Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:26

Sandeman schreef:
Er zijn hier wel meer mensen met een temperamentsprobleem en mensen die zich snel voelen aangevallen.

Ik vind dat op bokt over het algemeen wel zo :+
Maargoed op internet kan je veel verkeerd interpreteren ook

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:26

Chiqa schreef:
gekvanfleur schreef:
oke: ik hou jou aan, en vraag om je rijbewijs. jij begint vrolijk met je en jij, en ik vraag of je het op 'ú' wilt houden. zeg jij dan u?
want daa zit hem dus het respect. ik wil graag aangsproken worden met u en ga jij dat dan doen. of heb je vooral zelfrespect.

Ik moet de eerste beste agent nog tegenkomen die zoiets lachwekkends zou zeggen, maar goed stel dat....
Dan zou ik vragen naar het wetsartikel van het wetboek van strafrecht waar in exact staat dat het verboden zou zijn om het woord jij verboden is naar een ambt in functie.

Het staat volgens mij niet in een wet beschreven hoor.....Het gaat erom dat een agent VRAAGT of je hem/haar met u aan wil spreken. Als je dat dan niet doet zou het als belediging van ambtenaar in functie opgevat kunnen worden.
Los daarvan vind ik het ronduit respectloos om iemand(politie of niet) dan gewoon met je en jij aan te blijven spreken!
Laatst bijgewerkt door luffie op 13-01-10 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:27

liedje89 schreef:
Maar als iemand jou er op moet wijzen dat hij leiver met 'u' aangesproken moet worden heb je imo al een fout gemaakt. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de rest van het gesprek fijn verloopt. Een gesprek kan wel fijn verlopen als je eerst 'u' zegt en de andere persoon aangeeft dat je 'je' mag zeggen :j

Maar goed dat dat er tussen staat. Want daar kunnen heel veel mensen zich niet druk om maken hoor.[/quote]

Tja, maar ook genoeg mensen wel... :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:28

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:
@adil18: Over het algemeen vind ik dat niet de eer aan jezelf houden maar arrogant en uit de hoogte overkomen op je gesprekspartner waardoor je alleen maar meer vijandigheid creeerd en vaak express het bloed onder de nagel van de ander vandaan haalt. Dus nee gewoon laf.

We kunnen het ook anders stellen. Jij noemt mij dus nu eigenlijk arrogant, ik zeg tegen jou: Ga een cursus "Anger Management" volgen....Als jij zoiets ziet als provocatie of bloed onder de nagels vandaan alleen ben jij imo de persoon met een probleem, namelijk een temperamentsprobleem. ;)

Wat een onzin opmerking. Ik vind mensen die uit de hoogte doen en daarmee mij belachelijk proberen te maken vervelender dan mensen die zichzelf alleen belachelijk maken. AAh ik heb een serieus anger management probleem :Y) . Sorry maar wat is dat nou voor redenatie. Als je u als een trucje gebruikt om mensen op afstand te houden die je eigenlijk niet moet is dat imo dus passieve agressie maar dat kan jij anders zien natuurlijk.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:28

unicorn_kiss schreef:
Sandeman schreef:
Er zijn hier wel meer mensen met een temperamentsprobleem en mensen die zich snel voelen aangevallen.

Ik vind dat op bokt over het algemeen wel zo :+
Maargoed op internet kan je veel verkeerd interpreteren ook

Inderdaad, dat laatste ben ik met je eens. je mist de toon en gezichtsuitdrukking en daarom kunnen dingen heel snel verkeerd begrepen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:31

luffie schreef:
Het staat volgens mij niet in een wet beschreven hoor.....Het gaat erom dat een agent VRAAGT of je hem/haar met u aan wil spreken. Als je dat dan niet doet zou het als belediging van ambtenaar in functie opgevat kunnen worden.

Wat een flauwekul _O- Nou de eerste de beste agent die mij hiervoor gaat bekeuren moet ik nog steeds tegenkomen denk niet dat een agent zich beter druk kan gaan zitten maken waarom hij mij aanhoud dan om een gedachte die jij dr op nahoud :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:31

luffie schreef:
Chiqa schreef:

Ik moet de eerste beste agent nog tegenkomen die zoiets lachwekkends zou zeggen, maar goed stel dat....
Dan zou ik vragen naar het wetsartikel van het wetboek van strafrecht waar in exact staat dat het verboden zou zijn om het woord jij verboden is naar een ambt in functie.

Los daarvan vind ik het ronduit respectloos om iemand(politie of niet) dan gewoon met je en jij aan te blijven spreken!

Mee eens.. niet enkel bij agenten gewoon in het algemeen dan daag je iemand ook gewoon uit
Het zijn ook gewoon mensen..
al spreek ik een agent spontaan ook niet aan met u, kwestie van nare ervaring met agenten die weleens machtsmisbruik van hun functie maken..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:32

Chiqa schreef:
luffie schreef:

Wat een flauwekul _O- Nou de eerste de beste agent die mij hiervoor gaat bekeuren moet ik nog steeds tegenkomen denk niet dat een agent zich beter druk kan gaan zitten maken waarom hij mij aanhoud dan om een gedachte die jij dr op nahoud :D

Er zijn agenten die een kort lontje hebben hoor en voor de gekste dingen bekeuren ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:32

liedje89 schreef:
Wat een onzin opmerking. Ik vind mensen die uit de hoogte doen en daarmee mij belachelijk proberen te maken vervelender dan mensen die zichzelf alleen belachelijk maken. AAh ik heb een serieus anger management probleem :Y) . Sorry maar wat is dat nou voor redenatie. Als je u als een trucje gebruikt om mensen op afstand te houden die je eigenlijk niet moet is dat imo dus passieve agressie maar dat kan jij anders zien natuurlijk.

Zoals gezegd valt het gewoon onder de noemer beschaafd. Het is in die zin een truc dat je de eer zo aan jezelf kunt houden. Alleen moet je dan o.a. in staat zijn het gedrag en de persoon los van elkaar te zien, en dat kunnen heel veel mensen niet.

Wat is het voor redenatie te stellen dat mensen die 'u' zeggen arrogant zijn :? Door zo'n stempel op iemand te drukken ben je zelf eigenlijk arrogant bezig. En zoals gezegd, als jij zoiets als provocatie ziet bij jij imo degene met een probleem....

Enneh, wat betreft de aller eerste opmerking: wie de bal kaatst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:34

Agenten met een kort lontje heb ik persoonlijk weinig tot niets mee te maken, wel met wat er in het wetboek van strafrecht staat.
En mijn overtredingen waren van íets serieuzere zaak dan het verzuim ze met U aan te spreken, en hebben mij ook gewoon keurig laten gaan dus ik kan mij dr niet zo druk om gaan zitten maken.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:34

Chiqa schreef:
luffie schreef:

Is geen gedachte van mij hoor :n .......Dit is wel de wet nl. Als een agent zich beledigd voelt kan hij een bekeuring uitschrijven. Dat is dus per agent verschillend. Waar de ene agent niet reageerd op eikel kan een ander dat opvatten als belediging.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:35

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:

Maar goed dat dat er tussen staat. Want daar kunnen heel veel mensen zich niet druk om maken hoor.

Tja, maar ook genoeg mensen wel... :j

Maar voor al die het juist anderom vervelend vinden hoef je dus geen rekening te houden. Die zijn er ook namelijk.

Het is maar wat je verslapt vind; ik vind dat dan verandert. Vind het een beetje onzin dat Nederlanders niets van elkaar zouden tolereren en allemaal geen normen er waarden meer hebben. Ik zie hier ook nooit ouderen staan in de trein of bus hoor, ik werd toen ik nog achter de kassa zat bijna nooit respectloos behandeld, ik vind respect en beleefdheid ook twee hele andere dingen.

Ik ind het trouwens heus niet altijd arrogant oid om u te zeggen wanneer mensen je wel net aanspreken maar je niet netjes behandelen vind ik dat veel vervelender dan wanneer ze er gewoon eerlijk over zijn dat ze me niet netjes behandelen. Ik spreek mensen ook met u aan vind mezelf toch niet arrogant :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:35

unicorn_kiss schreef:
Er zijn agenten die een kort lontje hebben hoor en voor de gekste dingen bekeuren ;)

Hoezo voor de gekste dingen? Een middelvinger opsteken is voor de meeste mensen al een heel normaal teken die zoner probleem gegeven wordt. Echter bij een politieagent kan je dat wat gaan kosten....Maar om dan te zeggen dat agenten een kort lontje hebben...?

Je hebt een ambtenaar in functie niet te beledigen, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:36

luffie schreef:
Dit is wel de wet nl. Als een agent zich beledigd voelt kan hij een bekeuring uitschrijven.

Moet dit wel gegrond zijn, en daar is echt wel even meer voor nodig hoor dan weigeren hem met U aan te spreken _O- _O- Wat een flauwekul.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:36

Ik denk dat de mensen die u echt niet begrijpen een flinke plaat voor hun hoofd hebben en de opvoeding of niet is gelukt of niet is doorgedrongen... Ik sta er echt van te kijken dat mensen er niets van (willen) begrijpen...
Op je werk spreek je iemand toch ook aan met u?!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:38

ik heb hem wel eens gehad....... een bekeuring voor het beledigen van een ambtenaar in functie :D :D

het enige wat ik zei was........ goh, Had uw vrouw gisterenavond hoofdpijn???

maar dit is wel 20 jaar geleden............. toen beledigde je nog iemand daarmee, tegenwoordig is het bijna ongepast om dat niet te zeggen :D

Toekie

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:39

Tegenwoordig sla je gewoon een agent of ambulancebroeder in elkaar. :j

Ptries

Als een agent zich beledigd voelt kan hij inderdaad een bekeuring uitschrijven. Echter in het BW, heb je ook nog hardheidsclausules en de redelijkheid en billijkheid. Ik zelf ken het Wetboek van Strafrecht niet, maar ik kan me voorstellen dat daarin ook voorkomt. Een agent zou je dus inderdaad kunnen bekeuren voor het niet zeggen van 'u', maar de vraag is of dit standhoudt voor een rechter als je daar bezwaar tegen maakt.

Echter, los van het feit of het strafbaar is of niet. Waarom zou je geen u gebruiken als de ander je daar om verzoekt en daar dus blijkbaar wel waarde aan hecht? Ik zie hier het probleem niet van in. Het staat de verdere conversatie volgens mij niet in de weg. Als iemand je verzoekt om u te gebruiken, is dat voor die persoon blijkbaar een belangrijke omgangsnorm. Waarom zou je dan niet aan dat verzoek voldoen?

Adil

liedje89 schreef:
Ik ind het trouwens heus niet altijd arrogant oid om u te zeggen wanneer mensen je wel net aanspreken maar je niet netjes behandelen vind ik dat veel vervelender dan wanneer ze er gewoon eerlijk over zijn dat ze me niet netjes behandelen. Ik spreek mensen ook met u aan vind mezelf toch niet arrogant :+

Dan moeten we iets duidelijk zijn: In een dergelijke situatie zou ik gewoon in alle aspecten formeel blijven.

Ik denk ook dat dat heel vaak niet het probleem is. Mensen voelen zich geprovoceert wanneer zij meegesleept worden door hun eigen emoties terwijl persoon tegenover hun zo koel kan blijven. Maar dat is mijn persoonlijke kijk op de zaak.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:40

[quote="Toekie" ]
Tegenwoordig sla je gewoon een agent of ambulancebroeder in elkaar. :j
[/quote]

Ja, en als de agent zich dan weert moet je hem aanklagen :D

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:42

Chiqa schreef:
luffie schreef:
Dit is wel de wet nl. Als een agent zich beledigd voelt kan hij een bekeuring uitschrijven.

Moet dit wel gegrond zijn, en daar is echt wel even meer voor nodig hoor dan weigeren hem met U aan te spreken _O- _O- Wat een flauwekul.

Denk jij lekker wat je wilt :D . Veel succes met het aanvechten van de bekeuring als je hem ooit eens mocht ontvangen :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:42

MamboBeach schreef:
Ik denk dat de mensen die u echt niet begrijpen een flinke plaat voor hun hoofd hebben en de opvoeding of niet is gelukt of niet is doorgedrongen... Ik sta er echt van te kijken dat mensen er niets van (willen) begrijpen...

Ik spreek mensen wel aan met u. Dat is ook in mijn eigenbelang op het werk, mensen in de dienstverlening, vreemden op straat als ik iets wil vragen. Ik kan me er alleen niks bij voorstellen dat je dat ook echt belangrijk vind en je het ook echt vervelend vind als je (per ongeluk) een keer met je aangesproken word. Ik vind het vooral heel jammer voor jezelf als je je daar echt iets van aantrekt, wat kan jou het nu schelen als ik me verspreek of iets anders gewent ben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:43

KiWiKo schreef:
ik heb hem wel eens gehad....... een bekeuring voor het beledigen van een ambtenaar in functie :D :D

het enige wat ik zei was........ goh, Had uw vrouw gisterenavond hoofdpijn???

maar dit is wel 20 jaar geleden............. toen beledigde je nog iemand daarmee, tegenwoordig is het bijna ongepast om dat niet te zeggen :D

*Proest*

Je hebt wel gelijk, 20 jaar geleden was het een zware belediging, nu wordt het standaard gezegd!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:44

Adil18 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Hoezo voor de gekste dingen? Een middelvinger opsteken is voor de meeste mensen al een heel normaal teken die zoner probleem gegeven wordt. Echter bij een politieagent kan je dat wat gaan kosten....Maar om dan te zeggen dat agenten een kort lontje hebben...?

Je hebt een ambtenaar in functie niet te beledigen, klaar.

Maar iets dat voor de een een niet door de beugel kan, hoeft niet zo te zijn voor een ander.
Iemand anders kan de humor er wel van inzien.
Dus ik noem dat dan een kort lontje ja :) (of eigenlijk eerder machtsmisbruik)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:44

liedje89 schreef:
MamboBeach schreef:

Ik spreek mensen wel aan met u. Dat is ook in mijn eigenbelang op het werk, mensen in de dienstverlening, vreemden op straat als ik iets wil vragen. Ik kan me er alleen niks bij voorstellen dat je dat ook echt belangrijk vind en je het ook echt vervelend vind als je (per ongeluk) een keer met je aangesproken word. Ik vind het vooral heel jammer voor jezelf als je je daar echt iets van aantrekt, wat kan jou het nu schelen als ik me verspreek of iets anders gewent ben.

Hierin ben ik het 100% met je eens. Ik zou me er zelf ook niet druk om kunnen maken, maar ik gebruik u wel omdat ik weet dat er andere mensen zijn die daar wel waarde aan hechten. Uit respect voor de ander zal ik dus altijd met u beginnen.