DE Nederlandse cultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bestaat DE nederlandse cultuur? leg uit...

ja
87 (66%)
nee
43 (33%)

Totaal aantal stemmen: 130

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:13

Heino schreef:
Interessant stukje Polly! :)

Dank je.
Had een 8.9 op het tentamen dat over deze stof ging.... :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:19

Nicolletje schreef:
polly2 schreef:
Volgens onderzoek dat in vele, vele landen (74) is uitgevoerd en in een boek an Hofstede is uitgelegd, zit het zo met de Nederlande cultuur:

Ik heb daar ook weleens wat van gelezen en je merkt het pas, als je met een (in mijn geval) Slowaak thuiskomt en daar ook op visite gaat, wat nou de Nederlandse cultuur is en hoe verschillend dat is met (in mijn geval) de Slowaakse cultuur.

Het Nederlands-zijn zit er bij mij te diep in, en bij hem het Slowaak-zijn, dus het is behoorlijk misgelopen.

Dat kan heel logisch zijn dat het misloopt. En dat cultuur heel diep zit is ook logisch.
Als kind word je geboren in een gezin dat een bepaalde cultuur naleeft. Je weet als kind niet beter dan dat de wereld zo is, als wat daar gebeurt. As je groter wordt, ga je naar school en die school draagt vaak ook dezelfde cultuur uit. Zo raak je geconditioneerd op de dingen die met je cultuur te maken hebben.
En dat kan in hele simpele dingen zitten, in sommige landen maak je een buiging bij elkaar begroeten en is het uit den boze iemand een hand te geven. In andere landen is het heel raar als je zou buigen en super onbeleefd als je geen hand geeft....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:20

AlexandraM schreef:
- we dragen klompen
oja ik zie nooit mensen hier met klompen aan :P

Dat komt omdat je mij niet kent! Ik (en ijn man ook), heb bij het werk op het erf heel vaak klompen aan. Makkelijk...kun je zo even uit doen als je in huis moet zijn!

Ingmar_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:56

Ik ben zelf een fantieke Nederlander, ben trots op Nederland en ik ben pro-monarchie. Ik zal ook altijd Nederlander blijven. Ik denk ook wel dat de Nederlandse Cultuur bestaat :j

*En dit gaat dan Frans studeren in september :')

Snoevie

Re: DE Nederlandse cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:16

dat kan toch prima samen :D

ik vind frans ook een prachtige taal,en ik beheers het nog wel enigzins van de middelbare school,maar ik zit er ook aan te denken een studie frans te volgen

Ingmar_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:17

Haha jawel, maar ik wil ook emigreren denk ik :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:21

ik vind ook dat de nederlandse cultuur bestaat.. we hebben zo ons eigen eten, hierbij denken aan, patat, stampot boerkenkool met worst, droge worsten, pindakaas en hagelslag, speculaas, drop enz.

we hebben ook zo onze eigen feestdagen.. alleen al Koninginnedag. is er uberhaupt ergens anders op de wereld een land waar de koningin dan zo dicht bij het volk komt? de koningin tussen de mensen loopt en daarbij steden of dorpen bezoekt. En word er dan een aanslag gepleegt, wil heel nederland (inclusief het koningshuis) dat koninginnedag blijft zoals het was... en in heel nederland word koninginnedag gevierd. over al zijn vrijmarkten..
elfstedentocht toch al weer erg lang geleden dat dat geweest is. maar toch een groot feest als het zover is. heel nederland zit voor te tv of staat langs de kant te kijken. en wanneer het ook nog maar een beetje hard vriest, heeft heel nederland het over dat er misschien wel een 11steden tocht komt. en als er geschaatst kan worden, heb je altijd over al een koek en zopie. daar waar je samen een bakkie koffie kan doen of snert eten.. sowieso is Nederland een schaatsland opzich.
Sinterklaas. wij vieren sinterklaas uitbundig.. laat staan we hebben niet aan alleen pakjes avond genoeg. sinterklaas komt al minstens 2 week van te voren in nederland aan om de schoenen te vullen en elke dag over de daken heen gaan. je hoeft er alleen maar een liedje (ook zo iets vaags, wie gaat er nou een liedje zingen bij eeen schoen 8)7 ) krijg je een cadootje. daarmee zeg ik niet dat sinterklaas geen gezellige tijd is. we hebben pepernoten, speculaas, taai taai en marzepijn.

zo heb je nog onze molens en klompen. die toch echt nederlands zijn. in elk tuincentrum, kun je klompen kopen. en een draaiorgel. ook iets nederlands. staat op straat en maakt geluid en er zijn mensen bij die met een bakje rammelen voor geld..

en dan heb je nog de nederlands zelf. zij die vaak klagen, zeuren en miepen. zij die niet vaak het positieve van dingen in zien en het altijd naar beneden halen. het chagrijnige, als wanneer je in de file staat, de trein vertraging heeft, of de bus te laat is. het valt mij op dat vaak hier de buitenlanders wel blijven wachten. niet geirriteerd op hun horloge kijken omdat de trien 5 min vertraging heeft. buitenlanders hebben meer de intstelling van er gaat altijd wel een volgende.... Nederlanders, die elkaar op straat (wat ik overigens erger vind in het zuiden des lands als hier in het noorden) zo chagarijnig mogelijk aan kijken.. maar ook ons nuchtere houding.. als er niet mis gaat,is het jammer de volgende keer beter.. of agh komt wel weer goed.. tenzij er iets goed mis gaat.. dan zitten we echt goed mis..

wat ik heel tof vind aan ons nederlandse is ons oranje gevoel! altijd en immer weer het oranje.. wanneer er Olympische spelen zijn (wel allleen de sporten waar nederland goed in is), WK, EK of wat dan ook weer voord e deur staat, of wanneer het schaatsseizoen weer begint. kleuren de tribunes overal weer oranje! heel de tribune kent het Wilhelmus uit zn hoofd en word dan ook hard mee gezongen. er zijn maar weinig landen die ons kunnen overtreffen.

Dit alles is voor mij het Nederlandse Cultuur.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:09

Ach joh, elk land heeft toch zijn "cultuur"? Het kan maar een naam hebben.
Een feit is dat elke land zijn eigen gewoonten en gebruiken heeft, die haar inwoners wel of niet doen of horen te doen ( of juist wel natuurlijk ). Of je het cultuur wilt noemen is aan jou.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:26

De vraag is in hoeverre we nationaal bewust zijn. Laten we wel wezen, voor 1568 was er geen sprake van Nederland, daar is toen een dikke 80 jaar voor gevochten. In 1795 hield Nederland weer op te bestaan, om in 1813 weer een doorstart te maken, waarna België in 1830 zich afscheidde en de feitelijke grenzen van dit landje zich afgebakend hadden. De scheiding met België betekende een tweedeling van Brabant en Limburg. het echt nationalisme komt dus pas op in de 19e eeuw, waarbij hele volksstammen zich echt nog niet Nederlands voelden.

Ik denk dat het Nederlands bewustzijn pas echt belangrijk werd in de wereldoorlogen, waarbij Nederland buiten de eerste WO viel en onder de voet werd gelopen in de tweede. De meeste dingen die nu "typisch Nederlands" genoemd worden zijn pas in de jaren 50 en 60 onstaan. Onze cultuur is héél anders dan die van onze opa's en oma's. door de specifieke media in Nederland zijn er ook specifiek Nederlandse dingen gekomen. Neem maar een Paul de Leeuw. Ik kan die man me niet voorstellen in Duitsland of in België. (Eerder in België overigens).

En verder zou ik de cultuur in de Randstad toch heel anders willen noemen dan die in de Achterhoek, om maar een zijstraat te noemen. Cultuur speelt zich meestal af in wat kleinere groepen.

En als je echt wil zien wat de Nederlandse cultuur is, dan moet je maar een tijdje in het buitenland zitten. Ik zit nu eventjes in het Midden-Oosten, maar ik heb jarenlang in Canada en Finland gewoond.

In de "vergelijkbare" culturen als Finland en Canada vallen de verschillen al erg op. Met het midden-oosten is het verschil bijna onbeschrijflijk. En ja, ook een melting pot als Canada heeft een bijzonder specifiek Canadese cultuur. Dingen die alleen in Canada bestaan op het gebied van eten, dagelijkse omgang met mensen en andere rituelen die mensen doen. En al die dingen zijn delen van een cultuur. Maar de verschillen binnen een land zijn vaker groter dan de verschillen van de landen onderling.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 00:35

mooi beschreven joostvangestel! interessant om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:42

polly2 schreef:
AlexandraM schreef:
- we dragen klompen
oja ik zie nooit mensen hier met klompen aan :P

Dat komt omdat je mij niet kent! Ik (en ijn man ook), heb bij het werk op het erf heel vaak klompen aan. Makkelijk...kun je zo even uit doen als je in huis moet zijn!

haha de boerenbond klompen of de echte gele klomp .. :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 06:37

ik heb jaren terug ook nog wel een paar gele klompen gehad,die zaten best lekker warm in de winter

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:51

volgensmij is het maar net wat je als cultuur beschouwt
en die verandert opzich ook wel mee; vroeger was iedereen boer, en nu bijna niemand meer (als je dit cultureel mag noemen)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:45

Polly wat grappig, die stof heb ik ook gehad op de SPH. Bij interculturele communicatie, en jij?
Ik vond het wel mooi om te zien in welk opzicht de diverse culturen afwijken van elkaar. Daarmee ook verontrustend, omdat ik bang ben dat er niet snel een 'samenleven' kan worden bereikt, helaas..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:28

russel schreef:
polly2 schreef:

haha de boerenbond klompen of de echte gele klomp .. :D

De echte klompen natuurlijk....de VV gele klompen. Die zijn voor mensen met een hoge wreef!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:29

milo schreef:
Polly wat grappig, die stof heb ik ook gehad op de SPH. Bij interculturele communicatie, en jij?
Ik vond het wel mooi om te zien in welk opzicht de diverse culturen afwijken van elkaar. Daarmee ook verontrustend, omdat ik bang ben dat er niet snel een 'samenleven' kan worden bereikt, helaas..

Ik studeer deeltijd psychologie (ben al 41 namelijk... :o )
En het vak cultuurpsychologie is onderdeel van die studie.