Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:41

Whinnylando schreef:
Ik heb net een heel "berichtgesprek" gehad op HT met iemand. Of ze zijn echt dom daar of ze houden je voor de gek...

Als ze de foto niet willen verwijderen moet je iemand van de moderators inschakelen.
Dat helpt altijd wel :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:41

Hypofocus schreef:
Het nemen van andermans foto's zonder dienst toestemming is ALTIJD strafbaar.
Wat je er ook mee doet.

Nee, het openbaar maken / publiceren van andermans foto's zonder diens toestemming is niet toegestaan. Voor eigen gebruik mag je er mee doen wat je wilt.

Whinnylando

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:45

Het is mijn foto niet maar er staat een vriendin van me op. Heb haar net PB gestuurd. De foto staat n.l. in haar profiel op bokt. Zal dus wel daar gejat zijn...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:46

Bizzybijtje schreef:
lifaya schreef:
meestal reageren ze zo: "maar ik heb ze van google hoor..." of "ik dacht dat op flickr alleen amerikaanse foto's stonden... dus die komen er niet achter,..." of "hallo ik weet echt niet meer waar ik hem vandaan heb, bewijs maar met een orginele foto dat je de eigenaar bent " :+

Of ze worden kwaad.

Ja hahaha :') "dan had je maar een grotere copyright erover heen moeten doen, pech gehad maar ik ga die blend mooi niet verwijderen, weetje niet hoeveel geld ik er voor heb betaald ;) "

yeaaaah right, beetje de realiteit kwijtgeraakt meis :(:)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:49

*ziet het topic nu pas*

Bekend verhaal, erg bekend. Ik ben een tijd actief geweest als speler en heb toen ook al menigeen discussies gevoerd over die praktijken, wat dus 'helaas' tot een ban geleid heeft (was niet al te vriendelijk over die zaak zeg ik maar eerlijk).

Ik had graag willen meehelpen maar helaas -O-

*geniet stiekem wel van de verhalen hier (weerwoorden van spelers)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:50

Ik zeg het, een moderator inschakelen en hij/zij verwijdert het plaatje. En de gebruiker krijgt waarschuwingsniveau :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:54

De gebruiker krijgt Géén waarschuwingsniveau ;) dat is het hele probleem ;) anders zouden ze er wel mee stoppen ;)

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:55

Ik houd maar in gedachte dat het meisjes zijn van rond de 13 jaar.
Die moeten 'dit' ook allemaal nog leren en als ze vriendelijk terug antwoorden vind ik het prima :)
Ik denk dat als je ze het duidelijk en vooral vriendelijk uit legt hoe of wat ze het wel snappen.
Dat hoop ik maar dan :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:59

lifaya schreef:
De gebruiker krijgt Géén waarschuwingsniveau ;) dat is het hele probleem ;) anders zouden ze er wel mee stoppen ;)

Godsamme... Waar slaat dat nou weer op :+

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:10

De weerwoorden zijn idd hilarisch!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:16

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:18

*off topic sorry*
Sorry maar k heb dus dat HT een beetje bekeken en zelfs wat klusjes gedaan... :D word er een beetje melig van.

Ik bied 100 credits voor degene die mijn paard vind op HT! _O-
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 04-09-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:19

Wat ik in deze discussie mis en trouwens zowieso binnen de fotografie, is het portret recht van het paard zelf!!
Allemaal leuk en aardig van de fotografen zich kunnen beroepen op copyrights maar ik kan bloedlink worden als je paarden te pas en te onpas overal maar voor worden gebruikt.

Duikt je paard ineens op in een advertentie waarvoor jij helemaal geen reclame wilt maken, terwijl intussen de halve wereld je paard herkent! Maar nee, dan moet je je mond houden, paarden hebben geen portret recht. Heb je als eigenaar het nakijken! En dat terwijl je paarden "stiekem"op de foto zijn gezet.
Héél bizar!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:25

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:26

Bizzybijtje schreef:
lifaya schreef:

Godsamme... Waar slaat dat nou weer op :+

Inderdaad ;) daarom blijven ze het doen, ze kirjgen er geen WN voor, dus geen reden om te stoppen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:29

Shadow0 schreef:
Hypofocus schreef:
Het nemen van andermans foto's zonder dienst toestemming is ALTIJD strafbaar.
Wat je er ook mee doet.

Nee, het openbaar maken / publiceren van andermans foto's zonder diens toestemming is niet toegestaan. Voor eigen gebruik mag je er mee doen wat je wilt.

Vermeerderen is ook niet toegestaan ;)
En helaas is een foto opslaan ook gewoon vermeerderen.

Bovendien; het hele topic gaat over het publiceren, sorry dat ik mijzelf niet bij iedere post exact genuanceerd heb... Maar ik neem aan dat als het topic over het publiceren van andermans foto's gaat, dat ik dat niet bij íedere post weer hoef te herhalen ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:31

zoetjes schreef:
Wat ik in deze discussie mis en trouwens zowieso binnen de fotografie, is het portret recht van het paard zelf!!
Allemaal leuk en aardig van de fotografen zich kunnen beroepen op copyrights maar ik kan bloedlink worden als je paarden te pas en te onpas overal maar voor worden gebruikt.

Paarden hebben geen portetrecht ;)
Geen enkel dier heeft portretrecht.
Het portretrecht is alleen van toepassing op mensen... Dat is eerder dit topic al besproken ;)

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat je paard gebruikt wordt, maar op grond daarvan heb je geen poot om op te staan.
Je enige verweer zou schending van je eigen auteursrechten kunnen zijn, als jij degene bent geweest die de foto heeft gemaakt....

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:33

Taco staat ook regelmatig op dat soort sites.. met mij er nog op trouwens ook.

Ik persoonlijk maak me er niet meer druk om.. ze blijven het toch doen.

Maar als ik het zie stuur ik het weleens door naar de betreffende fotograaf die de foto heeft gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:54

ik zit ook op ht, maar ik bewerk nooit en ga al helemaal mijn rl geld niet verspillen aan een foto bij een paard.

vind je het goed als ik ook een discussie op ht start, met de link van dit topic erin?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:06

_lauraaa_ schreef:
vind je het goed als ik ook een discussie op ht start, met de link van dit topic erin?

Die is er al gestart op HT. Ook met de link naar dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:10

@ Bonte: zou je me dan even de link willen sturen :) ik kan hem namelijk niet vinden ;)

Edit: laat maar. heb hem al :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:56

lifaya schreef:
Ja hahaha :') "dan had je maar een grotere copyright erover heen moeten doen, pech gehad maar ik ga die blend mooi niet verwijderen, weetje niet hoeveel geld ik er voor heb betaald ;) "

yeaaaah right, beetje de realiteit kwijtgeraakt meis :(:)

Dit is dus het grote probleem....
Die kids hebben betaald om die foto erop te kunnen zetten. Als de fotograf vervolgens aankomt, gaan die kids de foto niet verwijderen.... Zij claimen rechten (die ze overigens niet hebben hoor), omdat zij betaald hebben voor het plaatsen. Ook wel logisch ergens, ze steken hun hele zakgeld erin en zijn vervolgens alles in 1 klap kwijt als ze zich aan de regels moeten houden.
En dáárom moet het beheer aangepakt worden, want die weten dondersgoed van dit soort praktijken en verdienen gewoon geld over de rug van anderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:18

Hypofocus schreef:
Vermeerderen is ook niet toegestaan ;)
En helaas is een foto opslaan ook gewoon vermeerderen.

Met enige nuance:
De hoofdregel is dat auteursrechtelijk beschermde werken niet mogen worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, tenzij de rechthebbenden daarvoor van tevoren toestemming hebben gegeven. Een kopie is een verveelvoudiging en die zou u dus alleen mogen maken als u daarvoor toestemming heeft gekregen van de auteursrechthebbende. Als u zonder die toestemming een beschermd werk verveelvoudigt (kopieert), zou u zich schuldig maken aan schending van het auteursrecht.

Op die algemene regel zijn in de Auteurswet wel een aantal beperkingen aangebracht. Op grond van artikel 16b en artikel 16c van de Auteurswet is het onder bepaalde voorwaarden toegestaan om zonder toestemming van de betrokken auteursrechthebbende uitsluitend voor eigen oefening, studie of gebruik van zijn of haar beschermde werk (foto, gedicht, muziek, film, enz.) een of enkele kopieën te maken.

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht ... gkey=22265

En ja, ik vind dat je de nuances in elke post die een regel wil benadrukken moet aanbrengen. Er gaat al zoveel onzin rond over dit onderwerp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:43

Zet DIT gedeelte er dan ook even bij, zoals in de tekst op die link staat.... Want dat is nogal van belang in dit verhaal... Als we het dan toch over nuanceringen hebben...: ;)

"Het is echter niet zo dat u van de auteursrechthebbende zou kunnen verlangen, of zelfs eisen, dat deze het u mogelijk maakt een privé-kopie van zijn of haar beschermde werk te maken. Met andere woorden: u heeft geen recht op het kunnen maken van een privé-kopie.

Dat betekent dat de rechthebbenden beveiligingen op hun werken mogen aanbrengen, waardoor het onmogelijk wordt gemaakt om een privé-kopie te maken. Het bewust omzeilen van die beveiligingen is bovendien (op grond van artikel 29a van de Auteurswet) verboden."

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:22

Zo even 12 pagina's door gespit.

Ik vind het een top actie Femke!

Ben door tips van andere bokkers ook al eens mijn foto's tegen gekomen. Na wat gemopper en gesputter zijn die toen wel verwijderd. Maar er zullen vast nog wel meer rondzwerven.