Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:45

Cer schreef:
Ik schrijf wel meer boeken af als flauwekul :')

Dat is soms wel makkelijker dan die spiegel die ze voor kunnen houden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:46

pien_2010 schreef:
In deze situatie vind ik het vooral verdrietige posts. Verdorie Poetin valt een soeverein land binnen. Bombardeert het helemaal naar de klote (zie beelden) , het land die het betreft verdedigt zich als een gek→ en wij komen vanuit onze veilige zetel aanzetten met dit soort flauwekul aan. DAAR kan ik nu echt depressief van worden als ik dit soort posts en die er aan vooraf ging binnen laat komen. FOEI!

En ja natuurlijk moet je alert zijn of fake nieuws en propaganda nieuws.

Zonet een heel verdrietig pb tje gehad van mijn contact uit Moskou. Ze verwachten dat de noodtoestand snel zal worden afgekondigd. De sfeer is angstig. Ze is uitgeput en verwacht dat de grenzen binnenkort dicht zullen gaan. Wat te doen is de vraag van haar en haar man. Ze is zo uitgeput dat ze te moe is voor paniek |( Of anders gezegd er zijn alleen maar verliezers. Zowel in Rusland als in de Oekraïne en dit omdat Poetin op oorlogsavontuur gaat en zich schuldig al heeft gemaakt aan groffe oorlogsmisdaden zoals het bombarderen van ziekenhuizen/ kinder te huizen/ clusterbommen op woonwijken etc.

En dan gaan wij dit soort posts plaatsen. Gadver................

Daks ik ben erg blij met je posts. Helaas heb ik geen facebook. Inmiddels wel Twitter, dus misschien kun je kort uitleggen wat er staat? Want facebook wil ik geen lid van worden.

Helemaal eens met je post, pien_2010!
Op twitter las ik gisteravond dat er een 'martial law' komt in Rusland, zodat er met harde hand kan worden opgetreden tegen de protesten tegen de oorlog. ;(

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:47

Pandora2 schreef:
De russische en wit-russische atleten mogen dan toch niet deelnemen aan de paralympics. Ook niet onder neutrale vlag.
Staan ze dan...een dag voor de openingsceremonie.

Veel atleten willen niet meer uitkomen tegen russische atleten, vandaar dat het IOC toch nog haar beslissing herzien heeft.

Ik begrijp het wel, maar als atleet sta je daar toch maar aan de kant nu na jaren voorbereiding.
Dit is inderdaad een lastige kwestie, op een paard gerelateerd sm bericht kwamen ook negatieve reacties. Sport moet verbroederen, die mening deel ik. Maar er zijn nu zulke verschrikkelijke dingen gaande in de wereld, dat ik dat zwaarder vind wegen dan persoonlijke teleurstelling van enkele individuele sporters.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:47

pien_2010 schreef:
Citaat:
Sluit prima aan op de meeste punten. Oorlog is eigenlijk niet te rechtvaardigen überhaupt

In deze situatie vind ik het vooral verdrietige posts. Verdorie Poetin valt een soeverein land binnen. Bombardeert het helemaal naar de klote (zie beelden) , het land die het betreft verdedigt zich als een gek→ en wij komen vanuit onze veilige zetel aanzetten met dit soort flauwekul aan. DAAR kan ik nu echt depressief van worden als ik dit soort posts en die er aan vooraf ging binnen laat komen. FOEI!

En ja natuurlijk moet je alert zijn of fake nieuws en propaganda nieuws.

Zonet een heel verdrietig pb tje gehad van mijn contact uit Moskou. Ze verwachten dat de noodtoestand snel zal worden afgekondigd. De sfeer is angstig. Ze is uitgeput en verwacht dat de grenzen binnenkort dicht zullen gaan. Wat te doen is de vraag van haar en haar man. Ze is zo uitgeput dat ze te moe is voor paniek |( Of anders gezegd er zijn alleen maar verliezers. Zowel in Rusland als in de Oekraïne en dit omdat Poetin op oorlogsavontuur gaat en zich schuldig al heeft gemaakt aan groffe oorlogsmisdaden zoals het bombarderen van ziekenhuizen/ kinder te huizen/ clusterbommen op woonwijken etc.

En dan gaan wij dit soort posts plaatsen. Gadver................

Daks ik ben erg blij met je posts. Helaas heb ik geen facebook. Inmiddels wel Twitter, dus misschien kun je kort uitleggen wat er staat? Want facebook wil ik geen lid van worden.

Ik denk dat we allemaal heel emotioneel zijn over wat er nu gebeurd. En iedereen uit dit anders. Ik denk eigenlijk dat de strekking van Enzino meer neigt naar de boodschap: pas op met bepaalde berichtgeving. Wij zij mensen en logischerwijs zijn we op dit momenten makkelijk te beïnvloeden. Persoonlijk twijfel ik eraan of het rechtvaardig is het bericht zo op te vatten. Maar ik snap heel goed wat je wilt zeggen en daar ben ik het wel mee eens.
Overigens snap ik niet zo goed waarom je mijn post quote gezien ik enkel zeg dat oorlog enkel verliezers kent. Vind het een beetje vreemd om te zeggen dat dit vanuit een veilige zetel is gezegd, wat waar is en ik heb totaal geen problemen. Maar je hebt geen idee wat banden sommige personen hier hebben met die landen en wie zij potentieel kunnen verliezen. Ik hoop dat je vrienden snel veilig zijn Pien :knuffel: Dit is de toon die ik wil voortzetten ook. Laten we elkaar vooral helpen waar mogelijk, alleen dan kunnen we iets betekenen voor anderen ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:49

enzino schreef:
Cer schreef:
Ik schrijf wel meer boeken af als flauwekul :')

Dat is soms wel makkelijker dan die spiegel die ze voor kunnen houden.

wat ook weer enorm cherry picking kan zijn.. :j
en is het daadwerlijk een spiegel of wil iemand dat doen geloven? Is het een vertekend beeld..?
zoveel mogelijkheden.. ik laat dat liever over aan mensen die er verstand van (menen te) hebben :j
ik heb dat niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:56

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:
De russische en wit-russische atleten mogen dan toch niet deelnemen aan de paralympics. Ook niet onder neutrale vlag.
Staan ze dan...een dag voor de openingsceremonie.

Veel atleten willen niet meer uitkomen tegen russische atleten, vandaar dat het IOC toch nog haar beslissing herzien heeft.

Ik begrijp het wel, maar als atleet sta je daar toch maar aan de kant nu na jaren voorbereiding.

De Olympische spelen zijn al sinds jaar en dag hartstikke politiek. Maar de andere atleten hebben weer mooi een paar tegenstanders minder.

En grote kans dat de winnaars nu altijd zullen denken : had ik ook gewonnen als die tegenstanders wel tegen mij waren uitgekomen? Of was ik echt wel de beste?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:03

Nos

Citaat:
IKEA sluit Russische filialen, ook geen import en export meer
Meubelgigant IKEA heeft vanwege de oorlog besloten zijn activiteiten in Rusland en Belarus tijdelijk stop te zetten. Dat betekent dat alle zeventien IKEA-winkels in Rusland dichtgaan. Ook legt het Zweedse bedrijf de productie van meubels in Rusland stil en importeert en exporteert IKEA niks meer van en naar Rusland en Belarus.

IKEA is ook de eigenaar van veertien winkelcentra in Rusland, genaamd Mega. Die blijven wel open. Volgens IKEA gebeurt dat zodat Russen toegang houden tot dagelijkse benodigdheden zoals voedsel en medicijnen.

Het bedrijf zegt verder 40 miljoen euro te doneren voor humanitaire hulp aan slachtoffers van het conflict in Oekraïne. IKEA heeft in Rusland zo'n 15.000 werknemers. Hun loon wordt nog minstens drie maanden doorbetaald, zegt het bedrijf tegen persbureau Reuters.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:06

Daks schreef:
Ik heb hier het bericht wat ik deelde van Facebook voor je gekopieerd.

Erm.... I'm confused about reporting on what's going on west and south-west of Kyiv.

That is: there's actually no reporting at all - and that by neither side. At most there are photos and videos, the combination of which is enabling us to reconstruct some of action, but by far not all.

What we get to see developed roughly along the following line:
- Ukrainians claiming to have shot down two Il-76s involved in deploying paratroopers 'south of Kyiv', 'in the Dnepr area', 'north of Bila Tserkva', on 26 Feb 22;
- then there's no reporting at all for days;
- then there are photos shown entire columns of Russian armour smashed in Borodyanka and Bucha,
- photos and videos showing the devastation in Borodyanka after a Russian air strike, and
- Ukrainians claiming to have liberated Makarov, a place near the E40 highway, connecting Kyiv with the Polish border....

Now some deduction....

The Russian doctrine for ops of this kind is: airborne-/heliborne attack into enemy rear (i.e. behind the frontline), to distract and confuse, before following up with mechanised forces.

This is why the story with Ukrainians downing Il-76s between Dnepr and Bila Tserkva late on 26 Feb is making sense, even if they've failed to provide any kind of evidence so far: after all, the Russians are going to surround and cut off Kyiv before assaulting it.

Therefore, it's making sense for them to seek to cut off the E40, then E95 highways, too.

What is also making sense is the Ukrainian reaction:

- 'OPSEC', i.e. we get no info on positions of their units
- then counterattacks into the flank of the Russian advance.

With the Russians running this advance with their entire 35th CAA (a corps-sized formation), one must expect the Ukrainians to counterattack in force, too. I am not going to go into details, but have no doubts, the Ukrainians involved three brigades. That's making this an operational-level counterattack. Still making sense.

What's not making sense is the flow:

- The offensive by the 35th CAA must've been launched alredy on 26th Feb, because
- Ukrainian counterattack first hit the western flank of the 35th CAA in Borodyanka, on 27th Feb;
- but then the Ukrainians did nothing for days, while the Russians secured Makarov and thus cut off the E40....?
- Moreover, despite their piss-poor communications the Russians promptly smashed the centre of Borodyanka with air strikes, reportedly, only 'minutes' after the Ukrainian counterattack...
- And then, days later, the Ukrainians hit the Russian flank in Bucha - whether from east, as drawn on my attached map, or from the west....?
- Then the Ukrainians did nothing for days, before claiming the liberation of Makarov, yesterday....
- which in turn would mean the Ukrainians might have re-opened the E40....
- or not....?

...and what's with the Russian VDV troops further south? Yesterday morning, there were reports about the Russians shelling Bila Tserkva....? ...and then there were photos and videos of downed Su-25s and Ka-52s from this part of Ukraine....

Generally, yes, this is making sense, but details simply do not fit, and when there's something in an ongoing war that's not making sense to me.... (scratching head).... 'I _must_ find out'...

For your easier orientation, I've attached photos from

- Borodyanka (smashed Russian mechanised column)
- Borodyanka (results of the Russian air strike)
- here's a video from the streets of Bucha: https://twitter.com/shaunwalker7/status ... 6087789569
- and here's a link to a video reporting shelling from the Bila Tserkva area, released yesterday early in the morning:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1498776547175632898

Dank je Daks. Dat "confusing" is wat ik deel met de poster. Want de een zegt Oekraïne dat er inmiddels al 6000+ doden zijn aan Russische kant en de Russen komen met 500++ . Dan denk ik dan zal het wel ergens in het midden liggen en dat is alsnog voor 1 week oorlog ontzettend veel.
Zo gaat het inderdaad met alle berichten. Waarbij ik ook denk dat natuurlijk niet alles gecommuniceerd wordt, hetgeen goed is, daar de hele communicatie ook een deel van de oorlogsstrategie is. Je wil niet dat de andere kant (vijand) teveel informatie krijgt van wie je dan ook reageert.

Fijn dat Ikea nog 3 maanden doorbetaald want de Russen zijn ook echt de Sjaak en dat vind ik heel erg sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:06

Cer schreef:
en is het daadwerlijk een spiegel of wil iemand dat doen geloven? Is het een vertekend beeld..?
zoveel mogelijkheden.. ik laat dat liever over aan mensen die er verstand van (menen te) hebben :j
ik heb dat niet

Het overlaten aan mensen die (menen) er verstand van te hebben is een slimme aanpak. Mensen die een onderwerp zo goed bestuderen dat ze er zelf een boek over schrijven en dat gepubliceerd krijgen, zoals Lord Ponsonby en de Belgische historici Anne Morelli bijvoorbeeld.

pien_2010 schreef:
Dank je Daks. Dat "confusing" is wat ik deel met de poster. Want de een zegt Oekraïne dat er inmiddels al 6000+ doden zijn aan Russische kant en de Russen komen met 500++ . Dan denk ik dan zal het wel ergens in het midden liggen en dat is alsnog voor 1 week oorlog ontzettend veel.
Zo gaat het inderdaad met alle berichten.

Klopt als een bus, punt 7 is "We suffer small losses, those of the enemy are enormous.".
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-22 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:08

Alleen met boeken schrijven schiet nu niemand op in het hier en nu en zullen we het toch echt moeten doen met veel informatie vanuit alle hoeken en gaten en zelf met de juiste intuïtie er uit pakken wat wel eens zou kunnen kloppen.

De boeken hebben het voordeel dat je met kennis van achteraf kunt schrijven en kunt duiden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:08

enzino schreef:
Cer schreef:
ik heb dat niet

Het overlaten aan mensen die (menen) er verstand van te hebben is een slimme aanpak. Mensen die een onderwerp zo goed bestuderen dat ze er zelf een boek over schrijven en dat gepubliceerd krijgen, zoals Lord Ponsonby en de Belgische historici Anne Morelli bijvoorbeeld.

Ja, top! +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:11

Gisteren was er in een programma een gesprek met een journalist en programmamaker van de vrt.
Er zit een equipe die nu hele dagen niks anders doet dan fake news en desinformatie proberen te onderscheiden van wat waarheid is.
Als voorbeeld kwamen er een paar beelden voorbij.
Het was verdomd indrukwekkend hoe ze feit van propaganda konden onderscheiden. :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:12

pien_2010 schreef:
Alleen met boeken schrijven schiet nu niemand op in het hier en nu en zullen we het toch echt moeten doen met veel informatie vanuit alle hoeken en gaten en zelf met de juiste intuïtie er uit pakken wat wel eens zou kunnen kloppen.

De boeken hebben het voordeel dat je met kennis van achteraf kunt schrijven en kunt duiden.

Oneens. De genoemde punten uit het boek laten juist zien wanneer je met een propaganda bron te maken hebt in plaats met een objectieve berichtgeving. Hou die 10 punten tegen de berichtgevingen van welke bron dan ook en hoe meer punten je terug ziet komen hoe voorzichtiger je moet zijn met de informatie uit die bron. Daarmee is het juist zo handig om nu die punten al te weten zodat je zelf kan beoordelen of je informatie uit de juiste bronnen krijgt (en straks niet voor nare verassingen zal komen te staan).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:16

We kunnen hele mooie verhalen opschrijven over propaganda. Maar dat verandert er niks aan dat er geen legitieme reden voor de inval van Rusland bestaat. Het is in dit geval dus ook echt onzin om te beweren dat als er twee vechten, twee schuld hebben. Alle verhalen over dat de waarheid in het midden ligt, is niet veel meer dan afleiding van het feit dat de inval een illegale daad is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:20

Gelukkig beweerd er ook niemand hier dat Rusland een legitieme reden voor een inval had. Ongeacht hoe vaak mensen ook blijven herhalen dat er geen legitieme reden was alsof er iemand iets anders beweerd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:25

Er is inderdaad geen legitieme reden voor zover ik weet, maar de kans dat er achter de schermen wel wat is gebeurd aan provocatie is niet 0.
Daarbij word ik online helemaal misselijk van de berichten waarin mensen juichen om gedode russen, of het feit dat veel gewone Russische burgers niet meer bij hun geld kunnen en moeite krijgen de dagelijkse dingen rond te krijgen. Hier op bokt valt dat gelukkig nog wel mee. Maar als je het zo ziet mis je wel wat basis empathie voor de medemens hoor.

Ik vraag me ook ernstig af hoe waar het is wat betreft al die aardige posts die naar buiten komen over Russische militairen die hun moeder mogen bellen enzo van de Oekraïners. Ja, als dat echt zo is is het wel aardig, maar ook duidelijk een marketing strategie natuurlijk..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:26

enzino schreef:
Gelukkig beweerd er ook niemand hier dat Rusland een legitieme reden voor een inval had. Ongeacht hoe vaak mensen ook blijven herhalen dat er geen legitieme reden was alsof er iemand iets anders beweerd.

Zonet hebben M en ik lachend de conclusie getrokken dat het één groot "ajaijai" is. Blijkt nl ook Russisch te zijn _O-

Enfin ze vertelde, dat nu al veel winkels dicht zijn, er geen geld opgenomen kan worden, grote bedrijven als IKEA dicht zijn, er een lastige generatienkloof speelt want ouderen kijken staats tv en geloven dat, en de jongere zijn social media mensen en weten wel beter. Pijnlijk in de familie.

Dus de info confusion is daar ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:46

Karl66 schreef:
We kunnen hele mooie verhalen opschrijven over propaganda. Maar dat verandert er niks aan dat er geen legitieme reden voor de inval van Rusland bestaat. Het is in dit geval dus ook echt onzin om te beweren dat als er twee vechten, twee schuld hebben. Alle verhalen over dat de waarheid in het midden ligt, is niet veel meer dan afleiding van het feit dat de inval een illegale daad is.

enzino schreef:

2 kanten is ook 2 meningen, vanuit onze kant is er geen legitieme reden, in elk geval die wordt niet naar de bevolking gecommuniceerd. Vanuit de Russische propaganda is er een reden aangegeven.
Vanuit Geopolitiek, geografisch en toegang tot grondstoffen bekeken is er wel degelijk een legitieme reden te verdedigen. ECHTER : Nee er is geen excuus te bedenken om het te rechtvaardigen dat je burgers betrekt in een conflict tussen overheden.
Maar qua beide partijen : Zonder Oekraine (en Belarus) ligt de weg naar Moskou breeduit open voor bv tanks. Geografisch nl is dat een driekhoeks platte vlakte met de brede basis noord-zuid langs de Russische grens. 2000km kwetsbare grens wordt je als land niet vrolijk van. Vrede is net zo goed een stuk goede (handels)buren als te kostbaar om het "gratis" te gaanjatten halen. China doet dat in zekere zin via "Belt and Road" financieringen/projecten, zitten nogal wat gemene addertjes in die contracten ten voordele van China. Maar ja handel mag meer, want beide partijen krijgen wat, dus geen diefstal enkel slecht kunnen onderhandelen excuus. De schade komt net zo hard bij de meest kwetsbare mensen terecht.

Simpel gezegd is dit een oorlog over grondstoffen en de nationale veiligheid van Rusland, ten koste van het Oekrainse volk, beantwoord door sancties die een rekening bij het Russische volk leggen. Beide horen geen partij te zijn in dit conflict.
En de 3e partij die de klappen krijgt zijn de gewone burgers in landen er omheen via rap oplopende inflatie. Een inflatie die al stijgende was door tekorten waar nu over gevochten wordt.
Westerse consument zal toch kritisch moeten gaan kijken naar het werkelijke waarom van deze oorlogen en of druk zetten op bedrijven en overheden om werkelijk naar flink stuk zelfredzaam/zelfstandig te schakelen en qua perceptie van luxe stappen terug te zetten voor wat werkelijk belangrijk is OF het is wachten op de volgende oorlog. En dan ben ik ongefundeerd optimistisch op het beperkt blijven van deze.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:53

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:57

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:57

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:06

Earth ik zie dit toch meer als oorlogsstrategie want Rusland wil absoluut niet dat er spullen in de haven aankomen want die gaan net als in de middeleeuwen, zo is de verwachting, de Oekraïne afknijpen om ze zo tot overgave te dwingen. (Bron hooggeplaatste militaire in nieuws programma gisteravond).
Ik weet dus niet of ik het zo dom vind. Want in feite doet het westen hetzelfde met allerlei sancties. Zoals je las in een eerdere post van mij treedt er nu al schaarste op in Rusland in Moskou (zal ook wel in de andere steden zijn). boycots en sancties. De ander zoveel pijn geven in de hoop dat het stopt.
Wel vind ik het heel heel erg verdrietig en natuurlijk totaal ongewenst.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:07

pien_2010 schreef:
Earth ik zie dit toch meer als oorlogsstrategie want Rusland wil absoluut niet dat er spullen in de haven aankomen want die gaan net als in de middeleeuwen, zo is de verwachting, de Oekraïne afknijpen om ze zo tot overgave te dwingen. (Bron hooggeplaatste militaire in nieuws programma gisteravond).
Ik weet dus niet of ik het zo dom vind. Want in feite doet het westen hetzelfde met allerlei sancties. Zoals je las in een eerdere post van mij treedt er nu al schaarste op in Rusland in Moskou (zal ook wel in de andere steden zijn). boycots en sancties. De ander zoveel pijn geven in de hoop dat het stopt.
Wel vind ik het heel heel erg verdrietig en natuurlijk totaal ongewenst.

Ja ok, maar hij betrekt zo steeds meer landen bij de oorlog. Dat is echt riskant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:10

Dat is in dit geval niet zo geloof ik. Want als het een mijn is geweest dan is het voorkomen dat de haven wordt aangedaan. Het is ook in de wateren van de Oekraïne gebeurt als ik het artikel goed begrijpt, dat helaas in oorlog is. Dus alle landen weten als ze Oekraïne aandoen dat het een risico vormt daar het land een inval heeft van de Russen.
Dat vind ik wat anders als verder weg in bv open wateren en er vindt een aanval plaats.

Hoe vreselijk ik het ook vind, ik geloof niet dat dit een risico vormt tot verdere escalatie rondom een attack met een NAVO land. Maar dat denk ik hé.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:28

Daks schreef:
Interessante link met factchecks etc.
https://www.facebook.com/10000781764188 ... /?sfnsn=mo

Is ook interessant om te volgen op Facebook

Ik heb me ook over dat soort berichten verbaasd. Als je op de foto's ziet wat voor een enorme schade de oekraïners aan die tanks kunnen aanrichten...., dat doe je echt niet met wat molotovjes. En vervolgens laten ze dat enorme konvooi vanuit wit-rusland dagen achtereen ongemoeid naar Kiev trekken? Ik denk niet dat het toeval is dat die aanval van de Oekraïners midden in dat stadje gebeurde en met relatief weinig/zonder burgerslachtoffers...

Zit net naar Lavrov op tv te kijken, lijkt het zo of is het wishfull thinking van mij dat die flink is ingebonden kwa eisen voor de onderhandelingen? Ik hoor niks meer over de-nazificatie en heeft hij het inmiddels over een vredesverdrag heeft ipv een staakt het vuren?