Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:15

ThePast03, en het stond voorin elk pennypaardenboek en in december vaak ook in de ponyclub met een vreselijk (niet waar gebeurd) verhaal erbij.
Iedereen die zich met paarden bemoeit zou het minstens uit zijn hoofd moeten kennen, in ieder geval de kernpunten van goede verzorging.

Anya, ik denk dat zeggen dat je paard 6 uur per dag buiten staat niet het bewijs is dat je goed voor je paard zorgt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:17

Lovely schreef:
[*olduser*], en het stond voorin elk pennypaardenboek en in december vaak ook in de ponyclub met een vreselijk (niet waar gebeurd) verhaal erbij.
Iedereen die zich met paarden bemoeit zou het minstens uit zijn hoofd moeten kennen, in ieder geval de kernpunten van goede verzorging.

Anya, ik denk dat zeggen dat je paard 6 uur per dag buiten staat niet het bewijs is dat je goed voor je paard zorgt.

Ehm Penny heb ik weinig gelezen, de Ponyclub wel en daar stond het ook regelmatig in. ;)

Persoonlijk zou ik niet eens een paard willen als het niet minimaal 6 uur per dag in de wei kon lopen met soortgenoten, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze. En dat is inderdaad geen bewijs dat je goed voor je paard zorgt, maar naar mijn persoonlijke mening wel een van de belangrijkste basisbehoefte van een paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:18

En Pien.. Dan kun je in Twente ook een paar hele grote stallen opdoeken. Maar het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Je kunt er ook voor kiezen een paar stallen minder te hebben en dus wel een paddock. Dat zou al best veel schelen. Je kunt er ook voor kiezen de ruimtes voor de trailers anders te regelen. Heb je opeens veel meer ruimte voor een paddock. En zoals gezegd: je kunt in overleg met een gemeente best wat voor elkaar krijgen.

Kijk alle stallen zonder paddock zo maar dicht gooien slaat nergens op. Waar moeten die dieren heen dan. Maar ik ben er echt van overtuigd dat je wel degelijk dingen anders kunt organiseren en die ruimte wel kunt regelen. Dat kost een paar cent, maar die wordt nu gestopt in vrij onzinnige veiligheidsmaatregelen die heel erg duur zijn en soms echt de plank misslaan.

@Lovely: nee dat is geen bewijs dat je voor je paard zorgt.
En het aantal uur is ook niet zo relevant.
Maar er is inmiddels best veel onderzoek dat aangeeft dat een paard moet bewegen om zijn voedsel te verteren. En dat dan een uurtje per dag rijden kennelijk niet genoeg is. Als dat het uitgangspunt is, dan moet er toch wat te verzinnen zijn om die beweging te regelen?

Dat is / was anders voor een werkpaard. Die stonden voor de koets of voor de ploeg. Dus die zijn blij met een stal 's avonds. Tegenwoordige paarden werken niet meer een groot deel van de dag. Dus dan moet je wat anders verzinnen. Vind ik dan.

Maar de basis van wat ik wil zeggen: verzin simpele regels die iedereen snapt, met een soort bandbreedte. Dat is te handhaven. Al het andere leidt tot ruzie, elkaar de schuld geven en onderling gezeik.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:20

mijne staat ook buiten en vind dat ook goede voor ze maar ik vind niet dat je dat kunt verplichten in een welzijnswet (waarmee je het niet mogelijk maken van weidegang dus eigenlijk strafbaar maakt)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:26

Nu in enen niet nee, maar op enige termijn (neem daar eens 10 jaar voor of zo) kun je best een paddock 'verplichten'. Dat is ook in de randstad doorgaans best te regelen.

Trouwens: ik snap dus echt niet waarom er voor stallen niet met lagen gewerkt kan worden. Wij hebben hier een boer (helemaal niet veel koeien) maar die heeft twee verdiepingen koeien en een soort 'invalidenbaan naar de 1e verdieping'. Die koeien weten de weg. Er is een tunnel onder de weg door naar de wei en een deel gaat de eerste verdiepingstal op en een dee de begane grond. Het ziet er heel logisch uit. En het zou enorm veel ruimte schelen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-08-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:30

Meen je dat nou serieus ?

Twee stalmeisjes: "Waar staat jouw paard", zegt de ander " oh, op de 'tweede ring', box 16".

Zo spraken wij in de gevangenis over gedetineerden. AH ! Maar dan kunnen we gelijk onderzoeken of paarden hoogtevrees hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:33

Ja ik meen dat serieus. Denk je nu echt dat een paard vindt dat een stal op de eerste verdieping er anders uitziet dan een stal op de tweede??? Die wil ruimte, iets te bikken, zijn maatje in de stal ernaast en een lekkere laag stalbedekking die ook nog schoon is.

En als je 60 paarden huisvest in twee lagen stallen, dan heb je maar ruimte voor 30 stallen nodig. Moet je zien hoeveel schaarse grond (in de Randstad) je daarmee wint voor paddocks o.i.d.

Kijk waar geen ruimtegebrek is (ik woon in Twente) hoeft dat niet.

De boer waar ik het over heb, heeft een deel van zijn te bebouwen grond ingezet voor hele grote extra ruimte voor de kalveren. Dus die is om die reden omhoog gegaan. Die koeien zitten er in ieder geval niet mee.
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-08-09 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:38

vind het cool anya! ik heb daar wel eens vaker over gedacht dat het eigenlijk raar is dat het altijd gelijkvloers is....
bij ons in de buurt is een enorm soort van klooser. een groot vierkant enorm gebouw. altijd als ik daarlangs rij denk ik 'dat zou vet zijn, daar stallen in maken op verschillende hoogtes en inder in midden rijbak ed.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:39

Anya, vindt de brandweer dat wel goed, die diverse lagen?

Bij ons staan de paarden ook zat buiten (buitengebied Amsterdam), maar misschien in de winter wat korter doordat er toch echt meer factoren meespelen dan alleen maar een paard buiten te gooien zonder verder nadenken. Naast het buiten staan heb je ook nog de recreatie met de baas natuurlijk, dat is ook buitentijd. Maar onderhand word ik het geouweneel over uren buitentijd wel beu omdat we in dit klimaat op sommige bodems soms gewoon de spreekwoordelijke terin.g naar de nering moeten zetten en kiezen voor een ander welzijnsaspect omdat het allemaal samenkomt in 1 enkele mix: het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:56

@Lovely. Ja dat vindt de brandweer goed mits exit goed geregeld is (bijvoorbeeld aan twee kanten). En verder een bak veiligheidsmaatregelen.

Ik heb me vorig jaar vrij intensief bezig gehouden met het buitengebied. En dus kwamen ook de varkensflats langs. Daar zitten de meeste mensen terecht niet op de wachten, maar als je het idee van 5000 varkens bij één boer even vergeet, en alleen kijkt naar de mogelijkheden van bouwen op meer verdiepingen, dan biedt dat gewoon mogelijkheden. Zeker omdat de techniek van bijvoorbeeld liften ook vele malen beter is geworden. Zeker in situaties waar sprake is van ruimte gebrek.

Dan zijn er nog mensen die het lelijk vinden. Maar een boerenschuur met 80 paardenstallen is ook niet fraai. Dus moet je eisen stellen aan de aantallen (is al geregeld in de milieuvergunning) en aan het aanzicht (bijvoorbeeld verplichte erfaanplant o.i.d. ).

Zo wint een pensionhouder aan ruimte en paarden aan ruimte buiten. Moet je alleen voorkomen dat de gewonnen ruimte onmiddellijk wordt ingezet als extra ruimte voor nog meer stallen. Maar dat kun je als eis in je bouwvergunning/milieuvergunning meenemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:59

Lovely schreef:
Anya, vindt de brandweer dat wel goed, die diverse lagen?

Bij ons staan de paarden ook zat buiten (buitengebied Amsterdam), maar misschien in de winter wat korter doordat er toch echt meer factoren meespelen dan alleen maar een paard buiten te gooien zonder verder nadenken. Naast het buiten staan heb je ook nog de recreatie met de baas natuurlijk, dat is ook buitentijd. Maar onderhand word ik het geouweneel over uren buitentijd wel beu omdat we in dit klimaat op sommige bodems soms gewoon de spreekwoordelijke terin.g naar de nering moeten zetten en kiezen voor een ander welzijnsaspect omdat het allemaal samenkomt in 1 enkele mix: het paard.

Ja tuurlijk. En dat gewauwel over hoeveel uur het nu eigenlijk moet zijn... Weet ik veel.. Ik vind persoonlijk de hele dag belangrijk. Dus ik rij er een eind voor. Maar er is wel een soort uitgangspunt te benoemen. Er zit heel veel tussen dag en nacht buiten en nooit de stal uit (omdat de eigenaresse ook niet meer zo met paarden bezig is of zo).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:51

Pienb schreef:
verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie doet en ze vooral niet zo betuttelen met allerlei stomme regeltjes die de aandacht van de echte problemen afhalen.

is het scheren van tastharen of een dagje op stal nu echt het belangrijkste waar we ons druk over moeten maken?
nee hoor, begin bij de basis en focus daarop.

Nee, niet iedereen moet dat maar zelf weten.
De basis is respect voor de welzijnsrechten van het dier.

Het betreft een hobby en het is niet acceptabel om daaraan de welzijnsrechten van het individuele dier ondergeschikt te maken.

Omdat de ruiterij een direct belang heeft is zij niet geschikt om welzijnseisen op te stellen noch om de huidige situatie aan de eisen te toetsen.

De enige correcte manier is;
- het laten opstellen van de optimale welzijns situatie door externe biologen en ethologen
- het vergelijken van wat is met deze maatlat door externe inspecteurs zonder hippische achtergrond

Met déze gegevens kunnen dan met alle belangenvertegenwoordigers aan tafel deze gegevens besproken worden.
Aan de muur van de vergaderzaal dient echter het uitgangspunt te hangen van 21ste eeuwse bio-ethiek:

Het welzijnsrecht van het individuele dier is niet ondergeschikt aan niet existentiële zaken.

Paardrijden is geen recht.
Een kwalitatief goed paardenleven wel.

hc

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:56

Huertecilla schreef:
Het betreft een hobby en het is niet acceptabel om daaraan de welzijnsrechten van het individuele dier ondergeschikt te maken.

hc

nee hoor ik zie het niet als een hobby maar als een sport.
een olympische sport zelfs dus nog erkend ook!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:21

Pienb schreef:
Huertecilla schreef:

hc

nee hoor ik zie het niet als een hobby maar als een sport.
een olympische sport zelfs dus nog erkend ook!

...en de welzijnsrechten van het paard zijn ondergeschikt aan sportbelangen?

hc

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:25

ligt aan je definitie van welzijnsrechten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:29

[quote="Huertecilla
Nee, niet iedereen moet dat maar zelf weten.
De basis is respect voor de welzijnsrechten van het dier.

Omdat de ruiterij een direct belang heeft is zij niet geschikt om welzijnseisen op te stellen noch om de huidige situatie aan de eisen te toetsen.

De enige correcte manier is;
- het laten opstellen van de optimale welzijns situatie door externe biologen en ethologen
- het vergelijken van wat is met deze maatlat door externe inspecteurs zonder hippische achtergrond

Met déze gegevens kunnen dan met alle belangenvertegenwoordigers aan tafel deze gegevens besproken worden.
Aan de muur van de vergaderzaal dient echter het uitgangspunt te hangen van 21ste eeuwse bio-ethiek:

Het welzijnsrecht van het individuele dier is niet ondergeschikt aan niet existentiële zaken.

Paardrijden is geen recht.
Een kwalitatief goed paardenleven wel.

hc[/quote]

Nog even los van het hoge abstractiegehalte....
Newsflash: dit gebeurt vanuit LNV dus al, alleen is dat niet voor iedereen zichtbaar, of men wil t niet zien omdat de persoonlijke missie belangrijker is. En het inzetten van inspecteurs zonder kennis en kunde is de plank vreselijk mis slaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:29

Wat ´erkenning´ van de paardensport op olympisch niveau betreft staat deze al decennia op steeds dunner wordend ijs.

Het historische aspect is de reden dat paardensport nog een olympische sport is.
Het zou nu niet opgenomen worden.
Het verschil tussen nu niet meer opgenomen zouden worden en eruit kieperen is echter nóg te groot.

Het bestaansrecht van de paardensport is het respect voor de welzijnsrechten van het individuele paard bovenal.

Dat is uit het oog verloren.
Dat is wat het bewuste filmpje van Anky op youtube illustreert. Dat is wat de beelden van Arabesk illustreren.
Dat is waar sponsorkapitaal wat aan moet doen in eigenbelang van die sponsors.
Bedenk dat het bestaansrecht is aangetast en de paardensport dáárdoor geen olympische erkenning meer zou krijgen op het moment :)*

hc

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:36

nou nou nu niet groter gaan maken he.
jij noemde het een hobby.
ik zeg dat het een sport is met als onderbouwing 'sport is ook olympisch reaccepteerd' (onderbouwing voor mijn bewering, zou je ook eens moeten proberen)
dus om nu een hele olympische discussie te gaan voeren..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:37

OKHannes schreef:
Newsflash: dit gebeurt vanuit LNV dus al, alleen is dat niet voor iedereen zichtbaar, of men wil t niet zien omdat de persoonlijke missie belangrijker is.

Op de site van LNV zijn alle openbare stukken voor iedereen in te zien.
Er is/wordt veel voorwerk verzet want de probleemsituatie is bekend, al in 2002 geformuleerd. Ook beseft men heel goed dat de sectorraad de minister met een kluitje in het riet stuurt. Deze heeft de probleemstelling ondansk verzoek om invulling, directe aanmaning tot concretisering, het probleem níet geadresseerd.

Ondertussen is er op het gebied van paardenwelzijn GEEN regelgeving. Is het verschil met andere sectoren daardoor absoluut.

Zoals ik net schreef is de kritieke factor ´maatschappelijk draagvlak´ :)*
De minister kan door de invloed van de sector slechts moeilijk initiatief nemen, wel uitvoeren.

Dat is wellicht te abstract voor sommige ruiters, maar mobiliseren van de publieke opinie geeft LNV uitvoeringskracht :)* :)*

hc

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:40

NC, jij woont toch in spanje of begrijp ik dat verkeerd?
dan ga er aub voor zorgen dat ze het daar goed regelen en laat het ons in nederland lekker zelf doen. of verhuis weer naar nederland, kan ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:43

Pienb schreef:
ik zeg dat het een sport is met als onderbouwing 'sport is ook olympisch reaccepteerd' (onderbouwing voor mijn bewering, zou je ook eens moeten proberen)

Dat is nu net de crux Pien.

Het topic begínt met de zin van het alert maken van sponsoren.
Paardensport is geen reden voor paardonvriendelijke praktijken. Juist níet.
De Rabo is de grootste sponsor van de paardensport in NL en zijn sponsort het ondergraven van het bestaansrecht van wat ze sponsort....

Bij het wilerennen heeft de Rabo dit voorbeeldig opgepikt. De rotte elementen zijn/worden verwijderd en de gelden strikt voorwaardelijk beschikbaar. Zo draagt deze sponsor bij aan het schoonmaken van de wielersport.

Volgende stap = paardensport.
Verwijder de rotte elementen en ondersteun ruiters die het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal hebben.
Dat is het bestaansrecht van paardensport :)*
Dát is nu net de agenda van het topic :)* :)*

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:44

En hoe ga je bepalen wie de rotte appels zijn?....

Huertecilla schreef:
Pienb schreef:

Dat is nu net de crux Pien.

Het topic begínt met de zin van het alert maken van sponsoren.
Paardensport is geen reden voor paardonvriendelijke praktijken. Juist níet.
De Rabo is de grootste sponsor van de paardensport in NL en zijn sponsort het ondergraven van het bestaansrecht van wat ze sponsort....

Bij het wilerennen heeft de Rabo dit voorbeeldig opgepikt. De rotte elementen zijn/worden verwijderd en de gelden strikt voorwaardelijk beschikbaar. Zo draagt deze sponsor bij aan het schoonmaken van de wielersport.

Volgende stap = paardensport.
Verwijder de rotte elementen en ondersteun ruiters die het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal hebben.
Dat is het bestaansrecht van paardensport :)*
Dát is nu net de agenda van het topic :)* :)*

hc

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:45

en hoeveel mensen in de topsport ken jij die volgens jouw normen (want daar heb je het volgens mij over) dan wel zouden voldoen?
wat zijn dna die paardonvriendelijke praktijken en wat is dan dat welzijnsbelang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:51

Pienb schreef:
en hoeveel mensen in de topsport ken jij die volgens jouw normen (want daar heb je het volgens mij over) dan wel zouden voldoen?
wat zijn dna die paardonvriendelijke praktijken en wat is dan dat welzijnsbelang?

HC vindt het een paardonvriendelijke praktijk om te zoeken naar een manier om een paard te kunnen sederen/kalmeren voor een scheerbeurt zonder dat je daarmee meteen het risico loopt om dopingregels te overtreden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:54

bulck schreef:
En hoe ga je bepalen wie de rotte appels zijn?....

Het uitgangspunt is helder: de welzijnsrechten van het individuele paard staan bovenal.
Toetsing daaraan is vrij eenvoudig.

Implementatie is ook eenvoudig.
Begin bij de excessen opdat de ruiterij gradueel leert zien wat de definitie inhoudt.

Verdoven voor scheren is een goed voorbeeld van het probleem.
In de NL paardensport wordt dit normaal gevonden doch buiten de paardensport een misstand.

Het enige probleem is dat de bestuurders binnen de paardensport minder invloed hebben dan de economische belanghebbers.
Daarom is het bewustmaken van extrene sponsors een effectieve weg. Die hebben een niet-ruiterbril én een belang wat niet per definitie bij de ruiterij ligt. Het zou economisch gewicht aan het fundamentele bestaansrecht van paardensport kunnen geven.

Het is verder slechts één stukje uit de puzzel. Publieke opinie, politieke partij programmas, regering, dierenwelzijnsorganisaties, sponsoren, adviesorganen (Wageningen) vormen allemaal puzzelstukjes.
De ruiterij zou ook een puzzelstukje kunnen zijn van de nieuwe puzzel. Dat is de enige reden dat ik dit op Bokt post :)*

hc