Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:11

Elisa2 schreef:
Wat veel mensen vergeten is dat die weilanden daar niet voor niets leeg liggen te zijn..dat zijn hooilanden. Bouw dat vol en er komt minder hooi waardoor de hooiprijzen zullen stijgen en paarden houden onbetaalbaar wordt.

Er zijn echt zelden weilanden die niet gebruikt worden..

De grootste stijging van hooiprijzen afgelopen jaren is veroorzaakt door de BTW verhoging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:12

Wie zegt dat je niet en/ en kunt zijn?

Ik denk dat meer woningen ook niet goed zijn voor het klimaat, daarnaast denk ik dat heel veel mensen denken dat veel weilanden leeg staan maar dat hier hele goede redenen achter zitten. (hooien, verweiden, land wat rust nodig heeft etc.) Maar mensen die verder weinig weten van het boerenleven denken dan al snel dat er niks meer gebeurd.

Ik laat me ook niet bang maken, ik zie in real live de realiteit en ik kan daar niet achter staan. Ben een lange termijn denker dus zie tot wat voor een problemen dit vroeg of laat gaat leiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:12

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Wat veel mensen vergeten is dat die weilanden daar niet voor niets leeg liggen te zijn..dat zijn hooilanden. Bouw dat vol en er komt minder hooi waardoor de hooiprijzen zullen stijgen en paarden houden onbetaalbaar wordt.

Er zijn echt zelden weilanden die niet gebruikt worden..

De grootste stijging van hooiprijzen afgelopen jaren is veroorzaakt door de BTW verhoging.

Dat klopt, wederom de (r)overheid die bezig is..en wat doen ze met die BTW? Waarom worden alle BTW prijzen altijd alleen maar hoger en nooit lager?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:24

_San87_ schreef:
Als ik alleen maar in mijn regio kijk ligt er heel erg veel weiland waar het jaar door geen dier staat, dat we denk ik best wat kunnen opofferen zodat mensen kunnen wonen.

Sorry, maar ik moest gelijk hier aan denken. Is natuurlijk wel heel makkelijk gezegd over andersmans land/eigendom.

Afbeelding

Met de door NPS genoemde definitie van radicaal zou je haast denken dat dat alleen maar rechts kan zijn; terwijl radicaal volgens de Dikke van Dale betekent:

Citaat:
ra·di·caal (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1geheel en al; = totaal
2strevend naar ingrijpende hervormingen
2ra·di·caal (de; m/v/x; meervoud: radicalen)
1iem. die verregaande hervormingen wil

Oftewel, een SP die al het vermogen boven de 50 miljoen wil afromen, kan je ook radicaal noemen. JA21 wil het toeslagenstelsel hervormen tot een beter systeem, wat simpeler en duidelijker is, zonder dat mensen erop achteruit gaan. Dat ook radicaal, terwijl het idee niet zozeer rechts is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:29

Ik denk persoonlijk ook dat de hooiproducenten meer last hebben van klimaatverandering, meer regen, grotere droogtes, dan het verlies van 1% weideland (wat trouwens ook prima maisland oid kan zijn, het hoeft niet eens per se allemaal grasland te zijn dat bebouwd wordt).

Ik hoor van mijn hooileverancier in ieder geval vaker dat de oogst tegenviel omdat het ofwel te droog was en niks groeide, ofwel te nat en niks werd droog.

mylittlejoy schreef:
_San87_ schreef:
Als ik alleen maar in mijn regio kijk ligt er heel erg veel weiland waar het jaar door geen dier staat, dat we denk ik best wat kunnen opofferen zodat mensen kunnen wonen.

Sorry, maar ik moest gelijk hier aan denken. Is natuurlijk wel heel makkelijk gezegd over andersmans land/eigendom.

[ Afbeelding ]

Wat ontzettend onvolwassen en een misplaatste meme naar iemand wiens familie ook onteigend is. Maar sure.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:29

Klopt hoor, in beide stromingen kan je radicaal zijn. Ik heb specifiek gevraagd naar wat een partij radicaal maakt. Het is dan ook niet "mijn" definitie :). De meest radicaal-linkse partij in nederland is de SP. Maar ik denk dat die op de schaal van autoritarisme, anti-rechtstateljkheid en oproepen tot geweld een stuk gematigder scoren dan de partijen op het radicaal-rechtse stukje van het partijlandschap.

@Elisa2 - meer mensen zijn per definitie slecht voor vervuiling. Maar als je een weiland vol koeien met koeienstront inwisselt voor een blok duurzame nieuwbouwwoningen, is dat laatste per definitie minder vervuilend. Meer huizen slecht voor vervuiling is echt een non-argument. Meer mensen dan weer niet, maarja die kunnen we moeilijk terug in de baarmoeder stoppen of deporteren, dus je moet er wat mee.

nps

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:36

Ik vind het jammer dat weiland inruilen voor bebouwing wordt geframed als per definitie iets slechts. Dat hoeft het lang niet altijd te zijn. Mijn oude manege had de eigenaresse geen opvolging voor, en de gemeente zat al jaren te azen op de grond van de manege. Die is er op gegeven moment na een leven hard werken mee gekapt, heeft dat land verkocht en hoefde daarna nooit meer te werken en kan de kinderen een héle leuke erfenis geven. Op dat land staan nu huizen - onder andere haar dochter woont daar. Geen gezeik, iedereen blij. Dikke prima toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:40

nps schreef:
Ik vind het jammer dat weiland inruilen voor bebouwing wordt geframed als per definitie iets slechts. Dat hoeft het lang niet altijd te zijn. Mijn oude manege had de eigenaresse geen opvolging voor, en de gemeente zat al jaren te azen op de grond van de manege. Die is er op gegeven moment na een leven hard werken mee gekapt, heeft dat land verkocht en hoefde daarna nooit meer te werken en kan de kinderen een héle leuke erfenis geven. Op dat land staan nu huizen - onder andere haar dochter woont daar. Geen gezeik, iedereen blij. Dikke prima toch?

Ik ken meerdere boeren waarbij het ook zo is gegaan. Het is niet per definitie een geval van landje pik.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:51

Daarbij zie je land en boerderij maar eens te verkopen als je geen opvolger hebt. Als je zelf je hoofd net boven water kan houden als boer, lijkt het me niet interessant voor een nieuwe boer…

Dan denk ik dat je het voor meer geld kan verkopen aan de overheid.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:00

Land wat 'leeg' ligt is vaak aangekocht door boeren omdat ze een bepaald aantal hectare nodig hebben voor de mestwetgeving.

Dus grappig genoeg: dat is eigenlijk ook iets wat de huidige regelgeving veroorzaakt.

Ik ken boeren uit Drenthe die hier in de regio Groene Hart mee bieden op land omdat bij hun in de regio defensie het land opkoopt.

Net alsof die boer uit Drenthe wat heeft aan land hier, maar anders kan hij zijn bedrijf niet voortzetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:01

Boeiende posts over radicaal, ik ga er eens over nadenken. Ik vind het boeiend!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:04

ruitje schreef:
Land wat 'leeg' ligt is vaak aangekocht door boeren omdat ze een bepaald aantal hectare nodig hebben voor de mestwetgeving.

Dus grappig genoeg: dat is eigenlijk ook iets wat de huidige regelgeving veroorzaakt.

Ik ken boeren uit Drenthe die hier in de regio Groene Hart mee bieden op land omdat bij hun in de regio defensie het land opkoopt.

Net alsof die boer uit Drenthe wat heeft aan land hier, maar anders kan hij zijn bedrijf niet voortzetten.

Dit inderdaad. Allemaal zo makkelijk gezegd om land waar niks mee gebeurd in jouw ogen maar te gaan gebruiken voor woningen.

In onze regio ligt ook veel land maar is ook aangekocht door die nieuwe regels. Niet omdat een boer zo graag land koopt om er weinig mee te gaan doen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:08

ruitje schreef:

Ah! Nooit geweten. Is het dan de business case die wordt afgewogen? X leeg land extra = zoveel meer mest wat ik mag uitrijden = meer productiviteit en winst en netto dus meer winst?

Wat houdt een landbezitter dan in dat land niet als monocultuur te houden? Zou het interessant zijn voor zo iemand lokale kruiden te zaaien? Land kan dan braak blijven maar dan levert het ecologisch nog wat op en vooralsnog weinig onderhoud?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:13

nps schreef:

Zijn de paarden ook blij? En de mensen die daar van van de paardensport genoten? Ik vind het altijd heel treurig als er weer een paardenbedrijf wordt opgeheven. Ja, mensen moeten wonen, maar willen toch ook recreeren en van de natuur en buitenzijn genieten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:15

anjali schreef:
nps schreef:

Zijn de paarden ook blij? En de mensen die daar van van de paardensport genoten? Ik vind het altijd heel treurig als er weer een paardenbedrijf wordt opgeheven. Ja, mensen moeten wonen, maar willen toch ook recreeren en van de natuur en buitenzijn genieten?

Je leeft wel in een sprookje als je denkt dat het gemiddelde manegepaard een heel leuk leven heeft.

Er zijn altijd goede voorbeelden te noemen maar op veel stallen staan manegepaarden veel binnen en is het algemene welzijn niet heel hoog. Wat logisch is want er moet gewoon winst gemaakt worden met die paarden. Dus de kosten moeten zo laag mogelijk gehouden worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:16

Raineri schreef:
ruitje schreef:

Ah! Nooit geweten. Is het dan de business case die wordt afgewogen? X leeg land extra = zoveel meer mest wat ik mag uitrijden = meer productiviteit en winst en netto dus meer winst?

Wat houdt een landbezitter dan in dat land niet als monocultuur te houden? Zou het interessant zijn voor zo iemand lokale kruiden te zaaien? Land kan dan braak blijven maar dan levert het ecologisch nog wat op en vooralsnog weinig onderhoud?

Heeft het misschien nog meer te maken met maximaal aantal koeien in de wei? En dat een minimaal aantal koeien nodig is om een bedrijf rendabel te houden?

https://www.ad.nl/binnenland/boeren-willen-geen-maximaal-aantal-koeien-in-hun-wei-landbouwakkoord-weer-hoogst-onzeker~a6175daa/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:29

ruitje schreef:

Dat is wel 'raar', inderdaad. Nu zijn alle regels voor boeren sowieso nogal veranderlijk en dat is ook gewoon niet eerlijk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:57

Helemaal waar. Plus dat ze helemaal onderaan de keten bungelen en zwaar in te tang zitten van de tussenbedrijven en echt maximaal moeten produceren met heel veel vee om een beetje rendabel te zijn. Dat is althans de indruk die ik heb. Maar ik wist inderdaad ook niet dat dat zo is. Ik woon in het buitengebied en in de directe omgeving ligt heel veel grasland het hele jaar door niks te doen. En dat is echt niet alleen "veeweiland".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:47

nps schreef:
Klopt hoor, in beide stromingen kan je radicaal zijn. Ik heb specifiek gevraagd naar wat een partij radicaal maakt. Het is dan ook niet "mijn" definitie :). De meest radicaal-linkse partij in nederland is de SP. Maar ik denk dat die op de schaal van autoritarisme, anti-rechtstateljkheid en oproepen tot geweld een stuk gematigder scoren dan de partijen op het radicaal-rechtse stukje van het partijlandschap.

@Elisa2 - meer mensen zijn per definitie slecht voor vervuiling. Maar als je een weiland vol koeien met koeienstront inwisselt voor een blok duurzame nieuwbouwwoningen, is dat laatste per definitie minder vervuilend. Meer huizen slecht voor vervuiling is echt een non-argument. Meer mensen dan weer niet, maarja die kunnen we moeilijk terug in de baarmoeder stoppen of deporteren, dus je moet er wat mee.

Dat is dus niet zo, hoe meer koeien in de wei kunnen staan hoe minder stikstof uitstoot.

En er zijn zoveel meer innovatieve oplossingen te vinden wat betreft wonen.

En dat mensen overschot zijn ook nog wel wat regeltjes voor te bedenken.

Daarnaast is het vrij naïef om te denken dat mensen, woonwijken,auto,s e.d geen stikstof uitstoten.

En wat Anjali zegt zie ik nu al gebeuren, steeds meer pensionstallen stoppen waardoor alleen de grotere overblijven die eigenlijk niet genoeg land hebben voor alle paarden waardoor die gedwongen op postzegel stukjes loskomen. Als ze al los komen..

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:05

Ja.. en waar gaan de koeien en paarden naartoe als een bedrijf moet stoppen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:07

anjali schreef:
Ja.. en waar gaan de koeien en paarden naartoe als een bedrijf moet stoppen?

Koeien naar andere boeren of naar de plek waar alle oude melkkoeien, vleeskoeien, varkens, vleeskippen, legkippen en stier kalfjes uiteindelijk belanden… het slachthuis.

Paarden zal verschillen per situatie. Soms de slacht en soms een nieuw baasje of een handelaar.

Maar dat is niet exclusief voor stoppende bedrijven. Ook lopende bedrijven maken dieren af die niks meer opleveren.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 05-11-25 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:08

_San87_ schreef:
Wat ontzettend onvolwassen en een misplaatste meme naar iemand wiens familie ook onteigend is. Maar sure.

Ik zeg dat ik daar aan moest denken. Ik vond het nogal grappig en toepasselijk aangezien ik uit jouw bericht niet kon opmaken dat jij zelf familie hebt die onteigend is. We delen niet dezelfde humor. Mijn excuses.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:08

Raineri schreef:
ruitje schreef:

Ik ben niet heel goed inhoudelijk op de hoogte, ik weet dit omdat er land hier te koop kwam waar dit speelde.

Ik denk, maar dat is mijn idee dus, dat hij op papier zijn mest uit rijd op het land hier. En wat hij in het echt doet kunnen we wel raden :D

Kan ook zijn dat hij die mest echt van Drenthe hierheen komt brengen, laten we dat maar in het midden laten.

Omdat boeren minder mest mogen uitrijden is er een mest overschot, de grote boerenbedrijven die ik ken moesten/moeten dus land kopen om hetzelfde aantal koeien te behouden. Anders moesten ze krimpen omdat ze hun mest niet kwijt konden.

En het kromme daarvan is: dat probleem hebben kleine boeren ook, maar die hebben vaak niet de slagkracht om land te kopen.

Dus wat veroorzaakt deze regel:
De grote boerenbedrijven worden groter en de kleine kleiner.

En: heel veel land word nu alleen gebruikt om te hooien, ik zie zelfs stukken die niet meer maximaal gehooid worden omdat dat niet de prioriteit is van die boer....

Echt een voorbeeld van regelgeving die dingen doet waar niemand beter van word...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:18

ruitje schreef:
Raineri schreef:

Ik ben niet heel goed inhoudelijk op de hoogte, ik weet dit omdat er land hier te koop kwam waar dit speelde.

Ik denk, maar dat is mijn idee dus, dat hij op papier zijn mest uit rijd op het land hier. En wat hij in het echt doet kunnen we wel raden :D

Kan ook zijn dat hij die mest echt van Drenthe hierheen komt brengen, laten we dat maar in het midden laten.

Omdat boeren minder mest mogen uitrijden is er een mest overschot, de grote boerenbedrijven die ik ken moesten/moeten dus land kopen om hetzelfde aantal koeien te behouden. Anders moesten ze krimpen omdat ze hun mest niet kwijt konden.

En het kromme daarvan is: dat probleem hebben kleine boeren ook, maar die hebben vaak niet de slagkracht om land te kopen.

Dus wat veroorzaakt deze regel:
De grote boerenbedrijven worden groter en de kleine kleiner.

En: heel veel land word nu alleen gebruikt om te hooien, ik zie zelfs stukken die niet meer maximaal gehooid worden omdat dat niet de prioriteit is van die boer....

Echt een voorbeeld van regelgeving die dingen doet waar niemand beter van word...

Volgens mij is de regelgeving betreft mestvervoer behoorlijk streng en wordt transport zelfs door de overheid real-time gevolgd? Sjoemelen lijkt me daarom niet zo makkelijk.

https://www.lto.nl/per-1-januari-2023-verandert-de-regelgeving-rond-mestvervoer-rvdm/

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:54

Wij betalen heel veel geld om mest af te voeren want dat mogen we niet meer uitrijden over ons land - om vervolgens kunstmest aan te kopen wat hier dan weer met vrachtwagens gebracht wordt. Echt top!