Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:54

Ik had het laatst inderdaad ook bijna toen het mistig was met een fietser met donkere kleren aan zonder licht. Moest het fietspad oversteken en had echt goed naar links en goed naar rechts gekeken (omdat ik al weet dat veel fietsers geen verlichting hebben en het fietspad is op dat stuk ook nog eens heel slecht verlicht) en het is dat ik er altijd al heel langzaam overheen tuf omdat het zo onoverzichtelijk is, maar anders had ik hem echt op mijn motorkap gehad.

Als ik zelf fiets heb ik altijd licht. Maar ik moet zeggen dat dit vroeger ook weleens anders was en dat ik pas sinds ik ook auto rijd besef hoe slecht zichtbaar je soms bent zonder licht en met donkere kleren aan.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:57

Toen ik nog elke dag naar school fietste deed ik idd ook mijn licht weleens uit omdat ik het te zwaar vond fietsen.. :+
Nu weet ik pas hoe gevaarlijk dat eigenlijk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:18

_Patriciaa schreef:
Toen ik nog elke dag naar school fietste deed ik idd ook mijn licht weleens uit omdat ik het te zwaar vond fietsen.. :+
Nu weet ik pas hoe gevaarlijk dat eigenlijk is..

Heel veel jongeren vinden het stom om hun verlichting aan te doen.....Begrijp jij dat?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:36

Nu niet meer nee..
ik moest altijd 45min/uur fietsen, en dan vond ik het een stuk aangenamer om zonder licht te fietsen, gewoon onwetend qua gevaren dus..

maar nu begrijp ik het niet meer nee :P ..
Wacht maar tot ze scooter/auto gaan rijden, dan zien ze pas hoe gevaarlijk het is.. of niet natuurlijk, en dan wordt het tuig op een scooter/in een auto :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:59

Klopt, kan je wel heel leuk verkeers les krijgen op school, wanneer je je lichten aan moet doen, het besef is er gewoon nog niet...
Kan je kletsen als brugman, pas als ze zelf in een auto hebben gereden en ook nog eens nachtblind zijn....Zie je hoe gevaarlijk dit is en wat er allemaal voor andere gevaren nog zijn.
Ik heb ook pas leren KIJKEN toen ik mn rijbewijs ging halen :j
En dan nóg......Leer je dat pas als je ervaring heb.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:18

Ik kon beter tellen hoe vaak ik als scooterrijder wel voorang kreeg waar k t moest krijgen als wanneer ik het niet kreeg.
Andere ergenis is is een auto die over het fietspad gaat staan en dan zo dat je er niet meer langs kan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 03:06

Chiqa schreef:
Nou? Noem dan eens zo'n situatie Miracle want tot nu toe heb je er nog geen een met een bepaalde 'overtuiging' als zwakke verkeersdeelnemer kunnen brengen, maar ben benieuwd?

Prima. :) Ik kan je er een uit eigen ervaring geven.
Een straat vlakbij mijn huis, is smal, met erlangs struiken en draad. Daar midden in zitten 2 wegversmallingen, waar de andere kant voorrang heeft, als ik richting huis rij. Als er een auto van die andere kant komt, moet ik dus stoppen (joh.) En aangezien die versmalling vlak voor een onoverzichtelijk bocht zit, houden niet alle auto's daar rekening mee, dat ik op de rem zou moeten. Ik woon daar, dus ik weet inmiddels wel dat ik goed moet uitkijken, en dus niet harder dan 20 moet rijden daar. En uiteraard, zijn er altijd weer van die heerlijk ongeduldige automobilisten die niet even willen wachten totdat ik netjes voorbij die versmallingen ben, en dus voorbij willen. Ik kan dan NIET aan de kant, omdat ik dan in de struiken hang. En dat vind ik persoonlijk niet de meest prettige plek op de openbare weg :) Goed, als meneer of mevrouw automobilist toch erlangs wil, zal die mij de berm in moeten rijden, of meneer of mevrouw tegenligger even diep in de ogen kijken, omdat die versmalling maximaal 50 meter uit elkaar liggen. In die situatie kan ik dus niet aan de kant, en als ik spontaan op de rem moet, zit diegene letterlijk achterop mijn scooter. (Wat me dus al 1 keer helemaal gebeurd is, en 1 keer nauwelijks wat scheelde, of ik had er weer prachtig bij gelegen....)

Voila, de situatie. Ik wil hem zelfs nog wel even voor je uittekenen als het je nu nog steeds geen beeld kan geven hoor :) Desnoods google ik de plattegrond nog voor je als mijn uitleg niet duidelijk is.. Kortom, je kan niet altijd aan de kant. :) :)
Vind het gewoon zacht gezegd frustrerend dat de scooterrijder als schuldige word bestempeld.