Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:36

Haha eigenlijk wel he.. Al ben ik bang dat ze er niets mee zullen doen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:38

Dat denk ik ook niet want er zijn ook heel veel celebs die actie hebben ondernomen voor lolita in miami maar die zit er ook nog steeds. Al is zijn verblijf geloof ik wel aangepast.Maar je weet nooit waar een dood goed voor kan zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:40

Hmm die actie ken ik niet.
Dus er is wel actie tegen geweest.. jammer dat er geen gehoor werd gegeven.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:49

de directeur van miami sea aquarium wilde zelfs keiko weer gaan vangen in ijsland en hem bij lolita in het badje stoppen....

Ik vind keikos vrijlating geen publiciteits stunt of een mislukking, het dier is weer zoveel veranderd en was zo duidelijk gelukkiger dan in dat badje...... ook was het maar een paar maanden/jaar? hij is vrij geweest waar hij vandaan kwam...... en zo gestorven... lijkt me beter dan in het chloortankje in mexico........

ik weet niet waar tillikum vandaan komt, waar hij is gevangen want het is wel belangrijk om hem terug te plaatsen in de omgeving waar zijn "familie" is en waar hij dus het zelfde dialect van heeft.... ik zou het proberen met alle orcas die nu vast zitten...... ik vind t in zon bad gewoon te zielig voor alle dolfijnen trouwens ook en wat voor walvisachtige dan ook...... en mochten er dan beesten dood gaan... tja dat gaan ze in aquaria ook aan de lopende band...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:54

Maar tot waar wil je de lijn doortrekken Mjay. Want ik vind een vis in een vissenkom ook heel zielig en een paard wat 24 uur per dag op stal staat ook. En wat denk je dan van al varkens en kippen die op een klein stukje worden gehouden en worden vet gemest zodat mensen s`avonds een lekker stukje vlees op tafel hebben. En niet te vergeten wat er allemaal wordt weggegooit aan vlees.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:57

nowornever schreef:
Maar tot waar wil je de lijn doortrekken Mjay. Want ik vind een vis in een vissenkom ook heel zielig en een paard wat 24 uur per dag op stal staat ook. En wat denk je dan van al varkens en kippen die op een klein stukje worden gehouden en worden vet gemest zodat mensen s`avonds een lekker stukje vlees op tafel hebben. En niet te vergeten wat er allemaal wordt weggegooit aan vlees.

Idd. Hoeveel mensen proppen hun goudvis wel niet in een veel te kleine kom? Dat is net zo zielig, alleen wat minder opvallend...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:03

nowornever schreef:

Vind ik ook allemaal vreselijk (ben meer dan 20 jaar bewust vegetarisch en mijn paard loopt 24/7 buiten o.a.). :j
Maar even over dit topic, tja, van mij mogen dit soort gevangenissen/entertainmenthallen voor dieren, die beter af zijn in de echte vrijheid, gesloten worden. Zo'n groot, inmens dier als een orka, hoort gewoon niet in zo'n zwembadje thuis om kunstjes te doen. Dat is toch verschrikkelijk, zo dieronwaardig!!! Ik heb Gudrun nog meegemaakt in Harderwijk. Als kind, dus ik dacht er nog niet zo over na destijds :+ . Maar ik weet wel dat dat dier een enorme indruk op me gemaakt heeft. Prachtig wezen!!! (zij is trouwens op jonge leeftijd overleden, 21 jaar, arm dier ;( ).
Nu, als volwassene, met ervaringen van het zien van wilde dolfijnen in de zee, besef ik des te meer dat dit soort dieren in vrijheid horen te leven.

Natuurlijk is het verschrikkelijk dat zo'n trainster omkomt, zeker voor haar nabestaanden. Maar in het algemeen zouden mensen eens wat meer respect voor dieren (en de natuur) mogen hebben en het commerciele (en egoistische) aspect eens mogen vergeten. Want uiteindelijk draait het daar voornamelijk om de poen. :\

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:20

Tja.. dat kan gebeuren, als je met zulke dieren werkt. Een ruiter kan ook zijn nek breken als zijn paard hem afgooit, je kunt ook gegrepen worden door je eigen hond.

Het houden van zulke grote zeedieren in zulke kleine bassins vind ik pure dierenmishandeling. De vergelijking met een paard in een stal gaat hier imo ietwat scheef, en paard is een dier wat volledig gedomesticeerd is. Een orka, een roofdier van een paar ton, kún je niet domesticeren.
Hoewel parken zoals dit ongetwijfeld een educatieve waarde hebben voor het grote (en over het algemeen domme) publiek, maakt dat het houden van dusdanig grote zeezoogdieren niet goed. Kunstjes als verrijking? Tja, als je een noodgreep tegen verveling verrijking vindt..
Ik vind weinig dieren zo fascinerend als grote zeezoogdieren, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om naar zo'n park te gaan. Dan spaar ik wel door voor een ecosafari op zee, aangesloten bij een bewezen organisatie. Ik heb in Schotland bruinvissen in de grote open zee gezien, prachtig! En hoewel je ze dan niet kunt aaien ( :roll: ) gaat er niets boven het zien van dieren in hun échte, ware omgeving.

Dieren worden dan wel niet meer gevangen, er wordt wel fanatiek mee gefokt. Is dat zoveel beter? Het houden van dieren in een omgeving waar ze zo ontzettend niet voor gemaakt zijn blijft daardoor bestaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:21

Even heel vluchtig bijgelezen, straks uitgebreid ;)

Maar over een heel groot basis in de oceaan maken om ze "vrij" te laten is gewoon geen doen. Aangezien het afgezet moet worden, sluit je zo dus een heel stuk af voor de dieren die daar van nature leven, en gaat het ene dus ten koste van het andere

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:24

Vjestagirl schreef:
nowornever schreef:

Idd. Hoeveel mensen proppen hun goudvis wel niet in een veel te kleine kom? Dat is net zo zielig, alleen wat minder opvallend...

Ja en?!

Daarom maar gewoon je ogen dicht doen en geen actie ondernemen?
Dat het gebeurt weet IEDEREEN! alleen heel veel mensen kunnen er niet wakker van liggen.
Terwijl de fout al ligt bij zulke dieren te vangen en in gevangenschap te laten voortplanten.
Ga dan observeren in hun natuurlijke habitat om dingen te weten te komen.
Leuk dat het imposante kunstjes kan, maar piep dan niet wanneer er een ongeluk gebeurt, neem dan de juiste verantwoording voor het dier en stop ermee geld te doneren aan zulke parken als Sea World etc.

Precies Berdien! :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:26

Miska schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja en?!

Daarom maar gewoon je ogen dicht doen en geen actie ondernemen?
Dat het gebeurt weet IEDEREEN! alleen heel veel mensen kunnen er niet wakker van liggen.
Terwijl de fout al ligt bij zulke dieren te vangen en in gevangenschap te laten voortplanten.
Ga dan observeren in hun natuurlijke habitat om dingen te weten te komen.
Leuk dat het imposante kunstjes kan, maar piep dan niet wanneer er een ongeluk gebeurt, neem dan de juiste verantwoording voor het dier en stop ermee geld te doneren aan zulke parken als Sea World etc.

Precies Berdien! :j

En? Verbeter de wereld begin bij jezelf?

Als er geen Seaworld was geweest dan werd er nogsteeds op deze dieren gejaagd. Waarom? Omdat mensen geen idee hadden hoe ze leven, hoe mooi ze zijn etc.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:27

Je miska, wat reageer je steeds op je teentjes getrapt man, Relax een beetje.
Je hebt natuurlijk wel gelijk, alleen het is al gebeurd. Die dieren kunnen niet meer terug en als ze geen geld mee krijgen kunnen ze die dieren ook niet meer onderhouden en worden verwaarloosd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:29

Helaas wordt er nog steeds op dit soort dieren gejaagd door bepaalde landen, hetzij legaal, omdat het er toegestaan is, hetzij illegaal. Inmiddels weten we hoe deze dieren leven, dus Seaworld voegt nu niet echt meer wat toe dan vermaak voor de mensen ten koste van deze prachtige dieren. Ze horen gewoon niet in gevangenschap en gefokte dieren worden blijkbaar niet heel erg oud (las ik net ergens op internet een stukje over). Dat zegt dan toch genoeg?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:33

Vjestagirl schreef:

Als er geen Seaworld was geweest dan werd er nogsteeds op deze dieren gejaagd. Waarom? Omdat mensen geen idee hadden hoe ze leven, hoe mooi ze zijn etc.

Dat zal allemaal best, maar moeten daarvoor weet ik hoeveel dieren in gevangenschap gehouden worden?
Andere dieren dood maken om er je brood mee te verdienen is zowiezo heel krom.
Leven en laten leven.
Respect voor de natuur.
Maar goed, ik vind het allemaal nogal onbewust.
Het zal ook zeker wel zijn goeie dingen in de wereld gebracht hebben, maar waar ik me over op kan fokken is dat mensen daarna niet de verantwoording nemen in voordeel van het dier en daar helemaal niks van leren door gewoon op dezelfde voet verder te gaan en een zondebok zoeken. |o
Domme regels verzinnen, want dood maken mag niet omdat het beschermd is (tegen wie?!) alleen het dier daarom een klote leven geven mag dan weer wel, hoe barbaars is dat dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:34

Mwah, er leven er in totaal 42 in gevangenschap (valt me mee, had meer gedacht)
Ik heb geen idee van de gemiddelde leeftijd van wilde orka's, maar hier zie ik er toch 16 van + 20
http://www.orcahome.de/orcastat.htm

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:37

Ik ben eens een keer op Tenerife meegeweest met zo'n dolfijnen safari met zo'n bootje. Toen er ééntje zo'n dolfijn zag vloog iedereen ineens naar de railing van de boot en trok iedereen zijn/haar camera tevoorschijn. De motor werd dan wel stilgezet en zo, maar ik dacht echt van jongens jongens zeg... MOET DAT NOU ALLEMAAL?? Alsof ze nog nooit dolfijnen hebben gezien... iedereen drukte mekaar gewoon zowat van de boot af. Ook op het eiland (aqualand) was een soort dolfinarium, beneden bij een ruit mocht je GEEN foto's maken en GEEN filmpjes... geheimhouding? Ik en mijn broer hebben er toen toch een (klein) stukje van gefilmd. Ik stond op wacht en broer filmde... maar hoezo je er geen filmpjes/foto's mocht maken blijft voor mij nog steeds een groot raadsel. Ook wat anders: waarom moeten er bij die shows die muziek altijd zo kneiterhard aanstaan? Het gehoor van dolfijnen is zeer gevoelig en daar kunnen ze na verloop van tijd echt last van krijgen! Je mocht dan wel voor 50 euro meedoen met een dolfijnenprogramma (ik deed niet mee) maar ik kon van ver zien dat de dieren het slechter hadden dan de dieren in het dolfinarium in harderwijk...

Afbeelding

Ze zwommen rond in een vieze betonnen bak zonder enige vorm van decoratie of zo... als je kijkt in de delta dan is er tenminste nog IETS te zien, maar daar niet! Terwijl de zee op een poep en een scheet op afstand is.
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 26-02-10 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:38

Stef, wilde orka's (vrouwtjes) kunnen 70 jaar worden, de mannetjes gemiddeld 40 jaar. In gevangenschap worden ze niet zo oud. 20 jaar is nog erg jong voor een orka. Gudrun is 21 jaar geworden. Ze heeft een paar jongen gehad, waarvan eentje al heel vroeg stierf en de ander leeft nog (weet even niet hoe oud die nu is, ook een vrouwtjes orka). ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:40

horsedude, ik ben destijds ook met de flipper uno (Los Gigantes) mee geweest. Mensen blijven zolang er dolfijnen zijn aan boord, en het is puur het observeren van dolfijnen in hun natuurlijke habitat. Doe je die dieren helemaal geen kwaad mee, en nee, de meeste mensen hebben nog nooit dolfijnen in het wild gezien. Mag dat ook al niet dan?
Ik ben toen ook met een boot mee geweest de oceaan op en heb toen Pilot Whales (grienden) gezien, ontzettend gaaf, zeker toen ze onder de boot door doken (boot met glazen bodem).
Nee, ik vind dat je nu overdrijft.

twiggy: Taima wordt 22

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:41

Miska schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat zal allemaal best, maar moeten daarvoor weet ik hoeveel dieren in gevangenschap gehouden worden?
Andere dieren dood maken om er je brood mee te verdienen is zowiezo heel krom.
Leven en laten leven.
Respect voor de natuur.
Maar goed, ik vind het allemaal nogal onbewust.
Het zal ook zeker wel zijn goeie dingen in de wereld gebracht hebben, maar waar ik me over op kan fokken is dat mensen daarna niet de verantwoording nemen in voordeel van het dier en daar helemaal niks van leren door gewoon op dezelfde voet verder te gaan en een zondebok zoeken. |o
Domme regels verzinnen, want dood maken mag niet omdat het beschermd is (tegen wie?!) alleen het dier daarom een klote leven geven mag dan weer wel, hoe barbaars is dat dan?

Ja, daarvoor moeten dieren in gevangenschap gehouden worden. Heel cru: zonder dierentuinen zouden er al diersoorten niet meer bestaan, zonder dierentuinen zouden we nogsteeds op olifanten jagen. Om mensen dingen te leren moet je ze dingen laten zien.

Dieren doodmaken om je brood mee te verdienen is heeeeeeeeeeeeeeeeel normaal in de westerse wereld. Men noemt het slager. Dieren dood maken om er zelf beter van te worden ook. Men noemt het vlees eten en bont dragen. Dieren houden om er zelf plezier aan te hebben is ook heel normaal. En ze op de verkeerde manier houden ook. Wat denk je van de goudvis in zijn eentje in een kommetje, het paard 20 uur per dag op 3x3, de hond in zijn eentje in huis etc.

Tuurlijk met SeaWorld zijn verantwoording nemen, maar ik geloof ook dat er nog nergens gezegd is dat ze dat niet zullen doen. Er is namelijk nog helemaal niet aangegeven wat er zal gebeuren, afgezien van dat ze verklaard hebben dat ze weten dat het het risico van het vak is en dat het dier dus niet afgemaakt zal worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:43

HD: betreft foto's en filmen: Dit is in alle aquaria zo, in de zin van dat je niet mag flitsen. Kan me voorstellen dat een park om het flitsen uit te sluiten het helemaal verbied. Jammes dat jij daar dan schijt aan hebt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:44

stef schreef:
HD: betreft foto's en filmen: Dit is in alle aquaria zo, in de zin van dat je niet mag flitsen. Kan me voorstellen dat een park om het flitsen uit te sluiten het helemaal verbied. Jammes dat jij daar dan schijt aan hebt

En ik zie niet in wat er mis is aan een bak zonder decoratie. Alsof dat die dieren wat kan schelen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:45

stef schreef:
horsedude, ik ben destijds ook met de flipper uno (Los Gigantes) mee geweest. Mensen blijven zolang er dolfijnen zijn aan boord, en het is puur het observeren van dolfijnen in hun natuurlijke habitat. Doe je die dieren helemaal geen kwaad mee, en nee, de meeste mensen hebben nog nooit dolfijnen in het wild gezien. Mag dat ook al niet dan?
Ik ben toen ook met een boot mee geweest de oceaan op en heb toen Pilot Whales (grienden) gezien, ontzettend gaaf, zeker toen ze onder de boot door doken (boot met glazen bodem).
Oh sorry, dan was het bij jou dan beduidend anders dan bij mij, bij mij was het echt drukkie op de boot... :o Tuurlijk mag dat wel alleen toendertijd bij mij was het op de boot een lichtelijke gekkenhuis.

Stef: we stonden ook foto's te maken zonder flitser (met rolletjes toen) maar ook dáárvoor werden we op aangesproken. Het was al gelijk: no sir, no photos.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:46

HorseyDude schreef:
stef schreef:
Oh sorry, dan was het bij jou dan beduidend anders dan bij mij, bij mij was het echt drukkie op de boot... :o Tuurlijk mag dat wel alleen toendertijd bij mij was het op de boot een lichtelijke gekkenhuis.

Stef: we stonden ook foto's te maken zonder flitser (met rolletjes toen) maar ook dáárvoor werden we op aangesproken. Het was al gelijk: no sir, no photos.

Simpel, wat niet mag dat mag niet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:52

Vjestagirl schreef:
Ja, daarvoor moeten dieren in gevangenschap gehouden worden. Heel cru: zonder dierentuinen zouden er al diersoorten niet meer bestaan, zonder dierentuinen zouden we nogsteeds op olifanten jagen. Om mensen dingen te leren moet je ze dingen laten zien.

Dieren doodmaken om je brood mee te verdienen is heeeeeeeeeeeeeeeeel normaal in de westerse wereld. Men noemt het slager. Dieren dood maken om er zelf beter van te worden ook. Men noemt het vlees eten en bont dragen. Dieren houden om er zelf plezier aan te hebben is ook heel normaal. En ze op de verkeerde manier houden ook. Wat denk je van de goudvis in zijn eentje in een kommetje, het paard 20 uur per dag op 3x3, de hond in zijn eentje in huis etc.

Tuurlijk met SeaWorld zijn verantwoording nemen, maar ik geloof ook dat er nog nergens gezegd is dat ze dat niet zullen doen. Er is namelijk nog helemaal niet aangegeven wat er zal gebeuren, afgezien van dat ze verklaard hebben dat ze weten dat het het risico van het vak is en dat het dier dus niet afgemaakt zal worden.

Tja, er wat zijn we ermee opgeschoten behalve dat het jagen verminderd is en we over consumeren?
Geen flikker, want het is leuk al die info, maar je kunt ook op andere manieren aan die info komen.
Maar dat is dan te kostbaar, duurt te lang of te moeilijk.
Wat dat betreft is de wereld gewoon verrot en is er bijna nergens meer fairtrade, want alles wordt uitgebuit om er zelf beter van te worden.
Daarom worden de 'rijke' mensen rijker en de 'arme' mensen armer.
Maar hoeveel heb je in wezen nodig?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:53

HorseyDude schreef:

Logisch toch? Er wordt aangegeven dat er geen foto's gemaakt mogen worden. Wat de reden daarvan is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze dit doen omdat veel mensen een flits gebruiken, en dat ze daarom hebben gezegt: helemaal niet. Dat is makkelijker te controleren, dan te controleren wie flitst er wel, en wie flitst er niet. Maar op dat moment heb jij daar kennelijk schijt aan (sorry voor mn bewoordingen, maar ik heb daar écht een hekel aan) en daarbij ben jij er op dat moment zo een die het verpest voor de rest.
regels zijn er niet voor niets.
Je had op dat moment ook kunnen vragen waarom er geen foto's gemaakt mogen worden.

En dat is wel een beetje de sfeer die dit topic helaas begint te krijgen. Een aantal hier zitten te praten alsof ze afgestudeerde biologen zijn die al jaren met orka's werken, hebben voor alles en iedereen een oordeel klaar, maar zien niet de andere kant. Meningen worden opgedrongen en als je het er niet mee eens bent krijg je gepikeerde antwoorden terug.
Jammer