journee schreef:Babootje schreef:Ben eerlijk gezegd verbaasd dat dit nog kan in Nederland. Traditie of niet. Het is vrouwonvriendelijk en discriminerend.
Als het NL lukt om zwarte piet af te schaffen (als traditie) moet dit toch ook kunnen? Zo'n discriminerende "achterlijke traditie" op 1 zo'n eilandje? Niet goed = niet goed.
Iets zegt mij dat jij niet van Ameland komt.Nou ben ik zelf ook niet bekend met het feest, maar ik vermoed zomaar dat de Amelanders zelf (ook de vrouwen) hier heel anders over denken. Blijkbaar is het juist de bedoeling dat mensen "de regels" overtreden. Dit schijnt juist de lol van het hele gebeuren te zijn, zo las ik ergens. Persoonlijk vind ik het niet verstandig om er over te oordelen, als je er zelf geen ervaring mee hebt.
Precies. Ik zag net een stukje bij EditieNL er over en daar kijken ze er echt anders tegenaan. Ik vind dit weer een mooi staaltje van een mening hebben over een hele lokale traditie, waar 99% van de Nederlands nog nooit van gehoord heeft, waar de lokale bewoners het totaal geen probleem vinden. Laat hen alsjeblieft hun traditie houden. Het is zo lokaal en belangrijk voor hen. Niet alles hoeft weg, aangepast of veranderd. Zeker niet als de betrokkene er zelf totaal geen probleem mee hebben.