Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:20

Sprintje schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd écht een beetje triest dat mensen wel alle ins en outs van het bitloos rijden of een rollkur methode volgen terwijl er aan de andere kant van de wereld in 1 klap iets van vijftig duizend mensen om het leven zijn gekomen, en het leven van alle bewoners daar volledig overhoop ligt! Sorry hoor, maar dan is zo'n rollkur methode, of zelfs een paard met honger in een natuur gebied, ineens héél erg onbelangrijk!

Ik zie liever mensen in de maatschappij die doorgaan met leven dan zich helemaal op zo'n ramp storten,
daarnaast vind ik je reactie overstromen van hypocriete want ik durf mijn hand in het vuur te steken dat je hier geen snars van meent, ook jíj gaat door met leven en doet je dagelijkse dingen.
Zo ook ieder willekeurig ander die er voor kiest om een gesprek te hebben over andere dingen van het dagelijks leven.

Vjestagirl schreef:
En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...

Precies, over een maand jraait er geen haan meer naar, niemand gaat mij vertellen dat er hier dan nog mensen zijn die er slapeloze nachten van hebben, slecht eten en zich niet goed voelen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:36

En dat zegt iemand die in Dreamland leeft. Je durft nog al met je beweringen en beschuldigingen aan het adres van iemand die je waarschijnlijk helemaal niet kent. Is het zo beangstigend dat er mensen zijn die wel gevoelens hebben bij dit soort gebeurtenissen? Geeft het je zo`n enorm schaamtegevoel dat je te egocentrisch bent om je er iets van aan te trekken dat er duizenden mensen de dood hebben gevonden en nog veel meer alles kwijt zijn (wat toch al vaak niet veel was) dat je zo ongenuanceerd en agressief moet reageren op iemand die aangeeft daar wel in mee te leven?

Wat ik niet begrijp is waarom mensen zoals jij (en dus zoveel hier in dit topic) nou zo graag willen dat iedereen die ramp in Haïti onbelangrijk vindt. Is het leven van iemand aan de andere kant van de wereld minder waard dan het leven van iemand in de buurt? Kan iemand mij dat uitleggen? Het verklaart in ieder geval wel een belangrijk deel van het "normen en waarden debat" en de kersttoespraak van de Koningin, maar goed, veel lezers hier zullen geen flauw benul hebben waar dat over gaat. Tsja, nieuws he.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:41

FlyAway schreef:
En dat zegt iemand die in Dreamland leeft. Je durft nog al met je beweringen en beschuldigingen aan het adres van iemand die je waarschijnlijk helemaal niet kent. Is het zo beangstigend dat er mensen zijn die wel gevoelens hebben bij dit soort gebeurtenissen? Geeft het je zo`n enorm schaamtegevoel dat je te egocentrisch bent om je er iets van aan te trekken dat er duizenden mensen de dood hebben gevonden en nog veel meer alles kwijt zijn (wat toch al vaak niet veel was) dat je zo ongenuanceerd en agressief moet reageren op iemand die aangeeft daar wel in mee te leven?

Hoezo zou ik me daarvoor moeten schamen. Jij komt binnenvallen in een topic voor mensen die het nieuws niet volgen, en begint 'het nieuws' te preken. Als iemand schaamtegevoel zou moeten hebben ben jij het, door binnen te vallen in een topic waar je blijkbaar niets te zoeken hebben, en nog uit te vallen tegen de mensen die er wel wat te zoeken hebben.

FlyAway schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom mensen zoals jij (en dus zoveel hier in dit topic) nou zo graag willen dat iedereen die ramp in Haïti onbelangrijk vindt. Is het leven van iemand aan de andere kant van de wereld minder waard dan het leven van iemand in de buurt? Kan iemand mij dat uitleggen? Het verklaart in ieder geval wel een belangrijk deel van het "normen en waarden debat" en de kersttoespraak van de Koningin, maar goed, veel lezers hier zullen geen flauw benul hebben waar dat over gaat. Tsja, nieuws he.

Ok, vraagje: hoeveel daklozen in jouw buurt zijn er overleden tijdens de recente kou? Hoeveel mensen in jouw omgeving zijn er gestorven aan AIDS in de afgelopen 2 weken?

En het is niet minder waard. Maar het doet me gewoon veel minder.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:47

Dat jíj je geroepen voelt om uit te maken wie schuldgevoel zou mogen voelen is wel heel... bijzonder, Vjesta :)

De reden die je noemt is voornamelijk lachwekkend, omdat je volledig beseft dat met jouw kinderlijke argumentatie de vloer wordt aangeveegd ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:51

Misschien verwar je mij met iemand anders Vjestagirl, maar ik preek het nieuws niet hoor. Ik merk alleen op dat er een bijzonder ongepaste, ongenuanceerde en aggressieve post geplaats wordt. En als ik dan toch reageer, dan uit ik direct mijn verbazing even. Mag dat niet op een publiek forum?

Op je vragen wil ik best antwoord geven hoor; er zijn deze winter tot nu toe géén daklozen in mijn buurt overleden. Gelukkig niet. Sterker nog, bij ons in de buurt zijn geen daklozen, nee echt niet. En daarvoor hoef ik inderdaad het nieuws niet te volgen. (Tenzij je "buurt" ruimer definiteert dan bijvoorbeeld je postcodegebied)

Vraag twee. Ook daarop is het antwoord; geen. Misschien dat je toch het nieuws eens moet gaan volgen. Dan had je geweten dat AIDS grotendeels gereduceerd is tot een "chronische" ziekte waar je oud mee kunt worden. Oh en aan AIDS ga je overigens niet dood. Wel aan de gevolgen daarvan. Volg het nieuws eens, dan kun je daar ook over meepraten.

In afrika, daar gaan veel mensen dood aan de gevolgen van AIDS. Hoe dat kan weet jij dan weer niet, want zoals je eerder impliceerde, heeft dat niets te maken met de beschikbaarheid van virusremmers maar een heel andere fenomeen. Maar goed, dat boeit je toch niet want dat is nieuws, dus daar ga ik niet op door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:53

Vestja, daklozen en aids????

Wat een vergelijking, daar is hulpverlening voor en het is maar hoe die mensen daar gebruik van willen maken. Dan nog de vraag hoe ze dakloos zijn geworden en tegenwoordig AIDS oplopen.

Kan je dat vergelijken met mensen in die in armoe leven vanwege economische omstandigheden in hun land en getroffen worden door een aardbeving?

Is dat zo ver van je bed?

Doet dat je echt zo weinig?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:56

FlyAway schreef:

Ik vind dat je wel een beetje chargeert in je reactie.
Het is in mijn ogen niet terecht om het woord egocentrisch te gebruiken. Omdat iemand de zaken anders dan jou beleeft, wil niet zeggen dat het daarom verkeerd is of niet goed. Wij kunnen en mogen geen waardeoordeel vellen over hoe een ander omgaat met alles wat er in de wereld om ons heen gebeurt.

Daarnaast heb ik ook niet gemerkt dat het leven van mensen aan de andere kant van de wereld minder waard wordt gevonden. Sommigen kijken eerst naar hun directe omgeving, maar dat wil niet zeggen dat het een daarmee belangrijker wordt gevonden dan het ander. Alle ellende is ook betrekkelijk, in omgeving X is dit erg, in omgeving Y is iets anders erg, je moet het in perspectief zijn. En voor ons geldt dat de een kiest dit om zich in te verdiepen in mee te leven, de ander kiest dat.
Ik denk dat dat de essentie van het verhaal is, niets meer en niets minder. Het is toch juist goed dat niet iedereen hetzelfde kiest lijkt mij.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:03

Ben ik met je eens Alet74. Alleen, en dan quote ik mezelf nog maar een keer:
Toekie schreef:
En nogmaals; ik respecteer je keuze dat je geen nieuws volgt. Maar ik denk Vjestagirl, dat je nu een mening hebt over iets waar je niet (voldoende) van op de hoogte bent.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:04

Alet74 schreef:
Daarnaast heb ik ook niet gemerkt dat het leven van mensen aan de andere kant van de wereld minder waard wordt gevonden.

Dan zou je de posts van de TS in dit topic even terug kunnen lezen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:05

Ja, ik volg het nieuws... en kan me helemaal aansluiten bij FlyAway en Russel.

Daarboven lopen nogal wat historische én economische draadjes tussen de "verweggelegen" delen van de wereld en het 'welvarende westen' waar wij zitten... Om maar wat te noemen: heeft het geweld tussen stammen in delen van Afrika niets te maken met de willekeurige grenzen die ten tijde van de kolonistatie werden getrokken en waardoor wij nú nog steeds een bevoorrechte positie hebben? Worden heel veel van onze spullen niet gemaakt in Azië (en was daar niet iets met een tsunami een tijd geleden waardoor vele mensen die vanwege hun lage loon in een onveilig krot woonden dakloos werden en alles wat ze hadden verloren)? Ik vind dat je alleen daarom al verplicht bent om mee te voelen.

Niemand kan al het wereldleed dragen. Maar desinteresse vind ik echt stuitend.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 17-01-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:05

Je horizon verbreden en even over de grens kijken als daar iets schokkends gebeurd is toch wel het minste wat je van mensen mag verwachten?? Dan in eigen omgeving blijken kijken is in mijn ogen ook egocentrisch, immers in eigen omgeving hoeven ze niets te doen.... daar zijn anderen voor. Over de grens kijken behoort ons allen aan te gaan en ons allen een gevoel te geven, een gevoel van mededogen toch op zijn minst, maar prettiger een gevoel om ook wat te doen in de vorm van hulp, een paar euries missen misschien????

Daar een blik voor te sluiten is alles egocentrisch....ben het dus eens met FlyAway.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:07

elanor schreef:
Niemand kan al het wereldleed dragen. Maar desinteresse vind ik echt stuitend.

Ja precies. Als je op het nieuws hoort dat Ikea gebruik maakt van kinderarbeid. Wat doe je dan? Niet willen weten en lekker veel van die goedkope potten kopen? Het is maar dat je het gewoon weet. Als Ikea dan maatregelen neemt, dan is het ook goed om te weten dat jij als westerse verwende pottenkoper iig niet mee werkt aan kinderarbeid.....toch?

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:08

Ik lees ook nooit een krant, en nieuws kijk ik zeker niet.
Ik hoor als er iets gebeurd is het van mijn moeder. Of op het werk. Daar kijkt mijn ene collega iedere ochtend hart van nederland, en de andere leest altijd de krant.
Maar ik heb ook totaal geen behoeft om het te volgen, heb niet het idee dat ik dingen mis ofzo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:10

russel schreef:
Je horizon verbreden en even over de grens kijken als daar iets schokkends gebeurd is toch wel het minste wat je van mensen mag verwachten?? Dan in eigen omgeving blijken kijken is in mijn ogen ook egocentrisch, immers in eigen omgeving hoeven ze niets te doen.... daar zijn anderen voor. Over de grens kijken behoort ons allen aan te gaan en ons allen een gevoel te geven, een gevoel van mededogen toch op zijn minst, maar prettiger een gevoel om ook wat te doen in de vorm van hulp, een paar euries missen misschien????

Daar een blik voor te sluiten is alles egocentrisch....ben het dus eens met FlyAway.

Ik heb al n paar keer aangegeven dat ik het heel banketstaaf vind voor de mensen die iemand verloren zijn. Echt. Maar ik ga daar geen geld aan geven.

Waarom zou ik me prettiger moeten voelen als ik geld geef?

En over kinderarbeid: niet meer kopen zorgt niet dat de mensen daar het beter krijgen. Kinderen zijn niet meer nodig, worden ontslagen, ouders niet genoeg geld meer en voor je het weet zeurt iedereen hier over economische vluchtelingen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:14

Ik ben het wel met je eens Toekie: als je je niet in het nieuws verdiept, dan kun je er ook niet iets van vinden.
Helaas heeft niet iedereen de behoefte om het nieuws te volgen en zich hiervoor te interesseren. Begrijp me goed, ik begrijp dat ook niet, maar ik vind het voor mezelf te ver gaan om het egocentrisch te noemen. Ik vind dat juist weer niet zo 'aardig' in het kader van je interesseren voor alle mensen. (ik snap die warmte niet in verhouding tot het zo hard oordelen over mensen die dit niet in zich hebben, want wat zegt dat harde oordelen feitelijk over jezelf)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:15

Ben wel benieuwd hoe de niet-nieuwslezers gebruik maken van hun stemrecht en hoe ze hun keuze dan bepalen? :)

Vjestagirl, ik zit je post met open mond te lezen...... zeuren over economische vluchtelingen?? Goede reden om producten die door kinderarbeid zijn geproduceerd te kopen!

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Elanor op 17-01-10 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:16

elanor schreef:
Ben wel benieuwd of de niet-nieuwslezers gebruik maken van hun stemrecht en hoe ze hun keuze dan bepalen? :)

Vjestagirl, ik zit je post met open mond te lezen...... zeuren over economische vluchtelingen?? Goede reden om producten die door kinderarbeid zijn geproduceerd te kopen!

Die vraag is in dit topic al 3x gesteld en beantwoord. Ik hoop dat je het nieuws beter leest dan dit topic :D :+

En ik geef aan dat door het kopen van kinderarbeid spullen je het misschien in stand houdt, maar dat het niet kopen eigenlijk geen optie is omdat je daarmee mensen eigenlijk ter dood veroordeeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:17

Kortzichtig hoor. Zo werkt het nl niet, maar als je nooit nieuws leest, dan zie je dat ook niet.

Goed voor jouw dat jij je geldje vast houdt. Ik vind het walchelijk dat iemand zo praat. Dat pakje sigaretten, dat drankje met uitgaan, dat merk je niet eens......en nu even 5 euro overmaken, is iets wat je principieel niet doet, omdat je niet weet wat je principes hier in zijn. :oo

Ooit wel eens gehoord van Fairtrade?? Heb je het programma gezien over de chocolade? Heb je ook al ontdekt dat Verkade nu fairtrade chocolade gebruikt??? Koop je wel eens Fairtrade produkten? Of ga je voor die paar dubbeltjes goedkoper.....en is het een ver van je bed show....weet je niet wat Fairtrade doet om te zorgen dat er nu juist geen kinderarbeid ontstaat.....

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:20

Alet74: Mee eens hoor. En dat heb je mij dan ook niet zien schrijven. :) Ik heb het gevoel dat ik best open discussieer :o , met een boel tegenargumenten maar daarbij ook respect voor de keuze van TS. Alleen wordt daar niet meer op ingegaan.

Jammer dat je niet echt inhoudelijk reageert Vjestagirl. De argumenten die je noemt vind ik heel minimaal en daarom ook telkens hetzelfde. Het enige wat ik me nog afvraag; we hebben het nu over nieuws en actualiteit en dat dat je niet interesseert. Hoe zit het dan met (buitenlandse) geschiedenis?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:21

russel schreef:
Kortzichtig hoor. Zo werkt het nl niet, maar als je nooit nieuws leest, dan zie je dat ook niet.

Goed voor jouw dat jij je geldje vast houdt. Ik vind het walchelijk dat iemand zo praat. Dat pakje sigaretten, dat drankje met uitgaan, dat merk je niet eens......en nu even 5 euro overmaken, is iets wat je principieel niet doet, omdat je niet weet wat je principes hier in zijn. :oo

Ooit wel eens gehoord van Fairtrade?? Heb je het programma gezien over de chocolade? Heb je ook al ontdekt dat Verkade nu fairtrade chocolade gebruikt??? Koop je wel eens Fairtrade produkten? Of ga je voor die paar dubbeltjes goedkoper.....en is het een ver van je bed show....weet je niet wat Fairtrade doet om te zorgen dat er nu juist geen kinderarbeid ontstaat.....

Hele topic gelezen? Want als je dat gedaan had weet je dat ik mijn geld steek in de daklozen hier op straat. Maar ja, dat is maar 50 euro per maand (van de 325 die ik verdien). Nee, ik snap dat dat niet voldoende is. Ik schaam me diep.

En ja, ik koop fairtrade, ik koop biologisch (organic zoals dat hier zo mooi heet), ik ben vegetariër. Daar bij drink ik geen alcohol, en rook ik niet, dus het drankje tijdens het uitgaan of het pakje sigaretten zijn misplaatst. Ik drink geen koffie en geen thee, de 2 producten waarop de grootste woekerwinst wordt gemaakt...

En ik vind verkade niet te vreten, dus t kan me niet zo veel schelen wat die gebruiken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:23

Vjestagirl schreef:
Ik heb al n paar keer aangegeven dat ik het heel banketstaaf vind voor de mensen die iemand verloren zijn. Echt. Maar ik ga daar geen geld aan geven.

Waarom zou ik me prettiger moeten voelen als ik geld geef?

En over kinderarbeid: niet meer kopen zorgt niet dat de mensen daar het beter krijgen. Kinderen zijn niet meer nodig, worden ontslagen, ouders niet genoeg geld meer en voor je het weet zeurt iedereen hier over economische vluchtelingen.
En dan mag ik niet zeggen dat iets egocentrisch is? Echt, stomme verbazing bij het lezen van je laatste posts. Doe jezelf een lol, stop met reageren, want dit heeft weinig zin.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 17-01-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:24

Vjestagirl schreef:
En ik vind verkade niet te vreten, dus t kan me niet zo veel schelen wat die gebruiken.

Nou precies, de spijker op zijn kop. Jij vind het niet te vreten, dus jouw kan het niet schelen.

Nee heb niet het hele topic gelezen, van de 50 euro per maand aan de daklozen, heb ik niet gelezen. Kan je die post nog eens quoten of mij vertellen op welke pagina? Vind het nl behoorlijk veel, dus je hebt mij nu heel erg nieuwsgierig gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:25

FlyAway schreef:
. Je durft nog al met je beweringen en beschuldigingen aan het adres van iemand die je waarschijnlijk helemaal niet kent. Is het zo beangstigend dat er mensen zijn die wel gevoelens hebben bij dit soort gebeurtenissen? Geeft het je zo`n enorm schaamtegevoel dat je te egocentrisch bent om je er iets van aan te trekken dat er duizenden mensen de dood hebben gevonden en nog veel meer alles kwijt zijn (wat toch al vaak niet veel was) dat je zo ongenuanceerd en agressief moet reageren op iemand die aangeeft daar wel in mee te leven?

Doe even rustig niets aan de hand en houd je insinuaties voor je, ik zeg helemaal nergens dat mensen die aan hun voorbij moeten laten gaan (Quote svp) alleen gaat het er bij mij niet in dat de rest van het leven ophoud, en haal als voorbeeld een gesprek van de dag aan (Bitloos rijden) wat deze bokker belachelijk vind, als er een grote ramp in de media is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:26

Het volgen van het nieuws is ook iets anders dan het kopen van Fairtrade producten Russel, al begrijp ik wel waar je naar toe wilt. Maar ik denk dat je dit soort dingen los van elkaar moet zien, ook als nieuwsvolger kun je ervoor kiezen andere dingen te kopen.

Nogmaals, wie zijn wij om te oordelen over hoe iemand anders in de wereld staat? Zegt dat niet meer over 'de oordeler' dan over de ander?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:26

Toekie schreef:
Alet74: Mee eens hoor. En dat heb je mij dan ook niet zien schrijven. :) Ik heb het gevoel dat ik best open discussieer :o , met een boel tegenargumenten maar daarbij ook respect voor de keuze van TS. Alleen wordt daar niet meer op ingegaan.

Jammer dat je niet echt inhoudelijk reageert Vjestagirl. De argumenten die je noemt vind ik heel minimaal en daarom ook telkens hetzelfde. Het enige wat ik me nog afvraag; we hebben het nu over nieuws en actualiteit en dat dat je niet interesseert. Hoe zit het dan met (buitenlandse) geschiedenis?

Buitenlandse geschiedenis. Weinig. Sommige dingen, maar meer heel specifieke onderwerpen dan complete tijdslijnen. Zoals hier bijvoorbeeld The Easter Rising (http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_Rising), of de geschiedenis van plekken als Glendalough (http://en.wikipedia.org/wiki/Glendalough) en Kilmainham Gaol (http://en.wikipedia.org/wiki/Kilmainham_Gaol). Wat ik hier ook boeiend vind is het Gaelic, en het Sean-nós zingen.

In Nederland vind ik geschiedenis boeiend gezien van het standpunt 'hoe leefde het gewone volk'. Wat deden ze, wat dachten ze, waar hielden ze zich mee bezig? Wat was belangrijk, en wat niet? En weer, specifieke onderwerpen, geen complete tijdslijnen. Het boeit me niet wanneer die graaf een kogel door zijn kop kreeg, en die koning een scheet liet. Wat ze dachten in de dagen, maanden en jaren ervoor vind ik veel boeiender.