Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:42

83 miljoen te veel?!? Het is een schijntje! En met het glazen huis is overigens maar 8 miljoen binnen gehaald... 50 cent per inwoner.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:50

Haiti heeft ongeveer 9 miljoen inwoners, dat betekent dat van de nederlandse hulp er nog geen 10 euro hulp per inwoner gegeven kan worden. Ja, 83 miljoen is echt veel te veel :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:23

Hier kan je zien hoe het geld verdeeld wordt.

Het gaat naar verschillende organisaties. Zij zullen het geld besteden wat ze nodig hebben voor Haïti, wat ze niet nodig hebben, zullen ze in de pot houden, omdat er natuurlijk elders ook nog werk te verrichten valt.

Organisatie van totaal (ruim 83 miljoen)
83.448.252
Cordaid Mensen in Nood 23,0 mln
Nederlandse Rode Kruis 17,0 mln
Oxfam Novib 14,1 mln
UNICEF Nederland 11,2 mln
ICCO & Kerk in Actie 10,7 mln
Save the Children 2,4 mln
Terre des Hommes 2,2 mln
World Vision 1,49 mln
Tear 1,34 mln

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:44

Volgens mij hebben sommige mensen hier moeite de dingen in perspectief te zien.. Waar hebben we het over? Anorexia?? Het is echt niet zo dat er, nu de overheid €41 geeft, er minder geld kan worden uitgetrokken voor anorexia-therapie ofzo..
Het kan beter in NL, alles kan altijd beter ja, maar blijf wel even de dingen zien zoals ze zijn. Waar wij over klagen, daar dromen die mensen in Haiti van, alleen is het voor hen gewoon totaal onbereikbaar. Eigenlijk zijn we gewoon stront- en strontverwend hier in NL, en moeten we ons schamen. Schamen voor het feit dat er mensen zijn die roepen dat ze vinden dat de overheid eerst moet zorgen dat alle MBO'ers met het OV kunnen voordat er mensen geholpen worden die het heeeel hard nodig zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:56

We leven in een verzorgingsstaat, dus zo zielig zijn we niet hoor!
En als je hulp zoekt is die er altijd. Kom nou toch op zeg, kijk eens wat verder dan je neus lang is.
Zelfs mijn paarden leven een beter leven dan de mensen in Haïti...
Mijn paarden kennen geen kou hoor, als ze buiten lopen te struinen in hun lekkere warme deken van €300,- stuk...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:58

mijn paard heeft het wel slecht... die krijgt geen deken :+

maar gelukkig wel een stal met schoon stro, elke dag eten hooi, en bovendien een gelukkige baas die dit kan betalen in dit rijke land :=

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:08

Hebben jullie honger :+

Citaat:
Het gaat naar verschillende organisaties. Zij zullen het geld besteden wat ze nodig hebben voor Haïti, wat ze niet nodig hebben, zullen ze in de pot houden, omdat er natuurlijk elders ook nog werk te verrichten valt.

Dit zijn tenminste argumenten/ feiten waarin het goed wordt toegelicht. Vind het jammer dat iedereen doet alsof ik niet de ernst ervan in zie. Zoals ik eerder zei hebben wij ook in de stress gezeten of de familie van kennissen nog in leven waren.

Jullie doen net alsof ik zeg dat we helemaal geen geld moeten doneren maar dat heb ik nergens gezegd alleen MIJN mening is dat Ik 83 miljoen teveel vind.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:19

wouterpaard schreef:
Hebben jullie honger :+ .

Nee dat hebben wij niet,wij leven in welvaart.

Maar die mensen en kindertjes daar wel, die hebben heel veel honger.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:24

ik bedoel honger omdat jullie zo lekker happen dus figuurlijk :o

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:23

Ik vind 't allemaal nogal onzin, zo veel geld.. Als Nederland (klein als het is) een keer 10 miljoen geeft is dat meer als genoeg denk ik.. Als je nagaat dat ze voor 270 euro een watertank met 10.000 liter water neerzetten..

Ik bedoel voor die mensen daar hebben we 140 milj over, maar hier moet alles worden bezuinigd.. Mensen die op het punt staan om hun baan kwijt te raken, waar nog wel even van verwacht word dat ze 50,- overmaken naar 555..

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:26

Karl66 schreef:
Haiti heeft ongeveer 9 miljoen inwoners, dat betekent dat van de nederlandse hulp er nog geen 10 euro hulp per inwoner gegeven kan worden. Ja, 83 miljoen is echt veel te veel :?

Misschien kromme vergelijking, maar voor 10 euro kan ik nog geen 2x naar de Mac, en daar heeft 1 persoon voor 10 euro een maand lang eten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:41

Moreill schreef:
Karl66 schreef:

Misschien kromme vergelijking, maar voor 10 euro kan ik nog geen 2x naar de Mac, en daar heeft 1 persoon voor 10 euro een maand lang eten.

Inderdaad een kromme vergelijking... maar het geeft wel direct een beeld over jou denkwijze en vooral betrokkenheid tot deze kwestie. :n

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:05

Nou geloof dat moreill alleen maar wil zeggen , dat ze die 10 euro best aan haitti wil geven , omdat ze hier toch niet veel kan met de 10 euro ....
Ik heb niks gegeven , en ik ga ook niks geven . Dat heeft de regering al gedaan !!

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:03

wouterpaard schreef:
Hebben jullie honger :+

Citaat:

Dit zijn tenminste argumenten/ feiten waarin het goed wordt toegelicht. Vind het jammer dat iedereen doet alsof ik niet de ernst ervan in zie. Zoals ik eerder zei hebben wij ook in de stress gezeten of de familie van kennissen nog in leven waren.

Jullie doen net alsof ik zeg dat we helemaal geen geld moeten doneren maar dat heb ik nergens gezegd alleen MIJN mening is dat Ik 83 miljoen teveel vind.

ja ik ben het wel met je eens.
want als je kijkt wat er wereld wijd opgehaalt is en waarschijnlijk nog opgehaalt word dan is er straks zoveel geld dat ze het geen eens op krijgen in dat land.
en de rest van het geld wat over blijft??
als er weer een ramp gebeurt laten ze weer die vreselijke beelden zien en dan storten de mensen weer massaal miljoenen en die andere miljoenen die over waren??
ach die zijn we dan toch vergeten en als we er naar vragen is dat zo genaamt allemaal op gegaan

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:34

caspar2007 schreef:
ja ik ben het wel met je eens.
want als je kijkt wat er wereld wijd opgehaalt is en waarschijnlijk nog opgehaalt word dan is er straks zoveel geld dat ze het geen eens op krijgen in dat land.
en de rest van het geld wat over blijft??
als er weer een ramp gebeurt laten ze weer die vreselijke beelden zien en dan storten de mensen weer massaal miljoenen en die andere miljoenen die over waren??
ach die zijn we dan toch vergeten en als we er naar vragen is dat zo genaamt allemaal op gegaan

Ik heb al een heleboel onzin gezien in dit topic, maar dit slaat echt alles. Als je nu eerst eens gewoon de berichtgeving op het nieuws volgt en daarna pas je wijsheden tikt

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:15

dan heb jij een nieuwsuitzending gemist waar mensen op straat werden gevraagd naar hun mening.
want is namelijk wel zo dat het geld wat overblijft in beheer blijft van de goededoelen.
en als er weer ergens een aardbeving plaats vind dan word er weer een inzameling gehouden
en komt er weer zoveel geld terwijl ze nog geld hadden van de vorige giften

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:20

caspar2007 schreef:
dan heb jij een nieuwsuitzending gemist waar mensen op straat werden gevraagd naar hun mening.
want is namelijk wel zo dat het geld wat overblijft in beheer blijft van de goededoelen.
en als er weer ergens een aardbeving plaats vind dan word er weer een inzameling gehouden

Het lijkt mij ook zeer onpraktisch voor dit soort organisaties om geen 'rampenkas' te hebben zodat zij in geval van nood geen weken hoeven te wachten tot het geld gedoneerd en verdeeld is. Bovendien blijft er nu alleen geld over omdat de vorige keer ook zo was, dit soort organisaties zullen denk niet kunnen lenen oid dus hoe zouden ze het anders aan moeten pakken. Als er geld over blijft besluiten ze heus niet ineens om het te verdelen over het bestuur, maakt het nu echt uit of het geld dat je vorig jaar gedoneerd hebt aan pakistan nu naar haiti gaat en het geld dat je dit jaar doneerd aan haiti volgens jaar misschien naar een andere ramp vertrekt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:38

caspar2007 schreef:

Ja dat is altijd het hoogtepunt van het nieuws, de mening van mensen op straat, waarbij degenen die wat te melden hebben niet worden uitgezonden.

Er is een internationale bijeenkomst geweest op hoog niveau waar afgesproken is hoe de zaak in Haiti weer op de rails te zetten. Niet allen de ergste nood nu, maar vooral dee toekomst de wederopbouw en investering in het welzijn en werk voor die mensen.
Het is vooralsnog een 15 jaren plan en dan komt al dat geld wel op hoor, ga maar eens een stad van die grootte eerst slopen en dan opnieuw en wat degelijker weer opbouwen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:29

Hebben jullie vandaag naar Netwerk gekeken? Naar het geweldadigste dorp uit haiti?
Dat mensen hun leven weer aan het oppakken zijn (marktje met producten) en dat het ergste niet de ramp is voor de meeste maar het geweld wat er nu is ontstaan door bendes en doordat de gevangenis weg is. En hebben jullie ook gezien hoe het bij voorbaat was? Grote slopenwijken en armoede.... hadden ze toch eerder wat geld uit het potje kunnen geven.

En ik snap het van die 10 mcdonals wel. Kijk wat ze daar kunnen met 10 euro? Dus de vergelijking Nederland/ Haiti is anders. Wij leven misschien beter maar betalen ook overal veel meer geld voor.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:46

Je kunt appels niet met peren vergelijken, dat is ook zo, maar het gaat mij erom dat mensen eens verder kijken dan hun IKKE-IKKE-IKKE mentaliteit!

Ik wil alleen maar zeggen dat ons leven zoveel beter, rijker is dan de mensen daar.
Nee we hebben niet allemaal veel geld, nee we hebben niet alles wat we willen, nee we hebben het niet altijd makkelijk, maar we hebben geen honger, we hebben het niet koud en we slapen warm en droog...

Tel je zegeningen! Je kunt het leed van de wereld niet dragen, en je mag best eens klagen, maar je moet de dingen wel in de juiste context zien... Ik zeg niet dat iedereen MOET geven, dat bepaal je zelf, MAAR ga dan zelf ook niet vergelijken, want er valt in deze siuatie toch niets te vergelijken?!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:53

We zijn mensen op de wereld, helaas denken nog veel te veel mensen in hokjes en landsgrenzen. Waarom niet voor elkaar zorgen als je daar toe in staat bent. Niet alleen maar denken eigen land eerst.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:09

Kaja schreef:
Je kunt appels niet met peren vergelijken, dat is ook zo, maar het gaat mij erom dat mensen eens verder kijken dan hun IKKE-IKKE-IKKE mentaliteit!

Ik wil alleen maar zeggen dat ons leven zoveel beter, rijker is dan de mensen daar.
Nee we hebben niet allemaal veel geld, nee we hebben niet alles wat we willen, nee we hebben het niet altijd makkelijk, maar we hebben geen honger, we hebben het niet koud en we slapen warm en droog...

Tel je zegeningen! Je kunt het leed van de wereld niet dragen, en je mag best eens klagen, maar je moet de dingen wel in de juiste context zien... Ik zeg niet dat iedereen MOET geven, dat bepaal je zelf, MAAR ga dan zelf ook niet vergelijken, want er valt in deze siuatie toch niets te vergelijken?!

Hier ben ik het mee eens! Natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij/zij wat geeft, maar waarom zouden we zeuren dat de minister de donaties aan Haïti verdubbelde?
Ik vond het juist prachtig nieuws. Nu hebben ze daar wat extra geld, ze hebben het harder nodig. ;)
Ik vind het een beetje zielig als mensen denken van: 'oh, nu zal de regering wel minder geld in de voorzieningen in eigen land stoppen'.
Wij hebben het hier toch hartstikke goed. :D
Bovendien steekt de regering ook veel geld in entertainment voor ons terwijl dat toch ook niet een primaire levensbehoefte is? Misschien moeten we daar dan eens over zeuren. ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:17

En wat denk je van Defensie die voor weet ik veel hoeveel miljoen een straaljager oranje heeft geverfd :+

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:31

Kaja schreef:

Perfect verwoord. Heb het hele topic gelezen, en ik ben ontzettend maar dan ook ontzettend geschrokken van sommige reacties hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:09

wouterpaard schreef:
Hebben jullie vandaag naar Netwerk gekeken? Naar het geweldadigste dorp uit haiti?
Dat mensen hun leven weer aan het oppakken zijn (marktje met producten) en dat het ergste niet de ramp is voor de meeste maar het geweld wat er nu is ontstaan door bendes en doordat de gevangenis weg is. En hebben jullie ook gezien hoe het bij voorbaat was? Grote slopenwijken en armoede.... hadden ze toch eerder wat geld uit het potje kunnen geven.

En ik snap het van die 10 mcdonals wel. Kijk wat ze daar kunnen met 10 euro? Dus de vergelijking Nederland/ Haiti is anders. Wij leven misschien beter maar betalen ook overal veel meer geld voor.

Ja dat is toch ook een probleem? Maar dat land heeft een verkeerde regering, wie wil jij dat daar wat aan gedaan wordt? Moeten we troepen gaan sturen en die regering omver werpen? Moeten ze het leger in gaan zetten om de criminelen te vangen, wie zijn die criminelen? Hebben ze hun gestreepte pakje nog aan?

Het is idd dwijlen met de kraan open, maar om dan zo zwart wit te gaan denken, daar denken die hulporganisaties niet over na. Iedereen is een mens en ook de crimineel krijgt water en kleding....

Dat na de noodvoorziening wat moet gaan gebeuren is toch duidelijk?
Hoe zal het er hier uit gaan zien als Amsterdam om sloten is door water en er is van alles stuk, de Bijlmerbasjes kapot, de EBI kapot en alles loopt door elkaar. Zal het anders zijn??? Niets is mensen vreemd, ook niet in ons geciviliseerde landje. Civilisatie is maar een laagje vernis.

Ik snap niet waarom er steeds zoveel mogelijk redenen worden verzonnen om toch maar net gelijk te krijgen om het niet hoeven te geven te rechtvaardigen.

Ik heb dan liever iemand die dan zegt, ik geef niet, want ik geef geen snars om een ander. Ieder voor zich en god voor ons allen...