel een selectie maken, snel de sollicitatieprocedure doorlopen.

Ik weet niet of dat er achter zit. Voor een deel vermoed ik dat mensen zich ook gewoon niet bewust zijn van dat soort dingen en ervan uitgaan dat ze op grond van hun ervaring een goede inschatting maken. Als je jezelf daarin niet regelmatig kritisch bekijkt, sluipen dat soort dingen er makkelijk in. Ik trap daar zelf ook steeds weer in - niets zo verraderlijk als denken dat je het wel kunt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:41

misschien een combinatie van beiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:43

Ik denk dat ik persoonlijk al snel zoiets zou hebben van "die persoon heeft iets te verbergen" als ik een anonieme sollicitatie zou ontvangen. Ik denk dus niet dat het positief zou werken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 19:32

nogmaals: idee is om iedereen anoniem te laten solliciteren, rondom dat idee is eigenlijk de discussie opgebouwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:36

Oh iederéén! Dat had ik nog niet direct begrepen inderdaad :D

Jeetje, dan even zonder oordeel voor of tegen het idee, vanuit het oogpunt van de sollicitant... Lijkt me lastig brieven schrijven, cv opstellen etc! Wat vertel je wel, wat vertel je niet... Hoe maak je 't toch nog een beetje persoonlijk... Etc.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:39

ja dat is wel een punt. maakt anoniem solliciteren het niet direct erg onpersoonlijk? en hoe belangrijk is het om een sollcitatiebrief een een persoonlijk tintje te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:42

Denk heel belangrijk. Zo onderscheid je je, en bovendien, daarop word je uiteindelijk geselecteerd. Bij een goede baas op hoe goed je persoonlijkheid in het bedrijf past, bij andere leidinggevenden op of hij/zij je zelf leuk vindt of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:45

ik ddenk ook heel belangrijk :) :)

ik ben geen eenheidsworst zegmaar, en als ik moet solliciteren dan is het wel verstandig dit van te voren al aan te geven zodat we niet elkaars tijd verdoen :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:46

maar maakt anoniem solliciteren (dus naam en nationaliteit weglaten) een brief direct onpersoonlijk?

misschien kan ik wel 1 van mijn brieven kopieren hier(ga ik nog even over nadenken..).. dan laat ik mijn naam en nationaliteit weg. want ik denk dat de brief toch een persoonlijk tintje kan krijgen zonder naam en nationaliteit, maar ben het wel met je eens dat je er moeilijker een persoon bij kan voorstellen (maar dat was ergens ook de bedoeling haha).