Shadow0 schreef:Dat is 16ct per persoon.
Volgens mij moet je dan niet bij de belastingbetaler klagen maar bij de Nederlandse regering!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Dat is 16ct per persoon.
Shadow0 schreef:Ilzas schreef:De Nederlandse regering heeft bij voorbaat al 2,5 miljoen toegezegd. Als ze datzelfde bedrag ook ophalen.
Ik vindt ook dat daar mijn belastinggeld ook al bij zit en geef ook niks separaat meer.
Dat is 16ct per persoon.
Ilzas schreef:En als ik besluit daarnaast nog iets te geven, dan kies ik inderdaad een Nederlands doel. Die moeten ook nog voldoen aan CBF keurmerk en verantwoording afleggen en daarmee hoop ik dan dus ook te voorkomen dat er teveel geld aan de strijkstok blijft hangen.
Shadow0 schreef:Ilzas schreef:En als ik besluit daarnaast nog iets te geven, dan kies ik inderdaad een Nederlands doel. Die moeten ook nog voldoen aan CBF keurmerk en verantwoording afleggen en daarmee hoop ik dan dus ook te voorkomen dat er teveel geld aan de strijkstok blijft hangen.
Ik vind het prima dat iedereen zelf kiest welk doel zij het liefste steunen, daar heb ik geen moeite mee. Ik vind alleen enkele van de argumenten die gebruikt worden heel onaangenaam klinken. Dat wij het hier in Nederland net zo zwaar hebben is namelijk simpelweg niet waar. En dat het moreel verdedigbaar is om de hele groep die nu in de problemen zit maar te laten barsten 'omdat eerst de leiders maar... ' en 'eerst hunnie...' Nou nee. Ik zou dat niet kunnen zeggen en mijzelf recht aankijken. Ik weet helaas dat de problemen niet in korte tijd op te lossen zijn en misschien ook wel niet in lange tijd. Maar om dan heel bewust een groep mensen op te offeren gaat echt te ver tegen mijn geweten in.
Buzzwords als 'braafste jongetje van de klas' vind ik altijd een beetje non-argumenten.
nelis schreef:Willeke_ schreef:Maar.. die mensen in Nederland hebben wél iets te eten en schoon drinkwater. Vind het belangrijker dat mensen in Afrika eerste levensbehoeften kunnen krijgen dan dat alle Nederlanders er warmpjes bij zitten met kerst.
er zijn ook mensen hier in nederland die amper te vreten hebben. laat staan verwarming etc..
en wat betreft levensbehoeften ik vind het belachelijk dat in een welvarend land als nederland dat dus nog steeds voor komt.
dit heeft niks te maken met racisme etc maar ik vind , los het eerst hier is op..
mag ik julllie er ff aan herinneren dat nederland massaal gegeven heeft destijds voor de tsunami? en waar zijn al die miljoenen? ??? juist hoorde dus vorige week op de radio dat er heel wat miljoenen niet meer terug gevonden konden wordenmaar ook niet op de plek van onheil terecht waren gekomen.
en nu weer zo'n glazen huis... tjaaa het kan niet op, maar ik zie liever dan een aktie voor de voedsel bank zoals paar weken terug.
Ilzas schreef:Nee, maar jij wilt ook niet dat jouw man later in zijn pyama zit in een verzorgingstehuis, of dat je kind naar een school gaat die te goor is om in te zitten...
Een lesje realiteit zou sommige mensen hier ook niet slecht doen...
Malkesta schreef:Ik heb mijn man niet verloren, mijn kind is geen kindsoldaat, en mij is geen lichamelijk leed aangedaan...
Zoezi schreef:xKatleentjex schreef:Als we alleen maar levens mogen redden van mensen die niet hetzelfde paspoortje hebben nadat alles binnen onze grens perfect gaat, zullen we nooit meer hulp geven aan anderen.
Zal je even uit de waan halen, we hebben zoiets als een kabinet. Dat kabinet wat de Nederlanders kiezen hebben ook zoiets als ontwikkelingshulp/samenwerking. Hoe dan ook er gaat van jou en mijn belastingcenten altijd een flinke duit naar het buitenland!
Dus of ik het nou wil of niet, ik draag bij aan andermans problemen oplossen. Iets wat ik overigens 100% steun. Maar daarmee vind ik genoeg bijdrage. Als het echt te weinig is dan moet de overheid maar de belastingen verhogen!
Ik heb in het weekend een donatie gedaan voor de zwerfkatjes
En ik zit 3FM af en toe te kijken op het werk.....
Suuskipje schreef:Ilzas schreef:Nee, maar jij wilt ook niet dat jouw man later in zijn pyama zit in een verzorgingstehuis, of dat je kind naar een school gaat die te goor is om in te zitten...
Een lesje realiteit zou sommige mensen hier ook niet slecht doen...
is dit nou echt te vergelijken met dit:Malkesta schreef:Ik heb mijn man niet verloren, mijn kind is geen kindsoldaat, en mij is geen lichamelijk leed aangedaan...
Want veel mensen in die landen hebben wél dat leed moeten doormaken..
EeCee schreef:En voor het geven van je belasting-euries mag je niet eens een request doen!![]()
Ach, heerlijke schijnheiligheid: Als je geeft is je geweten weer zo heerlijk schoon, en dat voor kerst...(ook zo,n verschrikkelijk iets, maar das wat anders voor een ander topic misschien
).
Oja, ik doneer wel: 2,50 per paard per maand aan Brooke Hospital! En ik heb twee paarden
Ilzas schreef:Nee, daar wordt je nooit oud, dus zijn er ook geen bejaardentehuizen nodig. En bovendien, mocht je wel oud worden, dan zorgt je familie wel voor je, want echt "werk" hebben ze meestal toch niet. En daar gaan de kinderen veelal niet naar school, dus over schone scholen gaat het ook al meestal niet. En dat is inderdaad wel erg. Maar alle leed is erg, en aan alle leed moet iets gedaan worden. De één doet iets aan het een en de ander iets aan het ander.
Maar gezien het feit dat het in Afrika de afgelopen 20, 30 jaar een bodemloze put is gebleken, snap ik dat er mensen zeggen: weet je, we geven het dit jaar wel aan iets anders. Aan kankeronderzoek of aids of aan Jantje Beton.
Ik zag van de week op de EO ook iets, met die Margriet (Hermans?, donkere krullen had ze), over mensen in Roemenie (volgens mij), mensen woonden in een nat "hok", man had geen werk, kinderen niet naar school, steenkoud. Vond ik serieus ook heel erg.
Suuskipje schreef:natuurlijk mag je dat!
Ik zeg toch nergens dat je dat niet mag?!
Suuskipje schreef:Ilzas schreef:Nee, daar wordt je nooit oud, dus zijn er ook geen bejaardentehuizen nodig. En bovendien, mocht je wel oud worden, dan zorgt je familie wel voor je, want echt "werk" hebben ze meestal toch niet. En daar gaan de kinderen veelal niet naar school, dus over schone scholen gaat het ook al meestal niet. En dat is inderdaad wel erg. Maar alle leed is erg, en aan alle leed moet iets gedaan worden. De één doet iets aan het een en de ander iets aan het ander.
Maar gezien het feit dat het in Afrika de afgelopen 20, 30 jaar een bodemloze put is gebleken, snap ik dat er mensen zeggen: weet je, we geven het dit jaar wel aan iets anders. Aan kankeronderzoek of aids of aan Jantje Beton.
Ik zag van de week op de EO ook iets, met die Margriet (Hermans?, donkere krullen had ze), over mensen in Roemenie (volgens mij), mensen woonden in een nat "hok", man had geen werk, kinderen niet naar school, steenkoud. Vond ik serieus ook heel erg.
kijk wat ik nu uit jouw eerste stukje haal is van "goh er kotm toch geen verbetering dus ik doneer wel niet, laat het maar lekker allemaal zitten"
Bah krijg er gewoon weer de kriebels van...
Heel interresant...Citaat:Katiavl schreef: Daar ben ik het toch niet eens, ze zijn product van hun eigen gedrag de sociale psychologie heeft er honderde boeken over geschreven. Veelal terug te vinden in de psychologie of evil soorten (politieke versie). De schuld op europa schuiven is een process waar mee dit mee in verbonden zit zie scapegoating (agression is displaced and defending against unaccaptable thoughts and wishes) en envious prejudice. de Frustration-aggression hypothesis en de trauma of indipendence geeft grafieken weer waar het mis is gegaan namelijk rapid change grafiek en david j curve.