'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:29

Jij denkt dat ik ze maar een keer gesproken heb? :=

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:32

Nee maar ik heb het ook niet persee over jou. Ik ken je helemaal niet, hoe moet ik dan weten hoevaak jij mensen spreekt of hoe goed je ze kent.. Zal me ook een zorg wezen, ik heb er niks mee, vooral niet met marokanen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:33

Ja, nee, okee, dan is dat duidelijk :) Ik geef les aan deze mensen. De meeste zie ik dus minimaal een keer per week.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:52

Jij ziet waarschijnlijk een andere kant van die mensen, of beter gezegd, een ander deel van die "bevolking". Ik vorm mijn beeld naar wat ik zie en meemaak, en dat zal waarschijnlijk iets anders liggen als jouw ervaringen.. Als ik veel positieve dingen mee zou maken wat verband houdt met marokkanen, zou ik ook geen slecht beeld van ze hebben. Maar helaas, ze hebben het bij mij voor zichzelf verpest :) al zal dat diegenen zelf niet uitmaken, die schamen zich er niet voor dat ze te boek staan als irritant, luidruchtig, vervelend en (straat)vervuilend...

Jammer voor de rest die zich wel kunnen gedragen, maarja... Als je je normaal gedraagt word je vaak ook normaal behandeld. En ik denk dat discriminatie t.o.v marokanen HEEL erg mee valt!<-- en daarmee bedoel ik dus dat degenen die zich normaal gedragen, ook wel normaal behandeld worden.. ik zie op de 1 of andere manier nooit NLers marokanen pesten... altijd andersom :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:18

Als je nooit Nederlanders Marokkanen ziet pesten, moet je eens bij ons op school komen kijken :\
Hebben ze even pauze, staan ze even een paar minuten onder elkaar in hun eigen taal te praten terwijl ze even buiten een luchtje scheppen (en niks naars doen, want ik stond een paar meter verderop) - komt er een andere leerling voorbij: 'Praat Nederlands, stelletje aso's!' En nee, dat is geen uitzondering.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:31

Als je nederlands kunt, en je woont in nederland.. waarom zou je dan buitenlands gaan praten? Als je op vakantie bent okee... maar als ik zou gaan emigreren, praat ik echt wel die taal hoor...
Maarja daar heeft iedereen ook weer een andere mening over.

Overigens noem ik dat ook geen pesten... Ik krijg geen "nederlandse aso" naar mn hoofd, maar h**r of sl*t...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:36

Waarom zou je niet? Als je onder elkaar bent.. allemaal mensen die als moedertaal een bepaalde taal hebben.. en je kunt even een kwartiertje ontspannen in je eigen taal praten, in plaats van zo ontzettend je best moeten doen om die moeilijke andere taal te spreken waar je voor op les zit. Ik zou precies hetzelfde doen. Sterker nog - toen ik in Engeland zat sprak ik met alle gemak van de wereld de hele dag Engels, maar als ik onder Nederlandse collega-au pairs was, sprak ik lekker even Nederlands. Het is gewoon fijn om af en toe even je eigen taal te kunnen praten, omdat dat altijd gemakkelijker blijft dan een vreemde taal, hoe goed je die ook beheerst.
Zo lang als ze maar Nederlands praten als er mensen bij het gesprek betrokken of direct aanwezig zijn (in het klaslokaal) die hun taal niet verstaan.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:58

Misschien moeten ze het juist meer praten ipv minder. Leer je de taal ook sneller... :) Vind het alsnog geen pesten.....
Maargoed, eindeloze discussie denk ik :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:06

Thaliaatjuh schreef:
Als je nederlands kunt, en je woont in nederland.. waarom zou je dan buitenlands gaan praten? .

Sterker nog, in ben Nederlander en woon in Nederlands. Soms vind ik mezelf in situaties waar ik Fins spreek met mijn ook Nederlandse zoon. Maar dan gaat het over een privé-discussie, waarbij ik niet wil dat de omstanders kunnen verstaan wat ik zeg. En dat hoeft helemaal geen geroddel te zijn.

En overigens sprak in Finland ook vaak gewoon Nederlands met mijn ook Finse zoon.. Hij heeft meer dan 2 nationaliteiten ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:14

Thaliaatjuh schreef:
Misschien moeten ze het juist meer praten ipv minder. Leer je de taal ook sneller... :) Vind het alsnog geen pesten.....

Dus als jij op school zou zitten en je zou Frans hebben, dan zou je in de pauze ook altijd maar Frans spreken, want dan leer je de taal sneller? Prijzenswaardig hoor... maar niet haalbaar, denk ik. Rust heb je ook nodig om de stof makkelijker op te kunnen pakken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:18

Daarnaast bestaan er geen 'zuivere' Nederlanders. Nederland is zo'n klein landje dat door zoveel verschillende landen bezet is geweest, het is 1 grote mengelmoes van volken. Ik ben ook Nederlands, maar mijn vaders familie komt oorspronkelijk uit Duitsland en mijn moeders familie via Belgie uit Oostenrijk. Alleen is dit al een paar 100 jaar geleden gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 25-05-09 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:19

Zelf het Nederlandse Koningshuis komt oorspronkelijk uit Duitsland...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:20

Zo ben ik van oorsprong Frans, afstammeling van de Hugenoten. Mijn man is van oorsprong deels Jood. Maar ja... daar merk je ook niks meer van en wij praten geen Hebreeuws of Frans thuis ;)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:23

Het probleem is dat als er 2 Marrokanen een nare opmerking maken, is het 'die Marokkanen' (worden ze als volk bekeken, terwijl het incidenten met individuen zijn), terwijl als een Nederlander iemand vermoord (Volkert van der G. of Holleeder), dan worden die als individuen bekeken. Beetje raar toch.... Ik ken ook genoeg Nederlanders die een uitkering trekken en er lekker zwart bij werken, of Nederlanders die nare opmerkingen maken... Het zijn toch echt individuen die dat gedrag laten zien en geen volken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:30

Amen. Precies wat ik bedoel :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:32

Thaliaatjuh schreef:
Jij ziet waarschijnlijk een andere kant van die mensen, of beter gezegd, een ander deel van die "bevolking". Ik vorm mijn beeld naar wat ik zie en meemaak, en dat zal waarschijnlijk iets anders liggen als jouw ervaringen.. Als ik veel positieve dingen mee zou maken wat verband houdt met marokkanen, zou ik ook geen slecht beeld van ze hebben. Maar helaas, ze hebben het bij mij voor zichzelf verpest :) al zal dat diegenen zelf niet uitmaken, die schamen zich er niet voor dat ze te boek staan als irritant, luidruchtig, vervelend en (straat)vervuilend...

En waarom zeg je dit over alleen marokanen eigenlijk?
Nooit negatieve dingen meegemaakt met Nederlanders?
vast wel,maar die scheer je niet over 1 kam?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:34

Sim0ne schreef:
Het probleem is dat als er 2 Marrokanen een nare opmerking maken, is het 'die Marokkanen' (worden ze als volk bekeken, terwijl het incidenten met individuen zijn), terwijl als een Nederlander iemand vermoord (Volkert van der G. of Holleeder), dan worden die als individuen bekeken. Beetje raar toch.... Ik ken ook genoeg Nederlanders die een uitkering trekken en er lekker zwart bij werken, of Nederlanders die nare opmerkingen maken... Het zijn toch echt individuen die dat gedrag laten zien en geen volken.

Helemaal mee eens..

Zo krom van de mensen die door negatieve ervaringen meteen het hele bevolkingsgroep maar gaan discrimineren.. en het gaat alleen maar over buitenlanders..nooit over nederlanders.. echt ontzettend krom...

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:42

Blue_Eyes schreef:
Thaliaatjuh schreef:

Dus als jij op school zou zitten en je zou Frans hebben, dan zou je in de pauze ook altijd maar Frans spreken, want dan leer je de taal sneller? Prijzenswaardig hoor... maar niet haalbaar, denk ik. Rust heb je ook nodig om de stof makkelijker op te kunnen pakken.

Als ik in frankrijk woonde wel ja ;)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:44

Saskia9 schreef:
En waarom zeg je dit over alleen marokanen eigenlijk?
Nooit negatieve dingen meegemaakt met Nederlanders?
vast wel,maar die scheer je niet over 1 kam?

Met NLers maak je ook weleens wat mee. Maar bij ons is de criminaliteit niet meer te houden onder de marokanen... Ze hebben zich te gedragen!!! net als nederlanders..maar daar heb ik weinig tot nooit last van.
ik baseer mijn mening en beeld wat ik heb, op wat ik meemaak... moet je nagaan wat ik allemaal meemaak..... kan nog wel uren doortypen dan. helaas..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:51

Thaliaatjuh schreef:
Blue_Eyes schreef:

Als ik in frankrijk woonde wel ja ;)

Dat verandert op zich niets aan mijn stelling dat je rust nodig hebt om de stof goed op te kunnen pakken. Oefening is leuk en nodig, maar niet zaligmakend.

Wat betreft wat jij allemaal meemaakt: ik woon in een tamelijk zwarte wijk in de meest criminele stad van Nederland (zegt men) maar de Marokkaanse jongens helpen mij hier mijn boodschappen naar huis sjouwen als ik ook al met twee kinderen loop te leuren. Heb ik nog nooit een Nederlander zien doen!

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:55

Ik zou mensen daar ook niet om uitschelden. Maar kan me er wel vreselijk aan irriteren als je bijv in een lift staat.. En je word er ook nog eens uitvoerig bij bekeken.
Raar misschien, maarja.

Misschien moeten we ook maar eens een topic maken over " nederlanders"

Met als thema:word jij ook weleens gediscrimineerd?
Want het is 2 kanten op :) Maar op de 1 of andere manier draait het allemaal er om dat buitenlanders worden gediscrimineerd....

Maargoed bij ons in de buurt hebben ze hun eigen marokko al gesticht waar je als nederlands meidje beter weg kunt blijven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:59

Oh, ik word best weleens gediscrimineerd, als je dat zo wilt noemen. Ik ben namelijk vrouw, dus er is een glazen plafond. Verder heb ik rood haar, dus word ik voor vuurtoren uitgemaakt. Ik heb een huidziekte, dus in een tijd van activiteit (lees: rode schilferige plekken op mijn armen en benen) zien mensen mij liever niet in het zwembad verschijnen.
Allemaal discriminatie. De vraag is wat je ermee doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:11

Als je in een buurt woont waar criminaliteit hoog ligt en het een soort ghetto is, ja dan heb je te maken met "lastige"buitenlanders, maar als je in een nette buurt woont met buitenlanders (en dat kunnen ook marokkanen zijn) is het beeld weer heel anders.
Dat heeft niet zoveel te maken met hun achtergrond, maar meer met hun zicht op het leven, met hun niet aangrijpen van kansen.
Daarmee verschillen ze niet met nederlandse hangjongeren en asocialen.

En ja, het is vervelend als groeperingen klieken. Daarom ben ik bv uit Góis vertrokken omdat daar zowat meer buitenlanders dan Portugezen woonden, dus ik begrijp heel goed hoe ergerlijk het kan zijn (zelfs als ze zich niet misdragen). Maar dat heeft dus te maken met het feit dat er niet goed aangepast wordt en ze zich te erg blijven onderscheiden en afzetten van de oorspronkelijke bewoners. Dat ligt niet aan het "soort" buitenlander (het gaat daar om met name engelsen).

Wel zie ik in Nederland een veel grotere behoefte om zich als Moslim te uiten dan bv hier. Hier loopt men niet zo te koop met ander geloven dan het geloof van het land. Wellicht komt het omdat Nederland zich niet profileert als land van 1 geloof, zoals Portugal (Katholiek). De Moslims (en Joden bv) passen zich prima aan en doen heel onopvallend aan hun geloof.
Ik kan me voorstellen dat er wat problemen ontstaan rond het geloof. Tenslotte zorgt dat altijd voor oorlogen, kijk naar iets stompzinnigs als in Ierland. Maar dat heeft dan wel veel te maken met de koppige overtuiging dat eigen geloof beter is dan het andere.

Wil ook even zeggen dat Nederland dus bekend staat in het buitenland als een soort drugsparadijs met ongelimiteerde vrijheid en makkelijk te krijgen uitkeringen en vergunningen, dus ja, wat trek je als land dan aan? Wat verwacht je van buitenlanders en aanpassen? Niet zoveel blijkbaar. Jullie zijn altijd te gastvrij geweest en te onduidelijk. In ander landen is het (meestal) zo dat je kunt blijven zolang je een werk hebt hebt en aan gezinshereniging doet men gewoonlijk niet. Dat voorkomt al een hoop problemen.
Nederland heeft daar geen regels in gehad en zit nu met de gebakken peren zeg maar. Want buiten de prima gastarbeiders is er ook een stroom mensen gekomen die helemaal niet van plan zijn om te werken.
Dat zijn hier in Portugal bv ook de mensen (hippies) die voor de overlast zorgen dus ik zie wel hoe zoiets nadelig uit kan pakken.
Maar terugdraaien gaat niet.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-05-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:13

Lusitana schreef:
Wil ook even zeggen dat Nederlsand dus bekend staat in het buitenland als een soort drugsparadijs met ongelimiteerde vrijheid en makkelijk te krijgen uitkeringen en vergunningen, dus ja, wat trek je als land dan aan? Wat verwacht je van buitenlanders en aanpassen? Niet zoveel blijkbaar. Jullie zijn altijd te gastvrij geweest en te onduidelijk. In ander landen is het (meestal) zo dat je kunt blijven zolang je een werk hebt hebt en aan gezinshereniging doet men gewoonlijk niet. Dat voorkomt al een hoop problemen.
Nederland heeft daar geen regels in gehad en zit nu met de gebakken peren zeg maar. Want buiten de prima gastarbeiders is er ook een stroom mensen gekomen die helemaal niet van plan zijn om te werken.
Dat zijn hier in Portugal bv ook de mensen (hippies) die voor de overlast zorgen dus ik zie wel hoe zoiets nadelig uit kan pakken.
Maar terugdraaien gaat niet.

De beste opmerking uit het hele topic....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:11

Mag ik over het thuis spreken van de eigen taal eventjes fijntjes wijzen op het topic over emigreren en kinderen, adoptatie en taal? Daarin staan heel wat mensen die thuis de moedertaal blijven spreken...

Dat Nederland met veel dingen veel te makkelijk is mag een bekend feit zijn. Niet alleen door het betrekkelijk eenvoudig verkrijgen van uitkeringen (is trouwens niet bepaald eenvoudig meer), maar ook door het onvoorstelbare gedoogbeleid waarin veel dingen die eigenlijk verboden zijn "gedoogd" worden en dus oogluikend toegestaan. Met een dergelijke visie krijg je automatisch dat daar misbruik gemaakt van wordt en dat gebeurt dan ook massaal. Door geboren Nederlanders en buitenlanders. Als je een kans ziet en een beetje lef hebt, dus gewoon probeert, kom je best ver. Brutale mensen hebben de halve wereld nietwaar? Is echt niet specifiek iets voor allochtonen en als er dan een stukje gedoogbeleid wordt afgeschaft staat half Nederland ook meteen op de achterste benen want die profiteren er net zo hard van, zo niet harder.

Wat het stukje van uitkeringen betreft, dat heeft Nederland in de jaren 70/80 zelf gecreeerd door mensen massaal in de WAO te stoppen toen het economisch iets minder goed ging. Daar hebben buitenlanders betrekkelijk weinig van geprofiteerd, maar de Nederlanders vonden dat wel prima. Die hoefden immers niet meer te werken en die buitenlanders wilden wel voor het minimumloon werken (1e en 2e generatie buitenlanders, niet alleen maar Marokkanen en Turken maar ook veel Italianen). Doordat die bereid waren voor weinig geld veel uren te maken en nooit gezien werden als "blijvend" werd er geen moeite gedaan deze mensen ook maar de meest basale dingen over Nederland en de taal te leren, dat werd zonde van het geld genoemd. En juist doordat deze mensen veel uren maakten voor minimumloon en daarnaast niet of amper de kans hadden zich bij te scholen o.a. in de taal werd het voor hen knap lastig hun kinderen Nederlands op te voeden, of zelfs maar algemeen gezien op te voeden. Door hun lage inkomens (bron: CPB) bleven en blijven ze vaak zitten in de goedkopere buurten, op een kluitje bij elkaar. Een betere woning in een betere, lees blankere, buurt was ook toen al praktisch onhaalbaar/ onbetaalbaar. Dat heet ghettovorming en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Hun kinderen konden ze niet eens Nederlands leren omdat ze zelf nooit de kans hebben gehad Nederlands te leren!

Dan heb je nog het onderwijs. Dat kindertjes van buitenlandse ouders vaker een laag schooladvies krijgen al dan niet aan de hand van de CITO- toets werkt ook erg motiverend om je best te gaan doen. Het heeft immers geen enkele zin, de kans is groot dat zelfs al haal je de maximale CITO- score je toch op hooguit de HAVO uitkomt als je dat al red, en niet op het VWO/ gymnasium waar zo'n kind hoort. Veel mensen uit die categorieen die zich opwerken zijn via het VBO/ Mavo, Havo, VWO doorgestroomd (en die weg wordt steeds vaker afgesloten door bezuinigingen).

Doordat er nooit moeite, geld en tijd is gestoken in het verplicht leren van de taal en de basisgebruiken door o.a. bijscholing (in Scandinavie is het al heel lang verplicht een aantal taallessen te nemen en als je je permanent in de VS wilt vestigen moet ELKE buitenlander, dus ook andere native- Englisch- speaking persons, een taalcursus doen. Door zo'n cursus leren ze zich in elk geval te redden in het nieuwe land, leren de basisgebruiken en zijn daardoor al bij aankomst een stukje zelfstandiger dan mensen die nooit de taal leren. Bovendien heeft die verplichte cursus als voordeel dat mensen gedwongen worden de deur uit te komen, waardoor het veel moeilijker wordt voor bijvoorbeeld streng Islamitische of zeer streng Christelijke vrouwen ze binnenshuis te houden. Ze zijn immers min of meer bekend. (ja, er zijn ook Christelijke stromingen waar de vrouwen niet zonder begeleiding, met behoorlijk bedekkend hoofddeksel en volledig in het zwart naar buiten mogen, voor wie de tuin al een no-go area is).

En tegen de huidige generatie beroepsetters werkt alleen maar strakke regels die ook regels zijn, met duidelijkheid (eventueel sancties die ook serieus zijn) en een stukje zekerheid. Geld voor elke beroepsetter, blank, zwart, bruin, geel, pimpelpaars met gele stippen. Dat heeft het buitenland allang bewezen. Probleem daarbij is dat ook veel Nederlanders gretig misbruik maken van alle mazen in de wetgeving en de algemene Nederlandse gemakszucht en die dan ook meteen op de achterste benen staan omdat er weer een aantal vrijheden worden afgenomen. (deels trouwens ook weer terecht).

Nederland is een heel raar landje, aan de ene kant volledig regelziek en aan de andere kant te beroerd om die regels ook daadwerkelijk uit te voeren of ze zo onmogelijk makend dat ze niet uitvoerbaar zijn.