Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dejavu schreef:russel schreef:Het lijkt mij een intelligente meid en geen barby die doktertje speelt met haar buurmeisje.
Er zijn wel meer intelligente mensen, dat wil niet zeggen dat ze op haar 13e in staat is om dit soort grote beslissingen te maken.
Ben blij dat Nederland niet zomaar zegt: Joh meid, pak je tas en ga vooral. We zien je wel terug met je havo-examen. Het einde is dan zoek. Iedere 13-jarige gaat nu eenmaal naar school, welke plannen ze ook hebben.
Heino schreef:Ik vind het eigk niet heel nuttig om te gaan praten over hoe het meisje is en hoe ze qua ontwikkeling en dergelijke in elkaar steekt. Dat weten we toch niet en kunnen we alleen maar over speculeren. En speculeren brengt een discussie vaak niet veel verder
russel schreef:Intelligent? Heb je het haar gehoord op het journaal? Ik kon weinig intelligentie ontdekken. Een normaal "volwassen" woord kwam er niet uit. Ze wil gewoon haar zin doordrijven. Daar hoef je niet intelligent voor te zijn.
Yinnar schreef:Precies! Ik sluit me bij Heino en Dejavu aan. Dus daarom!
Je hebt een stuk persoonlijke begeleiding nodig. Ik geloof niet in deze leermethode.
Citaat:MariekeB schreef:
Psychisch/sociale ontwikkeling. Ja daar gebeurd iets mee, die is anders dan bij anderen op zo'n solo tocht. Maar denk aan kinderen die klassen overslaan, wonder kinderen op de universiteit, die hebben daar ook last van en daar doen we niet moeilijk over.
Ik vind dit een rare vorm van redeneren. Omdat het ergens anders op een vergelijkbare manier gebeurt, is het toch niet meteen niet potentieel schadelijk?
milo schreef:mag ik hier de vervelende pedagogisch hulpverlener spelen?
een kind van 13 zit volop in de ontwikkeling.
Om het beestje maar even een naam te geven, zit je van je 12de levensjaar tot je 16de in de vroege adolecentie, waarbij de ontwikkelingstaken horen van emotionele zelfstandigheid, omgaan met de eigen en andere sekse, ontwikkeling van een persoonlijk waardesysteem: persoonlijke identiteit, school, beroep en samenleving.
Een veel voorkomend verschijnsel zijn de stemmingswisselingen, waaruit depressiviteit kan voortvloeien.
Ik wil niet beweren dat dit meisje meteen een psychische stoornis aan de zeiltocht over gaat houden, maar bevordelijk voor de soc. emotionele ontwikkeling is een jaar afgezonderd van de buitenwereld leven naar mijn mening niet.
Daarom vind ik het goed dat een instantie zich ermee bemoeid. Een meisje van 13 is nog een kind, en kan niet alle keuzes goed overzien.
Waarom niet vier jaar wachten? Dat hoort nu eenmaal bij opgroeien.
Om het beestje maar even een naam te geven, zit je van je 12de levensjaar tot je 16de in de vroege adolecentie, waarbij de ontwikkelingstaken horen van emotionele zelfstandigheid, omgaan met de eigen en andere sekse, ontwikkeling van een persoonlijk waardesysteem: persoonlijke identiteit, school, beroep en samenleving.
Een veel voorkomend verschijnsel zijn de stemmingswisselingen, waaruit depressiviteit kan voortvloeien.
Ik wil niet beweren dat dit meisje meteen een psychische stoornis aan de zeiltocht over gaat houden, maar bevordelijk voor de soc. emotionele ontwikkeling is een jaar afgezonderd van de buitenwereld leven naar mijn mening niet.
Daarom vind ik het goed dat een instantie zich ermee bemoeid. Een meisje van 13 is nog een kind, en kan niet alle keuzes goed overzien.
russel schreef:Dat zeggen ze ook niet en in dit geval is het ook voor de rechter gekomen omdat het hier om een uniek geval gaat.
Speur veel bekrompenheid in veel berichten, niet iedereen kan je met je zelf vergelijkensommigen steken met kop en schouders boven je zelf uit en het is ijdelheid dat te ontkennen.......
en anderenCitaat:milo
nickyu schreef:hoe denken jullie dan aan vaders die gezin meenemen naar koeweit
om daar een raffinaderij te bouwen ?
en in een wereld vreemd land komen
met allemaal andere regeltjes en andere leefregels andere taal etc
of kinderen van diplomaten die soms om de haverklap verhuizen ?
of 3e wereld land hulpverleners ?
of kinderen die wonen in zeer afgelegen gebieden ?
of kinderen van ouders die een wereld reis maken ??
Heino schreef:Zoals ik al zei: dat het ergens anders ook gebeurt praat het het nog niet goed. Ik ben er ook op tegen kinderen continu te verhuizen voor werk en om een wereldreis te maken met leerplichtige kinderen.
dejavu schreef:[Bovenstaande kinderen leven niet geïsoleerd, maar nog altijd met een gezin. Laura zal wel veel dagen alleen door moeten brengen.
Hulpverleners in de derde wereld zijn volwassen en hebben zich al dermate ontwikkeld. Daarnaast leven ook zij niet geïsoleerd.
Edit - Verder ga ik mee met Milo. Helemaal mee eens.