Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:53

blensink schreef:
Er word een vuurpijl afgeschoten op het moment dat de deuren open gaan.

Zoals op het door jou gevonden fimpje gaat de groep op de uitdagers áf.
Die vuurpijl is een signaal aan iedereen dat de encierro is begonnen. Het ding gaat hóóg de lucht in en knalt daar luid.
Daar trekt (in ieder geval híer) geen spaans paard noch stier zich wat van aan :D

Die vuurpijlen zijn een eeuwenoud gebruik om gebeurtenissen zoals processies in het dorp aan te kondigen aan de mensen in de campo.
Dat is nog steeds heel functioneel omdat er bar weinig op de klok gaat.
Als je op een paar km. van het dorp wonend de eerste klap hoort weet je dat het met een half uur zover is :D

De videobeelden staan niet op mijn site. Die zijn uitsluitend gemaakt om zélf van te leren.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:23

Whahah _O- Heb niet mijn slimste dag geloof ik }:0 .
Dat was eerlijk gezegt wat in mij opkwam, dat ze misschien daarom gingen rennen :D .
Nu je het zo zegt, mijn paard zou er ook niet van schrikken.
Gelukkig leren we elke dag nog bij en van elkaar ;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:55

Dit is typisch zon topic waar ik het zo jammer vind dat mensen niet lezen! Een oordeel vellen over alleen e openingszin boven een nieuwsbericht. En dan het liefst nog mee gaan met de rest van het schapenvolk.

Is het nou zo moeilijk je eerst even in te lezen, je zelf een mening vormen en dán te reageren?

En waarom mogen er geen vergelijkingen worden gemaakt? Hier kan een discussie toch op worden gebasseerd?

Mensen vinden het verschrikkelijk zielig, stieren die met liefde worden gefokt, grootgebracht en dan gruwelijk afgeslacht in een arena. Dezelfde mensen fokken jaar na jaar shetlandveulentjes die direct na het afspenen de markt opgaan en de groene weiden alleen zagen aan hun moeders voet.......het is maar een voorbeeld, maar ik vind het hypocretie ten top.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:39

Huertecilla schreef:
Was niet ontspannend zeg maar.

Dat viel voor mij nog best mee, gewoon even spannend, ik had nl. geen idee van dat megakort lontje, gezien ik hier thuis nooit stieren in actie zie :P Prachtige dieren, en heel knap om ze zo half-wild te zien in een heel ruw landschap. Ze zijn ook wel vrij snel, ook door struikgewas en zo.. moeilijk in te schatten.
Die filmpjes staan niet op de site. Die heeft HC ergens in zijn pc zitten. Misschien wil hij wel eens eentje uploaden? O:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:03

Ik krijg het nog niet eens aan een email toegevoegd _O-

Geef mij maar een paard :D

Vandaag trouwens lang maar liefst 4 stierenfokkers gekomen. Op één stuk dehesa stond een groep paarden 'bij' de koeien&stieren; apart maar niet (af)gescheiden.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:05

Inderdaad HC, houd je maar lekker bezig met het leven in puur natuur dat is veel belangrijker dat al deze technische ongein.

Gisteren op het nieuws waren ze op bezoek gegaan in het ziekenhuis bij een ernstig zwaar gewonde renner van vorige week.
De stier had hem met zijn hoorn in de nek gegrepen.
De man heeft 25 hechtingen in zijn nek en mag echt van geluk spreken dat hij dit heeft overleeft.
Gisteren dus een intervieuw met deze man die nog steeds nauwelijks kan praten.
De man vertelde dat hij snel wil opknappen en zeker volgend jaar weer mee gaat rennen.

Niet de eerste keer dat deze man gewond is geraakt tijdens het rennen.
5 jaar geleden had hij een been gebroken, omdat hij was gevallen tijdens het rennen.

Zo zie je maar een aanval van een stier laat het niet stoppen om de encierros gewoon door te laten gaan.

Jolliegirl

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:42

dankjewel blensink voor je vriendelijke reactie!! :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:41

Geen dank hoor ;)
Hopelijk heb je er wat aan!

PussInBoots schreef:
Dit is typisch zon topic waar ik het zo jammer vind dat mensen niet lezen! Een oordeel vellen over alleen e openingszin boven een nieuwsbericht. En dan het liefst nog mee gaan met de rest van het schapenvolk.

Is het nou zo moeilijk je eerst even in te lezen, je zelf een mening vormen en dán te reageren?

En waarom mogen er geen vergelijkingen worden gemaakt? Hier kan een discussie toch op worden gebasseerd?

Mensen vinden het verschrikkelijk zielig, stieren die met liefde worden gefokt, grootgebracht en dan gruwelijk afgeslacht in een arena. Dezelfde mensen fokken jaar na jaar shetlandveulentjes die direct na het afspenen de markt opgaan en de groene weiden alleen zagen aan hun moeders voet.......het is maar een voorbeeld, maar ik vind het hypocretie ten top.

Ben het helemaal met je eens :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:03

PussInBoots schreef:

Zo, knap van jou dat je weet dat ik een shetlanderveulen fok ieder jaar!! :D En ook zeer bijzonder, aangezien ik noch een shetlander, noch een merrie, noch fok-intenties heb! :D

Ik snap wel wat je er mee wilt zeggen hoor! :) Maar dan nog vind ik het een walgelijke gewoonte :) Mag dat niet? :)

HC, ik heb jou een aantal pagina's terug een vraag gesteld, zou je daar nog antwoord op kunnen geven? :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:09

Wat ik niet snap is als iemand wat zegt dat sommige zich zonder rede aangesproken voelen.
Dat is me al een paar keer opgevallen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:13

blensink schreef:
Wat ik niet snap is als iemand wat zegt dat sommige zich zonder rede aangesproken voelen.
Dat is me al een paar keer opgevallen.

Mij ook, aangezien mijn vorige post niet aan jou gericht was! :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:17

whahhah :D
Voel me niet aangesproken maar bemoei me graag overal mee, slechte eigenschap :o
Daarom nu dit, welke vraag had je voor HC, misschien kan ik er antwoord op geven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:27

blensink schreef:
Daarom nu dit, welke vraag had je voor HC, misschien kan ik er antwoord op geven?

Ken je dat gezegde over die gek en de wijzen?

PussInBoots slaat de spijker op de kop mbt de leesvaardigheid.

Het beroerde is dat de analfabete gekken de meerderheid vormen en zo het nadeel van meeste stemmen gelden onderstrepen :)*

hc

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:27

Eigen schuld!! Ik walg van deze mensen :r

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:30

Op verschillende posts in dit topic is inmiddels geTeMd, en we zijn in overleg over hoe we daarmee verder moeten.

Totdat we daar uit zijn is een slotje misschien de beste oplossing.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:30

En na - uitgebreid - overleg denken we dat de on-topic argumenten wel uitgewisseld zijn in deze discussie.
Het tijdelijke slotje wordt dus omgezet in een definitieve.