Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:54

Klopt.
Dat is het erge. Maar dat werd ons wel wijs gemaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:00

DuoPenotti schreef:
Klopt.

Ja, maar dat is al weer lang geleden. We weten al heel lang beter gelukkig. (wij wel, dat geldt natuurlijk niet voor de mensen die er niet zo bovenop zitten en het van het landelijke nieuws moeten hebben)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:03

Provincies Friesland Drenthe Overijssel Gelderland Drenthe n Utrecht zien in anticonceptieplan voor wolf.
Citaat:
17 oktober 2024/Nederland
Wolvenprovincies zien niets in anticonceptie wolven
Wolvenprovincies Drenthe, Friesland, Gelderland, Overijssel en Utrecht zien niets in de ingebrachte suggesties in de Tweede Kamer. Deze suggestie ging over de toepassing van anticonceptie bij wolven via een hormonale prikpil of chemische sterilisatie.

Gepubliceerd op: 17-oktober-2024

PVV-kamerlid Dion Graus kwam daar eerder deze week mee. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het kabinet dat gaat onderzoeken.
Geef iets werkbaars

Wij, als wolvenprovincies, doen een dringend beroep op de Tweede Kamer voor werkbare maatregelen rondom de huidige situatie rond wolven. Juist nu rekenen wij op een haalbare en praktische uitvoering daarvan, met het oog op een leefbare maatschappij. Daarom vinden deze provincies dat de actuele situatie geen ruimte meer biedt voor verder onderzoek en experimenten. Dit zal niet bijdragen aan oplossingen op de korte termijn en zal leiden tot verdere vermindering van maatschappelijk draagvlak en onnodige risico’s rond veiligheid.
Wolf is geen hoefdier

(Inter-) nationaal onderzoek, literatuur en opgedane praktijkervaring tonen aan dat de voorgestelde anticonceptie kan werken bij populaties hoefdieren en grazers. En niet bij in het wild levende roofdieren. Meerdere ervaringsdeskundigen wijzen op de enorme complexiteit rondom het darten van roofdieren. Simpelweg omdat het benaderen van wolven op korte afstand in de vrije natuur vrijwel onmogelijk is.
Verjaging

Wij doen daarom een dringend beroep om verder in te zetten op passieve en actieve beheermaatregelen, zoals verjaging. Wat ons betreft dient de inzet zich primair te richten op de-escalatie rond veiligheid en beheersbaarheid van de wolvenpopulatie. Dit is uiteindelijk vooral in het belang van de wolf zelf.
Het goede gesprek

Graag gaan wij constructief in dialoog met de Tweede Kamer en nodigen haar uit om gezamenlijk te komen tot pragmatische en werkbare oplossingen.

Namens de gedeputeerden van de provincies Drenthe, Gelderland, Friesland, Overijssel en Utrecht,

Egbert van Dijk (Drenthe)
Harold Zoet (Gelderland)
Matthijs de Vries (Friesland)
Maurits von Martels (Overijssel)
Mirjam Sterk (Utrecht)
https://www.gelderland.nl/nieuws/wolven ... tie-wolven

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/G6tH1z ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:05

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:
Klopt.

Ja, maar dat is al weer lang geleden. We weten al heel lang beter gelukkig. (wij wel, dat geldt natuurlijk niet voor de mensen die er niet zo bovenop zitten en het van het landelijke nieuws moeten hebben)

En ik hoop dat die bewustwording snel landelijk opgepikt wordt.

Ik verbaas me er ook over dat de mensen achter Geleidewolf nog niet uitgenodigd zijn voor een talkshow.
Die ze overigens zelfs imo uitstekend zouden kunnen leiden.
Als er een compilatie van hun aflevering uitgezonden zou worden, is dat waarschijnlijk al wake up call.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:11

Goed van die provincies! Het is al veel te laat om nu nog met iets te gaan experimenteren. Echt weer zo'n gevalletje leuk bedacht in Den Haag en de provincies moeten dan maar zien hoe ze het uitvoeren. Het is al zo makkelijk gebleken om één wolf te vangen... Dan daarbij zullen de dierenrechtenorganisaties ook hiervoor wel weer naar de rechter stappen om het tegen te houden.

Op de laatste plaats zit ik ook mijn vraagtekens wat de gevolgen zijn van sterilisatie in een roedel. Welke effecten zal dat hebben op de groep wanneer het alfa teefje niet meer zwanger raakt...??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:11

Ja precies, jullie weten dat wel.
Maar landelijk gaat die riedel nog steeds en keer kssst en ze zijn weg.
Net nog weer een poffertje dat vee prima beschermt staat achter hekwerken. En de boeren gewoon lui zijn.
Echt wanneer gaat het ooit landen, landelijk.

Gelukkig druppelen de echte verhalen wel steeds meer door, dat wel.
Maar er moet gewoon eens iemand echt duidelijk maken, die hekken werken vertragend niet werend, bam!
Laat zo'n Lelieveld dat eens eerlijk zeggen, elke keer!
Nee dat doet hij niet. De koffeman al helemaal niet, PvdD niet enz en dat zijn toch de mensen die nog steeds het podium krijgen.

Ja zou mooi zijn als de mensen van geleidewolf eens hun verhaal mogen delen.
Maar dan ook niet bij een Jinek die er de draak mee steekt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:13

Ik zag gisteren dat er weer een wandeling georganiseerd wordt. Maar dat krijgt volgens mij ook amper aandacht... Misschien is het beter om toch eens massaal op te staan en in Den Haag te gaan wandelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:33

Wat ik wel zorgelijk vind is dat de meldingen pas zo laat doorkomen. Wolven zijn om 17.30 gezien..ik zag hem pas vanmorgen in de app. Ik snap dat het allemaal vrijwilligers zijn, maar eerder kwamen meldingen echt wel sneller door in mijn beleving.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:35

Dat landen gaat nog wel even duren vrees ik.
PowNed had ook een item over de wolf in Zwiggelte, het werd gewoon belachelijk gemaakt. Ik heb het niet eens af gekeken, zo pissig werd ik er van. En véél mensen denken zo.

Mijn man is zzp’er bij een grote organisatie in Amsterdam. Organisatie met vrijwel alleen maar hoogopgeleide mensen waar je toch weldenkendheid van verwacht en kunnen denken buiten je eigen bubbel, geen gemiddelde PowNed-kijker zeg maar, maar dat blijkt nog verrekte lastig.
Wij stellen ons aan, het is allemaal zo erg niet, we zijn egoïstisch want wat moeten we ook met zoveel grond, daar kunnen flats op gebouwd worden. Ja joh, een paar leuke torenflats in een Drents dorpje met nog geen 200 inwoners, héél realistisch.
Oh ja, er was er óók een die het zo geweldig leek, zo áárds zo’n wolvenroedel in je achtertuin. Kom maar halen hoor, wij hoeven ze niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:44

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:48

SusanH schreef:
Wat ik wel zorgelijk vind is dat de meldingen pas zo laat doorkomen. Wolven zijn om 17.30 gezien..ik zag hem pas vanmorgen in de app. Ik snap dat het allemaal vrijwilligers zijn, maar eerder kwamen meldingen echt wel sneller door in mijn beleving.

Dat gevoel heb ik ook.
Zodra ik appje binnenkrijg cq lees kopieer ik deze.
Maar soms duurt het ook nog lang voordat de melding op Facebook geplaatst wordt en dan heb ik geen bron erbij.
Bokt stelt het wel op prijs dat er een bron genoemd wordt.
En inderdaad meldingen die soms voelen als mosterd na de maaltijd.
Maar dan denk ik maar, mensen weten nu dat er zeer recent een zichtmelding of aanval is geweest en kunnen nu dan, zoals popstra in geval Woudenberg een verklaring geven voor het gedrag van hun dieren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:49

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 12:38

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 13:33

Zichtmelding Ermelo afgelopen nacht.
Citaat:
Ermelo Gelderland
18-10-2024
02.00 uur

Rond twee uur vannacht kwam er vermoedelijk een wolf uit de weilanden. Het gaat om de Buitenbrinkweg in Ermelo, ter hoogte van voetbalclub FC Horst.

Hier fietsen ook veel kinderen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/bnvUG7 ... tid=WC7FNe

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:59

En dan heb je nog heel veel mensen die niet weten dat je kunt melden.
Gistermiddag krgen we een appje van een collega uit Harderwijk met een doorgestuurde foto:
Afbeelding
Wolf gesignaleerd vandaag in bos om de hoek… ;-)

en

Stomme is dat ze nu al niet meer bang zijn voor mensen… deze rende naar zeggen van de fotomaker ook niet meteen weg..

Maar ik heb geen melding over een wolf in Harderwijk voorbij zien komen. Dus deze is niet gemeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:35

Zichtmelding Holsloot Dr
Citaat:
Holsloot Drenthe
18-10-2024
13.00 uur

Wolf gezien op de akker naast de afslag Hoogeveen a28 vanuit Emmen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ARc8zJ ... tid=WC7FNe

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:42

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:11

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:13

Het is niet de eerste keer dat er een bruine beer in Beieren rondloopt.

Sinds een aantal jaar worden er sporen of zichtmeldingen van een beer rond het drie landen punt gevonden en gedaan.

Ik heb het wel eens eerder gemeld.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:16

Zamora schreef:
Albertina71 schreef:
Maar ik heb geen melding over een wolf in Harderwijk voorbij zien komen. Dus deze is niet gemeld.

Dit artikel is van gisteren met dezelfde foto:

https://www.harderwijkercourant.nl/loka ... harderwijk

Dank je! Twee wolven dus, waarvan één op de foto.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 16:35

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:43

Mens of wolf? 't Haantje ligt immers niet heel ver van Holsloot.

## Getuigen gezocht dierenmishandeling ##

In de nacht van 17 op 18 oktober, tussen 23.00 uur en 07.00uur, heeft er een mishandeling van een paard plaatsgevonden aan het 'T haantje in Noord-Sleen. Dit was ter hoogte van perceelnummer 77.

Wij zijn op zoek naar getuigen van deze mishandeling. Heeft u tussen deze tijden iets gezien of gehoord? Dan komen wij graag met u in contact via 0900-8844 of een privébericht.

Reg.nunmer: 2024285750 ^WM

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:18

Wintu schreef:
Wat is we in Godes naam mis met het woord directrice?

1994.
We leven nu in 2024

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:45

tienus63 schreef:
Het is niet de eerste keer dat er een bruine beer in Beieren rondloopt.

Sinds een aantal jaar worden er sporen of zichtmeldingen van een beer rond het drie landen punt gevonden en gedaan.

Ik heb het wel eens eerder gemeld.

Dan heb ik het misschien wel verdrongen! ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:49

rien10 schreef:
1994.
We leven nu in 2024

Leefde we nog maar in 94 dan hadden ze al lang een kogel gehad.

Beide wokie 2024 gezever imo.

Precies waarom een faunabescherming tegenwoordig voet aan de grond krijgt.

En ik wilde er niets over zeggen maar kan het nu niet laten nadat het alweer en alweer zonodig aangehaald moet worden...