KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:06

Chiqa schreef:
Wat een onzin, je eet toch veel minder? Anders schrans je de hele dag door, nu alleen op bepaalde tijdstippen en wss nog niet eens een derde van wat je ooit at.
Ik heb anderhalf jaar gelijnt en heb flink veel geld bespaard dan zou ik het toch ook gemerkt moeten hebben in mijn portemonaie.

Het hoeft niet perse zo te zijn dat dunne mensen goedkoper leven dan dikke mensen. :n
Als ik aardappels, groenten en vlees haal dan ben ik duurder uit dan dat ik 2 patatjes met en kroketten haal.

Ik vind het knap dat je daar op kunt besparen, ben wel benieuwd hoe je dat doet. :)
Maar dat is misschien een beetje offtopic.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:07

Ik dacht altijd dat mensen boven de 110 kilo moesten bij betalen. Dat werd mij tenminste wijs gemaakt toen ik moest vliegen :+
Inmiddels pas ik weer met gemak in een stoel, maar ik kan me goed voorstellen dat je zou moeten bij betalen. Een vliegtuig mag maar een beperkt gewicht dragen en daar moet je nou eenmaal rekening mee houden.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:09

Dat is niet veel, 42 cm.
Dan is de zitting van mijn eetkamerstoel breder.
Maar goed, hoe zit je erin.
Zit je klem en ongemakkelijk.
Of pas je gewoon niet tussen de armleuningen.

Toekie: veel mensen vinden hun gezondheid niet belangrijk.
Kijk in de zomer maar eens om je heen.

Ik heb net een stevige lijnperiode achter de rug en er moet nog meer af.
Maar de lightproducten, de biefstuk en ander kwalitatief goed vlees etc, zijn niet echt goedkoop.
Minder eten is goedkoop, maar gezond en vetarm met minder calorieen niet.
Dan nog niet eens de sportschool gerekend en de eigen aangeschafte apparatuur.
De verwarming die hoger staat omdat de vetlagen weg zijn en ik het sneller koud heb.
De warme baden om na de koude boswandeling warm te worden, het water wordt gasgestookt warm, ook een rekening.
Meer winterkleding, weer vanwege het ontbreken van de vetrollen.
Laatst bijgewerkt door Moggsy op 20-01-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:09

Chiqa schreef:
Moggsy schreef:
Nou, ik kan je wel vertellen dat afslanken geen goedkoper leven is.
Het lijkt wel zo omdat je minder eet.
Maar de producten die je mag en moet eten zijn behoorlijk aan de prijs.

Wat een onzin, je eet toch veel minder? Anders schrans je de hele dag door, nu alleen op bepaalde tijdstippen en wss nog niet eens een derde van wat je ooit at.
Ik heb anderhalf jaar gelijnt en heb flink veel geld bespaard dan zou ik het toch ook gemerkt moeten hebben in mijn portemonaie.

Weer een beetje een andere discussie, want
helaas heeft niet iedereen de wilskracht/ geduld om dat te doen. Bovendien weten veel mensen niet wat gezonde voeding is. Daarnaast moeten ze dan naar de dokter, diëtist. Afvalboekjes (die helaas te dure producten voorschrijven), crashdiëten (met bijbehorende "voerzakjes", boekjes, etc) waarbij de kans dat je daarna nog meer weegt groter is dan dat je bljivend minder weegt.
Maar obese mensen kosten ons jaarlijks miljoenen aan zorgkosten...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:11

Chiqa schreef:
_rosita_ schreef:
Geloof me... Die schransen echt niet de hele dag door... :+

Nee maar wel bijna de hele dag :+

Ja, en alle blonde vrouwen van 35+ zijn dom, althans.. die hier op Bokt :+
Jammer zeg dat er nog steeds zo gedacht wordt en niet verder gekeken wordt dan neuzen lang zijn.
Maar goed... das verder ook niet de discussie. Als jij wilt blijven denken dat dikke mensen de hele dag door alleen maar patat mét, chocola en chips vreten...prima ;)

Boven de 110 kilo vind ik ook nog lastig hoor... Een beetje vent van tegen de 2M weegt ook al snel 110-115 kilo...Die zou prima in een stoel passen, maar ook extra moeten betalen... Lastig hoor, waar die grens dan gelegd zou moeten worden.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:12

Helemaal waar van die zorgkosten.
Maar die vliegtuigstoel mogen ze dan hopelijk wel zelf betalen.

De grens ligt tussen die stoelleuningen, je past er tussen of niet.

Tien

Chiqa schreef:
Tien schreef:
Ik heb nu wel genoeg v.b. genoemd en heb eigenlijk niet zo'n zin om wetenschappelijke artikelen/ bronvermeldingen te gaan zoeken. ;)

Wordt er heir door iemand gevraagd of jij deze info wil geven? ;)
Gaat om grootte van lichaam verders is het niet echt interessant voor deze nieuwe regel. Zoals er al meerdere malen beweerd is gaat het om een puur practische regel.

Er werd meerdere malen in dit topic gezegt dat het de eigen schuld is van mensen die te dik zijn. Daar reageer ik op, als mensen het dan nog niet willen geloven, reageer ik dus met Ik heb nu wel genoeg v.b. genoemd en heb eigenlijk niet zo'n zin om wetenschappelijke artikelen/ bronvermeldingen te gaan zoeken. ;)

spicegirl

@tien- mensen met prader-willi hebben geen verzadigingsgevoel, en extreem honger gevoel. maar het overgewicht eten ze er toch echt aan !! de oorzaak is medisch, maar als het juist word begeleid (er zijn speciale therapeuten voor ) kan je het overgewicht beperken, en zelfs reduceren.
net als genetisch "dik "zijn. klinkt goed als excuus, maar dan moet je het er nog wel zelf aan eten.
99 % komt gewoon van teveel, en /of verkeerd eten. en daar heb je ( meestal ) zelf de hand in...
en ik heb zelf ook wat kilootjes teveel, dus ik weet heel goed waar het probleem ligt.maar niet zo dat ik niet in een vliegtuig stoel zou passen.soms moet genoeg ook genoeg zijn..
ik vind het juist. als je 2 stoelen gebruikt, moet je maar voor betalen ook.anders lopen, is goed voor de lijn :D

Moggsy

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:15

Ik heb hier geen verstand van.
Maar er is hier ook heel vaak gezegd dat het niet altijd de schuld van de mensen is om dik te zijn.
Maar daar gaat het hier niet over.
Het gaat om de vliegtuigstoelen.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:15

spicegirl schreef:
@tien- mensen met prader-willi hebben geen verzadigingsgevoel, en extreem honger gevoel. maar het overgewicht eten ze er toch echt aan !! de oorzaak is medisch, maar als het juist word begeleid (er zijn speciale therapeuten voor ) kan je het overgewicht beperken, en zelfs reduceren.
net als genetisch "dik "zijn. klinkt goed als excuus, maar dan moet je het er nog wel zelf aan eten.
99 % komt gewoon van teveel, en /of verkeerd eten. en daar heb je ( meestal ) zelf de hand in...
en ik heb zelf ook wat kilootjes teveel, dus ik weet heel goed waar het probleem ligt.maar niet zo dat ik niet in een vliegtuig stoel zou passen.soms moet genoeg ook genoeg zijn..
ik vind het juist. als je 2 stoelen gebruikt, moet je maar voor betalen ook.anders lopen, is goed voor de lijn :D

Maar juist die begeleiding is niet altijd even optimaal. En om dan gewoon maar niet (terwijl je mega veel honger hebt) te gaan eten is ook niet zo fijn. Maar idd ik ga offtopic :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:18

het gaat om het feit dat prader- willi te beheersen is. ook met medicatie. in engeland heb je zelfs woongroepen.dus zelfs al heb je een ziekte, dan moet je het er nog aan eten...dan is het aan je omgeving om bijtijds hulp te zoeken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:18

Medisch of niet, laat ze maar n extra stoel bijboeken. Het heeft toch niks te maken met discriminatie of wat dan ook. Dik=dik en als dat niet veilig is dan maakt de oorzaak niet uit lijkt me.
Plus dat ik mezelf al volledig tegen het raam gesplasht zie zitten, omdat een zwaarlijvig persoon op 1 stoel moet zitten terwijl dat niet past omdat de stoelen allemaal bezet zijn en ik daarvoor mag uitwijken :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:21

het is ook niet de schuld van iemand dat ie 2.10 lang word, maar die moet dan toch ook extra betalen voor de beenruimte. het is hier geen schuldvraag, maar een ruimte kwestie, je kan niet 2 plaatsen innemen, en maar 1 betalen. dan zit je vliegtuig met 100 dikkerds al vol, en boven het maximum gewicht :roll:
maar het merendeel kan er wel wat aan doen, al schuiven ze het af op genetisch of de stofwisseling, of een slechte jeugd of wat dan ook..en die moeten dan maar ondervinden dat hun eetgewoontes consequenties hebben.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:22

spicegirl schreef:
het gaat om het feit dat prader- willi te beheersen is. ook met medicatie. in engeland heb je zelfs woongroepen.dus zelfs al heb je een ziekte, dan moet je het er nog aan eten...dan is het aan je omgeving om bijtijds hulp te zoeken.

Juist en in NL?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:24

Ik blijf erbij 2 halen = 2 betalen.

Ik stop ermee, want we gaan uitgebreide ziektes behandelen en daar gaat het allemaal hier niet over.

veel plezier verder.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:25

Moggsy schreef:
Ik blijf erbij 2 halen = 2 betalen.

Ik stop ermee, want we gaan uitgebreide ziektes behandelen en daar gaat het allemaal hier niet over.

veel plezier verder.

Ondanks mijn eigen flinke overgwicht en hoog BMI (waarmee ik overigens prima in 1 stoel pas zonder mijn buren lastig te vallen), ben ik dit stukje met je eens.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:26

Nouks schreef:
Moggsy, bij lange mensen gaat het inderdaad om de beenlengte. De beenruimte is vaak zo minimaal dat lange mensen niet recht in hun stoel kunnen zitten. Echter zie je aan de voorbeelden uit dit topic al dat die mensen vaak business class vliegen of een strategische plek uitzoeken of boeken waar ze wél voldoende beenruimte hebben. Ook lange mensen kiezen dus voor hun eigen comfort, waarom boeken dikke mensen (ook voor hun eigen comfort) dan ook geen business class of twee stoelen?

als je het topic had door gelezen word dit echt wel gedaan . Probleem is dat er geen comfort class en buisness class meer is op de charter vluchten. Ook niet altijd bij klm. Ik boek ook altijd vooraan waar er meer ruimte is. Het scheelt bij mij zit er niemand naast me maar mijn man . Wil nog geen eens iemand naast me de meeste stinken of ruiken te veel naar parfum snurken of hebben lange benen en komen op jouw plek. Vliegen is niet zo comfortabel meer (mmhm was het nooit) ja op de lange vluchten dan ga ik altijs comfort class heerlijk. Weinig mensen goede service en maar iets duurder. Dus niet alles over 1 kop scheren . Ja en er zijn gevallen dat er een plek bij geboekt worden maar omdat dan het vliegtuig is overgeboekt moet er toch iemand naast een dikker persoon en ik weet zeker dat jij daar ook voor kiest want ja anders moet je wachten op een volgende vlucht. Dit is echt vaker gebeurt. Ik zou mijn plek als ik daarvoor betaald heb echt niet afstaan hoor kunnen ze de heen en weer krijgen blijven ze maar lekker wachten .
Laatst bijgewerkt door Chevano op 20-01-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:26

dat wil niet zeggen dat er nix mee gedaan word.of dat het niet goed gedaan word, meestal is het de familie die toegeeft, en dan zeggen dat ze niet goed begeleid worden..trek gewoon wat harder aan de bel, en steek de hand in eigen boezem.als je kind er niet vanaf kan blijven, niet kopen, of achter een dik hangslot.dan kom je al een eind.maar daar is dit topic niet over, dus we gaan weer terug met het vliegtuig ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:59

Nadir schreef:
Het is nieuw beleid. De reden is de vliegveiligheid, op deze manier kunnen we dit garanderen en daarnaast een stukje comfort bieden”, aldus de zegsvrouw. De nieuwe regel gaat per 1 april in.

Eerst zien dan geloven, aangezien er 1 april staat
Mocht het wel echt zijn dan vindt ik het best wel doorgeslagen. Neemt niet weg dat ik het zelf ook vreselijk irritant vindt om naast een dik persoon te zitten, welke zo dik is dat deze daarmee jouw ruimte ook belemmert.
En helaas hebben we dat afgelopen voorjaar gehad op een vlucht naar Dublin.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:06

annastasia schreef:
Nadir schreef:
Het is nieuw beleid. De reden is de vliegveiligheid, op deze manier kunnen we dit garanderen en daarnaast een stukje comfort bieden”, aldus de zegsvrouw. De nieuwe regel gaat per 1 april in.

Eerst zien dan geloven, aangezien er 1 april staat
Mocht het wel echt zijn dan vindt ik het best wel doorgeslagen. Neemt niet weg dat ik het zelf ook vreselijk irritant vindt om naast een dik persoon te zitten, welke zo dik is dat deze daarmee jouw ruimte ook belemmert.
En helaas hebben we dat afgelopen voorjaar gehad op een vlucht naar Dublin.

Lijkt me echt geen april grap, vind het vreemd trouwens dat er zoveel ophef over is dit beleid bestaat al heel lang bij andere maatschappijen. Bovendien is het alleen maar logisch dat wanneer je iets extra's nodig hebt voor je comfort betaal je daar zelf voor. Of dat nu is omdat je dik bent of lang of omdat je door wat voor reden dan ook pijn of ongemak ervaart door het lang stil zitten in een kleine stoel betaal je daar zelf voor waarom zouden dikke mensen dat niet hoeven betalen is eigenlijk een betere vraag dan andersom.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:09

Een vlucht naar Dublin duurt dan nog maar iets meer dan een uurtje (ik doe dat iedere maand) maar zeker ook op langere vluchten is het vervelend.

En voor iedereen met dokters verklaringen: als ik met een doktersverklaring in een restaurant aankom krijg ik het eten toch ook niet gratis?

Zo kan het me ook weinig schelen dat als je obesitas hebt en af wilt vallen, dat je dan meer betaald dan voor je friet met en 2 kroketten. Ik eet altijd gezond, dat is voor mij ook de reden dat ik niet zo dik ben. Ik let namelijk op wat ik eet. Dus het was voor mij al duur. Wees blij dat je 10 of 15 jaar wel goedkoop hebt kunnen leven :') ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:13

gelukkig duurde de vlucht maar ongeveer zo'n 1,5 uur. Maar ik zou er niet aan moeten denken als ik met een rechtstreekse vlucht naar Sydney naast zo'n persoon had moeten zitten.

Ten 1ste heb ik dan in verhouding te veel betaald voor mijn stoel, aangezien die persoon ook nog een gedeelte van mijn stoel inpikt.
ten 2de lijkt het me voor zo'n iemand toch ook niet prettig continu in een te krappe stoel te zitten.

Heel l*llig, maar lange mensen kiezen in vele gevallen ook eieren voor hun geld en boeken een duurdere plaats om niet geheel gebroken uit het vliegtuig te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:21

Ik denk ook niet dat dit een één april grap is, lijkt me toch een serieus probleem en waarom zouden ze niet voor 2 stoelen moeten betalen als ze ze wel in beslag nemen?
Wie weet is het een motivatie om er wat aan te gaan doen, de opemrking 'niet iedereen weet joe het moet of kan er wat aan doen' vind ik zo ^) (Maar dan andersom :D :D )
Waar een wíl is is een weg en wie weet id dit een stok achter de deur.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:29

Vjestagirl schreef:
En voor iedereen met dokters verklaringen: als ik met een doktersverklaring in een restaurant aankom krijg ik het eten toch ook niet gratis?

Dat is ook zo, maar meestal heb je in een restaurant wel meer keus. En kun je sneller iets kiezen wat je wél kan hebben.
Aan de andere kant; zolang niet alle maatschappijen deze regel hebben zou je ervoor kunnen kiezen met een ander te vliegen...
Als je trouwens door een ziekte of medicijn (sneller) dik wordt, dan hoeft het waarschijnlijk ook niet meteen zo erg te zijn dat je niet meer in een vliegtuig stoel past...?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:18

Ontopic: Ik denk dat het totaalgewicht waarmee een vliegtuig veilig kan vliegen een essentieel uitgangspunt moet zijn. Een vliegtuig is een machine die berekend is om met max. een bepaald totaalgewicht (passagiers en baggage) veilig te kunnen vliegen. Feit is dat er vliegtuigen zijn neergestort, jawel, gecrashed, met doden tot gevolg, doordat er teveel gewicht werd meegesjouwd.

Ik ben van mening dat vliegmaatschappijen gerust een bepaald gewicht mogen instellen. Dat gewicht is dan passagier met baggage, per zitplaats. Niet om te discrimineren, maar puur voor de veiligheid van iedereen aan boord.

Ja, dat betekent dat zware mensen minder baggage mogen meenemen, of zelfs een dubbele stoel moeten boeken en vedergewichtjes veel baggage mogen meesjouwen.

Wel vind ik dat de stoelmaat, die al heel lang hetzelfde is gebleven of zelfs kleiner is geworden terwijl mensen steeds groter (langer en/ of breder) zijn geworden aangepast zou moeten worden op de hedendaagse mens. Dat betekent voor een Nederlandse maatschappij dus meer beenruimte, Nederlanders zijn de afgelopen 30 jaar immers flink langer geworden. En iets bredere stoelen, aangezien de gemiddelde westerse mens ook breder is geworden. Wat trouwens niet perse samenhangt met overgewicht. Zat mensen die breed gebouwd zijn en op grond daarvan 2 stoelen moeten boeken, terwijl ze geen overgewicht hebben en soms zelfs een BMI van 20.

Dat heeft inderdaad als consequentie dat vliegreizen duurder worden, en je bij het boeken moet nadenken. In een maatschappij waar je over de meest l*llige dingen moet nadenken lijkt me dat geen onoverkomelijk probleem. Als je met de auto gaat kijk je ook of die niet door z'n assen heen zakt (zeker als je met een kleine auto op vakantie gaat), waarom word dat bij vliegen, wat veel meer gewichtsgebonden is dan welke alternatieve manier van vervoer dan ook, als onoverkomelijk probleem gezien?

Vliegen is voor het overgrote deel van de mensen geen plicht, het is luxe. Daar mogen best eisen aan gesteld worden.

Ik denk trouwens dat het voor de vliegmaatschappijen zelfs gunstig kan zijn als passagiers van te voren hun gewicht opgeven. Maakt een optimale indeling van het vliegtuig een stuk makkelijker.