steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:34

Windbloem schreef:
juval schreef:
waarom geen genoegen nemen met 38% voor de uitstoot van de primaire sector? De sector die in de eerste levensbehoefte van de mensen voorziet, namelijk voedsel!

Ja dat las ik ook op spandoeken op tractors langs de A1. ‘Wij voeden u’. Ofzo.

Ik rij veel door Nederland en ik zie toch vooral heel veel lege weilanden. ‘s Zomers staan er koeien in. That’s it. Vaak niet eens ene randje veldbloemen voor de vogels en insecten. Gewoon leeg grasland.
Hoezo voedselproductie?

Zuivel, kaas en rundvlees. Dat is maar een klein stukje van ons voedselpalet. Steeds minder mensen eten dat dagelijks. Juist vlees (en zuivel in mindere mate) wordt al járen actief ontmoedigd door wetenschap en voedingscentra. Het is niet het meest noodzakelijke of gezonde voedsel. Én slecht voor het milieu!
Hebben de protestboeren dit allemaal gemist?

Is dat voedselproductie? Of die megastallen varkens waarvan 80% geëxporteerd wordt? Hebben de protestboeren trends gemist over minder vlees, meer groenten, minder milieuvervuiling?

Veel consumenten rijden om voor de landwinkel of bioboerderij die echte seizoensgroenten verkoopt en iets meer biedt dan kipfilet en broccoli uit de koeling. Tegen hoge prijzen. Ze draaien wel. Hebben de protestboeren dit gemist?

Mijn oom had 40 jaar geleden een melkveebedrijf. Toen was al duidelijk dat het geen toekomst had en de slimmeriken hebben toen al een camping, paardenpension en weet ik wat erbij gemaakt. Mijn oom is naar Canada gegaan. Zijn zoon heeft het niet overgenomen. Geen toekomst.

Dit is allemaal niets nieuws. Boeren die 30-20-10 jaar geleden zijn begonnen met boeren in de veehouderij zijn dat met de kop ik het zand gaan doen. Bewust naïef noem ik het. De wereld verandert, en dat is niet sinds gisteren. Ik vraag me echt af wat een veehouder gedacht heeft toen hij 10 jaar geleden de boerderij overnam. Het was toen al expliciet duidelijk dat het nergens heen zou gaan. En dan nu protesteren. Ik snap dat niet.

Ik koop toch ook geen huis op moerasgrond, wetende dat het water elk jaar hoger wordt.

Want broccolitelers, aardappeltelers, aardbeienkwekers en champignonkwekers zijn geen boeren :?

Ik weet overigens niet wat jij ‘veel’ consumenten noemt, maar de meesten gaan toch echt gewoon naar de supermarkt en slechts een handjevol naar de boerenwinkels zelf.[/quote]

dit dus!!!

Loretta

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:17

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:34

Sorry, ik geef gelijk toe dat ik de details niet ken van de regelgeving, de precieze problemen. En ik begrijp de gevoelens dat je je boederijleven zoals je dat wil en misschien al generaties kent, een keer ophoudt of drastisch moet veranderen. En misschien hoeft dat niet morgen of binnen 10 jaar voor je gevoel. De vleesconsumptie daalt immers nog niet, mensen kopen nog die kiloknallers in de supermarkt en die aardbeien in de winter. Dus het voelt vast onnodig en oneerlijk.

Maar ik weet wel dat de maatschappij en de voedselproductie gaat veranderen, moet veranderen. Natuurlijk is het nu nog een klein groepje dat minder vlees eet lokaal en in het seizoen koopt. Maar het is wel de kopgroep; de wetenschappers, de media, de politiek, de hoogopgeleide stedelingen. De geschiedenis leert dat de rest van de maarschappij op een gegeven moment (moet) volgt.

Ze zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van kweekvlees en steeds beter nepvlees. Zelfs de grote hamburgerketens investeren erin.
Dat is geen trendje in de media. Dat is de onontkoombare en wénselijke toekomst. Niet wenselijk voor jullie boeren persoonlijk maar wel voor de wereld in het algemeen. Omdat het simpelweg niet houdbaar is milieutechnisch om op de huidige manier ons voedsel te produceren. Ik vind de boeren dus naïef ja en een zinloze strijd voeren. Als ik een boer was zou ik kijken naar radicale innovatie, omscholen als ik jong was of mijn heil zoeken in een ander land waar deze ontwikkelingen nog wat langer op zich laten wachten en je dus tijd wint en jouw leven in ieder geval nog relaxed kan boeren.

Ik laat het hierbij want we kunnen allemaal niet in de toekomst kijken maar dit is mijn mening. Op persoonlijk niveau wens ik de boeren veel sterkte en geluk.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:54

Sorry , maar kweekvlees en nepvlees , ik weet van het bestaan , maar dat moet je toch niet willen ? |(

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:58

R_oo_s schreef:
Sorry , maar kweekvlees en nepvlees , ik weet van het bestaan , maar dat moet je toch niet willen ? |(

Precies, ik weet nou niet of kweekvlees en nepvlees de toekomst zou zijn

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:10

Kweekvlees vind ik ook wat bijzonder maar nepvlees wordt toch al heel veel verkocht?
Je moet het alleen een nepvlees noemen, dat klinkt zo raar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:22

Ik zal never nooit kweekvlees willen eten. Dan ga ik zelf wel dieren slachten. Zo moeilijk is dat niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:39

Kweekvlees is iets waar ik wel voor open zou staan. De technologie staat nu nog erg in de kinderschoenen en het is nog afwachten of het veilig is. Maar technologische vooruitgang houd je niet tegen. Maar op dit moment is kweekvlees nog helemaal geen onderwerp.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:08

Loretta schreef:
Kweekvlees is iets waar ik wel voor open zou staan. De technologie staat nu nog erg in de kinderschoenen en het is nog afwachten of het veilig is. Maar technologische vooruitgang houd je niet tegen. Maar op dit moment is kweekvlees nog helemaal geen onderwerp.

Ik sta hier ook voor open, net als de insecten kwekerijen alternatief bieden voor vlees. Deze markt groeit sterk en is zeer lucratief. Wij eten thuis ook niet of nauwelijks nog vlees, wel vleesvervangers. Twintig jaar geleden werd er ook sceptisch tegen de genetische manipulatie aangekeken. Nu is gentechnologie niet meer weg te denken.

Ik ben het er zeker niet mee eens hoe de regering doodleuk regeltjes afvuurt op de veehouderij, maar ben het er wel mee eens dat de huidige agrisector moet veranderen en dat we doorgeslagen zijn in grootschaligheid en monocultuur.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:34

Wat zou er mis zijn met kweekvlees? Niet dat ik het zou eten, ik blijf bij 'nepvlees', maar ik zou kweekvlees zeker aanmoedigen voor anderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:06

R_oo_s schreef:

Nee? Waarom niet? Ik hou persoonlijk schapen voor de slacht (kleinschalig, we slachten ongeveer 150 lammeren per jaar).
Maar als je een goede kwaliteit vlees kan eten zonder dat daar een dier voor hoeft te sterven, én met een efficientere productie, dus minder gevolgen voor het milieu, dan wordt het slachten van dieren ethisch gezien hoogst twijfelachtig.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:15

Als elk kritisch geluid gevolgd wordt door: "Dus jij denkt dat .... in de fabriek gemaakt wordt?" zijn we natuurlijk snel uitgepraat. Dat getuigt nou niet bepaald van respect voor de gesprekspartner. En in het geval van mest vind ik het overigens ook nog eens misplaatst, aangezien een aanzienlijk deel van de meststoffen wel degelijk uit een fabriek komt en dat nou juist onderdeel is van het probleem.

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag waarom we als maatschappij door zouden moeten willen gaan met deze enorme overproductie, te meer omdat de prijzen zo slecht zijn en de wijze van produceren ten koste gaat van onze leefomgeving. Als de wens er is om meer voor het milieu te doen, en de ruimte er is aangezien we veel meer produceren dan we ooit zelf op kunnen, dan moet daar toch over te praten zijn? Even heel simpel gesteld zou ik me kunnen voorstellen dat er best boeren zijn die zeggen: "Prima, laat mij dan maar op perceel A en C weidevogels of vlinders 'verbouwen' tegen bedrag X". Een ander zal zich misschien liever laten uitkopen als er een goede regeling is en de ander wil het liefst helemaal niets veranderen. Waarom zou iedereen hetzelfde moeten willen of hetzelfde moeten doen?

Nu komen groepen mensen lijnrecht tegenover elkaar te staan terwijl we elkaar nodig hebben om een goed antwoord te formuleren op dit maatschappelijke vraagstuk. Waar het aan ontbreekt is een goede langetermijnvisie. Ik vind het bijzonder om te zien hoe de landbouwsector zó innovatief en tegelijkertijd zó conservatief kan zijn. En pijnlijk ook. Ik gun de sector niets anders dan het beste, al zal dit stukje vast niet zo worden opgevat. De tijd waarin intensivering en schaalvergroting het antwoord op alle vragen was ligt echt ver achter ons. Laten we het hebben over wat we willen en wat daar voor nodig is. Anders draait alles straks over de vraag waar ik net mee begon en valt het kwartje de kant op die je niet wilt. Dan overkomt het je. Ik denk dat deze boer het wat lomp en kort door de bocht formuleert, maar ik denk dat zijn betoog wel een kern van waarheid bevat.

Je hoeft mij niet te vertellen dat de overheid heeft bewezen een bijzonder onbetrouwbare 'partner' te zijn (niet alleen de landbouw heeft daar last van) en dat het voortdurend moeten dealen met de laatste grillen een enorme impact heeft, maar probeer het nu eens om te draaien. Laten we het hebben over wat we wél willen in plaats van over wat we niet willen. Ik denk oprecht dat daar veel meer mee te bereiken valt. En dan hoeven we echt niet morgen allemaal over op kweekvlees. Ik kan me voorstellen dat angst bij velen een grote rol speelt, maar dan denk ik aan wat er gebeurt als je op de fiets met alle macht een paaltje probeert te ontwijken. Mijn goedbedoelde advies is om de focus te leggen op waar je heen wilt, omdat je anders precies belandt waar je niet wilt zijn. En nu zal ik echt ophouden te preken, beloofd. :o Ik wens iedereen sterkte en geluk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:35

Goeroe, over een x aantal jaar in de nabije toekomst zullen er op deze wereld 9 miljard, misschien zelfs 10 miljard mensen gevoed moeten worden. Dat is de lange termijn waar boeren rekening mee houden. En ja, dat kan door innovaties en efficiënte productiemethoden, waar wij als Nederlandse boeren heel goed in zijn.

Hoe bedoel je dat er groepen mensen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan? dat handjevol veganisten? Ik denk dat het overgrote deel van de mensen in Nederland en in de wereld wel blij zijn dat er boeren bestaan, zodat zij niet zelf voor hun voedselproductie hoeven zorgen.

Ik las dit artikel over kweekvlees: https://www.ad.nl/koken-en-eten/kweekvl ... ~a767e51b/
zolang het op deze manier geproduceerd wordt hoef ik dat niet op mijn bord.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:04

LiannePuthzy schreef:
R_oo_s schreef:

Precies, ik weet nou niet of kweekvlees en nepvlees de toekomst zou zijn

Zeker wel. Als je goed ‘nepvlees’ hebt dan proef je echt geen verschil met echt vlees. En kweekvlees is zo ver nog niet maar dat is straks gewoon vlees dus ook geen verschil van te merken.

Ik denk dat de meeste mensen echt wel gaan overstappen naar dit diervriendelijke ‘vlees’ zodra het helemaal doorontwikkeld is. Zo kan je toch genieten van een lekker stukje vlees zonder het ‘schuldgevoel’ dat er een dier voor overleden is.

@juval: kweekvlees is nu inderdaad nog niet helemaal goed (kwalitatief en qua productie) maar we stevenen er hard op af dat er van een cel een cellijn gemaakt kan worden en dat er nooit meer een dier geslacht hoeft te worden. Nu nog niet, in de toekomst dus wel. Innovatie gaat steeds door.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:24

maar waarom zou je fabrieksnepvlees met ik weet niet hoeveel ingrediënten prefereren boven een natuurlijk en gezond stukje echt vlees?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:34

Citaat:
De boeren hebben dit motto overgenomen en ze verdienen een groot compliment daarvoor. Ondanks dat het ze vaak niet gemakkelijk gemaakt is hebben ze een prestatie van wereldformaat geleverd.

Ze hebben de natuur verwoest ja. Het aantal grutto's is gedecimeerd, bijna alle insecten zijn uitgestorven, alle wallen zijn gladgestreken alle grempels gedempt, al het gras is vervangen door grasfalt. Ja iets om trots op te zijn, want we zijn nu het tweede grootste export land ter wereld.

Het project http://www.herenboeren.nl heeft uitgerekend dat als je overgaat op lokale biologische teelt inclusief vlees en je wil alleen de Nederlandse bevolking voeden, dan kun je toe met 1/3 van het oppervlak van het Nederlandse buitengebied. Mooi maken we van die 2/3 weer gewoon natuur. **\O/**

Met 20 ha kun je 200 gezinnen voeden, inclusief vlees, doe je het vegetarisch (maar wel met eieren etc) dan heb je 10 nodig, dus zouden we met 1/6 van het buitengebied toe kunnen. ZONDER honger. En een normaal jaarsalaris voor de boer die in loondienst wordt genomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:45

juval schreef:
maar waarom zou je fabrieksnepvlees met ik weet niet hoeveel ingrediënten prefereren boven een natuurlijk en gezond stukje echt vlees?

Omdat sommige mensen geen dood dier willen eten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:49

juval schreef:

Om een dierenleven mee te sparen.
Omdat het minder belastend is voor het klimaat.
Om gezondheidsredenen.

Denk dat, dat wel de meeste redenen zijn voor mensen om geen of minder vlees te eten. Daarbij zijn de alternatieve tegenwoordig steeds lekkerder en is het aanbod steeds groter en toegankelijker.

Misschien is het jou niet opgevallen, maar de vraag naar alternatieve groeit. En er wordt gehoor aan gegeven. Zowel voor vlees als zuivel.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:59

juval schreef:
Hoe bedoel je dat er groepen mensen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan? dat handjevol veganisten? Ik denk dat het overgrote deel van de mensen in Nederland en in de wereld wel blij zijn dat er boeren bestaan, zodat zij niet zelf voor hun voedselproductie hoeven zorgen.

Wat moet ik nou zeggen? ;( Je had het eigenlijk niet beter kunnen illustreren. Van mijn nieuwsoverzicht op Facebook zou ik haast een gespleten persoonlijkheid krijgen. Mensen gaan compleet op in hun eigen 'bubble'. Je kunt niet zeggen dat je je zorgen maakt om het klimaat of de biodiversiteit zonder dat iemand reageert alsof je persoonlijk de kaas van het brood komt vreten. Dan ben je een 'klimaatgekkie'. Andersom kun je niet zeggen dat boeren over het algemeen best heel leuke mensen zijn zonder dat iemand doet alsof je persoonlijk een kernbom op de aarde gooit. Dan ben je 'minstens net zo erg'. Hoezo zou je als veganist niet van boeren kunnen houden of zelfs een boer kunnen zijn? Dit zijn mensen die ik dacht te kennen en die veranderen in monsters. Ik ga dit topic maar ontstippen want het maakt me echt verdrietig. Zal me maar vasthouden aan de gedachte dat verstandige mensen vaak hun kop houden en dat dat er misschien meer zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Fijne zondag nog allemaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:59

prima als er alternatieven zijn hoor, maar niet iedereen wil veganistisch leven. ieder zijn keus toch?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 17:02

R_oo_s schreef:

Juval: men antwoordt hierop, en op je eigen bericht:

juval schreef:

Logisch toch dat mensen willen antwoorden waarom zij wel liever 'fabrieksnepvlees' eten?

Eerst plaatst men redelijk denigrerende berichten over mensen die voor een alternatief voor vlees kiezen, en wanneer mensen daarop antwoorden, doe je alsof die mensen hun keuze aan jou opdringen...
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 08-12-19 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 17:05

juval schreef:
prima als er alternatieven zijn hoor, maar niet iedereen wil veganistisch leven. ieder zijn keus toch?

Dat zegt ook niemand. Jouw vraag was waarom je dat zou kiezen. Nou om die redenen dus. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:22

juval schreef:

Veel gemaakte denkfout: natuurlijk staat niet per definitie gelijk aan beter.
Als ik mijn lichaam niet op een 'onnatuurlijke' manier had beïnvloed had ik waarschijnlijk al meerdere kinderen gehad die ik niet kon verzorgen omdat ik piepend van de astma alleen maar op de bank kan zitten en niets doen :')

Leuk overigens dat je het hebt over "weet ik niet hoeveel ingrediënten" - kweekvlees is puur spiercel. Niks anders. Ja, celvoeding, maar een dier krijgt ook nutriënten via de voeding binnen en medicijnen wanneer nodig. Dat is even onnatuurlijk als een gekweekte hamburger.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:26

Sorry dat ik net misschien met iets teveel drama reageerde, maar iets met hormonen, het troosteloze weer, de vroeg invallende duisternis, deze discussie, en alsof de duvel ermee speelt draaide mijn man toen ook nog dit:

Ik keek naar mijn kinderen die zaten te spelen en had eigenlijk alleen maar zin om even heel hard te huilen.

Dus ik ben de beesten maar gaan voeren en het gaat wel weer.

Om met een lichte noot te eindigen nog een kleine anekdote. Uiteraard leren wij ons kinderen dat bijvoorbeeld melk niet uit de fabriek komt, maar mijn dochter was vanmorgen wel heel mooi bezig geweest:

Afbeelding

Blijkbaar haalt Sinterklaas zijn speelgoedbaby's ook niet bij de fabriek, maar van de boerderij. Dat moest dan wel een kinderboerderij zijn. Een Chinese kinderboerderij in dit geval, niets menselijks is Sinterklaas vreemd. :oo Heb zelf buikpijn gehad van die woordgrap. Nu heb ik een vaak onbegrepen gevoel voor humor, maar ik hoop dat jullie er tenminste om kunnen glimlachen.

Zolang we kunnen lachen zijn we nog niet verloren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:32

:) .. babyboerderij... als het met die koeien niets meer gaat worden kunnen we altijd dat nog overwegen dus :)

Ik ben ook even mijn dieren gaan voeren en verzorgen. dat geeft altijd een fijn gevoel. Als alle kalfjes weer tevreden hun buikje vol hebben en in schone hokken liggen. Het kalf dat vanmorgen is geboren zijn fles weer leeg heeft. De koeien die gemolken worden weer schone ligbedden hebben. En ook de paarden zijn voorzien van hooi en brokken. Dit alles terwijl de kinderen op hun manier 'meehelpen' en lekker hun gang gaan. Ik kan ook nog wel genieten van dit alles ondanks alle bedreigingen die boven ons hoofd hangen.