Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:43

Only_Hellen schreef:
Bijvoorbeeld sportscholen stimuleren op een gesubsidieerde manier..

Maar sporten hoeft niks te kosten. Je kunt ook gewoon een stuk gaan lopen.

Naar een dieetiste kun je al in de meeste zorgverzekeringen..

Als ik naar mezelf kijk pak ik nog regelmatig een zak chips en eigenlijk wil ik dat wel zou houden, zonder daar extra voor te moeten betalen. Niet heel gezond, maar soms wel lekker. Het is een bewuste keuze hoor, want hier liggen ook appeltjes :o

Wanneer je op normaal gewicht zit, zijn de maatregelingen als prijsveranderingen ook helemaal niet eerlijk!

Daarbij zal ik de chips niet laten - dus extra geld in het potje - betaal al genoeg!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:45

Je kunt zeker zelf sporten. Alleen zullen veel mensen begeleid willen worden door een mens en weegschaal.

En verder ben ik het met je eens (al lust ik geen chips }> ).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:49

Only_Hellen schreef:
Je kunt zeker zelf sporten. Alleen zullen veel mensen begeleid willen worden door een mens en weegschaal.

Maar ook dán moeten die mensen dat willen!
Hoeveel beginnen er niet aan en stoppen er relatief snel weer mee?
Sommige mensen kunnen met wat hulp idd beter afvallen, maar vaak is het toch de wil om af te vallen.
Men wil NIET dik zijn, maar men wil ook hun levensstijl niet aanpassen. (Ik iig zou best iets willen afvallen, maar heb er nu geen zin in :D )

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:00

superwoman schreef:
Only_Hellen schreef:

Maar ook dán moeten die mensen dat willen!
Hoeveel beginnen er niet aan en stoppen er relatief snel weer mee?
Sommige mensen kunnen met wat hulp idd beter afvallen, maar vaak is het toch de wil om af te vallen.
Men wil NIET dik zijn, maar men wil ook hun levensstijl niet aanpassen. (Ik iig zou best iets willen afvallen, maar heb er nu geen zin in :D )

Ook mee eens :D . Ja, moeilijk.
Ik weet de ultieme oplossing. Intern tot het ideale gewicht is bereikt. Grapje, want zelfs dan kun je mensen nog niet dwingen natuurlijk en het kost geld. Plus de mensen die door aandoening snel aankomen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:39

Lalidan schreef:
@ Ranna: als je jouw eigen tekst even leest, zul je lezen dat vlees en zuivel niet slecht is. Het is pas slecht, let op, quote uit je eigen tekst "als we te veel zure voeding eten of drinken".
Oftewel, geen enkele reden om vlees en zuivel ed volledig uit je dieet te schrappen. Net als met alles dien je dit met mate te eten, maar hetzelfde geld voor dingen als sla. Ons lichaam (kijk alleen maar naar ons gebit) is gebouwd om te leven van een combinatie van producten. Dus om te zeggen dat je van vlees en zuivel verzuurt en dus slecht is, is toch echt veel te kort door de bocht.

Het advies is tussen 75 of 80% alkalische (basische) voeding te eten om een goed milieu in ons lichaam te houden.
Wij zitten met ons typisch westerse dieet in een hele foute verhouding van veel te veel verzurende voeding.
Het gaat niet alleen om vlees en zuivel zoals je leest maar ook om suiker. Kijk eens waar dát allemaal al inzit.
In totaal eten we veel te veel zuur. We eten veel te veel dierlijke eiwitten met alle nare gevolgen van dien.
Al met al houdt dat in dat we ons dieet grondig op de schop moeten zetten. Of je het leuk vindt of niet, vlees en zuivel verzuren ons lichaam en belasten het onevenredig daar is inmiddels genoeg bewijs voor.

Bladgroentes zijn supergezond en kun je veel beter eten dan anderswat omdat het stikvol goede nutriënten zit.
Het advies van oppassen met sla eten is achterhaald. De wetenschap weet inmiddels dat groene bladgroentes veel gezonder zijn dan altijd aangenomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:41

ranna schreef:
Het advies is tussen 75 of 80% alkalische (basische) voeding te eten om een goed milieu in ons lichaam te houden.
Wij zitten met ons typisch westerse dieet in een hele foute verhouding van veel te veel verzurende voeding.

En waarom worden de Westerse Europeanen gemiddeld dan het oudst (en het langst)?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:57

Brainless schreef:
ranna schreef:

En waarom worden de Westerse Europeanen gemiddeld dan het oudst (en het langst)?

Het oudst zal met de gezondheidszorg te maken hebben?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:26

Only_Hellen schreef:
Het oudst zal met de gezondheidszorg te maken hebben?

Dat is maar een stukje van het verhaal. De hoge levensverwachting in Nederland heeft te maken met de geringe kindersterfte, de grote welvaart (waardoor bijna iedereen voldoende eten, een huis, enz. heeft en je met 65/67 met pensioen kunt) en het relatief grote welzijn.
Die grote welvaart brengt tegelijkertijd risico's met zich mee zoals overgewicht.

@ Ranna, ik vind het bijzonder dat je steeds over 'we' spreekt. Wie zijn dat?? En wat is een typisch Westers dieet? Er zijn heul veul theorieën over wat je nu wel en niet moet eten, en de theorie van Dr Manik is maar één van de velen. Ik heb er zoveel langs zien komen....dan zijn eieren weer slecht (voor 't cholesterol) dan moet je toch af en toe een ei eten (toch ergens goed voor :D ), hetzelfde geldt voor roomboter, vlees, zuivel, bladgroente - noem maar op.
't Is meestal wel ergens goed voor en ook ergens slecht voor.

Ik denk nog steeds dat 'alles met mate' het beste is. Gewoon 3 x dag normaal eten, tussendoor wat fruit en af en toe een lekker glaasje wijn...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:33

Kendra schreef:
Ik denk nog steeds dat 'alles met mate' het beste is. Gewoon 3 x dag normaal eten, tussendoor wat fruit en af en toe een lekker glaasje wijn...

Ja, dat denk ik ook. Alles waar TE voor staat is niet goed.

Vjestagirl

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:34

Behalve tevreden

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:37

Te tevreden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:39

Bestaat er zoiets als te tevreden?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:43

Nee, je bent tevreden of niet denk ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:47

Als je te veel wijn drinkt ben je te te te vreden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:49

Ja, maar dat het het probleem van teveel wijn en niet van tevreden. De tevredenheid is nogsteeds goed, de manier van tevredenheid bereiken alleen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:59

randalinpony schreef:
Het probleem zit er ook in dat suikers opduiken waar je ze niet verwacht.

Wie verwacht er nou suikertoevoeging in zijn hamburger? 8)7

joh, dat soort dingen sowieso he....

Ik eet vrij veel tomatensaus en zat laatst eens te kijken, in sommige sauzen van Grand italia zitten maar liefst 120 kcal p100g ivm een potje heinz tomatensaus, dat 37 kcal p100g bevatte (!) En het verschil qua smaak is écht niet heel groot..... Maargoed, dat is verder niet zo heel interessant, maar ik vond het zelf vrij bizar :+

Ik erger me wel aan het feit dat de nadruk altijd op overgewicht wordt gelegd. Ik krijg de indruk dat dat meer om esthetische redenen gaat dan het feit dat het daadwerkelijk ongezond is.... Want ja, wat doen we met de mensen die zich volproppen met zoetstof en daardoor een gezond gewicht hebben? Ook niet echt gezondheidsbevorderend... Maar hey, ze zijn niet dik, ook niet lelijk, dus ze zijn ook niet zwak. Waarom wordt er minder aandacht besteed aan het gevaar van ondervoeding? Van eetstoornissen? Omdat dat ons ideaalbeeld dreigt te worden, is dat niet juist een gevaar? Waarom staat er op de schijf van vijf (alth. die in mijn biologieboek stond....) 'eet niet te veel' en nergens 'eet niet te weinig'.... :)

Ik denk wel dat voorlichting en bewustmaking van gezonde voedingstoffen zou kunnen helpen. Ik bedoel, iedereen kan kcal tellen. Iedereen is geobsedeerd door calorieën, maar alleen daarmee ben je er niet want er speelt veel meer mee als je aan je gewicht wil werken en daar is écht niet iedereen van op de hoogte. En dat van die tomatenaus heb ik bv nooit geweten, dus ik jarenlang degene met 120 kcal genomen :') .

Maarja, terugkomend op de stelling uit dit topic... Gezond eten stimuleren, mensen informeren etc. +:)+ Maar leg dan please de nadruk op mensen hun (eet)gedrag en niet op iemands gewicht en laat mensen lekker zelf beslissen of ze dik 'willen' zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:49

Kendra schreef:
Dat is maar een stukje van het verhaal. De hoge levensverwachting in Nederland heeft te maken met de geringe kindersterfte, de grote welvaart (waardoor bijna iedereen voldoende eten, een huis, enz. heeft en je met 65/67 met pensioen kunt) en het relatief grote welzijn.
Die grote welvaart brengt tegelijkertijd risico's met zich mee zoals overgewicht..

klopt, maar tot nu toe doet de westerse maatschapij het goed. De sterfleeftijd ligt hoog en dus niet door het geringe kindersterfte en ook het langer worden heeft zover ik weet te maken met goede voeding.
Wie weet draait het om wanneer er veel mensen sterven aan overgewicht. Echter zou het me niet verbazen als er weer betere technieken of medicijnen komen om overgewicht tegen te gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:53

Brainless schreef:

Het zijn niet de Europeanen uit het Westen die het oudst worden.
Nu moet ik even diep nadenken waar dan wel.... ehm, iig op Cuba en nog een aantal landen. Was een heel leuk programma over de plekken waar de grootste hoeveelheid oude mensen leven, en hoe die mensen zo oud werden.
Geheim was gezond en met mate eten, redelijk veel groenvoer en de olijfolie werd ook aangehaald.... daarbij leefden de mensen veel op straat, hadden veel sociaal verkeer, en werd veel gelachen en mensen dansten soms nog tot op 85ste of ouder.
Het is dus, naast gezond leven, ook een 'mind' ding.
Het was wel opvallend dat geen van deze mensen erg zwaar waren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:34

superwomen schreef:

Citaat:
Echter zou het me niet verbazen als er weer betere technieken of medicijnen komen om overgewicht tegen te gaan.

De best techniek om niet vet te worden is nog altijd een uitgebalanceerd dieet en voldoende bewegen.
En dat hoeft echt geen intensieve sport te zijn (dat schijnt zelfs helemaal niet zo gezond te zijn) maar gewoon een stuk wandelen of eens de fiets pakken ipv de auto.

Dat hoeft de overheid voor mij ook niet te betalen, want het gaat om keuzes die mensen maken en kúnnen maken, niet om zaken die voor een groep mensen onbereikbaar is. Wandelen, wat kost dat nou?

Ik vind wel dat we ver heen zijn als we denken dat medicijnen een heel normale manier zijn om de gevolgen van ongezonde keuzes te 'behandelen'.

Vet zijn is, heel bijzondere uitzonderingen daargelaten (schildklierproblemen of bepaald medicijngebruik bijv.) geen ziekte. Het is het gevolg van verkeerde leefpatronen.

Het is een probleem van jouzelf, en jij kan er wat aan doen. Dat je daar een beetje ondersteuning bij vraagt kan ik me voorstellen, maar uiteindelijk ben jij degene die de zak koekjes kan laten staan, en de deur uit kan lopen om een stevige wandeling te gaan maken.

Ik vind overigens niet dat de overheid voedsel hoeft te verbieden en ook een vetaccijns vind ik belachelijk.
Wij weten op dit moment nog veel te weinig over wat voedsel nou echt in ons lichaam doet, om zoiets te kunnen verantwoorden en dan nog...
Er zitten allerlei toevoegingen in ons voedsel die vrij controversieel zijn, beter die eens beter te onderzoeken als overheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:06

randalinpony schreef:
superwomen schreef:

Citaat:
Echter zou het me niet verbazen als er weer betere technieken of medicijnen komen om overgewicht tegen te gaan.

De best techniek om niet vet te worden is nog altijd een uitgebalanceerd dieet en voldoende bewegen.
En dat hoeft echt geen intensieve sport te zijn (dat schijnt zelfs helemaal niet zo gezond te zijn) maar gewoon een stuk wandelen of eens de fiets pakken ipv de auto.

Dat hoeft de overheid voor mij ook niet te betalen, want het gaat om keuzes die mensen maken en kúnnen maken, niet om zaken die voor een groep mensen onbereikbaar is. Wandelen, wat kost dat nou?

Ik vind wel dat we ver heen zijn als we denken dat medicijnen een heel normale manier zijn om de gevolgen van ongezonde keuzes te 'behandelen'

Ik ben het met je eens dat het ligt aan de levenstijl!
Helaas zie ik de mensen daar niet snel iets aan veranderen. Zou mooi zijn :(:)

Dat 2e ben ik niet geheel met je eens.
Medicijnen kunnen je wel helpen om uit een verkeerde cirkel te komen.
Dik zijn doet ook veel met je geest en ik kan me voorstellen dat het daardoor extra moeilijk is om af te vallen. stukje motivatie, want veranderen van levenstijl is moeilijk en zeker als je eerst nog geen resultaat ziet.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:08

Ik vind zoiets betuttelen, iedereen met een (gezond) verstand is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en keuzes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:58

ja dat is ook wel weer waar.
ik heb zelf besloten om te gaan afvallen(nu 16 kg kwijt)maar een ander moet zich daar niet mee bemoeien.

het blijft een lastig iets vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:29

Ninx schreef:
Brainless schreef:

Het zijn niet de Europeanen uit het Westen die het oudst worden.
Nu moet ik even diep nadenken waar dan wel.... ehm, iig op Cuba en nog een aantal landen. Was een heel leuk programma over de plekken waar de grootste hoeveelheid oude mensen leven, en hoe die mensen zo oud werden.
Geheim was gezond en met mate eten, redelijk veel groenvoer en de olijfolie werd ook aangehaald.... daarbij leefden de mensen veel op straat, hadden veel sociaal verkeer, en werd veel gelachen en mensen dansten soms nog tot op 85ste of ouder.
Het is dus, naast gezond leven, ook een 'mind' ding.
Het was wel opvallend dat geen van deze mensen erg zwaar waren.

ja maarja, dat ' mind ' ding....
Het stigmatiseren van mensen met overgewicht door ze meer te laten betalen, is nou ook niet erg bevorderend voor de positieve mind enzo.

Maarja, het trieste vind ik eigenlijk dat dun worden tegenwoordig een grotere prioriteit lijkt te hebben dan gezond eten ;( Getuige van het aantal chirurgische ingrepen voor gewichtsverminderen (kan imo echt nooooit gezond of gezonder dan overgewicht zijn. Mijn mams heeft zo'n operatie ondergaan, is heel veel afgevallen en leeft nu op een uitgebalanceerd dieet van M&M's en koekjes enzo. Alleen dan in zulke hoeveelheden dat ze er niet dik van kan worden. Maar gezond...? En dan nog maar even alles wat ze uitkotst omdat haar maag het niet meer aankan buiten beschouwing gelaten. Gezond uhum... :) ) En dan de enorme hoeveelheid kunstmatige zoetstoffen die we allemaal nemen om dun te zijn. Tja, ik geloof er niet zo in dat dat nou wel gezond is. Maar als je een niet-light colaatje bestelt word je daar nog op aangekeken ook, ongeacht je gewicht. Als je dan pretendeert dat je zo gezond bezig bent omdat je aan het afvallen bent. Drink dan gewoon water ipv van die wannabedrankjes. Afvallen gaat meestal niet meer om gezondheid, en daarom vind ik dat afvallen ook echt niet gestimuleerd hoeft te worden, verre van zelfs. Gezond eten kan imo daarentegen wel gestimuleerd worden :) .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:48

Het is jammer dat de overheid zich haast wel moet gaan bemoeien hiermee, aangezien de bevolking dikker en dikker wordt. Als ik alleen al kijk naar veel kinderen, schrik ik echt. In mijn jeugd zag je dat echt niet zo erg als nu..... Ik erger me ook dat in bijna alle voedingsmiddelen suikers e.d. zitten. Misschien kunnen ze daar eens wat aan doen??? Graag ook meteen al die e-nummers weg, want ook daar baal ik van. Ik eet liever puur en eerlijk. Al die ellende tast je smaak helemaal aan.....

Overigens heb ik en mijn gezin geen last van overgewicht. Verre van zelfs. :D
We zijn actief, sportief, eten gezond en genieten op zijn tijd echt wel van een snoepje/koekje/etc. Maar als ik om me heen kijk, zie ik toch echt dat veel mensen denken dat ze goed bezig zijn, terwijl duidelijk blijkt dat het dus niet het geval is. Niet bewegen (auto), niet sporten, veel snoepen, teveel vlees eten, kant-en-klaar voedsel, verkeerde producten kiezen, junkfood, tja, wat wil je dan?

Ik vind het een ander verhaal als je ziek bent (schildklier) of bepaalde medicijnen neemt. Het gaat me echt om de mensen die toch echt zelf verantwoordelijk zijn voor hun ongezonde overgewicht. Blijkbaar weten ze gewoon niet wat ze fout doen??? Ik kan me er weinig bij voorstellen, ik bedoel, informatie hierover is overal vindbaar, maar goed....... :\

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:27

Ik werd een tijd geleden nog verbaasd aangekeken bij het consultatiebureau toen ik vertelde mijn zoontje van 2 nog geen eten met honigpakjes etc. te geven, zo veel mogelijk zoutloos kook en hij ook geen snoep krijgt (koekjes, rijstwafels, rozijntjes en fruit vind hij goed genoeg. Koekjes met chocolade haal ik nooit in huis) Het was volgens die arts nergens voor nodig om daar nog rekening mee te houden :o Ondertussen heb ik gelukkig wel een ventje dat alle soorten groente lust en op de groenteafdeling staat te smeken of we bloemkool gaan kopen _O-