Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:19

Kanelly schreef:
Om even terug te komen op het gegeven dat het hoofddoekverbod juist ontstaan is door pestgedrag.

Goed, oplossing is dus hoofddoekjes afschaffen.
Maar wat wordt de volgende doelgroep die het mikpunt zal zijn? Want zo gaat het nou eenmaal met pubers/kinderen.

De gothics? De emo's? De hockeymeisjes? Of whatever dan ook maar.
Dat zullen dan uiteindelijk een hoop verboden worden op scholen...
Kortom, dit is symptoombestrijding en niet aanpakken bij de bron...

Emo's, Goth's (gothic is de stijl, goth is degene die de stijl draagt) hockeymeisjes en dergeiljke worden bij ons ook niet geaccepteerd. Er was een groepje van 6 en die hadden alle zes het zelfde petje op: mocht niet, petjes moesten af. ;)
Dat is het hem net. Dat mocht, iig in mijn school, ook allemaal niet, dan is hoofddoeken een logisch vervolg en een vorm van gelijke behandeling. Gelijke rechten? Okee, maar dan ook gelijke plichten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:53

Flosje446 schreef:
Op wat voor manier staat het dan in de Koran dat een hoofddoek verplicht is? Dus wanneer moet een vrouw/ meisje een hoofddoek dragen? Altijd of vanaf een bepaalde leeftijd of als de vrouw getrouwd is?

vanaf haar menstruatie stat een aantal pagina's terug

Anoniem

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:43

En PG is de school nu vrij van pesterijen/ pestgedrag?
Of zijn er nog steeds groepen die 'anders' zijn.

En tja de discussie hoofddoek/pet, lijkt een eeuwig durende te worden :+
Een hoofddoek is nou eenmaal een uiting/onderdeel van geloof en een pet niet, da's enkel een accesoire.
Dus wat dat betreft zijn ze niet te vergelijken...
Bij het afzetten van een pet wordt je niet 'aangetast' in je geloofsbeleving, bij een hoofddoek is dat wel het geval..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:45

Er werd daar heel weinig gepest ja. Plagerijen kwamen wel voor en misverstanden natuurlijk ook. Maar echt pesten? Neen. Nooit gehoord of gezien. Integendeel, over het algemeen wat het "leven en laten leven." en stonden er heel diverse mensen bij elkaar. Er waren ook nooit echt vaste groepen.. Iedereen wisselde wel eens van groep :+ Was een hele relaxte sfeer daar en ondanks dat ze vreselijk streng waren op die school, is dat de fijnste school waar ik tot nog toe gezeten heb kwa sfeer.

Hoofddoek is geen verplichting voor het geloof dus het is net als een pet ook geen uiting van geloof. :+

Ze mogen je dus wel verplichten je levensstijl te laten varen voor die 8 uren op de schoolbanken (want Gothic is een levensstijl) maar niet je geloof?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-09-09 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:52

Kanelly schreef:
Een hoofddoek is nou eenmaal een uiting/onderdeel van geloof en een pet niet, da's enkel een accesoire.
Dus wat dat betreft zijn ze niet te vergelijken...
Bij het afzetten van een pet wordt je niet 'aangetast' in je geloofsbeleving, bij een hoofddoek is dat wel het geval..

Geloof is ook een accesoire, niemand verplicht je tot het geloof.
En zijn religieuze geloofsovertuigingen dan belangrijker dan persoonlijke geloofsovertuigingen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:59

geloof een accesoire? voor mij is mijn geloof alles. dit hele leven is maar tijdelijk en geloof is voor mij en vele andere gelovigen een manier van leven, zingeving, alles. sommige van jullie gaan wel heel ver, zo kan je op alles wel wat bedenken natuurlijk. Islam is een wereldgodsdienst,, de pettengodsdienst is nog vrij onbekend, boeken moeten nog geschreven worden en studies bestaan nog niet

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:04

wie is een gelovige om te oordelen over de persoonlijke keuzes van een ander
als de ander niet mag oordelen over de keuze van de gelovige om te geloven
hoe kan de gelovige weten wat de pet voor de ander betekend

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:05

Dat is goth zijn ook. Een zingeving aan het leven. Een manier van leven... En toch mogen veel goth's niet in hun klederdracht, hun uiting van het Goth zijn een school binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:06

Nee hoor PG, dat goths, emo's e.d. niet mogen zijn, wie ze willen zijn op school vind ik ook onzin.
Zolang het niet bewust opruiend of discriminerend is (denk aan rechts extremistische uitingen op kleding/sieraden) zie ik het probleem niet.
Laat kids op school gewoon dragen wat ze willen dragen, breng ze wat meer respect en tolerantie bij.
Want iedereen is meer dan het buitenkantje hè, het gaat erom hoe iemand van binnen is.

Ehm, MissM. jou visie op het verschil tussen beide geloofsovertuigingen ontgaat me volgens mij even. Kan je het uitleggen wat je precies bedoeld?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:07

En waarom mag dat niet? Want dat is ook gewoon een uiting hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:14

Ja dát weet ik ook niet :+ Bedenk de regels niet.
Maar vind het op zich net zo krom als een hoofddoekjes verbod.
Het enige wat ik me in kan denken is dat mensen (schoolleiding) goths nog als eng of weet ik het wat zien. En dat de Islam een 'bekende' wereldgodsdienst is.

En misschien omdat ze kliekvorming en uitsluiting tegen willen gaan?
Maar goed, dat neem je toch niet echt weg met zulke verboden. Pubers verzinnen er wel weer iets anders op.. gothic, lonsdale, hockeykleding verbieden heeft i.m.o. ook weinig zin.
Onderling zullen er weer andere, minder duidelijk zichtbare, uitingen ontstaan. Welke ze onderling wel kunnen herkennen, maar waarbij het bij de leerkrachten minder opvalt.
Het hoort nou eenmaal bij de leeftijd, je gaat een eigen ik ontdekken, wie ben ik, wat wil ik uitdragen, waar wil ik bijhoren etc.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:14

Mijn visie is dat het niet eerlijk is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen religieuze geloofsovertuigingen en persoonlijke overtuigingen.

Het komt voort uit mijn religie DUS is het gerechtvaardigd?

Terwijl jan met de pet zich niet aan moet stellen en lekker zijn pet afzetten, terwijl hij hier misschien veel waarde aan hecht.
Hoor mensen denken, ja iets doms als een pet... maar oh wee als ik zou zeggen: iets doms als een hoofddoek.

Ook geloof is een persoonlijke keuze, net als een pet, dus waarom anders? in mijn visie is er juist geen verschil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:17

In mijn school ging het iig niet zo. :) Geinig dat iedereen maar denkt dat pubers echt niets beters te doen hebben dan dingen zoeken om te pesten :') Daar moest je niet met lonsdale aankomen, maar evenmin met een hoofddoek. Dan mocht je naar huis en terug komen als je je kon aanpassen :j En terecht! Regels zijn er om nageleefd te worden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:48

jameyskatje schreef:
geloof een accesoire? voor mij is mijn geloof alles. dit hele leven is maar tijdelijk en geloof is voor mij en vele andere gelovigen een manier van leven, zingeving, alles. sommige van jullie gaan wel heel ver, zo kan je op alles wel wat bedenken natuurlijk. Islam is een wereldgodsdienst,, de pettengodsdienst is nog vrij onbekend, boeken moeten nog geschreven worden en studies bestaan nog niet

Komt misschien een beetje kort door de bocht om accesoire te zeggen, maar het blijft een persoonlijke keuze!
En de persoonlijke keuze van een pettendrager is niet meer of minder dan die van een hoofddoekdrager, ook al komt dit voort uit een wereld godsdienst.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb vrienden die me uitlachen omdat bij mij voor de deur allemaal schoenen staan. Ik ben de enige gekke hollander die ze kennen waar ook de schoenen uit moeten. Maar als ik pannekoeken met spek maak, maak ik voor die zelfde vrienden pannekoeken zonder spek in een andere pan met een pannekoekenomdraaier of hoe zo'n ding ook heet... Zij zullen mij nooit zeggen dat ik minder ben omdat ik wel varken eet, wederzeids respect.

Maar ga niet zeggen dat een pet minder is omdat het niet uit een wereldwijd verspreid geloof voortkomt.

Iemand is niet meer omdat hij of zij wel geloofd
maar iemand is ook niet minder omdat hij of zij niet geloofd

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:31

maar vaak gaat het erom dat de gezicht ben iemand met een pet of muts op bij ons op school niet goed gezien kunnen worden.. ik droeg bijv zo'n muts : http://users.telenet.be/ln-beanies/imag ... /muts8.jpg en die moest af, hele gezicht is zichtbaar.
en iemand met die zo'n pet draagt maar dan schuin of achterstevoren http://94.100.116.79/703850001-70390000 ... _D7C-.jpeg die moet ook de pet afdoen.... met sommige hoefddoeken bij ons op school is nog minder zichtbaar, maar dat kan want het is voor het geloof....

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:54

De Islam is van nature voor het Nederlandse volk een onbekende godsdienst. Ik vind dan ook dat men hier in de Nederlandse wet geen rekening hoeft te houden met deze geloofsovertuiging..

Wij mochten vroeger op school ook geen pet op en dus vind ik het een logisch gevolg dat de hoofddoek eveneens onder vuur komt te liggen..
Laatst bijgewerkt door Sedaru op 15-09-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:32

inmiddels is het wel een bekende godsdienst aangezien moslims al voor de 3e generatie in nederland wonen en dus officieel autochtoon zijn ipv allochtoon. en denk maar niet dat ze over een paar generaties wegzijn, ze horen dus inmiddels bij nederland. en een land moet zich blijven ontwikkelen. alles nederland nog zo was al 2 generaties terug zou de jeugd het ook niet meer trekken hier, de losbandigheid werd toen ook niet goedgekeurd, moet nederland zich daaraan dan wel aanpassen?
er zijn meer dan 50000nederlandsemoslims in nederland, die aantal groeit met de dag. dus zelfs nederlanders zijn tegenwoordig moslim. dadelijk ook hun kinderen(ik ken een nederlands gezin, vader moeder en 2 kinderen, allemaal 100% nederlands maar toch moslim!) een land ontwikkeld zich mee. dat heb je in een democratische zorgstaat nu eenmaal.

ik vraag me echt af in wat vor achtergelegen gebieden jullie wonen. op de scholen hier in de buurt (gorinchm en utrecht) mag je dragen wat je wilt. we hadden vroeger gothics op school, en dan die flowerpowertypes met rare kapsels. op een school in mijn wijk zitten bijna alleeeen maaaar lonsdalers. wat is het probleem toch, het lijkt alsof men oprecht bang is voor een moslim. en waar is dat op gebasseerd? niet op kennis in ieder geval, misschien de kennis waar de media je mee dood gooit . zucht.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:42

Hier mag zulke klederdracht als gothic, flower power en dergelijke ook niet. Is België daarom conservatief? Denk het niet. Ik vind het gewoon een pedagogisch doel om de jeugd voor te bereiden op de arbeidsmarkt. De enige tak waarin je je kan uiten zoals je wil is in de kunst. Voor de rest denk ik niet dat er veel werkgevers happig zijn op al die accesoires. Je hoort er gewoon netjes bij te lopen en regels gelden voor iedereen. Een gothic draagt ook gothic klederdracht vanuit zijn/haar way of life. Je moet gewoon een lijn trekken... Wij mogen bijvoorbeeld geen accesoires dragen, armbanden, halskettingen, oorbellen, en dergelijke zijn verboden. Een horloge kan nog wel, voor de rest is er een verplichte dresscode: t-shirt van circle & een nette broek. Korte broeken en rokken boven de knie zijn verboden. Schoenen met open tenen zijn verboden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:53

jameyskatje schreef:
inmiddels is het wel een bekende godsdienst aangezien moslims al voor de 3e generatie in nederland wonen en dus officieel autochtoon zijn ipv allochtoon. en denk maar niet dat ze over een paar generaties wegzijn, ze horen dus inmiddels bij nederland. en een land moet zich blijven ontwikkelen. alles nederland nog zo was al 2 generaties terug zou de jeugd het ook niet meer trekken hier, de losbandigheid werd toen ook niet goedgekeurd, moet nederland zich daaraan dan wel aanpassen?
er zijn meer dan 50000nederlandsemoslims in nederland, die aantal groeit met de dag. dus zelfs nederlanders zijn tegenwoordig moslim. dadelijk ook hun kinderen(ik ken een nederlands gezin, vader moeder en 2 kinderen, allemaal 100% nederlands maar toch moslim!) een land ontwikkeld zich mee. dat heb je in een democratische zorgstaat nu eenmaal.

ik vraag me echt af in wat vor achtergelegen gebieden jullie wonen. op de scholen hier in de buurt (gorinchm en utrecht) mag je dragen wat je wilt. we hadden vroeger gothics op school, en dan die flowerpowertypes met rare kapsels. op een school in mijn wijk zitten bijna alleeeen maaaar lonsdalers. wat is het probleem toch, het lijkt alsof men oprecht bang is voor een moslim. en waar is dat op gebasseerd? niet op kennis in ieder geval, misschien de kennis waar de media je mee dood gooit . zucht.

Als ik jouw bovenste stukje lees, dan wordt ik echt bang ja. Ik wil niet in een land wonen dat zich ontwikkeld naar de moslim toe.
Bij mij op school was ook allerlei kleding toegestaan. Ok, je moest niet half naakt op komen dagen, maar vrij veel was toegestaan. Een pet, muts of iets dergelijks was dan wel weer niet toegestaan, maar een hoofddoek wel. Nu is dit toen allemaal langs me heen gegaan, ik was er gewoon niet mee bezig. Zoals ik er nu over na denk is dit eigenlijk heel erg krom. Een muts mag niet, maar een hoofddoek wel (op het vmbo zag je meer hoofddoeken dan haar). Qua bedekking is het precies hetzelfde, dus ik vind dat daar geen verschil in moet worden gemaakt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:42

willeke_nijs schreef:
Ik vind het gewoon een pedagogisch doel om de jeugd voor te bereiden op de arbeidsmarkt.

nounou,, wat een klapvee als je jezelf niet eens kan onderscheiden als menszijnde. alsof het leven enkel draait om de arbeidsmarkt. vind het juist een goede zaak als jongeren zich kunnen uiten en ontwikkelen, zolang het gedrag maar binnen de norm blijft

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:36

jameyskatje schreef:
nounou,, wat een klapvee als je jezelf niet eens kan onderscheiden als menszijnde. alsof het leven enkel draait om de arbeidsmarkt. vind het juist een goede zaak als jongeren zich kunnen uiten en ontwikkelen, zolang het gedrag maar binnen de norm blijft

Waarom zou je jezelf niet kunnen onderscheiden als menszijnde? Tuurlijk kan dat wel. Alleen is de arbeidsplaats of de school daar niet de plaats voor. Na je werk of school doe je gewoon wat je wil. Het leven draait niet enkel om de arbeidsmarkt (Thank God!!!!). In je privéleven doe je wat je wil en ben je vrij om je geloof te uiten, maar op de arbeidsvloer/school heb je je gewoon aan de regels te houden. As simple as that.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:18

Waarom mag dat op school of op de werkplaats dan niet, jezelf zijn. Ik vind het juist wel leuk als er in de winkel eens iemand staat waarbij er nog een beetje persoonlijkheid uitstraalt. Of mijn docent eens over zijn favoriete bnd uitwijd(mijn engelse docent wel in het engels, das toch veel leuker als zo'n soort van nieuwslezer uit het boekje).

Er zijn zoveel onderzoeken waaruit blijkt dat gelukkige en ontspannen werknemers veel productiever zijn als mensen die maar als een robot op hun werk zitten. Ik ken weinig mensen die gelukkiger zijn wanneer ze zichzelf niet mogen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:34

In landen waar de schoolkinderen schooluniformen dragen heb je dit probleem niet. Lijkt mij een prima oplossing. Hou je je niet aan het schooluniform, ga je gewoon niet naar school.
Ik woonde vroeger in engeland, en daar droegen alle kinderen schooluniformen. (ook na schooltijd, maar dat terzijde) Dit schooluniform bestond uit een broek/rok, met een bloes, leren schoenen, stropdas en vestje in de winter. Hieraan mocht je niks toevoegen; geen make-up, geen sieraden, geen piercings. Alleen je haardracht mocht je zelf wat mee doen, hoewel ik betwijfel of het op prijs gesteld werd als je het zou verven.

Heerlijk was dat, die gelijkheid. Niet dat onderscheid tussen rijk/arm, populair/eenzaam.
Daarbij is er hier ook veel meer discipline, en respect naar de docenten. Opstaan als de docent binnenkomt, als je wat zegt. Niet praten voor je beurt. geweldig :j Daar kom je met een hoofddoek echt de school niet in, maar dus ook niet met kruisjes, of andere sieraden/geloofsuitdrukkingen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:51

Vind dat ook wel iets die schooluniformen.
Mijn beste bff woont in Engeland e kom er regelmatig (Londen) toch de meisjes gaan gewoon met uniform en hoofddoek naar school.
En waarom ook niet eigenlijk, een kruisje om je nek of een hoofdoek is niet te vergelijken vind ik.
Een kruisje is een symbool van je geloof, een hoofddoek draag je omdat je dat uit geloofsovertuiging doet.
Nee is niet hetzelfde!

Is er eigenlij kiemand hier die mij een goed argument kan geven waarom zoiets verboden zou moeten worden?
Niet cynisch bedoelt dus.

Ik vind dit te ver gaan, ik ben best fan van Wilders, niet door zijn opvattingen over moslims maar puur om de rest van zijn programma maar als er nu verkiezingen komen stem ik zoals vanoud op de CDA.
Vind dit echt ranzig en zielig worden zo, alsof vrouwen met hoofddoek een bedreiging voor onze o zo westerse maatschappij zijn, nou als het zo moet ben ik daar liever geen deel meer van en schaam me om een Nederlander te zijn.

Ik ben vaak in Islamitische landen geweest en natuurlijk moet je je aanpassen, moeten zij zich hier toch ook maar het is wonderbaarlijk hoe er wordt omgegaan met het geloof van andere, jawel hoor ook in die landen zijn Joden, Katholieken enz.
In Marokko is zelfs een hele grote joodse bevolking, zij worden daar op handen gedragen, maar hier maken we alleen maar bonje om een hoofddoek, jawel waar een klein land groot in kan zijn.
mierenneuken

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:29

eppie38 schreef:
Is er eigenlij kiemand hier die mij een goed argument kan geven waarom zoiets verboden zou moeten worden?
Niet cynisch bedoelt dus.

'Ik heb het idee dat sommigen niet helemaal begrijpen waarom juist deze scholen de hoofddoeken nu ook verbieden.
De school merkte dat er onderling de moslim's een soort van sociale druk(?) was, om de hoofddoek te dragen. De hoofddoeken zijn niet verboden omdat zij gepest werden, maar omdat deze sociale druk er was.'

Het gaat trouwens om Belgische scholen, en niet om Nederland ;)