Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:28

goh goed zeg!
en ja dan moet er ook met kerst gewerkt worden natuurlijk.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:29

feliciaa, dat weet ik dat het pas in december is hoor Knipoog maar vorig jaar stonden ze tijdens de ramadam al aan onze deur...

Elaine, ik ben vegetariër, en ik vraag nooit van iemand dat die zijn vlees of vis laat omdat ik erbij ben. ik vraag zelfs nooit dat mensen speciaal voor mij gaan koken.
thuis wordt door niemand vlees of vis gegeten op ons erf, dat is de huisregel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:30

dat is je goed recht in je eigen huis.
en natuurlijk logisch dat je daar een ander niet mee lastig valt,toch?
zo hoort t ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:31

mensen houden niet om 5 uur op met ziek zijn nee Haha! Haha! Haha! gaat altijd door Lachen

dus de moslims hebben hun vrije dagen, en de "Nederlanders" de hunne.......... maar in de regel is het niet zo zwart/wit hoor Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-09-08 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:32

nee dat is ook zo,vaak word er wel het een en ander geregeld onderling.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:32

Aargh, ik word toch zo moe van al dat gezeur.

In de kantine mag je eten, wat een onzin om dat voor zo iemand die zo nodig NIET wil eten óók gezellig NIET te gaan eten! Clown
Echt... Doei, doei

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:33

krak schreef:
Cindyrella schreef:
Als je iets wil zeggen, leer dan eerst eens het verschil tussen de verschillende feestdagen die er zijn!
Ramazan is namelijk iets heel anders dan het offerfeest!
Offerfeest is pas in december, dus je hondjes en je buurman moeten nog lang wachten!
Als je iets wil zggen, weet dan wel waar je over praat!

amai amai wie heeft u in u gat gebeten vandaag seg
meiske, ik ken genoeg van de ramadam om te weten dat de ramadam altijd voorgaand aan het offerfeest is ja?!
vorig jaar zijn ze tijdens de ramadam al komen eisen!!!! dat wij onze schapen (die onze huisdieren zijn en dus geen vee), aan hun zouden verkopen
en al tijdens de ramadam zijn hier in de buurt schapen gestolen!
dus meiske, voordat ge hier komt schreeuwen en tieren en hier wilt komen proberen door te laten schijnen dat ne mens ne racist is, wilt ge dan eens op een vriendelijke, respectvolle manier vragen hoe het juist zit?
tzou u eigen gene kwaad doen me dunkt het!

Snoevie, ik ben het volledig met u eens! ge moogt amper nog iets zeggen of ge krijgt al ne stempel van racist, of nog leuker, als een onwetend mens Gestoord

Ramadam??? Gestoord Sorry, dat ken ik niet... Ik ken wel Ramazan (turks) of Ramadan...
En sorry, het woord racist is niet in mijn post voorgekomen! Dus ik weet niet waar je het vandaan haalt meiske?

Wat mij irriteerd is dat er nogal laagdunkend over moslims gepraat wordt. Ze "eisen" dat er rekening wordt gehouden met hun vasten en "eisen" andermans schapen te kopen... Nou de moslims die ik ken (en dat zijn er heel wat, aangezien mijn man een turk en dus ook moslim is) doen dit echt niet! Natuurlijk zitten er altijd "slechte" tussen, die misschien hun geloofsovertuiging aan anderen opdringen of zichtbaar laten merken dat ze een niet-islamitische levenstijl niet goed vinden. Maar zo zijn er ook genoeg Nederlanders en Belgen, die duidelijk laten merken dat ze er niets van moeten hebben en juist hun geloofsovertuiging aan je willen opleggen. Kijk naar de Jehova's getuigen die van deur tot deur gaan en je willen overtuigen van hun geloof. Daar zie ik niets over gezegd worden.
Laat toch gewoon ieder in zijn waarde...

Ik zeg er toch ook niets over, dat bijvoorbeeld jij (krak) vegetarisch bent en mijn mening daarover heel anders is. Omdat jij vegetarisch bent, wordt er daarom een beestje minder geslacht, of een visje minder gevangen??? Ieder zijn eigen mening en eigen gebruiken... Houdt gewoon een beetje rekening met elkaar, heb respect voor elkaars gebruiken en geloofsovertuiging!

Daarbij wil ik nog even zeggen dat de katholieken ook na de carnaval een vastenweek o.i.d. hebben... dit is wel uit een heel ander oogpunt, maar het is dus niet alleen zo dat moslims dit doen!
Laatst bijgewerkt door Cindyrella op 28-09-08 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:41

oh my god seg, ramadan dan, ga je nu beter slapen?
en ja, die kerels die hier aan mijn eigen deur stonden, stonden te eisen dat ze van mij een schaap konden kopen. ach ja net niet gelukt voor hun Clown , maar kom, ze hebben wel een gratis conditietraining erbij gekregen.
heb ik gezegd dat ze allemaal zo zijn? nee he. denk niet dat hier ook maar iemand heeft gezegd van 'alle moslims zijn slecht'. dus waarom direct zo in de aanval schieten Knipoog

en ik heb respect voor anderen hun mening, maar ze moeten hier niks komen eisen of proberen op te dwingen. want dan ga ik regelrecht in verzet ja. hoe meer ze mij iets proberen op te dwingen, hoe meer ik persoonlijk overtuigd ben van hun ongelijk. dat is niet alleen over geloof, maar over alles.

over getuigen van jehova heeft een topic gelopen pas, denk dat het iets van een 30 tal pagina's was?
over vegetarisme idem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:43

cindyrella,de katholieken dringen het een stuk minder op aan anderen,vandaar dat je er minder van hoort.
ik zeg niet dat elke moslim dit ook doet.

is het zo erg als iemand een spelfoutje maakt?doe jij nooit zeker

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:52

Natuurlijk is het niet erg als iemand een spelfoutje maakt, maar ik wordt er meteen van beschuldigd iemand en racist te noemen, terwijl dat in mijn post niet is voorgekomen.
Dan ook nog die smilie erbij -> Gestoord en mij meiske noemen. Komt niet echt vriendelijk over!
Dat schiet mij in het verkeerde keelgat, dus wie de bal kaatst, kan deze terug verwachten!

Of er jehova's getuigen en vegetarier topics zijn, gaat het me niet om, ik zeg alleen dat ik nu niets over gezegd zie worden, terwijl dat soort mensen toch ook vaak het type zijn, die een ander HUN mening willen opleggen!

Ik zeg nog een keer beetje respect voor elkaar zou niemand misstaan, i.p.v. een ander af te zeiken!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:03

er wordt niets over gezegd, omdat dat offtopic zou zijn. het gaat hier nu over of je moet rekening houden met de ramadan of niet. niet of je moet rekening houden met een vegie, een getuige van jehova of voor mijn part nen alien die in je tuin wil landen.

die smiley is omdat ik het onderhand wel snap waarom mensen niet meer durven uitkomen voor hun eigen mening. dat is ook net wat ik bedoelde ermee. je mag je eigen mening niet meer zeggen, of je krijgt al direct gezever.... point proven...

je moet tegenwoordig zo verschrikkelijk op je tenen lopen en elk woord moet je wikken of wegen. een mens wordt er gewoon zo verschrikkelijk moe van.
respect moet van 2 kanten komen. maar tegenwoordig mag je al niet meer iets luidop denken of zeggen, of ter komt miserie van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:17

Blue_Eyes schreef:
Zouden er mensen zijn die niets goeds in zich hebben? Ik weiger om alleen maar naar de zwarte kant van de mens te kijken. Niks kortzichtigs aan, dat is juist vaak verder kijken dan je neus lang is.

Ik denk niet dat jij dit serieus meent Haha! Toch? Clown

Nav de beginpost: belachelijk. Ga dan niet in de kantine zitten als je aan de ramadan doet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:24

Die vergelijking of je gaat eten bij iemand thuis, die aan de ramadan doet, natuurlijk doe je dat niet. Maar dat doe ik ook niet bij iemand die niet aan de ramadan doet. moet niet gekker worden zeg Haha! iemand komt op visite, die gaat op de bank zitten en haalt een broodje uit zijn thuis om te gaan oppeuzelen? Clown Lijkt me best onwaarschijnlijk Huilen van het lachen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:23

Tja rekening houden, wat is nou rekening houden met? Als je met alles en iedereen om je heen rekening moet gaan houden pff dan wordt je kei gek!

Ik vind wel dat je respect kunt tonen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en leeft zijn eigen waarde na.

Daarnaast vind ik dat moslims hun geloofsovertuiging goed naleven. Want hoeveel katholieken zijn er nou nog eigenlijk die vasten na carnaval? Aanzienlijk minder dan moslims die de ramadan doen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:41

dat weet jij toch niet Klijn?
misschien doen katholieken er minder overdreven over.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:10

Snoevie schreef:

Dat moslims mee doen met de ramadan is niet hun geloof overdreven na leven. Dat hoort er gewoon bij en dus doen ze er aan mee. Een burka dat is overdreven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:16

nee ik bedoel niet dat de ramadan op zich overdreven is maar wel hoe velen het uitdragen naar niet gelovigen.

ja een burka vind ik een eng ding(dat als je iemand aankijkt je alleen ogen ziet of zelfs een gaasje wat ervoor zit)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:34

Ik ben net een paar dagen terug uit Turkije en daar merkte ik niets van de Ramadan. Behalve de Imam vanuit de moskee die 5x per dag over het land heen galmde... Maar dat gebeurd ook wanneer men niet met de Ramadan bezig is.

Ikzelf als toerist had er niets mee te maken en kon wanneer ik dat wilde mij vol eten en drinken met vanalles en nog wat. Graag zelfs, want zo verdienden ze weer geld aan mij Knipoog

Overigens is het ook zo dat als je leeft volgens de Islam je NIET hoeft te vasten wanneer je dat niet wilt of kunt. Door bijvb je werk, of ziek zijn of het gewoon niet wil. Niemand zal je daar op aan kijken... Men heeft er respect voor, wat een ieder ook doet. In elk geval is dat zo in het westen van Turkije. Op het platteland weet ik het niet, daar leven ze nog volgens meer oude tradities enzo...

Ik heb respect voor mensen die vasten, maar ze moeten niet verwachten dat ik meedoe of op een plek waar je pauze houd (en dus eet/drinkt) niet ga eten en/of drinken wanneer het lunchtijd is

Jammer, maar dan gaat diegene die vast maar een blokje om ofzo!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:46

Snoevie schreef:

Nee ik heb idd geen onderzoek gedaan naar het aantal katholieken dat meedoet aan het vasten klopt. Het was gebaseerd op wat ik zie in mijn omgeving, en daaruit kan ik concluderen dar er meer moslims zijn die mee doen aan de ramadan dan katholieken die mee doen aan het vasten Lachen In verhouding uiteraard.

En hoezo doen moslims overdreven over de ramadan?? Moslims die ik ken (en dat zijn er best veel) hebben nog nooit iets tegen mij gezegd over de ramadan in de tijd dat ze er zelf mee bezig waren. Goh dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar je argumenten wat betreft het uitdragen van het moslim geloof naar niet gelovigen. Want hoezo doen ze dit overdreven?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 21:31

nou ik kan natuurlijk alleen maar spreken over de mensen uit de omgevingen waarin ik mij bevind.

neem bijvoorbeeld de apotheek waarin in werk,sommigen die ik hielp tijdens de ramadan,reageerden erg raar.
ik leg een patient uit dat ze hun kuur bv 4 x daags moeten innemen.
en dat vinden ze belachelijk,dat ik hen vertel om 4 x daags de kuur te gebruiken,want ze hebben toch ramadan?doe jij dat dan niet?
dat kreeg ik te horen van een meneer.
ook een meneer die niet wenste door mij geholpen te worden want het was ramadan en hij wilde rein blijven en niet geholpen worden door een vrouw.
waarom begrijpen jullie dat niet zei hij toen.

ja ik kan niet over iedereen spreken,maar over de ramadan hoor je ook veel meer als het vasten van een ander geloof,dat houdt men meer voor zich zegmaar.
dragen dat lang niet zoveel uit naar anders gelovigen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:16

Klijn schreef:
Nee ik heb idd geen onderzoek gedaan naar het aantal katholieken dat meedoet aan het vasten klopt. Het was gebaseerd op wat ik zie in mijn omgeving, en daaruit kan ik concluderen dar er meer moslims zijn die mee doen aan de ramadan dan katholieken die mee doen aan het vasten Lachen In verhouding uiteraard.

In mijn ogen zegt zo'n conclusie dus echt helemaal niks! Je eigen omgeving is altijd erg beperkt, als ik uit moet gaan van wat ik in mn eigen omgeving zie bestaat heel de wereld uit studenten, blanken en is ook nog een groot deel metalfan! Niet erg realistisch... Je kiest toch je eigen omgeving uit en deze is daardoor erg beperkt. Ik woon in een niet zo'n beste buurt van utrecht en een groot deel van de jongere buitenlanders die daar wonen (en dat zijn er nogal veel) zijn nou niet echt de leukste... Nogal crimineel... Moet ik hieruit dan concluderen dat de meeste jongeren van buitenlandse afkomst crimineel zijn? Dat denk ik niet! (alhoewel... als je de statistieken bekijkt is het zeker een risicogroep...ik ga graag uit van feiten, die liegen niet!)
Kijk daar dus mee uit... kijk verder dan je neus lang is!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 06:28

Ineke2,dat heb ik ook gehoord,dat je juist in het land zelf er weinig van merkt.
alleen hier moet het vaak overdreven geuit worden door sommigen.

tja zwerte vaak als je feiten aanhaalt word dat al als discriminerend gezien........zelfs ondanks dat t feiten zijn

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:03

Cindyrella schreef:
Doe je dat dan ook, je aanpassen aan een ander land als je daar bent?? Stel dat je op vakante gaat naar een islamitisch land, dan lig jij waarschijnlijk schijnheilig in je bikini op het strand.. Niet eccht aanpassen in mijn ogen.

Daarbij om even ontopic te gaan: Ik vind een kantine ook gewoon een plaats om je lunch te eten, het is dan ook niet zo handig om daarheen te gaan als je aan het vasten bent. Maar mijn collega bijvoorbeeld, heft er hlemaal geen moeite mee als ik eet en drink. Ze zegt het is mijn geloof en ik vind het fijn dit te kunnen doen, dat anderen dit niet doen, vind zze totaal geen probleem, ze wordt er alleen maar sterker van!

Toevallig doe ik dat wel ja, ik ben te gast in een vreemd land waar ik me dus zal proberen aan te passen. Ik ben ooit eens ergens in een kerk geweest waar ze niet willen hebben dat je daar met blote schouders binnen komt lopen, dan pas ik me aan. Wij zijn bezig met een emigratie naar duitsland, wanneer dit door gaat gaat mijn kind naar een duitse school, zal ik in de duitse samenleving integreren, waarom? Omdat ik het normaal vind dat mensen zich aanpassen aan het land waar ze zijn. Dat het niet normaal is dat blijkt wel weer uit bijvoorbeeld de reactie die TS krijgt Vork Iedereen moet vooral doen wat ze niet laten kunnen maar een ander moet daar imo geen hinder van ondervinden! Ik blijf er bij dat nederland veel te tolerant is, wij passen ons altijd aan aan anderen, neem alleen de taal al. Maar goed dat is wederom een andere discussie Vork

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:10

Snoevie schreef:
Ineke2,dat heb ik ook gehoord,dat je juist in het land zelf er weinig van merkt.
alleen hier moet het vaak overdreven geuit worden door sommigen.

tja zwerte vaak als je feiten aanhaalt word dat al als discriminerend gezien........zelfs ondanks dat t feiten zijn

Tja, en zoals in de beginpost van de TS heb ik op school ook al eens ruzie gehad over dat aanpassingsverhaal. En Nee, ik ga me in mijn eigen land niet aanpassen aan een buitenlands geloof. EN dan wordt je nog wel eens als rascist gezien Knipoog Maar daar kan ik niet over wakker liggen. Nederland is Nederland en ik eet waar en wanneer ik wil. EN ik vind het onzin als ze niet mee gymen vanwege de ramadan. Wij moeten ook als wel ongesteld zijn oid, dus gelijke monniken gelijke kappen.

En als zo´n feit als discriminatie wordt gezien?! Dan kan ik er niet mee zitten,

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:16

Tja je mag ook niets meer zeggen want dan discrimineer je, ach het zegt meer of hen dan over diegene die een opmerking erover maken.