Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:26

Ik zou er niet raar van opkijken als de schedel ineens "kwijt raakt".

Dubbele is, ergens hoop je dat het Daisy is want dan heb je uitsluitsel. Maar je hoopt toch eigenlijk ook dat ze het niet is, want misschien zou ze dan nog ergens rond kunnen lopen.
En vooral omdat je je allerlei scenarios in je hoofd gaat halen, wat is er in die laatste uren gebeurd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:28

Ik ben een beetje verbolgen/teleurgesteld.

Volgende week heb ik met mijn hond een fotoshoot in Groningen. Totaal onbekend in het gebied opende ik een topic met de vraag waar ik ginds wolfveilig kan wandelen.

Werkelijk, het allereerste antwoord luidt: “Stiekem moet ik er even een klein beetje om lachen.
Ja die wolf is er, ja hij vormt een risico. Maar je kan gewoon normaal wandelen met hond.”

Ik vind het allesbehalve om er stiekem mee te lachen :( .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:39

Nyaleti schreef:
Vervalsing niet.
Toevallig belangrijke informatie verzwijgen zijn vele niet vies van.
Dus vind het geen hele bizarre gedachtegang van DP.

Hanlon’s scheermes; ‘never attribute to malice what can be attributed to incompetence’. Oftewel niet zomaar uitgaan van kwaadwillendheid als je het ook aan incompetentie kunt toeschrijven.
En mijn idee is een beetje dat de clubjes die het beleid over de hele wolvensituatie sturen en als experts gebruikt worden compleet incompetent zijn in het omgaan met het feit dat de hele situatie ‘ietsje’ anders uitpakt dan het volgens hun rooskleurige ideeën en kennis had moeten doen.
Er wordt veel teveel gezocht naar verklaringen die de schuld van het totaal andere gedrag van de wolf hier vs in Amerika etc, waar de meeste studies zijn gedaan, bij het gedrag van de mens leggen, en niet bij iets wat in de aard van de wolf zit.
Er zijn gewoonweg nauwelijks of geen studies naar hoe de wolf zich in zo’n dichtbewoond versnipperd gebied als Nederland gaat gedragen, aangezien sinds het jaar kruik wolven niet meer in dit soort gebieden voorkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:40

Op sm gaat rond dat de schedel van een Das blijkt te zijn

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 19:41

Wolvengehuil Donkerbroek Gld
Citaat:
Donkerbroek Fryslân
10-09-2025
04.36 uur

Wolf gehuil

Wolf gehuil gehoord aan de rand van het dorp, meerdere keren en kwam vanuit het Zuiden.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16zhDP ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 19:52

Supertje schreef:
Hanlon’s scheermes; ‘never attribute to malice what can be attributed to incompetence’. Oftewel niet zomaar uitgaan van kwaadwillendheid als je het ook aan incompetentie kunt toeschrijven.
En mijn idee is een beetje dat de clubjes die het beleid over de hele wolvensituatie sturen en als experts gebruikt worden compleet incompetent zijn in het omgaan met het feit dat de hele situatie ‘ietsje’ anders uitpakt dan het volgens hun rooskleurige ideeën en kennis had moeten doen.
Er wordt veel teveel gezocht naar verklaringen die de schuld van het totaal andere gedrag van de wolf hier vs in Amerika etc, waar de meeste studies zijn gedaan, bij het gedrag van de mens leggen, en niet bij iets wat in de aard van de wolf zit.
Er zijn gewoonweg nauwelijks of geen studies naar hoe de wolf zich in zo’n dichtbewoond versnipperd gebied als Nederland gaat gedragen, aangezien sinds het jaar kruik wolven niet meer in dit soort gebieden voorkomen.

Dat denk ik eigenlijk ook. Dat het vooral incompetentie is. Al krijg ik de indruk dat ze nu wel de waarheid verdraaien om niet af te gaan als een gieter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:14

Voor mensen die zich afvragen waarom GW3237m (Bram) nog niet geschoten is.

Deze geruchten hoorde ik eerder al wel en ook in dit topic werd er wel over gespeculeerd.

Maar dit verklaart wel wat;

https://archive.is/UiTki

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:20

Ik was dit weekend in een hotel op de Veluwe, we hebben daar vaker gelogeerd met de hondjes. We hadden een beneden kamer en de deur kan open zo dat ze buiten kunnen lopen.
Nu hadden we een kamer boven zonder hondjes, de hondjes gaan daar niet meer los want ik hoorde een paar keer een wolf huilen of hoe dat heet.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 20:26

Zichtmelding Hattem Gld
Citaat:
Hattem Gelderland
10-09-2025
11.15 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, overstekend bij Oranje Nassaulaan naar Emmalaan en daar het bos weer in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16Awym ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 20:29

Zichtmelding Soest U
Citaat:
10 september 2025/Soesterduinen/Soest/Utrecht
Zichtmelding wolf
Tijd: 18.00 uur
In dit recreatiegebied,wolf gezien door meerdere mensen,helaas geen foto kunnen maken.
Even later kwam een hardloopster met een in paniek zijnde Heidewachtel die ze opgevangen heeft,baas was hier ook niet van te vinden

Voor de hond is de dierenambulance gebeld en er is een melding gemaakt.
Amivedi word ook nog ingeschakeld

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14Hbdk ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 20:31

Citaat:
10 september 2025/RTV Drenthe
Wolf houdt paardenliefhebbers vierdaagse thuis

Johan van Meer maakt zich klaar voor de tweede dag van de Paardenvierdaagse Zorgvlied. Hij en zijn groep zijn een van de 153 deelnemers, maar zij zijn een van de weinigen die vier paarden in moeten spannen. "Het is wel iets dat je moet leren. En zo'n vierspan doe je met meerdere mensen. Je moet echt wel met drie, vier man zijn om dat goed te doen."

Het team van Van Meer komt uit Wernhout, een dorpje tussen Breda en Antwerpen. Hij maakt al voor de achttiende keer de reis naar het Drents-Friese Wold voor deze Paardenvierdaagse. "De omgeving is eigenlijk een van de prettigste omgevingen van Nederland om te mennen. Heel veel mooie zandpaden. Mooie routes. En het is hier rustig leven."

Wolvenhek voor paarden

De vier pony's van Van Meer staan 's nachts achter een wolvenafrastering. "Dat kan je ook zien, vijf draden en genoeg stroom erop." Maar steeds meer deelnemers gaan op zoek naar een overdekte stalling, ziet Chantal Wijntjes, van de organisatie van de Paardenvierdaagse. "Maar op een gegeven moment zijn die stallen vol. En dan komen de deelnemers niet. Dus er is zeker een angst vanwege de wolf."

De organisatie vermoedt ook dat door die angst het aantal deelnemers aan de vierdaagse nu minder is dan het is geweest. "Helemaal weet je dat natuurlijk niet, maar ons vermoeden is dat door de wolf het aantal deelnemers wel terugneemt, ja."

En dat is jammer, want volgens Brabander Van Meer is Drenthe verder de perfecte provincie voor paarden. "Omdat de omgeving een van de prettigste van Nederland is om te mennen. Heel veel mooie zandpaden. Mooie routes. En je kan hier heerlijk op vakantie gaan met je paard."

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/177779 ... nfAxEYLDlw

Filmpje via
https://www.facebook.com/share/v/1AUPne ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 20:49

Femke_Tweety schreef:
Voor mensen die zich afvragen waarom GW3237m (Bram) nog niet geschoten is.

Deze geruchten hoorde ik eerder al wel en ook in dit topic werd er wel over gespeculeerd.

Maar dit verklaart wel wat;

https://archive.is/UiTki

Citaat:
10 september 2025
Nog even dit bericht ter herinnering: Werkgroep wolf Leusden
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/393747 ... 0meQt5HZjw
---
Jagers bedreigd die Utrechtse probleemwolf moeten afschieten: ‘Er was een fysieke confrontatie’

De jagers die de taak hebben om de Utrechtse probleemwolf die bekend staat als Bram af te schieten, zijn bedreigd tijdens hun werk. Dit bevestigt de provincie Utrecht.
Tijdens een vergadering in het Utrechtse provinciehuis spraken verschillende statenleden woensdag hun zorgen uit over het feit dat probleemwolf Bram nog steeds vrij rondloopt, ondanks pogingen om hem te schieten. Ook zijn er signalen binnengekomen dat mensen de jacht op hem hebben geprobeerd te verstoren, en zelfs een aantal jagers hebben bedreigd.
In antwoord op schriftelijke vragen van oppositiepartijen Forum voor Democratie en BBB erkent de provincie dat er op 20 augustus een ‘fysieke confrontatie was met faunabeheerders’ die de afschotvergunning uitvoeren. „Dit is gebeurd op het moment dat de faunabeheerders wisselden van ploeg. Het was die avond de eerste keer dat er sprake was van bedreigingen in onze provincie.”

In een interview met de Volkskrant van 21 augustus zegt ecoloog Glenn Lelieveld aan dat er signalen waren dat activisten de jacht op Bram proberen te verstoren.
Aangifte bedreiging

De provincie geeft aan ‘te weten uit welke hoek de bedreigingen komen’, en dat de Regionale Uitvoeringsdienst is geadviseerd om aangifte te doen. Verder is er een parkeerplaats en een deel van het gebied waarin de afschotvergunning geldt, afgesloten en worden er mogelijk extra boa’s ingezet. De provincie communiceert niet over de praktische uitvoering van de afschotvergunning, ‘in het belang van de veiligheid van alle betrokkenen’. Alleen op het moment dat Bram wordt doodgeschoten, wordt dat gemeld.

We moeten voorkomen dat we permanent in een halve wolvenlock­down terechtko­men
Gijs van Dieren, UtrechtNu

Verder ging het woensdag vooral over wat de provincie zelf nog meer kan doen om nieuwe incidenten met de wolf te voorkomen. De provincie werkt aan een plan om, naast het afschieten van probleemwolf Bram, de rest van de roedel op de Utrechtse Heuvelrug te voorzien van een zender, zodat het gedrag en de locaties van de dieren kunnen worden gevolgd. Dit plan wordt ergens dit najaar verwacht.
Wachten op Den Haag

Naast dat plan zijn de mogelijkheden voor de provincie beperkt, omdat er op landelijke wetgeving wordt gewacht. „Wat kunnen wij hier nog? Wat belet Den Haag om de Omgevingswet aan te passen zodat wij wolvenbeleid kunnen maken? We moeten voorkomen dat we permanent in een halve wolvenlockdown terechtkomen”, aldus Gijs van Dieren van UtrechtNu.

„In de Europese Unie is de beschermde status van de wolf verlaagd, maar in Nederland is dat nog niet vastgelegd in wetgeving”, aldus gedeputeerde Mirjam Sterk. Het wachten is dus op de regering die de regels voor het afschieten van wolven aanpast.
Zelfs met de nieuwe Europese status – ‘beschermd’ in plaats van ‘strikt beschermd’ – mogen wolven niet zomaar preventief worden gedood. De nieuwe regels maken het wel makkelijker om een vergunning te verlenen voor het afschieten van een probleemwolf. Ook wordt het mogelijk om, wanneer er een gezonde populatie overblijft, bepaalde wolven te doden. Voor Nederland is echter nog niet duidelijk hoe groot die gezonde populatie moet zijn. Wanneer de nieuwe wetgeving in Nederland ingaat, is dus nog onduidelijk.
Rustgebieden

Andere partijen zoals GroenLinks en de Partij voor de Dieren wijzen op de zorgplicht die de provincie heeft voor de wolven. Marjolein van Elteren (GroenLinks): „We hebben ook de taak de wolf te beschermen. Dat kan beter door het leefgebied te beschermen. Daarom wil ik het belang van rustgebieden benadrukken.”

„Daar bescherm je niet alleen de mens mee, maar ook de wolf. Volgens mij vinden we het heel normaal dat we in het broedseizoen bepaalde gebieden afsluiten. Dat kunnen we voor een wolf met welpjes ook prima doen.” Volgens Sterk loopt er voor het opstellen van een landelijk actieplan nog overleg over het aanwijzen van rustgebieden.

https://www.ad.nl/leusden/jagers-bedrei ... ~ab0fa2b2/

https://www.facebook.com/share/p/175EWX ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:51

Er was toch een artikel geplaatst (door "pro" wolf) met details over de jacht? Wanneer is dat geplaatst?
Ben benieuwd of dat mogelijk te maken heeft met de confrontaties.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 20:57

Pro wolf was volledig afwezig in Epe.

En brandbrief naar de provincie helpt niks. Rummenie is aan zet. Provincie wil ook actie, dat was mij in Arnhem al wel duidelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 21:02

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:11

Lukasje schreef:
Ik ben een beetje verbolgen/teleurgesteld.

Volgende week heb ik met mijn hond een fotoshoot in Groningen. Totaal onbekend in het gebied opende ik een topic met de vraag waar ik ginds wolfveilig kan wandelen.

Werkelijk, het allereerste antwoord luidt: “Stiekem moet ik er even een klein beetje om lachen.
Ja die wolf is er, ja hij vormt een risico. Maar je kan gewoon normaal wandelen met hond.”

Ik vind het allesbehalve om er stiekem mee te lachen :( .

In Groningen zitten geen wolven, misschien eens een verdwaalde. Als je daar rond loopt, zie je ook waarom. Ik ben erg bekend in het gebied en het was niet iets lachend wegwuiven wat er gebeurt op de Veluwe, dat is in Groningen gewoon niet. Amper zichtmeldingen of aanvallen en daar kun je nog helemaal prima op pad. Dus dat was niet weg lachen, dat is gewoon realiteit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:30

Dat kan ik als onbekende in het gebied niet weten en dat spreken de laatste zinnen ook tegen. Maar, fijn om weten dat het ginds nog prettig wandelen is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:33

Lukasje schreef:
Dat kan ik als onbekende in het gebied niet weten en dat spreken de laatste zinnen ook tegen. Maar, fijn om weten dat het ginds nog prettig wandelen is.

Nee daarom werd het je ook door een inwoner verteld ;)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:36

Waarvoor dank :) !

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 22:24

Citaat:
‼️VERSLAG/ HOORZITTING UITSLAG HOND‼️
Zou u mij een plezier willen doen alstublieft? Ga voor dit verslag en advies van de Commissie Rechtsbescherming Provincie Gelderland maar eens goed zitten, neem een drankje en lees en huiver. Ik zeg u alvast, ik heb deze hoorzitting onlangs verloren, maar wat hier nu op papier staat neemt niemand mij meer af! #wolfhond #bij12 #gelderland #hond #wolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1An6Q2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 22:25

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 22:34

De wolf zal binnenkort (maar ja, het blijft politiek Den Haag) op de agenda staan in de 2e Kamer.
Men hoopt op net zo’n opkomst als steun en als uiting van zorgen als vandaag in Epe.

Een mooie reactie vanuit de politiek op de bijeenkomst van vandaag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 22:39

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 22:43

Fragment Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/video/inwoners ... aign=share
Afbeelding

Wauw, 300 man, 150-200 had ik zeker geschat.
Citaat:
Vandaag verzamelden ruim 300 bezorgde inwoners zich in Epe. Zorgen om de toenemende incidenten tussen wolf, mens en dier. Vanaf mijn aantreden als gedeputeerde zet ik mij in voor een realistisch wolvenbeleid. Volgens de laatste cijfers zijn er dit jaar 60 welpen geboren en zijn er inmiddels meer dan 180 wolven in Nederland.
Dagelijks worden er incidenten gemeld. Dood gebeten weide dieren, aanval op honden, achter volging door wolven van mensen en de inmiddels vijf aanvallen op mensen door de wolf. Ik
begrijp heel goed dat men zich grote zorgen maakt, zeker wanneer je in wolvengebied woont.

Als provincie Gelderland doen wij het maximale wat wettelijk is toegestaan. Ik blijf groot voorstander dat de wolf net als in Zweden en Finland via de lijn van openbare veiligheid wordt opgepakt en niet via de wet natuur. Het is niet de vraag of het binnenkort echt mis gaat maar wanneer.
De Nederlandse wolf heeft steeds minder angst voor mensen dus zullen de confrontaties toenemen. Wij blijven lobby voeren richting de tweede kamer en een bijeenkomst als deze voelt in onze missie als steun in onze rug.

Bron Annemieke van Straaten/Harold Zoet
https://www.facebook.com/share/p/16xhet ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 23:16

Zichtmelding Werkhoven U
Citaat:
Werkhoven Utrecht
10-09-2025
21.20 uur

Zichtmelding

Wolf gezien langs de N229 op de Steenoven weg. Ging richting het Noorden.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CL2QU ... tid=wwXIfr