Ik zit nu vooral met het land waar dit zich afspeelt: Jemen staat nou niet bepaald bekend om z'n goede rechtsgang.... en dat het publiekelijk moet gebeuren. Doodstraf moet niet verheerlijkt worden of een gezellig gezinsuitje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Laura_Robin schreef:maikeltje schreef:Sorry hoor maar iedereen die zich vergrijpt aan een kind dat vind ik een gestoorde gek. En het verhaal erachter interesseert me dan eerlijk gezegd geen r**t. Fragiel evenwicht tussen goed en fout? Van kinderen blijf je met je poten af! Da's gewoon fout en het enige fragiele is in deze dat kind!
Eerder in deze topic is al gezegd dat de meisjes in Jemen tot voor (heel) kort wettelijk uitgehuwelijkt en seksueel gebruikt (misbruikt dus) mochten worden vanaf hun negende jaar. Dat maakt alle mannen in Jemen die met zo'n jong kind zijn getrouwd in jouw theorie tot gestoorde gekken. Allemaal maar aan de galg?
Citaat:Ik las vanmorgen toevallig nog een verslag dat de criminaliteit bijna nergens in Europa zo hoog is dan in Nederland.
tamaramt schreef:levenslang beter?
ooit in een gevangenis geweest in nl?
daar hebben ze het uitstekend vergeleken met buitenland
eigen kamer, tv, computer enz eten, drinken
het is niet voor niks dat veel mensen die op straat leven expres een misdaad begaan zodat ze lekker droog en warm in de gevangenis kunnen
en wie denk je dat dat betaald??
wij allemaal; de hard werkende mens
nee; mensen die dergelijken misdaden gepleegd hebben hebben zelf geen recht op leven
opruimen die handel(beetje cru gezegd maar je snapt wat ik bedoel)
tamaramt schreef:al hij heeft hij wat in zijn hoofd! boeiend
die man heeft geen recht op leven
ik wil wel eens zien of je er nog zo over denkt als het slachtoffer je zus, je nicht, je vriendin of later je dochter is
hij heeft wel iemands kind verkracht en vermoord en verdient het daarom niet om te leven
hij heeft een makkelijke dood gehad middels de kogel; het jongetje heeft waarschijnlijk afschuwelijke uren beleefd voordat hij overleed
randalinpony schreef:Citaat:Ik las vanmorgen toevallig nog een verslag dat de criminaliteit bijna nergens in Europa zo hoog is dan in Nederland.
En ik ben dan weer benieuwd op basis waarvan die conclusie getrokken is. Zo eenvoudig is het niet om de cijfers van verschillende landen met elkaar te vergelijken. In landen waar een taboe rust op bijv. huiselijk geweld en incest zullen de cijfers heel anders zijn dan in een land als Nederland, waar er dan in ieder geval nog met begrip voor het slachtoffer over gesproken wordt.
Citaat:Misdaad in Nederland heel hoog
BRUSSEL - De criminaliteit in Nederland ligt ruim boven het gemiddelde in de Europese Unie. Geweldpleging ligt maar liefst 50 procent hoger dan het EU-gemiddelde en is het afgelopen decennium toegenomen.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘The burden of crime in the EU’, uitgevoerd door een aantal onderzoeksbureaus. Slechts in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Estland hebben burgers meer last van criminaliteit dan de gemiddelde Nederlander. In de gehele EU loopt de criminaliteit in zijn algemeenheid terug, in vergelijking met tien jaar geleden. Alleen in België verslechterde de situatie. In dat land komt ook geweld tegen buitenlanders het meeste voor. Grieken hebben het vaakst te maken met corruptie.
Ook in Nederland is de criminaliteit (inclusief diefstal, inbreken, overvallen en (seksuele) geweldpleging) net als gemiddeld in de hele EU afgenomen.
Vergeleken met het piekjaar 2002 daalde de in kaart gebrachte criminaliteit in grote gemeenten in Nederland met 17 procent, tegen elders met 6 procent, aldus het CBS. Maar Nederland kende het afgelopen decennium wel een toename van geweldpleging die hoger ligt dan het EU-gemiddelde. Zo namen bedreigingen en intimidaties met 4,5 procent toe (EU-gemiddelde 3 procent) en is de daadwerkelijke geweldpleging met 1,5 procent toegenomen (EU-gemiddelde 1 procent). Ook ligt het aantal incidenten tegen vreemdelingen in Nederland en België relatief gezien hoger dan het EU-gemiddelde.
Celiien schreef:tamaramt schreef:al hij heeft hij wat in zijn hoofd! boeiend
die man heeft geen recht op leven
ik wil wel eens zien of je er nog zo over denkt als het slachtoffer je zus, je nicht, je vriendin of later je dochter is
hij heeft wel iemands kind verkracht en vermoord en verdient het daarom niet om te leven
hij heeft een makkelijke dood gehad middels de kogel; het jongetje heeft waarschijnlijk afschuwelijke uren beleefd voordat hij overleed
makkelijke ermee wegkomen, niet makkelijke dood; dood is nooit makkelijk
tuurlijk het jongetje, familie en alles is afschuwelijk.
maar waarom 2 dood als er al 1 heen gegaan is?
en sowieso; zou jij je tot zo'n niveau verlagen?
je blijft iemand vermoorden, om wat voor een reden dan ook.
moord=moord, hoe je het ook bekijkt
tjah een naaste zo is behandeld; die niet voor niets buiten het rechtelijk proces gehouden(...behalve als getuige natuurlijk als dat nodig is)
het zou een wraakactie betekenen, en wraak is nooit goed.
en watmet de familie/naasten van de dáder? dan straf je toch dubbel een familie, waardoor wraak opkomt?
Jessie_J schreef:Ik ben van mening dat een pedofiel een geestelijke en lichamelijke (fysiologische) afwijking heeft die niet te genezen is. Een pedofiele moordenaar mag mijnsinziens nooit meer losgelaten worden in de maatschappij. Ik moet echter zeggen dat ik een publieke executie weerzinwekkend vind. Ik zeg dit niet zozeer uit medelijden met de man die geëxecuteerd wordt, maar het gebeuren heeft iets barbaars. Het maakt van de beul en de omstanders barbaren. Als een zieke geest de doodstraf verdient dan hoort dit op een respectvolle manier te gebeuren, zodat de beul en de aanwezigen hun deugdelijkheid bewaren. Enkel en alleen voor de ouders van het 13-jarige slachtoffer kan ik mij voorstellen dat het een (verwrongen) soort genoegen kan opleveren om de dader te zien lijden en sterven.
Macusa schreef:Breek me de mond er niet over open. Als je wilt weten welke criteria er gehanteerd zijn en of voor jouw gevoel de uitgangspunten correct zijn, dan kun je het best zelf het originele onderzoek even raadplegen. Hierbij een extract:
Citaat:
Misdaad in Nederland heel hoog
BRUSSEL - De criminaliteit in Nederland ligt ruim boven het gemiddelde in de Europese Unie. Geweldpleging ligt maar liefst 50 procent hoger dan het EU-gemiddelde en is het afgelopen decennium toegenomen.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘The burden of crime in the EU’, uitgevoerd door een aantal onderzoeksbureaus. Slechts in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Estland hebben burgers meer last van criminaliteit dan de gemiddelde Nederlander. In de gehele EU loopt de criminaliteit in zijn algemeenheid terug, in vergelijking met tien jaar geleden. Alleen in België verslechterde de situatie. In dat land komt ook geweld tegen buitenlanders het meeste voor. Grieken hebben het vaakst te maken met corruptie.
Ook in Nederland is de criminaliteit (inclusief diefstal, inbreken, overvallen en (seksuele) geweldpleging) net als gemiddeld in de hele EU afgenomen.
Vergeleken met het piekjaar 2002 daalde de in kaart gebrachte criminaliteit in grote gemeenten in Nederland met 17 procent, tegen elders met 6 procent, aldus het CBS. Maar Nederland kende het afgelopen decennium wel een toename van geweldpleging die hoger ligt dan het EU-gemiddelde. Zo namen bedreigingen en intimidaties met 4,5 procent toe (EU-gemiddelde 3 procent) en is de daadwerkelijke geweldpleging met 1,5 procent toegenomen (EU-gemiddelde 1 procent). Ook ligt het aantal incidenten tegen vreemdelingen in Nederland en België relatief gezien hoger dan het EU-gemiddelde.
(Volkskrant 7 februari 2007, p. 3).Citaat:“een rapport dat evenveel inzicht verschaft in de werkelijkheid van de criminaliteit als een telefonisch onderzoek naar zeeppoeder in de ware waskracht daarvan”
Jessie_J schreef:Ik ben van mening dat een pedofiel een geestelijke en lichamelijke (fysiologische) afwijking heeft die niet te genezen is. Een pedofiele moordenaar mag mijnsinziens nooit meer losgelaten worden in de maatschappij.
Laura_Robin schreef:Maar goed, ik ben geen criminoloog. Wellicht dat ik er dan nóg genuanceerder over zou denken. Het gemak waarmee op dit forum echter de (publieke) doodstraf over een ander wordt toegejuicht, vind ik angstaanjagend en weerzinwekkend. Massahysterie. Heksenjacht (en -verbrandingen). Peter R de Vries en Geert Wilders. Dat zijn de termen (en namen) die in mij opkomen als ik dat lees. Ik word er bang van.
tamaramt schreef:je helpt de familie juist![]()
mocht mijn familie ooit zoiets doen dan zou ik hem zelf opruimen
en idd een makkelijke dood
ik ben niet gelovig maar in de bijbel staat leven voor een leven dus...
ook de bijbel is het wat dat betreft eens
doodstraf zou overal ter wereld ingevoerd moeten worden maar alleen als er 100 % zekerheid is zodat er geen onschuldige mensen veroordeeld worden
tamaramt schreef:levenslang beter?
ooit in een gevangenis geweest in nl?
tamaramt schreef:Er zullen misschien daklozen zijn die een nachtje cel prefereren boven een nacht op straat. Maar expres een (zware) misdaad begaan om in een gevangenis terecht te komen, nee dat geloof ik niet. Natuurlijk hebben de gevangenen in NL het niet slecht. Maar ze missen wel het belangrijkste wat een mens kan hebben, vrijheid. Het is nooit fijn om opgesloten te zitten, hoeveel luxe je ook hebt. De gevangenis waar ik ben geweest vond ik trouwens helemaal niet zo luxe. Kleine cellen, en een dagprogramma (werken) tot 17.00 uur, daarna gaat je cel op slot en mag je jezelf vermaken in je cel van 3 bij 2 tot de volgende ochtend 8 uur.is niet voor niks dat veel mensen die op straat leven expres een misdaad begaan zodat ze lekker droog en warm in de gevangenis kunnen
tamaramt schreef:en wie denk je dat dat betaald??
wij allemaal; de hard werkende mens
tamaramt schreef:mensen die dergelijken misdaden gepleegd hebben hebben zelf geen recht op leven
opruimen die handel(beetje cru gezegd maar je snapt wat ik bedoel)
Celiien schreef:die man heeft een geestelijke stoornis, hij kan er niets aan doen.
Lianne84 schreef:net als Laura vind ik dit soort reacties eerlijk gezegd ook afschuwelijk en beangstigend..
Diablo schreef:Lianne84 schreef:net als Laura vind ik dit soort reacties eerlijk gezegd ook afschuwelijk en beangstigend..
Ik vind het veel beangstigender dat er mensen rondlopen (of weer vrijkomen na een misdaad te heben gepleegd) die allerlei akelige dingen met mijn kinderen kunnen doen, dan de gedachte wat een ouder doet als je aan zijn/haar kind komt.
Lianne84 schreef:Maar dat los je toch niet op door de doodstraf in te voeren?