Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:49

__Nathalie__ schreef:
HouVanUtopia schreef:
Maar dat vind ik ook als horecamedewerksters....
Met elk klein beetje fooi moet je blij zijn.

Alle kleine beetjes helpen. En je moet blij zijn met alles wat je krijgt van de gasten.

Nou preccies en met zo;n instelling zou ik er dus wat extra's bij leggen!

Tsja ik werk dan zelf ook in de horeca. En we hebben idd collega's die soms afkeur hebben als ze maar 0.50 cent fooi krijgen van een gast.
Ik vind dat je blij moet zijn met alles wat je krijgt.

Tuurlijk is het een super gevoel als je 5,00 of 10.00 krijgt van een gast! Dat geeft ook zeker een kick.
Maar ik vind dat je de klanten die je minder fooi geven ook moet respecteren! En in hun waarde moet laten.

@ Ciara tuurlijk werk zelf ook in de horeca en soms loop je je totaal voro mensen uit de naad en je doet alles voor ze om het extra naar hun zin te krijgen.
En als je dan 0,00 van hun krijgt is dat natuurlijk niet leuk. Maar ik vind niet dat je mensen erop kunt nawijzen of ze minder te respecteren.
Die mensen hebben waarschijnlijk toch een bewuste keuze om geen fooi te geven, en dat moet je ook respecteren.

EN fooi is een extraatje in je vak zo zie ik het. En alles wat je (bij ons dan aan het einde van de maand) krijgt moet je blij mee zijn. Goh weer 1x gratis stappen!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:50

Caira schreef:
En natuurlijk kan ik ook elders gaan werken Diablo, maar ik kies juist voor de horeca, en bij de horeca horen nu eenmaal de fooien.

Ze horen er niet bij. Het is iets wat je extra kan krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:50

HouVanUtopia schreef:
__Nathalie__ schreef:

Nou preccies en met zo;n instelling zou ik er dus wat extra's bij leggen!

Tsja ik werk dan zelf ook in de horeca. En we hebben idd collega's die soms afkeur hebben als ze maar 0.50 cent fooi krijgen van een gast.
Ik vind dat je blij moet zijn met alles wat je krijgt.

Tuurlijk is het een super gevoel als je 5,00 of 10.00 krijgt van een gast! Dat geeft ook zeker een kick.
Maar ik vind dat je de klanten die je minder fooi geven ook moet respecteren! En in hun waarde moet laten.

@ Ciara tuurlijk werk zelf ook in de horeca en soms loop je je totaal voro mensen uit de naad en je doet alles voor ze om het extra naar hun zin te krijgen.
En als je dan 0,00 van hun krijgt is dat natuurlijk niet leuk. Maar ik vind niet dat je mensen erop kunt nawijzen of ze minder te respecteren.
Die mensen hebben waarschijnlijk toch een bewuste keuze om geen fooi te geven, en dat moet je ook respecteren.

EN fooi is een extraatje in je vak zo zie ik het. En alles wat je (bij ons dan aan het einde van de maand) krijgt moet je blij mee zijn. Goh weer 1x gratis stappen!

Uh volgens mij is het gene dat je mij nu aangeeft precies wat ik continue loop te roepen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:52

Caira schreef:
Diablo schreef:
Ik heb ook in de horeca gewerkt. Hard werken ja. Maar ik weet zeker dat mijn man minstens net zo hard werkt en die krijgt (en verwacht) ook geen fooien hoor.

Verwacht ik die dan wel? ik zie het als een extraatje bovenop mijn minimumloon.

Uhuh maar dat zeg ik toch zelf ook? Het is een extraatje, maar wel een extraatje dat hoort bij het horecawezen. En een ieder is vrij in het bedrag en of ze iets willen geven. Er is niemand die met een wijzend vingertje staat van: je MOET.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:54

Caira schreef:
Uhuh maar dat zeg ik toch zelf ook? Het is een extraatje, maar wel een extraatje dat hoort bij het horecawezen. En een ieder is vrij in het bedrag en of ze iets willen geven. Er is niemand die met een wijzend vingertje staat van: je MOET.

Inderdaad, zo sta ik er ook tegenover :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:55

Caira schreef:

Maar toch zeg je het met een ondertoon dat het wel moet.

Je roept namelijk steeds dat het er bij hoort. Het hoort er niet bij het kan er bij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:56

of ik ben gek, of jij leest dingen die er niet staan.

Het fenomeen fooien hoort gewoon bij de horeca en bij geen een andere bedrijfstak, wil je dat ontkennen?

Of je daar aan mee doet is echter je eigen keuze.

__Nathalie__

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:57

Dat veel mensen het doen wil toch niet zeggen dat het hoort?
Als iets hoort dan word er van je verwacht dat je het ook doet en dat is niet de bedoeling lijkt mij.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:58

__Nathalie__ schreef:
Caira schreef:

Maar toch zeg je het met een ondertoon dat het wel moet.

Je roept namelijk steeds dat het er bij hoort. Het hoort er niet bij het kan er bij.

Dat begreep ik er ook uit

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:59

__Nathalie__ schreef:
Dat veel mensen het doen wil toch niet zeggen dat het hoort?
Als iets hoort dan word er van je verwacht dat je het ook doet en dat is niet de bedoeling lijkt mij.

Wil je nu eens stoppen met mijn woorden te verdraaien? Lees de zin eens goed...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:00

sorry woorden verdraaien?

Jij schrijft zelf in zo'n beetje elke zin het woord hoort.
Ik maak er niks anders van hoor ik reageer op wat ik lees en hoe het op mij over komt niks meer en niks minder.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:01

Het fenomeen fooien hoort bij horeca, niet bij andere branches, dat zegt ze!
Ze zegt niet dat jij fooi hoort te geven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:02

Dan komt het op jou verkeerd over, maar volgens mij komt zowiezo elk woord wat ik hier typ verkeerd bij jou over dus laat ik me daar maar niet al te druk om maken.

Als jij geen fooi wilt geven doe je het niet, niemand die je dwingt. Een ander doet het misschien wel, dat moet een ieder voor zich weten. Maar een mens moet wel de vrijheid hebben om die keuze ZELF te maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:03

Polaris schreef:
Het fenomeen fooien hoort bij horeca, niet bij andere branches, dat zegt ze!
Ze zegt niet dat jij fooi hoort te geven.

Maar ze zegt wel dat mensen in de horeca eigenlijk harder werken dan anderen (wat ook helemaal niet waar is) en dat het daarom min of meer normaal is dat je fooien krijgt.

Dat vind ik niet. Je krijgt betaald voor het werk wat je doet, ik vind dat daar geen fooi bij hoort.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:05

Joh prima geven jullie gewoon lekker geen fooien. Mij zul je er niet mee krijgen. :D

Ja ik denk dat er weinig beroepen fysiek zo zwaar zijn, en ik weet zeker dat veel mensen dat be-amen. En natuurlijk zijn er banen die zwaarder zijn, maar ook die hebben vaak loon naar presteren. Maar ik zeg ook keer na keer na keer dat een fooi een extraatje is, een kersje op de taart. Een cadeautje. Maar volgens mij lezen jullie alleen wat jullie willen lezen?
Laatst bijgewerkt door Caira op 12-11-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:06

ja dat ben ik ook wel met je eens.

Maar ik vind het verkeerd om het te verwachten.
En ik vind het verkeerd om aan te halen dat het hoort.

Dan geef je imo de indruk dat het moet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:07

__Nathalie__ schreef:
ja dat ben ik ook wel met je eens.

Maar ik vind het verkeerd om het te verwachten.
En ik vind het verkeerd om aan te halen dat het hoort.

Dan geef je imo de indruk dat het moet.

Nogmaals dan vat je mijn zin verkeerd op want dat staat er absoluut niet!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:08

Caira schreef:
Joh prima geven jullie gewoon lekker geen fooien. Mij zul je er niet mee krijgen. :D

Ja ik denk dat er weinig beroepen fysiek zo zwaar zijn, en ik weet zeker dat veel mensen dat be-amen. Maar ik zeg ook keer na keer na keer dat een fooi een extraatje is, een kersje op de taart. Een cadeautje. Maar volgens mij lezen jullie alleen wat jullie willen lezen?

Waar lees jij dat ik geen fooi geef?
Ik rond altijd af naar boven alleen de ene keer iets meer als de andere keer. Afhankelijk van hoe krap of ruim ik die maand zit en of ik het het waard vind.

En ik vind het onzin om te denken dat jij in de horeca harder moet werken als iemand anders met een andere baan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:09

__Nathalie__ schreef:
Caira schreef:

Ja ik denk dat er weinig beroepen fysiek zo zwaar zijn, en ik weet zeker dat veel mensen dat be-amen. Maar ik zeg ook keer na keer na keer dat een fooi een extraatje is, een kersje op de taart. Een cadeautje. Maar volgens mij lezen jullie alleen wat jullie willen lezen?

Waar lees jij dat ik geen fooi geef?
Ik rond altijd af naar boven alleen de ene keer iets meer als de andere keer. Afhankelijk van hoe krap of ruim ik die maand zit en of ik het het waard vind.

En ik vind het onzin om te denken dat jij in de horeca harder moet werken als iemand anders met een andere baan.

Wederom meid je leest gewoon echt niet! Je bent alleen maar bezig mijn woorden te verdraaien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:11

ga je eigen teksten nog maar eens terug lezen dan begrijp je mijn reactie misschien want ik verdraai helemaal niks.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:14

Ik ben het met Caira eens dat de horeca super zwaar is. Idd, zomers dagen draaien van 12+ uur, rennen en vliegen, overzicht houden, altijd blijven lachen, altijd ja en amen, vooral niet iets kleins laten glippen (want dan is je service ineens beroerd), parasol open, parasol weer dicht, kleine kinderen die om je voeten heen vliegen, rietje naar achteren, doekje over die tafel, in dat glas hebben ze een wesp gevangen en die voor mij achtergelaten, oh oliebol daar ligt een hond midden over de looproute, daar een kleurplaat, draaimolen weer kapot, kind van de trampoline gevallen, oh, buffet indekken, stapels van 30 borden, kachel aan, kachel weer uit, asbakken wisselen, peper zout en maggi niet vergeten, discussie over het wel of niet moeten betalen van een gebroken midgetgolf stick, geen schone cappuchino kopjes meer, oh glas om gegaan snel opruimen, handzeep in de toiletten op etc etc etc. Pauze? Wat is dat? Snel achter de schermen een hap brood naar binnen, als je daar al tijd voor hebt.

Toen ik achter de kassa stond bij het kruidvat, en moest balansen en moest prijzen enz. dacht ik ook dat ik hard werkte.

En dan vind ik het best leuk als ik aan het einde van de dag 7 euro extra in mijn portomonee mag stoppen.

En weet je wat het is met de 25 cent op een rekening van 149.75? Je geeft fooi omdat je tevreden bent met de geleverde service. 25 cent geven 'omdat het lastig is' of omdat je geen zin hebt om je portomonee te pakken om dat weer op te bergen is geen fooi, maar is mij opzadelen met jouw probleem.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-11-09 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:14

Heb ik al 5x gedaan en ik kan er echt niet in lezen wat jij erin denkt te zien.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:20

Ik denk er niks in te zien ik zie het er in staan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:22

Dat is dan jouw interpretatie, daar kan ik dan toch niets aan veranderen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:24

dat hoeft ook niet daar is het een forum voor even goeie vrienden.

Jij vind dit en ik vind dat en weer iemand anders vind sus.

En als je een discussie als dit in het echt zou voeren zou het ook heel anders gaan denk ik :)