Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:33

Shadow0 schreef:
Dat is 16ct per persoon.

Volgens mij moet je dan niet bij de belastingbetaler klagen maar bij de Nederlandse regering!

Ilzas

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:36

Shadow0 schreef:
Ilzas schreef:
De Nederlandse regering heeft bij voorbaat al 2,5 miljoen toegezegd. Als ze datzelfde bedrag ook ophalen.
Ik vindt ook dat daar mijn belastinggeld ook al bij zit en geef ook niks separaat meer.

Dat is 16ct per persoon.

Naast de rest van het budget van ontwikkelingshulp. De VN heeft als norm dat 5% van het BNP per land uitgegeven wordt aan ontwikkelingshulp. Nederland is het enige land dat dat ook doet. Waarmee Nederland zoals gewoonlijk het braafste jongetje van de klas is. En dan heb ik het niet eens over allerlei militaire missies die ik ook als ontwikkelingshulp beschouw. En over wat iedere burger prive nog geeft, aan allerhande doelen. De een wat meer dan de ander.

En Nederlandse organisaties als de KNGF (voor de geleidehonden), de Nierstichting, het Oogfonds en dergelijke, ontvangen helemaal geen cent meer van de Nederlandse overheid, ze moeten zelf maar aan fondsenwervig doen (wat ze vast ook heus wel kunnen). Daarom steun ik Nederlandse doelen. Niet omdat vluchtelingen niet zielig zijn, nee, omdat ik die al steun via de belastingen. En als ik besluit daarnaast nog iets te geven, dan kies ik inderdaad een Nederlands doel. Die moeten ook nog voldoen aan CBF keurmerk en verantwoording afleggen en daarmee hoop ik dan dus ook te voorkomen dat er teveel geld aan de strijkstok blijft hangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:49

Ilzas schreef:
En als ik besluit daarnaast nog iets te geven, dan kies ik inderdaad een Nederlands doel. Die moeten ook nog voldoen aan CBF keurmerk en verantwoording afleggen en daarmee hoop ik dan dus ook te voorkomen dat er teveel geld aan de strijkstok blijft hangen.

Ik vind het prima dat iedereen zelf kiest welk doel zij het liefste steunen, daar heb ik geen moeite mee. Ik vind alleen enkele van de argumenten die gebruikt worden heel onaangenaam klinken. Dat wij het hier in Nederland net zo zwaar hebben is namelijk simpelweg niet waar. En dat het moreel verdedigbaar is om de hele groep die nu in de problemen zit maar te laten barsten 'omdat eerst de leiders maar... ' en 'eerst hunnie...' Nou nee. Ik zou dat niet kunnen zeggen en mijzelf recht aankijken. Ik weet helaas dat de problemen niet in korte tijd op te lossen zijn en misschien ook wel niet in lange tijd. Maar om dan heel bewust een groep mensen op te offeren gaat echt te ver tegen mijn geweten in.

Buzzwords als 'braafste jongetje van de klas' vind ik altijd een beetje non-argumenten.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:53

Ik ben het helemaal met je eens Shadow0.

Even iets heel anders zat ik me net te bedenken..
Als er volgend jaar geen glazen huis is en dus geen actie dan hoor je weer ontzettend veel mensen daarover zagen Scheve mond
Is het dan nooit goed voor ons?

Ik bedoel voor ons is het maar makkelijk om te oordelen achter ons computerschermpje over hoe slecht of niet die vluchtelingen het hebben. Dáárom is het misschien verstandig om de filmpjes van Eric Corton te bekijken, dán zie je pas echt goed hoe slecht die mensne het daar hebben..

Ilzas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:57

Shadow0 schreef:
Ilzas schreef:
En als ik besluit daarnaast nog iets te geven, dan kies ik inderdaad een Nederlands doel. Die moeten ook nog voldoen aan CBF keurmerk en verantwoording afleggen en daarmee hoop ik dan dus ook te voorkomen dat er teveel geld aan de strijkstok blijft hangen.

Ik vind het prima dat iedereen zelf kiest welk doel zij het liefste steunen, daar heb ik geen moeite mee. Ik vind alleen enkele van de argumenten die gebruikt worden heel onaangenaam klinken. Dat wij het hier in Nederland net zo zwaar hebben is namelijk simpelweg niet waar. En dat het moreel verdedigbaar is om de hele groep die nu in de problemen zit maar te laten barsten 'omdat eerst de leiders maar... ' en 'eerst hunnie...' Nou nee. Ik zou dat niet kunnen zeggen en mijzelf recht aankijken. Ik weet helaas dat de problemen niet in korte tijd op te lossen zijn en misschien ook wel niet in lange tijd. Maar om dan heel bewust een groep mensen op te offeren gaat echt te ver tegen mijn geweten in.

Buzzwords als 'braafste jongetje van de klas' vind ik altijd een beetje non-argumenten.

Natuurlijk hebben wij het hier niet net zo zwaar als vluchtelingen in Afrika. Maar via onze belastingcenten gaat er dus wel al heel veel geld daar naar toe. En tegelijkertijd kiest de Nederlandse overheid er dus voor om Nederlandse doelen geen geld meer te geven. Dus geef ik geld aan Nederlandse doelen, omdat die van mij (direct of indirect) nog niets krijgen en van de overheid ook niet. Daarnaast wil ik dat gegeven geld goed besteed wordt en voor Nederlandse doelen is er dan tenminste nog dat CB keurmerk, waardoor ik er een klein beetje op kan en mag vertrouwen dat het goed terecht komt en anders dat dat zo snel mogelijk gecorrigeerd wordt.

Het feit dat ik geen geld geef aan Serious Request wil niet zeggen dat ik het ok vindt om een groep mensen "op te offeren", of dat ik dat doe, dat is natuurlijk kolder. En degene die zich zelf niet recht in de ogen moeten kijken zijn de corrupte leiders van die landen, niet ik.

Ik vindt dat geen non-agrumenten, als ieder land te wereld dat zou doen, zou de wereld er al heel anders uit zien.

En zolang er in Nederland bejaarden pyama-dagen hebben, dat zijn de mensen die ons land hebben opgebouwd, wij leven nu op de welvaart die zij ons hebben gebracht, zolang er kinderen in scholen zitten die te goor zijn om aan te pakken omdat de concierges wegbezuinigd zijn, we in onze gezondheidszorg alleen bezig zijn met de prijs van bedden en medicijnen, vindt ik wel degelijk dat er hier ook nog heel wat te verbeteren valt.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:02

Ik heb mijn man niet verloren, mijn kind is geen kindsoldaat, en mij is geen lichamelijk leed aangedaan.... Ik vind het heeel triest dat mensen hier de zin eigen volk in de mond nemen..Dat dat anno 2008 weer terug komt vind ik heel erg, alsof dat de oplossing zou zijn voor de problemen op dit land. Waar we een dak boven ons hoofd hebben , eten hebben, niet op de vlucht hoeven voor geweld...Een lesje nederigheid zou sommige mensen hier niet slecht doen.....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:04

Nee, maar jij wilt ook niet dat jouw man later in zijn pyama zit in een verzorgingstehuis, of dat je kind naar een school gaat die te goor is om in te zitten...

Een lesje realiteit zou sommige mensen hier ook niet slecht doen...

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:11

nelis schreef:
Willeke_ schreef:
Maar.. die mensen in Nederland hebben wél iets te eten en schoon drinkwater. Vind het belangrijker dat mensen in Afrika eerste levensbehoeften kunnen krijgen dan dat alle Nederlanders er warmpjes bij zitten met kerst.

er zijn ook mensen hier in nederland die amper te vreten hebben. laat staan verwarming etc..

en wat betreft levensbehoeften ik vind het belachelijk dat in een welvarend land als nederland dat dus nog steeds voor komt.

dit heeft niks te maken met racisme etc maar ik vind , los het eerst hier is op..

mag ik julllie er ff aan herinneren dat nederland massaal gegeven heeft destijds voor de tsunami? en waar zijn al die miljoenen? ??? juist hoorde dus vorige week op de radio dat er heel wat miljoenen niet meer terug gevonden konden worden Verward maar ook niet op de plek van onheil terecht waren gekomen.

en nu weer zo'n glazen huis... tjaaa het kan niet op, maar ik zie liever dan een aktie voor de voedsel bank zoals paar weken terug.

Heb je ook gehoord of het geld van voorgaande jaren van het Glazen Huis ook allemaal niet gebruikt is?

Ik vind het nog steeds een eigen keus of je er wel of niet voor kiest. Als ik wat over heb aan het einde van de maand bepaal ik zelf óf ik het wil doneren en naar welk doel het dus gaat.
Vind het belangrijker dat mensen in Afrika die moeten vluchten opgevangen worden. En, als het nodig is, ook behandelt kunnen worden aan bijvoorbeeld schotwonden. Heb vanmorgen tijdens Serious Request een kleine documentaire gezien van een presentator in Afrika, mensen lopen al jaren rond met gebroken armen. Die moeten dan nog maar een paar jaar wachten omdat wij als Nederlanders willen dat eerst ons eigen land helemaal voor elkaar is? Onzin! In Afrika gaan er wél mensen dood door de armoede. In Nederland worden mensen vaak/meestal opgevangen door vrienden/familie of regering die bij springt. Daar in Afrika hebben mensen niets meer, er zijn complete kampen voor vluchtelingen opgezet. In Nederland is dat nog lang niet nodig dus ik blijf er bij dat mijn geld mooi daar heen gaat.

En ik bedoel hier trouwens niet mee dat acties, als die van laatst voor de Voedselbank, niet gehouden moeten houden. Ook dat zijn goede acties. Ik snap alleen niet dat jullie vinden dat Nederland eerst alles op een rijtje moet hebben, mensen in Afrika hebben het nóg harder nodig maar die moeten we dan nog maar even laten wachten? Dat vind ik nergens op slaan.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:13

Ilzas schreef:
Nee, maar jij wilt ook niet dat jouw man later in zijn pyama zit in een verzorgingstehuis, of dat je kind naar een school gaat die te goor is om in te zitten...

is dit nou echt te vergelijken met dit:

Malkesta schreef:
Ik heb mijn man niet verloren, mijn kind is geen kindsoldaat, en mij is geen lichamelijk leed aangedaan...

Want veel mensen in die landen hebben wél dat leed moeten doormaken..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:17

Zoezi schreef:
xKatleentjex schreef:
Als we alleen maar levens mogen redden van mensen die niet hetzelfde paspoortje hebben nadat alles binnen onze grens perfect gaat, zullen we nooit meer hulp geven aan anderen.

Zal je even uit de waan halen, we hebben zoiets als een kabinet. Dat kabinet wat de Nederlanders kiezen hebben ook zoiets als ontwikkelingshulp/samenwerking. Hoe dan ook er gaat van jou en mijn belastingcenten altijd een flinke duit naar het buitenland!
Dus of ik het nou wil of niet, ik draag bij aan andermans problemen oplossen. Iets wat ik overigens 100% steun. Maar daarmee vind ik genoeg bijdrage. Als het echt te weinig is dan moet de overheid maar de belastingen verhogen!
Ik heb in het weekend een donatie gedaan voor de zwerfkatjes Haha!
En ik zit 3FM af en toe te kijken op het werk.....

Ik zeg ook ALS Knipoog .

ALS we hier net zoals sommige alleen maar met onze eigen problemen zouden bezighouden, dan werd er nooit meer een cent gegeven aan iemand van een ander land. Want een volledig probleemloos land is een Utopie, er zal altijd wel iets te kort zijn. ALS we dus naar 'eigen volk eerst!' gaan, er geen belastinggeld naar ontwikkelingshulp gaat en je alleen nog maar geld mag geven aan een doel dat nationaal werkt, zeg je eigenlijk gewoon dat je alleen maar mensen mag helpen met dezelfde nationaliteit.

Maargoed, zoals zo vaak gezegd, niemand is verplicht om iets te schenken aan een buitenlands doel (of als je de belastingen er bij wilt betrekken, ies extras-ik weet trouwens niet hoe het in Nederland is, maar hier betaal je je ook blauw aan sociale zekerheid, lijkt me ook zeker een binnenlands goed doel, alle werklozen helpen er door te komen (en daar heeft ook lang niet iedereen het echt verdient).-en als je graag iets schenkt aan een binnenlands doel dan doe je dat gerust, hier zullen ook altijd mensen zijn die wat extra's nodig hebben. Maar ik snap niet wat het drama is als mensen er voor besluiten om niet achter de leuze eigen volk eerst te gaan, en voor een ander doel kiezen. Misschien dat sommige mensen denken dat het een hopeloos gevecht is (Wij zijn immers ook door meer dan 2000 jaar armoede en oorlog in de 'beschaafde' wereld gegaan alvorens het nu relatief stabiel is) maar daar heeft niemand anders dan de schenker hier toch last van als het geld toch niet doet waar het voor bedoelt is (hoewel je van het Rode Kruis wel de jaarraporten kan nalezen)?

En vind je dat de binnelandse doelen te weinig aandacht krijgen (ik zag gisteren nog in de krant een actie van Vlaamse zender VTM met een reuzenrad waarvan de opbrengst naar Levenslijn gaat), sluit je dan zelf aan bij zo'n doel en zorg er voor dat het de aandacht krijgt die jij vindt dat het verdient.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:23

Suuskipje schreef:
Ilzas schreef:

is dit nou echt te vergelijken met dit:

Malkesta schreef:
Ik heb mijn man niet verloren, mijn kind is geen kindsoldaat, en mij is geen lichamelijk leed aangedaan...

Want veel mensen in die landen hebben wél dat leed moeten doormaken..

Allereerst begrijp ik je reactie niet goed Suuskipje. Ik reageer namelijk op 2 van de 3 "opmerkingen" van Malkesta wel. Maar goed, zal op de derde ook nog even reageren...

En hoeveel mensen wordt ook in Nederland geen lichamelijk leed aangedaan? Hoevee optochten wegens zinloos geweld zijn hier al niet gehouden? Okee, hier gaat het om enkelen, in Afrika over duizenden. En je hoort mij toch ook nergens zeggen dat dat niet erg is?

Er wordt hier gedaan dat als je Serious Request niet steunt, alsof je mensen dan wel bewust "offert", mij stelling is dat er hier ook heus nog genoeg te doen is en genoeg leed. En dat ik Serious Request indirect via de belastingen al steun en daarvoor prive andere doelen kies te steunen. En ik vindt Serious Request inderdaad inmiddels een uitgekauwd concept. Maar daarom keur ik het doel niet af ofzo. De titel van het topic is: Alweer een glazen huis op 3FM...zucht. Nou mij kan het inmiddels ook al niet meer boeien: een glazen huis, again...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:27

En wij hebben hier toch bijna allemaal een dak bovens ons hoofd en worden niet opgejaagd, laat staan in grote getale vermoord.

Als ik die spotjes hoor, van moeders waarvan alle kinderen zijn gedood, mannen vermoord etc. dan krijg ik de rillingen en ben ik weer even heeeel blij dat ik in Nederland woon en niet daar!

Ik ben ook van mening dat ze die dictators en corrupte leiders moeten aanpakken, maar tot die tijd vind ik het geen enkel probleem dat er organisaties zijn die mensen van voedsel en water voorzien en provisorisch onderdak. Toch een eerste levensbehoefte.

Hier wordt er nog gezorgd voor oudere mensen en kinderen kunnen naar school. Ook al is daar inderdaad verbetering mogelijk, maar dat is dáár nou niet direct een issue volgens mij!

Ik vind ook dat er geld besteed moet worden aan kankeronderzoek bijvoorbeeld, bij de gedachte dat mijn kind ziek kan worden word ik ook gek, maar de gedachte dat mijn kind al vluchtend zou sterven van de honger of door vuil water of iets dergelijks vind ik ook onverdraagbaar. Dan hebben we hier gewoon geluk dat we hier zijn geboren en niet daar.

En daarom geef ik ook gewoon aan het rode kruis (én aan al die andere goede doelen die bij mij aan de deur komen Haha! )

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:29

En voor het geven van je belasting-euries mag je niet eens een request doen! Knipoog

Ach, heerlijke schijnheiligheid: Als je geeft is je geweten weer zo heerlijk schoon, en dat voor kerst... Schijnheilig (ook zo,n verschrikkelijk iets, maar das wat anders voor een ander topic misschien Tong uitsteken ).

Oja, ik doneer wel: 2,50 per paard per maand aan Brooke Hospital! En ik heb twee paarden Haha!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:31

Ik probeer te zeggen dat dat geen vergelijking is. De siuatie hier in Nederland en die met Afrika Knipoog

Overigens heb ik niet gezegd dat als je SR niet steunt je mensne offert. Maar sommige uitspraken hier geven mij echt de kriebels. Komen op mij over van laat die mensen maar stikken daar, laten we eerst naar ons eigen landje kijken. Terwijl onze welvaartsituatie en welzijnsituatie ontzettend veel hoger zijn dan daar.

Overigens heb ik al eerder gezegd dat je niet hóeft te doneren, het is een vrije keuze Lachen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:32

Nee, daar wordt je nooit oud, dus zijn er ook geen bejaardentehuizen nodig. En bovendien, mocht je wel oud worden, dan zorgt je familie wel voor je, want echt "werk" hebben ze meestal toch niet. En daar gaan de kinderen veelal niet naar school, dus over schone scholen gaat het ook al meestal niet. En dat is inderdaad wel erg. Maar alle leed is erg, en aan alle leed moet iets gedaan worden. De één doet iets aan het een en de ander iets aan het ander.

Maar gezien het feit dat het in Afrika de afgelopen 20, 30 jaar een bodemloze put is gebleken, snap ik dat er mensen zeggen: weet je, we geven het dit jaar wel aan iets anders. Aan kankeronderzoek of aids of aan Jantje Beton.

Ik zag van de week op de EO ook iets, met die Margriet (Hermans?, donkere krullen had ze), over mensen in Roemenie (volgens mij), mensen woonden in een nat "hok", man had geen werk, kinderen niet naar school, steenkoud. Vond ik serieus ook heel erg.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:33

zaterdg avond in breda geweest daar stond het glazenhuis..
Vet druk veel mensen ervoor om te kijken en schreeuwde iets maar kon het niet verstaan Huilen van het lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:35

Ik snap niet wat er schijnheilig is als ik me daadwerlijk gelukkig voel met het idee dat iemand met een beetje geld misschien een betere kans in het leven heeft? Mijn geweten voelt trouwens helemaal niet helemaal schoon, zelfs als ik geld donneer want ik besef nog altijd dat het ik nog altijd een stuk fijner hebben dan de mensen aan wie ik een klein vermogen van mezelf geef.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:37

EeCee schreef:
En voor het geven van je belasting-euries mag je niet eens een request doen! Knipoog

Ach, heerlijke schijnheiligheid: Als je geeft is je geweten weer zo heerlijk schoon, en dat voor kerst... Schijnheilig (ook zo,n verschrikkelijk iets, maar das wat anders voor een ander topic misschien Tong uitsteken ).

Oja, ik doneer wel: 2,50 per paard per maand aan Brooke Hospital! En ik heb twee paarden Haha!

Ik heb ook meer met dieren. Heb jarenlang Brooke Hospital, de dierenbescherming en Proefdiervrij gesteund (alleen toen mijn ex wegging en mij in de oliebol liet zitten, heb ik een hele boel opgezegd, toen ging mijn eigen paard toch echt even voor).

Proefdiervrij ook, dat vindt ik nou belachelijk, dat wij creme'pjes in de ogen van konijnen zitten te smeren om te kijken of wij er in het westen tegen kunnen, terwijl men in Afrika dood gaat van de honger.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 22-12-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:38

Ilzas schreef:
Nee, daar wordt je nooit oud, dus zijn er ook geen bejaardentehuizen nodig. En bovendien, mocht je wel oud worden, dan zorgt je familie wel voor je, want echt "werk" hebben ze meestal toch niet. En daar gaan de kinderen veelal niet naar school, dus over schone scholen gaat het ook al meestal niet. En dat is inderdaad wel erg. Maar alle leed is erg, en aan alle leed moet iets gedaan worden. De één doet iets aan het een en de ander iets aan het ander.

Maar gezien het feit dat het in Afrika de afgelopen 20, 30 jaar een bodemloze put is gebleken, snap ik dat er mensen zeggen: weet je, we geven het dit jaar wel aan iets anders. Aan kankeronderzoek of aids of aan Jantje Beton.

Ik zag van de week op de EO ook iets, met die Margriet (Hermans?, donkere krullen had ze), over mensen in Roemenie (volgens mij), mensen woonden in een nat "hok", man had geen werk, kinderen niet naar school, steenkoud. Vond ik serieus ook heel erg.

kijk wat ik nu uit jouw eerste stukje haal is van "goh er kotm toch geen verbetering dus ik doneer wel niet, laat het maar lekker allemaal zitten"

Bah krijg er gewoon weer de kriebels van... Scheve mond

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:40

MAG je ervoor kiezen om je zuur verdiende centen uit te geven aan iets waarvan je weet (denkt, hoopt, vermoed) dat ze het goed besteden?

Ik heb geld gegeven met die tsunami en nu hebben die mensen daar nog geen huis en zit er ergens nog 20 miljoen in een pot, waarvan kennelijk niemand weet wat er mee gaat gebeuren.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:42

natuurlijk mag je dat!
Ik zeg toch nergens dat je dat niet mag?!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:49

Suuskipje schreef:
natuurlijk mag je dat!
Ik zeg toch nergens dat je dat niet mag?!

Nee, je zegt als het ware dat ik dat "lekker" vindt, ik vindt er helemaal niks "lekker" aan. Ik maak gewoon een andere keuze.

Suuskipje schreef:
Ilzas schreef:

kijk wat ik nu uit jouw eerste stukje haal is van "goh er kotm toch geen verbetering dus ik doneer wel niet, laat het maar lekker allemaal zitten"

Bah krijg er gewoon weer de kriebels van... Scheve mond

Ik heb een link gezocht en gevonden, voor iedereen die geinteresseerd is: http://www.eo.nl/programma/nederlandhel ... st=9642577

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:51

Ik prijs mezelf zó gelukkig dat mijn wiegje in dit kikkerlandje stond! Ik geniet daar ook (bijna, soms op het weer na) elke dag weer van.

Citaat:
Katiavl schreef: Daar ben ik het toch niet eens, ze zijn product van hun eigen gedrag de sociale psychologie heeft er honderde boeken over geschreven. Veelal terug te vinden in de psychologie of evil soorten (politieke versie). De schuld op europa schuiven is een process waar mee dit mee in verbonden zit zie scapegoating (agression is displaced and defending against unaccaptable thoughts and wishes) en envious prejudice. de Frustration-aggression hypothesis en de trauma of indipendence geeft grafieken weer waar het mis is gegaan namelijk rapid change grafiek en david j curve.
Heel interresant...

Ik ken rozenkwekers die een goed lopend bedrijf hadden in Zimbabwe. Met lokale medewerkers die het aan niets ontbrak. Toen besloot de regering dat deze mensen maar weg moesten gaan en de bevolking die kwekerijen over moest nemen... Nooit meer wat van terecht gekomen door o.a. het wanbeleid van een corrupte regering.

Ook voor alle landen die daar in 'oorlog' (met elkaar) zijn, de regering stapt elke avond een schoon bed in na eerst goed gegeten en gedronken te hebben.

Tja, is mij duidelijk dat daar een mentaliteitsverandering moet plaats vinden.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:52

*zucht* je vat het helemaal verkeerd op...
Lees nou eens goed wat ik zeg!

Ik zeg niet dat je het lekker vind, waar slaat dat nou weer op?!
Ik vertel alleen hoe ik het opvat. Zal ik het anders formuleren:
Op mij kotm het over alsof je wil zeggen:
"Er komt toch geen verbetering, dus laten we geen energie meer erin steken"

Komt het nu beter over of heb je alsnog het idee dat ik vind dat jij het 'lekker' vind?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:56

Zimbabwe is ook te triest voor woorden. Blanke boeren hebben daar 20, 30 jaar gewerkt op "hun" boerderij. Zimbabwe was de graanschuur van Afrika, daardoor. En zo'n zieke Mugabe van 82 zegt gewoon: "Zimbabwe is van mij". De boeren zijn gewoon onteigend en kunnen na al die jaren hard werken met lege handen terug naar bijvoorbeeld Engeland en daar bijstand aanvragen en daarmee verdwijnt ook het leiderschap en ondernemerschap in zo'n land. En als er verkiezingen zijn laat zo'n Mugabe de oppositie uitroeien en/of verminken. Ik wil niet zeggen dat we geen zakken graan daar af moeten leveren. Maar wel dat de VN gewoon een militaire macht moet invliegen en die idioot van zijn troon moet trekken en voor het internationaal hof voor de rechten van de mens moet brengen wegens genocide, machtsmisbruik, noem het op.