Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:05

Tinkertwink, ik begrijp je betrokkenheid wel hoor en ik snap ook dat je zo fanatiek de verdediging trekt. Er zijn echter een paar dingen die mij opvallen in je posts: AOW is in NL wel voor iedereen, het is niet veel, maar je krijgt het wel. Voor 60 euro per week kun je gewoon elke dag een maaltijd op tafel zetten, maar je misschien niet elke dag met duur vlees. Nee, ik ben ook niet gezond, maar ik weiger de WAO in te gaan zolang ik nog kan werken voor mijn geld, ik hou niet van profiteurs en wil het dus ook niet worden.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

Deels relevant, daarin zal ik je gelijk geven. Schuldontwikkeling en de daaraan gekoppelde strubbelingen zal je misschien ergens (deels) hard kunnen maken door de hoge Euro-prijs op te voeren als een van de variabelen.

Deels niet omdat Wilders' proefballonnetje veeleer te maken heeft met het 'bail-out' plan voor Griekenland en de miljarden die Nederland daarin zal bijdragen met dank aan Jan Kees de Jager. De daaraan gerelateerde onvrede dat 'wij' Nederlanders moeten betalen voor het feit dat de Grieken behalve servies bij bruiloften ook hun eigen glazen hebben ingegooid is de feitelijke reden dat de oekaze van Geert over de Gulden over ons is uitgestort.

En daaraan gekoppeld de idee dat wij beter af zijn zonder de Euro (want duur! OMG) en lekker in onze schulp kruipen door uit de EU te stappen en die gemene boze buitenwereld ten oosten van Winterswijk en ten zuiden van Eijsden te laten.

Daarin ontspon zich de eigenlijke discussie.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:53

Anya : Goed K*T de ziekte van Lyme...heb het zelf ook en heb vier kiddo's (de vierde was ik van in verwachting toen lyme ondekt werd...een vreselijke tijd). Ik begrijp wat je bedoeld met het werken. Ook ik, toen ik te horen kreeg dat ik meniere had (evenwichtsstoornis) heb mezelf bijeen gepakt en gezegd dat ik nooit van de staat en de burgers wilde leven. Ik heb een opleiding SPW gedaan maar kan daarin dus niet werken. Ondertussen ben ik tekstschrijfster wat soms erg vervelend is door de later bijgekomen lyme (bij mij uit het voornamelijk in reuma klachten in handen, pols, knieen en rug met daarnaast vermoeidheid.)

Ik verdedig juist zo omdat het gewoonweg niet allemaal over een kam te scheren is. Zowel verslavingen, problemen zoals verminderd inkomen en problemen door andere zaken. Ja ...ik vind dat veel mensen te veel willen en een te hoge stand van leven aanhouden. Die zijn dom! En ja die mogen van mij ook best op de blaren zitten.

Wel is het zo...om even op de Euro terug te komen...een feit dat er sinds de komst van de Euro meer mensen in de problemen raakte wat ik ergens dus niet gek vindt. Lonen werden de helft (in tekens) minder terwijl de prijs voor een brood gewoon het tekentje ervoor veranderd werd...dat vind ik heel erg en dat is wat velen van ons wel weten maar niet bij stilstaan. Zeker de generatie van nu niet die eigenlijk niet anders weten dan lonen in Euro's te krijgen en ook weer uit te geven...zij zien en "voelen" het verschil niet echt meer.

Anoniem

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:01

Tinkertwink, dat van dat brood is gewoon niet waar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:06

Verder begrijp ik niet wat al die persoonlijke misère met het terug willen hebben van de gulden van doen heeft, want ik zie niet in dat daar dan iets ten goede zou veranderen, integendeel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:18

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:23

Je hebt toch de supermarktoorlog gehad waardoor alles juist wat goedkoper werd?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:30

Die was in 2008, kun je zo checken op het statje van het cbs
de prijs van brood stijgt daar juist.. kortom stunten met brood deden ze niet
waarschijnlijk vanwege de dure meelprijzen ;)

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:49

mm nou ik heb anders nooit geweten dat ik per brood (in de guldentijd) 4 gulden moest betalen hoor....nu is een bruin brood bij de bakker toch echt 2 euro.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:50

per kilo!!

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:10

ik betaal werkelijk bij de bakker hier in BE (eender welke) 2 euro per brood en als je ziet dat er hier 2 per dag doorheen gaan :s kijk maar eens naar de prijzen denk dat er op internet wel iets over te vinden is.

is overigens ook niet voor niks dat ik nog steeds liever in NL mijn maandelijkse boodschappen doe en alles in de vriezer gooi ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:16

Ik kan me ook niet voorstellen dat je in Belgie ooit vier gulden voor een brood hebt betaald :D

Over de belgische prijsontwikkelingen durf ik niks te zeggen, maar zou die zo afwijkend van de nederlande zijn?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:19

ik ben van Nederland ;) Woon nu 3 jaar in BE en de lonen zijn schokkend laag maar de boodschappen schokkend duur :)

Staan wel andere voordelen tegenover uiteraard maar daar heb ik zo weinig aan (allochtoon he heb een roze kaart hihi) Mijn man is overigens Belg en kon niet wennen in NL

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:53

TinkerTwink schreef:
[...]
Wel is het zo...om even op de Euro terug te komen...een feit dat er sinds de komst van de Euro meer mensen in de problemen raakte wat ik ergens dus niet gek vindt. Lonen werden de helft (in tekens) minder terwijl de prijs voor een brood gewoon het tekentje ervoor veranderd werd...dat vind ik heel erg en dat is wat velen van ons wel weten maar niet bij stilstaan. Zeker de generatie van nu niet die eigenlijk niet anders weten dan lonen in Euro's te krijgen en ook weer uit te geven...zij zien en "voelen" het verschil niet echt meer.

Lonen zijn marktconform hier in Nederland en worden geïndexeerd aan inflatiecijfers en prijsontwikkelingen. Je kunt dus, op korte termijn, wellicht 'overvallen' worden door prijsstijgingen, op de lange termijn zal je loonsontwikkeling dit verschil nivelleren (ongedaan maken). Tot de volgende prijsstijging die weer gecompenseerd wordt enz. enz.

Je hebt een punt als je had gezegd dat de uitkeringen deze ontwikkelingen niet, nauwelijks of in ieder geval zéér traag volgen en dat daarin veel mensen in de knel raken. Je loon 'door de helft' in tekens betekent voor geen moment dat je dus minder verdiend, alleen de naam van het beestje is anders. Netto blijft het dus hetzelfde.

Gedurende tenminste een jaar waren prijzen altijd dubbel: wettelijk verplicht in guldens en euro's; zo kon iedereen wennen aan de nieuwe munt en zien dat hij of zij niet geflest werd. Dus dat het Fl teken op een prijskaartje zomaar in € werd omgezet is een Urban Myth, die evenwel zo hardnekkig is dat velen hem klakkeloos voor waar aannemen.

Voor de generatie van nu die alleen de euro kent heeft de gulden slechts nog ten hoogste een curieuze waarde; die raar uitziende munten die je oma (met die prikkelsnor) nog op haar dressoirtje heeft liggen en je af en toe toestopt met de toevoeging "hier heb je een kwartje, jongen, ga er maar wat moois voor kopen"

Dat velen de reële waarde van geld niet kunnen inschatten kan je absoluut niet aan de euro wijten. Dat konden ze met de gulden ook al niet. Een simpel woord is daarvoor: kapitaalbalans.

In het kort: Inkomsten en uitgaven moeten elkaar in evenwicht houden. Iemand die netto bedrag X binnenkrijgt per maand kan dus nooit meer uitgeven dan er binnenkomt. Tenminste, niet iemand met een verstandige kijk op uitgavenbeheer. Je kan dus maximaal bedrag X weer uitgeven maar dan neem je al een groot risico: je hebt geen buffer. Onverwachte zaken, tegenvallers, prijsstijging die je loon nog niet volgt betekent dat je bedrag Y zal uitgeven. Wat je dus niet hebt.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:04

mee eens maar als je niks hebt om uit te geven en je krijgt rekeningen is de som makkelijk gemaakt maar dan in de min.
Er zijn er helaas echt die zo zitten, wachtende op uitkering, wachtende op lonen die niet of te laat komen en ook wachtende op wao wat te lang duurt en sorry..niet altijd met terugwerkende kracht worden uitbetaald :s

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:04

Anya schreef:
Die was in 2008, kun je zo checken op het statje van het cbs
de prijs van brood stijgt daar juist.. kortom stunten met brood deden ze niet
waarschijnlijk vanwege de dure meelprijzen ;)

ik denk omdat mensen toch wel brood kopen, maakt niet uit wat het kost :)

gestunt word er altijd met productien die je kan vervangen voor een ander product.

het enige wat altijd duurder word zijn de producten waar mensen niet zonder van kunnen. benzine, electra, gas, zorgverzekering, brood :), toiletpapier, melk :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:05

Maar het brood werd nu juist niet duurder Kim (zie statje over de jaren m.b.t. de prijs van Kim). Het idee bij mensen is dat brood duurder is geworden. Maar het is niet zo.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:25

Je kunt ook 3 broden (dacht ik of iig 2) voor 2 euro bij de AH kopen :)
En dat is toch stukken goedkoper dan 2 euro per brood :D

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:43

Zoals ik al zei in NL ja...daarom ga ik daar ook mijn boodschappen doen (overigens niet bij AH maar bij Lidle waar een brood 47 ct kost)
Hetzelfde brood kost hier bij de Lidl 78 ct :s

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:46

Wie gaat er dan ook in Belgie wonen :')
Hihi grapje hoor :=

Dan ben ik wel benieuwd hoe het komt dat het in Belgie zoveel duurder is.... Hogere inkoopprijs??

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:51

Ik betaal voor een half brood 0,89 cent.
Aan de ene kant mag die gulden weer terug, ik reken nog vaak om. Aan de andere kant, het is wel makkelijk op vakantie.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:06

lol ja mijn man he en dan ben je ergens genoodzaakt mee te gaan ;)

Er is wel een reden voor, afvalstofheffing ed kennen ze hier niet. Ook statiegeld op flessen uit de supermarkt is niet van toepassing (behalve bieren en zo bij grotere inkopers) Zo betaal je dus de belasting over het afval en de verwerking ervan al in het product.

(moeten we wel nog steeds dure speciale vuilniszakken aanschaffen om onze rommel uberhaupt aan de straat te mogen zetten maar goed ;) )

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:12

Hmm raar land dat Belgie.
Dan is het toch beter net als Duitsland om op alles statiegeld te doen. Daar heb je zelf op sommige blikjes statiegeld :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:54

Wilders is van de pot gerukt, dat gaat miljarden kosten en dat mogen wij allemaal weer gaan betalen. Een beter idee is Griekenland maar terugzetten naar de Drachme, net als andere landen die zich financieel misdragen hebben.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:57

spreekt voor zich toch?
je moet geen dingen uit het verleden weer terug halen vind ik dus ook de gulden niet.

Alet74 schreef:
Ik denk niet dat de Euro nu zoveel met de economische crisis te maken heeft Kensha.

Wollie27: ik heb geen idee wat je bedoelt, kun je het toelichten of opnieuw formuleren?