Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:19

Snoevie schreef:
gore hollander=geen discriminatie
gore chinees=wel discriminatie volgens het anti discriminatie bureau

ik vind beide discriminerend. hoe je het went of keert, je hebt het over een groep. Als je zegt goor kind is het geen discrimineren maar uitschelden, maar zodra er iets bij word betrokken zoals afkomst, land of cultuur, is het in mijn ogen discriminatie, dus ook gore hollander

Snoevie

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:20

dat bedoel ik.
en het stoort me gewoon dat het naar een 'hollander' toe geen discriminatie is,maar naar een 'buitenlander' of iemand van een ander geloof wel

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:22

Snoevie schreef:
discriminatie en uitschelden gaan helaas ook vaak samen,jameyskatje.
en je hebt gelijk,ik zal ook zeker niet alles hier typen waar mijn vader voor wordt uitgemaakt,dan word ik gecensureerd denk ik

mensen zouden eens wat meer wederzijds respect moeten hebben

ik heb het ook gemerkt dat er geen respect is naar mensen die werken in het OV, laatst waren er 2 (even om duidelijk te maken, nederlandse) jongetjes van 14 jaar ofzo, die een buschafeur helemaal verrot schelde omdat ze niet in de bus mochten blijven (eindhalte en bus ging terug naar bassis) zij dachten dat ze op de terugweg eruit konden, niet dus. Eerst onwijs veel herrie schoppen in de bus en dan door hun EIGEN fout een buschafeur uitschelden.... waar gaat het heen... als het hardhandig was geweest had ik de buschafeur te hulp geschoten, maar deze ettertjes kunnen geen kwaat doen gezien ze al uit de bus waren :+ maar ik heb onwijs veel respect voor mensen die dus in het OV werken.... ik reis er dagelijks mee... dus dan zie je het een en ander

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:23

Snoevie schreef:

Dat lijkt me wat te simpel gesteld - maar het gaat volgens mij onder andere om de situatie. Bij discriminatie is er een ongelijke verhouding. Twee dronken malloten die elkaar uitschelden zijn elkaar niet aan het discrimineren. Een werkgever, een portier, een agent, een bestuur, die kunnen allemaal wel discrimineren omdat ze autoriteit hebben.

Als jouw vader dus in China op de bus zou stappen en de buschauffeur zou dan 'gore hollander' roepen en 'm eruit zetten, dan is dat wel discriminatie. Als diezelfde Chinees hier op straat wat gaat roepen, is het dat niet, en als die Chinees hier een restaurant begint en Nederlanders weigert is het dat weer wel.

Verder maakt het niet zo heel veel uit - schelden blijft nog steeds onaanvaardbaar... maar waarom wil je het zo graag ook 'discriminatie' noemen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:24

Snoevie schreef:
dat bedoel ik.
en het stoort me gewoon dat het naar een 'hollander' toe geen discriminatie is,maar naar een 'buitenlander' of iemand van een ander geloof wel

ik word ook wel eens bleekscheet genoemd :+ maar ik lig dan in een deuk :P ik trek het me zelf niet aan wat dat betreft, maar kan me heeeeeel goed voorstellen dat andere het wel doen. Wat dacht je van "gierige hollander" ofzo? die hoor je ook vaak :+ Dan vraagt er een gozertje aan mij "mag ik een sigaret" ... ik "nee wat denk je, ken je niet" ... en dan krijg ik te horen "gierige holander" .... ja dooeeeeiii ga bij je moeder bedelen voor geld, ik ben niet gierig, JIJ want jij probeert te profiteren van andere :+ lol

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:26

klopt hoor,de mensen in het OV zijn ook vogelvrij.

nou ben ik wel erg offtopic gegaan,sorry iedereen

shadow,ik vind het gewoon storend dat er met 2 maten gemeten word.
ik vind discriminatie onaanvaardbaar,en discriminatie is iemand uitschelden/beoordelen op afkomst of geloof of wat dan ook.

waaruit maak je op dat ik dat 'graag' zo wil noemen?
het is gewoon hetzelfde.
ik vind het niet eerlijk dat het minder erg is wat er zo vaak tegen mijn vader geroepen word

de politie moest er een keer aan te pas komen omdat hij bedreigd werd door een stel jongens,en het waren de letterlijke woorden van de politie,dat als iemand om het nederlander zijn uitgescholden word,het geen discriminatie is,maar als iemand word uitgescholden om het chinees zijn wel. dat maakt me gewoon boos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:29

Snoevie schreef:
shadow,ik vind het gewoon storend dat er met 2 maten gemeten word.

Hoezo? Het zijn ook twee verschillende situaties.

Citaat:
ik vind discriminatie onaanvaardbaar,en discriminatie is iemand uitschelden/beoordelen op afkomst of geloof of wat dan ook.

Nee, uitschelden staat niet in de definitie.

Citaat:
het is gewoon hetzelfde.

Nee.

Citaat:
ik vind het niet eerlijk dat het minder erg is wat er zo vaak tegen mijn vader geroepen word

Dat is het ook niet, en schelden en agressief gedrag is en blijft onaanvaardbaar, maar het is gewoon niet hetzelfde als discriminatie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:32

ik snap je beredenering,maar waarom is iemand een gore hollander noemen niet hetzelfde als iemand een gore chinees noemen?vanwege het feit dat mijn vader de chauffeur is en de chinees niet?en als het andersom was wel?(even voor de duidelijkheid,ik noem de chinees gewoon als voorbeeld he)

en het is toch ook discriminatie als ik,omdat ik nederlandse ben,bv niet in een turks theehuis toegelaten zou worden,ik noem maar wat.

ik bedoel gewoon aan te geven dat het ene toch niet minder erg is als het ander,en dat je als nederlander ook gediscrimineerd kan worden

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:38

ik begrijp snoevie eigenlijk wel. maar shadow0 ook. onduidelijk he.

ik denk gewoon dat het niet zo zwart wit is. het verschilt per situatie. niet aangenomen worden om je afkomst is iets anders dan jongeren die elkaar naroepen op straat. wel vind ik dat een niet-nederlander ook geen nederlander mag discrimineren. stel je gaat solliciteren bij de chinees op de hoek, en je wordt afgewezen op basis van afkomst.. is dit dan discriminatie? de 1 zou zeggen ja. de ander zou zeggen, nee, je past gewoon niet in het team. of een nederlander uit het noorden die compleet wordt genegeerd in zijn nieuwe straat in het zuiden.. niet benaderd voor buurtkwesties, feesten, bbq's en weet ik het..
een moeilijk iets, daarom probeer ik het niet zo zwart-wit te zien.

maar misschien dat CtjeLief hier wel meer over kan vertellen!! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:39

ja ik ben het wel met je eens dat het wel verschilt per situatie.

maar even nog over je stukje. als ik een buitenlands iemand niet aanneem in mijn nederlandse lunchroom omdat diegene dan volgens mij bv niet in het team zou passen,dan is dat toch ook geen discriminatie,zo bedoel je het dan toch?(met het stukje over de chinees)

zoja,dan snap ik shadow ook wel. ik zie ook gewoon graag dat iedereen gelijk behandeld word,buitenlander of nederlander

mensen moeten elkaar gewoon niet beoordelen op afkomst of geloof ;)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 25-04-10 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:40

Ik heb alleen de eerste bladzijde gelezen, het valt me op dat er mensen zijn die dus vinden dat hoofddoekjes écht niet kunnen. Alleen bekijk het nu eens van een totaal andere kant; mijn moeder droeg ook een hoofddoekje, niet vanuit geloofsovertuiging maar omdat ze kaal was door haar ziekte. Ik denk dat jullie nu zullen zeggen dat dat wel oké is, maar waarom is niemand tegen deze rede en wel tegen als iemand uit geloofsovertuiging een hoofddoekje draagt? Diegene met een geloof kiest er zelf voor om een hoofddoekje te dragen, zo koos mijn moeder er ook zelf voor om een hoofddoekje te dragen, ze kon natuurlijk ook kiezen voor een pruik.

hierboven trouwens, volgens mij wijkt discriminatie en uitschelden wel wat af van het onderwerp hoofddoekje?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:41

klopt, maar toch is dat vaak het eerste wat je van iemand ziet. en de 1e indruk blijft vaak hangen. het is inderdaad een kunst om verder te willen(want je moet het ook maar willen) kijken dan die 1e waarneming.

agja, en gelukkig gebeuren er nog zoveel leuke dingen in onze maatschappij, moeten we ook niet vergeten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:42

we waren even offtopic gegaan ;)

geeft toch niet?nu weer ontopic :)

en zeker gebeuren er ook gelukkig goede dingen,helemaal mee eens,die moeten we niet vergeten!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:50

Citaat:

Ondanks dat het offtopic is, wil ik toch nog even kort reageren.
Ten eerste: ik heb echt ontzettend goed en leuk werk, zou me geen fijnere baan kunnen voorstellen.

Ik heb hiervoor 5 jaar als klachtenbehandelaar gewerkt en kreeg natuurlijk wekelijks zulke meldingen binnen. Om op bovenstaande quote te reageren: beide gevallen geen discriminatie.

Dit valt wettelijk gezien onder belediging. En dat is soms ook de frustratie van ons werk: je hebt namelijk gevoelens EN gevallen van discriminatie. Maar wettelijk gezien kun je soms weinig uithalen. (wel proberen we dan aan te sturen op bijv. een bemiddelingsgesprek als dit mogelijk is, maar juridisch kun je er niets mee)

Zou er worden gezegd: je bent goor WANT je bent een chinees (of Nederlander), of alles Nederlanders of Chinezen zijn goor, dan is er wel sprake van discriminatie omdat je dan een groep aanspreekt en hierop dus onderscheid maakt. Klinkt heel krom maar helaas werkt het wel zo..

Mocht iemand nog vragen hebben stel ze gerust hoor!
En dus ook mag een docent met een hoofddoek niet worden geweigerd op een openbare school. (ook dit soort klachten heb ik in het verleden behandeld, en altijd gewonnen, wat in mijn ogen ook volkomen terecht is!)
Een Christelijke school mag in sommige gevallen (niet altijd!) een docent (of leerling) met een hoofddoek wel weigeren als dit is vastgelegd in statuten.. (komt nog meer bij kijken maar dit is het in grote lijnen)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:15

jameyskatje schreef:
als je niet het risico wilt lopen een lerares of dergelijk met een hoofddoek tegen te komen op een openbare school.. dan zou je in mijn ogen juist niet naar een openbare school moeten gaan. kies dan voor een christelijke school bijvoorbeeld. openbaar = voor iedereen. heb ik een paar pagina's terug gequote van internet

Dan komt het er dus op neer dat je als niet-moslim bewust moet gaan kiezen voor een christelijke school om moslims te vermijden?
dat is een omgekeerde gang van zaken he!
ik heb er geen enkel probleem mee dat (praktiserende) moslims lesgeven op islamitische scholen,
maar op openbare scholen moeten ze zich echt wel aanpassen, die zijn 'neutraal' en vrij van godsdienst, daar hoort een hoofddoek dus niét bij.
daar wordt niet voor niets zedenleer gedoceerd ipv godsdienst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:33

JL, als die (praktiserende) moslima haar hoofddoek af doet, is het het toch nog steeds een (praktiserende) moslima?

En ik vroeg het al eens eerder, ziet 'men' een moslim/moslima (of iedereen met een beetje noord afrikaans uiterlijk) zónder hoofddoek/baard ineens als christen, hindoe of neutraal?
Lijkt me niet, de associatie met de Islam en de vooroordelen zijn er toch wel, hoofddoek of geen hoofddoek.
Dus die volledige neutraliteit die gewenst wordt, lijkt mij gewoon niet haalbaar.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:34

Volgens mij missen sommige mensen het begrip 'openbaar'!!
Jameyskatje heeft gelijk als zij zegt dat mensen die een hoofddoek willen mijden dan idd naar een bijv. christelijke school zouden moeten gaan. Openbaar is juist bedoeld voor iedereen, van welk geloof dan ook..

CtjeLief

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:35

Goed gezegd Kanelly

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:36

Ieder zijn geloof.
Waarom wordt hier zo'n ophef over gemaakt?

Het dragen van hoofddoekjes? Jemig er zijn zoveel andere ergere dingen. Ga je daar druk om maken ;)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:37

Waarom zou het niet mogen....?

Vroeger liepen onze oma's ook met een hoofddoekje om...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:43

_JL_ schreef:
Dan komt het er dus op neer dat je als niet-moslim bewust moet gaan kiezen voor een christelijke school om moslims te vermijden?

Ik denk dan ook dat het tamelijk kwalijk is als je moslims wilt vermijden.

Citaat:
ik heb er geen enkel probleem mee dat (praktiserende) moslims lesgeven op islamitische scholen,
maar op openbare scholen moeten ze zich echt wel aanpassen, die zijn 'neutraal' en vrij van godsdienst,

Neutraal is NIET automatisch hetzelfde als 'vrij van godsdienst'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:44

CtjeLief schreef:
Volgens mij missen sommige mensen het begrip 'openbaar'!!
Jameyskatje heeft gelijk als zij zegt dat mensen die een hoofddoek willen mijden dan idd naar een bijv. christelijke school zouden moeten gaan. Openbaar is juist bedoeld voor iedereen, van welk geloof dan ook..

En wat met de mensen die geen behoefte hebben aan geloof? Jammer voor ze, wen der aan?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:48

Denk je nou echt dat een docent die een hoofddoek draagt en op een openbare school werkt de Islam loopt te prediken? Docenten mogen dus ook geen kruisje dragen? etc? Ik werk met veel docenten samen ivm mijn trainingen en voorlichtingen -zowel op openbare, islamitische, christelijke scholen enz- en ik moet juist zeggen dat ik het een verrijking vind voor de leerlingen. Als ik het gesprek aan ga met de leerlingen merk ik dat ze veel meer interesse tonen omdat ze toevallig een docent op school kennen met een hoofddoek.. Het is vaak juist het 'onbekende' wat voor intolerantie en discriminatie zorgt. Terwijl een moslima met hoofddoek echt niet zo anders is dan 'ons'! Molima met hoofddoek op een openbare school: ik zie werkelijk het probleem niet!
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 25-04-10 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:49

CtjeLief schreef:
Denk je dat een docent die ene hoofddoek draagt en op een openbare school werkt de Islam prediken? Docenten mogen dus ook geen kruisje dragen? Ik werk met veel docenten samen ivm mijn trainingen en voorlichtingen -zowel op openbare, islamitische, christelijke scholen- en ik moet juist zeggen dat ik het ene verrijking vind voor de leerlingen. Als ik het gesprek aan ga met de leerlingen merk ik dat ze veel meer interesse tonen omdat ze toevallig een docent op school kennen met een hoofddoek.. Het is vaak juist het 'onbekende' wat voor intolerantie en discriminatie zorgt. Terwijk een moslima met hoofddoek echt niet zo anders is dan 'ons'!

Amen :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:50

Ayasha schreef:
En wat met de mensen die geen behoefte hebben aan geloof? Jammer voor ze, wen der aan?

Lijkt me wel :) Iets met samenleving enzo.