13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:29

Ik geef mijn mening, heb het topic niet doorgelezen.

Als het mijn dochter zou zijn, absoluut zou ze NIET mogen gaan!
Eerst als een ander kind normaal de school afmaken!
Sociaal-emotioneel lijkt me dit op deze leeftijd ook niet geheel handig!
Ik zou het veel te gevaarlijk vinden!
Zo wijs vond ik haar niet overkomen, ik vind het een bakvisje!

Als iedereen dit zou doen of willen zou het een zootje worden!

Als ze 18 is mag ze doen en laten wat ze wil, tot die tijd, ben ik de baas!

Anoniem

dejavu schreef:
russel schreef:
Het lijkt mij een intelligente meid en geen barby die doktertje speelt met haar buurmeisje.

Er zijn wel meer intelligente mensen, dat wil niet zeggen dat ze op haar 13e in staat is om dit soort grote beslissingen te maken.
Ben blij dat Nederland niet zomaar zegt: Joh meid, pak je tas en ga vooral. We zien je wel terug met je havo-examen. Het einde is dan zoek. Iedere 13-jarige gaat nu eenmaal naar school, welke plannen ze ook hebben.

Dat zeggen ze ook niet en in dit geval is het ook voor de rechter gekomen omdat het hier om een uniek geval gaat.

Speur veel bekrompenheid in veel berichten, niet iedereen kan je met je zelf vergelijken :D sommigen steken met kop en schouders boven je zelf uit en het is ijdelheid dat te ontkennen....... :P

ju1982

Ik werk bij de Raad voor de Kinderbescherming en op dit moment ze we er hard mee bezig met deze zaak!
Vrijdag wordt er een uitspraak gedaan door de rechter met alleen gekeken naar het belang van het kind en naar de omgeving.

Als je mijn persoonlijke mening vraagt, ik vind het niet kunnen. Het is en blijft een kind van 13 en nog lang niet genoeg levenservaring om zolang van huis weg te zijn 'alleen'. Buiten het feit dat ze geen school kan volgen en niet met vriendinnetjes kan spelen etc. Ook met alle gevaren zowel op zee als op land.........
Maar zoals al gemeld het is een behoorlijk onderzoek en wat alle mensen ook zeggen er wordt alleen gekeken naar het belang van het kind!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:30

Heino schreef:
Ik vind het eigk niet heel nuttig om te gaan praten over hoe het meisje is en hoe ze qua ontwikkeling en dergelijke in elkaar steekt. Dat weten we toch niet en kunnen we alleen maar over speculeren. En speculeren brengt een discussie vaak niet veel verder ;)

Nee precies en een dom en onhandig kind zal het niet zijn, anders neemt geen 1 advokaat om met zo een ridicuul geval naar de rechter te gaan. Hij zal zich zeer zeker van te voren goed geïnformeerd hebben wie dat meisje is.

RoodZonnetje

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:32

Die advocaat kan ook prima door de ouders bedacht zijn hè. En zolang een advocaat betaald wordt zal hij vrijwel alle zaken aannemen, dus dat zegt niets.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:35

mag ik hier de vervelende pedagogisch hulpverlener spelen?

een kind van 13 zit volop in de ontwikkeling.
Om het beestje maar even een naam te geven, zit je van je 12de levensjaar tot je 16de in de vroege adolecentie, waarbij de ontwikkelingstaken horen van emotionele zelfstandigheid, omgaan met de eigen en andere sekse, ontwikkeling van een persoonlijk waardesysteem: persoonlijke identiteit, school, beroep en samenleving.
Een veel voorkomend verschijnsel zijn de stemmingswisselingen, waaruit depressiviteit kan voortvloeien.

Ik wil niet beweren dat dit meisje meteen een psychische stoornis aan de zeiltocht over gaat houden, maar bevordelijk voor de soc. emotionele ontwikkeling is een jaar afgezonderd van de buitenwereld leven naar mijn mening niet.

Daarom vind ik het goed dat een instantie zich ermee bemoeid. Een meisje van 13 is nog een kind, en kan niet alle keuzes goed overzien.
Waarom niet vier jaar wachten? Dat hoort nu eenmaal bij opgroeien.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:35

russel schreef:
Intelligent? Heb je het haar gehoord op het journaal? Ik kon weinig intelligentie ontdekken. Een normaal "volwassen" woord kwam er niet uit. Ze wil gewoon haar zin doordrijven. Daar hoef je niet intelligent voor te zijn.

Gus, je kent haar...

Vond haar uitstraling volwassen genoeg en waarom moest ze voor de camera mensen zoals jij overtuigen? Ze heeft kennelijk uitstekende zeilcapaciteiten, de ouders hebben niet voor niets een advokaat ingeschakeld en volgens hem kon ze in de rechtbank goed vertellen het hoe en wat en dat is voldoende. Dat zeilwereldje is sowieso een apart wereldje, dat weet ik nog wel van vroeger door een vriendin van mij. Is ook geen jantje modaal niveau die daar in zitten. Ouders hebben de wereld rond gereisd, een leventje dat ze kent, niks geen grillen.

Trouwens genoeg meiden van 13 die heel erg goed weten wat ze willen en erg volwassen zijn. Duidelijk een andere generatie dan de mijne.....[/quote]

Gus jij kent haar wel???? Een uitstraling zegt toch geen reet over het geestelijk vermogen van dat kind? Heb je haar horen praten en antwoord horen geven op vrij simpele vragen? Ze banketstaaf als een kip zonder kop. Nou dat zegt mij genoeg. Daar hoef ik haar niet voor te kennen. Alles wordt haar ingefluisterd door haar ouders. Ze hoeft mij niet te overtuigen. Dat doet haar leeftijd al!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:36

Yinnar schreef:
Precies! Ik sluit me bij Heino en Dejavu aan. Dus daarom!

Je hebt een stuk persoonlijke begeleiding nodig. Ik geloof niet in deze leermethode.

deze leermethode heeft zich gelukkig ook nog niet bewezen , dat scheelt (sarcastisch)
en sinds de computer is het er alleen maar makkelijker op geworden

buiten idd kinderen van bv artsen zonder grenzen
of diplomaten of olie raffinaderij medewerkers in koeweit
of noem eens een vak/baan ver ver weg
wonen er idd veel kinderen ver van de bewoonde wereld
en leren ook reeds sinds jaar en dag via de computer

Citaat:
MariekeB schreef:
Psychisch/sociale ontwikkeling. Ja daar gebeurd iets mee, die is anders dan bij anderen op zo'n solo tocht. Maar denk aan kinderen die klassen overslaan, wonder kinderen op de universiteit, die hebben daar ook last van en daar doen we niet moeilijk over.

Ik vind dit een rare vorm van redeneren. Omdat het ergens anders op een vergelijkbare manier gebeurt, is het toch niet meteen niet potentieel schadelijk?

enig idee wat haar hier allemaal kan gebeuren wat minstens zo niet nog schadelijker zou kunnen zijn
voor haar psychische ontwikkeling ??

wanneer stoppen we nu eens met het idee dat iedereen persee gemiddeld MOET zijn
zo niet dan toch ..

in mijn schooltijd hadden we nog geen computer
dat was hier zijn je boeken zorg maar dat je over 4 jr klaar bent
veel plezier (kwam idd 1 x per week naar school om mijn toetsen te doen
:o soms weekje niet
zoals gezegd waren er toen nog geen computers)
en mijn vakkenpakket paste niet in een normale schoolweek
maar ja op die manier had je daar ook geen "last"van
ook braaf mijn hbo op zak
en nee , daar heb ik geen psych.problemen door opgelopen of ondervonden

en ja , dat sociale aspect haal je echt wel in
zoals heeeel veel kinderen dat doen en hebben gedaan

wel door paar "kleine dingetjes" die ieder ander kind hier in nl kan overkomen ..

als je alles puur theoretisch bekijkt , gemiddeld , ipv individueel
hoe kan dan een kind haar/zijn talenten goed ontplooien

gevaar dreigt er overal
maar de ouders en het kind hebben echt wel aan alle dingen gedacht
en daarbij kan ze dus op elk moment (max elke 3 weken) besluiten
om er mee te stoppen , mocht ze het misschien toch niet aan kunnen
(en desnoods al eerder daar ze continu gevolgd word)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:36

milo schreef:

Om het beestje maar even een naam te geven, zit je van je 12de levensjaar tot je 16de in de vroege adolecentie, waarbij de ontwikkelingstaken horen van emotionele zelfstandigheid, omgaan met de eigen en andere sekse, ontwikkeling van een persoonlijk waardesysteem: persoonlijke identiteit, school, beroep en samenleving.
Een veel voorkomend verschijnsel zijn de stemmingswisselingen, waaruit depressiviteit kan voortvloeien.

Ik wil niet beweren dat dit meisje meteen een psychische stoornis aan de zeiltocht over gaat houden, maar bevordelijk voor de soc. emotionele ontwikkeling is een jaar afgezonderd van de buitenwereld leven naar mijn mening niet.

Daarom vind ik het goed dat een instantie zich ermee bemoeid. Een meisje van 13 is nog een kind, en kan niet alle keuzes goed overzien.

Hang jij de pedagogisch hulpverlener maar uit hoor! ;)
Je verwoord perfect wat de meeste mensen hier bedoelen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:37

milo schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:38

Als ouder doet een kind zich makkelijk voor zoals je het wilt zien, dus een kind kan zich ook makkelijker specialer voordoen. Wat niet bteet dat het uberhoud zo is

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:40

russel schreef:
Dat zeggen ze ook niet en in dit geval is het ook voor de rechter gekomen omdat het hier om een uniek geval gaat.

Speur veel bekrompenheid in veel berichten, niet iedereen kan je met je zelf vergelijken :D sommigen steken met kop en schouders boven je zelf uit en het is ijdelheid dat te ontkennen....... :P

Nee, precies. Ik vind het daarom goed dat er toch eerst het hoe en waarom wordt uitgezocht. Buiten dat het een grietje is met een zeiltalent, blijf ik er wel bij dat er wat mij betreft geen uitzonderingen op de leerplicht moeten worden gemaakt. :)

Die onderste twee regels van jouw bericht slaan niet op mij. Kind heeft duizend keer meer talent dan ik ooit heb gehad en zal qua niveau meer bereiken op sportniveau dan ik. Ik betrek het niet op mezelf, maar wel op een maatschappelijk sociaal draagvlak.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:44

Citaat:
milo
en anderen

hoe denken jullie dan aan vaders die gezin meenemen naar koeweit
om daar een raffinaderij te bouwen ?
en in een wereld vreemd land komen
met allemaal andere regeltjes en andere leefregels andere taal etc

of kinderen van diplomaten die soms om de haverklap verhuizen ?

of 3e wereld land hulpverleners ?

of kinderen die wonen in zeer afgelegen gebieden ?

of kinderen van ouders die een wereld reis maken ??

etc etc etc ..

komen die ook allemaal "geflipt"terug ? of iets dergelijks

ze duikt immers net als hun de leerplicht niet
ze doet alleen een andere school systeem volgen ..

het gaat dus puur om het psychologische deel
het alleen op zee zijn (met dagelijks contact) voor maximaal 3 weken aan 1 stuk
iets wat ze nu ook zonder problemen kan en heeft gedaan ..
(en het dus duidelijk aan kan ..)

ivm slapen is de noordzee (met de vaarroutes) veel lastiger te doen dan een oceaan
maar ja ... das maar 2 dagen met heel heel veel pech tegenslag geen wind etc etc
Laatst bijgewerkt door nickyu op 25-08-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:46

Zoals ik al zei: dat het ergens anders ook gebeurt praat het het nog niet goed. Ik ben er ook op tegen kinderen continu te verhuizen voor werk en om een wereldreis te maken met leerplichtige kinderen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:46

milo schreef:

Helemaal mee eens! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:47

Het is haar droomwens om een wereldrecord te breken en waarom zou dat niet mogen? Als ze het talent heeft om het te kunnen gaan breken?

Die engelse jongen was toch 15 toen hij in zijn eentje de atlantische oceaan over voer? Zij is nu 13, misschien binnenkort 14, dus een jaar jonger en dan de wereld rond. Die jongen is nu 17 en de wereld rond.

Als ik als ouder zee gek ben, zeiler, avonturier en ervaren in alles wat daar mee te maken heeft en mijn kind 13 jaar lang daar in heb opgeleid, geleerd en laten ervaren en weet dat ze het in zich heeft, er klaar voor is, waarom niet? Onze paps gaat trouw met broodtrommel en appel op de fiets naar het werk toe, elke dag weer het zelfde om het gezin te voeden.

Haar paps is een avonturier, een zeehapper, een ontdekker, een reiziger en het kind is als paps. Paps gunt haar haar droom die hij als kind wellicht ook had gehad.......Dat schooltje is voor die mensen niet zo belangrijk. Sociaal vaardig? Ik denk niet dat ze dat is, zit niet in haar, maar misschien ook wel??? Ik moet e niet aan denken om maanden op zee te zitten in mijn eentje, maar ik ben ook geen kind van de zee.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:52

nickyu schreef:
hoe denken jullie dan aan vaders die gezin meenemen naar koeweit
om daar een raffinaderij te bouwen ?
en in een wereld vreemd land komen
met allemaal andere regeltjes en andere leefregels andere taal etc

of kinderen van diplomaten die soms om de haverklap verhuizen ?

of 3e wereld land hulpverleners ?

of kinderen die wonen in zeer afgelegen gebieden ?

of kinderen van ouders die een wereld reis maken ??

Bovenstaande kinderen leven niet geïsoleerd, maar nog altijd met een gezin. Laura zal wel veel dagen alleen door moeten brengen.

Hulpverleners in de derde wereld zijn volwassen en hebben zich al dermate ontwikkeld. Daarnaast leven ook zij niet geïsoleerd.

Edit - Verder ga ik mee met Milo. Helemaal mee eens. :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:52

idd russel , zo denk ik er dus ook over
ze heeft nu de kans en de mogelijkheid

en mensen echt het leven is zo enorm relatief
soms is er geen later of later geen kansen

heb zelf wel een gouden kans laten liggen
want dat kon later ook wel
maar later kwam niet meer

hoop dat ze de kans krijgt

mocht het emotioneel toch te zwaar worden
dan stopt ze echt wel

Heino schreef:
Zoals ik al zei: dat het ergens anders ook gebeurt praat het het nog niet goed. Ik ben er ook op tegen kinderen continu te verhuizen voor werk en om een wereldreis te maken met leerplichtige kinderen.

okee op hele kleine schaal .. wij zijn ook nog "maar" 6 x verhuist de afgelopen 10 jr ..

geloof nou niet dat er dan direct een ambtenaar op de stoep staat
van ja maar uw kind zou wel eens ..

geloof ook niet dat de kinderen uit de voorbeelden nu zo geflipt
of emotioneel gestoord terug komen of door het leven gaan ..

het is maar net wat je gewent bent

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:54

Kun je ingaan op de argumenten die ik inbreng als tegenargument van jouw 'voorbeelden', Nickyu? Naar mijn idee staan die niet echt in verhouding tot Laura.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:56

Ik kan je vertellen dat mijn zwager, schoonzus en twee jonge kinderen (4 en 7 jaar) om de paar jaar verhuizen. In het korte leventje van de oudste is hij van Nederland, naar Dubai, naar Egypte, naar Thailand en nu naar Sydney verhuisd.
Ze wonen in Hilton hotels.

Ik vind dit schadelijk voor de kinderen.

Naast hun ouders is er geen veiligheid qua moederland, cultuur, taal, woonplaats.

ze kennen geen vaste speelvriendjes omdat ze in een hotel wonen.
Het personeel doet alles wat ze vragen, worden dus ook niet gecorrigeerd (door de volwassenen, wat dus wel hoort!) omdat papa de baas van deze werknemers is.

Deze kinderen kunnen erg dwingend en brutaal overkomen, kennen nauwelijks structuur, maken moeiteloos met vreemden contact ( Ik vind dit beroepsmatig soms wat ongezond, aangezien de kleine meid van vier bij iedereen op schoot kruipt, en dan vooral mannen erg interessant vindt.)

Ikzelf zie bij de kinderen hun schreeuw naar structuur en veiligheid, en bij de kleinste een zorgelijke ontwikkeling m.b.t contact. Ik vind haar lichamelijk overschrijdend naar vreemden, vooral naar mannen en ookal is ze in een fase van onderzoek m.b.t sekse, vind ik haar soms seksueel ook overschrijdend.

Dit is het leven van kinderen die geen vaste woonplaats hebben, waarvan de ouders veel werken en constant wisselende sociale contacten hebben, en volwassenen die geen grenzen durven aangeven, aangezien paps de big boss is.

Maar is dit relevant? elke casus staat toch op zich?
hoeveel kids in Nederland wel niet bedreigd worden in hun so. em. ontwikkeling, ik werk er dagelijks mee.
Moet je dan alles maar toelaten? Nee toch, je bekijkt elke casus op zich en bedenkt wat het beste zou zijn voor het kind.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:57

dejavu schreef:
[Bovenstaande kinderen leven niet geïsoleerd, maar nog altijd met een gezin. Laura zal wel veel dagen alleen door moeten brengen.

Hulpverleners in de derde wereld zijn volwassen en hebben zich al dermate ontwikkeld. Daarnaast leven ook zij niet geïsoleerd.

Edit - Verder ga ik mee met Milo. Helemaal mee eens. :)

enig idee hoeveel kinderen er emotioneel geissoleerd leven met heel veel mensen om zich heen ?

vergeet niet dat ze nu ook al weken alleen zeilt !
zeilen is der leven ..

de hulpverleners zij dan wel volwassen
maar hun kinderen niet , enig idee wat zij zien daar ?
worden ze sterker van , als ze het aan kunnen
en dat laatste zal een graatmeter voor de ouders zijn of ze iets wel of niet doen ..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:01

k vindt het niet kunnen :n
als je ziek bent en je kunt niet naar school moet je voorkomen, en zei gaat voor niks om de wereld zeilen?
en het mag wss ook nog.

dacht dat er een leerplicht was?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:05

Emotioneel geïsoleerd doet er nu niet toe, Nickyu. Dat is zeer treurig.
We hebben het niet over kinderen die zich terugtrekken en/of een eenzaam bestaan leiden in deze maatschappij.

Laura wil graag die twee jaar veelal alleen zijn, ook als ze er behoefte aan heeft, zullen er niet een twee drie vriendinnen bij haar aan boord zijn.

Vanuit een pedagogisch oogpunt is dit gewoon niet oké. Ik lees dan ook graag de posts van Milo.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:07

En zo geïsoleerd ben je ook niet als je een computer, telefoon etc. bij de hand hebt. De helft van de kinderen communiceert tegenwoordig amper anders dan via msn en mobieltjes. En het is nooit langer dan drie weken achter elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:09

Veel kinderen zitten idd alleen maar achter de pc spelletjes te doen, nintendo etc. Is niet goed. De ideale omstandigheid is een prima gezinnetje met veel vriendinnetjes, maar niet ieder kind heeft dat, die zou ook wat graag bij ouders thuis weg willen...