Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lovely schreef:[*olduser*], en het stond voorin elk pennypaardenboek en in december vaak ook in de ponyclub met een vreselijk (niet waar gebeurd) verhaal erbij.
Iedereen die zich met paarden bemoeit zou het minstens uit zijn hoofd moeten kennen, in ieder geval de kernpunten van goede verzorging.
Anya, ik denk dat zeggen dat je paard 6 uur per dag buiten staat niet het bewijs is dat je goed voor je paard zorgt.
Lovely schreef:Anya, vindt de brandweer dat wel goed, die diverse lagen?
Bij ons staan de paarden ook zat buiten (buitengebied Amsterdam), maar misschien in de winter wat korter doordat er toch echt meer factoren meespelen dan alleen maar een paard buiten te gooien zonder verder nadenken. Naast het buiten staan heb je ook nog de recreatie met de baas natuurlijk, dat is ook buitentijd. Maar onderhand word ik het geouweneel over uren buitentijd wel beu omdat we in dit klimaat op sommige bodems soms gewoon de spreekwoordelijke terin.g naar de nering moeten zetten en kiezen voor een ander welzijnsaspect omdat het allemaal samenkomt in 1 enkele mix: het paard.
Pienb schreef:verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie doet en ze vooral niet zo betuttelen met allerlei stomme regeltjes die de aandacht van de echte problemen afhalen.
is het scheren van tastharen of een dagje op stal nu echt het belangrijkste waar we ons druk over moeten maken?
nee hoor, begin bij de basis en focus daarop.
Pienb schreef:Huertecilla schreef:Het betreft een hobby en het is niet acceptabel om daaraan de welzijnsrechten van het individuele dier ondergeschikt te maken.
hc
nee hoor ik zie het niet als een hobby maar als een sport.
een olympische sport zelfs dus nog erkend ook!
OKHannes schreef:Newsflash: dit gebeurt vanuit LNV dus al, alleen is dat niet voor iedereen zichtbaar, of men wil t niet zien omdat de persoonlijke missie belangrijker is.
Pienb schreef:nou nou nu niet groter gaan maken he.
jij noemde het een hobby.
ik zeg dat het een sport is met als onderbouwing 'sport is ook olympisch reaccepteerd' (onderbouwing voor mijn bewering, zou je ook eens moeten proberen)
dus om nu een hele olympische discussie te gaan voeren..
Huertecilla schreef:Pienb schreef:nou nou nu niet groter gaan maken he.
jij noemde het een hobby.
ik zeg dat het een sport is met als onderbouwing 'sport is ook olympisch reaccepteerd' (onderbouwing voor mijn bewering, zou je ook eens moeten proberen)
dus om nu een hele olympische discussie te gaan voeren..
Dat is nu net de crux Pien.
Het topic begínt met de zin van het alert maken van sponsoren.
Paardensport is geen reden voor paardonvriendelijke praktijken. Juist níet.
De Rabo is de grootste sponsor van de paardensport in NL en zijn sponsort het ondergraven van het bestaansrecht van wat ze sponsort....
Bij het wilerennen heeft de Rabo dit voorbeeldig opgepikt. De rotte elementen zijn/worden verwijderd en de gelden strikt voorwaardelijk beschikbaar. Zo draagt deze sponsor bij aan het schoonmaken van de wielersport.
Volgende stap = paardensport.
Verwijder de rotte elementen en ondersteun ruiters die het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal hebben.
Dat is het bestaansrecht van paardensport![]()
Dát is nu net de agenda van het topic![]()
![]()
hc
Pienb schreef:en hoeveel mensen in de topsport ken jij die volgens jouw normen (want daar heb je het volgens mij over) dan wel zouden voldoen?
wat zijn dna die paardonvriendelijke praktijken en wat is dan dat welzijnsbelang?
bulck schreef:En hoe ga je bepalen wie de rotte appels zijn?....