Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:36

denk dat de meeste mensen die een milde vorm gehad hebben
niet eens weten dat het de Q koorts was
denk dus niet dat je die stelling zo maken kunt

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:47

Ja oke dat is wel waar.
Maar ik vind iig wel dat er nu ECHT iets moet gebeuren voor de patienten.
Er lopen gewoon geen onderzoeken alles word afgewezen en de minister van volks gezondheid had gewoon geen idee wat er allemaal speelde bij de mensen met Q-koorts en had ook geen idee dat mensen zo lang ziek konden blijven, nou dan klopt er ergens toch iets niet denk ik dan.
Ik ben nu al 2 jaar ziek en er is gewoon geen verbetering en niemand kan iets voor me doen.
En dan op zo'n avond vraag je welke onderzoeken er lopen en wat allemaal wel en geen kwaat kan en ze weten gewoon geen van de vragen te beantwoorden en de onderzoeken die lopen weten ze niet eens welke dat zijn

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:28

Artikel wat ik kreeg toegestuurd via NBvH:

Hygiëneprotocol voor geiten- en schapenbedrijven i.v.m. Q-koorts

LNV en VWS hebben een hygiëneprotocol opgesteld voor geiten- en schapenbedrijven met een publieke functie. In dit protocol staan adviezen aan de kleinschalige bedrijven, zoals kinderboerderijen, zorgboerderijen, dierentuinen, en bedrijven met lammetjesaaidagen. De adviezen zijn bedoeld om de risico’s van overdracht van Q-koorts van schapen en geiten naar mensen te beperken. Voor overige (kleinschalige) bedrijven zonder publieksfunctie is geen apart protocol opgesteld. Het hygiëneprotocol bevat echter ook voor deze categorie nuttige adviezen.

Via onderstaande link kunt u het hygiëneprotocol vinden:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... ode=BROWSE

Meer informatie over het beleid op bedrijven met een publieke functie is te vinden in de kamerbrief, te vinden via:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... e_id=49662

Hieronder enkele belangrijke aandachtspunten.

Gescheiden aflammeren
Eén onderdeel van het Hygiëneprotocol is verplicht voor kinderboerderijen en andere bedrijven met een publieke functie. Dierhouders zijn verplicht om hun schapen en geiten na 4 maanden dracht tot 2 weken na het aflammeren in quarantaine te plaatsen, dit wil zeggen binnen te houden en afgezonderd van bezoekers en het publiek.
Als een kinderboerderij niet de beschikking heeft over een dergelijke ruimte, is het bedrijf verplicht de drachtige geiten en schapen af te laten lammeren op een locatie zonder publieksfunctie. Als op deze locatie ook andere geiten en schapen staan, dan mogen deze dieren na het aflammeren niet meer terugkeren naar de kinderboerderij.

Vaccinatie
Volgens de huidige regeling is vaccinatie is verplicht voor schapen en geiten

die voor de melkproductie worden gehouden. Dus ook op locaties waar minder dan 50 melkschapen en melkgeiten worden gehouden of waar de dieren gehouden worden voor melk voor eigen gebruik.
op opfokbedrijven die geiten of schapen opfokken die bestemd zijn voor melkproductie.
kinderboerderijen
zorgboerderijen
dierentuinen
op een locatie waar lammetjesaaidagen worden gehouden
in een rondtrekkende schaapskudde
in een natuurgebied.
De vaccinatie dient plaats te vinden voor 1 januari 2011. Als er lammetjesaaidagen worden gehouden, dan moet gevaccineerd worden voordat de lammetjesaaidag plaatsvindt. Aangezien er naar verwachting pas vanaf april een beperkte eerste partij vaccin beschikbaar komt en de eerste vaccinatie tweemaal plaats moet vinden, kunnen er dus voorlopig geen lammetjesaaidagen worden georganiseerd.

De vaccinatieverplichting geldt niet voor die dieren die in 2010 geboren worden en in dit jaar worden afgevoerd naar de slacht. Overige houders van schapen en geiten kunnen hun dieren vrijwillig laten vaccineren.

Al eerder heeft het Platform KSG geadviseerd om alle schapen en geiten in risicogebieden waarmee gefokt wordt te vaccineren. Tijdens het debat in de Tweede Kamer van 27 januari 2010 heeft de Kamer aan de minister van LNV gevraagd een vaccinatieplicht in te stellen voor alle schapen en geiten in Nederland. In de komende tijd zal er meer duidelijkheid komen over beschikbaarheid van vaccin.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:36

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:49

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:44

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:57

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:02

_R_G_ schreef:
Ja oke dat is wel waar.
Maar ik vind iig wel dat er nu ECHT iets moet gebeuren voor de patienten.
Er lopen gewoon geen onderzoeken alles word afgewezen en de minister van volks gezondheid had gewoon geen idee wat er allemaal speelde bij de mensen met Q-koorts en had ook geen idee dat mensen zo lang ziek konden blijven, nou dan klopt er ergens toch iets niet denk ik dan.
Ik ben nu al 2 jaar ziek en er is gewoon geen verbetering en niemand kan iets voor me doen.
En dan op zo'n avond vraag je welke onderzoeken er lopen en wat allemaal wel en geen kwaat kan en ze weten gewoon geen van de vragen te beantwoorden en de onderzoeken die lopen weten ze niet eens welke dat zijn

alhoewel ik het heel vervelend voor je vind dat je ziek bent, blijf ik vinden dat dat geen reden is om 60.000 geiten af te maken en 120.000 lammeren (gemiddeld) te laten stikken in hun dode moeders. De lammeren tellen we niet, die zijn immers nog niet op de wereld.

Er zijn best andere maatregelen te bedenken waardoor dat niet nodig hoort te zijn. Die maatregelen hadden er al lang moeten zijn. Nu boeten de geiten voor de laksheid van de overheid en de RIVM.

Zo ook overigens bij de lymepatienten van Nederland. Daar zijn er ook teveel van, en de behandeling is verre van adequaat waardoor sprake is van steeds meer chronische lymepatienten (waar ik er één van ben).

Nu onder druk van de publieke opinie gaan ze uitgebreid ruimen. Dat vind ik schandalig dom ad hoc beleid.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:26

Dat ben ik ook helemaal met je eens, ik het ook nergens gezegt dat ik dit een goede oplossing vind.
Want er zitten vervolgens nog allemaal geiten die besmet kunnen zijn in de stal terwijl er een heleboel gezonde dieren afgemaakt zijn, ik vind het ook schandalig hoe er nu gehandeld is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:12

wij op stage (zorgboerderij) hebben wat dingen veranderd zo moet je gewoon bedrijfskleding aan (overal en laarzen)
en wat je in de stal aanhebt niet buiten de stal aandoen.

ik zit er verder niet echt mee.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:56

Ik ben vrijwilliger op een kinderboerderij waar alles nu opgehokt is helaas. We hebben ze allemaal gevaccineerd, maar alsnog moeten ze opgehokt worden..

@Takkie_muis, je zou het niet erg vinden als de dieren geruimd worden op de zorgboerderij.. beetje cru van je...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:14

takkie_muis schreef:
wij op stage (zorgboerderij) hebben wat dingen veranderd zo moet je gewoon bedrijfskleding aan (overal en laarzen)

dat vind ik een zeer slechte zaak, dat mensen nu pas bedrijfskleding aan moeten..

dat had al lang gemoeten. zo nemen ze vuil/bacterieën mee naar huis en van huis naar de werkplek.. dat is een slechte zaak..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:34

Suuskipje schreef:
@Takkie_muis, je zou het niet erg vinden als de dieren geruimd worden op de zorgboerderij.. beetje cru van je...

Ik reageer even, maar wat denk je van alle gezonde geiten die moesten geruimt worden op besmette bedrijven?

Jolandaa_ schreef:
dat vind ik een zeer slechte zaak, dat mensen nu pas bedrijfskleding aan moeten..

dat had al lang gemoeten. zo nemen ze vuil/bacterieën mee naar huis en van huis naar de werkplek.. dat is een slechte zaak..

takkie_muis schreef:

Dat vind ik ook slecht! Bij alle veehouders die ik ken loop je op laarzen en krijg je een overal van hun en die doe je weer uit als je weggaat :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:48

@ Rianneke
Heb je het nu tegen mij of tegen Takkie_Muis?