Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:30

Thiomersal info Wikipedia

Thiomersal's main use is as an antiseptic and antifungal agent. In multidose injectable drug delivery systems, it prevents serious adverse effects such as the Staphylococcus infection that, in one 1928 incident, killed 12 of 21 children inoculated with a diphtheria vaccine that lacked a preservative.[2] Unlike other vaccine preservatives used at the time, thiomersal does not reduce the potency of the vaccines that it protects
Outside North America and Europe, many vaccines contain thiomersal;

the World Health Organization has concluded that there is no evidence of toxicity from thiomersal in vaccines and no reason on safety grounds to change to more-expensive single-dose administration

Concerns based on extrapolations from methylmercury caused thiomersal to be removed from U.S. childhood vaccines, starting in 1999. Since then, it has been found that ethylmercury is cleared from the body and the brain significantly faster than methylmercury, so the late-1990s risk assessments turned out to be overly conservative.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:31

Nikka schreef:
pizza64 schreef:
Ok ok in de meerderheid van de geënte ouderen, mijn punt is gewoon dat er zoveel onzekerheden mbt deze inenting zijn dat ik mij afvraag of de voors nu wel tegen de tegens opwegen . En zoals ik eerder al noemde waarom nu met de mexicaanse griep wel, en met de 'gewone' griep waaraan al jaren jaarlijks 1000den mensen sterven niet ?

Jij ziet veel onzekerheden, ik niet. Je goed inlezen zal wel helpen.

Nou dat lezen heeft me tot nu toe nog niet geholpen.
En ik ben blijbaar niet de enige die onzekerheden ziet anders was deze discussie over wel of niet enten niet zo gaande.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:32

Nee, het gaat hier om het verplicht enten. Niet om wel of niet enten...

Onzekerheid heb je bij elke prik, elke medicatie etc. wel. Je kan nooit 100 procent dingen uitsluiten, zelfs niet bij de gewone paracetamol. Het is maar hoe je zelf zoekt naar info. Als je bv al begint bij de 'verontruste moeders' krijg je al een heel ander beeld dan via het ANP of Rivm.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:39

Welshcobfan schreef:
Nee, het gaat hier om het verplicht enten. Niet om wel of niet enten...

Dat is waar.
Maar zoals vaker op Bokt gebeurd dwalen we wel eens een beetje af.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:43

Het gebruik van thiomersal in vaccins wordt in relatie gebracht met een toename van autisme bij kinderen die gevaccineerd zijn met thiomersal bevattende vaccins.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy

Hoewel keihard wetenschappelijk bewijs hierover mager is, is er wel verdenking wanneer je met statistiek 'speelt'.
Maar of je hier nu echt bang voor moet zijn....nee dat geloof ik niet :n

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:43

Je kan niemand verplichten om te enten. Ik werk ook in het ziekenhuis, maar laat mij niet enten.

Risico voor patiënten? Al kom ik wel met meerdere mensen in contact, als de overige zaalgenoten en bezoek zich niet laten enten kunnen zij het net zo goed overdragen.

vuurneon

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:46

Het ging de overheid niet om de patienten in de eerste plaats, maar om de zorgcontinuiteit te kunnen waarborgen. Want ziek bezoek hoeft immers de patienten niet te verzorgen.
Gaat erom dat de mensen die zorg nodig hebben, ook de zorg kunnen krijgen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:05

Kaygee schreef:
Je kan niemand verplichten om te enten. Ik werk ook in het ziekenhuis, maar laat mij niet enten.

Risico voor patiënten? Al kom ik wel met meerdere mensen in contact, als de overige zaalgenoten en bezoek zich niet laten enten kunnen zij het net zo goed overdragen.

Wat je nu doet is de dingen voor je uit schuiven en als als gebruiken. Als we dat met alles zo doen. Jij ben t wel met de patient bezig, niet de zaalpatient of het bezoek.

Wat mij erg opvalt is dat maar erg weinig mensen het serieus nemen en aan zichzelf denken en de zorg helemaal niet zo leuk vinden. Hier schrik ik erg van.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:17

MamboBeach schreef:
Kaygee schreef:

Wat je nu doet is de dingen voor je uit schuiven en als als gebruiken. Als we dat met alles zo doen. Jij ben t wel met de patient bezig, niet de zaalpatient of het bezoek.

Wat mij erg opvalt is dat maar erg weinig mensen het serieus nemen en aan zichzelf denken en de zorg helemaal niet zo leuk vinden. Hier schrik ik erg van.

Ik ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:48

MamboBeach schreef:
Kaygee schreef:

Ik eerlijk gezegd ook wel... Want ik vind 'ja maar bezoek kan het ook bij zich dragen' een zeer slechte reden om geen inenting te nemen. Want ik zie dat als je verantwoordelijkheid afschuiven. Beroepshalve heb je ook een verantwoording tegenover je clienten/patienten en collega's. Want ik zou het eerlijk gezegd niet heel tof vinden dat straks alleen nog de ge-ente mensen over blijven om te werken, omdat de niet inge-ente mensen ziek op bed liggen. En het is natuurlijk ook vervelend als je je patienten ook aansteekt met het virus. Met een inenting kun je nog wel het virus bij je dragen en overbrengen. Maar, dan is het virus al wel afgezwakt en geef je ook niet de heftigste variant meer door.
Daarmee zeg ik dus niet dat je je moet inenten, maar ik vind het zeker iets om er goed over na te denken. Met een goede reden niet willen inenten heb ik echt alle begrip voor, maar 'omdat anderen het niet doen' is in mijn ogen gewoon een zeer slap excuus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:53

Inderdaad WCF, niet omdat andere mensen het ook niet doen en die indruk krijg ik toch wel een beetje...

Ik zou me in geen geval goed voelen dat ik me bijvoorbeeld niet zou laten enten en ik ziek word en mijn geente collega's door gaan i.v.m. dat ze niet ziek worden.
En dat je uitgeschakeld wordt terwijl je weet dat er veel mensen ziek kunnen worden die in het ZH komen te liggen, die geen keuze krijgen om zich te laten enten...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:57

Kaygee schreef:

Ik quote mezelf maar weer eens
Citaat:
Transmissie via verpleging wordt in ieder geval sterk beperkt na vaccinatie en heeft dus altijd nut. Verpleging, die in een instelling werkt en die zo veel mogelijk zou moeten werken aan herstel van een zieke. Overigens mag je hopen dat familieleden rondom een al ziek persoon zo wijs zijn om bezoek af te raden. Ook zullen familieleden regelmatig ingeënt worden. Er liggen in de ziekenhuizen draaiboeken klaar, ook over hoe er mee om te gaan (mondkapjes, handen wassen bij binnenkomst kamer, beschermende kleding enz)

Zou toch wel heel zuur zijn als de familie er wel alles aan doet en er bijvoorbeeld allemaal ongevaccineerde verpleging rondloopt.
We blijven opnieuw op het lagere school niveau zitten van "maar zij doen het ook niet" >;)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:00

Er stond vandaag dat ik naar huis fietste een enorme rij bij de huisarts. Allemaal voor de griepprik denk ik :P
Zijn net van die koeien die naar het slachthuis gaan zoals ze er allemaal bijstonden :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:01

hahaha, zo voelde ik mij ook toen ik in die rij stond :D
Was net executiedag := (en ik ben inderdaad geen fan van prikken, doet zeer :=)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:04

raket schreef:
Ik laat iedereen die zich niet laat enten verder in zijn of haar waarde, maar waar ik nu wel wat kriebelig van wordt is dat er blijkbaar toch heel wat mensen in de zorg werken die er het helemaal niet naar hun zin hebben.
Dat vind ik nu kwalijker dan het wel/niet enten verhaal en dat had ik van deze discussie niet verwacht.

Ik ben blij dat ik in de zorg werk, met een fijn team met betrokken collega's. Aan hun zou ik mijn liefsten blindelings tovertrouwen. Omdat ze het een prachtvak vinden en van mensen houden.

Ik heb een poos ergens anders gewerkt en daar zag ik die mentaliteit vaker terug.
Dat was overigens een andere zorgsetting. Met niet alleen verpleegkundigen.

Dit schreef ik gister. Het valt nu meer mensen op.
Mocht het echt een probleem worden met de griep, werk ik graag een aantal dagen extra om de benodigde zorg te kunnen verlenen.
Ook in mijn vakantie houd ik van mijn vak!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:54

Ik leer wel voor verpleegkundige, maar idd, ik doe het vak zelf niet zo heel graag. En de collega's vind ik al helemaal een ramp. Veelal harde mensen die niks van plezier kennen in het leven dan te roddelen over anderen.

Ik vind het bv best shockeerend dat een oud dametje mij op maandag in de oor fluisterd dat ze blij is dat de stagairs terug zijn want 'die zijn teminste nog lief'.

Zo wil ik niet worden later, dus trek ik mijn conclussies daaruit en ga ik nadat ik afstudeer op zoek naar iets anders dan het gewone verpleegwerk op een ziekenhuisdienst.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:10

manie schreef:
Het gebruik van thiomersal in vaccins wordt in relatie gebracht met een toename van autisme bij kinderen die gevaccineerd zijn met thiomersal bevattende vaccins.

Hoewel keihard wetenschappelijk bewijs hierover mager is, is er wel verdenking wanneer je met statistiek 'speelt'.

Ik wist dit niet, bizar... bij mijn autistische neefje zijn de problemen als baby begonnen op de ene van de andere dag, na een vaccinatie....dan moet je denken aan verkrampt zijn, zweten, veel huilen...eerst werd gedacht aaan een allergische reactie op de entstof. Uiteindelijk is dus na 2 jaar de diagnose autisme gesteld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:12

Maar goed, wat denk je dat een zuurstofgebrek als gevolg van longontsteking voor gevolgen heeft voor de ontwikkeling? Is ook geen aanbeveling hoor...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:19

beantsje schreef:
manie schreef:

Ik wist dit niet, bizar... bij mijn autistische neefje zijn de problemen als baby begonnen op de ene van de andere dag, na een vaccinatie....dan moet je denken aan verkrampt zijn, zweten, veel huilen...eerst werd gedacht aaan een allergische reactie op de entstof. Uiteindelijk is dus na 2 jaar de diagnose autisme gesteld.

Weet niet hoe oud je neefje is, maar het wordt al sinds 2001 niet meer in 'normale' vaccins gebruikt.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:25

Ik werk in bijna alle opzichten mee om mexicaanse griep te voorkomen, let goed op hygiëne, hoest of nies in een zakdoek en ontsmet mijn handen na elke patiënt. Ik laat mij alleen niet vaccineren, en niet alleen vanwege het feit dat een prikje vervelend is want dit prikje is niets vergeleken met de prikken die ik gedurende de opleiding gehad heb.

Citaat:

En ik vind dit wel een voorbarige conclusie... Omdat ik in de zorg werk mag ik in dit geval niet aan mezelf denken? Tuurlijk ik zal best de mexicaanse griep onderschatten, maar of ik mij laat vaccineren is mijn eigen keuze, het is mijn eigen lichaam. Verder werk ik mee aan alle preventies... En om nou te zeggen dat veel mensen de zorg niet leuk vinden alleen omdat ze zich niet laten vaccineren? En dus "egoistisch" zijn?. Dat geldt voor mij in ieder geval niet. Ga nog elke dag met veel plezier naar mijn werk om voor zieke mensen te zorgen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:40

Kaygee schreef:
Ik werk in bijna alle opzichten mee om mexicaanse griep te voorkomen, let goed op hygiëne, hoest of nies in een zakdoek en ontsmet mijn handen na elke patiënt. Ik laat mij alleen niet vaccineren, en niet alleen vanwege het feit dat een prikje vervelend is want dit prikje is niets vergeleken met de prikken die ik gedurende de opleiding gehad heb.

Citaat:

En ik vind dit wel een voorbarige conclusie... Omdat ik in de zorg werk mag ik in dit geval niet aan mezelf denken? Tuurlijk ik zal best de mexicaanse griep onderschatten, maar of ik mij laat vaccineren is mijn eigen keuze, het is mijn eigen lichaam. Verder werk ik mee aan alle preventies... En om nou te zeggen dat veel mensen de zorg niet leuk vinden alleen omdat ze zich niet laten vaccineren? En dus "egoistisch" zijn?. Dat geldt voor mij in ieder geval niet. Ga nog elke dag met veel plezier naar mijn werk om voor zieke mensen te zorgen.

Dat heb je mooi gezegd en zo voel ik het ook! Vind mijn werk na al die jaren nog steeds super leuk.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:57

hier sluit ik mij ook bij aan! Het is een superleuk beroep! En heb meestal veel voor de patienten over. Maar ik vind mijn eigen gezondheid belangrijker, het is mijn lichaam en ik bepaal wat ermee te doen. En ondanks dat het een leuk beroep is zijn de arbeidsomstandigheden niet goed. Weinig personeel, veel zwaar lichamelijk en psychisch werk, onregelmatige diensten en nou niet bepaald een salaris wat bij een hbo-opleiding past. Dus het kan a;tijd beter.
Bij ons op de afdeling (vaccinatie voor personeel niet verplicht, patienten zijn niet echt risicogroep, maar hebben wel weer recht op vaccinatie) weigert de helft van de patienten ook de griepprik.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:38

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat een tijdje al niet meer over de originele vraag van TS, namelijk: moeten mensen uit de zorg verplicht worden zich in te laten enten. Er zit niemand te wachten op speculaties over het vaccin of de griep zelf, elders op Bokt zijn daar al genoeg topics over gesloten. Ik zou niet graag dit topic sluiten wanneer de openingspost een valide discussieonderwerp bevat. Graag terug on-topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:39

Citaat:
Minister Kopacz verklaarde tevens dat het geheime contract dat de Poolse regering had moeten sluiten met farmaceutische bedrijven die het vaccin produceren, meer dan twintig clausules bevat die strijdig zijn met de Poolse wetgeving.

Dit soort geheime contracten van de overheid die tegen wetgeving indruisen en andere complottheorieen moet je niet meer spuien. Dit zijn polen, wel weer een andere mentaliteit dan Nederlanders.
Wil je het topic openhouden, moet je dit soort onnodige informatie niet meer geven, wat hebben wij nu met polen te maken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:42

misschien moet je die berichten dan ook niet meer quoten? ;)