nieuwsgierig naar de uitgaven van minsters....?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:45

Ik vind het niet altijd aan de veelverdieners om alleen te bezuinigen. Moeten imo de minima ook. Vaak zijn het mensen die het aan zichzelf te danken hebben dat ze daar terecht gekomen zijn.

Valt me ook altijd op dat er zoveel rokers, alcoholverslaafden en gokkers etc. onder de minima zijn.......

Laat staan de klagers op een paardenforum.... ;)

En om op de ministers terug te komen: Ik vind dat ze te weinig krijgen naar dat ze verdienen. :j

Ojajoh

Re: nieuwsgierig naar de uitgaven van minsters....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:34

ik vind dat je gevaarlijke uitspraken doet slimmerik

een minima vraagt er niet om een minima te zijn!
er zijn minima's die wel willen maar niet kunnen werken ivm ziekte's

wat jij hierboven doet is mensen in hokjes plaatsen!

en het zinnetje dat ze het te danken hebben aan zichzelf dat ze er in gekomen zijn....dat is echt te onbeschoft
dame ik wens dat jou nooit iets ergs overkomt....anders zou je wel anders piepen!!

o...en ja....ik kan het weten!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:49

Ik begin dus ook het zinnetje met het woord "vaak". Ik ken nl heel veel mensen uit mijn omgeving die er door eigen schuld ingekomen zijn en te lui zijn om er uit te komen.

Kijk o.a.eens naar het programma "dubbeltje op zijn kant".

Altijd mensen die een verkeerd uitgave patroon erop na houden etc. Ik ken ook genoeg mensen die door b.v. het niet afsluiten van een verzekering etc. in de problemen zijn gekomen. Echt geen medelijden mee hoor.

En er is mee te leven met een minimum/bijstand uitkering.

En ik heb gewoon mijn voorzorgen genomen om daar niet in terecht te komen.

Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen en uitzonderingen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:55

rot voor jou dat jij alleen maar schrijnende gevallen om je heen ziet
hier in mijn omgeving zie ik mensen die er echt niks aan kunnen doen
nemen: de vriend van mijn moeder,chronische slaapziekte,wil werken maar kan het niet,volledig afgekeurd!
vriendin: bijstandsmoeder met 2 kids met pdd-nos, werkt waar ze kan en zal de rest bij moeten trekken
andere vriendin: zware psychoses...heeft een jarenlange mishandeling achter de rug
en ik mag mijzelf er ook toe reken,tijdelijk 100% afgekeurd, en waarom weet je...
alleen teer ik op mijn hard werkende vriend ;)

ik vind gewoon dat je het mag denken,maar op moet passen met uitspraken omdat je mensen echt wel eens kan kwetsen
niet iedereen die maakt het er zelf naar :n

en de mensen die dat wel doen: dat is het probleem van die sukkels bij de UWV, die zouden daardoorheen moeten prikken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:03

Barmat schreef:
ik vind trouwens wel @Apple, dat jij wel heel hardvochtig reageert in het kader: geen abonnement meer op de TV, geen huisdieren.... wat mag je dan eigenlijk nog wel, als je minima bent? ademhalen misschien? Iedereen verdient iets extra's, en dat kan net dat hondje zijn, dat vreugde biedt, of een tv voor de afleiding, een Internet-abonnement... noem maar op. iedereen heeft zijn verzetje nodig, ook al heb je het krap. Anders heb je gewoon geen leven meer, als NIETS meer kan!

Ik vrees dat je mij verkeerd begrijpt. Ik reageer niet hardvochtig, alleen is het gewoon realiteit dat als je lange tijd in de bijstand zit en ook nog schulden hebt dat dan alle rek er uit is. Dan hebben mensen vaak geen ruimte meer om verder te bezuinigen. Je ziet dat mensen dan al dat soort dingen, hondje, tv, internet al hebben geschrapt uit het uitgavenpatroon om uberhaubt rond te kunnen komen.
Dan is het niet meer mogelijk om met een programma als 'dubbeltje op zn kant' eens wat adviezen te krijgen om zo weer rond te kunnen komen. Je kunt niet meer bezuinigen dan je al doet op een gegeven moment.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:48

slimmerik, besef jij wel dat je met dergelijke uitspraken mensen heel erg pijn kunt doen. Heel veel mensen en gezinnen hebben het tegenwoordig moeilijk en dat komt echt niet altijd omdat ze verslaafd, of weet ik veel wat zijn...
Dan moet je toch eens wat beter om je heen kijken...
En misschien wat meer interesse tonen in je medemens.
Hartstikke fijn dat jou nooit zoiets kan overkomen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:28

@Ikdoemaarwat: het UWV betaalt de WW en nog wat andere uitkeringen, niet de Bijstand.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:39

Maar besef goed dat je ook bij het UWV een uitkering kunt krijgen op bais van het sociaal bestaans minimum. Te denken valt aan een kortdurende WW-uitkering, als je niet voldoende jaren gewerkt hebt bijvoorbeeld (niet minimaal 4 van de 5 jaren voorafgaande aan het jaar waarin je werkloos wordt), of een vervolg WIA uitkering, op het moment dat je loongerelateerde WIA uitkering is afgelopen. Op al dit soort momenten verval je (terug) op een inkomen op bijstandsniveau. Het enige voordeel daarmee is wel dat er niet van je verwacht wordt dat je bijvoorbeeld spaargeld of eigen huis "opeet", wat bij een bijstandsuitkering natuurlijk wel zo is.

De opmerking van slimmerik is natuurlijk ver beneden peil en buitengewoon generaliserend. In de bijstand zitten niet alleen maar drugverslaafden, alcoholisten en lamzakken. Ook geheel buiten je schuld kun je in die positie terecht komen en is het niet altijd gemakkelijk om er 1, 2, 3 weer uit te geraken.
Uitzonderingen daargelaten, overal wordt misbruik van gemaakt, maar het is nogal kortzichtig om er van uit te gaan: bijstand = eigen schuld. Het zegt imo weer meer over de persoon die zulke uitspraken doet, dan over de personen die gebruik moeten maken van zulke voorzieningen.

@Apple: dan had ik je idd verkeerd begrepen, excuses.

Ik ken het programma "dubbeltje op zijn kant" niet overigens, maar het zal waarschijnlijk wel zoiets zijn als het programma "geen cent te makken" van enkele jaren geleden? (Dat ging over mensen die in de schulden waren gekomen en nu met behulp van een programma daar uit wilden komen).
Af en toe keek ik daar wel eens naar, en dan kon ik mij de haren ook wel uit de kop trekken over hoe ver mensen een situatie konden laten komen, vooral over hoe ondoordacht mensen met geld omgingen. Maar aan de andere kant - lenen en creditcards en noem maar op: het wordt zoooo gemakkelijk gemaakt voor iedereen. Niet voor niets zijn er al zoveel jongeren met schulden! Kijk nu maar naar mobieltjes - hoe makkelijk kun je wel niet een abonnement afsluiten?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:31

Ja precies, grote manko aan dergelijke programma's vind ik dat ze daar mensen voor uit kiezen met prima inkomens, die echter een volkomen niet passend bestedingspatroon hebben. Dat werkt erg generaliserend en daardoor heb je dus dat veel mensen denken dat het volledig je eigen schuld is als je schulden hebt danwel in de bijstand zit.

Er zijn over het algemeen 4 oorzaken/typen schulden te noemen:
1. Aanpassingsschulden
2. Overlevingsschulden
3. Overbestedingsschulden
4. Compensatieschulden

Aanpassingsschulden: schulden omdat een huishouden niet in staat is zich aan te passen aan een veranderend budget (bijvoorbeeld werkeloosheid waardoor inkomen daalt en de uitgaven daar nog niet op zijn toegespitst)

Overlevingsschulden: vaak families die lang moeten rondkomen van een heel laag inkomen. Het ene gat met het andere dichten om zo toch rond te komen. Dat kan jaren goed gaan totdat bijvoorbeeld koelkast en wasmachine tegelijk stuk gaat en dan valt het kaartenhuis in elkaar.

Overbestedingsschulden: gezinnen waarbij het inkomen ruimschoots genoeg zou moeten zijn, maar die veel (onnodige) uitgaven hebben waardoor er schulden ontstaan. Bijvoorbeeld een nieuwe auto op lening kopen terwijl de oude ook nog gewoon rijdt.

Compensatieschulden: ook vaak bij mensen met een laag inkomen. Er worden dan uitgaven gedaan die niet noodzakelijk zijn om iets te compenseren. Mensen die 'koopverslaafd' zijn.

In programma's op TV worden vooral mensen die overbestedingsschulden hebben naar voor gehaald wat het begrip voor mensen met schulden niet ten goede komt.

In het geval van de overlevingsschulden heb je het inderdaad over die mensen die op/onder een bestaansminimum zitten, alles al hebben weggesnoeid en die helaas echt niet meer rond kunnen komen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:53

Apple schreef:
@Ikdoemaarwat: het UWV betaalt de WW en nog wat andere uitkeringen, niet de Bijstand.

daar gaat het mij niet om, het gaat mij erom dat zuks soort uitspraken mensen kwetsen en mensen er niet altijd zelf maar een handje naar gemaakt hebben
hoe dat hele ww wao en bijstand proces precies werkt weet ik ook niet omdat ik mij daar niet in hoef te verdiepen
maar ik vind gewoon dat als mensen er recht op hebben buiten hun schuld om dat ze het gewoon krijgen zonder scheve gezichten
en zo vatte ik de berichten van slimmerik wel op namelijk....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:58

apple: precies, vooral die schulden ken ik ook een voorbeeld van

een ex-collega van mij die rechtszaak kosten moest betalen om zijn kinderen weer te kunnen zien
man heeft zich vreselijk in de schulden moeten steken, hij leeft eigenlijk heel verrot,werkt keihard en heeft een schuldsanering
maar hij mag tenminste wel weer zijn kinderen zien! :j

het is jammer dat mensen maar gelijk roepen dat het mensen hun eigen schuld is
het zou fijn zijn als mensen eens wat verder in het verhaal kijken en zien dat het vaak geen opzet in het spel is

en ja idd die tv programma's geven een heel verkeerd beeld want ik zie daar gezinnen die zeker 700 tot 1500 euro meer in de maand te besteden hebben als ik en zelfs ik heb een auto,huis,paard en 2 honden en kan normaal leven op dat beetje geld wat we hebben

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:52

ikdoemaarwat schreef:
een ex-collega van mij die rechtszaak kosten moest betalen om zijn kinderen weer te kunnen zien
man heeft zich vreselijk in de schulden moeten steken, hij leeft eigenlijk heel verrot,werkt keihard en heeft een schuldsanering

Dat snap ik dan weer niet helemaal...
Als die beste man een minimuminkomen heeft, kan hij een beroep doen op de Raad voor de Rechtbijstand en krijgt hij een zaak op basis van toevoeging. Bij een minimuminkomen hoeft hij voor die hele rechtzaak maar €94,- uit eigen zak te betalen.
Als peiljaar inkomen wordt 2 jaar terug genomen, maar als hij tóen nog wel goed verdiende en nu pas op het minimum zit, kan hij gewoon een peiljaarverlegging aanvragen, is geen probleem.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:56

Liezel1 schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Dat snap ik dan weer niet helemaal...
Als die beste man een minimuminkomen heeft, kan hij een beroep doen op de Raad voor de Rechtbijstand en krijgt hij een zaak op basis van toevoeging. Bij een minimuminkomen hoeft hij voor die hele rechtzaak maar €94,- uit eigen zak te betalen.
Als peiljaar inkomen wordt 2 jaar terug genomen, maar als hij tóen nog wel goed verdiende en nu pas op het minimum zit, kan hij gewoon een peiljaarverlegging aanvragen, is geen probleem.

ja er speelt meer dan alleen die rechtszaak.....dat kreng van een mens (zijn ex) heeft hem echt genaaid met veel dingen
maargoed,alles ten bate van de kids....

en dat is dan ook een keuze die je maakt in het leven
en ja ik zou ook mij liever in de schulden steken dan mijn kinderen niet meer kunnen en mogen zien
of hij geweten heeft van dit verhaaltje wat jij zegt weet ik niet
wat ik wel weet dat hij lang geprocedeerd heeft en een goeie dure advocaat had

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:59

Als die advocaat écht zo goed is, dan had hij hem daarvan op de hoogte gesteld. Tenzij het er eentje is van een "fancy" kantoor die geen zaken op basis van toevoeging doet. Maar dan vind ik het persoonlijk een manco in zijn beroepsethiek dat hij hem niet alsnog op die mogelijkheid heeft gewezen en bij een collega-advocaat heeft ondergebracht die dat soort zaken wél doet.
En eerlijk waar, zo'n peiljaarverlegging kun je prima zelf aanvragen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:02

tja het zal allemaal wel Liezel1, ik vertel alleen wat ik van hem weet
wil je zijn nummer wel even geven zodat je persoonlijk met hem erover kan discussieren? ;)
ik probeerde gewoon een voorbeeld aan te dragen van het feit dat mensen zich niet altijd maar bewust en onnozel in de schulden gooien ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:16

Punt is ook dat heel onze maatschappij van regeltjes aan elkaar hangt en het vaak heel moeilijk is om door de bomen het bos te zien.

Kan dus best zijn dat mensen ergens recht op hebben, maar dat gewoon niet weten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:17

Dat zowieso.... als je de weg in regeltjesland weet, kun je veel voordeel halen :j maar weet je die niet, dan doe je jezelf soms akelig tekort.

Zuur hoor, maar wel de werkelijkheid. En zo kan het dus inderdaad voorkomen dat er mensen met betere verdiensten meer gebruik maken van subsidies en aanvullingen, dan de minima's, enkel en alleen omdat ze de weg beter weten in de wet- en regelgeving.

Wisten jullie toevallig, dat je wettelijke rente kunt vorderen over het bedrag van te laat betaalde uitkering op het moment dat UWV niet op tijd betaalt? Iets waar bijna niemand gebruik van maakt of slechts maar weet, maar wat wel de mogelijkheid is. In sommige gevallen, waar UWV echt een steek laat vallen, kan zoiets best interessant zijn. Ik praat dan niet over 2 weken te laat, maar echt maanden. Immers, UWV heeft 8 weken beslissingstermijn.

Zo zullen er veel meer voordeeltjes te halen zijn waar ik weer mijn ding niet van weet ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:59